Huumeella yritetään ensin lievittää pahaa oloa, pikavipillä heikkoa taloudellista tilannetta. Yhtäkkiä huomaat, että tarvitset aina vain lisää rahaa maksaaksesi sen ensimmäisen huumeen pois.
Itse tiedän tämän. Otin ensimmäisen pikavipin joskus silloin kun niitä tuli. Tarvitsin rahaa oikeasti johonkin työhaastatteluvaatteisiin- se tuli aidosti tarpeen ja silloin sain homman jotenkin pelaamaan. Meni vuosia ennen kuin otin toistamiseen ja nyt jouduin kierteeseen. Pahinta oli se, että maksaa uudella pikavipillä aikaisempaa. Nyt vipit ulosotossa ja noin vuoden kestänyt maksa uudella pikavipillä aikaisempaa kestänyt helvetti on loppu.
Viis maksuhäiriömerkinnästä, olo on paljon parempi. Olen aina ollut tunnollinen ihminen, ehkä vähän liiankin, just se luokan vastuuntuntoisin tyttö. Pikavippien kanssa olo meni lähinnä hulluksi, maaniseksi. Nyt on taas jalat maassa ja pysyy siellä. Koskaan en noihin koske, pohja on nyt nähty. Melkeinpä voisin harkita perustavani jonkin terapiaryhmän ihmisille, jotka kierteeseen joutuvat. Se on vähän kuin huume- tai peliriippuvuus. Ja mitään ei tavallaan edes jäänyt käteen. En käyttänyt rahaa juhlimiseen, merkkivaatteisiin, vaan yksinkertaisesti elämiseen. Se ensimmäinen pikavippi voi olla virhe, vaikka sen ottaisi ihan todellista tarvetta varten. Siitä joutuu helposti kierteeseen.
Se, kuka ei tätäkään ole kokenut, ei tiedä, millaiseen outoon ja aivottomaan tilaan sitä joutuu. Ei kehtaa kenellekään kertoa, häpeää että on niin idiootti. Nyt lähinnä naurattaa oma toilailu,siitäkin huolimatta, että elämä on maksuhäiriömerkinnän myötä vaikeutunut. Mieluummin olen tekemisissä käräjäoikeuden kanssa kuin pikavippifirmojen. Käräjäoikeus vain hoitaa työnsä, firmat kusettavat ihmisiä ja ahnehtivat monien epävarmalla taloustilanteella itselleen mammonaa.
Ihminen, joka ottaa pikavipin, ei ehkä aina ymmärrä, mihin se yksikin saattaa johtaa.
Häpeää ei kannata liiaksi asian suhteen tuntea yksinkertaisesti siksi, että selvä pää ja hyvä itsetunto sekä positiivinen asenne auttavat pääsemään paremmin suosta ylös. Surkuttelu ei auta yhtään mitään. Häpeä tuottaa vain lisää idiootteja tekoja, aivan kuten päihderiippuvaisella.
Pitäisi Suomessa järjestää jotkut pikavippisiivoustalkoot. Kaikki, jotka ovat ottaneet pikavippejä myöntävät sen ja kaikki, jotka vaikeuksissa niiden takia, sanovat sen ääneen. Kukaan ei tuomitse, vaan päätetään jättää se elämä taaksemme ja katsoa eteenpäin.
Pikavippi on huume
9
213
Vastaukset
- Velallinen1966
samanlaisessa kusessa olen - olisi vaan pitänyt aikaisemmin antaa periksi, eikä yrittää sinnitellä. Yöunet meni ja mielenrauha. Nyt odottelen ensimmäistä ulosottoa - mutta uskon että tämä kokemus kasvattaa ja paljon. Minullakaan ei ole mennyt rahat juhlimiseen vaan jokapäiväiseen elämään.
- 9+10
Oma tyhmyys on jälleen paljon helpompi laittaa jonkun muun syyksi. Pikavippien ottajalle pitäisi teettää jotkut psykologiset testit ettei kaltaisesi idiootti pääse niihin käsiksi. Juuri sinun tyyppisten ihmisten takia pikavippejä ollaan kieltämässä kaikilta, jopa meiltä kunnollisilta ihmisiltä jotka eivät todellakaan menetä luottotietojaan omien hölmöilyjen takia. Ei ihme että maa nimeltä Suomi on menossa vahvasti alaspäin kun meillä on ihan liikaa kaltaisiasi.
- 1kyrpä
Tuoki pikavippien puolustaja on aika varmasti hommissa perintä toimiston pyörittämässä muutaman hengen pöytälaatikko pikavippi firmassa
vois painua vittuun näiltä sivuilta
yrittää isoksi kasvanut pissis täältäkäsin saaha kannatusta pikavipeille ja pönkitettyä omaa työ paikkaansa - ap.
En kyllä laittanut muiden syyksi. Myönnän kirjoituksessani, että on omaa hölmöyttäni, mutta kyllä pikavippifirmojenkin pitää tuntea vastuunsa. Luultavasti Suomi on menossa alaspäin ihan muiden kuin minun takiani. Muualle tungetaan rahaa valtion kassasta jne. Puhutaan vähän suuremmista summista kuin sadoista tai tuhansista euroista. Suuremmista kuin kymmenistä tuhansista.
Kyssäri kuuluisikin, että jos minun kaltaiseni ihmiset, jotka ovat joutuneet vaikeuksiin pikavippien takia, edesauttavat Suomen taloudellista ahdinkoa, eikö valtio tekisi enemmän kyseisten firmojen toiminnan lopettamiseksi? Vai perustaisiko kukaan pikavippifirmaa?
Suomessa on liikaa ihmisiä, jotka ajattelevat kuten sinä. Suomessa saa ylivaroa kaikkea ja samalla kun ei ota koskaan riskejä, ei myöskään voi menestyä. Itse joudun vippini maksamaan korkojen kera, mutta kuten sanottu, häpeä on suomalainen kansansairaus, jota en suostu enää potemaan. Jokainen tekee elämässä virheitä. Rahan arvostus näkyy tässäkin. Joku murhaa ihmisen, mutta heti löytyy ymmärtäjiä, lapsuuden kokemusten seulojia, mutta jos joku ottaa rahaa elämiseen, heti on kaikki tuomitsemassa.
Kun ihminen pääsee viimein jostain irti, vaikkapa huumekierteestä, niin kaltaistesi takia, heidän on vaikea päästä irti saadusta maineesta. Olen syntynyt ja kasvanut alueella, jossa suurin piirtein joka toinen ikäiseni poika oli narkkari, kasvuolot suurin syy. Mitä muuta heille on elämässä tarjottu kuin pelkkää häpeää..Ei paljon mitään. Silloin, kun ihminen saa otetta elämästä, pitää tukea. Ei viedä takaisin menneisyyteen. Rakkaus on pyyteetön, ja se ei joka ikinen pvä muistuta menneisyydestä. Se antaa ihmisille sijaa kehittää itseään ja olla parempi ihminen.
- asfd9823ölg
Ikävää, että ihmiset ei osaa hoitaa raha-asioitansa. Iso itku taas kaikista asioista.
- 15+10
Rikkovat lakia jokaisen myönnetyn lainan kohdalla, koska eivät tarkista henkilön takaisin maksykykyä. Myöntävät lainaa varattomille, joilla ei ole säästöjä ja jotka eivät pysty ITSE hoitamaan velkaansa. Heidät pitäisi välittömästi laittaa vastuuseen lakien rikkomisesta.
- 5+9
Juuri näin. Mikä on pikavippifirmojen vastuu??? Sieltä myönnetään uusi vippi vaikka edellisen vipin kanssa on ollut maksuvaikeuksia jo ennestään ja asia on helvetin hyvin heidän tiedossaan. Pikavippiä ei ole heidänkään pakko myöntää jos asiakkaalla on edellisen vipinkin kanssa ollut maksuvaikeuksia. Pikavipit olisi lopetettava lailla kokonaan!!!
- tunaava
Hei,
itse olen samankaltaisessa tilanteessa. Oloni tuntuu avuttomalta ja kummalliselta.
Vaivuin myös tuohon mainitsemaasi turtuuden tilaan, jossa millään rahasummalla ei ollut mitään merkitystä.
Havahduin tilanteesta liian myöhään. Yritin korjata seuraukset. Sain maksettua seitsemän luottoa takaisin, ja kaksi vasta ihan ennen käräjäoikeuden tuomiota (eli summa tuplaantui).
Jossain höpötysten välissä yksi jäi välistä ja siitä aiheutui minulle maksuhäiriömerkintä.
Nyt olen merkintöjen kanssa melkoisessa lirissä. - 2+20
Miksi ihmeessä pikavippifirmojen väitetään kusettavan? Tuleeko se yllätyksenä että 100 euron vippi maksaa kuukauden päästä 125 euroa? Sitten syytetään taas että summa tuplaantuu, tottakai se tuplaantuu jos sen päästää käräjille asti koska siihen tulee oikeudenkäyntikulut päälle. Yleensä pikavippifirma ei saa viivästyskorkoa enempää alkuperäisen pääoman päälle eli joku 2 - 5 euroa, loput menee valtiolle ja perintätoimistolle. Tätähän on yietysti liian vaikea ymmärtää, paljon helpompi on vaan huudella tuleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama987791Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1366513Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1794645Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2403182Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta962703Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh622124- 1471808
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari31737Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa201651Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971594