"Rumalla miehellä ei tee mitään" on tietenkin vastaisku kauan pyörineelle naisia halventavalle sloganille. Minä olen ruma mies, ollut aina. Jo henkilökohtaisen turvallisuuden vuoksi en näe tarpeelliseksi selittää asiaa tarkemmin tässä hullussa maailmassa, mutta sanon vain, että mielelläni olisin jollakin "normaalilla" tavalla ruma. Esim. reilusti ylipainoinen - varsinkin kun oman ikäluokkani miehistä kohta jo suurin osa onnellisesti parisuhteessa elävistäkin näyttää olevan enemmän tai vähemmän ylipainoisia. "Normaali" rumuus kun ei näytä ainakaan 40 ikäluokassa olevan mikään este parisuhteelle.
Jätetään ensin tarkastelusta se, mitä toinen mies tekee rumalla miehellä. Oman kokemukseni perusteella aikuisiällä ihan samaa kuin kenen tahansa miehen kanssa. Ollaan työ- tai harrastuskavereita ja niin edelleen.
Jätetään laskuista myös niin sanotun julkisen elämän tilanteet. Työnantaja, mies tai nainen, tekee rumalla miehellä sen, minkä työntekijällä muutenkin. Samoin työpaikan esimies. Tai yrittäjä tai yrityksen edustaja, jonka asiakas ruma mies on.
Keskitytään siihen, mitä nainen tekee rumalla miehellä niinsanotussa yksityiselämässä, koska tämä aihe sinkkupalstaa lähinnä kiinnostaa. Kun raju koulukiusaaminen jäi peruskouluun ja itsetunto alkoi vähitellen rakentua lukiosta ja armeijasta alkaen, olen ihan sosiaalinen tyyppi. Minulle on kertynyt aika paljon erilaisia kontakteja erilaisten ihmisten kanssa, myös monien naispuolisten.
Ruma mies voi olla naiselle kaveri, aivan kuin miehellekin. Omassa elämässäni kaveruuksia naisten kanssa on syntynyt lähinnä harrastusten kautta. Varmaan myös työkaveruus olisi mahdollinen, mutta työpaikkani on miesvaltainen. Jotkut naiset ovat jopa sitä mieltä, että miehet ovat kavereina keskimäärin parempia kuin toiset naiset. Tämä liittyy heidän omiin henkilökohtaisiin kokemuksiinsa ja tietysti siihen, miten kaverimies käyttäytyy.
Joskus kaveruus voi syventyä ystävyydeksi. Varsinkin näiden edellä kuvattujen mieskavereita arvostavien naisten kanssa. Jotkut naiset arkailevat päästää kaveruutta miehen kanssa liian syvälle, koska tietävät, että eivät voisi kuitenkaan ihastua tai rakastua mieheen, tuoda suhteeseen mitään sukupuolista piirrettä. Mutta äärimmäisen rumalla miehellä on tässä yksi valttikortti. Naiset melko harvoin kokevat hänet lainkaan seksuaaliseksi olennoksi. Paradoksaalista onkin, että ruma mies oppii tuntemaan ystävänaistensa kautta naisen sielua syvemmin kuin moni keskivertomies, mutta hänelle ei tule tilaisuutta hyödyntää tietoaan seurustelu- tai parisuhteessa.
Kantapään kautta ruma mies on jo yli nelikymppiseksi tultuaan oppinut, että hyvää ystävyyssuhdetta ei kannata pilata pyrkimällä tuomaan siihen sitä sukupuolisuuden näkökulmaa, jota nainen ei kaipaa. Aikuiset naiset omalta puoleltaan osaavat kauniisti viestittää, millaista suhdetta he haluavat, eikä törmäyksiä juuri pääse tulemaan. Nuorempana tilanne on ollut toinen, ja on tilanteita, joita ruma mies ei vieläkään halua muistella. Onpa niinkin, että ruman miehen kaveri- ja ystävänaisiksi voi valikoitua helposti myös vain omasta sukupuolestaan seksuaalisesti kiinnostuneita naisia. Erilaiseksi itsensä kokevan on helppo ystävystyä toiseen erilaiseen.
Ruma mies voi olla naiselle avuksi erilaisissa elämän asioissa. Kun parikymmentä vuotta sitten muutin työhön isolle vieraalle paikkakunnalle, aivan ensimmäisiä läheisiä ihmissuhteitani oli naapurin iäkäs nainen, jota autoin käymällä kaupassa ja muissa pikkuasioissa ja joskus myös avustamalla kiireistä kodinhoitajaa isommissa siivouksissa. Hän kertoi minulle asioita menneestä maailmasta. Silmäni kostuvat vieläkin, kun muistelen, miten hän sanoi minussa olevan kuoren alla paljon sellaista mitä oli hänen sulhasessaan. Sulhanen oli ollut asepuvussaan komea mies, kuva oli piirongin päällä. Hän oli palannut rintamalta kesällä 1944, eikä morsiamen oltu annettu katsoa arkun kannen alle.
Ruma mies voi olla naiselle luotettu renkaanvaihtaja tai huonekalujen kokoaja. Nuorempana myös vaikka opiskeluharjoitustöiden puolestatekijä. Erona nuoruuden ja aikuisuuden välillä on se, että nuorena ruma mies mielessään odottaa vastineeksi paljon, jopa aivan liikaa, mutta ei saa yhtään mitään. Aikuisena hän ei odota mitään, mutta ilahtuu tarjotusta kahvikupillisesta ja kotiin vietäväksi saamastaan itse leivotusta leivästä . Puhumattakaan siitä kerrasta, kun parit renkaanvaihdot palkittiin lähes ammattimaisella avulla keittiöremontin maalaustyössä.
Omassa elämässäni olen siis osoittanut vääräksi väitteen, että "rumalla miehellä ei tee mitään".
Mitä rumalla miehellä tekee?
4
156
Vastaukset
- Mies1985
Tuossa oli ihan huolella kirjoitettua ja ehkä oivaltavaakin tekstiä.
- Möhhhh
Tällä palstalla, harvinaislaatuinen kirjoitus. Mutta ei vastauksia.
A) ap liian vanha (sinkkupalstalla 30 yläraja?) B) asiallinen keskustelu ei kiinnosta ketään? - .gittabir.
Siivoo pihat kesät talvet, hakkaa polttopuut, kyntää pellon, ruokkii kanat ja siat ja lehmät ja koirankin siinä sinussa, vaihtaa renkaat kun talvi on förbi, hakee postin ja keittää sumpit joka aamu, pelottelee ventovieraat pihalta ja kaverinsakin kotoo juopottelemasta heti kun kaunis vaimo saa raivarin ja hoitelee adoptoidut lapset sillä aikaa kun kaunis vaimo on työmatkalla tai muuten vaan shoppaamassa, jne.
Kyllä rumalla miehellä voi tehdä todella paljon! - rumamies.
Mulla ei ole nais kavereita eikä parisuhdetta. Ei naiset halua koska olen ruma. En ole mikään sairaan läski vaan jotain 10kg on liikaa. Mut sekin riittää. Naamani on kamala ja leukani on outo, ei yhtään tasainen vaan sellane kuoppainen. Hampaani on vinot. Ei ole ihme jos naiset ei halua näyttäytyä edes mun kanssa. Ei mulla ole oikein ikinä ollut nais puolisia kavereita. Koulussa kukaan naine ei pahemmin jutellut mulle joten on aika selvää että minusta ei tykätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi912671On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole522618Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712577Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä792478Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu761996Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl471987Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1401843Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve291412Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko311395Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?181296