Saamelaisalue ja pakkoruotsi

j.ryyti

Suomen saamelaisalueella elävä ei-saamenkielinen ei saa opiskella saamea ruotsin sijasta saamelaisalueen kouluissa..

Valinnan vapaus auttaisi saamen kielten asemaa. Siksi edes saamelaisalueella pitäisi sallia saamen opinnot ruotsin kielen siijasta.

Jos edes saamelaisalueella saisi opiskella saamea (pohjoissaame,inarinsaame, kolttasaame) ruotsin sijasta joku joka haluaa elää saamelaisalueella opiskelisi silloin saamea. Näín tuettaisiin konkreetisti saamen kieiiä. Esteenä on vain eri puolueiden pakkoruotsittajat

9

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • twervig

Kuten enne olen kirjoittanut niin minusta se olisi ihan luonnollinen asia että näin olisi. Koska siellä tarvitaan saamea.
      Ja uskon että monilla hurreilla on ihan sama käsitys asiasta, koska me ymmärräämme omista kokemuksistamme että töytyy olle vaikea kun ei saa palveluja omalla kielellään

• Jaahas?

Nettisveko sallii kyllä saamelaiselle vapautuksen pakkoruotsista, mutta ei suomalaiselle, VAIKKA suomalainen asuisi täysin suomenkielisellä alueella.

Tyypillistä svekoilua ja svekologiikkaa taas.

• Titar

Saamelaisille kielivapaus, samoin kuin suomalaisille. Saamelaisalueet Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa muodostavat kansallisen alueen, vapaus heille.
      Samoin vapaus suomenkielisille valita mitä lukevat, äidinkieltään ja vieraita kieliä,
      suomalaiselle äidinkieli on suomi, saamelaisille saame, hurreille ruotsi,
      muut ovat vieraita kieliä.

POIS PAKKORANGAISTUSRUOTSI!

• Rautakko?

Miten sitten, kun täytyy päästä Saameen synnyttään, tai käymään lanttumaakarilla ruotsiksi?

• 17

Miksi pakolaisia ei kotouteta saamenkielisiksi? Siinä olisi ihan yhtä paljon järkeä kuin ruotsinkieliseksi kotouttamisessa, jota RKP vaatii.

• twervig

Siitä vaan! Sekin on ihan luonnollista jos siellä asuvat.

Tuoreessa tutkimuksessa 25% maahanmuuttajista olisvat valinneet ruotsinkielen ensimmäisenä kielenä Suomessa jos olisivat itse saaneet valita. Ja syyt ovat olleeet että usein osaavat jonkinverran jo englantia ja silloin ruotsi olisi helpompi oppia ja pääsisi yhteiskuntaan nopeammin ja voisi saada työpaikan ja sen myöta sitten myös oppia suomea. Jos olisivat saaneet oppia ruotsia me katsovat myös että työmarkkina olisi suurempi Pohjoismaissa kuin mitä heille nyt avautuu Suomessa. Toinen syy on että ovat kokeneet että on helpompi ystävystyä ja saada Suomesta tuttuja ruotsinkielisistä ja sen myötä päästä yhteiskuntaan sisään.

Mutta ovat samalla kokeneet ettei heille ole annettu mahdollisuus itse valita. Miksi heitä sitten pakotetaan yhteen kieleen jos kerran fenno ei itse haluaisi oppia kielen pakolla?

• 4
        twervig kirjoitti:

Tuoreessa tutkimuksessa 25% maahanmuuttajista olisvat valinneet ruotsinkielen ensimmäisenä kielenä Suomessa jos olisivat itse saaneet valita. Ja syyt ovat olleeet että usein osaavat jonkinverran jo englantia ja silloin ruotsi olisi helpompi oppia ja pääsisi yhteiskuntaan nopeammin ja voisi saada työpaikan ja sen myöta sitten myös oppia suomea. Jos olisivat saaneet oppia ruotsia me katsovat myös että työmarkkina olisi suurempi Pohjoismaissa kuin mitä heille nyt avautuu Suomessa. Toinen syy on että ovat kokeneet että on helpompi ystävystyä ja saada Suomesta tuttuja ruotsinkielisistä ja sen myötä päästä yhteiskuntaan sisään.

Mutta ovat samalla kokeneet ettei heille ole annettu mahdollisuus itse valita. Miksi heitä sitten pakotetaan yhteen kieleen jos kerran fenno ei itse haluaisi oppia kielen pakolla?

"Tuoreessa tutkimuksessa 25% maahanmuuttajista olisvat valinneet ruotsinkielen ensimmäisenä kielenä Suomessa jos olisivat itse saaneet valita."

Joo, ehkä RKP:n propagandassa. Totuus on kuitenkin tässä:

http://yle.fi/uutiset/immigrants_learning_swedish_over_finnish_run_into_problems/2114684

• 20
        twervig kirjoitti:

"silloin ruotsi olisi helpompi oppia ja pääsisi yhteiskuntaan nopeammin ja voisi saada työpaikan"

Ei Suomesta saa työpaikkaa, jos ei osaa suomea (pl. Elop ja Närpiön tomaatinpoimijat).

• 15
        twervig kirjoitti:

"työmarkkina olisi suurempi Pohjoismaissa"

Ei kai Suomen verorahoilla ole järkevää kouluttaa mamuista työvoimaa muiden maiden tarpeisiin? Sinun logiikan mukaan suomalaisen rahoilla mamut pitäisi kouluttaa ja pakkoruotsittaa ja sitten kun he tajuavat, että Suomessa ei voi elää eikä saada töitä, jos ei osaa suomea, niin muuttavat sitten Ruotsiin maksamaan veroja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      54
      3056
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      35
      2886
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      93
      2826
    4. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2678
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2638
    6. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      96
      2603
    7. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      109
      2287
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      52
      2039
    9. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      64
      1909
    10. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      143
      1900
    Aihe