Turun taideakatemia

HPNL

Osaisivatko ihmiset kertoa jotain Turun taideakatemian nykyisestä tilasta? Millaista on opetus ja mitä asioita painotetaan? Ovatko opettajat osaavia ja opetus tasokasta? Entä miten tuo valintakoe, itselläni tuli kutsu sinne ja olisi ihan kiva tietää edes jotain ennen sitä. Yiritin etsiä tietoa, mutta aika nihkeästi löytyy omakohtaisia kokemuksia...

9

3257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rayniac

Heippa!

Opiskelen itse Taideakatemiassa kolmatta vuotta mediatuotantoa ja olen pitänyt opiskelusta todella paljon. Itse asiassa niin paljon, etten haluaisi valmistuttuani lähteä koulusta laisinkaan. :)

Opetus on käytännönläheistä, ja tenttejä on vähän. Tietysti tähän vastaamiseen auttaisi, jos tietäisin mitä olet hakenut opiskelemaan. Oma alani kun on ehkä noista Taideakatemian aloista teoriapainotteisin. Kurssit suoritetaan ainakin omassa suuntautumisvaihtoehdossani usein käytännön harjoitusten ja töiden kautta. Välillä saamme yritykseltä toimeksiantoja, ja ne tehtyämme saamme suorituksia opintorekisteriin. Harjoitteluja on 30 opintopisteen edestä (noin puoli vuotta), ja tuotantoja saman verran (tuotanto = elokuva, mainos, tapahtuma tms jota tuotamme eli hallinoimme itse).

Valintakokeet olivat omalla kohdallani kolmepäiväiset. Ensimmäisenä päivänä teimme esseitä ja harjoituksia, ja kävimme ryhmähaastatteluissa. Kolmanteen päivään mennessä puolet hakijoista oli tiputettu pois, ja vuorossa olivat yksilöhaastattelut ja vielä muutamat tehtävät. Myös valintakoetehtävät olivat käytännönläheisiä ja ainakin omasta mielestäni melko helppoja (ei siis tarvittu minkäänlaista etukäteistietoa alasta).

Kouluun pääsee kun sinne oikeasti haluaa. On turha luulla, että Taideakatemiaan haluttaisiin jo valmiita ammattilaisia, sillä eihän heille olisi enää mitään opetettavaa. :) Tärkeintä on, että on oikeasti motivoitunut ja haluaa oppia ja valmistua koulusta.

Turun Taideakatemian Opiskelijayhdistys kertoo opiskelijan elämästä muun muassa facebook-sivuillaan: https://www.facebook.com/TaideakatemianOpiskelijayhdistys/info
      ja blogissaan: turkublogs.fi/toyry

Terkuin,
      TOY ry:n pj :)

• hmmmmmm

aloittaja, mihin koulutusohjelmaan sait kutsun jo? :/

• tiiu

Minäkin sain kutsun valintakokeisiin Turun Taideakatemiaan, kuvataiteeseen.

Kellään vinkkejä pääsykokeisiin? Etenkin se kiinnostaa, että suositaanko klassista taidetta verrattuna nykytaiteeseen, kun on niin perinteikäs koulu?

Entä kunpi on ratkaisevaa, tekniikka vai sisältö? Voiko noin edes sanoa? :)

• huhhuhjännittää

Tännekin tullut kutsu jo eilen, animaatio-elokuva. Kellään kokemusta sen pääsykokeista?

• tiiu

Mäki oon ihan hermona, oon halunnu tätä niin pitkää :) !!!

Tsemppiä animaatioon!

En malta oottaa pääsykokeita, oisin valmis niihin vaikka heti! IIks :D

• HPNL

Alkuperäinen kirjoittaja täällä. Sain tosiaan kutsun kuvataiteen koulutusohjelmaan. Kiitos rayniac vastauksesta! Avasi ainakin jonkin verran :)

Tällä hetkellä kovassa mietinnässä tuo etukäteen tehtävä valintakoetehtävä... Mitäköhän siihen keksisi.

• jjjuliana

Hei te kaikki, jotka ootte menossa tonne elokuvan valintakokeisiin: missä ootte suunnitellu yöpyvänne? Itse tulen paikalle hieman kauempaa ja yöpaikkaa ei vieläkään löytynyt.. jäiks.

• efgsdlkfjhd

En suosittelisi Turun taideakatemiaa kellekään. Onneksi valmistuin itse tänä keväänä...

• tiiu

Mä pääsin sisään :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      21
      5003
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4026
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      73
      3593
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2688
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2453
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2338
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2123
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2097
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      134
      1623
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe