Suomen kieli / Helsingin yliopisto 2012

Ypäjä

Pääsykokeissa läsnäolleilta kokemuksia?

12

791

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N7

Olipahan koe.

Kuvittelin olleeni hyvin valmistautunut, mutta ainoa asia, jonka sain esseehen kirjoitettua, oli yksi poikittainen viiva. Totesin valvojalle koetta palauttaessani, että essee jäi tällä kertaa aika lyhyeksi... Hän nauroi ja totesi, että tällaista se joskus on. Tuskin olin ainoa :)

Käännöstehtävä oli aiempiin pääsykokeisiin verrattuna todella vaikea ja aikaavievä, ja lukuisten tarkistusten jälkeen en vieläkään ole varma, sainko muodostettua oikeanlaisia käännöksiä. Lisäksi se hevosennylkemistarinatehtävä oli haasteellinen. Keksin heittämällä kuutisen kohtaa, mutta loppujen kanssa kamppailin.

Tyhjäksi jätin myös kohdan, jossa pyydettiin selittämään esimerkein sana metonymia. Tarkistin sen heti kotiin päästyäni pääsykoekirjasta, ja vaikka tiedänkin lukeneeni kyseisen sanan ja kappaleen monta kertaa, ei se tuntunut tutulta...

Lukisin mielelläni muidenkin kokemuksista! :)

• possessiivisuffeksi

Joo käännöstehtävä oli todella vaikea! Sama juttu, tarkastin ja tarkastin ja suunnilleen joka tarkastuskerralla vaihdoin kirjoitusasua... Joten todellakaan en ole varma siitä, onko siellä oikeita vaihtoehtoja lainkaan.

Hevosennylky oli myös minulle aika vaikea. Heittelin niitä kohtia sitten ihan lonkalta.

Termien selitykset ja keskusteluanalyysi-tehtävä olivat minulle helppoja. Essee ei, mutta siihenkin jotain sain rustailtua.

Saapa nähdä, mutta luulen, että nuo ugrilais-kielten tehtävät ja essee eväävät minulta pääsyn sisään.

• Ypäjä

Sama se oli minullakin, inkeroisen kieltä koskeva tehtävä tuotti tuskaa. En oikein onnistunut löytämään johdonmukaisuuksia annetuista rakenteista.
      Hevosennylkemistehtävän osalta jäi tuntuma, että vastaukseni olivat hieman epämääräisiä ja mututuntumaan perustuvia.

En nähtävästi ollut ainoa, jolle metonymia ei ollut jäänyt mieleen ja kaiken lisäksi hapuilin jonkin verran muutamassa muussakin käsitteessä.
      Itse sain esseeseen rustailtua tekstiä melko hyvin, mutta käsittelinköhän normia hieman liian avarana käsitteenä...

Paljon kysymysmerkkejä, mutta täytyy henkisesti varautua siihen ohueen kirjeeseen.

• Puheaktifunktio

Huh.. Lohduttaa, että täällä on muillakin saman tyyppisiä kokemuksia! Itse aloitin niistä (minulle) helpommista tehtävistä, eli termien selitystehtävistä ja keskusteluanalyysitehtävästä. Sitten siirryin inkeroistehtävään ja lonkalta myös heitin sinne kaikkiin kymmeneen kohtaan jotakin!

Käytin inkeroistehtävään ehkä vähän turhan kauan aikaa, kun luulin yhdessä vaiheessa, että tekemättä olisi enää essee ja sen tekemiseen näytti olevan mukavasti aikaa. Mutta sitten tajusin kurkistaa inkeroistehtävän monisteen toiselle puolelle ja mitä sieltä löytyikään...jee.. Melkein kylmänhiki nousi otsalle kun en millään meinannut saada niihin lauseisiin minkäänlaista logiikkaa. En sitten mitään... Ja sama juttu että muuntelin myös niitä kohtia vielä moneen kertaan. Oli kyllä tosi vaikea! En edes saanut tehtyä sitä loppuun, ehkä 5 lausetta ihan summissa ja ymmärtämättä mistään mitään..

Oli pakko siirtyä esseeseen, kun kello kiri eteenpäin. Aikaa oli vain sen verran, että annoin tulla kiireellä kaiken siihen paperille mitä ikinä keksin siitä aiheesta - ja tuskin kovin paljon pisteitä tulen siitä saamaan...

Ei tässä muu auta kuitenkaan kuin odottaa heinäkuuta. :) Henkisesti olen varautunut kaikkeen, tuli mitä tuli!

• Yksi kokelas

Minusta koe vaikutti helpolta siihen nähden, etten ollut lukenut juuri lainkaan ja oletin, se se olisi sitten ollut muille ylihelppo. Tai ehkä vain luulin tajuavani. :D En kyllä todellakaan oleta pääseväni sisään.
      Käännöslauseet olivat tosiaan kinkkisiä, mutta löysin niihinkin sentään jotain logiikkaa, ainakin osittain. Inkeroistehtävä oli minulle vaikein kaikista, toivottavasti saan siitä edes joitakin pisteitä.

• N7 taas!

Onpa lohduttavaa, etten ole yksin tuskailuni kanssa :)...

Olen kerrannut asioita pääsykoekirjoista, ja totesin, että on valtavan suuri ihme, jos pääsen sisään tällä yrittämällä. Ensi vuonna yritän uudestaan, ei kai siinä muu auta! Toivottavasti EMME näe ensi vuoden pääsykokeissa, vaan te pääsisitte tänä vuonna aloittamaan opiskelun :)

Jos täällä vielä on kokeessa olleita tai muuten aiheesta kiinnostuneita lukemassa, niin haluaisin mielenkiinnosta tietää muutaman asian :)

1.) Miksi haluaisit opiskelemaan suomen kieltä? Onko se "ykkösvaihtoehtosi"?
      1.2.) Mihin ammattiin haluaisit suuntautua?
      2.) Montako kertaa olet ollut pääsykokeissa?
      3.) Minkä ikäinen olet?
      (4. tähän ette varmaan edes halua vastata: ylioppilastutkintoarvosanasi ja päättötodistuksesi arvosana?)

Esimerkin kannustavaa voimaa ei sovi vähätellä, joten minä aloitan :)

1.) Rakastan suomen kieltä; sen rakenteita, sen loputtomia monimutkaisuuksien polkuja ja sitä, miltä se tuntuu suussa. Olen ollut kiinnostunut suomen kielestä pikkulapsesta asti, oikeastaan siitä saakka, kun opin kolmevuotiaana lukemaan. Rakastan väännellä ja käännellä sitä ja tutkia sitä joka puolelta, katsoa mihin se venyy ja taipuu. Siksi kirjoitan omaksi ilokseni aika paljon, muun muassa runoja. Ja todellakin on ykkösvaihtoehto! :)
      1.2.) Suomi toisena kielenä -opettajaksi. Opettajaksi siksi, että koen minulla olevan samanlaisen "sisäisen palon" aiheeseen, joka lukion äidinkielenopettajillani oli, ja he olivat todella hyviä opettajia. Suomi toisena kielenä -opettajaksi siksi, että koen, että maahanmuuttajilla on suurempi halu oppia suomea kuin suomea äidinkielenään puhuvilla, ja minulla olisi muutakin annettavaa kuin pelkkää kielioppia :D
      2.) Kerran Tampereella (v. 2010) ja kerran Helsingissä (v. 2012)
      3.) 23 :)
      4.) Olen kevään 2008 ylioppilas, ja kirjoitin Laudaturin äidinkielestä. Päättötodistuksen arvosanaa en muista, mutta arvelen, että 8.

• possessiivisuffiks1

Minä olen itseasiassa alanvaihtaja. Ammattikorkeakoulututkinto on jo viestinnän alalta ja muutaman vuoden olin alan töissä, mutta nyt jäädessäni työttömäksi (ja viestinnän alalle on mielettömän vaikeaa työllistyä), piti keksiä jotain uutta. Aina olen ollut hirveän kiinnostunut äidinkielestä ja kirjallisuudesta ja jo lukiossa joku totesi, että minusta tulisi hyvä äikänope. Silloin ajattelin, että ei todellakaan, mutta alkutalvesta se lausahdus tuli uudestaan mieleen ja päätinkin hakea, Helsinkiin ja Tampereelle. Jos (ja kun) en nyt sisälle pääse, niin ei se maailmaa kaada - jatkan vain oman alan töiden etsintää ja katson taas ensi keväänä uudestaan, että mikä on tilanne. Vielähän minulla on tosiaan tuo Tampereen koe edessä.

Äidinkielenopettajaksi

Ensimmäinen kerta tähän

3.) Minkä ikäinen olet?
      25

(4. tähän ette varmaan edes halua vastata: ylioppilastutkintoarvosanasi ja päättötodistuksesi arvosana?)
      Ööh, en muista, ei tosiaan ole tarvinnut lukiotodistusta kaivella enää sieltä valmistumisen jälkeen. Äikästä kirjoitin E:n.

• Puheaktifunktio

No minäpä jatkan ;)

- Kyllä se on ykkösvaihtoehto ehdottomasti! Hoksasin kiinnostukseni parisen vuotta sitten. Lukion jälkeen "harhailin" ja hain opiskelemaan ihan väärille aloille, jotka eivät oikeasti loppujenlopuksi sopineet minulle. En tiedä, miksei tämä suomen kieli tullut lukiossa mieleen. Ehkä en oikein tiennyt silloin (niin, OPO HOI!!), millaista suomen kielen opiskelu on. Yhdessä vaiheessa vain jotenkin "heräsin" ja tajusin, mikä minua oikeasti kiinnostaa. Tajusin, minne minulla olisi enemmän vahvuuksia. Pääsykoekirjat olivat kiinnostavia. Luin suomen kieltä myös avoimessa yliopistossa (koska en päässyt ensimmäisellä yrittämällä sisään), jossa kiinnostukseni vain syveni entisestään ja pärjäsinkin avoimessa hyvin. Minäkin olen "pöytälaatikkorunoilija" ja rakastan suomen kieltä. Se merkitsee minulle paljon. Minun ei tarvitse kuin katsoa näitä tekstejä täällä keskustelussa niin rakastun jo kielen ulkomuotoon! ;) Kieli on kiintoisa "elementti", jossa on paljon tutkittavaa ja ihmeteltävää. :)

- Suomi toisena kielenä -opettajaksi mahdollisesti. Mutta myös tutkimustyö olisi erittäin kiinnostavaa. ;)

- Kaksi kertaa. Keväällä 2011 ja tänä keväänä (molemmat Helsingissä).

3.) Minkä ikäinen olet?
      - 22

- Kevään 2009 ylioppilas. Äikkä Magna -> Olin lukiossa aika "keskiverto", ahkeramminkin olisin voinut lukea tuolloin. Jälkiviisaus on parasta viisautta! ;D

Tsemppiä kaikille pyrkineille! Toivotaan parasta! :)

• possessiivisuffiks1

Jeiiiii! Pääsin sisään! En tosin tiedä millä pisteillä, kun sitä ei tuolta netistä näe ja en ole nyt samalla paikkakunnalla kuin hyväksymiskirje.

Mitenkäs muut tähän keskusteluun osallistuneet?

Tosin tuskin minua nyt ensimmäiseen vuoteen hirveän ahkerasti luennoilla näkyy, koska olen myös päivätyössä ainakin vuoden verran. Otan silti paikan vastaan, maksan yo-kunnan maksun ja katsotaan sitten, että mitä ehdin työn ohessa opiskella.

• Puheaktifunktio

Jipiii!!! Minäkin pääsin sisään! :) Aivan älyttömän hypersuperihana yllätys oli lukea tuloksista sana "hyväksytty" ja sitten vielä saada se kirje! :))) Oon niin fiiliksissä!

• Peppu8

Musta taas se käännöstehtävä oli helpoin, vaikkakin tosiaan aikaavievä.

• ilonen

Minäkin pääsin sisään! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4919
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      54
      3935
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      60
      3513
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2858
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2658
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      98
      2634
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      136
      2397
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      57
      2289
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2084
    Aihe