Miten olen hyvä kummi?

IhanPellolla

Elikkäs, mulla on vajaan kuukauden ikäinen ja ehkä suloisin kummipoika ikinä ja ristiäiset on parin viikon päästä. Ja olen lievästi sanottuna pihalla tästä hommasta, ensimmäinen kummilapsi kuitenkin kyseessä.

Tiedän kyllä että alunperin kummi on ollut tukemassa lapsen kristillistä kasvatusta mutta mitenkäs nykypäivänä tämä homma toimii? Mitä kummin velvollisuuksiin kuuluu jne.? Miten ylipäätänsä olen hyvä kummi? Stressi alkaa puskea päälle :D Ja mitä voisin ostaa ristiäislahjaksi pojalle?

8

1590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

      Älä stressaa ;) Kyllä se yleensä lutviutuu, kummilapsen kanssa voi tehdä kaikkea sellaista mitä lapsen kanssa yleensäkin... Noin pienen kanssa ei tietysti vielä kovin paljoa, vaipan vaihto ja sylissä pitely lienee lähes ainoita asioita nyt - mutta myöhemmin voi esim. käydä leikkipuistossa / jäätelöllä tms. / jossain kivassa paikassa tai tehdä jotain sellaista mikä on kummastakin kivaa, vaikka kaupassa käynti ;)

      Ristiäislahjaksi voit antaa esim. kuvakehyksen tai albumin, tossut tai muuta sopivaa vaatetta, kirjan johon merkitään vauvan tietoja...

    • eräs kummini on vain on ollut minun kanssa. minulla on ollut 4 kummia (yksi heistä nukkui pois kaksi vuotta sitten), ja tämä, joka on antanut minulle aikaansa, on aina ollut "Paras kummi" omasta mielestäni. Kahta kummeistani en nähnyt melkein 10 vuoteen! Ja tämä "paras" on asunut kaiken lisäksi kaikkein kauimpana minusta.

      Joten, anna kummilapsellesi aikaasi, käy katsomassa häntä, vie leikkipuistoihin ym, ja myöhemmin lapsen ollessa koulussa, voit vaikka kutsua hänet viettämään hiihto-/syyslomaa luoksesi. Reisusta voi tulla hauska lapselle, varsinkin jos asut vähän kauempana.

    • Kunmi

      Kummin velvollisuudet ovat nykyisinkin ihan samat kuin ennenkin. Miksi ne olisivat muuttuneet?

    • fslf

      kummin tehtävä kummilapsen näkökulmasta. Antaa aikaansa ja muistaa merkkipäivinä ja jouluna. tämän lapsi haluaa kummiltansa. Itse olen kahden tytön kummitäti ja haluan olla pars kummi ikinä koska omia kummejani ei ikinä kiinnostanut joten haluan antaa jotain kummitytöilleni mitä minulla ei ollut..juuri tänä aamuna kävin viemässä parin euron lahjan nimipäivän kunniaksi..:)

    • ...

      Kun lapsi on vielä noin pieni, et ensimmäiseen vuoteen voi tehdä juuri muuta kuin muistaa lapsen merkkipäivät ja tietysti jouluna. (Itse annan lahjoja myös lasteni kummeille heidän merkkipävinään ja jouluna.)

      Kun lapsi kasvaa, voitte alkaa viettämään aikaa enemmän yhdessä, kuten käymään elokuvissa. Voit myös ottaa kummilapsesi mukaan esimerkiksi ulkomaanmatkoille. Itse vietän vielä nykyäänkin joskus kahvihetken omien kummieni kanssa ja kutsun heitä perhejuhliin.

    • kirvesmiehen muija

      Kummin tehtävä on olla läsnä ja rakastaa lasta. Sinä et ole mikään piika lapselle. Kun olet hänen kanssaan (missä sitten olettekin) huomioi hänet ja vietä aikaa yhdessä. Lahjasta voit kysyä vanhemmilta. Sillä tuon ikäinen ei tarvitse leluja. Ehkä osallistut johonkin vanhempien suurempaan hankkeseen pikkusummalla. Esin. Vaunut, rattaat, syöttötuoli ym.

    • huoh...

      Aloitus on yli vuoden takainen....

    • kopioko

      Niin, huoh... nimenomaan, keskusteluahan ei voi jatkaa yleisesti ja muiden asiasta kiinnostuneiden kesken...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe