W123 Mersu

Upea auto

Minulla oli kymmenen vuotta sitten vm. 1980 W123 Mercedes ja tuo on ollut eräs kaikkien aikojen parhaimpia autoja. Maksoi 5000 markkaa 353tkm ajettuna, hitsaukseen meni paikallisella "kyläsepällä" 250 markkaa ja auton sai katsastettua, erittäin halpaa korjaamista siis. Kyyti oli mukavaa, tilaa oli mahtavasti, vikoja ei ollut juuri lainkaan. Bensiiniä 230E mallisena se vei vähimmillään 8l maantiellä ja yhdistetty kulutus n. 10l. Hyvänä etuna oli se että isä kävi sillä Venäjällä ostoksilla ja tankkaamassa ja sieltä sai bensaa n. 1.90 markkaa litra ostettua ja tankki tuossa oli 60 litraa, lisäksi 20 litraa sai mukaan bensakanisterissa eli 80 litraa aina Venäjänreissulla sai tuolla autolla tuotua bensaa, toki osa siitä meni matkaan sinne ja takaisin. Halpa käyttää ja silti erittäin ylellinen ja herraskainen auto. Harmi että tällaisia autoja ei enää tehdä. Ehkä jostain löytäisi vielä hyvän W123 yksilön jos hakisi esim. nettiautosta? Ehkä 1000 eur pintaan pitäisi saada siis hyvä yksilö kun 10v. sitten sai 5000 markalla? Tosin tuo Venäjällä tankkaaminen taitaa olla nyt pois laskuista kun rajanylitysajat ovat nykyisin niin pitkiä. Diesel voisi olla siis vaihtoehtona nyt bensan sijaan. Kyllä se oli autojen auto tuo W123, W124-mallissa ei ole enää samaa "hohdetta"!

17

800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12

      Ei tehdä, ei.

      Ei nykyisin kannata tehdä liian kestävää autoa, nämä itsestään hajoilevat rakkineet tuovat autoteollisuuden omsitajille suuret voitot ja artisti maksaa kiltista.

      Surkuhupaisaa tuossa on vain se että kestävän auton tekeminen on nykytekniikalla yhtä helppoa kuin hajoilevankin, muttei kannata.

    • <<<

      MUN KAVERIN ÄIDILLÄ ON W123 < JA SITTE ITSEKKI IHAILEN TÄTÄ MALLIA

      • parasta laatua

        Minäkin ihailen, josaa(joskus käytit tuota nimimerkkiä?), olet selvästi autotuntija. Olisipa itselläkin keltainen 240D diesel vm.-78 tai tummansininen 240D diesel -85


    • säälittävää

      Sellaista se on, köyhän elämä.

    • Mersumies.

      W123 kuuluu museoon tai harrasteautoksi. Ahtamaton esikammiodiesel, kuulamutteriohjaus, 4-vaihteinen laatikko (tai tautisen hidas automaatti), vieteripenkit ja beckerin kasettisoitin ovat asioita, jota en voi ymmärtää että joku vielä 2000-luvulla jaksaa unelmoida.

      Siirtykää tälle vuosituhannelle ja käykää koeajamassa vaikkapa W204 mersua CDI koneella ja 7G-tronic vaihteistolla. Sen jälkeen todellakin lopetatte haaveilun W123/W124 mersusta käyttöautona.

      • Kefiiri

        Voi sun tietojas, et edes tiedä kaikkia 123 vaihteistoja !

        Cdi-moottorit on kalliita ylläpitää joka merkillä ja todella vikaherkkiä.
        Maintsemasi vaihteisto, on kyllä helppokäyttöinen, mutta kaksois akselivaihteistot joka merkillä heikkoja ja kalliita korjata.


      • Mersumies.
        Kefiiri kirjoitti:

        Voi sun tietojas, et edes tiedä kaikkia 123 vaihteistoja !

        Cdi-moottorit on kalliita ylläpitää joka merkillä ja todella vikaherkkiä.
        Maintsemasi vaihteisto, on kyllä helppokäyttöinen, mutta kaksois akselivaihteistot joka merkillä heikkoja ja kalliita korjata.

        Mitä tarkoitat lauseella "Cdi-moottorit on kalliita ylläpitää joka merkillä ja todella vikaherkkiä"?? Mersu on ainoa auto jossa on CDI-moottori. Sitäpaitsi CDI-moottori on mitä parhain, pieni kulutus ja hyvä vääntö/teho. Eikä se ole mitenkään erityisen vikaherkkä, tiedän kokemuksesta. Suuttimet ovat sen heikoin kohta, mutta niiden vaihtaminen on yksinkertainen toimenpide.

        Entä mita tarkoitat "Voi sun tietojas, et edes tiedä kaikkia 123 vaihteistoja ", siiheen romuun on tasan kaksi vaihteistoa: manuaali ja automaatti. JUNTTI!!


      • Wagen 124
        Mersumies. kirjoitti:

        Mitä tarkoitat lauseella "Cdi-moottorit on kalliita ylläpitää joka merkillä ja todella vikaherkkiä"?? Mersu on ainoa auto jossa on CDI-moottori. Sitäpaitsi CDI-moottori on mitä parhain, pieni kulutus ja hyvä vääntö/teho. Eikä se ole mitenkään erityisen vikaherkkä, tiedän kokemuksesta. Suuttimet ovat sen heikoin kohta, mutta niiden vaihtaminen on yksinkertainen toimenpide.

        Entä mita tarkoitat "Voi sun tietojas, et edes tiedä kaikkia 123 vaihteistoja ", siiheen romuun on tasan kaksi vaihteistoa: manuaali ja automaatti. JUNTTI!!

        Ehkä yksinkertainen, mutta halvimmillaankin hintava. Kun mustaa pikeä sitten kertyy oikein kunnolla, on savottakin sen mukainen. Ei parane tietenkään päästää siihen pisteeseen, mutta monella pääsee - eikä näky hivele silmiä. Lisäksi hehkutulpat ovat usein todella tiukassa, saattavat jopa katketa kanteen. Ilmiö tosin tuli jo moniventtiilisiin 605- ja 606-koneisiin, joissa on vastaavat pitkänohuet hehkut. Vanha kunnon 601 ei kärsi moisista taudeista eikä niistä ilmavaivoistakaan.


      • Mersumies.
        Wagen 124 kirjoitti:

        Ehkä yksinkertainen, mutta halvimmillaankin hintava. Kun mustaa pikeä sitten kertyy oikein kunnolla, on savottakin sen mukainen. Ei parane tietenkään päästää siihen pisteeseen, mutta monella pääsee - eikä näky hivele silmiä. Lisäksi hehkutulpat ovat usein todella tiukassa, saattavat jopa katketa kanteen. Ilmiö tosin tuli jo moniventtiilisiin 605- ja 606-koneisiin, joissa on vastaavat pitkänohuet hehkut. Vanha kunnon 601 ei kärsi moisista taudeista eikä niistä ilmavaivoistakaan.

        Hintava? Oman mersun 2,7 CDI koneeseen suutin remppa maksoi n. 130 €, (suuttimenkorjaus, tiivisterengas pultti) mielestäni ei paljon. Itse otin suuttimen irti ja vein korjattavaksi. Lisäksi hehkutulppien vaihto sujui täysin ongelmitta ja ilmavaivoista tuo vehje ei kärsinyt. Olen ajanut tuolla yli 60 000 km ja voin sanoa että sanonta vikaherkkä, on kärsinyt aikamoisen inflaation...


      • Wagen 124
        Mersumies. kirjoitti:

        Hintava? Oman mersun 2,7 CDI koneeseen suutin remppa maksoi n. 130 €, (suuttimenkorjaus, tiivisterengas pultti) mielestäni ei paljon. Itse otin suuttimen irti ja vein korjattavaksi. Lisäksi hehkutulppien vaihto sujui täysin ongelmitta ja ilmavaivoista tuo vehje ei kärsinyt. Olen ajanut tuolla yli 60 000 km ja voin sanoa että sanonta vikaherkkä, on kärsinyt aikamoisen inflaation...

        Minä kun oletin, että "niiden vaihtaminen" tarkoittaa suuttimien vaihtamista, mutta kerrankos sitä erehtyy. CDI:n suuttimissa hinta menee siten, että yhden suuttimen hinnalla saa satakaksneloseen neljä suutinta. Eli yhtä uutta CDI-suutinta ei saa satasella eikä kahdellakaan.

        CDI:t ovat varmasti ihan luotettavia, mutta kun niissä on enemmän mahdollisia vikakohteita kuin vanhoissa esikammiokoneissa, niistä myös valitetaan kaiken maailman palstoilla enemmän. Harvoinpa kukaan erikseen tekee asiaa siitä, että CDI on pelannut pitkään ongelmitta.


    • Wagen 124

      W123 on auttamattoman vanhanaikainen mm. melussa ja kulutuksessa. Sen sijaan esim. 5-vaihteinen W124 E 200 D on nimenomaan käyttöautona edelleen varteenotettava. Osat ovat halpoja, polttoainetta kuluu kohtuullisesti, ja meno on hiljaisen vakaata.

      Polttoainetalous parani merkittävästi, kun 124 korvasi 123:n, mutta verrattaessa 124:n polttoainetaloutta uusiin malleihin tilanne on toinen. Uudemmissa E-sarjoissa on ilmastointi sekä useimmiten polttoainelämmitin ja automaattivaihteisto - sekä suurempi omapaino. Tuloksena on käytännössä sama, ellei jopa hieman suurempi kulutus kuin W124:n perusdieseleissä.

      • pekkaa2

        Ne viimeiset W123:set olivat erittäin hiljaisia, myös taksimallit!


    • Voi niitä aikoja.

      Wagen 124 asiapa on juuri noin,mitä tähän voi paljon lisätä,no sen että ruostuvat herkästi.

      Väyrys sarja pilasi mersun ruosteillaan eikä sen kestävyys ole samaa tasoa kuin 124 korisen,äärettömän vaikea auto myydä,kaupungissa kömpelö.

      Näistä nyky mersuista en maksaisi,pirun hankalia ja kaliita korjata,jo väyrys mallissa alkoi ajovalojen polttimoiden vaihto olla hankalaa kun vertaa 124 koriseen.

      Kylläpä se vaan 123 jos löytää sellaisen hienon on löytö.

    • iero123

      Jos 123-sen pienet puutteet unohtaa, mutta samalla saa kunnon fiiliksen, niin 123 on vimonen oikee mersu... viimenen ylväs pystykokka kromipuskureilla..

    • Älä osta mersua.

      Mulla oli w 123 240 koneella vuosimallia 1980 .Punainen ferrarin punainen oikein kaunis mustalla nahka sisustalla.

      Myydessä autossa oli kilometrejä 340000km.

      Tämän jälkeen tuli 124 useita dieseliä, että bensanakin oli 300E sen ajan lippulaiva 1989 oli kattoikkuna (tehtaan) oli ilmastointi,oli automaatti laatikko,anteeni nousi sähköllä,oli sedan mutta perässä oli perän tasaja eli piti perän ryhdissä.

      Peilit lämpeni sähköllä,pissavedet lämpeni sähköllä,asd ja abs jäjestelmä,sähköikkunat.

      Upea musta sisusta aivan virheetön kuin uusi.

      Väriltään auto oli hopea,aivan tautisen hyvä auto ajaa että pitää.

      Myydessä kilometrejä oli 510000km mutta vikoja ei ollut.

    • ruosteeseeenhukkuu

      paitsi ruostetta ruosteeseen hukkuuu on onni omistaa johtotähti

    • Älä osta mersua.

      Ehei ollut tässä autossa ruostetta juuri,meinaan maalautin sen ammattimaalarilla ja voit kuvitella oliko ruostetta.

      Auto oli kuin uusi ja mittarissa 510000km,möin sen niin että vahingossa erehdyin erään moottoritien bensaasemalla siinä tankatessa rupattelemaan erään herran kanssa,no ukko tuumas että tuolaista oli katsellut,no annoin numeron niin tunnin sisällä oli vaimoineen meillä.

      Löi rahat käteen ja lähti.

      Oli sekin erikoinen tilanne ,aamulla et tienyt että kohta ei mersua ole,suru on vieläkin,oli niin hyvä auto ettei ole toista tullut vastaan.

      Sai huoletta puottaa 200km moottoritiellä ja maisemat vaihtui,235 otti mittariin.

      Oli todella upea auto, ei edes s sarjan 2000 luvun alun mersut ole saaneet sitä samaa fiilistä aikaan kun 124 300e bensa peli sai aikaan.


      Auto sisältä kuin uusi ja päältä ruosteeton,etulokasuojatkin massautin ennen asennusta,kaitatin uudet vaikka ei olisi tarvinnut mutta auto oli kuin uusi ulkoisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe