Paloniemeläisyyteen aivopestyjen esiintymisestä

Lasten puolesta

Sattuipa viimeisen vuoden sisällä, että olen kerran noin parin kuukauden ajan seurannut palstaa tiiviisti ja sitten tänne alkoi äkkiä otsikon mukaisten nuorten hyökkäys palstan kirjoituksia vastaan.

Teemana oli, että "äitini ei koskaan myöntänyt huostaanottoa aiheelliseksi ja tunnistan hänen kirjoituksensa täältä." Minusta olisi ollut hyvin tärkeää paljastaa tuollainen valehteleva kirjoitaja, mutta totuus selvisi nopeasti.

Kyse oli huostaanotosta, joka oli tehty 10-20 vuotta aikaisemmin. Lisäksi tunnistetietona oli, että äiti ei ollut lapseensa missään yhteydessä huostaanoton jälkeen, ei ainakaan viimeisen 10 vuoden aikana.

Koska olin seurannut palstaa tiiviisti silloin, tiesin tasan tarkkaan, että tuollaista tapausta ei oltu käsitelty täällä viikkoihin. Tiesin myös, että jos olisi näkyvämmin käsitelty, olisin sen huomannut kyllä vanhemmista kirjoituksista eli siltä ajalta kun kävin täällä harvemmin.

Tiedän senkin, että tietyn henkilön tutun kirjoitustyylin helposti tunnistaa missä tahansa, mutta eihän henkilössä ole mitään tuttua, kun ei ole ollut häneen missään kontaktissa aikuisiällä. Ei voi tietää hänen kirjoitustyyliään, ajatuksiaan, asenteitaan.

Lisäksi täältä ei löytynyt yhtään tapausta, joka olisi sopinut tunnistetietoihin eli huostaanotto olisi tehty vuosikymmen aikaisemmin, johon katkesi yhteys lapsen ja vanhemman väliltä. Erilaisista yhteydenpitorajoituksista kerrottiin kyllä, mutta niistä ei mikään ollut huostaanottona niin vanha kuin tässä tapauksessa olisi pitänyt olla.

Pyysin linkkiä valehtelijaksi väitetyn vanhemman kirjoituksiin, edes yhteen sellaiseen.

Sitä ei ikinä tullut.

Ei voinut muuta kuin päätyä päätelmään, että koko väite oli tuulesta temmattua valehtelua.

Ja sitä näissä loukkaavissa, toista kirjoituksia vähättelevissä väitteissä näyttää tyypillistä olevankin, että mollaaminen tapahtuu yleistävän valehtelun turvin. Siis valehtelijaksi väittävä valehtelee itse väitteissään.

26

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasten puolesta

      Minun ei tarvitse valehdella ja siksi syytteet puolitotuuksien kertomisesta ja siitä, että kaikki huostaanotot painetaan tiettyyn paloniemeläisten luomaan stereotypiaan, ovat erittäin loukkaavia.

      Oman lapseni laittoman huostaanoton asiakirja on tässä:

      http://vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=1059

      • Lasten puolesta

        Tunnetusti kaikkein suurimpia loukkauksia tänne syytävät henkilöt ovat itse huonossa kodeissa kasvaneita, joiden huostaanotto on tehty omasta mielestä liian myöhään tai jäänyt kokonaan tekemättä.

        En minäkään täydellisessä kodissa ole kasvanut, kukapa meistä olisi, koska täydellisia vanhempia ei ole olemassakaan! Mutta minulla on yksi kokemus, joka antaa realistista suhtautumista näihin asioihin ja se on näkemäni ja kokemani oman lapsen laiton huostaanotto niine järkyttävine kokemuksineen, mitä se lapselle aiheutti.

        Oikeastaan sellaisen, joka ei ole nähnyt väärää viranomaistoimintaa ei pitäisi osallistua juurikaan tätä aihetta koskeviin keskusteluihin, koska hänellä ei ole sitä kokemusta, josta kirjoittajat puhuvat.
        On naurettavaa tyrmätä sellainen kokemus, josta toinen kertoo ihan vain sillä perusteella, että sellainen puuttuu omasta elämästä.


      • sherppa
        Lasten puolesta kirjoitti:

        Tunnetusti kaikkein suurimpia loukkauksia tänne syytävät henkilöt ovat itse huonossa kodeissa kasvaneita, joiden huostaanotto on tehty omasta mielestä liian myöhään tai jäänyt kokonaan tekemättä.

        En minäkään täydellisessä kodissa ole kasvanut, kukapa meistä olisi, koska täydellisia vanhempia ei ole olemassakaan! Mutta minulla on yksi kokemus, joka antaa realistista suhtautumista näihin asioihin ja se on näkemäni ja kokemani oman lapsen laiton huostaanotto niine järkyttävine kokemuksineen, mitä se lapselle aiheutti.

        Oikeastaan sellaisen, joka ei ole nähnyt väärää viranomaistoimintaa ei pitäisi osallistua juurikaan tätä aihetta koskeviin keskusteluihin, koska hänellä ei ole sitä kokemusta, josta kirjoittajat puhuvat.
        On naurettavaa tyrmätä sellainen kokemus, josta toinen kertoo ihan vain sillä perusteella, että sellainen puuttuu omasta elämästä.

        "On naurettavaa tyrmätä sellainen kokemus, josta toinen kertoo ihan vain sillä perusteella, että sellainen puuttuu omasta elämästä."

        Niinpä! Kuinka monta positiivista huostaanottokokemusta täällä on tyrmätty vastaavin perustein?

        On hienoa, että jaksat täällä jakaa oman tarinasi muiden luettavaksi ja tuoda esiin pahoja asioita, joita olet elämässäsi joutunut kohtaamaan, kiitos sinulle siitä.

        Kuitenkin samalla pyrit tekemään tästä "LAITTOMAT HUOSTAANOTOT" -palstan. Palstan nimihän on BIOVANHEMMAT, eikö? Biolapsetkin luen tälle palstalle kuuluviksi, koska heistä ja heidän asioistaanhan täällä paljolti keskustellaan, eikö? Heille ei myöskään ole vielä omaa palstaa olemassa...

        Täällä kuuluisi mielestäni olla tilaa kaikkien mielipiteille, kunhan ne esitetään edes kutakuinkin asiallisesti. (Aivan samalla tavoin, kuin Sijaisvanhemmat-palstalla kirjoittelevien sijoitettujen lasten ja biovanhempien tekstit hyväksyisin kyseisen palstan sheriffinä, mikäli viestit olisivat asiallisia. En siis ole kyseisen palstan sheriffi, mutta näin siis toimisin JOS OLISIN.)


        TASAPUOLISUUTTA PELIIN, KIITOS!


    • Lasten puolesta

      Minä tiedän kaikki lyönnit ja iskut, joitä lapsi laittoman huostaanottonsa aikana sai.

      Sekö on lapsen etu?
      Tämäkö ei ole lapsen edun mukaista kirjoittamista?

      Jos ei mielestäsi ole, niin kerro asiallisesti, miten tämä on mielestäsi pelkästään vanhempien etujen ajamista, kuten tyypillinen paloniemeläinen väite kuuluu.

      Ei tämä ole mikään harvinainen poikkeus huostaanotoista, kaukana siitä! Joissain sairaanhoitopiireissä näitä on harrastettu jo pitkästi toistakymmentä vuotta, enkä ole kuullut mitään viitteitä siitä, että tahti hidastuisi.

      Tällaisen kokeneena on ollut aitiopaikka nähdä silmiensä edessä niitä tavallisia lastensuojelukäytäntöjä, jotka ovat kaukana lasten todellisesta edusta.

      Näistä on puhuttava niin kauan kun rikollisuuskin lapsia kohtaan jatkuu. Jos joku tuntee hirveää tarvetta mollata näitä kirjoituksia ja olla jatkuvasti loukkaamassa ja ilkeilemässä muutenkin kovia kokeneille ihmisille, niin mieti tarkasti, mitä ovat omat motiivit toiminnallesi.

    • Ammattikasvattaja

      On hyvä, että jaksoit olla aktiivinen asiassa. Itse asiakirjat kertovat tapahtumista pääpiirteet. Jotenkin sitä toivoisi, että mahdollisia virheitä tekevät laitokset käsiteltäisiin julkisuudessa. Se olisi paras rangaistus.

      Itse suosittelisin sinullekin jo eteenpäin menemistä elämässä. Monilla meillä on taustamme, mutta elämä jatkuu. Epäilemättä elämä lapsesikin kohdalla on jatkunut. Ikävien muistojen unohtaminen ei aina ole helppoa, mutta aika parantaa haavat. Loputon negatiivinen ajattelu ei ole hyväksi kenellekään.

      Koko järjestelmää en halua tuomita, koska jokainen tapaus on oma lukunsa.

    • Lasen puolesta

      Sinä tiedät kyllä, mitä tapahtuu, jos näitä asioita tuo julkisuuteen.
      Ja oma esiintymisesi tällä palstalla vahvistaa sitä oletusta.

      Suosittelusi eteen päin menosta ja yleistävä veto "monilla meistä on taustamme" on vähättelevä ja kuvaa hyvin, miten täysin ulkona olet tällaisen kokemuksen koko laajuudesta ja järkyttävyydestä. Sinä siis suosittelet, että tsuit tsait pikku juttu, se laitetaan sivuun ja nyt jatketaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

      Ensinnäkään et tajua yhtään, miten kauaskantoiset seuraukset lapsen koulunkäynnille tuolla episodilla oli. Koko huostaanoton keston aikainen kevätlukukausi jäi koulussa väliin, samoin seuraavan luokan syyslukukausi. Ja huostaanoton mukanaan tuomat erityisluokkakuviot sekoittivat koulusta loput niin, että seuraavat vuodet olivat hyvin rikkinäisiä koulussa olon suhteen. Niistä tapauksista olen kertonut täällä eri yhteyksissä sinullekin.

      Vasta siirto yksityiskouluun rauhoitti koulutilanteen, jos olisin tämän tiennyt, olisimme siirtyneet sinne suoraan. Nyt on menossa ysiluokka, ja kaikki rikkinäiset jaksot kostautuvat siten, että lapseni joutuu tekemään suhteessa paljon enemmän töitä kuin moni luokkakaveri, joka EI ole kokenut viranomaisten laitonta interventiota, pahoinpitelyineen ja muina herkkuineen. Esim. koko tämä vkl on väännetty kotona parin aineen tehtäviä, joissa lapselle on jäänyt isoimmat aukot aikaisemmilta vuosilta. On syysloma, joka tarvittaisiin lepäämiseen, mutta lapsella on motivaatiota ottaa vastaan haasteita.

      Ei laiton huostaanotto ole mikään pikku juttu, joka laitetaan sivuun noin vain, kuten sinä kuvittelet! Sen vaikutuksen syvyyttä ja laajuutta ei ymmärrä kukaan muu kuin se, joka sen on kokenut.

      Vastaavan kokeneet tietämäni perheet ovat selvinneet kuka mitenkin, mutta tietojeni mukaan minä olen ainut vanhempi, joka jaksaa hoidollisistakin huostaanotoista kirjoittaa. Tunnen kyllä muutamia aktiiveja palstalaisia ja paljon enemmän eri syin huostaanotettujen vanhempia, jotka eivät jaksa kirjoittaa ollenkaan. Viranomaiset luottavat juuri siihen, että ihmisistä viedään pakkotoimilla kaikki 'mehut', he ovat voimattomia taistelemaan enää sen jälkeen. Minun taisteluni on jatkunut jatkuvana lapsen asioiden hoitamisena, sekä lapsen tukemisena ja auttamisena, minkä tähden tiedän mm. koulumaailmasta paljon, vaikka sinä vähätteletkin kaikkea täällä kirjoitettua.

      Monet muut vanhemmat ovat aktiivisia joissain järjestöissä ja kuka milläkin tavalla, mutta koska lapsi tarvitsee minua tiivisti vieläkin, edellyttää se minulta paljon kotona oloa ja tapani vaikuttaa on silloin nettikirjoittaminen. Toki kirjoitan muuallekin ja muissa yhteyksissä kuin tänne, mutta kirjoittaminen on ollut minulle sopiva vaikuttamistapa viime vuosina.

      Ei tällaisesta asiasta mennä noin vain eteenpäin, koske sen vaikutukset näkyvät elämässämme tänäkin päivänä, kuten kerroin tästä viikonlopusta. Vaikka olen tukenut lasta miten intensiivisesti tahansa hänen pakkointerventiopeloissaan luulisin, että täysin turvassa hän ei tunne olevansa niiltä ennen kuin täyttää 18 v.

      Hän on sanonut muistaakseni jostain 3- tai 4-vuotiaasta asti luottavansa minuun kuin kallioon, mutta hän myös näki, miten voimattomaksi vanhempi tehdään lapsensa auttamiseen viranomaisrikoksilla. Ei lapselle riitä se, että koti on turvallinen ja hän luottaa vanhempiinsa, vaan hänen olisi voitava tuntea olevansa turvallisten sääntöjen suojaama myös tässä yhteiskunnassa. Niin ei ole näiden lasten kohdalla, jotka ovat joutuneet viranomaisrikosten kohteiksi.

      • Lasten puolesta

        Minä en yhtään ihmettele, että tälle palstalle on valikoitunut kirjoittamaan nimenomaan niitä vanhempia, joilla on erittäin kielteisiä kokemuksia lastensuojelun väliintulosta perheen asioihin. Tämän olemme kirjoittajien kesken todenneet täällä jo kauan sitten. Missä muualla me puhuisimme kokemuksistamme?

        Tv ja media suoltaa jatkuvasti onnellisia ja onnistuneita huostaanottokokemuksia, mutta näistä muista ei puhuta missään. On kyllä tyrmistyttävää nähdä, millaisen raivon näistä puhuminen saa aikaan joissain ihmisissä. Minkä ihmeen tähden?

        Siis että joillain on otsaa vielä piikitellä jatkuvasti ja leimata valehtelijaksi sen lisäksi, mitä vanhemmat ovat nähneet lastensa joutuvan kokemaan ja mitä he itse ovat kokeneet!

        Minusta on myös jotenkin järkyttävää eilen näkemäni parin äidin kirjoitukset täällä, ihan kuin tänne ei saisi kertoa onnistuneista huostaanottokokemuksista. Mistä tuollainen käsitys on lähtöisin? Onko siihen vaikuttanut juuri se paloniemeläinen propaganda, jota tänne työnnetään ovista ja ikkunoista nykyään?

        Paloniemeläisellä tarkoitan sitä, että koska päihdeperheiden pienet lapset pyritään sijoittamaan perheisiin, ovat sijaisperheiden kokemukset hyvin yksipuolisesti niistä. Ja koska heillä on vahva liitto takanaan, on heidän äänensä ja käsityksensä muovannut käsityksen kaikista huostaanotoista.

        Kaiken kokemamme jälkeen on tosi loukkaavaa ja raskasta lukea joka käänteessä, miten täällä syytetän valehtelusta, minkäkin ilmeisesti jätän jotain tosi oleellisesta kertomatta, en näe omia virheitäni jne.

        Ei lasten asiaa auta mitenkään se, että heidän kokemuksiaan pidetään jatkuvasti valheena, niistä puhuminen on kuulema vanhempien etujen ajamista ja heidän vanhempiaan pidetään alkoholisteina, mt-ongelmaisina ja väkivaltaisina, vaikka he eivät sitä olisi ikinä olleetkaan.

        Minä näen ja ymmärrän kyllä huostaanottojen koko laajan kirjon paljon paremmin kuin esim. sinä. Samoin pelkästään ls:n asiakkuuksia on mitä erilaisimmin syin. Minusta koko ls:ssa ja ihmisten asenteissa on jotain tosi pahasti pielessä, että saamme lukea sellaista tekstiä kuin ne pari eilen illalla kirjoittanut äitiä tänne laittoivat.

        Itse en henkilökohtaisesti pystyisi kirjoittamaan yhden ainoalle toiselle äidille hänen lapsensa kärsimyksistä sillä tavalla.

        Tämäkö on sen väärän leimaamisen tulos, jolla huostaanottoperheitä on vuosien ajan paloniemeläisittäin leimattu. Meillä vanhemmilla ei tietysti ole näköjään useimpien mielestä ihmisarvoakaan, mutta siitä tulen kyllä pitämään huolen, että lapsellani on ja tulee olemaan. Mutta kai hänetkin leimataan valehtelijaksi, ivaillaan ja piikitellään, jos hän joskus vanhempana erehtyisi tänne kirjoittamaan.


      • Lasten puolesta

        Lisään vielä, että olen kyllä nähnyt täällä joidenkin kirjoituksia hoidollisista huostaanotoista, joita henkilöitä ja tapauksia en ollenkaan tunne. Enkä suurinta osaa tietysti ole tavannutkaan, niin paljon näitä vuosien mittaan on tehtailtu muutamissa sairaanhoitopiireissä.


      • sherppa
        Lasten puolesta kirjoitti:

        Minä en yhtään ihmettele, että tälle palstalle on valikoitunut kirjoittamaan nimenomaan niitä vanhempia, joilla on erittäin kielteisiä kokemuksia lastensuojelun väliintulosta perheen asioihin. Tämän olemme kirjoittajien kesken todenneet täällä jo kauan sitten. Missä muualla me puhuisimme kokemuksistamme?

        Tv ja media suoltaa jatkuvasti onnellisia ja onnistuneita huostaanottokokemuksia, mutta näistä muista ei puhuta missään. On kyllä tyrmistyttävää nähdä, millaisen raivon näistä puhuminen saa aikaan joissain ihmisissä. Minkä ihmeen tähden?

        Siis että joillain on otsaa vielä piikitellä jatkuvasti ja leimata valehtelijaksi sen lisäksi, mitä vanhemmat ovat nähneet lastensa joutuvan kokemaan ja mitä he itse ovat kokeneet!

        Minusta on myös jotenkin järkyttävää eilen näkemäni parin äidin kirjoitukset täällä, ihan kuin tänne ei saisi kertoa onnistuneista huostaanottokokemuksista. Mistä tuollainen käsitys on lähtöisin? Onko siihen vaikuttanut juuri se paloniemeläinen propaganda, jota tänne työnnetään ovista ja ikkunoista nykyään?

        Paloniemeläisellä tarkoitan sitä, että koska päihdeperheiden pienet lapset pyritään sijoittamaan perheisiin, ovat sijaisperheiden kokemukset hyvin yksipuolisesti niistä. Ja koska heillä on vahva liitto takanaan, on heidän äänensä ja käsityksensä muovannut käsityksen kaikista huostaanotoista.

        Kaiken kokemamme jälkeen on tosi loukkaavaa ja raskasta lukea joka käänteessä, miten täällä syytetän valehtelusta, minkäkin ilmeisesti jätän jotain tosi oleellisesta kertomatta, en näe omia virheitäni jne.

        Ei lasten asiaa auta mitenkään se, että heidän kokemuksiaan pidetään jatkuvasti valheena, niistä puhuminen on kuulema vanhempien etujen ajamista ja heidän vanhempiaan pidetään alkoholisteina, mt-ongelmaisina ja väkivaltaisina, vaikka he eivät sitä olisi ikinä olleetkaan.

        Minä näen ja ymmärrän kyllä huostaanottojen koko laajan kirjon paljon paremmin kuin esim. sinä. Samoin pelkästään ls:n asiakkuuksia on mitä erilaisimmin syin. Minusta koko ls:ssa ja ihmisten asenteissa on jotain tosi pahasti pielessä, että saamme lukea sellaista tekstiä kuin ne pari eilen illalla kirjoittanut äitiä tänne laittoivat.

        Itse en henkilökohtaisesti pystyisi kirjoittamaan yhden ainoalle toiselle äidille hänen lapsensa kärsimyksistä sillä tavalla.

        Tämäkö on sen väärän leimaamisen tulos, jolla huostaanottoperheitä on vuosien ajan paloniemeläisittäin leimattu. Meillä vanhemmilla ei tietysti ole näköjään useimpien mielestä ihmisarvoakaan, mutta siitä tulen kyllä pitämään huolen, että lapsellani on ja tulee olemaan. Mutta kai hänetkin leimataan valehtelijaksi, ivaillaan ja piikitellään, jos hän joskus vanhempana erehtyisi tänne kirjoittamaan.

        Ongelmana tuntuu kuitenkin välillä olevan se, että niitä (lapset, toiset biovanhemmat) joiden kokemus on päinvastainen, ei kuitenkaan hyväksytä kirjoittamaan tänne palstalle, vaan heidän kirjoituksiaan solvataan ja mollataan täysin huoletta, vaikka taustalla saattaisi olla esim. hyvin rikkinäinen nuori, lapsi vasta!

        Tällä palstalla jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, myös niillä, joiden kohdalla huostaanotto on onnistunut - palstan kuvauksessahan ei käsittääkseni lue "tervetuloa keskustelemaan VAIN JA AINOASTAAN LAITTOMISTA HUOSTAANOTTOKOKEMUKSISTA!"

        Vai mitä olette mieltä? Tasapuolisuutta kehiin, tyypit!


    • Marja K.

      Hyvä et jaksat kirjoittaa. Ei näistä muuten mistään tiedettäisi tässtä valehtelevassa valtiossa. Ja kirjoittamista on jatkettava niin kauan kuin yhteiskunnan rikokset lapsia kohtaan jatkuvat. tästä ei voi olla muut akuin yhtä mieltä nimittäin jos yhtään lapsista välittää.

    • Lasten puolesta

      Äiti 5:lle ketjussa vanhempi kertoo, miten hänen lapsensa pääsivät dg-tutkimuksiin vasta huostaanoton jälkeen, mikä on aivan käsittämätöntä.

      Meitä taas huijattiin niin kun ensin hakeuduimme sinne, että he laittavat lähetteen psykiatrian puolelle, koska se on heillä yleinen käytäntö. Psykan puoli sitten kirjoittaa tarvittavat jatkolähetteet. Yritin tietysti kinata vastaan, mutta he eivät joustaneet yhtään käytännöissään. Tämä tapahtui siis HUS:n sh-piirissä vuonna 2004-2005.

      Tuo oli kuitenkin valehtelua, koska silloinen psykan ylilääkäri ei laskenut kuulema ketään tutkimuksiin otettua lasta enää neurologian puolen arvioon. Tässä rikottiin jo pelkästään terveydenhoitolakia.

      Siitä seurasi sitten varsinainen rumba:
      väärä dg, väärät lääkkeet, laiton huostaanotto ja lopulta täydellinen hoidon ulkopuolelle jättäminen.

      Se vammautti lasta, ja oikea, lasta auttava apu saatiin vasta kotiuttamisen jälkeen yksityisen lääkäriaseman kautta.

      Kerroin sossuille vielä viimeisessä tapaamisessamme näitä eroja, ja miten psykiatrinen hoito ei sovi neurologisten oireyhtymien lapsille. Ei tietysti etenkään, jos sitä vielä höystetään laittomalla huostaanotolla ja pahoinpitelyillä.

      Sossut olivat aivan ihmeissään, nämä asiat olivat uutta heille.
      Tuskittelivat vain, mien vaikeita asiat monesti ovat. No, se on kyllä helppo usko.

      Sitten joku yllä olevan tyylinen raivoaja on täälläkin väittänyt, että sossut kyllä tietävät ja osaavat kaiken. Ai jaa. Eivätpä tuntuneet osaavat. Mutta he eivät kuitenkaan meidän tapauksessa olleet laittoman huostaanoton varsinaisia junailijoita, he yrittivät välttää sitä viimeiseen asti. Ja kuten yllä olevassa asiakirjassa näkyy, se tehtiin laitoksen vaatimuksesta, koska laitos ei joustanut huostavaatimuksessaan yhtään sossujen pyynnöistä huolimatta.

    • ihmisoikeutta

      Näistä lasten ja vanhempien kokemista julmuuksista on kirjoitettava. Suomessa tehdään ihmisoikeusrikkomuksia jatkuvasti.

      • uskomatonta1

        Totta!

        Jos en olisi ikinä löytänyt tätä palstaa, en tietäisi yhtään, minkä raivon joissain herättää se, että lapsille yrittää saada ihmisoikeuksien mukaista kohtelua.

        Ja törkeintä se, että näistä ei saisi edes puhua -
        ei edes täällä!


    • Olisipa kiintoisaa

      Olisipa kiinnostavaa saada tietää, MIKÄ miinustamisen aihe on tälle kirjoitukselle, joka alkaa näin:

      "Lasten puolesta22.10.2012 20:01-1 SULJE
      Äiti 5:lle ketjussa vanhempi kertoo, miten hänen lapsensa pääsivät dg-tutkimuksiin vasta huostaanoton jälkeen, mikä on aivan käsittämätöntä. "

      Yleensä tällaisten lapsiin suunnattujen rikosten puolustajat ovat yltiöpäisiä ja sokeita sossujen puolustajia. Mutta kun tässä tapauksessa sossut tekivät kaikkensa välttyäkseen laittomalta huostaanotolta. Kirjoitus kuvaa sitä vuosia vallalla ollutta käytäntöä, joilla laittomia huostaanottoja on tehty joissain sairaanhoitopiireissä.

      Miksi siis miinustus, mitä pahaa jonkun mielestä on tämän asian esille tuomisessa? Saako edes kerran rehellisen vastauksen esittämäänsä kysymykseen?

      • plus/miinustajalle

        Kerroja miinustaja tässäkin miinustamisen perustelusi, jos siihen järkevä peruste löytyy!

        Tästä on sinulle nyt pyyntö jo toisessakin ketjussa, jossa plussasit ammattikasvattajan kommenttia siitä, että onko väärin aina se, jos sossuja ei haukuta. SEN plussasit ja muut miinustat. Miksi?

        Tämän ketjun kirjoittaja on kertonut sossujen puolustaneen heitä ja miten sossu teki kaikkensa, että laittomalta huostaanotolta olisi vältytty, mutta rikollisin tavoin toiminut laitos ei antanut periksi yhtään laittomilta huostaanottovaatimuksiltaan.

        Vaikka 15 vuotta vanha huostaanotto on tätä päivää silloin kun lastensuojelun käytännöt eivät ole muuksi muuttuneet tämän ajan sisällä!

        TÖRKEÄÄ väittää, että lapsi kohtaan tehdyistä rikoksista ei saisi kirjoittaa ja piruillaan vanhemmalle, että asiasta on päästävä yli.
        Totta kai he ovat päässeet yli, siten kuin tuollaisesta voi päästä, vain mieleltään hyvin häiriintynyt henkilö hyökkää tällaisia kirjoituksia vastaan, se minullakin on täällä oikeus suoraan sanoa. Samat rikokset ja vastaavat ovat tätä päivää ls:ssa edelleenkin.


      • sherppa
        plus/miinustajalle kirjoitti:

        Kerroja miinustaja tässäkin miinustamisen perustelusi, jos siihen järkevä peruste löytyy!

        Tästä on sinulle nyt pyyntö jo toisessakin ketjussa, jossa plussasit ammattikasvattajan kommenttia siitä, että onko väärin aina se, jos sossuja ei haukuta. SEN plussasit ja muut miinustat. Miksi?

        Tämän ketjun kirjoittaja on kertonut sossujen puolustaneen heitä ja miten sossu teki kaikkensa, että laittomalta huostaanotolta olisi vältytty, mutta rikollisin tavoin toiminut laitos ei antanut periksi yhtään laittomilta huostaanottovaatimuksiltaan.

        Vaikka 15 vuotta vanha huostaanotto on tätä päivää silloin kun lastensuojelun käytännöt eivät ole muuksi muuttuneet tämän ajan sisällä!

        TÖRKEÄÄ väittää, että lapsi kohtaan tehdyistä rikoksista ei saisi kirjoittaa ja piruillaan vanhemmalle, että asiasta on päästävä yli.
        Totta kai he ovat päässeet yli, siten kuin tuollaisesta voi päästä, vain mieleltään hyvin häiriintynyt henkilö hyökkää tällaisia kirjoituksia vastaan, se minullakin on täällä oikeus suoraan sanoa. Samat rikokset ja vastaavat ovat tätä päivää ls:ssa edelleenkin.

        Plussaaminen ja miinustaminen omien mielipiteiden mukaisesti on sallittua. Se, että mielipide eroaa juuri sinun mielipiteestäsi, ei tarkoita että se olisi yhtään sen väärempi tai oikeampi kuin sinunkaan. Keskitytäänpä nyt itse asiaan eikä muiden kirjoittajien mollaamiseen!!!!!

        Plussaaminen ja miinustaminen on ok, sallittua ja toivottavaakin näissä keskusteluissa!


      • sherppa

        Plussaamista ja miinustamista ei tarvitse perustella.

        Täällä käy varmasti päivän mittaan monia, joilla ei ole aikaa jäädä perustelemaan omaa mielipidettään, vaan sen sijaan plussataan tai miinustetaan sellaisia kirjoituksia, joiden kirjoittajien mielipiteet ovat samanlaisia kuin omat mielipiteet.

        Sen sijaan jos on aikaa kertoa täällä mielipiteensä ihan sanallisesti, toivoisin näille mielipiteille myös ihan sanallisia ja asiallisia perusteluja.

        "Olen tätä mieltä"

        Noh, niin on varmasti sata muutakin, mutta miksi, mistä syystä!!!

        "Olen tätä mieltä, koska..."

        No niin, heti saatiin lisää sisältöä keskusteluun, sisältöä, joka selvittää kirjoittajan mielipiteen syyn.

        Jos kymmenen henkilöä kirjoittaa peräkkäin:

        "Olen tätä mieltä"
        "Olen tätä mieltä"
        "Olen tätä mieltä"
        "Olen tätä mieltä"
        "Olen tätä mieltä"
        "Olen tätä mieltä"
        "Olen tätä mieltä"
        "Olen tätä mieltä"
        "Olen tätä mieltä"
        "Olen tätä mieltä"

        ei kyseessä ole keskustelu, vaan lista mielipiteistä.


    • sherppa

      Aloittajan viestiin kommentoisin, että jätetäänpä nyt kuitenkin tilaa näille nuorille ja entisillekin nuorille kirjoittaa omista kokemuksistaan. Ei täällä ole ainakaan tiettyjen tahojen mukaan saanut vaatia todisteita täällä kirjoittavilta vanhemmiltakaan, joten eipä sitten vaadita niitä myöskään muilta tälle palstalle kirjoittaviltakaan.

      Eli keskustelun sääntöjen (niidenkin, joita te keskustelijat myös keskenänne luotte) tulee koskea sitten kaikkia kirjoittajia. Ei pelkästään biovanhempia/entisiä ja nykyisiä lapsia ja nuoria/sijaisvanhempia/muita kirjoittajia. Jokainen sääntö pätee teihin jokaiseen, myös sinuun, joka tätä nyt luet!

      PERUSTELUJA perusteettomille mielipiteille voidaan vaatia KAIKILTA.

      TODISTEITA ei voida vaatia KENELTÄKÄÄN. Jokainen saa itse vapaasti epäillä muiden kirjoituksia, mutta kenenkään kirjoituksia ei mollata ja lytätä. Jokaisella on omat kokemuksensa ja jokaisen niistä tulee myös saada kirjoittaa! Se, miten asiat esitetään, onkin sitten kokonaan toinen juttu.

      Eli tämän ketjun jätän esimerkkiketjuksi siitä, millaista mollausta huostaanoton kohteiksi joutuneita lapsia ja nuoria (entisiä ja nykyisiä!!!!) kohtaan EN halua enää lukea täältä. Toki toivon asiallista tekstiä myös heiltä itseltään. Huostaanotetuille ei ole täällä omaa palstaansa, joten heillä on oltava oikeus keskustella vapaasti niin täällä kuin sijaisperheille tarkoitetulla palstallakin, ilman että kukaan hyökkää heidän kimppuunsa.

      Muistattehan, että lapsen ja nuoren psyyke on hauras. Huostaanoton (olipa se sitten laillinen tai laiton) jäljet voivat vaikuttaa ihmisen psyykeeseen vielä aikuisenakin. Lasten ja nuorten mollaaminen saa siis luvan päättyä tähän ketjuun.

    • sherppa

      Tästäkin keskustelusta on poistettu useita keskenään riitelevien ihmisten kirjoituksia. Kuten jo olen maininnut, kyseessä on keskustelupalsta, ei riitelypalsta.

      Myös muiden keskustelijoiden mahdolliseen henkilöllisyyteen, näiden tarinoiden todenpitävyyteen tai muihin vastaaviin asioihin puuttumisen ja näistä asioista riitelyn katson tästä eteenpäin asiattomaksi kirjoitteluksi ja siirrän huuhaa-palstalle, koska koen tällaisen tyhjänpäiväisen keskinäisen "sinä olet valehtelija" - "no sinä olet tyhmä" tyyppisen riitelyn vain häiritsevän keskustelua.

      Esim. eräässä viestissä ei-biovanhempi mollasi biovanhempia "te olette katkeria ja sairastutatte lapsennekin katkeruudellanne". Tällaista en siis jatkossa salli, vaan poistan kylmällä kädellä.

      Hänelle kuitenkin joku välkky vastasi:

      "Sinä olet typerä" jne, jatkaen haukkumista ja näin aloitellen riitaa edellisen kanssa. ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET PROVOSOITUKO TUOLLAISESTA, vaan menkää tuonne alkuun kiinnitettyyn "valituksen aiheet" ketjuun ja valittakaa sinne minulle jos valitettavaa yksittäisestä viestistä on. Poistan sen jos aihetta on. Riitely vain sotkee asiallista keskustelua ja tekee siitä vaikeampaa seurata.

      Aloittajalle vielä:

      "Ja sitä näissä loukkaavissa, toista kirjoituksia vähättelevissä väitteissä näyttää tyypillistä olevankin, että mollaaminen tapahtuu yleistävän valehtelun turvin. Siis valehtelijaksi väittävä valehtelee itse väitteissään."

      Niin, no, mitä sinä itse tällä aloituksellasi teit? Yleistit tänne kirjoittavia nuoria.
      Suora lainaus omasta tekstistäsi:

      "otsikon mukaisten nuorten hyökkäys palstan kirjoituksia vastaan"

      ja otsikossahan lukee: "aivopestyjen esiintymisestä" ovatko siis kaikki nuoret, jotka kirjoittavat tänne jotakin positiivista huostaanotostaan tai jotakin negatiivista biovanhemmistaan aivopestyjä?

      Aloituksestasi saa sen käsityksen, ettei nuorilla voi vielä olla omaa ajattelukykyä, vaan että tietyllä tavalla ajattelevat nuoret ovat automaattisesti aivopestyjä.

      "Lisäksi täältä ei löytynyt yhtään tapausta, joka olisi sopinut tunnistetietoihin eli huostaanotto olisi tehty vuosikymmen aikaisemmin, johon katkesi yhteys lapsen ja vanhemman väliltä."

      Ehkä ei, mutta ehkäpä henkilö pyrki pitämään henkilöllisyytensä salassa muuttamalla joitakin yksityiskohtia? Eikö se ole ollut tällä palstalla tapana, jottei kenenkään henkilöllisyys paljastuisi? Miksi sitten yksittäisen lapsen tai nuoren tulisi paljastaa oma henkilöllisyytensä täällä?

      __________________________________

      Koittakaa nyt hyvät ihmiset lopettaa se toistenne mollaaminen ja keskinäinen riitely. Keskittykää pitämään OMAT viestinne asiallisina! Keskustelkaa, älkää riidelkö.

      Tulevaisuudessa tulen poistamaan myös tämän aloituksen kaltaiset aloitukset, koska katson tämän aloituksen mollaavan huostaanotettuja lapsia ja nuoria.

    • Lasten puolesta

      No, voi hyvänen aika sentään!

      Eivät tietenkään kaikki nuoret ole aivopestyjä, eivät kaikki huostaanotetut vihaa vanhempiaan ja nuorten psyyke ON hauras, se nyt on sanomattakin selvää.

      Aloituksen esimerkki on vain yksi "aalto", jolloin tänne laitettiin paljon vanhempia vastaan vihaa tihkuvia viestejä, ja tämä nykyinen täällä esiintyvä jatkuva vanhempien valehtelijaksi leimaaminen sai tuon kyseisen tapauksen nousemaan mieleeni. Ilman tätä jatkuvaa haukkumista en olisi edes aloittanut koko tätä ketjua.

      Ja silloisista nuorten kirjoituksista en edes usko, että kaikki silloiset viestit olivat nuorten itsensä kirjoittamia, tyyli ei nimittäin kaikissa ollut nuoren, vaan vanhemman henkilön tekstiä. OK, toki kirjoittaja saattoi kirjoittaa vanhemmallakin iällä, mutta erittäin yleistävään sävyyn vanhempia vihaavia kirjoituksia ne olivat ihan kuin kaikki huostaanottovanhemmat olisivat samasta puusta veistettyjä, mikä ei missään nimessä pidä paikkaansa!

      Tänne on nimenomaan toivottu paljon nuorten kirjoituksia, mutta miksi niitä tulee usein sellaisen viha-kirjoituksen jälkeen, mitä tästäkin ketjusta poistit. Ennen tuota nuorten kirjoitus"aaltoa" täällä oli vilahdelut muutaman kerran palstaa aiemmin vuosia vainonnut nimimerkki, eikä ollut ensimmäinen kerta kun hänen kirjoitustensa jälkeen palstalaisten niskaan kaatuu yleistävää vihaa joka puolelta.

      Tuo ko. nimimerkki aikanaan ylvästeli monesti kun hänen vihaansa ihmeteltiin, että "en minä ole ainut, meitä on täällä monta" ja sitten alkoi sataa yleistävää saastaa niskaan taas tuutin täydeltä.

      Kun eräs nuori kertoi aiheettomasta huostaanotostaan, hän sai tuon kyseisen nimimerkin valtavan raivon niskaansa. Tuolta nimimerkiltä saatiin useita sellaisia kirjoituksia, joista olisi voinut tehdä vaikka rikosilmoituksen.

      Eli jos tätä sheriffitöntä aikaa ei olisi palstalla koettu, tämä saattaisikin toimia nykyään keskustelupalstana, mutta tällaisenaan ei. Ja tästä kyseisestä ajasta juontaa myös se, että täällä ei nykyään käytetän nimimerkkejä, mikä sekään ei näköjään miellytä kaikkia tahoja.

      Ilman riitelyä ja mieletöntä vanhempien yleistävää haukkumista tätäkään ketjua ei olisi tässä olemassakaan.

      Minulla on välillä kuukausiakin taukoa, että en käy täällä ollenkaan, koska elämän on jatkuttava. Jotenkin vain tulee joskus tultua, koska sydän on ehdottomasti kärsivien lasten puolella, johtui heidän kärsimyksensä sitten mistä tahansa. Mutta sitäkään täällä ei hyväksytä, että lasten kärsimysten aiheuttajina onkin jokin muu taho kuin omat vanhemmat.

      Miksi kukaan ei tee ylläpidolle ehdotusta nuorten omasta palstasta, sitäkin täällä on ehdotettu. Itse en jaksa palstan tyylin paljoa muuttuvan, sellaista vihaa jotkut näyttävät huostaanottovanhempia kohtaan yleisesti tuntevan.

      Tällä hetkellä tuntuu, että mieleni on pahoitettu täällä niin monta kertaa ja minua syytetty asioista, jotka eivät mitenkään minua tai perhettäni koske, että minun puolestani saatte muokata palstan ihan mieleiseksenne. Pahasti pelkään vain, että vanhemmat tässä ottavat takkiinsa, kuten yleensäkin lastensuojelussa.

      Maamme virallisessa "totuudessa" kun ei ole olemassa mitään muita kuin hirveiltä vanhemmilta lakien mukaan tehtyjä onnellisia huostaanottoja, jonka jälkeen kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä, etenkin jos vanhemmat ovat itkien katuneet kurjuuttaan ja myöntäneet sen mieluiten koko maailmalle.

      Me muut olemme sitten välttämätön paha niille, joiden mielessä oleva huostaanottojen onnelisuuskuva meinaa säröillä meidän kokemustemme ansiosta. Ja meidän lapsillamme ei ole ihmisarvoa, ei poliitikkojen silmissä, eikä etenkään tällä palstalla.

      Itse tulen kuitenkin oman lapseni kohdalla pitämään huolen, että edellinen väite ei hänen kohdallaan toteudu. Taistelu jatkuu, laittoman huostaanoton syistä johtuen häneltä vaaditaan tälläkin hetkellä enemmän kuin ilman tuota laittomuutta olisi vaadittu, mutta minä jaksan lapseni eteen ihan mitä tahansa, niin olen jatkanut tähänkin asti.

      Mutta tämän palstan sisältöä en jaksa, eikä onneksi tarvitsekaan, niin epäoikeudenmukaisia ja lasten oikeuksia vastustavia asenteita täällä saa viljellä muka oman mielipiteensä esittämisen varjolla.

      Sherppa saa minun puolestani poistaa vaikka koko ketjun. Laittomista huostaanotoista kirjoittaminen ei lapsibisnestä kaada, niin vahva poliitikkojen tuki sillä on takanaan. Ja mikä sen herkullisempaa ilkeilijöille jatkossakin kuin purkaa koko elämänsä kaunat nimenomaan huostaanottovanhempiin. Sillehän Aila Paloniemen johdolla on vuosia jo kestävää pohjaa rakennettu.

      Minussa on paljon myönteistä energiaa ja sitä tarvitaan jatkossakin muualla, tämän palstan meitä hyviäkin vanhempia vihaavan kielteisen ilmapiirin en anna enää ikinä elämääni edes puolella sanalla häiritä.

      Kokemusten vaihto ls-asiakkuudesta ei tule ikinä onnistumaan niin kauan kun täällä oman mielipiteen esittämisen varjolla lyödään jatkuvasti niitä ihmisiä, joita on riittävästi lyöty jo yhteiskunnankin taholta.

    • Miel pieteestä näin.

      "Kokemusten vaihto ls-asiakkuudesta ei tule ikinä onnistumaan niin kauan kun täällä oman mielipiteen esittämisen varjolla lyödään jatkuvasti niitä ihmisiä, joita on riittävästi lyöty jo yhteiskunnankin taholta. "

      Olen samaa mieltä tämän "Lapsen puolesta" Kirjoittajan kanssa.

      En näe mitään järkeä tuossa että eräät saavat "täällä oman mielipiteen esittämisen varjolla" kirjoitella niin ettei apua, tukea tai neuvoja näiltä ei tule saamaan, vaan päin vastoin lannistetaan se pienikin toivo pois.

      Niin että monikohan on lähes "itsemurhan" partaalla, kun nämä eräät esittävät kylmänlaisia kirjoituksiaan uhria kohtaan. Eivätkä anna meidän huostaanotto asioissa kokeneiden keskustella rauhassa tai anneta antaa toiselle sitä tukea,apua tai neuvoa vaan se lytätään tietämättömillä viisauksilla nurin ajattelematta lainkaan kuinka se haavoittaa tai loukkaa uhria.

      Jotain rajaa täytyy näissäkin asioissa ja mielipiteissä olla niin ettei ketään osapuolta täällä kirjoittavista loukata tai satuteta milläänlailla.

      Koska meillä kokeneilla ei ole muuta paikkaa kuin tämä palsta, niin olisi ensiarvoisen tärkeää että saada jakaa tietoja, auttaa, tukea ja neuvoa. Jos asioista ei mitään tiedä tai ei ole kokemusta esim. palstan aiheeseen liittyvää esim. "Vaihda ajatuksia kokemuksistasi toisten vanhempien kanssa siitä, kun oma lapsi tai nuori sijoitettu kodin ulkopuolelle." niin en näe sellaisen kirjoittelevan täällä olemassa olon järkevää syytä kirjoitella yhtään mitään.

      • Ammattikasvattaja

        Kuuluvatko tänne palstalle sitten vain yhdenlaiset näkemykset tapahtumien kulusta? Ovatko loputtomat julistukset tyyliin "Paikkakunnan X sossut ovat tyhmiä!" asiallisia ja sellaisia, että kenellekään ei NIISTÄ tule paha mieli?

        Ei eri mieltä oleminen ole "lyömistä". Ei sekään, että pyrkii esiin nostamaan toisia näkökulmia. Eikä loputon vihan tunnekaan hyväksi ole, oli tilanne mikä tahansa. Ei raivolla asioita korjata. Pelkkä vihan julistaminen ei asioita korjaa.


      • sherppa

        Siihen asti, kunnes huostaanotetuille nuorille ja lapsille saadaan oma palstansa, en heitä aio ajaa täältä pois. Kuten olen sanonut, pyrin tekemään tästä palstasta mahdollisimman rauhallisen keskustelualustan kaikille keskustelijoille, paikan, jossa ei tarvitse pelätä tulevansa loukatuksi.

        Se, keillä tällä palstalla keskustelevista on tietoa on omakohtaista kokemusta mistäkin, ei ole sen enempää sinun tiedossasi kuin minunkaan - esim. nimimerkki Ammattikasvattaja kertoi juuri, että hänellä on omasta lapsuudestaan omakohtaisia kokemuksia. Silti häntä parjataan, ettei hänellä ole kokemusta aiheeseen liittyen.

        En kuitenkaan ala ajamaan mitään tiettyä ryhmää tältä palstalta pois, sillä aivan samalla tavoin muillakin palstoilla kommentoivat myös "kohderyhmän" ulkopuoliset aiheesta kiinnostuneet keskustelijat.

        Niin kauan kun keskustelu on asiallista, en siihen ryhdy puuttumaan - en minäkään tässä koneella ehdi sentään ympäri vuorokauden istumaan.


      • sherppa
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Kuuluvatko tänne palstalle sitten vain yhdenlaiset näkemykset tapahtumien kulusta? Ovatko loputtomat julistukset tyyliin "Paikkakunnan X sossut ovat tyhmiä!" asiallisia ja sellaisia, että kenellekään ei NIISTÄ tule paha mieli?

        Ei eri mieltä oleminen ole "lyömistä". Ei sekään, että pyrkii esiin nostamaan toisia näkökulmia. Eikä loputon vihan tunnekaan hyväksi ole, oli tilanne mikä tahansa. Ei raivolla asioita korjata. Pelkkä vihan julistaminen ei asioita korjaa.

        Ei, tänne palstalle eivät kuulu vain yhdenlaiset näkemykset tapahtumien kulusta. Olet siinä oikeassa.

        Vaikka sinulla ja minulla eivät ajatukset yleisesti ottaen osu aivan yksiin, tuo on harvinaisen viisaasti sanottu:

        "Ei eri mieltä oleminen ole "lyömistä"."

        Nimenomaan. Se että on eri mieltä, ei tarkoita, että pyrkisi lyttäämään toisen näkökantaa. Tietysti tapa, millä asian esittää vaikuttaa paljon siihen, millaisen vaikutelman vastaanottaja saa:

        "Olen kanssasi eri mieltä. Mielestäni asia A on näin ja asia B noin."

        Ihan selvästi ja asiallisesti sanottu? Eikö vain?

        "Senkin trolli! Palsta A on täynnä älykääpiöitä! Valheita! Rikoksia! Olet B tyhmä enkä leiki sun kanssa enää!!!"

        Niin ei ehkä niin selvästi ja asiallisesti sanottu, eikös!

        Eli tässä taas ihan teille kaikille pikku oppitunti siitä, miten netissä käyttäydytään muita kohtaan. Välillä tuntuu että nuorisokin käyttäytyy netissä asiallisemmin kuin tämän palstan keskustelijat ;)


    • Liian iso haaste?

      Minusta kyllä lastensuojeluasiakkuus on eri juttu kuin huonoissa kotioloissa kasvaminen jossain hamassa menneisyydessä ilman, että lastensuojelun kanssa on ikinä ollut omissa asioissaan missään tekemisissä.

      Kenellä meistä täydellinen koti olisi ollut, koska täydellisiä kasvattajia ei ole olemassakaan. Kun oikein kaivetaan, niin monilla löytyy eri asteista kaunaa ja katkeruutta vanhempiaan kohtaan, se vain nyt kerta kaikkiaan kuuluu osana itsenäistymiseen ja kasvamiseen. Mutta pahimpia loukkaajia täällä ovat olleet kautta vuosien juuri nuo huonoissa kodeissa kasvaneet, joita ei ole huostaanotettu tai joiden sijoitus on tehty omasta mielestä liian myöhään. Heillä ei ole juuri muuta annettavaa keskusteluun kuin loputon selitys siitä, miten kieroja vanhemmat ovat, eivätkä näe tai halua myöntää omia virheitään.

      Juuri nuo henkilöt ovat niitä, jotka lyttäävät jatkuvasti muut mielipiteet, aiheuttavat loukkaantumisia ja sitten ihmettelevät kun heille suututaan.

      On se nähty täällä, että taitoa vaatii mitätöidä asiallisesti toisten eriävät kannat, torpata joka ainut keskusteluyritys "olen eri mieltä", "tuo ei pidä ollenkaan paikkaansa mielestäni" ja toisen henkilökohtaiseen kokemukseen suoltaa oman erilaisen näkemyksensä perusteluja yleisellä tasolla.

      Toisen henkilökohtainen kokemus kun ei välttämättä liity yleistettyyn tasoon mitenkään. Jos vaikka jonkun lapsi otettiin huostaan siksi, että kunta lakkautti ainoan erityisluokkansa, niin ei vanhempaa auta mitenkään se, että joku selittää täällä miten asiallisesti tahansa, että "kyllä minä opettajana näen, miten vastuuttomia useat vanhemmat kuitenkin ovat."

      Tämäkö sitä kokemusten vaihtoa on toisten ls-asiakkaiden kanssa?

      Eikä siinä mitään, jos tämä tapahtuisi vain kerran, eihän siihen paljoa kiinnittäisi edes huomiota, mutta kun tämä "asiallinen" yleistävä toisten kirjoitusten torppaus on ollut täällä ihan jatkuvaa viime aikoinakin.

      Ihan hyvät periaatteet sherpalla, epäilen vain, että olet haukannut liian suuren kakun purtavaksi.

      Tilanne olisi helppo, jos olisikin vain hirveistä kodeista tehtyjä onnistuneita huostaanottoja, tai toinen ääripää eli laittomat huostaanotot, mutta todellisuus on paljon monisyisempi.

      Lisäsekaannusta aiheuttavat valtavat erot kuntien välillä. Jos jonkun kotikunnassa asia hoidetaan tietyllä tavalla, joku muu kunta suhtautuisikin tilanteeseen aivan toisin. Nähtyä ja koettua on sekin, että ERI sosiaalityöntekijät tulkitsevat SAMAN perheen tilanteen eri tavalla. Selvästi näkee, miten monet eivät ymmärrä tätä ja pitävät siksi omaa ainokaista kokemustaan ainoana oikeana ja kuvittelevat, että kautta koko maan sama asia hoidettaisiin samalla tavalla. Todellisuus on tässäkin jotain aivan muuta.

      Aihealue ei todellakaan ole helppo ja vaatii yleensä vuosien perehtymisen ja tutustumisen lukemattomiin huostaanottotapauksiin, ennen kuin kenellekään alkaa hahmottua tämä lastensuojelun sekava ja kirjava todellisuus, mikä kuitenkin on kaikki totta, kaikkine eri vivahteineen.

      Ei tämä palsta em. syistä johtuen tule rauhallisena pysymään ilman jatkuvaa sheriffin läsnäoloa, eikä siihen ole mahdollisuutta ylläpitäjällä. Anteeksi vain negatiivinen asenne, mutta ihmeen pitäisi tapahtua, jos rauha säilyisi, jos sefu käy täällä vain kääntymässä sanotaan vaikka kerran viikossa. Ei loukkaaminen aina nimittäin tahallista ole, monesti sen takana on vain suurta tietämättömyyttä siitä aihealueesta, johon puuttuu.

      • Ammattikasvattaja

        Oikeastaan ihan kaikissa asioissa näkyvät ihmisten subjektiiviset kokemukset. Jokainen kokee tapahtuneet asiat eri tavoin. Se tekeekin ihmisten kanssa työskentelyn niin haastavaksi, olipa ala mikä hyvänsä.

        Ihan joka tilanteessa olisi syytä nähdä se, että tapahtumien suhteen voi olla erilaisia häkökulmia. Se, mikä on yhden totuus, ei välttämättä ole sitä toiselle. Ja se lopullinen totuus voi sitten olla taas jossakin välissä. Aina sitä ei edes ole.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2909
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2194
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1042
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe