nuori kummi?

Vastuu

Onko teidän mielestänne kummiudelle jotain ikärajaa?
Itse olen 15-vuotias, juuri rippikoulun käynyt ja hyvin ylpeä päästessäni heti kummiksi.

Haluaisitko itse lapsellesi nuoren kummin?

6

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kummin kulta

      Kyllä nuori kummi on ihan ok. Minulla on 16 vuotta vanhempi kummi ja hän on suoriutunut "kummin velvollisuuksista" loistavasti. :)

      Kummiudelle ei ole ikärajaa, vaan kaikki on kiinni kummin persoonasta.

    • joku

      Kirkon kannalta ajatellen on ikäraja, kummiksi pääsee käytyään riparin - ja silloin on yleensä n. 15 v. vanha! Mutta mitä tulee muutoin kummin ikään, niin nuori kummi on varmasti ihan hyvä vaihtoehto kuin "vanha kummi" ;)

    • mokfps

      Itse olin juuri täyttänyt seitsemäntoista, kun oli serkkuni, josta siis tuli myös kummipoikani, ristiäiset. Olen siis (luonnollisesti) sitä mieltä, että nuori kummi voi olla ihan yhtä hyvä kummi, kuin vanhakin. Ehkä jopa parempi: nuorella kummilla ei ole omia lapsia aikaa ja hoitohaluja viemässä, vaan nuorelle kummille (ainakin itselleni) kummilapsi on se Kaikkein Tärkein lapsi. :) itse ainakin koen olleeni hyvä kummi tähän asti. (okei, lapsi on vasta 1v5kk ) ja lupaan olla tästä eteenpäinkin :)

    • nuori kummi :)

      Ehdottomasti nuori kummi on vain hyvä asia =)! Me valitsimme mieheni siskon kummiksi esikoisellemme, sisko oli silloin juuri täyttämässä 17v. Kaikista 5 kummista ehdottomasti läheisin nyt lapsen kanssa, lapsi on 5v. Muutkin kummit ovat hienosti olleet mukana lapsen elämässä, vaikka emme mitään ole vaatineet tai tuputtaneet. Sikäli siis olemme tosi onnekkaita. Mutta kyllä tämä nuorin kummi on kaikkein omistautunein lapselle. Hänellä ei ole vielä muita kummilapsia, ei muita läheisiä sukulaislapsia, ei kavereiden lapsia eikä omia. Meidän lapsi on hänelle silmäterä ja se tuntuu mukavalta paitsi lapsestamme, myös tietysti meistä :).

      On ollut onni seurata kuinka lähellä asuva kummi touhuaa niin innoissaan lapsen kanssa ja on kovin kiinnostunut hänen kuulumisistaan. Lapsi on ollut paljon sairaalassa vakavan sairauden vuoksi ja kyllä tämä nuorin kummi oli se, joka aina ensimmäisenä kyseli vointia ja hyvien uutisten perään. Nuorimmalla kummilla tuntuu aina olevan aikaa kummilapselleen, kiireinen hän menojensa kanssa on kun on energistä ja sosiaalista sorttia, mutta silti jostain taikoo tunteja tehdäkseen lapsen kanssa jotain kivaa. Käyvät puistoissa, kävelyillä, keinumassa, eväsretkillä tai ihan vain leikkivät tai askartelevat meillä kotona. Lapsemme rakastaa kummitätinsä vierailuja ja odottaa niitä kuin kuuta nousevaa.

      Jos kummin suurin tehtävä on kantaa kalliita lahjoja ja merkkivaatteita ja -tuotteita lapselle, niin sitten ei ehkä nuori (vielä koulussa tai opiskelijaelämää viettävä) kummi ole paras valinta. Meille ei koskaan ole lahjat olleet tärkeitä ja tuhat kertaa mieluummin näen kummin viettävän aikaa omasta halustaan lapsen kanssa kuin kantavan vain lahjoja synttäreinä ja jouluna. Lahjoja ja tuliaisia ulkomailta toki usein tulee kun kummi välttämättä haluaa ostella lapselle jotain pientä kivaa, mutta ne ovatkin sitten sitäkin arvokkaampia ja tunnepitoisempia kun tiedämme,että hän on niihin pienistä tuloistaan käyttänyt omaan tilanteeseensa nähden "omaisuuden".

      Että kyllä ehdottomasti suosittelen nuorta kummia kaikille, joilla sellainen ahdollisuus vain on. Meillä ainakin nuorin kummitäti on valloittanut lapsen sydämen ja on ihan ykkösaikuinen ja tosi toivottu ja odotettu vieras! Ja nimenomaan siksi, koska on niin suurella sydämellä hoitanut kummin "tehtäviään" ja tullut rakkaaksi aikuiskaveriksi lapselle.

    • ester3

      Itse olen 15v ja sain juuri eilen tietää että saan olla pienen serkkutyttöni kummi :)

    • Kunmeli

      Musta tuli kans 15-vuotiaana kummi. Kummityttöni onkin kohta sitten 15... En kyllä sen ikäisenä tajunnut koko kummiudesta yhtään mitään, että en sinänsä sanoisi hyväksi asiaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe