Paras masennuslääke?

kemi kaali

Juu, tiedän, että se joka sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle, enkä etsikään varsinaisia suosituksia, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia silti.

Olen itse käyttänyt varmasti vähintään kymmentä eri masennuslääkettä vuosien saatossa - niin trisyklisiä, SSRI- ja SNRI-lääkkeitä kuin komboja, joissa adjuvantteina litium tai eri epilepsialääkkeitä kuten Lyricaa ja Lamictalia.

Nyt on lääkityksessä ollut parin vuoden tauko, mutta pitäisi ehkä aloittaa lääkitys uudestaan ja mietin, mitä lääkettä pyytäisin (yleislääkärin asiantuntemukseen en tässä ihan 100% luota, eikä minulle kirjoiteta lähetettä mielenterveyspuolelle. Olisi siis kiva, jos olisi mielessä itsellä jo joku. Olen ehtinyt unohtaa, miten olen eri lääkkeisiin reagoinut.

Itseasiassa lääkäri kirjoitti minulle jo Efexoria joitain kuukausia sitten. Käytin sitä kuukauden, mutta lopetin sitten kun siitä tuli bruksismia ja sen seurauksena niskakipuja ja päänsärkyä. Myös unettomuus paheni. Toisaalta kun joitain vuosia sitten käytin sitä, ei tuollaisia oireita muistaakseni tullut (ellen ole unohtanut).

Näitä ihan uusimpia lääkkeitä en ole kokeillut, jos muutaman vuoden sisällä on jotain tullut.

262

22729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • troppia

      Minun syvimpään masennukseeni on tehonnut parhaiten amitriptyliini pieni annos peratsiinia (Kombonakin myydään Pertriptyl kauppanimellä). Samoin Limbitrol (amitriptyliini Librium) oli suuri helpotus.

      Toimintakykyä on nopeiten ja parhaiten parantanut Xanor, jota lääkärit ovat nykyään haluttomia määräämään, koska siinä on "se riippuvuusvaara". Itselleni on kylläkin ihan se ja sama, olenko riippuvainen vai en, koska joka tapauksessa tarvitsen lääkitystä pysyäkseni siedettävässä kunnossa. Nykyään menee Cipralex Xanor depot 1 mg. Hyvin pärjään sillä.

      Efexor tehosi uudemmista hyvin, mutta ei ollut riittävä angstioireisiin.

      • TietäisitpäVain....

        Et ymmärrä vielä mitä juttelet "olisin mielummin koukussa xanoriin" tai "ottaisin mieummin haittavaikutuksia esim pysyviä "ssri ja snri yms antipsykootti myrkyistä"

        Sanon suoraa...ET OLISI MIELUMMIN JOS TODELLA YMMÄRRÄT! JA KERROPPA MUUTAMAN VUODEN XANOR KÄYTÖN JÄLKEEN LOPETUKSESTA.

        Sinä ja varsinkin tuolla asenteella tulet olemaan ikuisesti siihen fyysisesti riippuvainen kun saa otteen ja se tarkoittaa että ilman sitä olo on kuin HELVETISSÄ ja vieroitus voi kestää yleensä reippaasti yli 18kk.. ja liian nopea pudotus hengenvaarallista JA VIEROITUSPROSESSI JOKATAPAUKSESSA ERITTÄIN!! ERITTÄIN TUSKALLINEN.

        Joten mietippäs sanojasi tuo on sama kuin monet nuoret lihavat sanovat "mielummin olisin sokea kuin lihava" ...


      • Niinpä taas
        TietäisitpäVain.... kirjoitti:

        Et ymmärrä vielä mitä juttelet "olisin mielummin koukussa xanoriin" tai "ottaisin mieummin haittavaikutuksia esim pysyviä "ssri ja snri yms antipsykootti myrkyistä"

        Sanon suoraa...ET OLISI MIELUMMIN JOS TODELLA YMMÄRRÄT! JA KERROPPA MUUTAMAN VUODEN XANOR KÄYTÖN JÄLKEEN LOPETUKSESTA.

        Sinä ja varsinkin tuolla asenteella tulet olemaan ikuisesti siihen fyysisesti riippuvainen kun saa otteen ja se tarkoittaa että ilman sitä olo on kuin HELVETISSÄ ja vieroitus voi kestää yleensä reippaasti yli 18kk.. ja liian nopea pudotus hengenvaarallista JA VIEROITUSPROSESSI JOKATAPAUKSESSA ERITTÄIN!! ERITTÄIN TUSKALLINEN.

        Joten mietippäs sanojasi tuo on sama kuin monet nuoret lihavat sanovat "mielummin olisin sokea kuin lihava" ...

        Kuule ei tule ihme viekkarit kun pöpeille. Itse käytin kivun takia olin vaikeassa onnettomuudessa no käytin iltaisin xanor depot 0,5mg helpotti nukkumista. Sitten kun pääsin taas urheilee täysillä kuntosalille huomasin yhtäkkiä etten ollu syöny xanoria kun lääkäri kysyi uusiko se sen. Sit huomasin etten tarvitse sitä ja elämä hymyilee. Minulla ei ollu mitään viekkareita varmaan se geeneis kelle tulee kelle ei. Väärinkäyttäjät sit ihan eriasia. Kaikille tsemppiä masennuksesta voi parantua liikuntaa ja liikuntaa. Se paras lääke.


      • 16+4
        Niinpä taas kirjoitti:

        Kuule ei tule ihme viekkarit kun pöpeille. Itse käytin kivun takia olin vaikeassa onnettomuudessa no käytin iltaisin xanor depot 0,5mg helpotti nukkumista. Sitten kun pääsin taas urheilee täysillä kuntosalille huomasin yhtäkkiä etten ollu syöny xanoria kun lääkäri kysyi uusiko se sen. Sit huomasin etten tarvitse sitä ja elämä hymyilee. Minulla ei ollu mitään viekkareita varmaan se geeneis kelle tulee kelle ei. Väärinkäyttäjät sit ihan eriasia. Kaikille tsemppiä masennuksesta voi parantua liikuntaa ja liikuntaa. Se paras lääke.

        Viekkareiden ilmaantuminen ja niiden vahvuus ovat yksilöllisiä. Toiset eivät saa suuremmistakaan annoksista kovin pahoja vieroitusoireita, toiset saavat jo pienestä annoksesta tuntuvat niin, että työkyky menee vieroituksen ajaksi.


      • esimerkiksinämä
        TietäisitpäVain.... kirjoitti:

        Et ymmärrä vielä mitä juttelet "olisin mielummin koukussa xanoriin" tai "ottaisin mieummin haittavaikutuksia esim pysyviä "ssri ja snri yms antipsykootti myrkyistä"

        Sanon suoraa...ET OLISI MIELUMMIN JOS TODELLA YMMÄRRÄT! JA KERROPPA MUUTAMAN VUODEN XANOR KÄYTÖN JÄLKEEN LOPETUKSESTA.

        Sinä ja varsinkin tuolla asenteella tulet olemaan ikuisesti siihen fyysisesti riippuvainen kun saa otteen ja se tarkoittaa että ilman sitä olo on kuin HELVETISSÄ ja vieroitus voi kestää yleensä reippaasti yli 18kk.. ja liian nopea pudotus hengenvaarallista JA VIEROITUSPROSESSI JOKATAPAUKSESSA ERITTÄIN!! ERITTÄIN TUSKALLINEN.

        Joten mietippäs sanojasi tuo on sama kuin monet nuoret lihavat sanovat "mielummin olisin sokea kuin lihava" ...

        kananmuna ja valkuaisaineet esim . lihatuotteet.

        feingold-ravinto-

        luonnonmukaiset vitamiinit


      • STOPihmistenhuumaaminen

        joo

        http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

        joo esim.

        https://www.cchrint.org/

        ja tämä

        mental-health-abuse = suomeksi: mielenterveyspalvelu väärinkäytökset

        mental= mieleen liittyvä
        health= terveys
        abuse= väärinkäytös, hyväksikäyttö, jne.

        http://www.mental-health-abuse.org/

        mm-. neuvostoliitossa toisinajattelijat vietiin mielisairaaloihin - EU:ssa samam meininki- Suomessa EU-aikana psyykelääkitys moninketaistunut- jokaine n syömään isojen lääketehtaiden masennuslääkkeet?

        TV-kanavat ja aikakuslehdet mainostaa lääketeollisuuden tuotteita ja 'lääketiedettä'- saavat isot rahat mainostamisesta yhtiöiltä?

        http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

        https://fi-fi.facebook.com/CCHRInternational/
        https://www.cchrint.org/news/


      • Anonyymi
        TietäisitpäVain.... kirjoitti:

        Et ymmärrä vielä mitä juttelet "olisin mielummin koukussa xanoriin" tai "ottaisin mieummin haittavaikutuksia esim pysyviä "ssri ja snri yms antipsykootti myrkyistä"

        Sanon suoraa...ET OLISI MIELUMMIN JOS TODELLA YMMÄRRÄT! JA KERROPPA MUUTAMAN VUODEN XANOR KÄYTÖN JÄLKEEN LOPETUKSESTA.

        Sinä ja varsinkin tuolla asenteella tulet olemaan ikuisesti siihen fyysisesti riippuvainen kun saa otteen ja se tarkoittaa että ilman sitä olo on kuin HELVETISSÄ ja vieroitus voi kestää yleensä reippaasti yli 18kk.. ja liian nopea pudotus hengenvaarallista JA VIEROITUSPROSESSI JOKATAPAUKSESSA ERITTÄIN!! ERITTÄIN TUSKALLINEN.

        Joten mietippäs sanojasi tuo on sama kuin monet nuoret lihavat sanovat "mielummin olisin sokea kuin lihava" ...

        miksi pitää lopettaa jos toimiva lääke ?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        TietäisitpäVain.... kirjoitti:

        Et ymmärrä vielä mitä juttelet "olisin mielummin koukussa xanoriin" tai "ottaisin mieummin haittavaikutuksia esim pysyviä "ssri ja snri yms antipsykootti myrkyistä"

        Sanon suoraa...ET OLISI MIELUMMIN JOS TODELLA YMMÄRRÄT! JA KERROPPA MUUTAMAN VUODEN XANOR KÄYTÖN JÄLKEEN LOPETUKSESTA.

        Sinä ja varsinkin tuolla asenteella tulet olemaan ikuisesti siihen fyysisesti riippuvainen kun saa otteen ja se tarkoittaa että ilman sitä olo on kuin HELVETISSÄ ja vieroitus voi kestää yleensä reippaasti yli 18kk.. ja liian nopea pudotus hengenvaarallista JA VIEROITUSPROSESSI JOKATAPAUKSESSA ERITTÄIN!! ERITTÄIN TUSKALLINEN.

        Joten mietippäs sanojasi tuo on sama kuin monet nuoret lihavat sanovat "mielummin olisin sokea kuin lihava" ...

        Höpsis minä lopetin xanorit seinään mut en ole nisti vaan ihminen joka urheilee ja maksaa veronsa ja käy töissä. Mene opiskelee ei ole aikaa sit miettiä onko nyt joku vierotusoire 🤔


      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm
        Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla 5-htp-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


    • 18+8

      Luovuttaminen.

      • SynonyymiOn

        Eikös se ole sama asia kuin ssri,snri tai antipsykoottien käyttö vastaa luovutusta. Kuten myös heikkoutta ja yrittämällä mahdotonta oikotietä.:)


      • typeryyksiä...
        SynonyymiOn kirjoitti:

        Eikös se ole sama asia kuin ssri,snri tai antipsykoottien käyttö vastaa luovutusta. Kuten myös heikkoutta ja yrittämällä mahdotonta oikotietä.:)

        Masennukseen on aivan yhtä "sallittua" käyttää lääkkeitä kuin muihinkin sairauksiin. Masennuslääkkeiden käytön tuomitsevat moralistit voi jättää omaan arvoonsa. Kyseessä on yleensä joku joka kaupittelee jotain omaa masennuksenhoitokeinoaan tai sitten katkerikko, joka ei ole saanut apua lääkkeistä ja on sitä mieltä, että muutkaan eivät saa saada.


        Lääkitys nimenomaan voi mahdollistaa muiden keinojen toiminnan. Jos on tilanteessa, jossa ei jaksa edes sängystä nousta, terapia tuskin toimii.


    • Auttava käsi

      Omalla kohdalla Cipralex on nostanut mielialaa jo ensimmäisen kahden viikon aikana kun aloitin käytön uudestaan. Ilman ei pärjännyt kun yritin.

      • psykokoitsekirjoittaa

        vai nousiko mielialasi kun tilille tuli rahaa määräämistäsi mielialallääkkeistä potilaillesi?

        oletkin itse psyko kehumassa bisnestäsi?
        Vai narkkari?

        ps.
        joo esim.

        https://www.cchrint.org/

        ja tämä

        mental-health-abuse = suomeksi: mielenterveyspalvelu väärinkäytökset

        mental= mieleen liittyvä
        health= terveys
        abuse= väärinkäytös, hyväksikäyttö, jne.

        http://www.mental-health-abuse.org/

        mm-. neuvostoliitossa toisinajattelijat vietiin mielisairaaloihin - EU:ssa sama meininki- Suomessa EU-aikana psyykelääkitys moninketaistunut- jokaine n syömään isojen lääketehtaiden masennuslääkkeet?

        TV-kanavat ja aikakauslehdet mainostaa lääketeollisuuden tuotteita ja 'lääketiedettä'- saavat isot rahat mainostamisesta yhtiöiltä?

        http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

        https://fi-fi.facebook.com/CCHRInternational/
        https://www.cchrint.org/news/


    • Itse tiedät

      Koitapas kaivella muistisi sopukoista sopivimmat lääkkeet.

      Viime vuosien uusi lääke on agomelatiini (Valdoxan).

      • kemi kaali

        Juu, pitää yrittää miettiä.

        (Kokemuksia tuosta agomelatiinista, anyone?)


      • 10+1
        kemi kaali kirjoitti:

        Juu, pitää yrittää miettiä.

        (Kokemuksia tuosta agomelatiinista, anyone?)

        Valdoxan ihana lääke sikäli, että se tehosi univaikeuksiin, eli nukuin hyvin ja tolkullisia määriä suunnilleen oikeaan aikaan. Kyllä siinä masennuskin väheni, en tiedä, vaikuttaako lääke siihen kovinkaan voimakkaasti vai koheniko vointi kun unijutut tulivat kuntoon. Hyvä puoli lääkkeessä on, ettei sillä ole sivuvaikutuksia esim. seksiin eikä oikein muutenkaan.


      • holander
        10+1 kirjoitti:

        Valdoxan ihana lääke sikäli, että se tehosi univaikeuksiin, eli nukuin hyvin ja tolkullisia määriä suunnilleen oikeaan aikaan. Kyllä siinä masennuskin väheni, en tiedä, vaikuttaako lääke siihen kovinkaan voimakkaasti vai koheniko vointi kun unijutut tulivat kuntoon. Hyvä puoli lääkkeessä on, ettei sillä ole sivuvaikutuksia esim. seksiin eikä oikein muutenkaan.

        Ei ainakaan minulle sopinu. En nukkunut lainkaan. jatkuva seksinnälkä oli kyllä. Sitten tuli viidensentin tai pikemmin sentin kolikon kokoisia näppyjä ja niissä keskellä rakkaula. Jos jotain hyvää niin ajatus selkeä ja ei ahdistusta.


      • täh?!
        holander kirjoitti:

        Ei ainakaan minulle sopinu. En nukkunut lainkaan. jatkuva seksinnälkä oli kyllä. Sitten tuli viidensentin tai pikemmin sentin kolikon kokoisia näppyjä ja niissä keskellä rakkaula. Jos jotain hyvää niin ajatus selkeä ja ei ahdistusta.

        Kuulostaa aika hirveeltä, valdoxan on iso rasitus maksalle, joten ei sekään mitenkään harmiton lääke ole. Tosin iso rasitus on ryyppääminenkin.


    • 56+67

      Kannattaa tietysti ehdottaa lääkärille sitä lääkettä, joka on aikaisemminkin sopinut. Jos aloittaa kokeilemaan umpimähkään, saattaa kulua kauankin, ennen kuin sopiva löytyy. Minulle sopii Seronil, joka on onneksi myös aika halpa.

      • OikeaAuttavaKäsi

        Ei sopivaa tai oikeaa lääkettä ole ne vain myrkyttävät ja estävät paranemisen aivan totaalisesti.

        Aito paranemis prosessi on kun ei kajoa myrkkyihin ja alkaa hoitamaan oikeaa ongelmaa. (unohtakaa luulot AIVOJEN KEMIAN EPÄTASAPAINTO MYYTISTÄ)

        Aivojen kemiat muuttuu ihan jokaisella ihmisellä päivittäin olit sitten iloinen tai surullinen, MUTTA! noita käytetään ihan väärinä selityksinä
        JOTTA LÄÄKE YHTIÖT TIENAA MILJARDEJA DOLLAREITA/EUROJA.

        PYSYKÄÄ EROSSA! toivon teille taistelijoille ketkä ette käytä myrkkyjä kaikkea hyvää!

        .älkää luovuttako (syökö masennuslääkkeitä ssri snri yms antipsykootit(neuroleptit) )


      • Anonyymi
        OikeaAuttavaKäsi kirjoitti:

        Ei sopivaa tai oikeaa lääkettä ole ne vain myrkyttävät ja estävät paranemisen aivan totaalisesti.

        Aito paranemis prosessi on kun ei kajoa myrkkyihin ja alkaa hoitamaan oikeaa ongelmaa. (unohtakaa luulot AIVOJEN KEMIAN EPÄTASAPAINTO MYYTISTÄ)

        Aivojen kemiat muuttuu ihan jokaisella ihmisellä päivittäin olit sitten iloinen tai surullinen, MUTTA! noita käytetään ihan väärinä selityksinä
        JOTTA LÄÄKE YHTIÖT TIENAA MILJARDEJA DOLLAREITA/EUROJA.

        PYSYKÄÄ EROSSA! toivon teille taistelijoille ketkä ette käytä myrkkyjä kaikkea hyvää!

        .älkää luovuttako (syökö masennuslääkkeitä ssri snri yms antipsykootit(neuroleptit) )

        Miksi pitäisi koko elämä "taistella kun on vaihtoehtoja olemassa ?????


    • Terapiatapaus

      MIten olisi psykoterapia? Tai ammatillinen kuntoutus?

      • kemi kaali

        Olen ollut vuosia terapiassa aiemmin, eikä sitä minulle enää myönnetä. En saa edes aikaa mielenterveystoimistoon.

        Olen eläkkeellä.


      • Latvainvalidi
        kemi kaali kirjoitti:

        Olen ollut vuosia terapiassa aiemmin, eikä sitä minulle enää myönnetä. En saa edes aikaa mielenterveystoimistoon.

        Olen eläkkeellä.

        Suosittelen harrastustoimintaa. Mielihyvää tuottavaa toimintaa, jossa tapaa myös muita ihmisiä. Kulttuuria ja liikuntaa.

        Huonojen ihmissuhteiden lopettamista, mahdollisen alkoholinkäytön lopettaminen tai vähentäminen.


        Anna itsellesi lupa olla heikko. Olethan jo eläkkeellä. Ei tarvitse jaksaa. Armoa itselle.

        Näillä eväillä minä pärjäilen jotenkin, mutta kaamosaika on kamalaa...


    • Tämä auttaa

      Lobotomia on parasta mitä minä tiedän ja suosittelen sitä kaikille kaikissa yhteyksissä.

    • -ST-
      • viivi

        Hyvää uutta vuotta myös kaikille masentuneille. Toivotaan että elämä kirkastuu.
        Lääkityksestä vaikeaan masennukseen itselle tähänastisista kokeiluista paras yhdistelmä Ascitaloprami aktavis 20mg ja Valdoksan 25 mg . Mukava joululahja oli Valdoksan muututtuminen korvattavaksi.


    • kevääseen13

      Sain eilen Cipralex reseptin.Ennen on ollut remeron,josta väsymys ja kiloja lisää paljon.
      Efexorista oli liikaa myös sivareita,
      Mitä eroa on sepramilla ja Cipraöexilla käytännössö?
      Mitä kokemuksia on Cipralexistä.
      Valdoksanista ei lääkäri puhunut mitään,

      • ....

        Sepram on sitalopraamia eli vanhempi versio. Cipralex on essitalopraamia, sama aine, mutta molekyylistä on poistettu sen tehoton stereoisomeeri. Cipralexia usein riittää pienempi annos, ja se ehkä helpottaa oireita lyhyemmässä ajassa.

        Sitalopraami on halvempaa ja siihen voidaan yhdisellä muita lääkkeitä helpommin. Essitalopraami voi olla tehokkaampaa.


    • älä hukkaa itseäsi!

      ei mikään lääke joko uskotte nyt tai sitten kun ollaan montussa joka pahimmillaan vetää noidan kehää koko loppuelämän.

      Parannutte mutta lääkkeet estävät pahentavat ja lopettavat koko paranemis prosessin.

      Ne eivät korjaa eikä paranna mitään vaan maskeeraa niin surut kuin ilot kuin taiteellisuudenkin.

      Miettikää vielä!

      Itsellä oli masennus ja ahdistuneisuus häiriö lääkkeiden jälkeen tunteet katoavat eikä sitä aluksi ees tunnista ja kun lopetat niin masennus muuttuu vakavaksi masennukseksi. lopetin kofeeiinin ,alkoholin auttoi todella paljon mutta suurin mikä auttoi oli kun aivot palautui taas normaaliksi "luojankiitos" meni kyllä vuosi kaksi ja lääkkeet olivat syyllisiä.

      Nyt kun vihdoin aivot onneksi palautuivat edes entiselleen niin aloin oikeasti hoitamaan ongelmaa ja masennus ja ahdistus ovat poissa ja nautin elämästä ja nään kirkkaasti joten tsemppiä kaikille ja toivon että voin auttaa tällä tekstillä ennen kun joudutte kokeilemaan ja toteamaan itsenne kautta....USKOKAA MINUA menetätte siinä pahimmillaan monta vuotta tai itsenne ja noidan kehä voi jatkua helposti aina kuolemaan saakka.

      Onnea teille tunnen myötä tuntoa ja haluan suojella teitä,ymmärrän täysin mutta toivon että laitatte vaikka alitajuntaan tämän en ole ainoa mutta monet eivät viitsi auttaa toisia joten itse hyvä sydämmisenä kirjoitan tämän.

      Kaikkea hyvää!

      • me myself & I

        Minä minä minä...

        Voitteko näitä omaan kokemukseenne perustuvia ohjeita auliisti jakaessanne ottaa huomioon, että kaikki eivät ole kuin te.


    • Älkää koskeko..!

      Älkää nyt mihinkään ssri & snri myrkkyihin koskeko...kadutte kyllä joskus että kunpa olisin kuunnellut järkevää puhetta. Yritätte vaan etsiä helppoa keinoa "parannukseen" ja kun niin manipuloitavina uskotte että lääkkeet ratkaisu niin johan masennuskin pahenee kun muuta ei enää jakseta tehdä eikä ole mikään kuukausien taistelu vaan ainakin vuoden elämän tavoilla ym!

      Lääkkeet vain maskeeraa ja hämää ja pilaa loputkin mahdollisuudet ei se korjaa mitään vaan tukkii kanavia joten epä luonnollisesti eri reseptorit saavat enemmän tiettyä ainetta joka vie tunteet ja poistaa nautinnon elämästä (kyllä myös ne pienet mitä edes joskus tullut) ja kemiahan siinä muuttuu pahimmillaan loppu elämäksi joten siinä se paraneminen niin tyssää.

      Ja tunteeton tila on jotain mikä on tyhjää tyhjempikin tila ihan helvettiä.
      ja siinä kun tulee olo että en kyllä ikinä enää halua jatkaa niin johan lopetat mutta masennus tai muut palaavat 10x ja sivuvaikutukset vaan kestää ja kestää eikä katoakkaan sen jälkeen voi miettiä että hyvää loppuelämää sitten vaan

      Että kylläpäs olin tyhmä....

      JOten älkää koskeko älkääkä kuunnelko noita ketkä sanovat "auttaneen" kyllähän jalka särkyynkin auttaa kun amputoi jalan? tajuatteko metaforan.

      sivuoireet niin tuo vasta yksi niistä on se kiva kun olen nähnyt kymmeniä läheisiäini ketkä ovat lihonneet ihan possuiksi kun ennen olivat kauniita ja ei enää elämän iloa eikä mitään masennuslääkkeiden takia mutta lopetus ei enää onnistu ja huonosti menee ja jo 20v aloittamisesta. ja muutama on jo valitettavasti näistä jo elämänsä riistänyt.

    • toimii mulla

      Ei lääkkeitä ollenkaan.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

      Keksikää joku kiva harrastus.

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
      Omega-3 rasvahappoja

      D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

      Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

      Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

      D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      Miksi Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

      Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

      Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l.

      Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

      Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

      • ....................

        M. Tolonen on buisnesmies ja tietää tarkalleen suuret tulonsa.


      • ykkösenäTulee
        .................... kirjoitti:

        M. Tolonen on buisnesmies ja tietää tarkalleen suuret tulonsa.

        pitää paikkansa mut ei vedä vertoja MAJOR huijaukselle,ahneudelle,säälimättömyydelle nimeltä LÄÄKETEHTAAT!


    • en kuollutkaan

      Minä olen kokeillut ainakin 20 eri lääkettä, tuloksetta.

      Avun toi Voxra ja D-vitamiini.

    • jhkjikgjh

      ****** idiootit! jotka jauhatte lääkkeistä ja elämän pilaamisesta sun muusta, luuletteko tosiaan että ihmiset HALUAA vetää kaikenmaaliman mömmöjä?

      jos ei pysty ja kykene töihin, olenko mieluummin sairauslomalla pitkään (jolloin ammattitaito kärsii, olen vastavalmistunut, työn saanti vaikeutuu, työhön palaamisen kynnys kasvaa päivä päivältä)

      VAI kokeilenko lääkettä joka MAHDOLLISESTI voisi vaikuttaa kykyyni olla ihmisten seurassa normaalisti, kuten muutkin NORMAALIT ihmiset, ja tätä kautta alkaa normalisoimaan elämääni?

      tätä voit miettiä kun otat c vitamiinia ja olet mielissään kun on nyt sen ansiosta mielialaoireet helpottuneet, ***** idiootti.

      • Ö-luokkaa

        Jotkut eivät ymmärrä tai edes halua ymmärtää, että meitä on moneksi.

        Suosittelen heittämään nämä mielipiteet ja neuvot mappi Ö:hön.


      • Voivoi..

        itse olet idiootti ja LUOVUTTAJA! heikkoutesi oikeen paistaa läpi...LUOJAN KIITOS ite en ole noin hyväuskoinen ja en käytä lääkkeen lääkettä ja voin todella mainiosti!

        Turha Muihin tartuttaa omaa pahaa oloasi. Kyllä vitamiini ei varmaan mitään autakkaan mutta se on 10000000000x parempi kuin yksikään masennusmyrkky lääke.


      • RauhotutaanTaas..

        Mene sitten laitokseen raivokohtauksien kanssasi....senkun pilaat elämäsi jollain lääkkeillä...voi näitä "angstaajia" katso afrikan lapsia kuinka kovissa oloissa he asuvat ja silti osaavat nauttia ja olla vinkumatta jostain "nopeasta oikotiestä" mitä EI OLE OLEMASSAKAAN.

        Mutta siitä vaan syö mitä tahdot eipä ole muilta pois ja huomaa kyllä kirjoituksesta että ei kyllä lääkkeet tehoa....ja pois muitten ilmoilta ketkä eivät ole luovuttajia vaan parantaa ongelmat ja lääkkeillä ei mitään mahdollisuutta siihen.


    • Oletpas idiootti.

      itse olet idiootti mitä niistä tunteettomista työvuosista hyötyy ja paranemisen todellinen mahdollisuus menee avaruuteen...saman tien joku voisi vetää amfetamiinia ja mennä töihin?? mutta onko järkevää vai kannattaako oikeasti hoitaa ongelmat . LÄÄKKEET EIVÄT HOIDA TAI PARANNA MITÄÄN MASENNUSTA!!

      Lääkkeet liian helppoa ollakseen totta? = sitä myös. Voithan leikata jalan pois jos sitä särkee olisiko fiksua?

      • Pelkkää jeesustelua

        Jos kipu on sietämätöntä, niin olisi fiksua ja leikkauttaisin.

        Millä tavalla lääkkeet estävät "paranemisen todellisen mahdollisuuden"? Jos tarkoitat, että terapia on parempaa hoitoa, niin siihen sen verran, että lääkkeet eivät ole este terapialle. Päinvastoin, ne monissa tapauksissa mahdollistavat edes jonkinmoisen terapeuttisen työskentelyn sairaille.

        Ihmiset paasaavat omia luulojaan ja kokemuksiaan yleispätevinä totuuksina. Jos ei ole kokenut vaikeata tuskadepressiota, on helvetin helppo lässyttää jotain lääkkeiden turhuutta, ja tyrkyttää jotain ravintolisiä, rasvahappoja ja ihmeitä tekevää terapiaa, joissa monet masennuspotilaat ovat ravanneet vuosia tai vuosikymmeniä.


      • kansallinensuru

        Lääkkeet eivät paranna sairauksia, mutta ne helpottavat sairauksien aiheuttamia oireita kuten kipua jne.

        Masennus ei ole sairaus kaikissa tapauksissa. Nykyisin lähimmäisen kuoleman aiheuttama surureaktio, joka siis on ihan normaalireaktio, luokitellaan helposti lääkärin vastaanotolla masennukseksi ja siihen surureaktioon kirjoitetaan mielialalääke.

        Masennuksen oire kuten itku ja unettomuus saadaan loppumaan ja vähenemään mielialalääkkeillä, mutta masennushan ei poistu kuin syyn poistamisella ja surureaktiossa ajan kuluminen....,niin asiat jollakin tavoin unohtuvat pikkuhiljaa, eivät tietenkään unohdu kokonaan, mutta surureaktio laimenee.


    • EI LÄÄKETTÄ

      "Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti vuonna 2010 masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

      Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

      – Uudemman polven masennuslääkkeet ovat suosittuja, koska välittömät ja näkyvät haitat ovat vähäisemmät kuin vanhemman polven lääkkeissä, kertoo kliinisen psykiatrian professori Jari Tiihonen Tukholman Karoliinisesta instituutista.

      Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

      Kehitys on huolestuttava. Samaan aikaan kun psyykenlääkkeiden käyttö on lisääntynyt, väkivallanteot ja verilöylyt ovat tulleet osaksi suomalaisten arkea.

      USA:ssa nuorten tekemien joukkosurmien taustalta on kaivettu esiin masennuslääkkeiden haittoja. Usean kouluampujan tiedetään käyttäneen masennuksen hoitoon tarkoitettuja SSRI-lääkkeitä.

      Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

      – Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

      SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

      Yhdysvalloissa havaittin 2000-luvun alussa monen kouluampujan käyttävän tai käyttäneen SSRI-ryhmän masennuslääkkeitä.

      – Tällainen havainto on tehty, mutta vielä ei voi tehdä tieteellisesti luotettavaa johtopäätöstä siitä, että masennuslääkkeiden käyttö selittäisi elämää tuhoavan käyttäytymisen, toteaa professori Jari Tiihonen.

      Tiedeyhteisössä ei siis ole yksimielisyyttä masennuslääkkeiden ja joukkosurmien välisestä syy–seuraus-suhteesta.

      –Tiedetään teko ja lääkkeiden käyttö, mutta ei sitä, kuinka sama henkilö olisi toiminut ilman lääkkeitä kyseisessä tilanteessa. Satunnaistettu tutkimustilanne tuottaisi huomattavasti luotettavampaa tietoa, mutta sellaisen toteuttaminen on mahdotonta: pitäisi jättää osa nuorista masennuspotilaista lääkitsemättä, selvittää Tiihonen.

      Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

      – Tämän lääkeryhmän haittoja on tutkittu satunnaistetusti persoonallisuushäiriöstä kärsivillä potilailla. Tutkimuksissa käytön on todettu vähentävän impulssikontrollia ja lisäävän taipumusta aggressiivisuuteen.

      Tiihosen mukaan samassa potilasryhmässä toteutettu SSRI-lääketutkimus tuotti päinvastaista tutkimustietoa.

      –SSRI-lääkkeitä käyttäneet aikuiset persoonallisuushäiriöpotilaat käyttäytyivät vähemmän väkivaltaisesti kuin lumelääkettä saaneet.

      Vaikka SSRI-lääkkeiden ja surmatöiden välistä yhteyttä ei ole kyetty osoittamaan kiistattomasti, psyykenlääkkeiden valmistajat ovat varpaillaan.

      Yritykset säikähtivät mahdollista yhteyttä siinä määrin, että pakkausselostuksiin on 2000-luvulla ilmaantunut ohjeistus, jonka mukaan serotoniinin takaisinottajia ei suositella alle 18-vuotiaille. Näin lääkevalmistajat siirsivät vastuuta mahdollisista ja jopa todennäköisistä haitoista lääkkeitä määrääville lääkäreille.

      Käyttöohjeissa kerrotaan, että masennuslääkkeitä saaneilla lapsilla ja nuorilla on havaittu kliinisissä tutkimuksissa useammin itsetuhoisuutta kuten itsemurhayrityksiä ja -ajatuksia sekä vihamielisyyttä ja aggressioita kuin lumelääkettä saaneilla lapsilla ja nuorilla.

      Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

      – On korostettu hyötyjä ja vaiettu haitoista. Vasta aivan viime aikoina ääni kellossa on muuttunut: enää psykiatrien patenttiratkaisu ei löydy itsestäänselvästi SSRI-ryhmän lääkkeistä. Uskomme hypen hiljentyneen, koska patentit ovat rauenneet ja markkinointi vaimentunut sen myötä. "
      http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

      • Näinpä!

        naulan kantaan!


      • Stokkamin.psy.

        Mutta miten paljon kirjoitetaan SNRI- lääkkeitä ja miten SSRI- lääkkeet eroavat SNRI-lääkkeistä? Toisille nimenomaan SNRI-lääke on parempi vaihtoehto kuin SSRI.


      • Näin
        Stokkamin.psy. kirjoitti:

        Mutta miten paljon kirjoitetaan SNRI- lääkkeitä ja miten SSRI- lääkkeet eroavat SNRI-lääkkeistä? Toisille nimenomaan SNRI-lääke on parempi vaihtoehto kuin SSRI.

        SSRI = serotoniinin takaisinotonestäjä.
        SNRI = Serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinotonestäjä


    • Subulla mennään

      Itse käytän subutexia 1/ 5 osa tablettia x 1 päivä.
      Tällä annotuksella on menty kahdeksan vuotta,en voi suositella
      koska monella tulee tästä ongelmaa ja riippuvuutta.

      • ent,masentunut

        jep, mulla kans kokeiltu monia mömmöjä masikseen. sitten sain kipuun( kova kipu)
        lekurilta temgesic 0.4 lääkettä. otin sitä 2 tbl/ vrk kipuihin. sitten huomasin että masennus alkoi parantua ja laihduin puolessa vuodessa 20kg. nyt otan sitä säännöllisesti 2 tbl/ vrk ja olo on loistava. varmaan jään koukkuun,mutta niin olin koukussa alkoholiinkin. nyt sekin on jäänyt kokonaan pois, et tämmöstä


    • ravintoa aivoille

      "Onko masennuksessa kyse siitä mitä sinä syöt vai siitä mikä syö sinua?"

      Jos päästä "viiraa", niin se on lääkkeen puutetta. Näin kaikille lääkäreille opetetaan ja annetaan ymmärtää.


      Nykypäivän psykiatrista sairaanhoitoa moititaan ylenmääräisestä lääkityksen käytöstä.

      Aiheestakin, sillä lääkkeitä määrätään aivan liian herkästi. Lääkitystä tulisi käyttää harkitusti ja mahdollisimman pienin annoksin, ettei lääkkeillä tukahduteta tunteita, joita ihmisen tulisi käydä läpi. Lääkkeillä on myös ikäviä sivuvaikutuksia. Lääkkeiden räjähdysmäisen lisääntymisen takana ovat lääketehtaat. Lääke-edustajat kiertävät puhumassa lääkäreille lääketutkimuksista. Jos lääkärillä ei ole tietoa tai uteliaisuutta muihin hoitotapoihin, lääkitys on jokseenkin "helppo" tapa kohdata potilas. Ennakkoluulotkin estävät vaihtoehtoisten hoitotapojen löytymistä. Tiedon etsiminen edellyttää vaivannäköä ja aitoa halua auttaa potilasta.

      Vitamiineilla ja hivenaineilla on oleellinen rooli myös psyykkisessä hyvinvoinnissa. mm. D-vitamiini ja omega-3-rasvahapot ovat aivojen ruokaa.

      Aivot ovat 60-80% rasvaa ja tarvitsevat hyviä rasvahappoja toimiakseen optimaalisesti.

      Serotoniinista jopa 95% syntyy suolistossa, joten aivojen hoitaminen alkaa suoliston hyvinvoinnista.

      Omega-3-rasvahappojen vaikutusta masennuksen hoidossa on tutkittu tieteellisissä kaksoissokkokokeissa jo yli 10 vuotta. Eri maista julkaistut tutkimukset ja tapausselostukset viittaavat siihen, että Omega-3-rasvahapot ovat antidepressiivisiä ja antipsykoottisia. Villiä kalaa vähintään 3 kertaa viikossa olisi hyvä valinta, mutta jos ei syö riittävästi kalaa, niin ravintolisänä täytyy syödä laadukasta Omega-3 valmistetta.

      Ravinnolla on keskeinen merkitys aivojen monimutkaisen verkoston toiminnalle ja aivoterveydelle. Sekä neuronit eli hermosolut että viestiä vievät aivojen välittäjäaineet muodostuvat ravintotekijöistä. Ravinto vaikuttavaa lisäksi immuniteettiin eli vastustuskykyyn, mielialaan (esim.masennus, aggressiivisuus), hormonitoimintaan, lisääntymiskykyyn, syöpien kehittymiseen, perimään, unen laatuun, jaksamiseen jne... Keskeisin tekijä on ravinnon vaikutus suolistoon ja aineenvaihduntaan, jossa muodostuu jopa 80% immuniteetistamme. Immuniteettijärjestelmäsi toimiessa huonosti sairastut.

      • ravintoa aivoille.

        C-vitamiinia 200-1000mg / vrk
        C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

        D-vitamiinia 50-125µg / vrk

        Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
        Magnesiumin puute on yleistä.

        Omega-3 rasvahappojen tarve on jopa 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.

        Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

        Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.



        New systematic review suggests a relationship between vitamin D and depression
        http://www.thementalelf.net/mental-health-conditions/depression/guest-blog-new-systematic-review-suggests-a-relationship-between-vitamin-d-and-depression/

        Average intake observed to produce noted serum levels in adults in IU/lb.
        http://grassrootshealth.net/media/images/chart-serum-level-intake-5-by-3-ngmla-both-charts-single.pdf

        Association Between Low Serum 25-Hydroxyvitamin D and Depression in a Large Sample of Healthy Adults: The Cooper Center Longitudinal Study:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3202994/


        1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

        10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

        10 ng/ml = 25 nmol/L

        50 ng/ml = 125 nmol/L



        "Mitä vähemmän veressä on D-vitamiinia, sitä enemmän on ahdistusta, masennusta, paniikkihäiriötä ja pelkotiloja, ilmenee tohtori Elina Hyppösen työryhmän (University College of London) uudesta tutkimuksesta. Se vahvistaa käsitystä, jonka mukaan S-D-25:n tulee olla viitearvojen puitteissa (75–150 nmol/l). Se voi edellyttää jopa 100–150 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Suomessa D-vitamiinin viranomaissuositus on liian pieni ja se on omiaan aiheuttamaan sairastumista ja ennenaikaista eläköitymistä.

        Hyppösen tutkimusaineistona oli 7401 henkilöä, vuonna 1958 syntyneiden brittien kohortti. Heitä tutkittiin 45 vuoden iässä ja Clinical Interview Schedule-Revised -menetelmällä, joka kuvastaa masennusta, ahdistusta ja pelkotiloja. Lisäksi masentuneisuutta selvitettiin 50 vuoden iässä Mental Health Inventory-5 -menetelmällä.

        Matala S-D-25 liittyi masennukseen ja paniikkihäiriöön 45 vuoden iässä, samoin kuin masennukseen 50 vuoden iässä. Masennus oli 43 % vähäisempää niillä, joiden S-D-25 oli yli 75 nmol/l kuin niillä, joiden pitoisuus oli alle 25 nmol/l. Paniikkihäiriön riski oli vastaavasti 67 % pienempi. Tulokset puhuvat sen puolesta, että piilevä D-vitamiinin puute liittyy keski-ikäisten ihmisten mielenterveysongelmiin.

        Aikaisemmissa tutkimuksissa on saatu ristiriitaisia tuloksia. Suuressa naisten terveystutkimuksessa WHI:ssa ei havaittu korrelaatiota, kun taas NHANES-tutkimuksessa havaittiin. Tohtori Anna-Maija Tolppasen johtama tutkimus Bristolin yliopistossa Englannissa osoitti viime vuonna (2012), että D-vitamiini ja kalaruoka vähentävät lasten ja nuorten masentuneisuutta.

        Suomessa ainakin 250 000 ihmistä syö masennuslääkkeitä, ja psykiatrien mielestä se on liian vähän. He määräisivät niitä mieluusti useammillekin. Mikael Fogelholmin ja Pekka Puskan linja on kuitenkin se, että suomalaiset saavat mieluummin potea mielenterveysongelmia, syödä mielialalääkkeitä ja käydä terapiassa kuin nauttia D-vitamiinia niin paljon, että S-D-25 nousee viitearvojen puitteisiin (75–150 nmol/l). Pekka Puska neuvoikin taannoin Ilkka-lehdessä, ettei vitamiineja pidä syödä, vaan rahat pitää säästää oikeisiin lääkkeisiin."
        http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2460

        Are vitamin D levels linked to mental health?

        Low levels of vitamin D may be associated with an increased risk of depression in mid-life, says a new study from University College London in the UK.
        http://www.nutraingredients.com/Research/Are-vitamin-D-levels-linked-to-mental-health


        D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle tasolle, joka on keskimäärin 120 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen.

        D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
        http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html


      • Ilmankos254
        ravintoa aivoille. kirjoitti:

        C-vitamiinia 200-1000mg / vrk
        C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

        D-vitamiinia 50-125µg / vrk

        Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
        Magnesiumin puute on yleistä.

        Omega-3 rasvahappojen tarve on jopa 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.

        Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

        Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.



        New systematic review suggests a relationship between vitamin D and depression
        http://www.thementalelf.net/mental-health-conditions/depression/guest-blog-new-systematic-review-suggests-a-relationship-between-vitamin-d-and-depression/

        Average intake observed to produce noted serum levels in adults in IU/lb.
        http://grassrootshealth.net/media/images/chart-serum-level-intake-5-by-3-ngmla-both-charts-single.pdf

        Association Between Low Serum 25-Hydroxyvitamin D and Depression in a Large Sample of Healthy Adults: The Cooper Center Longitudinal Study:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3202994/


        1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

        10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

        10 ng/ml = 25 nmol/L

        50 ng/ml = 125 nmol/L



        "Mitä vähemmän veressä on D-vitamiinia, sitä enemmän on ahdistusta, masennusta, paniikkihäiriötä ja pelkotiloja, ilmenee tohtori Elina Hyppösen työryhmän (University College of London) uudesta tutkimuksesta. Se vahvistaa käsitystä, jonka mukaan S-D-25:n tulee olla viitearvojen puitteissa (75–150 nmol/l). Se voi edellyttää jopa 100–150 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Suomessa D-vitamiinin viranomaissuositus on liian pieni ja se on omiaan aiheuttamaan sairastumista ja ennenaikaista eläköitymistä.

        Hyppösen tutkimusaineistona oli 7401 henkilöä, vuonna 1958 syntyneiden brittien kohortti. Heitä tutkittiin 45 vuoden iässä ja Clinical Interview Schedule-Revised -menetelmällä, joka kuvastaa masennusta, ahdistusta ja pelkotiloja. Lisäksi masentuneisuutta selvitettiin 50 vuoden iässä Mental Health Inventory-5 -menetelmällä.

        Matala S-D-25 liittyi masennukseen ja paniikkihäiriöön 45 vuoden iässä, samoin kuin masennukseen 50 vuoden iässä. Masennus oli 43 % vähäisempää niillä, joiden S-D-25 oli yli 75 nmol/l kuin niillä, joiden pitoisuus oli alle 25 nmol/l. Paniikkihäiriön riski oli vastaavasti 67 % pienempi. Tulokset puhuvat sen puolesta, että piilevä D-vitamiinin puute liittyy keski-ikäisten ihmisten mielenterveysongelmiin.

        Aikaisemmissa tutkimuksissa on saatu ristiriitaisia tuloksia. Suuressa naisten terveystutkimuksessa WHI:ssa ei havaittu korrelaatiota, kun taas NHANES-tutkimuksessa havaittiin. Tohtori Anna-Maija Tolppasen johtama tutkimus Bristolin yliopistossa Englannissa osoitti viime vuonna (2012), että D-vitamiini ja kalaruoka vähentävät lasten ja nuorten masentuneisuutta.

        Suomessa ainakin 250 000 ihmistä syö masennuslääkkeitä, ja psykiatrien mielestä se on liian vähän. He määräisivät niitä mieluusti useammillekin. Mikael Fogelholmin ja Pekka Puskan linja on kuitenkin se, että suomalaiset saavat mieluummin potea mielenterveysongelmia, syödä mielialalääkkeitä ja käydä terapiassa kuin nauttia D-vitamiinia niin paljon, että S-D-25 nousee viitearvojen puitteisiin (75–150 nmol/l). Pekka Puska neuvoikin taannoin Ilkka-lehdessä, ettei vitamiineja pidä syödä, vaan rahat pitää säästää oikeisiin lääkkeisiin."
        http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2460

        Are vitamin D levels linked to mental health?

        Low levels of vitamin D may be associated with an increased risk of depression in mid-life, says a new study from University College London in the UK.
        http://www.nutraingredients.com/Research/Are-vitamin-D-levels-linked-to-mental-health


        D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle tasolle, joka on keskimäärin 120 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen.

        D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
        http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

        Olen toiminut just niinkuin tässä on kirjoitettu ja monta linkkiä asioista laitettu liitteeksi.
        Mutta, ei ole auttanut minulle.

        Nyt odotan siis lääkärille pääsyä. Ilmeisemmin siis tulee jokin lääke päälle. Kaikki muut konstit olen kokeillut ja masennus ei poistu niin ei.


      • TUKKOSUONI

        KANNATTAA SYÖDÄ PALJON KAIKENLAISIA RASVAHAPPOJA PÄIVITTÄIN. MIKSI? KOSKA SILLOIN AIVOVERISUONITUKOKSEN SAANTI ON TAATTU.


      • mkltyr
        ravintoa aivoille. kirjoitti:

        C-vitamiinia 200-1000mg / vrk
        C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

        D-vitamiinia 50-125µg / vrk

        Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
        Magnesiumin puute on yleistä.

        Omega-3 rasvahappojen tarve on jopa 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.

        Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

        Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.



        New systematic review suggests a relationship between vitamin D and depression
        http://www.thementalelf.net/mental-health-conditions/depression/guest-blog-new-systematic-review-suggests-a-relationship-between-vitamin-d-and-depression/

        Average intake observed to produce noted serum levels in adults in IU/lb.
        http://grassrootshealth.net/media/images/chart-serum-level-intake-5-by-3-ngmla-both-charts-single.pdf

        Association Between Low Serum 25-Hydroxyvitamin D and Depression in a Large Sample of Healthy Adults: The Cooper Center Longitudinal Study:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3202994/


        1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

        10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

        10 ng/ml = 25 nmol/L

        50 ng/ml = 125 nmol/L



        "Mitä vähemmän veressä on D-vitamiinia, sitä enemmän on ahdistusta, masennusta, paniikkihäiriötä ja pelkotiloja, ilmenee tohtori Elina Hyppösen työryhmän (University College of London) uudesta tutkimuksesta. Se vahvistaa käsitystä, jonka mukaan S-D-25:n tulee olla viitearvojen puitteissa (75–150 nmol/l). Se voi edellyttää jopa 100–150 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Suomessa D-vitamiinin viranomaissuositus on liian pieni ja se on omiaan aiheuttamaan sairastumista ja ennenaikaista eläköitymistä.

        Hyppösen tutkimusaineistona oli 7401 henkilöä, vuonna 1958 syntyneiden brittien kohortti. Heitä tutkittiin 45 vuoden iässä ja Clinical Interview Schedule-Revised -menetelmällä, joka kuvastaa masennusta, ahdistusta ja pelkotiloja. Lisäksi masentuneisuutta selvitettiin 50 vuoden iässä Mental Health Inventory-5 -menetelmällä.

        Matala S-D-25 liittyi masennukseen ja paniikkihäiriöön 45 vuoden iässä, samoin kuin masennukseen 50 vuoden iässä. Masennus oli 43 % vähäisempää niillä, joiden S-D-25 oli yli 75 nmol/l kuin niillä, joiden pitoisuus oli alle 25 nmol/l. Paniikkihäiriön riski oli vastaavasti 67 % pienempi. Tulokset puhuvat sen puolesta, että piilevä D-vitamiinin puute liittyy keski-ikäisten ihmisten mielenterveysongelmiin.

        Aikaisemmissa tutkimuksissa on saatu ristiriitaisia tuloksia. Suuressa naisten terveystutkimuksessa WHI:ssa ei havaittu korrelaatiota, kun taas NHANES-tutkimuksessa havaittiin. Tohtori Anna-Maija Tolppasen johtama tutkimus Bristolin yliopistossa Englannissa osoitti viime vuonna (2012), että D-vitamiini ja kalaruoka vähentävät lasten ja nuorten masentuneisuutta.

        Suomessa ainakin 250 000 ihmistä syö masennuslääkkeitä, ja psykiatrien mielestä se on liian vähän. He määräisivät niitä mieluusti useammillekin. Mikael Fogelholmin ja Pekka Puskan linja on kuitenkin se, että suomalaiset saavat mieluummin potea mielenterveysongelmia, syödä mielialalääkkeitä ja käydä terapiassa kuin nauttia D-vitamiinia niin paljon, että S-D-25 nousee viitearvojen puitteisiin (75–150 nmol/l). Pekka Puska neuvoikin taannoin Ilkka-lehdessä, ettei vitamiineja pidä syödä, vaan rahat pitää säästää oikeisiin lääkkeisiin."
        http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2460

        Are vitamin D levels linked to mental health?

        Low levels of vitamin D may be associated with an increased risk of depression in mid-life, says a new study from University College London in the UK.
        http://www.nutraingredients.com/Research/Are-vitamin-D-levels-linked-to-mental-health


        D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle tasolle, joka on keskimäärin 120 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen.

        D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
        http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

        Kuka määrittää D -vitamiinin arvon veressä?


      • SiitäVaanPilaaElämä
        Ilmankos254 kirjoitti:

        Olen toiminut just niinkuin tässä on kirjoitettu ja monta linkkiä asioista laitettu liitteeksi.
        Mutta, ei ole auttanut minulle.

        Nyt odotan siis lääkärille pääsyä. Ilmeisemmin siis tulee jokin lääke päälle. Kaikki muut konstit olen kokeillut ja masennus ei poistu niin ei.

        tuo on se perus suomaaisen selitys "olen kokeillut kaikkia eikä auta" vaikka todellisuudessa ei ole kokeilut lähellekkään kaikkia eikä muutama viikko riitä tai edes kk.

        Ja lääkkeet...siitä vaan pilamaan oma elämä eipä ole muitten vika vaan oma päätöksesi. suomalaisten perus mentaliteetti (tahdon mahdollisimman nopeasti oikotien) ja todella kuvittelee että sellainen on...mutta selviää se aiemmin tai myöhemmin

        mutta jos mahdollisuuksia on niin 10-20v päästä kun olet lääke sotkuista ja elämästäsi (jossa et ole pystynyt nauttimaan ennen pitkää ja olet ihan tunnoton eli et tunne iloa yms yhtälailla ja haittavaikutukset vain kasvaa viikko viikolla, USEAT PYSYVIÄ!)

        Mutta kaikin mokomin.. ainakin pääset töihin vaikka et koskaan olisi enää onnellinen ja ainakin niille ketkä tarvitsee verorahoja niin kiitoksia että te ssri potilaat uhraatte itsenne ja elämänne niille jota ilmaista rahaa tarvii (veroista jota maksat)

        .


      • Vastaus.
        mkltyr kirjoitti:

        Kuka määrittää D -vitamiinin arvon veressä?

        Kuka määrittää Serotoniinin aivoissa?ei kukaan

        vitamiinin arvo katsotaan verestä yksinkertaisella verikokeella.


    • lääke ei auta

      Medikalisoitunut sairausteollisuus syöttää ihmisille vieläkin SSRI lääkkeitä, vaikka serotoniiniteoria on kumottu virheellisenä jo ajat sitten!
      http://ssristories.com/

      • no ei auta ei

        "serotoniiniteoria on kumottu virheellisenä jo ajat sitten"

        Näin on. Mielialalääketeollisuudessa näkee erinomaisesti millainen merkitys tehokkaalla markkinoinnilla voi olla. Psykiatriassa politiikka näyttelee myös isoa osaa. Siten muutosten saaminen on vaikeaa, vaikka lääketieteellisesti hoito olisikin huuhaata.


      • hahahhahhaaaaa
        no ei auta ei kirjoitti:

        "serotoniiniteoria on kumottu virheellisenä jo ajat sitten"

        Näin on. Mielialalääketeollisuudessa näkee erinomaisesti millainen merkitys tehokkaalla markkinoinnilla voi olla. Psykiatriassa politiikka näyttelee myös isoa osaa. Siten muutosten saaminen on vaikeaa, vaikka lääketieteellisesti hoito olisikin huuhaata.

        hahahahahahhahhhhhaaahahahah,...haaaaaa.....


    • lääkevastane

      Kannattaa aina ensin laittaa ravitsemus kuntoon vaikka väkisin. Ostakaa tehosekotin, niin johan se ruuan voi juoda.

    • terveyttä.
    • ei lääkkeitä

      Masennuksen syy ei ole masennusläkkeen puute, joten niiden syöminen on täysin turhaa ja ajaa ihmisen epätoivon partaalle ja huonolla tuurilla työkyvyttömyyteen.

      Kokonaisvaltainen terveys:
      lepo ja uni
      rentoutuminen
      fyysinen ravinto
      psyykkinen ravinto
      liikunta
      elämän haasteet

      Suomi on täysin kehitysmaa, kun ennaltaehkäistään tai hoidetaan eri sairauksia ravinnolla ja korjaamalla ravintoainepuutokset. Niinpä lääkärikoulutuksessa onkin pitkään, siihen sisältyvässä yhden opintoviikon laajuisessa ravitsemustieteen osiossa käytetty Diabetesliiton ja Leipätiedotus ry:n kustantamaa virallista ravitsemusoppia, jolle ei ole vaihtoehtoa. Vastavirtaa kulkevia tutkijoita ja lääkäreitä on pidetty tärähtäneinä kummajaisina ja vastuuttomina kansankiihottajina.

      Tuloksekkainta terveydenhuoltoa on ennaltaehkäisevä. On harmillista, että julkisuudessa levitetään mm. THL:n toimesta yksipuolista ja perätöntä tietoa ravinnosta ja ravintolisistä aiheuttaen sekaannusta ja turhaa huolta kuluttajien keskuudessa.

    • Seuraava "ihmelääke"

      Julkisuuteen tihkuneiden tietojen mukaan Yhdysvalloissa on kehitteillä nopeasti vaikuttava lääke, jonka vaikutus kestää useita päiviä, jopa viikon. Siis masennuslääke, joka vaikuttaa oireisiin ensimmäisestä annoksesta lähtien ja vaikutus on pitkä.

      • Aina sama juttu..

        Löydetty jo...Kuullut ikinä päihteistä? mm Amfetamiini muut....auttaa masennukseen mutta...TUHOAA ELÄMÄN JA MASENNUSLÄÄKKEET VÄHINTÄÄN YHTÄPAHASTI (saamatta kuitenkaan hyvää oloa yms)

        Eli ei tule koskaan olemaan mitään "lääkettä" masennukseen paitsi ne mitä olleet aina. Eli LUONNON OMAT PARANNUKSET mm luonto ilma ja ravinnot yrtit yms..


    • En ole kovinkaan monia erilaisia masislääkkeitä käyttänyt, mutta näistä mulle soveltuvin on ollut sepram. Ei vaivu niin helposti ahdistuksen aallonpohjaan, itsetuhoisiin ajattelumalleihin ja tunteisiin että kaikki on täysin yhdentekevää. Arki sujuu vaikka joskus se vaatiikin ponnistelua.

      Mainitsen vielä sen mikä mulle sopi heikoiten, se on cipralex. Zombiemoodi oli jatkuvasti päällä, robottina käveli kauppaan, osti ruuan, valmisti ruuan ja söi sen. sitten nukkui ja toisti saman homman. Ei suruja, mutta ei myöskään lainkaan iloja. Myös seksinaikainen laukeaminen kesti ja kesti kunnes ei enää edes jaksanut jyystää.

      • pasmat sekaisin

        No nyt kyllä on pakko kysyä miksi syöt niitä ollenkaan?? Jos paras lääke sinulle on ollut sellainen, joka ei vaivuta niin helposti ahdistuksen aallonpohjaan ja itsetuhoiseen ajattelumalliin, mutta kuitenkin tekee niin... niin miksi syöt lainkaan?! Mitä oikeastaan odotat tältä 'lääkkeeltä'? En ymmärrä....


    • näin on

      Masennuslääkkeillä on pysyviä sivuvaikutuksia ja niitä ei ole hyvä käyttää.

      Vaikuttavat haitallisesti aivojen herkkiin välittäjäaineisiin, vaikka potilas voi tuntea jotain positiivistakin välillä.

      Mielialalääkkeet ovat vain suurta bisnestä, kun muuta ei anneta.

      • kysymyksiä on?

        Jos on niin masentunut ettei pysty nousemaan enää vuoteesta kun on kaikki voimat masennuksen takia poissa. Joudutaan viemään taxilla lääkäriin. Mitäs sitten tehdään? Toisin sanoen ei ole masennuksen takia pystynyt jomaan eikä syömäänkään ja on jo jopa nestehukka. Masennus nimittäin voi jopa tappaa ihmisen vuoteeseen.


      • jeesustellaan lisää

        Muut hoidotko eivät ole bisnestä? Täällä tyrkytetyt ravintolisät ovat hyväntekeväisyyttä, niinkö?

        Ja terapiaa kaikille! Sitä ihanaa, parantavaa "oikeaa" hoitoa! Kyllä masennus lähtee, kun maksaa sata euroa vajaasta tunnista muutaman vuoden ajan. Kyllä tekee mieli "parantua", jottei tarvitsisi kantaa rahojaan loputtomiin terapeutille.


      • Aivantotta!

        Olen täysin samaa mieltä ja tämähän on todettu täysin faktaksi! hyvin sanottu.


    • sgdffg

      Elämällä on pysyviä sivuvaikutuksia ja se on hyvä tiedostaa.

    • All Things Natural

      kaikki vitamiinilisät ihan ekaks helvettiin, syömällä monipuolista ruokaa, paljon vihanneksia ja hedelmiä saa ihan tarpeeksi kaikkea, jos ja kun ei kuitenkaan pelkällä ravinnolla horjunut mieli ihan vielä löydä balanssia niin mäkikuisma on oikeen näppärä lääkitys itellä ainakin toimii pienelläkin annoksella yllättävän hyvin vaikka aluksi pidin koko hommaa ihan humpuukina, samoin pidin meditaatiota humpuukina mutta kyllä sekin vaan saa ihmeitä aikaan ja rauhoittaa mieltä

      • terveyttä.

      • KouriS.

        Meditaatio ei poista masennusta.


    • terveyttä.

      Yhä enemmän ihmisiä kärsii masennuksesta ja mielialahäiriöitä on jo lähes 20 miljoonalla pelkästään Yhdysvalloissa. Samalla ovat masennuslääke määräykset lisääntyneet. Olemme kuitenkin nähneet näiden lääkkeiden aiheuttavan ei-toivottuja ja usein tuhoisia sivuvaikutuksia. On raportoitu lukemattomia tapauksia väkivallasta, itsemurhista, unettomuudesta, psykooseista, ahdistuksista jne. Lisäksi on osoitettu, että nämä lääkkeet ovat usein tehottomia ja toimivat vain noin 30 % ihmisissä, jotka niitä käyttävät.

      jatkuu

      http://www.magneettimedia.com/mielialahairioiden-parantaminen-ruoalla/

      • 5554-9898665

        Mielialalääkkeitä määrätään liian herkästi ja moneen muuhunkin vaivaan kuin masennukseen.

        Masenuslääke eli mielialalääke muuttaa myöskin ihmisen käyttäytymistä jollakin tavoin, toisilla saattaa mieli ailahdella liikaakin jne. paljon mielialaan vaikuttavia haittoja.

        Pelkästään yhdysvalloissa käyttäjiä tki on paljon, koska siellähän nämä suurimmat lääketehtaat ovat. Ja eikös se Prozac ole juuri Amerikoissa kekattu. Siellä eniten myydään missä tehdas.


    • potilaan kärsimys

      Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.

      Suomi on täysin kehitysmaa, kun ennaltaehkäistään tai hoidetaan eri sairauksia ravinnolla ja korjaamalla ravintoainepuutokset. Niinpä lääkärikoulutuksessa onkin pitkään, siihen sisältyvässä yhden opintoviikon laajuisessa ravitsemustieteen osiossa käytetty Diabetesliiton ja Leipätiedotus ry:n kustantamaa virallista ravitsemusoppia, jolle ei ole vaihtoehtoa. Vastavirtaa kulkevia tutkijoita ja lääkäreitä on pidetty tärähtäneinä kummajaisina ja vastuuttomina kansankiihottajina.

      Tuloksekkainta terveydenhuoltoa on ennaltaehkäisevä. On harmillista, että julkisuudessa levitetään mm. THL:n toimesta yksipuolista ja perätöntä tietoa ravinnosta ja ravintolisistä aiheuttaen sekaannusta ja turhaa huolta kuluttajien keskuudessa.

      Koululääketieteellä on paikkansa, mutta niin kauan kun ravitsemuksen ja kokonaisvaltaisen hoidon merkitystä ihmisen hyvinvoinnille ei tunnusteta, ovat koululääketieteen lääkärit melko kyvyttömiä auttamaan ihmisiä lukuisissa eri sairauksissa ja siten tuleekin hoidetuksi vain oireita, eikä potilas parane.

      ”Olkoon ruoka lääkkeesi ja lääke ruokaasi” –Hippokrates

    • valdoxan on tehokas

      Valdoxan kuulostais olevan tapauksessasi kokeilemisen arvoinen. Tai sitten jos riittäis ihan elämäntaparemontti melatoniini?

    • Aika parantaa

      Aika parantaa. Yli 30 erilaista psyykelääkettä kokeilin. Cipralex auttoi eniten mutta sairaana pysyin. Aikani sairastettuani alkoi olo paranemaan.

      • XXX?UUUT

        Masennus ei ole sairaus, mutta lääketehtaiden puolelta tuo diagnoosi on tullut, jotta saavat masislääkkeitä myytyä.


      • Otanosaa:/
        XXX?UUUT kirjoitti:

        Masennus ei ole sairaus, mutta lääketehtaiden puolelta tuo diagnoosi on tullut, jotta saavat masislääkkeitä myytyä.

        Tämä on täysin totta ja kyllä huomaa ketkä noita peukkuja alaspäin antaa näille faktoille.

        Se on sama kuin (hihhuli=kristinuskoinen) ei halua uskoa esim että raamatussa on paljon homofobiaa ja syyttömien murhaamista ja muuta mitä siinä oikeen puolustellaan ja muita faktoja mitä raamatussa on ihan väärin.

        Nämä peukun alapäin antavat ovat selvästi itse jotain lääkkeiden käyttäjiä jotka omassa pinttyneessä kateudessaan ei tykkkää kun muut eivät käytä lääkkeitä ja ovat onnellisia (ns kateutta)

        Kun taas aika tulee niin tulee huomaamaan viellä totuuden ennemmin tai myöhemmn mutta oma moka jos ssri snri yms käyttäjät pilaavat pysyvästi elämän jos kerta heitä ON VAROITETTU JO!


    • ei lääkkeitä
    • Mulla erityisen aktivoiva lääke oli Aurorix (moklobemidi). En enää muista, miksi sen lopetin. Myöhemmin kun aloitin toisen lääkkeen, niin Aurorixiin ei oikein pystynyt vaihtamaan, koska yhteisvaikutuksen takia SSRI:ssä olisi tarvinnut pitää pari viikkoa taukoa.

    • Tässä paras lääke

      Riittävä liikunta
      Ei alkoholia/huumeita/tupakkaa
      Koiran kanssa eläminen
      Mujiden eläinten hoitaminen
      Luonnon tarkkailu
      Rakas ihminen
      Hyvä seksielämä rakkaan ihmisen kanssa

      Siinä ne perusasiat joilla masennus lähtee.

      • liikuttunut..

        Voi kuinka ihanaa! Vielä Jeesus, Buddha ja lottovoitto tuohon listaan niin a vot!


      • Maria_8

        Kukas sulle se rakas ihminen on,....?


      • HyviäVinkkejä
        liikuttunut.. kirjoitti:

        Voi kuinka ihanaa! Vielä Jeesus, Buddha ja lottovoitto tuohon listaan niin a vot!

        Negatiivisesta ajattelusta kärsii koko ihminen..No onneksi en ole yhtä epätoivoinen "angstaaja"

        Ja nuo(koira, ei alkoholia tupakkaa yms) olivat hyvät ohjeet joihin olen ihan täysin samaa mieltä! Kiitos että edes jonkulla on älyä ja kiva katsoa myönteistä ihmistä hyvällä positiivisella asenteela!

        Positiivinen asenne voi olla ,vaikka olisi kuinka maseentunut se ja lääkkeistä EROSSA PYSYMINEN auttavat varmasti hoitamaan masennuksen ja muut "keksityt sairaudet" ne ovat oireita ja normaaleja reaktioita EI SAIRAUKSIA! :)


      • Elämään uupunut

        Sinulle ,tässä paras lääke.Koneeni toimii huonosti. En pysty laittamaan tarvittavia merkkejä tänne väliin,mut toivottavasti Saat selvää selvän.Olen senikäinen,etten pysty paljoa liikkumaan,koska on kipuja eri nivelissä.Ei ole ,kuin vanha kissa,joka tekee kuolemaa,reilun 20v.vanha. Toinen kissa kuoli syyskuussa reilun18v. ikäisenä.Olin ottanut lapsilleni sen,kun ISI kuoli elämästämme pian 19v.sitten sairastettuaan 5v.syöpää.Luonnossa voimieni mukaan liikun marjoja poimien ja sieniä keräten.Rakasta Ihmistä en ole löytänyt ,joten seksielämää minulla ei ole. Mitä neuvot Ystävä Rakas ja Te Kaikki ,ketkä luette tämän.


      • Olet Ihana ihminen.
        Elämään uupunut kirjoitti:

        Sinulle ,tässä paras lääke.Koneeni toimii huonosti. En pysty laittamaan tarvittavia merkkejä tänne väliin,mut toivottavasti Saat selvää selvän.Olen senikäinen,etten pysty paljoa liikkumaan,koska on kipuja eri nivelissä.Ei ole ,kuin vanha kissa,joka tekee kuolemaa,reilun 20v.vanha. Toinen kissa kuoli syyskuussa reilun18v. ikäisenä.Olin ottanut lapsilleni sen,kun ISI kuoli elämästämme pian 19v.sitten sairastettuaan 5v.syöpää.Luonnossa voimieni mukaan liikun marjoja poimien ja sieniä keräten.Rakasta Ihmistä en ole löytänyt ,joten seksielämää minulla ei ole. Mitä neuvot Ystävä Rakas ja Te Kaikki ,ketkä luette tämän.

        Älä luovuta ja vaikka mitä sinulle kävisikään niin olet vahva mitä ikinä teetkään, Mutta en suosittele läheisiesi takia että syöt tai kosket edes masennuslääke myrkkyihin sillä se johtaa sinut (Vahva ja hyvä ihminen) pois henkisesti ja lopuksi fyysisesti kun voi käydä surullinen loppu tavalla tai toisella :(

        Joka tapauksessa olet vahva ihminen ja olet parempi kuin lääkkeet.. toivon sinulle kaikkea hyvää.

        Ja otan osaa kissoihisi ja toivon ja uskonkin että heillä oli hyvä elämä sinun ansiostasi, Ja isäsi hymyilee sinulle "missä ikinä onkaan" ja et tule kärsimään ikuisesti oli mikä tahansa.


      • jussipussi2

        Nuo ovat hyviä asioita.

        Mutta joillain on vain taipumus masennukseen.

        Elämässä tulee lunta tupaan, ja se voi laukaista masennuksen.

        Ja kun masentuu, ei saa mielihyvää harrastuksista/ei jaksa harrastaa.

        Itse en tupakoi, liikun kevyesti, olen naimisissa, minulla on ihania lapsia.
        En ryyppää enkä käytä huumeita.

        Olen taipuvainen masennukseen, elämässä on myös sattunut ikäviä asioita.
        Nykyisessä elämäntilanteessani on kuormittavia asioita, joille ei voi mitään.

        Vajosin masennukseen.
        Töistä suoriutuminen vaikeaa, vaimon hyvänäpito ei auta, lasten suloisuus vain aiheuttaa surumielisyyttä.
        Harrastukset eivät jaksa kiinnostaa.
        Kun kaunis auringonlasku ennen hiveli sielua, ei se masennuksessa herätä mitään tunteita.

        Tekee mieli hirttäytyä.

        Tähän tilanteeseen lääke on oiva apu, minulla se on Cipralex 10mg.
        Käyn myös juttelemassa mielenterveysneuvolassa hoitajan kanssa, tapaamisia vain on valitettavan harvoin.


    • Ravinto vaikuttaa

      Uusi englantilainen tutkimus paljasti, että korkeammilla D-vitamiinitasoilla ihmisillä oli 43 % pienempi riski sairastua masennukseen. Clinical Nutritionissa julkaistu tutkimus osoitti myös korkeamman D-vitamiinipitoisuuden vähentävän paniikkihäiriöitä 67 %. Tutkimuksen johtaja Jane Maddock Lontoon yliopiston Lasten Terveyden Instituutista kirjoitti: ”Maailmanlaajuinen D-vitamiinin puutos ja mielenterveys- ja käytösongelmien lisääntyminen alleviivaavat tutkimustulostemme mahdollista merkitystä.”

      http://www.magneettimedia.com/on-aika-paivittaa-tietosi-aurinkovoiteiden-kaytosta/

      • Lokitiimit

        Totta toinen puoli. Ihminen ja luonto kuuluvat yhteen ja myöskin luonnossa kun on kautta aikojen eletty, niin sinne luontoon kuuluvat vesi, valo, lämpö tärkeimmät.

        Jokin niistä puuttuu niin se aiheuttaa ihmiselle niinkuin muillekin luonnon eläville ( kasvit , eläimet ) häiriöitä.

        Onko sitten auringonvalo ainoastaan sitä valoa, josta D- vitamiinia muodostuu?

        Miten on nykyajan energiansäästölamput. Jos siis on kirkas valaistus kotona päällä pitkin päivää tai työpaikalla, niin eikö siitä saa lainkaan D-vitamiinia, joka samalla sitten olisi masennuksen poistavaa. Mutta miten yleensä valo vaikuttaa masennukseen, kerran luonnossahan on siis yö ja päivä, valonaika ja pimeydenaika vuorokaudessa.
        -mikäli vuorokausirytmi olisi ihmisellä hyvä, niin masennusta ei siis olisi
        -mikäli ruokavalio olisi eritt monipuolinen ja saisi riittävästi valoa päivällä, ei olisi masentunut
        -mikäli olisi riittävästi myöskin sosiaalisia suhteia niin ei olisi masentunut
        jne.

        D- vitamiinin puutokseen maailmanlaajuisesti voisi kyllä uskoa. Miksi? Työpaikat ovat pääasiassa sisätiloissa. Ei siis auringnvaloa. Ihmiset viettävät vapaa-aikansa myöskin nykyään sisätiloissa. Tennistä pelataan sisähalleissa jne.


      • Hyväpaha aurinko
        Lokitiimit kirjoitti:

        Totta toinen puoli. Ihminen ja luonto kuuluvat yhteen ja myöskin luonnossa kun on kautta aikojen eletty, niin sinne luontoon kuuluvat vesi, valo, lämpö tärkeimmät.

        Jokin niistä puuttuu niin se aiheuttaa ihmiselle niinkuin muillekin luonnon eläville ( kasvit , eläimet ) häiriöitä.

        Onko sitten auringonvalo ainoastaan sitä valoa, josta D- vitamiinia muodostuu?

        Miten on nykyajan energiansäästölamput. Jos siis on kirkas valaistus kotona päällä pitkin päivää tai työpaikalla, niin eikö siitä saa lainkaan D-vitamiinia, joka samalla sitten olisi masennuksen poistavaa. Mutta miten yleensä valo vaikuttaa masennukseen, kerran luonnossahan on siis yö ja päivä, valonaika ja pimeydenaika vuorokaudessa.
        -mikäli vuorokausirytmi olisi ihmisellä hyvä, niin masennusta ei siis olisi
        -mikäli ruokavalio olisi eritt monipuolinen ja saisi riittävästi valoa päivällä, ei olisi masentunut
        -mikäli olisi riittävästi myöskin sosiaalisia suhteia niin ei olisi masentunut
        jne.

        D- vitamiinin puutokseen maailmanlaajuisesti voisi kyllä uskoa. Miksi? Työpaikat ovat pääasiassa sisätiloissa. Ei siis auringnvaloa. Ihmiset viettävät vapaa-aikansa myöskin nykyään sisätiloissa. Tennistä pelataan sisähalleissa jne.

        Auringon uvb-säteily muuttaa ihon 7-dehydrokolesterolia D3-vitamiinin esiasteeksi.


    • 6+6

      Yli miljoona suomalaista kärsii jatkuvista tai epäsäännöllisistä uniongelmista. Päivitin aiemmin tällä viikolla Facebookin puolelle listan koneeni syövereistä löytämistäni muistiinpanoista uneen liittyen. Toivon, että tiivis lista antaa myös tietynlaisen muistutuksen niille, jotka tykkäävät kommunikoida ympäristöönsä "olen kokeillut kaikkea" -tarinaa...

      ✔ Fyysinen aktiivisuus!
      ✔ Riittävän matala lämpötila makuuhuoneessa (15C, max. 20C)
      ✔ Sisäilman laatu: tuulettaminen, ilmanputsarin käyttö (UV, HEPA, aktiivihiilisuodatus, fotokatalyyttinen hapetus, ionisaattori), ilman kosteuden tarkkailu, homeriskin poissulkeminen (tarratestit itse / laitteelliset mittaukset ammattilaisen toimesta)
      ✔ Stimulanttien (kofeiini, alkoholi etc.) välttäminen iltapäivällä / illalla (tarvittaessa 1000-2000mg C-vitamiinia nopeuttamaan kofeiinin poistumista kehosta (kakadu, camu camu, acerola, ruusunmarja, askorbiinihappo) / kardemumman siemenet pursekeltuna kokonaisina (5-10 kpl) vähentämään keskushermoston stimulaatiota)
      ✔ Elektromagneettisen stressin minimointi (lentokonetila puhelimeen, WLAN pois päältä jne. Makuuhuoneen skannaus säteilytasojen suhteen (EMF- / EMC-mittarit) -> sängyn paikan valitseminen. Huomioi säteilyn heikkeneminen etäisyyden neliössä, pintojen läpäisevyys, permeabiliteetti jne. Lisäksi yleinen feng shui / sängyn asento.
      ✔ Terapialähtöisesti lisäravinteena: tryptofaani 3000mg, 5-HTP 200mg, melatoniini 3mg noin tunti ennen nukkumaanmenoa (testaaminen kyseisessä järjestyksessä, jolloin keholla mahdollisuus tuottaa tasapainoisemmin biokemiallisen ketjun lopputuotteita -> serotoniini, melatoniini, DMT). Ei "kilpailevia" aminohappoja / ruokia samalla aterialla.
      ✔ Valeriaana, kava kava, kamomilla >> teenä (relaksantit / sedatiivit). Lisäravinteena mm. L-teaniini 200-400mg
      ✔ Magnesiumkloridi iholle / kylpyvedessä. Ulkoisesti 30% liuos, jonka voi valmistaa helposti itse mg-kloridista (jauheena apteekista) tai hankkia valmiina liuoksena spray-pullossa (luontaistuotekaupat, apteekit) >> yleisesti riittävien mg-tasojen varmistaminen varsinkin aamuyöllä 04-05 välillä) heräilevillä!
      ✔ Sängyn ergonomia, nukkumisasento (Futon, Tempur, nukkuminen ilman tyynyä etc. -testit. Mieto inversio / lantio sydämen yläpuolelle -> lisämunuaisten "buuttaamiseen" tätä kautta. Alasti nukkuminen -> ei lymfajärjestelmää / verisuonistoa tukkivia kuminauhoja lantiolla
      ✔ Lakanoiden ja peiton materiaalien päivittäminen (Vastran kankaat (ayurvastran ideologialla valmistetut: etenkin iho-ongelmista kärsiville), luomupuuvilla, silkki jne. ihon kollegeenin ja keratiini kanssa paremmin "keskustelevat" materiaalit -> parempi termoregulaatio
      ✔ Suitsukkeet / relaksoivat eteeriset öljyt (ylan ylang, vanilja, ruusu jne.)
      ✔ Täyden spektrin lamput makuuhuoneessa / valaistuksen himmentäminen tietoisesti viimeistään 2h ennen nukkumaanmenoa (tietokoneen näytön säätely automatisoidusti F.lux -ohjelman avulla - synkronointi auringonlaskuun sijaintisi mukaan, himmeät suolalamput jne.). Sinisten valonspektrien välttäminen vähintään 2h ennen nukkumaanmenoa (tarkoitukseen kehitetyt kalvot tietokoneen näytölle / lasit päähän). Tilan pimentäminen verhojen avulla jne.
      ✔ Earthing mat (kehon biologisten rytmien tukemiseen lupaavia tuloksia pienillä koeryhmillä -> lisää REM-unta melatoniininerityksen tasapainottumisen kautta
      ✔ Bemer, piikkimatto jne. -mahdollisuudet sängyn päälle >> relaksoiva vaikutus pintaverenkierron paranemisen ja lisääntyneen kehotietoisuuden kautta
      ✔ Meditaatiotekniikat, lucid-tekniikat, unipäiväkirjan pitäminen jne.


      Lähde:

      http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/

    • 100µg

      Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava.

      Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin vain kärsivät kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia.

      Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia.

    • luettavaa.

      "Yhdysvalloissa tautiluokitusta laajennetaan tukulla uusia diagnoosimääritelmiä. Suomen Mielenterveysseuran mukaan laajentaminen palvelee lähinnä lääke- ja terapiateollisuuden tarpeita.

      Yhdysvaltojen psykiatriyhdistyksen julkaisema uusi tautiluokitus DSM-5 tuo psykiatrian piiriin monia uusia häiriötiloja. Suomen Mielenterveysseuran mukaan on vaarana, että jatkossa myös monet sinänsä normaalit reaktiot, kuten suru tai pelko, käsitetään sairauksiksi.

      – Tällainen suuntaus on pidempään ollut näkyvissä, sitähän sanotaan myös medikalisaatioksi, että elämän vastoinkäymisistä ja reaktioista niihin tehdään häiriöitä. Yksi esimerkki tästä on se, että psyykenlääkkeiden kulutus on kasvanut koko ajan, sanoo Suomen Mielenterveysseuran kehitysjohtaja Kristian Wahlbeck.

      Mielenterveysseuran toiminnanjohtajan Marita Ruohonen muistuttaa, että diagnoosit ovat terveydenhuollossa tarpeellisia, mutta psykiatrian termistön laajentuminen sen ulkopuolelle on väärä suuntaus.

      Sairaaksi luokittelu muuttaa omakuvaa"

      http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3018697/yha-useampi-tunne-saamassa-diagnoosin?fb_action_ids=10151585017169902

      • HARHAKUVATKIN

        eli siis joidenkin vuosien kuluttua ollaan tilanteessa KAIKKI OVAT SAIRAITA.

        TERVE IHMINEN ON VAIN HARHAA.


    • Ehdottomasti kaikki

      Liikunta, ulkoilu luonnossa, meditointi, keskustelu ongelmista ja kipupisteistä, uni.

    • IlmanLääkkeitä

      Itse en halua ruveta lääkkeitten orjaksi. Viimeisin kolmen kuukauden masennus episodin jälkeen päätin että ei tämä näin voi jatkua. Rupesin tutkimaan asiaa ja tämä palsta on auttanut monessa vaikken ole tänne aktiivisesti kirjoittanutkaan.

      Olen nyt ruvennut ottamaan monivitamiineja, Omega rasvahappoja ja 5-HTP nimistä valmistetta ja syömään paljon kasviksia. Olen myös päättänyt lähteä ulos edes tunniksi päivässä ja tehnyt lihasharjoituksia kotona. Tähän tueksi sain psykoterapiaa kerran viikossa ja olen lukenut paljon HOT metodista (esim. http://www.hyvejohtajuus.fi/1955/mindfulness-hot-terapia-ja-hengellisyys/) ja opetellut käyttämään sitä.

      Nyt kuukauden sisään on tuntunut että asiat alkavat sujumaan ja on hieman parempi olo. Aamulla on vieläkin vaikeaa, mutta kun saan itseni sängystä ylös niin yritän parhaani harjoitella "mindfulness" tekniikkaa ja saan sillä itseni "käyntiin". Katselen nyt miten homma jatkuu kun tulee syksy ja pimeää.... Kirkasvalolamppu on seuraava hankintani.

      Kannattaa kokeilla siis muitakin juttuja ennen kuin lähtee tuohon lääkerumbaan. Ainakin mulla ne ovat tehonneet ja tietysti tulee parempi mieli kun saa itse kontrollia tähän hommaan eikä alistu omien ajatusten uhriksi...

      • ei lääkkeitä.

        Todella hyvä, että apua on tullut.

        Lääkkeillä saadaan yleensä vain haittaa aikaiseksi sekä pahaa riippuvuutta.

        Tsemppiä jatkoon.

        Olkaa auringossa päivällä ja liikkukaa ulkona. Luonnossa.


      • 112
        ei lääkkeitä. kirjoitti:

        Todella hyvä, että apua on tullut.

        Lääkkeillä saadaan yleensä vain haittaa aikaiseksi sekä pahaa riippuvuutta.

        Tsemppiä jatkoon.

        Olkaa auringossa päivällä ja liikkukaa ulkona. Luonnossa.

        Mitä sitten pitäisi tehdä, kun itkettää kaiken aikaa ja tätä itkuisuutta, joka alkaa jo aamulla on ollut ko. henkilöllä noin viisi vuotta.??


      • Sano Ei Lääkkeille!
        112 kirjoitti:

        Mitä sitten pitäisi tehdä, kun itkettää kaiken aikaa ja tätä itkuisuutta, joka alkaa jo aamulla on ollut ko. henkilöllä noin viisi vuotta.??

        Lopettaa alkoholi ja muut ja varsinkin lääkkeet (mieliala ssri jne) jos käytät.

        Sitten alat etsimään oikean ongelman JA SE EI LÖYDY AIVOKEMIASTA!

        Ja komppaan ei lääkeitä nimim. ssri snri yms masennuslääkkeet/antipsykootti Lääkket aiheuttavat vaan pysyviä ongelmia ja todella haitallista mielelle ja keholle.


    • Muuta ei tarvita

      Terveiden elämäntapojen lisäksi tekeminen, toimiminen, työ ... ja niiden lisäksi tervehenkinen ajatusmaailma, niin se on siinä.

      • kemi kaali

        Niin, paitsi että se ei ole siinä.

        Nuo mainitsemasi asiat ovat hyviä ja tavoittelemisen arvoisia, mutta eivät takaa 100% suojaa tai parantumista masennuksesta. Sitä voi olla niiden vaikea ymmärtää, jotka eivät ole itse masennusta läpikäyneet.

        Eivät kaikki masennuspotilaat ole syrjäytyneitä, päihdeongelmaisia, pikaruokaa syöviä synnynnäisiä pessimistejä. Toki masennus voi näille altistaa tai niihin johtaa, mutta lähtökohtaisesti useimmat ihmiset ovat masentuessaan aktiivinen osa yhteiskuntaa. heillä on työ tai opiskelupaikka, ystäviä ja harrastuksia. Masennuksen myötä moni aktiviteetti voi valitettavasti jäädä pois, kun toimintakyky alenee. Mutta eivät se masentuessaan ole valmiiksi maanneet sängynpohjalla. Jos siis työssäkäyvä, sosiaalinen ja aktiivinen ihminen voi masentua, mikä takaa sen, että masennus häviää automaattisesti vain jatkamalla elämää samalla tavoin kuin ennen?

        Itse olen kärsinyt masennuksesta suurimman osan elämääni. En ole luonteeltani pessimisti. Olen korkeakoulutettu ja pyrin toimintakykyni rajoissa aktivoimaan itseäni. Syön terveellisesti ja käytän myös lisäravinteita. Alkoholia käytän harvoin ja kohtuudella. En tupakoi. Yritän tietoisesti kiinnittää huomiota ajattelumalleihini.

        Masennus on sitkeä seuralainen, eikä siihen ole poppakonsteja.


      • Sunnesam
        kemi kaali kirjoitti:

        Niin, paitsi että se ei ole siinä.

        Nuo mainitsemasi asiat ovat hyviä ja tavoittelemisen arvoisia, mutta eivät takaa 100% suojaa tai parantumista masennuksesta. Sitä voi olla niiden vaikea ymmärtää, jotka eivät ole itse masennusta läpikäyneet.

        Eivät kaikki masennuspotilaat ole syrjäytyneitä, päihdeongelmaisia, pikaruokaa syöviä synnynnäisiä pessimistejä. Toki masennus voi näille altistaa tai niihin johtaa, mutta lähtökohtaisesti useimmat ihmiset ovat masentuessaan aktiivinen osa yhteiskuntaa. heillä on työ tai opiskelupaikka, ystäviä ja harrastuksia. Masennuksen myötä moni aktiviteetti voi valitettavasti jäädä pois, kun toimintakyky alenee. Mutta eivät se masentuessaan ole valmiiksi maanneet sängynpohjalla. Jos siis työssäkäyvä, sosiaalinen ja aktiivinen ihminen voi masentua, mikä takaa sen, että masennus häviää automaattisesti vain jatkamalla elämää samalla tavoin kuin ennen?

        Itse olen kärsinyt masennuksesta suurimman osan elämääni. En ole luonteeltani pessimisti. Olen korkeakoulutettu ja pyrin toimintakykyni rajoissa aktivoimaan itseäni. Syön terveellisesti ja käytän myös lisäravinteita. Alkoholia käytän harvoin ja kohtuudella. En tupakoi. Yritän tietoisesti kiinnittää huomiota ajattelumalleihini.

        Masennus on sitkeä seuralainen, eikä siihen ole poppakonsteja.

        Masennus on muotisairaus ja ilmiö, jonka lääketehtaan edustaja on muuttanut rahaksi. Kaikilla, jokaisella ihmisellä on elämässä sekä aallonpohjia että -huippuja, vuorotellen, koska elämä ei mitenkään voi olla aina tasapaksua ja virtaviivaista. Ihmisen mieli on rakennettu sillä viisiin, se reagoi aiheisiin ja asioihin ja jotkut niistä aiheuttavat mielipahaa ja vievät pohjalle, syviin vesiin ja / tai lettoon suohon.

        Toiset asiat nostavat sieltä pois ja toivoa sopii, että se ei ole pilleri. No. terveet elämäntavat ja positiivinen ajatusmaailma antavat hyvän pohjan ponnistaa ylös silloin, kun elämä ei esitä pepsodenthymyään.


      • kemi kaali
        Sunnesam kirjoitti:

        Masennus on muotisairaus ja ilmiö, jonka lääketehtaan edustaja on muuttanut rahaksi. Kaikilla, jokaisella ihmisellä on elämässä sekä aallonpohjia että -huippuja, vuorotellen, koska elämä ei mitenkään voi olla aina tasapaksua ja virtaviivaista. Ihmisen mieli on rakennettu sillä viisiin, se reagoi aiheisiin ja asioihin ja jotkut niistä aiheuttavat mielipahaa ja vievät pohjalle, syviin vesiin ja / tai lettoon suohon.

        Toiset asiat nostavat sieltä pois ja toivoa sopii, että se ei ole pilleri. No. terveet elämäntavat ja positiivinen ajatusmaailma antavat hyvän pohjan ponnistaa ylös silloin, kun elämä ei esitä pepsodenthymyään.

        Niin, minäkin olen yrittänyt itsemurhaa ja viettänyt kuukausia psykiatrisella osastolla, koska haluan pysyä muodissa mukana. Ja eläkkeellekin menin, kun se on niin trendikästä. Ei kun...

        Kyllä, elämässä on niitä huippuhetkiä ja aallonpohjia, vaikeuksilta ei kukaan välty ja ihmisten resurssit käsitellä kipeitä kokemuksia vaihtelevat. Mutta masennus on jotain muuta kuin alakuloa, hetkellistä voimattomuuden tai alavireisyyden tunnetta tai lannistumista vaikeuksien edessä. Toivottavasti sen ymmärrät.

        Edelleen, suosittelen itsekin kaikille terveitä elämäntapoja ja uskon, että ravinnon, sosiaalisten suhteiden ja fyysisen aktiivisuuden vaikutus mielialaan on kiistaton. Mutta sekään ei aina riitä. Kliinistä depressiota ei niillä yksinään paranneta. Lievä masennus voi ehkä häipyä, mutta jos sairaus on vakava tai pitkäkestoinen, sen hoitoon tarvitaan psykoterapiaa ja - kyllä - usein myös niitä paljon parjattuja lääkkeitä.

        Kun ihminen on hyvin masentunut, hän on voimaton ja aloitekyvytön. Hän ei jaksa välttämättä laittaa ruokaa lainkaan, saati että kiinnittäisi huomiota sen ravitsevuuteen. Hän ei saa itseään aktivoitua niin, että nousisi sängyn pohjalta ja menisi ulkoilemaan. Hän ei jaksa/osaa/uskalla ottaa kontaktia muihin ihmisiin. Vuosia jatkunut masennus voi johtaa eristäytymiseen ja siihen, ettei niitä sosiaalisia kontakteja ole kaupan kassaa ja hoitohenkilökuntaa enempää. Vakavasti masentunut ihminen ei jaksa harrastaa, mennä ihmisten ilmoille, lenkkipolulle, punttisalille, kirjastoon... Tämä kaikki tietysti johtaa ikävään noidankehään, joka ei tue parantumista alkuperäisestä masennuksesta vaan ylläpitää ongelmaa.

        Psykoterapia ja - edelleen - se lääkitys auttavat masentunutta aktivoitumaan niin, että hän voi lisätä elämäänsä niitä parantumista tukevia hyviä elementtejä - alkaa liikkua, olla sosiaalinen ja syödä hyvin. Nämä asiat eivät siis sulje toisiaan pois vaan tukevat toisiaan.


      • paitsi että
        Sunnesam kirjoitti:

        Masennus on muotisairaus ja ilmiö, jonka lääketehtaan edustaja on muuttanut rahaksi. Kaikilla, jokaisella ihmisellä on elämässä sekä aallonpohjia että -huippuja, vuorotellen, koska elämä ei mitenkään voi olla aina tasapaksua ja virtaviivaista. Ihmisen mieli on rakennettu sillä viisiin, se reagoi aiheisiin ja asioihin ja jotkut niistä aiheuttavat mielipahaa ja vievät pohjalle, syviin vesiin ja / tai lettoon suohon.

        Toiset asiat nostavat sieltä pois ja toivoa sopii, että se ei ole pilleri. No. terveet elämäntavat ja positiivinen ajatusmaailma antavat hyvän pohjan ponnistaa ylös silloin, kun elämä ei esitä pepsodenthymyään.

        Minun elämässäni on ollut pelkkää aallonpohjaa viimeiset 10 vuotta.


      • tarkennetaan...
        Sunnesam kirjoitti:

        Masennus on muotisairaus ja ilmiö, jonka lääketehtaan edustaja on muuttanut rahaksi. Kaikilla, jokaisella ihmisellä on elämässä sekä aallonpohjia että -huippuja, vuorotellen, koska elämä ei mitenkään voi olla aina tasapaksua ja virtaviivaista. Ihmisen mieli on rakennettu sillä viisiin, se reagoi aiheisiin ja asioihin ja jotkut niistä aiheuttavat mielipahaa ja vievät pohjalle, syviin vesiin ja / tai lettoon suohon.

        Toiset asiat nostavat sieltä pois ja toivoa sopii, että se ei ole pilleri. No. terveet elämäntavat ja positiivinen ajatusmaailma antavat hyvän pohjan ponnistaa ylös silloin, kun elämä ei esitä pepsodenthymyään.

        Ei työtä, ei ihmissuhteita, ei rahaa mihinkään... Näin on jatkunut 10 vuotta. Missä ne huiput lymyilevät? No, ehkä joka aamuisen runkkaamisen voi laskea?


      • haittavaikutus.
        tarkennetaan... kirjoitti:

        Ei työtä, ei ihmissuhteita, ei rahaa mihinkään... Näin on jatkunut 10 vuotta. Missä ne huiput lymyilevät? No, ehkä joka aamuisen runkkaamisen voi laskea?

        Rahalla ei saa kavereita.

        Aloita joku vapaaehtoistoiminta tai jotain.

        Täytyy itse lähteä ulos ja tehdä jotain.

        Kukaan ei tule hakemaan.


      • edellinen
        haittavaikutus. kirjoitti:

        Rahalla ei saa kavereita.

        Aloita joku vapaaehtoistoiminta tai jotain.

        Täytyy itse lähteä ulos ja tehdä jotain.

        Kukaan ei tule hakemaan.

        Masennuksen vuoksi energiat ja motivaatiot ovat niin vähissä, ettei pysty oikein lähtemään mihinkään uusiin juttuihin. Juuri ja juuri pystyn hoitamaan perusjutut, kaupassakäynnin, ruuanlaiton ja taloudenpidon jotenkin. Jopa avun hakeminen soittamalla (tehottoman lääkityksen vaihto jne.) on ison kynnyksen takana.


      • --------------------
        Sunnesam kirjoitti:

        Masennus on muotisairaus ja ilmiö, jonka lääketehtaan edustaja on muuttanut rahaksi. Kaikilla, jokaisella ihmisellä on elämässä sekä aallonpohjia että -huippuja, vuorotellen, koska elämä ei mitenkään voi olla aina tasapaksua ja virtaviivaista. Ihmisen mieli on rakennettu sillä viisiin, se reagoi aiheisiin ja asioihin ja jotkut niistä aiheuttavat mielipahaa ja vievät pohjalle, syviin vesiin ja / tai lettoon suohon.

        Toiset asiat nostavat sieltä pois ja toivoa sopii, että se ei ole pilleri. No. terveet elämäntavat ja positiivinen ajatusmaailma antavat hyvän pohjan ponnistaa ylös silloin, kun elämä ei esitä pepsodenthymyään.

        Hei,....,....,......???....aallonpohjat ja huiput luokitellaan maanis- depressiiviseksi sairaudeksi. Ei ole nykypäivänä normaalia minkäänlaiset mielialanvaihtelut.


      • NäinSeON
        kemi kaali kirjoitti:

        Niin, paitsi että se ei ole siinä.

        Nuo mainitsemasi asiat ovat hyviä ja tavoittelemisen arvoisia, mutta eivät takaa 100% suojaa tai parantumista masennuksesta. Sitä voi olla niiden vaikea ymmärtää, jotka eivät ole itse masennusta läpikäyneet.

        Eivät kaikki masennuspotilaat ole syrjäytyneitä, päihdeongelmaisia, pikaruokaa syöviä synnynnäisiä pessimistejä. Toki masennus voi näille altistaa tai niihin johtaa, mutta lähtökohtaisesti useimmat ihmiset ovat masentuessaan aktiivinen osa yhteiskuntaa. heillä on työ tai opiskelupaikka, ystäviä ja harrastuksia. Masennuksen myötä moni aktiviteetti voi valitettavasti jäädä pois, kun toimintakyky alenee. Mutta eivät se masentuessaan ole valmiiksi maanneet sängynpohjalla. Jos siis työssäkäyvä, sosiaalinen ja aktiivinen ihminen voi masentua, mikä takaa sen, että masennus häviää automaattisesti vain jatkamalla elämää samalla tavoin kuin ennen?

        Itse olen kärsinyt masennuksesta suurimman osan elämääni. En ole luonteeltani pessimisti. Olen korkeakoulutettu ja pyrin toimintakykyni rajoissa aktivoimaan itseäni. Syön terveellisesti ja käytän myös lisäravinteita. Alkoholia käytän harvoin ja kohtuudella. En tupakoi. Yritän tietoisesti kiinnittää huomiota ajattelumalleihini.

        Masennus on sitkeä seuralainen, eikä siihen ole poppakonsteja.

        ei varsinkaan lääkkeet ja alkoholia ei voi juoda "kohtuullisesti" vaan kannattaa olla juomatta.
        On monia luonnollisiakin tapoja "rentoutua" ilman kemikaalia esim alkoholi.

        Ganja on ystävä ja jamaicalla olen ollut ja todella ystävällistä ja positiivistä kansaa miltei kaikki verrattuna suomeen ja eivät juo eikä koske kemikaaleihin useimmat sieltä.

        Ei ihmekkään että suomi niin pinttynyt maa tuhotaan elämä alkoholilla ja masennuslääkeillä.. no siitä vaan meille muille ketkä ei tuohon junaan halua on koko ihana kaunis elämä edessä ja matkustelua lämpimissä maissa! :) ja rentoutumista.


      • Järjensana
        kemi kaali kirjoitti:

        Niin, minäkin olen yrittänyt itsemurhaa ja viettänyt kuukausia psykiatrisella osastolla, koska haluan pysyä muodissa mukana. Ja eläkkeellekin menin, kun se on niin trendikästä. Ei kun...

        Kyllä, elämässä on niitä huippuhetkiä ja aallonpohjia, vaikeuksilta ei kukaan välty ja ihmisten resurssit käsitellä kipeitä kokemuksia vaihtelevat. Mutta masennus on jotain muuta kuin alakuloa, hetkellistä voimattomuuden tai alavireisyyden tunnetta tai lannistumista vaikeuksien edessä. Toivottavasti sen ymmärrät.

        Edelleen, suosittelen itsekin kaikille terveitä elämäntapoja ja uskon, että ravinnon, sosiaalisten suhteiden ja fyysisen aktiivisuuden vaikutus mielialaan on kiistaton. Mutta sekään ei aina riitä. Kliinistä depressiota ei niillä yksinään paranneta. Lievä masennus voi ehkä häipyä, mutta jos sairaus on vakava tai pitkäkestoinen, sen hoitoon tarvitaan psykoterapiaa ja - kyllä - usein myös niitä paljon parjattuja lääkkeitä.

        Kun ihminen on hyvin masentunut, hän on voimaton ja aloitekyvytön. Hän ei jaksa välttämättä laittaa ruokaa lainkaan, saati että kiinnittäisi huomiota sen ravitsevuuteen. Hän ei saa itseään aktivoitua niin, että nousisi sängyn pohjalta ja menisi ulkoilemaan. Hän ei jaksa/osaa/uskalla ottaa kontaktia muihin ihmisiin. Vuosia jatkunut masennus voi johtaa eristäytymiseen ja siihen, ettei niitä sosiaalisia kontakteja ole kaupan kassaa ja hoitohenkilökuntaa enempää. Vakavasti masentunut ihminen ei jaksa harrastaa, mennä ihmisten ilmoille, lenkkipolulle, punttisalille, kirjastoon... Tämä kaikki tietysti johtaa ikävään noidankehään, joka ei tue parantumista alkuperäisestä masennuksesta vaan ylläpitää ongelmaa.

        Psykoterapia ja - edelleen - se lääkitys auttavat masentunutta aktivoitumaan niin, että hän voi lisätä elämäänsä niitä parantumista tukevia hyviä elementtejä - alkaa liikkua, olla sosiaalinen ja syödä hyvin. Nämä asiat eivät siis sulje toisiaan pois vaan tukevat toisiaan.

        vie omat itse aiheutetut sotkusi muualle NIMIM "Kemi kaali"
        Jos sinä olet luovuttaja tyyppi ja kajoat lääkkeisiin etkä koskaan parannu niitten ansiosta niin turha toisien mahdollisuudet on pilata!

        Teillä on 100pros mahdollisuus parantua kun ette käytä lääkkeitä ja etsitte ongelmat ja juuret siihen! alkoholia ei saa käyttää ja ei missään nimessä SSRI SNRI YMS MASENNUSLÄÄKKEITÄ! Siihen se kehitys ja mahdollisuus yleensä pysähtyy ja sitten vakavoituu

        ja väitetään että "masennus sairaus" pahentunut vaikka lääke on tehnyt tuhoja jo ja naps vaan niin olet elinikäinen asiakas lääkeyhtiöitten.lääkkeille sillä lopettamisesta ei enää aivosi palaudu edes siihen oloon missä olit ennen sitä.

        JOTEN KAIKILLE TEILLE KETKÄ ETTE OLE VIELLÄ ALOITTANEET LÄÄKEMYRKKYJÄ JA ETTE OLE LUOVUTTAJA TYYPPIÄ KUTEN TÄMÄ "kemi kaali" nimimerkki. niin ÄLKÄÄ !

        Ja niille ketkä käyttävät niin suosittelen lopettamaan mahdollisimman nopeasti (tietysti niin ettei aivot mene shokkiin jos liian nopeasti) ja älkää aloittako enää koskaan! MAAILMAN KALLEIN JA SUURIN HUIJAUS!.


      • MietippäSyytä
        paitsi että kirjoitti:

        Minun elämässäni on ollut pelkkää aallonpohjaa viimeiset 10 vuotta.

        niin Alkoholismi on pahasta ja masennuslääkeet...


      • Sairashenkinen

        Tuo tervehenkinen ajatusmaailma olisi varmaan paikallaan minulle ja hoitaisi masennuksen pois.

        Nyt ajatusmaailmaani kuuluu toisten auttaminen, olla luotettava ystävä ja työntekijä, rakastava puoliso. Mitä suosittelisit, että saisin tervehenkisen ajatusmaailman?


    • ei lääkkeitä
    • Leperp

      Useiden lääkkeiden jälkeen mainitsen itselleni kaksi parasta.

      Remeron (Mirtatsapiini)

      Auttoi uneen mutta aiheutt välillä hieman epärealistisen olon, ikään kuin olisi sumuisessa unen ja valveilla olon välimaastossa. Sosiaalisten tilanteiden kammo ei muuttunut juurikaan mutta jännittyneisyys pienentyi. Mieliala koheni lähinnä unien vaikutuksista ja siitä että ne toivat usein niitä hyviä koettuja asiota tosin melko triviaaleilla tavoilla mieleen. Unet äärimmäisen mieleenpainuvia ja mielenkiintoisia joka myös tuntui hyvin positiivisilta virikkeiltä masennuksen keskellä. Itselläni oli 30mg annostus vuoden ajan jonka jälkeen lopetin seinään ja tuli alamäki vastaan.

      Muuta mainittavaa: Alkuvaiheessa uni tulee liiankin hyvin ja voi hyvinkin nukkua niinkin pitkään kuin haluaa, itse onnistuin nukkumaan vapaapäivänä 18 tuntia vain sen takia ettei tarvinnut nousta sängystä. On tärkeää pakottaa itsensä ylös vaikka kuinka tahtoisi ja se väsymys kaikkoaa nopeasti vaikkapa juoksulenkillä.

      Sepram (Citalopram)

      Mielestäni todella hyvä lääke vakavaan masennukseen. Jo ensimmäisen pillerin jälkeen tunsin hetkellisen hyvänolon tunteen. Seuraavina parin viikon aikana oli tuskaisuutta normaalia enemmän, mutta nostettua 20mg - 40mg olo alkoi muuttumaan. Se itsesääli ja kaikenmoinen arkailu alkoi paranemaan. Ajatukset terävöityivät ja pahanolon tilalle alkoi tulla positiivisuutta. Herääminen "uuteen päivään" oli reipasta ja aamuvirkeys sekä toimeliaisuus tulivat takasin.
      Sosiaalisten tilanteiden pelko pienentynyt huomattavasti, ahdistus kokonaan.

      Muuta mainittavaa: Sepram oli itselleni apuväline rationalisoimaan tunteitani ja laittaa niitä painovaa'alle. Se nosti mielialani sille tasolle jossa kyin objektiivisesti tarkastelemaan sitä mistä paha olo tulee.

      Hyvä lääke oli minulle, katkaisi masennukseni noidankehän.

      • Älkää

        ÄLKÄÄ VAAN KUUNNELKO TÄTÄ!! paras lääke on luonnosta ja nuo kuten muutkin masennuslääkkeet pilaavat paranemis mahdollisuudet ja sitä mukaan elämänne.


    • haittavaikutus.

      Jos nukkuu 18 tuntia lääkkeellä, niin se on todella paha lääkkeen haittavaikutus.

    • haittavaikutus.

      "Sepram (Citalopram)

      Mielestäni todella hyvä lääke vakavaan masennukseen. Jo ensimmäisen pillerin jälkeen tunsin hetkellisen hyvänolon tunteen. Seuraavina parin viikon aikana oli tuskaisuutta normaalia enemmän, mutta nostettua 20mg - 40mg olo alkoi muuttumaan. Se itsesääli ja kaikenmoinen arkailu alkoi paranemaan. Ajatukset terävöityivät ja pahanolon tilalle alkoi tulla positiivisuutta. Herääminen "uuteen päivään" oli reipasta ja aamuvirkeys sekä toimeliaisuus tulivat takasin.
      Sosiaalisten tilanteiden pelko pienentynyt huomattavasti, ahdistus kokonaan.

      Muuta mainittavaa: Sepram oli itselleni apuväline rationalisoimaan tunteitani ja laittaa niitä painovaa'alle. Se nosti mielialani sille tasolle jossa kyin objektiivisesti tarkastelemaan sitä mistä paha olo tulee.

      Hyvä lääke oli minulle, katkaisi masennukseni noidankehän. "

      Teksti on kuin suoraan masennusläkkeen mainoksesta.

      Valitettavasti suoliston terveys vaikuttaa parhaiten aivojen toimintaan eli ravinto.

      Masennuslääkkeillä on tieteellisten tutkimusten mukaan blasebon kaltaiset vaikutukset, jos haittavaikukset ei haittaa lääkkeen käyttöä.

      • kemi kaali

        Masennuslääkkeillä on tutkimusten mukaan _lievään_ masennukseen vain plasebovaikutus, mutta keskivaikeaan, vaikeaan sekä krooniseen masennukseen sen on todettu tehoavan.

        Lievään masennukseen liikunta tehoaa lääkkeitä paremmin.

        Ravitsemus on tärkeää, mutta jos masennuksen paraneminen olisi vain siitä kiinni, olisin terve.


      • lääkkeistä
        kemi kaali kirjoitti:

        Masennuslääkkeillä on tutkimusten mukaan _lievään_ masennukseen vain plasebovaikutus, mutta keskivaikeaan, vaikeaan sekä krooniseen masennukseen sen on todettu tehoavan.

        Lievään masennukseen liikunta tehoaa lääkkeitä paremmin.

        Ravitsemus on tärkeää, mutta jos masennuksen paraneminen olisi vain siitä kiinni, olisin terve.

        Masennuslääkkeiden tehosta on aika vahvaakin näyttöä. Sitä koostetutkimusta jonka mukaan ne eivät toimi lainkaan, on kritisoitu aika paljon.

        Sen sijaan ravintolisien, d-vitamiinin jne., joita tässäkin ketjussa monet härskisti markkinoivat, ei ole _minkäänlaista näyttöä_.


      • kemi kaali
        lääkkeistä kirjoitti:

        Masennuslääkkeiden tehosta on aika vahvaakin näyttöä. Sitä koostetutkimusta jonka mukaan ne eivät toimi lainkaan, on kritisoitu aika paljon.

        Sen sijaan ravintolisien, d-vitamiinin jne., joita tässäkin ketjussa monet härskisti markkinoivat, ei ole _minkäänlaista näyttöä_.

        Ahaa, OK.


      • Kokonaisuus ratkaise
        lääkkeistä kirjoitti:

        Masennuslääkkeiden tehosta on aika vahvaakin näyttöä. Sitä koostetutkimusta jonka mukaan ne eivät toimi lainkaan, on kritisoitu aika paljon.

        Sen sijaan ravintolisien, d-vitamiinin jne., joita tässäkin ketjussa monet härskisti markkinoivat, ei ole _minkäänlaista näyttöä_.

        Sinä sössötät vastoin parempaa tietoasi. Esim. D-vitamiinista on kyllä tutkittua tulosta, joka kertoo, että rintasyöpäpotilailla on yleisesti alhaiset D-vitamiinitasot.

        Vitamiinien yms. ravintoaineiden (proteiinit, hiven- ja kivennäisaineet) saannista kannattaa huolehtia, koska elimistön kuuluu niitä rakennusaineikseen saada ja koska ihmisessä kaikki vaikuttaa kaikkeen.


      • TÄH?
        Kokonaisuus ratkaise kirjoitti:

        Sinä sössötät vastoin parempaa tietoasi. Esim. D-vitamiinista on kyllä tutkittua tulosta, joka kertoo, että rintasyöpäpotilailla on yleisesti alhaiset D-vitamiinitasot.

        Vitamiinien yms. ravintoaineiden (proteiinit, hiven- ja kivennäisaineet) saannista kannattaa huolehtia, koska elimistön kuuluu niitä rakennusaineikseen saada ja koska ihmisessä kaikki vaikuttaa kaikkeen.

        Miten helvetissä rintasyöpä liittyy masennukseen?

        Väite että kaikki vaikuttaa kaikkeen, on ihan paskaa. D-vitamiinilla on elimistössä omat tehtävänsä (lähinnä kalsiumin imeytymisen avustaminen).. Ei se liity masennukseen mitenkään.


      • K o k o n a i n e n
        TÄH? kirjoitti:

        Miten helvetissä rintasyöpä liittyy masennukseen?

        Väite että kaikki vaikuttaa kaikkeen, on ihan paskaa. D-vitamiinilla on elimistössä omat tehtävänsä (lähinnä kalsiumin imeytymisen avustaminen).. Ei se liity masennukseen mitenkään.

        Ihan turha sössöttää aiheesta, josta ei näköjään ole minkäänlaita kokonaiskuvaa eikä -näkemystä, tietämyksestä puhumattkaan. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ihan kaikki. Myös se, mitä mietit ja ajattelet, vaikuttaa siihen, miten kehosi toimii, anatomiasi askartelee ja fysiikkasi pelittää.


      • sössönsössön!
        K o k o n a i n e n kirjoitti:

        Ihan turha sössöttää aiheesta, josta ei näköjään ole minkäänlaita kokonaiskuvaa eikä -näkemystä, tietämyksestä puhumattkaan. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ihan kaikki. Myös se, mitä mietit ja ajattelet, vaikuttaa siihen, miten kehosi toimii, anatomiasi askartelee ja fysiikkasi pelittää.

        Tällaisella "kaikki vaikuttaa kaikkeen" -hevonpaskalla voi myydä mitä tahansa apinan pallihikeä terveystuotteena, ja myydäänkin!

        Juttu on niin, että tieteessä pitää oll N Ä Y T T Ö että tavara A U T T A A V A I V A A N.

        Minkään näyttöä D-vitamiinin auttamisesta masennukseen ei ole olemassa.


      • kemi kaali
        sössönsössön! kirjoitti:

        Tällaisella "kaikki vaikuttaa kaikkeen" -hevonpaskalla voi myydä mitä tahansa apinan pallihikeä terveystuotteena, ja myydäänkin!

        Juttu on niin, että tieteessä pitää oll N Ä Y T T Ö että tavara A U T T A A V A I V A A N.

        Minkään näyttöä D-vitamiinin auttamisesta masennukseen ei ole olemassa.

        D-vitamiinivajeella on todettu olevan yhteys mm. diabetekseen, ylipainoon, verenpainetautiin, syöpään, autoimmuunisairauksiin ja kyllä, masennukseen. Vielä ei tiedetä, aiheuttaako D-vitamiinin puute masennusta vai laskeeko masennus elimistön D-vitamiinipitoisuutta, mutta ei liene haittaa kokeilla D-vitamiinilisää, etenkin kun sen tarve on kiistaton näin pohjoisessa ja sen vajeen on todettu linkittyvän niin moniin sairauksiin.

        Asiasta löytyy kyllä tietoa googlettamalla. Muitakin kuin Tohtori Tolosen sivuja.

        www.psychologytoday.com/blog/reading-between-the-headlines/201307/vitamin-d-deficiency-and-depression

        www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120625152358.htm


      • halpa ku saippua
        TÄH? kirjoitti:

        Miten helvetissä rintasyöpä liittyy masennukseen?

        Väite että kaikki vaikuttaa kaikkeen, on ihan paskaa. D-vitamiinilla on elimistössä omat tehtävänsä (lähinnä kalsiumin imeytymisen avustaminen).. Ei se liity masennukseen mitenkään.

        Aivoissa on kaikkialla D-vitamiinireseptoreita.

        Googlaa tietoa englanniksi, niin löydät tutkimuksia, jos et suomeksi niitä usko.

        Tarve on 50-150µg ja hintaa tulee 10€/vuosi


      • ravinto parantaa
        kemi kaali kirjoitti:

        Masennuslääkkeillä on tutkimusten mukaan _lievään_ masennukseen vain plasebovaikutus, mutta keskivaikeaan, vaikeaan sekä krooniseen masennukseen sen on todettu tehoavan.

        Lievään masennukseen liikunta tehoaa lääkkeitä paremmin.

        Ravitsemus on tärkeää, mutta jos masennuksen paraneminen olisi vain siitä kiinni, olisin terve.

        Ravinto vaikuttaa aivoihin EI masennuslääkkeet.

        Lääkkeet tuhoaa aivojen toiminnan pysyvästi.

        Muuttakaa ravintonne.


      • Jonninjoutavia
        ravinto parantaa kirjoitti:

        Ravinto vaikuttaa aivoihin EI masennuslääkkeet.

        Lääkkeet tuhoaa aivojen toiminnan pysyvästi.

        Muuttakaa ravintonne.

        Ahaa, siis aivot tuhoutuvat, niinkö? Puppua.


      • torakka9
        halpa ku saippua kirjoitti:

        Aivoissa on kaikkialla D-vitamiinireseptoreita.

        Googlaa tietoa englanniksi, niin löydät tutkimuksia, jos et suomeksi niitä usko.

        Tarve on 50-150µg ja hintaa tulee 10€/vuosi

        Mistä tiedetään, mikä on normaali D- vitamiinipitoisuus ihmisen veressä.? Kuka määrittelee normaalin rajan?

        Vasta, kun D- vitamiinipitoisuuksia on alettu tutkimaan ihmisen verestä ts. tutkimusmenetelmä tuolle mittaukselle on kehitetty, on voitu myöskin päättää tuon vitamiinin normaalirajoista.

        Mistä tiedettiin noin 60 vuotta takaperin ihmisen D- vitamiinipitoisuus elimistössä? Vai,... oliko niin ettei tietoa pitoisuudesta ollut lainkaan.

        Ihan vaan lonkalta tästä heitän tällasen ajatuksen, niin mikä tarkoitus muuten on käpylisäkkeellä?


    • rhrerr

      Voi vittu ku ihmiset ei tajuu et masennus lääkkeet tekee hörhöks/itsemurha haluseks/jokanen kouluampuja ja hyvinkään ampuja käytti masennus lääkkeitä, ne myös tuhoo maksan ja on varmaa 10 kertaa vaarallisempaa ku alkohli

      • Juuh, vittu vittu va

        Puhutko omasta kokemuksesta? Voisin minäkin sanoa omasta kokemuksestani, että sedatiivinen (vanhan polven) masennuslääkitys (tosin siinä oli anksiolyytti mukana) luultavasti pelasti henkeni aikoinaan.

        Ei huvita yhtään lukea tollasia kaikkitietäviä teinijulistuksia.


      • 666-666

        Luin just lyhyen artikkelin kerto lääkäreiden itsemurha- ajatuksista. Joka viides lekuri haluis tappaa ittensä. Onkohan niillä lekureilla jokin lääketehtaiden pakkopainostus, et pakko myydä niit mömmeleit. kirjottaa resepteit.


    • ravinto vaikuttaa

      Gluteeni-intoleranssi voi vaikuttaa lähes kaikkiin kehon kudoksiin, mukaan lukien vatsa, iho, lihakset, maksa, verisuonet, umpieritysjärjestelmä, aivot ja jopa solujen tuma. Keliakia ja NCGS liittyy uskomattoman laajaan kirjoon oireita ja sairauksia, jopa skitsofrenia, epilepsia, diabetes, osteoporoosi, ihottumat, psoriasis, hypotyreoosi ja hermovauriokipu. Tästä johtuen monet potilaat ja lääkärit eivät osaa edes aavistaa oireilun johtuvan gluteenista. Eräiden arvioiden mukaan jopa 5 % länsimaalaisista voi kärsiä Gluteeniherkkyydestä (keliakian kanssa tai ilman). Eräät valtavirran lääketieteen asiantuntijat jatkavat sitkeästi NCGS:n olemassa olon kieltämistä, vaikka useat laadukkaat plasebokontrolloidut tuplasokkotutkimukset ovat todistaneet sen olevan selvästi oma erityinen sairautensa.

      http://www.magneettimedia.com/50-gluteenin-intoleranssin-savya/#comment-9619

      • Kasvis ruokaa

        Suosittelen kaikil masennus potilaille esim. Paljon juureksia (ne halpojakin) itse jätin viljat pois enkä enään ikinä vehnä höttöä tunge kurkusta alas nyt laihtunu ja voin niin hyvin :) elämä hymyilee.Tsemppiä kaikille masennuksesta voi parantua minäkin paranin minulla todettiin vakava masennus 5v meni taistelessa et jaksaa elää. Sit viljaton ruoka ja liikunta ( maailman paras kuntosali ja ohjaajat pelastivat minut)


    • kokemusta on

      Paras lääke masennukseen on oman ajattelutavan muutos, terveellinen ruoka, liikunta ja riittävä lepo sekä kunnon yöunet.

      Tietenkin kivan loppusilauksen antaa riittävät toimeentulo, mielekkääet sosiaaliset suhteet, aktiviteetti päivisin.

      Tuossa masennuksen hoitoon paras resepti.

      Minä jos kuka voin tuon allekirjoittaa.

      Kolme vuotta sitten söin 3 masennuslääkettä jättiannoksi, maniaan ajauduin, Lopetin lääkkeet itse, kun tajusin tilanteeni. Syvän masennuksen kautta psykoosiin.. psykoosilääkkeitä syötyäni kolme kuukautta elin sellaisessa helvetissä ettei tosikaan. Olin tappaa itseni ja lapseni. Elämä tuntui karmealta ja ainoa ratkaisu oli kuolema.

      Lopetin omalla luvalla neuroleptit (vaikka psykiatri uhkaili suljetulla ja piikkilääkkeillä sekä peloitteli manian iskeän heti kun lääkkeen vaikutus loppuu)

      Nyt olen elänyt kaksi vuotta ilman lääkkeitä, ei maniaa, ei masennusta, psykoositaipusta on mutta sen kanssa pärjään, sillä en näe tai kuule yrimääräisiä.. psykoosini ovat lähinnä syvällistä pohdiskelua ja kauhukuvien maalaamista mielessäni.

      Olen työelämässä mukana, pärjään hyvin. Työssä olo pitää minut koossa.

      Uskon siis olevani henkilö joka tietää miten lääkkeillä saadaan aikaan vahinkoa ja rikotaan elämänhallinta. Jokaisella on joskus vaikeuksia joista selviää, sillä kyllä elämä kantaa. Aivotoimintaa sotkevat lääkkeet aiheuttavat sen, että elämästä katoavat värit ja järki kaikkoaa päästä.

      Niin kauan kun hoidan työni, lapseni, kotini ja elän lakien sekä sääntöjen mukaan loukkaamatta ketään, en koe tarpeelliseksi koskea mihinkään lääkkeisiin. Tämän kahden vuoden toipumisjakson aikana olen ottanut Buraanaakin vain 3 kertaa.

      Lääkefirmat ovat osuneet kultasuoneen ja kaikenmaailman kaheli psykiatrit tekevät työkyvyttömyyseläkeläisiä nykyisellä systeemillä. Ilmeisesti tämä järjestelmä on pyörinyt näin jo pidemmän aikaa?

      Jos elämä on niin solmussa ja mutkalla ettei omat voimat riitä, silloin kannattaa harkita keskusteluapua.

      Toivottomia tapauksia ei olekaan.

      • minä, minä, minä..

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että kaikki eivät ole kuin sinä?


      • Ajattele uusix
        minä, minä, minä.. kirjoitti:

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että kaikki eivät ole kuin sinä?

        Mutta kannattaisi olla, jos haluaa olla terve. Terveyden eka pointti on halu olla terve. Ja sellainen, joka sen snaijaa, saa ja voi todellakin olla "minä, minä, minä".


      • me me me me!
        Ajattele uusix kirjoitti:

        Mutta kannattaisi olla, jos haluaa olla terve. Terveyden eka pointti on halu olla terve. Ja sellainen, joka sen snaijaa, saa ja voi todellakin olla "minä, minä, minä".

        Se että depislääkkeet eivät auttaneet Sinua, ei tarkoita, että ne eivät auttaisi jota kuta muuta.

        Työn tarjoaminen ratkaisuksi nykyisessä taloustilanteessa, jossa töitä ei riitä edes monelle terveelle, on joko vittuilua tai sitten kertoo itsekeskeisyydestä.


      • Puuha piristää
        me me me me! kirjoitti:

        Se että depislääkkeet eivät auttaneet Sinua, ei tarkoita, että ne eivät auttaisi jota kuta muuta.

        Työn tarjoaminen ratkaisuksi nykyisessä taloustilanteessa, jossa töitä ei riitä edes monelle terveelle, on joko vittuilua tai sitten kertoo itsekeskeisyydestä.

        En ole koskaan käyttänyt "depislääkkeitä" enkä käytä minkään laisia muitakaan.

        Ei ole tarvinnut ehkä siksi, että teen ja toimin niinäkin päivinä, kun en mene palkkaduuniin. Jooo, olen niin itsekeskeinen tyyppi, että mulla on paikat kondiksessa kotona - aina. Ja jos ei ole tekemistä tai menemistä, keksin sitä kyllä.


    • anneli15

      Onko kilpirauhasarvosi tarkistettu? Kannattaa katsoa ohessa oleva linkki http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/vajaatoiminta.html sekä suomi24 terveys/sisätaudit/kilpirauhassairaudet osiosta keskusteluja. Onko sinulla linkissä olevia oireita? Itse söin vuosia masennuslääkettä ja kilpirauhasarvoni olivat työterveyslääkärin mielestä ok,kun olivat viitearvojen sisällä. Varasin ajan yksityiselle endokrinologille, joka on erikoistunut kilpirauhassairauksiin ja hän aloitti minulle kilpirauhaslääkityksen ja mielialani koheni hyvin pian.

      Mikäli suvussasi on kilpirauhassairauksia, siitäkin syystä kannattaa pyytää terveyskeskuksesta hoitajalta lähete S-TSH ja S-T4V laboratoriokokeeseen.

    • Syy ja sen seuraus

      Hyvä "anneli15"! Tosi valaisevaa se, että juttusi on saanut miikkoja. Kertoo, että ns. masentunut on patalaiska ja tyhmä, ei ymmärrä ajatella mitään, viitsimispuoli on hukassa ja tympeä oma napa lähinnä kiinnostaa, mutta oikeasti ei sekään.

      • sisko ja sen veli

        Anneli spämmää tuota kilpirauhasjuttuaan joka ketjuun.

        Mistä vetoa niin kohta alkaa tulla ketjuihin spämmiä jostain luontaistuotteesta/ravintolisästä joka auttaa daa daaa! kilpirauhasen vajaatoimintaan!


      • 657777.323
        sisko ja sen veli kirjoitti:

        Anneli spämmää tuota kilpirauhasjuttuaan joka ketjuun.

        Mistä vetoa niin kohta alkaa tulla ketjuihin spämmiä jostain luontaistuotteesta/ravintolisästä joka auttaa daa daaa! kilpirauhasen vajaatoimintaan!

        Kilpirauhaseen ei auta mitkään luontaistuotteet, ei vitamiinit yms. Kilpirauhasen liika tai vajaatoiminnassa tulee olla lääkärin hoidossa. Tavallisin vaiva on kilpirauhasen vajaatoiminta niin miehillä, yleisempi naisilla ja se hoidetaan thyroksiinilla eli kilpirauhashormonia antamalla.


    • beetä

      "
      Tänä vuonna julkaistun meta-analyysin (eli aiempien tutkimusten yhteenvedon) mukaan monivitamiini- ja mineraalilisän käyttö vähentää selvästi stressiä ja väsymystä sekä parantaa mielialaa. Vaikuttaakin siltä, että monivitamiinin käytöstä on enemmän hyötyä psyykkiselle terveydelle ja mielialalle kuin fyysiselle terveydelle.

      Meta-analyysissa myös havaittiin, että ravintolisät, joissa käytettiin suuria annoksia B-vitamiineja, auttoivat mielialan parantamisessa enemmän kuin ravintolisät, joiden B-vitamiinien annokset olivat pieniä. Siten esimerkiksi suomalaisissa apteekeissa myytävien monivitamiinien B-vitamiiniannokset voivat olla mielialan tehokkaaksi parantamiseksi liian pieniä."

      http://www.facebook.com/pages/Aamiainen-ruohikolla/135616813161069?hc_location=stream

    • lennätin900

      Mulla on tehonnut hyvin Sepram 20 mg yksi tabletti aamulla otettuna ja tuon sepramin kanssa samanaikaisesti Venlafaxin 75 mg yksi kapseli aamuisin.

      • KATSOKAA!

    • diktaattor1

      Kukka toimii aina ja viina

    • terveyttä

      "Usein samat henkilöt, jotka kärsivät vatsaongelmista, kärsivät myös stressistä, ahdistuksesta tai masennuksesta."
      http://www.iltalehti.fi/terveys/2013081217337700_tr.shtml

      Toivottavasti kaikki katsoivat heinäkuussa dokumentin autismista, jossa vika on myös suolistossa, joka vaikuttaa aivoihin. Eli ravinto todellakin vaikuttaa.
      http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/tiede-ja-oppiminen/prisma-autismin-arvoitus

      Kannattaa kokeilla, mikä ravinto sopii ja mikä ei.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

    • ovat myrkkyä

      Ei sellaista päivää tule että masennuslääkkeitä söisin
      kukaan ei ole pystynyt koskaan luotettavasti selvittämään mitä ne sisältävät
      ja mitä tekevät. Jokainen on kuullut sadun mao takaisinestäjä reseptorin sulkijalihaksista, mutta hei haloo.. Noita rotan myrkkyjä en naamani heittäis vaikka henki olis niistä kiinni. Kaikki Orionin lääkkeet on kusetusta ja niitä vedetään naamaan, että voidaan vetää lisää saman lääkefirman samoja lääkkeitä.

      Omalääkäri on niin Orion orjentoitunut, että nappailen 40 eri lääkettä vaikka selviäsiin yhdellä. Siltikään en Orionin masennus lääkkeitä ne menee aina
      suoraa apteekista roskiin. Miksi ei aikuisella ihmisellä oma järki kerro mitään?
      Lääkärit ovat listassani numero uno epäluotettavuudessa menevät jopa jumalan ja kavereitten edelle...Edes hitunen omaa järkeä.

      • just joo!

        Ne apteekista hakemasi lääkkeet maksavat yhteiskunnalle vaikka itse saisit täyden korvauksen kelasta ja sossusta ja SE RAHA MENEE LÄÄKEYHTIÖIDEN HYVÄKSI.

        Miksi ihmeessä käyt hakemassa ne apteekista?


      • ÄLKÄÄKoskeko!!

        naulan kantaan ssri lääkkeet ovat myrkkyjä! ja snri ja kaikki muut mielialalääkkeet.

        laitan dokumentin joka kertoo "lääke tehtaiden keksimistä sairauksista" (marketing of madness)
        http://www.youtube.com/watch?v=IgCpa1RlSdQ


        kannattaa katsoa koko dokumentti.

        Mutta itseppähän itsenne pilaatte ketkä niin masennuslääkkeiden puolella on ja käyttää ihan omasta tahdosta.

        Suosittelen! Katsokaa tämä ja tuon edellisen video ennenkuin aloitatte nämä myrkyt.


      • ÄlkääKuunnelkoMuita!
        ÄLKÄÄKoskeko!! kirjoitti:

        naulan kantaan ssri lääkkeet ovat myrkkyjä! ja snri ja kaikki muut mielialalääkkeet.

        laitan dokumentin joka kertoo "lääke tehtaiden keksimistä sairauksista" (marketing of madness)
        http://www.youtube.com/watch?v=IgCpa1RlSdQ


        kannattaa katsoa koko dokumentti.

        Mutta itseppähän itsenne pilaatte ketkä niin masennuslääkkeiden puolella on ja käyttää ihan omasta tahdosta.

        Suosittelen! Katsokaa tämä ja tuon edellisen video ennenkuin aloitatte nämä myrkyt.

        Tuo dokumentti laittaa aika lailla kapulan suuhun ihan jokaiselle joka puolustelee lääkkeitä , tottakai he puolustelevat aina kuten uskovaiset Puolustelevat että muut joutuvat helvettiin kuin he itse, Vaikka totuus on että he eivät edes ole nähneet mitään todisteita mutta pakko väittää vastaan.

        Joten eiköhän kaikki jo ymmärrä millaista huijausta ja myrkkyä nämä ssri snri antipsykootit ja muut masennus yms lääkkeet.

        AINOAT ketkä puolustavat masennuslääkkeitä on

        a) lääketehtaat =motivaatio raha miljardeja euroja*

        b) lääkärit =bonuksia määräyksistä ja/tai käyttävät itse ja se harmittaa.

        c) lääkkeiden käyttäjät =motivaatio Heillä huono olla ja heitä ärsyttää ja vtuttaa kun muut ihmiset pystyvät paranemaan ja tietenkin ilman lääkeitä kovalla työllä jne (eli ovat ns kateellisia kun itse luulleet että lääke on helppo ratkaisu ja auttaa vaikka nyt huomaa totuuden ettei mihinkään auta ,päinvastoin)

        Vähän kuin olisin alkoholisti enkä pääseisi eroon tai muuta ja haluaisin esim jotkut muut mukaan että myös muilla menisi yhtä huonosti....

        MUTTA tiedättekö mitä! eipä onnistu :) itse en ole käyttänyt 10v mielialan lääkkeen lääkettäkään enkä tietenkään enää ikinä käytä enkä tarvitse. Itse parannuin pahasta masennuksesta täydellisen ONNELISEKSI! JA TIETENKIN ILMAN LÄÄKKEITÄ!

        en tiedä pitäisikö teitä (yliuskovaisia/heikkouskoisa) esim lääkeisiin, ja raamattuihin yms sääliä vai pitää tyhminä. Mutta se on varma että tuollaisia ei ainakaan ketään viitsi auttaa
        SILLÄ ON OLEMASSA OIKEASTIKKIN APUA TARVITSEVIA JOTKA TAISTELEE EI JUO ALKOHOLIA EIKÄ LÄÄKKEITÄ (JOTEN HALUA ON!!)

        EIKÄ OLE LUOVUTTAJIA KETKÄ TURVAUTUU LÄÄKKEISIIN JA LUULEE RATKAISUKSI.

        peukkuja alaspäin vain niin tiedät itsekkin mihin kastiin kuulut.

        Onneksi sentään ketään ystävistäni eikä läheisistä käytä mitään! olemme onnellisia ollut miltei joka päivä. Pienet alamäet kuuluu elämään, Isommat kuuluu selvittää ei myrkyttää itseään masennuslääke myrkyllä.


      • ÄlkääKuunnelkoMuita
        ÄlkääKuunnelkoMuita! kirjoitti:

        Tuo dokumentti laittaa aika lailla kapulan suuhun ihan jokaiselle joka puolustelee lääkkeitä , tottakai he puolustelevat aina kuten uskovaiset Puolustelevat että muut joutuvat helvettiin kuin he itse, Vaikka totuus on että he eivät edes ole nähneet mitään todisteita mutta pakko väittää vastaan.

        Joten eiköhän kaikki jo ymmärrä millaista huijausta ja myrkkyä nämä ssri snri antipsykootit ja muut masennus yms lääkkeet.

        AINOAT ketkä puolustavat masennuslääkkeitä on

        a) lääketehtaat =motivaatio raha miljardeja euroja*

        b) lääkärit =bonuksia määräyksistä ja/tai käyttävät itse ja se harmittaa.

        c) lääkkeiden käyttäjät =motivaatio Heillä huono olla ja heitä ärsyttää ja vtuttaa kun muut ihmiset pystyvät paranemaan ja tietenkin ilman lääkeitä kovalla työllä jne (eli ovat ns kateellisia kun itse luulleet että lääke on helppo ratkaisu ja auttaa vaikka nyt huomaa totuuden ettei mihinkään auta ,päinvastoin)

        Vähän kuin olisin alkoholisti enkä pääseisi eroon tai muuta ja haluaisin esim jotkut muut mukaan että myös muilla menisi yhtä huonosti....

        MUTTA tiedättekö mitä! eipä onnistu :) itse en ole käyttänyt 10v mielialan lääkkeen lääkettäkään enkä tietenkään enää ikinä käytä enkä tarvitse. Itse parannuin pahasta masennuksesta täydellisen ONNELISEKSI! JA TIETENKIN ILMAN LÄÄKKEITÄ!

        en tiedä pitäisikö teitä (yliuskovaisia/heikkouskoisa) esim lääkeisiin, ja raamattuihin yms sääliä vai pitää tyhminä. Mutta se on varma että tuollaisia ei ainakaan ketään viitsi auttaa
        SILLÄ ON OLEMASSA OIKEASTIKKIN APUA TARVITSEVIA JOTKA TAISTELEE EI JUO ALKOHOLIA EIKÄ LÄÄKKEITÄ (JOTEN HALUA ON!!)

        EIKÄ OLE LUOVUTTAJIA KETKÄ TURVAUTUU LÄÄKKEISIIN JA LUULEE RATKAISUKSI.

        peukkuja alaspäin vain niin tiedät itsekkin mihin kastiin kuulut.

        Onneksi sentään ketään ystävistäni eikä läheisistä käytä mitään! olemme onnellisia ollut miltei joka päivä. Pienet alamäet kuuluu elämään, Isommat kuuluu selvittää ei myrkyttää itseään masennuslääke myrkyllä.

        Korjaan vielä lausetta*


        EIKÄ OLE LUOVUTTAJIA KUTEN NE* KETKÄ TURVAUTUU LÄÄKKEISIIN JA LUULEE RATKAISUKSI.


    • Ei h-i !

      Kannattaako puhua järjestä mitään, jos panee lääkkeet roskikseen? Etkö ole koskaan kuullut, miten lääkkeet hävitetään?

    • terveyttä.
    • 90%

      Magnesium in depression.

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23950577

      tutkimusten mukaan lähes 90 % ihmisistä kärsii magnesiumin puutteesta


      Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri yhdisteinä. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Magnesiumöljy, Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi (toimii ulostuslääkkeenä).

      esim. Citymarketista saa hankintatukun sitraattia kympillä 3kk satsi eli halpaa on.
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-magnesia-sitraatti-300---&product=96

    • fghjweq

      Olen tyytyväinen lääkitykseeni :Venlafaxin 75 mg ja Levozin 25 mg. Magnesiumia ja D-vitamiinia olen nauttinut lisäksi 10 vuotta. Krampit ainakin pysyvät pois.
      Joku on ottanut elämäntehtäväkseen luontaistuotetrollauksen ja kärsii siis sen kaltaisesta psykoosita.

      • OnnellinenLääkkeetön

        Otan osaa lääkitykseesi. No ehkä jos on ensi elämä niin voit aloittaa puhtaalta pöydältä. Nyt voit vain olla ja ihmetellä mihin tyhmyyksiin olet mennyt että syöt noita.

        No onneks ite en ole syönyt kuin nuorena viimeksi ja lopetin ne omasta tahdostani ja nyt minulla on oma perhe ja olemme erittäin onnellisia ja ajattelimme muuttaa espanjan lämpöön. siellä muutenkin positiivisempia ihmisiä kuin täällä "masennus myrkkyjen maassa"

        masennuksesta meijän perhe ei ole kuullutkaan enää vuosi kymmeneen ja lääkkeet lopetin vielläkin ennemmin sillä nyt olisin vielläkin samassa jamassa mutta sen sijaan olen ONNELLINEN JA LÄÄKKEETÖN! :)


    • fasaani2

      paras masennus lääke on 9mm luoti suun kautta nautittuna!

      • ei toimi

        Sehän tulee ulosteen mukana ulos.


    • magnesium.

      Magnesium on ihmiselle välttämätön, laaja-vaikutteinen kivennäisaine, joka ehkäisee myös masennusta ja nopeuttaa toipumista siitä, kirjoittavat puolalaiset psykiatrit uudessa kirjallisuuskatsauksessaan.

      Pyrin tiivistämään tähän uutiseen keskeiset tiedot magnesiumin merkityksestä masennuksen ehkäisyssä ja hoidossa. Magnesiumin puutteeseen liittyy usein myös D-vitamiinivaje, sillä D-vitamiinisynteesiin osallistuvat entsyymit tarvitsevat magnesiumia.
      Lue lisää
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2545

      Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri muotoina. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Magnesiumöljy, Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti, Mg-tauraatti, Mg-glukonaatti, Mg-laktaatti, Mg-aspartaatti, Mg-malaatti ja Mg-orotaatti, Mg-fumaraatti, Mg-glysinaatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti ja Mg-sulfaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi (toimii ulostuslääkkeenä).

    • pirkko-liisa2

      Minun kohdallani kilpirauhasen vajaatoiminyta on ollut ainakin osa syy masennukseen sairastumiseeni. Suosittelen kaikille kilpirauhas arvojen mittauttamista.

    • onnetar112

      Itse voin kyllä sanoa vain hyvää Hyperiforce Novasta eli tuosta apteekissa myytävästä mäkikuisma tableteista. Olo on paljon iloisempi ja positiivisempi. Jos se on lumevaikutusta niin ei minua haittaa. muita lääkkeitä en syö joten ei tartte miettiä yhteensopivuutta. heikentää kuulemma hormonaalisen ehkäisyn tehoa ja ei sovi monien lääkkeiden kanssa kuten juuri masennuslääkkeiden.

      • AivanOikeinn

        ssri ja snri antipsykootit ja muut myrkyt ovat pahasta.

        Mutta tuo mäkikuisma taas luonnollista joten ainoan minkä minäkin hyväksyn!
        Edes jollain järkeä päässä täällä! jatka samaan malliin niin elämästäsi tulee ihana. :) kaikkea hyvää sinulle!


      • Luonto hyvä
        AivanOikeinn kirjoitti:

        ssri ja snri antipsykootit ja muut myrkyt ovat pahasta.

        Mutta tuo mäkikuisma taas luonnollista joten ainoan minkä minäkin hyväksyn!
        Edes jollain järkeä päässä täällä! jatka samaan malliin niin elämästäsi tulee ihana. :) kaikkea hyvää sinulle!

        Kun syötte mäkikuismaa, niin välttäkääpä sitten kesällä altistumista auringon säteilylle. Aiheuttaa herkistymistä valolle.

        Ja ehkäisypillerien käyttäjät varautukaa tulevanne raskaaksi. Mäkikuisma heikentää useiden lääkkeiden tehoa, myös ehkäisypillereiden.


    • NÄIN ON

      Muistakaahan kaikki lääkkeiden vastustajat pysyä poissa sieltä lääkäristä silloinkin kun sattuu tulemaan vaikka angiina tai syöpä. Ne lääkärit katsos jakavat vain niitä myrkkyjään, ettehän te niitä tarvitse, positiivisesti vain ajattelette ja olette onnellisia niin kyllä ne sairaudet paranevat.

      MUISTAKAA TÄMÄ KUN SEURAAVAN KERRAN SAIRASTUTTE!!

      • appelz&orangz

        ?? taidat nyt sekoittaa oikean biologisen sairauden ja psyykkisen "sairauden" keskenään...


      • NÄIN ON
        appelz&orangz kirjoitti:

        ?? taidat nyt sekoittaa oikean biologisen sairauden ja psyykkisen "sairauden" keskenään...

        Enpä sekoita vaan kyllä molemmat luokitellaan ihan oikeiksi sairauksiksi, niin syöpä kuin masennuskin. Sitä eivät näy sellaiset ihmiset vain tajuavan ketkä ei ole masennusta sairastaneet.
        Ihan niinkuin masennuksesta voisi vain tahdonvoimalla parantua mutta kun ei voi, niinkuin ei syövästäkään. Se on helppoa sanoa kun ei itse ole sairastanut masennus-sairautta.


      • appelz&orangz
        NÄIN ON kirjoitti:

        Enpä sekoita vaan kyllä molemmat luokitellaan ihan oikeiksi sairauksiksi, niin syöpä kuin masennuskin. Sitä eivät näy sellaiset ihmiset vain tajuavan ketkä ei ole masennusta sairastaneet.
        Ihan niinkuin masennuksesta voisi vain tahdonvoimalla parantua mutta kun ei voi, niinkuin ei syövästäkään. Se on helppoa sanoa kun ei itse ole sairastanut masennus-sairautta.

        Et tiedä mistä puhut. Biologinen sairaus ja psyykkinen oire ovat eri asioita. Kysymys ei ole siitä kenellä on ollut mitä tai kenelle on mitäkin. Kysymys on todellisuudesta ja todellisuudessamme syöpä on biologinen, oikea sairaus ja masennus psyykkinen ongelma. Molemmat silti vakavasti otettavia.


      • NÄIN ON
        appelz&orangz kirjoitti:

        Et tiedä mistä puhut. Biologinen sairaus ja psyykkinen oire ovat eri asioita. Kysymys ei ole siitä kenellä on ollut mitä tai kenelle on mitäkin. Kysymys on todellisuudesta ja todellisuudessamme syöpä on biologinen, oikea sairaus ja masennus psyykkinen ongelma. Molemmat silti vakavasti otettavia.

        Sairaus on sairaus on se sitten biologinen tai psyykkinen.


      • gttergter
        appelz&orangz kirjoitti:

        Et tiedä mistä puhut. Biologinen sairaus ja psyykkinen oire ovat eri asioita. Kysymys ei ole siitä kenellä on ollut mitä tai kenelle on mitäkin. Kysymys on todellisuudesta ja todellisuudessamme syöpä on biologinen, oikea sairaus ja masennus psyykkinen ongelma. Molemmat silti vakavasti otettavia.

        Ahaa, eli aivoista johtuvat sairaudet eivät ole biologisia sairauksia?

        Paraneeko Alzheimer positiviisella asennoitumisella?


      • appelz&orangz
        gttergter kirjoitti:

        Ahaa, eli aivoista johtuvat sairaudet eivät ole biologisia sairauksia?

        Paraneeko Alzheimer positiviisella asennoitumisella?

        Tarvitseeko sulle luetella kaikki oikeat biologiset aivosairaudet, että osaat ne erottaa? Alzheimerin tauti on biologinen aivosairaus.


      • appelz&orangz
        NÄIN ON kirjoitti:

        Sairaus on sairaus on se sitten biologinen tai psyykkinen.

        Sinun maailmankuvassasi voi hyvinkin olla näin, en sitä lähde kritisoimaan. Sinunkin etusi mukaista on kuitenkin ymmärtää, että puhuttaessa psyykkisistä "sairauksista" sanaa sairaus käytetään metaforana, ei sanan oikeassa merkityksessä. Lääketieteellisesti psyykkiset ongelmat eivät ole sairauksia. Tiede ja fakta tulee osata erottaa mielipiteestä. Muuten menee appelsiinit ja orangit sekasin.


      • NÄIN ON
        appelz&orangz kirjoitti:

        Sinun maailmankuvassasi voi hyvinkin olla näin, en sitä lähde kritisoimaan. Sinunkin etusi mukaista on kuitenkin ymmärtää, että puhuttaessa psyykkisistä "sairauksista" sanaa sairaus käytetään metaforana, ei sanan oikeassa merkityksessä. Lääketieteellisesti psyykkiset ongelmat eivät ole sairauksia. Tiede ja fakta tulee osata erottaa mielipiteestä. Muuten menee appelsiinit ja orangit sekasin.

        Olen kyllä edelleen sitä mieltä että masennus/depressio on sairaus. Myös lääketiede luokittelee depression sairaukseksi.

        http://www.mtkl.fi/liiton_toiminta/yhteistyohankkeet/paluutyohon/tyohon-palaajat/masennus-sairautena/


      • NÄIN ON
        appelz&orangz kirjoitti:

        Sinun maailmankuvassasi voi hyvinkin olla näin, en sitä lähde kritisoimaan. Sinunkin etusi mukaista on kuitenkin ymmärtää, että puhuttaessa psyykkisistä "sairauksista" sanaa sairaus käytetään metaforana, ei sanan oikeassa merkityksessä. Lääketieteellisesti psyykkiset ongelmat eivät ole sairauksia. Tiede ja fakta tulee osata erottaa mielipiteestä. Muuten menee appelsiinit ja orangit sekasin.

        Sinun mielestäsi skitsofreniakaan ei sitten ole oikea sairaus, vain metaforana sairaus. Lääketiede on kyllä toista mieltä.


      • NÄIN ON
        appelz&orangz kirjoitti:

        Sinun maailmankuvassasi voi hyvinkin olla näin, en sitä lähde kritisoimaan. Sinunkin etusi mukaista on kuitenkin ymmärtää, että puhuttaessa psyykkisistä "sairauksista" sanaa sairaus käytetään metaforana, ei sanan oikeassa merkityksessä. Lääketieteellisesti psyykkiset ongelmat eivät ole sairauksia. Tiede ja fakta tulee osata erottaa mielipiteestä. Muuten menee appelsiinit ja orangit sekasin.

        Löysinpä tuosta aiheesta vielä lääketieteen tohtorin artikkelin.

        http://www.mielenterveyshelmi.fi/?netti-helmi_47


      • appelz&orangz
        NÄIN ON kirjoitti:

        Olen kyllä edelleen sitä mieltä että masennus/depressio on sairaus. Myös lääketiede luokittelee depression sairaukseksi.

        http://www.mtkl.fi/liiton_toiminta/yhteistyohankkeet/paluutyohon/tyohon-palaajat/masennus-sairautena/

        Luin linkittämäsi jutun. Aku Kopakkalan tiedän kyllä. Hänellä on ihan tuoreita ideoita mitä olen lukenut hänen kirjoituksiaan ja nähnyt haastatteluja aikaisemmin niin fiksumpia näkemyksiä hänellä on kuin monella valtavirta psykiatrilla mielenterveysasioihin liittyen. En silti ole missään nimessä samaa mieltä, että masennus olisi sairaus. Sitä ei vain yksinkertaisesti ole.

        Masennus luokiteltiin sairaudeksi aikanaan poliittisista, ei lääketieteellisistä syistä. En oleta, että kansa tästä tietäisi. Psykiatrian historia tuskin kuuluu ihan ensimmäisiin asioihin mitä lähdetään vapaa-ajalla opiskelemaan. Puhtaasti lääketieteellisesti katsoen kyseessä ei siis kuitenkaan ole sairaus vaan psyykkinen oire.

        Huomaathan, että psykiatria ei ole osa lääketiedettä vaikka näin useasti kuulee sanottavan. Lääketiede tutkii sairauksia ja psykiatria ihmisen käyttäytymistä ja psyykkistä oireilua, mutta ei sairauksia. Psyykkinen "sairaus" on aina metafora ja sen vuoksi on järkevää käyttää heittomerkkejä, jos välttämättä haluaa käyttää sanaa sairaus. Parempi olisi puhua psyykkisestä ongelmasta tai ehkäpä häiriöstä. Toisaalta sanaan häiriökin liittyy omat ongelmansa. Se onko kyseessä häiriö vai ihan tavallinen ihmismäinen reaktio esimerkiksi, jos henkilö masentuu saatuaan potkut töistä tai menetettyään läheisensä on täysin kiisteltävissä. Myös sanat "mielisairas", "mielisairaus" tai "hullu" ovat kaikki metaforia. Masennuksesta puhuttaessa oikeampi tapa ilmaista asia olisi sanoa olevansa masentunut tai että masentaa. Usein kuulee ihmisten sanovan, että he sairastavat masennusta tai että heillä on masennus, mutta jos ollaan ihan tarkkoja nämä ilmaisut ovat em. syistä virheellisiä. En osaa arvioida kuinka moni luulee oikeasti olevansa sairaita sen todellisessa merkityksessä ja kuinka moni vain käyttää em. ilmaisua sen kansan keskuudessa vakiintuneen tavan vuoksi.


      • appelz&orangz
        NÄIN ON kirjoitti:

        Sinun mielestäsi skitsofreniakaan ei sitten ole oikea sairaus, vain metaforana sairaus. Lääketiede on kyllä toista mieltä.

        Näin on, skitsofrenia on niin ikään metafora. Lääketieteellisesti ei sitä ei voida määritellä sairaudeksi, olettaen tietysti, että mukaan ei sotketa politiikkaa, sillä mitään biologista poikkeavuutta ei ole ikinä löydetty skitsofrenikoiksi diagnosoiduilta henkilöiltä verrattuna niin sanotusti terveeseen ihmiseen. Siten meillä ei ole mitään todisteita siitä, että skitsofreniaksi nimetty psyykkinen oirehdinta olisi oikea sairaus. Sitä tullaanko koskaan löytämään mitään biologista poikkeavuutta, joka tekisi skitsofreniasta oikean sairauden on yhä arvoitus. Mikään ei kuitenkaan tunnu tukevan tätä olettamusta. Skitsofrenian sairaus luonnetta vastaan puhuu muun muassa se, että skitsofrenia (tai oikeammin skitsofreninen oireilu) voidaan parantaa onnistuneella terapialla. Koska skitsofreninen oireilu voidaan saada katoamaan kokonaan terapialla, voidaan tästä päätellä, että kyseessä ei ole oikea sairaus, sillä oikeat sairaudet, kuten syöpä tai angiina jotka ovat siis biologisia poikkeavuuksia elinmistön normaalista toiminnasta, eivät parane terapialla tai muutoin juttelemalla.

        Lopuksi vielä, huomatkaa, että vaikka joskus tulevaisuudessa löydettäisiinkin joku biologinen poikkeavuus niin kutsutuilta skitsofrenikoilta, joka määrittelisi sen oikeaksi sairaudeksi syövän ja diabeteksen joukkoon, mihin en todellakaan itse laittaisi rahojani likoon, sen hoito siirtyisi tällöin saman tien lääketieteen puolelle ja katoaisi psykiatrian vastuualueelta, sillä, kuten todettua, psykiatria ei hoida oikeita sairauksia vaan se kuuluu lääketieteelle.


      • appelz&orangz
        NÄIN ON kirjoitti:

        Löysinpä tuosta aiheesta vielä lääketieteen tohtorin artikkelin.

        http://www.mielenterveyshelmi.fi/?netti-helmi_47

        Ihan kauniinnäköinen nainen ja haluan uskoa, että hyvää hän tarkoittaa, mutta...

        "Sadan vuoden päästä varmaan ihmetellään, miten nykyisen kaltaista hoitoa tai hoitamattomuutta on voinut tapahtua."

        Ei tarvitse odottaa sataa vuotta. Nykyisten hoitomenetelmien ja -käytäntöjen kohdalla pyöritellään päätä jo ihan näin vuonna 2013, aivan niin kuin pyöriteltiin 2012 ja 2011 ja 2010 ja 2009 ja... ... ja 1840.

        "- Lääketieteen aloista psykiatria lienee humanistisin ja vielä samalla dynaamisesti kehittyvä, Melartin korostaa."

        Lienee, lienee. Nyt on kyllä naiselta jäänyt psykiatrian historian kurssit lukematta.


      • onpas järjetöntä!
        appelz&orangz kirjoitti:

        Näin on, skitsofrenia on niin ikään metafora. Lääketieteellisesti ei sitä ei voida määritellä sairaudeksi, olettaen tietysti, että mukaan ei sotketa politiikkaa, sillä mitään biologista poikkeavuutta ei ole ikinä löydetty skitsofrenikoiksi diagnosoiduilta henkilöiltä verrattuna niin sanotusti terveeseen ihmiseen. Siten meillä ei ole mitään todisteita siitä, että skitsofreniaksi nimetty psyykkinen oirehdinta olisi oikea sairaus. Sitä tullaanko koskaan löytämään mitään biologista poikkeavuutta, joka tekisi skitsofreniasta oikean sairauden on yhä arvoitus. Mikään ei kuitenkaan tunnu tukevan tätä olettamusta. Skitsofrenian sairaus luonnetta vastaan puhuu muun muassa se, että skitsofrenia (tai oikeammin skitsofreninen oireilu) voidaan parantaa onnistuneella terapialla. Koska skitsofreninen oireilu voidaan saada katoamaan kokonaan terapialla, voidaan tästä päätellä, että kyseessä ei ole oikea sairaus, sillä oikeat sairaudet, kuten syöpä tai angiina jotka ovat siis biologisia poikkeavuuksia elinmistön normaalista toiminnasta, eivät parane terapialla tai muutoin juttelemalla.

        Lopuksi vielä, huomatkaa, että vaikka joskus tulevaisuudessa löydettäisiinkin joku biologinen poikkeavuus niin kutsutuilta skitsofrenikoilta, joka määrittelisi sen oikeaksi sairaudeksi syövän ja diabeteksen joukkoon, mihin en todellakaan itse laittaisi rahojani likoon, sen hoito siirtyisi tällöin saman tien lääketieteen puolelle ja katoaisi psykiatrian vastuualueelta, sillä, kuten todettua, psykiatria ei hoida oikeita sairauksia vaan se kuuluu lääketieteelle.

        Järkyttävää skentologiskeidaa! Skitsofenia näkyy aivoista selkeästä ja se on sairaus sanan jokaisessa merkityksessä, ja sama muuten pätee masennukseen.


      • appelz&orangz
        onpas järjetöntä! kirjoitti:

        Järkyttävää skentologiskeidaa! Skitsofenia näkyy aivoista selkeästä ja se on sairaus sanan jokaisessa merkityksessä, ja sama muuten pätee masennukseen.

        Ja ajassa 14:36 pöytään lyödään skientologikortti. Laita ihmeessä esille lehtijuttu, linkki, tutkimus tai vastava, jossa tieteellisesti osoitetaan skitsofrenian ja tai masennuksen olevan biologinen sairaus, jos sinulla tällaista tietoa on. Siihen ei ole pystynyt kukaan tähän päivään mennessä, joten jos sinulla on hallussa tällaista todistusaineistoa, olet pian kuuluisa. Ihmiskunta olisi täten löytänyt 2 uutta biologista sairautta!


      • NÄIN ON
        appelz&orangz kirjoitti:

        Ihan kauniinnäköinen nainen ja haluan uskoa, että hyvää hän tarkoittaa, mutta...

        "Sadan vuoden päästä varmaan ihmetellään, miten nykyisen kaltaista hoitoa tai hoitamattomuutta on voinut tapahtua."

        Ei tarvitse odottaa sataa vuotta. Nykyisten hoitomenetelmien ja -käytäntöjen kohdalla pyöritellään päätä jo ihan näin vuonna 2013, aivan niin kuin pyöriteltiin 2012 ja 2011 ja 2010 ja 2009 ja... ... ja 1840.

        "- Lääketieteen aloista psykiatria lienee humanistisin ja vielä samalla dynaamisesti kehittyvä, Melartin korostaa."

        Lienee, lienee. Nyt on kyllä naiselta jäänyt psykiatrian historian kurssit lukematta.

        Niin, eihän kauniinnäköinen nainen voi olla uskottava, vaikka olisi LÄÄKETIETEEN tohtori. Sensijaan jos artikelissa olisi ollut vanhahko professorin näköinen mies niin uskottavuus olisi parempi..

        On aika surullista että jotkus ihmiset jaottelevat vielä nykyisinkin sairaudet biologisiin "oikeisiin" sairauksiin ja psyykkisiin "häiriöihin" tai oireisiin.
        Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus eikä psyykkistä puolta voi käsitellä erillisenä osana ihmistä ja biologista toisena.
        Myös mieli voi sairastua ja se voi myös parantua oikealla hoidolla.

        Masennus ja alakuloisuus/sureminen ovat kaksi eri asiaa, On normaalia surra ja tuntea masennusta esim. omaisen menettämisestä mutta kun mieliala vaipuu niin syvälle että alakulo kestää kuukausia ja vie toimintakyvyn ja elämänhalun, sängystä ylöspääseminen tuntuu ylitsepääsemättömältä ja ihminen hautoo itsemurhaa, kyse on silloin jo sairastumisesta masennukseen/depressioon. Silloin pitää myös hoitaa masennus-sairautta eikä vain mitään oiretta.

        Sitä paitsi jos puhutaan oireiden hoitamisesta niin sehän on lääketieteelle erittäin tuttua, esimerkiksi aikuisiän astmasta. Kun aikuinen ihminen sairastuu astmaan niin syytä ei tiedetä, hoidetaan vain oireita eli tulehtuneita keuhkoputkia. Sitä mikä keuhkoputkien tulehduksen aiheuttaa ei monestikaan ole ollenkaan selvää.

        Ehkä ihmistä hoidettaessa olisikin parempi puhua terveystieteestä kuin lääketieteestä, niin nämäkin, biologisten "oikeiden" sairauksien hoitajat ymmärtäisivät paremmin että mieli voi olla sairas siinä kuin ruumiskin.
        Sairaus voi olla muutakin kuin magneetti-tai röntgenkuvissa näkyviä poikkeavuuksia.

        Psyykkinen terveys on paljonkin tärkeämpi kuin fyysinen, aivot ohjaa ihmisen toimintoja eikä ihmisen terveydestä puhuttaessa voi puhua vain biologiasta.

        Mielen sairaudet on ihan yhtä tosia kuin biologisetkin, olivatpa sairauden aiheuttajat sitten mitä tahansa.


      • ffwefefwf
        appelz&orangz kirjoitti:

        Ja ajassa 14:36 pöytään lyödään skientologikortti. Laita ihmeessä esille lehtijuttu, linkki, tutkimus tai vastava, jossa tieteellisesti osoitetaan skitsofrenian ja tai masennuksen olevan biologinen sairaus, jos sinulla tällaista tietoa on. Siihen ei ole pystynyt kukaan tähän päivään mennessä, joten jos sinulla on hallussa tällaista todistusaineistoa, olet pian kuuluisa. Ihmiskunta olisi täten löytänyt 2 uutta biologista sairautta!

        http://www.schizophrenia.com/disease.htm#

        http://www.health.harvard.edu/newsweek/what-causes-depression.htm


      • NÄIN ON

      • appelz&orangz
        ffwefefwf kirjoitti:

        http://www.schizophrenia.com/disease.htm#

        http://www.health.harvard.edu/newsweek/what-causes-depression.htm

        Olen itse asiassa lukenut kyseisen skitsofreniasta kertovan jutun aikaisemminkin. Siinä ei ole mitään todisteita siitä, että kyseessä olisi oikea aivosairaus. Esimerkiksi vertailukuvassa näkyvä aivosurkastuman kehitys, on neuroleptien, ei "skitsofrenian" (iatrogeeninen) aiheuttama muutos. Vastaavalla tavalla ihmisiä on johdettu harhaan jo useita vuosikymmeniä. Nykyään yhä enemmän alan "asiantuntijat" ovat alkaneet myöntää, että surkastuma on todellakin käytetyn lääkityksen seuraamusta. Nancy Andreasen on yksi näistä tutkijoista, joka on joutunut hitaasti syömään sanansa skitsofreniasta aivosairautena. Jotta voisimme tutkia aiheuttaako "skitsofrenia" aivosurkastumaa luonnostaan, koehenkilöiden pitäisi olla ollut ilman neurolepteja. Mutta, kuten aiheeseen tutustuneet tietävät, tällöin huomattaisiin, että mitään eroa "skitsofrenikon" ja terveen aivojen välillä ei ole, löytö joka vaarantaisi koko biopsykiatrisen hoitomuodon uskottavuuden.

        Ihan oikeasti, oikeat lääkärit nauravat psykiatreille, jotka väittävät psyykkisiä ongelmia oikeiksi sairauksiksi...

        Palaan asiaan, kun olen lukenut masennus-linkin. Itse asiassa senkin olen lukenut aiemmin, mutta luen vielä uudelleen, että osaan juuri siihen kommentoida.


      • NÄIN ON
        appelz&orangz kirjoitti:

        Olen itse asiassa lukenut kyseisen skitsofreniasta kertovan jutun aikaisemminkin. Siinä ei ole mitään todisteita siitä, että kyseessä olisi oikea aivosairaus. Esimerkiksi vertailukuvassa näkyvä aivosurkastuman kehitys, on neuroleptien, ei "skitsofrenian" (iatrogeeninen) aiheuttama muutos. Vastaavalla tavalla ihmisiä on johdettu harhaan jo useita vuosikymmeniä. Nykyään yhä enemmän alan "asiantuntijat" ovat alkaneet myöntää, että surkastuma on todellakin käytetyn lääkityksen seuraamusta. Nancy Andreasen on yksi näistä tutkijoista, joka on joutunut hitaasti syömään sanansa skitsofreniasta aivosairautena. Jotta voisimme tutkia aiheuttaako "skitsofrenia" aivosurkastumaa luonnostaan, koehenkilöiden pitäisi olla ollut ilman neurolepteja. Mutta, kuten aiheeseen tutustuneet tietävät, tällöin huomattaisiin, että mitään eroa "skitsofrenikon" ja terveen aivojen välillä ei ole, löytö joka vaarantaisi koko biopsykiatrisen hoitomuodon uskottavuuden.

        Ihan oikeasti, oikeat lääkärit nauravat psykiatreille, jotka väittävät psyykkisiä ongelmia oikeiksi sairauksiksi...

        Palaan asiaan, kun olen lukenut masennus-linkin. Itse asiassa senkin olen lukenut aiemmin, mutta luen vielä uudelleen, että osaan juuri siihen kommentoida.

        Eikös tuossa skitsofrenia tutkimuksessa juuri sanota että skitsofreenikoilla, myös henkilöillä ketkä ei ole saaneet mitään hoitoa on harmaa materia vähentynyt aivoissa, eritoten ohimo- ja otsalohkoissa, sekä heillä on laajentuneet kammiot aivoissa.

        "Individuals with schizophrenia, including those who have never been treated, have a reduced volume of gray matter in the brain, especially in the temporal and frontal lobes."

        "Individuals with schizophrenia, including those who have never been treated, typically have enlarged ventricles in the brain."


      • appelz&orangz
        ffwefefwf kirjoitti:

        http://www.schizophrenia.com/disease.htm#

        http://www.health.harvard.edu/newsweek/what-causes-depression.htm

        Vuorossa masennus-linkki, joka oli kyllä pahempaa jargonia kuin muistinkaan. Hirveetä roskaa sanon suoraan. Ei mitään konkreettista siitä, että kyseessä olisi biologinen sairaus. Vaatinee kriittistä lukutaitoa, kun niin moni luulen näillä perustein voitavan sanoa, että kyseessä on oikea sairaus.

        "depression has many possible causes, including faulty mood regulation by the brain, genetic vulnerability, stressful life events, medications, and medical problems. It’s believed that several of these forces interact to bring on depression.

        To be sure, chemicals are involved in this process, but it is not a simple matter of one chemical being too low and another too high. Rather, many chemicals are involved, working both inside and outside nerve cells. There are millions, even billions, of chemical reactions that make up the dynamic system that is responsible for your mood, perceptions, and how you experience life."

        Kuunnelkaa nyt edellistä. Loppupäätelmä oli, että kemikaaleja on mukana prosessissa. :D Harvardin koulutuksenko vaatii tajuta, että ihmisen mielentilat muodostuvat kemiallisista prosesseista. Karmeeta jargonia. Jatketaan eteenpäin.

        "Research shows that the hippocampus is smaller in some depressed people."

        Voi vittu... Vähän kuin, että osalla diabeetikoista on insuliinin erityksessä ongelmia ja osalla ei ole. Mutta hetkonen. Eikös diabeteksen määritelmä ole, että nimen omaan on ongelma insuliinin erityksessä. Logiikka on seuraava: Osalla masentuneista on siniset silmät. Päätelmä: Sinisilmäisyys aiheuttaa masennuksen. Täh?! Älkää sulattako aivojanne jäämällä kiinni tähänkään mutuun. Mennään eteenpäin.

        "While more work needs to be done to determine the role of neurogenesis in depression, this is an interesting avenue of research."

        On varmasti mielenkiintoinen tutkimusaihe. Jätetään Harvardin kaverit tutkimaan ja jatketaan me sillä välin eteenpäin. Ehkä jo seuraavassa kappaleessa on todisteet siitä, että masennus on oikea sairaus.

        "They are deeply involved in how nerve cells communicate with one another. And they are a component of brain function that we can often influence to good ends."

        LOL. "to good ends"? Häiritsemällä ja tuhoamalla aivojen välittäjäainetoimintaa neurolepteillä, SSRI:llä ja muilla hermomyrkyillä on heidän mielestään hyvä vaikutus?! Suoranainen väärintulkinta tutkijoiden puolelta tai suoranainen valhe. Rupee suututtamaan tällanen valehtelu. Mennään eteenpäin saman tien.

        "In many cases, this shift appears to give the system enough of a nudge so that the brain can do its job better."

        .... Voi vittu mitä mulkkuja.... Valehtelevat aivan päin naamaa. Eteenpäin.

        "Brain cells usually produce levels of neurotransmitters that keep senses, learning, movements, and moods perking along. But in some people who are severely depressed or manic, the complex systems that accomplish this go awry. For example, receptors may be oversensitive or insensitive to a specific neurotransmitter, causing their response to its release to be excessive or inadequate."

        Mitä tähän nyt taas toteaisi, huhuh. Ei mitään konkreettista ja voisin lyödä vetoa, että päätelmät siitä, että maaninen tai sitä tai tätä on suurimmalta osin täyttä mutua. Selittävät kyllä mitä synapsissa tapahtuu ja niin pois päin, mutta heti, kun mukaan tuodaan niiden yhteys mielenterveysongelmiin, puhumattakaan mukamas oikeisiin sairauksiin, menee sormi suuhun saman tien. Ja eteenpäin (alan kyllästyä. missä ne todisteet on?)

        Lopuksi vielä geeniperimäselittelyt. Totta kai yksi on alttiimpi pelkäämään pimeää kuin toinen, toista jännittää esiintyminen enemmän kuin toista, yksi tuntuu rakastuvan uudelleen koko ajan ja toinen ei meinaa millään. Kaikki edellinen ovat aivokemioiden toiminnoista johtuvia eroavaisuuksia eri ihmisten välillä ja kukaan heistä ei ole sairas!

        Lopputulos: Ei mitään todisteita siitä, että masennus tai masentuneisuus olisivat biologisia sairauksia, kuten diabetes tai syöpä ovat. Pelkkää selittelyä koko juttu ja välillä suoranaista lukijoiden harhaanjohtamista. Tarvitset pitkän lasillisen turhautumiseni kesyttämiseksi.


      • appelz&orangz
        NÄIN ON kirjoitti:

        Eikös tuossa skitsofrenia tutkimuksessa juuri sanota että skitsofreenikoilla, myös henkilöillä ketkä ei ole saaneet mitään hoitoa on harmaa materia vähentynyt aivoissa, eritoten ohimo- ja otsalohkoissa, sekä heillä on laajentuneet kammiot aivoissa.

        "Individuals with schizophrenia, including those who have never been treated, have a reduced volume of gray matter in the brain, especially in the temporal and frontal lobes."

        "Individuals with schizophrenia, including those who have never been treated, typically have enlarged ventricles in the brain."

        Saahan sitä toki uskoa, jos pidät lähdettä yhä uskottavana. Artikkeliin, jossa on jo valehdeltu kerran tai jätetty muutoin tutkimuksen tulkinnan kannalta täysin olennaisia asioita kertomatta laittaa skeptiseksi. Omissa silmissäni jutun uskottavuus on olematon. Lähinnä vitsi. Olisi mielenkiintoista nähdä niiden "skitsofrenikoiden" aivoista kuvia, joita ei ole myrkytetty neurolepteilla, siis pelkästään heidän, ja päästä vertaamaan niitä terveiden ihmisten aivoihin. :)
        Ymmärtäkää, että kirjoittaa voi mitä tahansa, mutta objektiivinen todistusaineisto on tarvitaan, jotta uusi sairaus voidaan todeta löydetyksi. Todistustaakka on psykiatrialla.

        Voidaan havainnoillistaa vaikka esimerkillä Joulupukin todellisuudesta. Se, että joku on väittää nähneensä Pukin ei riitä todisteeksi siitä, että Joulupukki on todellinen. Sekään, että lahjoja on ilmestynyt yön aikana kuusen alle ei riitä todistamaan Joulupukin todellisuutta. Tai, että tonttuja näkyy pihamaalla ja selvästi Pukki on ilmielävänä MTV3:n Chatissa vieraana ennen aattoa. Ei riitä ei.

        Saattaa kuulostaa itsestään selvältä, mutta yhtä lapsellisiin perusteisiin lankeaa tuhannet ja tuhannet ihmiset, kun aihe vaihtuu Joulupukista ja Keijuista mielenterveyden ongelmiin ja kysymykseen siitä olemmeko tekemisissä oikeiden biologisten sairauksien vai psyykkisten ongelmien kanssa. Kuten eräs psykologian professori totesi, vaikka elämä koostuu aivokemioiden räiskeestä sinne ja tänne ja johtaa lopulta kuolemaan, emme väitä, että elämä on sairaus.


      • NÄIN ON
        appelz&orangz kirjoitti:

        Saahan sitä toki uskoa, jos pidät lähdettä yhä uskottavana. Artikkeliin, jossa on jo valehdeltu kerran tai jätetty muutoin tutkimuksen tulkinnan kannalta täysin olennaisia asioita kertomatta laittaa skeptiseksi. Omissa silmissäni jutun uskottavuus on olematon. Lähinnä vitsi. Olisi mielenkiintoista nähdä niiden "skitsofrenikoiden" aivoista kuvia, joita ei ole myrkytetty neurolepteilla, siis pelkästään heidän, ja päästä vertaamaan niitä terveiden ihmisten aivoihin. :)
        Ymmärtäkää, että kirjoittaa voi mitä tahansa, mutta objektiivinen todistusaineisto on tarvitaan, jotta uusi sairaus voidaan todeta löydetyksi. Todistustaakka on psykiatrialla.

        Voidaan havainnoillistaa vaikka esimerkillä Joulupukin todellisuudesta. Se, että joku on väittää nähneensä Pukin ei riitä todisteeksi siitä, että Joulupukki on todellinen. Sekään, että lahjoja on ilmestynyt yön aikana kuusen alle ei riitä todistamaan Joulupukin todellisuutta. Tai, että tonttuja näkyy pihamaalla ja selvästi Pukki on ilmielävänä MTV3:n Chatissa vieraana ennen aattoa. Ei riitä ei.

        Saattaa kuulostaa itsestään selvältä, mutta yhtä lapsellisiin perusteisiin lankeaa tuhannet ja tuhannet ihmiset, kun aihe vaihtuu Joulupukista ja Keijuista mielenterveyden ongelmiin ja kysymykseen siitä olemmeko tekemisissä oikeiden biologisten sairauksien vai psyykkisten ongelmien kanssa. Kuten eräs psykologian professori totesi, vaikka elämä koostuu aivokemioiden räiskeestä sinne ja tänne ja johtaa lopulta kuolemaan, emme väitä, että elämä on sairaus.

        No joo, ensin pyysit jotain linkkiä tai juttua missä kerrottaisiin että skitsofrenia on biologinen sairaus ja sitten kun sellaisen laittaa niin tottakai kyseenalaistat lähteen luotettavuuden. Eli sellaista todistetta nyt on turha esittää kun olet omassa päässäsi päättänyt että näin ei vain ole että esim. skitsofrenia voisi johtua aivoissa olevista poikkeavuuksista.

        Yhtä lailla minä voisin pyytää lähdettä ja todistetta siitä väitteestä että skitsofreenikko joka kuulee ja näkee harhoja on pystytty parantamaan pelkän terapian avulla. Niin että voisitko laittaa.. niin ja jos nyt sitten laitat niin ainahan voin kyseenalaistaa lähteen/tutkimuksen luotettavuuden..

        Ainut todellinen asia on kuitenkin että ne jotka oikeasti sairastavat jotain noinkin vakavaa sairautta eivät parane tänne kirjoittelulla ja väittelyllä, he vaativat konkreettista hoitoa.


      • appelz&orangz
        NÄIN ON kirjoitti:

        No joo, ensin pyysit jotain linkkiä tai juttua missä kerrottaisiin että skitsofrenia on biologinen sairaus ja sitten kun sellaisen laittaa niin tottakai kyseenalaistat lähteen luotettavuuden. Eli sellaista todistetta nyt on turha esittää kun olet omassa päässäsi päättänyt että näin ei vain ole että esim. skitsofrenia voisi johtua aivoissa olevista poikkeavuuksista.

        Yhtä lailla minä voisin pyytää lähdettä ja todistetta siitä väitteestä että skitsofreenikko joka kuulee ja näkee harhoja on pystytty parantamaan pelkän terapian avulla. Niin että voisitko laittaa.. niin ja jos nyt sitten laitat niin ainahan voin kyseenalaistaa lähteen/tutkimuksen luotettavuuden..

        Ainut todellinen asia on kuitenkin että ne jotka oikeasti sairastavat jotain noinkin vakavaa sairautta eivät parane tänne kirjoittelulla ja väittelyllä, he vaativat konkreettista hoitoa.

        Olen samaa mieltä. Olemme varmasti pattitilanteessa. Jokainen lopulta ratkaisee asian omalla kohdallaan, sillä perustein mihin lähteisiin luottaa ja mihin ei. Sehän on jokaisen omalla vastuulla mitä tietoa uskoo. Siitä ollaan samaa mieltä myös, että oli kyseessä sairaus tai muu ongelma niin hyvä hoito on hyvä juttu.


      • NÄIN ON
        appelz&orangz kirjoitti:

        Olen itse asiassa lukenut kyseisen skitsofreniasta kertovan jutun aikaisemminkin. Siinä ei ole mitään todisteita siitä, että kyseessä olisi oikea aivosairaus. Esimerkiksi vertailukuvassa näkyvä aivosurkastuman kehitys, on neuroleptien, ei "skitsofrenian" (iatrogeeninen) aiheuttama muutos. Vastaavalla tavalla ihmisiä on johdettu harhaan jo useita vuosikymmeniä. Nykyään yhä enemmän alan "asiantuntijat" ovat alkaneet myöntää, että surkastuma on todellakin käytetyn lääkityksen seuraamusta. Nancy Andreasen on yksi näistä tutkijoista, joka on joutunut hitaasti syömään sanansa skitsofreniasta aivosairautena. Jotta voisimme tutkia aiheuttaako "skitsofrenia" aivosurkastumaa luonnostaan, koehenkilöiden pitäisi olla ollut ilman neurolepteja. Mutta, kuten aiheeseen tutustuneet tietävät, tällöin huomattaisiin, että mitään eroa "skitsofrenikon" ja terveen aivojen välillä ei ole, löytö joka vaarantaisi koko biopsykiatrisen hoitomuodon uskottavuuden.

        Ihan oikeasti, oikeat lääkärit nauravat psykiatreille, jotka väittävät psyykkisiä ongelmia oikeiksi sairauksiksi...

        Palaan asiaan, kun olen lukenut masennus-linkin. Itse asiassa senkin olen lukenut aiemmin, mutta luen vielä uudelleen, että osaan juuri siihen kommentoida.

        Olisi hyvä muistaa että psykiatri ON ihan oikea lääkäri peruskoulutukseltaan joka on lääkärin tutkinnon jälkeen lukenut psykiatrian erikoislääkäriksi.


      • voi jeesus!
        appelz&orangz kirjoitti:

        Vuorossa masennus-linkki, joka oli kyllä pahempaa jargonia kuin muistinkaan. Hirveetä roskaa sanon suoraan. Ei mitään konkreettista siitä, että kyseessä olisi biologinen sairaus. Vaatinee kriittistä lukutaitoa, kun niin moni luulen näillä perustein voitavan sanoa, että kyseessä on oikea sairaus.

        "depression has many possible causes, including faulty mood regulation by the brain, genetic vulnerability, stressful life events, medications, and medical problems. It’s believed that several of these forces interact to bring on depression.

        To be sure, chemicals are involved in this process, but it is not a simple matter of one chemical being too low and another too high. Rather, many chemicals are involved, working both inside and outside nerve cells. There are millions, even billions, of chemical reactions that make up the dynamic system that is responsible for your mood, perceptions, and how you experience life."

        Kuunnelkaa nyt edellistä. Loppupäätelmä oli, että kemikaaleja on mukana prosessissa. :D Harvardin koulutuksenko vaatii tajuta, että ihmisen mielentilat muodostuvat kemiallisista prosesseista. Karmeeta jargonia. Jatketaan eteenpäin.

        "Research shows that the hippocampus is smaller in some depressed people."

        Voi vittu... Vähän kuin, että osalla diabeetikoista on insuliinin erityksessä ongelmia ja osalla ei ole. Mutta hetkonen. Eikös diabeteksen määritelmä ole, että nimen omaan on ongelma insuliinin erityksessä. Logiikka on seuraava: Osalla masentuneista on siniset silmät. Päätelmä: Sinisilmäisyys aiheuttaa masennuksen. Täh?! Älkää sulattako aivojanne jäämällä kiinni tähänkään mutuun. Mennään eteenpäin.

        "While more work needs to be done to determine the role of neurogenesis in depression, this is an interesting avenue of research."

        On varmasti mielenkiintoinen tutkimusaihe. Jätetään Harvardin kaverit tutkimaan ja jatketaan me sillä välin eteenpäin. Ehkä jo seuraavassa kappaleessa on todisteet siitä, että masennus on oikea sairaus.

        "They are deeply involved in how nerve cells communicate with one another. And they are a component of brain function that we can often influence to good ends."

        LOL. "to good ends"? Häiritsemällä ja tuhoamalla aivojen välittäjäainetoimintaa neurolepteillä, SSRI:llä ja muilla hermomyrkyillä on heidän mielestään hyvä vaikutus?! Suoranainen väärintulkinta tutkijoiden puolelta tai suoranainen valhe. Rupee suututtamaan tällanen valehtelu. Mennään eteenpäin saman tien.

        "In many cases, this shift appears to give the system enough of a nudge so that the brain can do its job better."

        .... Voi vittu mitä mulkkuja.... Valehtelevat aivan päin naamaa. Eteenpäin.

        "Brain cells usually produce levels of neurotransmitters that keep senses, learning, movements, and moods perking along. But in some people who are severely depressed or manic, the complex systems that accomplish this go awry. For example, receptors may be oversensitive or insensitive to a specific neurotransmitter, causing their response to its release to be excessive or inadequate."

        Mitä tähän nyt taas toteaisi, huhuh. Ei mitään konkreettista ja voisin lyödä vetoa, että päätelmät siitä, että maaninen tai sitä tai tätä on suurimmalta osin täyttä mutua. Selittävät kyllä mitä synapsissa tapahtuu ja niin pois päin, mutta heti, kun mukaan tuodaan niiden yhteys mielenterveysongelmiin, puhumattakaan mukamas oikeisiin sairauksiin, menee sormi suuhun saman tien. Ja eteenpäin (alan kyllästyä. missä ne todisteet on?)

        Lopuksi vielä geeniperimäselittelyt. Totta kai yksi on alttiimpi pelkäämään pimeää kuin toinen, toista jännittää esiintyminen enemmän kuin toista, yksi tuntuu rakastuvan uudelleen koko ajan ja toinen ei meinaa millään. Kaikki edellinen ovat aivokemioiden toiminnoista johtuvia eroavaisuuksia eri ihmisten välillä ja kukaan heistä ei ole sairas!

        Lopputulos: Ei mitään todisteita siitä, että masennus tai masentuneisuus olisivat biologisia sairauksia, kuten diabetes tai syöpä ovat. Pelkkää selittelyä koko juttu ja välillä suoranaista lukijoiden harhaanjohtamista. Tarvitset pitkän lasillisen turhautumiseni kesyttämiseksi.

        Olet sinä kyllä uskomaton pässi! Harvard on maailman ehkä arvostetuin yliopisto. Harvard med school on maailman ehkä arvostetuin LÄÄKETIETEELLINEN tiedekunta. Ja sinä väität lähdettä huonoksi.


      • appelz&orangz
        NÄIN ON kirjoitti:

        Olisi hyvä muistaa että psykiatri ON ihan oikea lääkäri peruskoulutukseltaan joka on lääkärin tutkinnon jälkeen lukenut psykiatrian erikoislääkäriksi.

        Tiedän tämän. Tarkoitin toki sitä, kun koulutusohjelmassa erkaannutaan. Toiset lähtevät lukemaan psyykkistä asiaa, toiset biologisia sairauksia, mutta sitten ne, jotka ovat lähteneet psyykkisiä ongelmia opiskelemaan alkavatkin väittää, että kyllä hekin hoitavat ihan aitoja oikeita biologisia sairauksia. Tässä kohtaa ja tuosta ajatuksesta se komedia, ja myöhemmin tragedia potilaiden parissa, syntyy. Katso historiasta, psykiatrit ovat aina olleet wannabe-lääkäreitä.


      • appelz&orangz
        voi jeesus! kirjoitti:

        Olet sinä kyllä uskomaton pässi! Harvard on maailman ehkä arvostetuin yliopisto. Harvard med school on maailman ehkä arvostetuin LÄÄKETIETEELLINEN tiedekunta. Ja sinä väität lähdettä huonoksi.

        Taas kerran suosittelen tutustumaan psykiatrian historiaan ja Harvardin rooliin siinä. Harvard on yksi arvostetuimmista yliopistoista maailmassa varmasti kaikilla muilla aloilla, mutta psykiatriassa sieltä tulevat suurimmat ääliöt. Tai siis sehän riippuu keneltä kysyy, lääketeollisuudelta vai potilasryhmiltä.

        Ongelmana keskustelussa on, että ihmiset eivät oikein tunne psykiatrian taustoja riittävän hyvin ymmärtääkseen kokonaisuutta. Ymmärrän hyvin, että Harvard herättää heti kunnioitusta ja karistaa kaikki epäilyt uskottavuudesta, mutta ymmärtäkää, että psykiatria on eri maata. Ja yksi iso virhe, jonka matti meikäläiset tekevät on luulla, että psykiatria on osa lääketiedettä. Näin ei ole.


      • huh huh!
        appelz&orangz kirjoitti:

        Taas kerran suosittelen tutustumaan psykiatrian historiaan ja Harvardin rooliin siinä. Harvard on yksi arvostetuimmista yliopistoista maailmassa varmasti kaikilla muilla aloilla, mutta psykiatriassa sieltä tulevat suurimmat ääliöt. Tai siis sehän riippuu keneltä kysyy, lääketeollisuudelta vai potilasryhmiltä.

        Ongelmana keskustelussa on, että ihmiset eivät oikein tunne psykiatrian taustoja riittävän hyvin ymmärtääkseen kokonaisuutta. Ymmärrän hyvin, että Harvard herättää heti kunnioitusta ja karistaa kaikki epäilyt uskottavuudesta, mutta ymmärtäkää, että psykiatria on eri maata. Ja yksi iso virhe, jonka matti meikäläiset tekevät on luulla, että psykiatria on osa lääketiedettä. Näin ei ole.

        Jösses mitä skeidaa taas! Psykiatria on osa LÄÄKETIEDETTÄ. Kaikkialla psykiatrit ovat LÄÄKÄREITÄ. Heillä on yleislääkärin tutkinto, ja psykiatrian erikoistumisopinnot sen lisäksi!

        Psykiatrian historialla ei ole mitään merkitystä nykyisyyden kannalta. Yleislääketieteenkin historia on pullollaan toimimattomia ja nykyisin epäinhimillisenä pidettyjä hoitotapoja.


      • appelz&orangz
        huh huh! kirjoitti:

        Jösses mitä skeidaa taas! Psykiatria on osa LÄÄKETIEDETTÄ. Kaikkialla psykiatrit ovat LÄÄKÄREITÄ. Heillä on yleislääkärin tutkinto, ja psykiatrian erikoistumisopinnot sen lisäksi!

        Psykiatrian historialla ei ole mitään merkitystä nykyisyyden kannalta. Yleislääketieteenkin historia on pullollaan toimimattomia ja nykyisin epäinhimillisenä pidettyjä hoitotapoja.

        Et tiedä mistä puhut. En lähde tämän pidemmälle jauhamaan samaa asiaa. Vaikutat siltä, että sinua ei totuus aidosti edes kiinnosta. Saat kuvitella mitä tahdot.

        Oli asia mikä tahansa, jotta nykyisyyttä voi ymmärtää on tunnettava historia.


      • hölynpölyä!
        appelz&orangz kirjoitti:

        Et tiedä mistä puhut. En lähde tämän pidemmälle jauhamaan samaa asiaa. Vaikutat siltä, että sinua ei totuus aidosti edes kiinnosta. Saat kuvitella mitä tahdot.

        Oli asia mikä tahansa, jotta nykyisyyttä voi ymmärtää on tunnettava historia.

        Sinä itse et yhtään ymmärrä, mistä psykiatriassa on kyse. Se on _tiede_ jonka käsitykset perustuvat vertaisarvioiduissa julkaisuissa, kuten The Lancet Psychiatryssä (maailman arvostetuimman LÄÄKETIETEELLISEN JULKAISUN The Lancetin osa) julkaistuihin tieteellisiin artikkeleihin. Jos vanha käsitys on väärä, tieteessä sen voi todistaa tutkimustuloksella. Psykiatria ei siis ole mikään historiaan perustuva uskomuskokoelma kuten näytät kuvittelevan, vaan itseään jatkuvasti korjaaja ja kehittävä systeemi.


      • ldkjfas
        NÄIN ON kirjoitti:

        Eikös tuossa skitsofrenia tutkimuksessa juuri sanota että skitsofreenikoilla, myös henkilöillä ketkä ei ole saaneet mitään hoitoa on harmaa materia vähentynyt aivoissa, eritoten ohimo- ja otsalohkoissa, sekä heillä on laajentuneet kammiot aivoissa.

        "Individuals with schizophrenia, including those who have never been treated, have a reduced volume of gray matter in the brain, especially in the temporal and frontal lobes."

        "Individuals with schizophrenia, including those who have never been treated, typically have enlarged ventricles in the brain."

        Nuo rakenteelliset poikkeavuudet eivät ole mitenkään spesifejä skitsofrenialle. Aivojen rakenteellisia "poikkeavuuksia" voi aiheuttaa lukuisat eri tekijät kuten runsas alkoholinkäyttö, masennus, traumat, raskaus, ikääntyminen, alhainen koulutustaso, pään koko, etninen tausta jne. Neuropsykologinen perusfakta on, että aivot ovat plastinen elin. Tietty toiminta on yhteydessä tuohon tomintaan liittyvän aivoalueen kokoon. Esimerkiksi musiikin kuuntelu, soittaminen, polkupyörällä ajo,kielten opettelu ...siis kaikki mahdollinen elämässä koettu ja opittu vaikuttaa aivojen rakenteeseen. Tutkimusten mukaan nuo aivojen eri alueiden koko vaihtelee ns. terveilläkin ihmisillä siinä määärin, että eri aikoina saadaan eri mittaustuloksia. Siksi nuo löydökset eivät mitenkään tee skitsofreniasta aivosairautta kuten esimerkiksi Alzheimerin taudista tai muista aivosairauksista. Se vain on yhteydessä joillakin potilailla skitsofrenian puhkeamiseen. Yhtä hyvin voidaan väittää, että esimerkiksi skitsofreenikoilla on enemmän päihdeongelmia, traumoja ja alhaisempi koulutustaso ja he usein kärsivät yksinäisyydestä yms ja tämä aiheuttaa noita "poikkeavuuksia" joillakin potilailla, ei suinkaan kaikilla.


      • Tiedoksi
        appelz&orangz kirjoitti:

        Et tiedä mistä puhut. Biologinen sairaus ja psyykkinen oire ovat eri asioita. Kysymys ei ole siitä kenellä on ollut mitä tai kenelle on mitäkin. Kysymys on todellisuudesta ja todellisuudessamme syöpä on biologinen, oikea sairaus ja masennus psyykkinen ongelma. Molemmat silti vakavasti otettavia.

        Masennus on biologinen sairaus. Niin myöskin erilainen psyykkinen oirehtiminen kuten rakkaus on biologista.


    • 234324324324234324

      No ei mikään.

      Hyi hitto, itsellä esim venlafaxin 75mg käytössä ja siitä tulee aivan järkyttävä olo, tuntuu että oksennus lentää koko ajan mutta silti ei tule, ja hikoilluttaa ja aivan hirveä olotila.

      • kannattaa....

        Kannattaa ottaa se heti ruokailun jälkeen niin kuin ohjeessa on kerrottu.


    • miestporeigporeigp

      Lääkityksen ohella lienee hyvä muistaa myös säännöllinen ruoka- ja unirytmi. Ja liikunta, jos siihen masennukselta pystyy. Joskus myös työnarkomania voi auttaa tietynlaiseen masennukseen ja esim. se, että herää aikaisin ja tekee sitten työtä väsyneenä, vähän "tokkurassa" ja nukkuu sitten enemmän viikonloppuna.

      Mutta on tietenkin olemassa myös masennuksen tyyppejä, joissa työskentely ei ole mahdollista. Tai liikunta.

    • psy-ki-at-ri

      Skitsofrenia on 100% biologisesti todistettavissa oleva sairaus.
      Lähes kaikilla pitkään neuroleptejä käyttäneillä on samankaltaisia aivomuutoksia.
      Ja neuroleptejä käytetään pääasiassa skitsofrenian hoitoon.
      Joten tästä voidaan päätellä että skitsofreenikoilla on aivosairaus joka aiheuttaa nuo muutokset.

      • Aspergerinfo

        FAKTAA!!! Vuosikymmeniä psykoosisairauksia tutkineet psykiatrian alan ammattilaiset voivat todistaa mm. skitsofrenian olevan aivosairaus; aivokuvantamisella pystytään todistamaan aivojen välittäjäainepitoisuuksien erilaisuus verrattuna ei-skitsofreenikoihin. Piste.


      • appelz&orangz

        :D Paras mind fuck pitkään aikaan. Entinen lääketeollisuuden isoherra heitti lukijoille samantyyppisen huvittavan päättelyketjun, johon ihmiset usein lankeavat. Se meni seuraavasti.

        "This type of argument is often found in connection with medicinal products: There is no evidence that this product does NOT work, therefore, it works."

        John Rengen Virapen


    • Foliosopher's stoned

      Syntetisoikaa meditaatio.

    • eila inkeri

      Masennuksen (ja muidenkin mielihäiriöiden) parasta hoitoa on; tukea antava ympäristö, lepo, liikunta, mielekäs toiminta päivisin ja mieltä painavien asioiden työstäminen.

      Lääkitys on pahinta mitä voidaan tehdä. Lääkityksen aloittamisen jälkeen menee muutama vuosi ennen työkyvyttömyyseläkettä, ja siinä välissä on kokeiltu markkinoilla olevat lääkkeet, sähköhoidot, erilaisia diagnooseja ja niihin lääkityksiä.

      Kaikki me koemme elämässä vaikeita aikoja, toiset vaan haluaa jäädä rypemään ongelmissaan ja monesti tätä vyyhtiä vain pahentaa psykiatrian tuomat diagnoosit sekä lääkitykset. Toiset meistä työstää ikävät asiat/tapahtumat ja jatkavat matkaansa.

      En ole selvinnyt tästä elämästä ilman kolhuja, kokeilin aikoinaan mitä apuja psykiatria voi tarjota. Tuo aika on elämäni mustimpia aikoja, en ikinä unohda lääkkeiden tuomaa henkistä tuskaa ja hätää (toki tätä tilaa nimitetään sairauden pahentumiseksi)

      Vuosia olen selvinnyt ilman lääkkeitä, poissa ovat itsemurha-ajatukset ja ikuinen epätoivo. Tietenkin elämä on vuosien varrella tuonut uusia haasteita joihin ajan hengen mukaan pitäisi hakea apua.. en enää sorru tuohon ansaan, aikani märehdin ja annan surun olla. Aika auttaa ja elämä jatkuu.. ilman lääkkeitä.

      • pyh...

        Lääkkeet toimivat minulla ihan hyvin. En todellakaan ole halunnut jäädä rypemään ongelmissani, vaan pyrin etsimään konkreettisia ratkaisuja, joista lääkkeet ovat
        olleet eräs parhaiten toimiva. Sinun kokemuksesi ei ole ainoa oikea.


      • "Ryvetä itsesäälissä

        Sitä kuulee niiltä surkeimmilta ihmisiltä.


      • appelz&orangz

        Oikeassa olet. Lääkkeet eivät ole ratkaisu ihmisen psyykkisiin ongelmiin.


    • viinaonihanaa

      Paras masennuslääke on kyllä viina, aina auttaa ja hyvä mieli tulee :)

      • Niinpä_001

        Tuo on muuten totta tietyllä tasolla. Alkoholi on petollisen tehokas lääke masennukseen. Ahdistus lievittyy heti ja mieliala nousee. Tulee vain lääkitystä nostettua helposti liiaksi ja vaikutus on lyhyt aikainen.


    • sisumies

      Ainoa joka auttaa on suomalainen SISU.Ai niin se on vain suomalaisilla ei luusereilla.

      • Kotimaistako

        Sisu pastillit tehdään Italiassa.


    • että sillee

      Mietin myös tuota vaihtoehtoa, että viinako masennuslääkkeen tilalle? Edessä olevan kohtaloni kun tiedän eli kuolemahan se siellä odottelee. Ja voihan sitä kuolla vaikka auto-onnettomuudessa ennen maksasairautta. Ensin kokeilin cipralexia 3 kk toivoen parannusta, sitten Seronilia toiset 3 kk, ei mitään apua, nyt on viikko mennyt venlavaxinia..
      Suomalaista Sisuakin olen yrittänyt, mutta ei se auta minua tällä hetkellä. Syön vitamiineja ja D-lisää, liikun ja syön ja nukun hyvin, siitä huolimatta alavireinen olo koko ajan.
      Ajattelin valkoviiniä kokeilla illalla, edes hetken apu

      • Suikkiskandi

        Alkoholi poistaa ahdistusta tehokkaasti, ja toimii tilapäisiin nukahtamisvaikeuksiin illalla kohtuudella nautittuna(1-2 annosta).

        Liikakäyttö aiheuttaa kuitenkin masennusta...

        Et voi olla kännissä koko ajan, olet kohta masentunut moniongelmainen juoppo...

        Masentuneelle siis ei voi alkoholia suositella lääkkeeksi perusongelmaan.


    • EX-JUMITTAJA

      Minä tiedän kokemuksesta, mikä POISTAA MASENNUKSEN LOPULLISESTI!

      Se on Jumalan Pyhä Henki. Kun Jeesus saa pelastaa sinut ja täyttää sut
      Pyhällä Hengellä, elämästä tulee ihmeellistä ja mielenkiintoista!
      Ei tarvi aamulla vetää peittoa naamalle tuskastuneena kun elämä on sitä samaa.

      Oikeesti, Jeesus elää ja tekee ihmeitä tänäänkin, samalla tavoin ku 2000v sitten.
      Nyt Hänen antamansa puolustaja, Pyhä Henki meissä tekee ihania juttuja!

      "ILOITKAA AINA HERRASSA!
      VIELÄKIN SANON: ILOITKAA AINA HERRASSA!
      ILO HERRASSA ON MEIDÄN VOIMAMME."

    • kysymyksiä

      Miksi masentuneiden ja mielenterveysongelmaisten työkyvyttömyyseläkkeet ovat noususuuntaisia? Eikö lääkitys parannakaan?

      • gpiwrj

        Ei paranna eikä auta. Lukekaahan Robert Whitakerin Anatomy of an Epidemic niin ei tarvitse luulla, saa tietää.


      • rrrrrrrrrr
        gpiwrj kirjoitti:

        Ei paranna eikä auta. Lukekaahan Robert Whitakerin Anatomy of an Epidemic niin ei tarvitse luulla, saa tietää.

        Entä jos Robert on väärässä..?


      • gpiwrj
        rrrrrrrrrr kirjoitti:

        Entä jos Robert on väärässä..?

        heheh. :)


    • appelz&orangz
      • NÄIN ON

        "Oikeassa" lääketieteessä ei vähään aikaan olekaan löytynyt uusia sairauksia. Niitäkin silloin tällöin aina löytyy, liekö AIDS viimeisin?


      • Sound of Silence
        NÄIN ON kirjoitti:

        "Oikeassa" lääketieteessä ei vähään aikaan olekaan löytynyt uusia sairauksia. Niitäkin silloin tällöin aina löytyy, liekö AIDS viimeisin?

        Psykiatriassa löydetään lähes joka kuukausi uusia "vakavia" sairauksia, joita pitää hoitaa tehokkain lääkkein..

        ja ihmiskuntaa viedään kuin pässejä narussa.

        Lääkeyhtiöt nauraa likaiseen partaansa, kun ihmiset ovat niin vietävissä olevia.

        Harvassa tuntuvat olevan omilla aivoillaan ajattelevat ihmiset.

        Aikoinaan psykiatriassa lobotomiakin oli sairauden hoitoa ja tätä osa kiitteli hyvänä hoitona. Nykypäivänä lobotomioita tehneet tohtorit ovat pahoillaan ja väittävät toimineensa vain sen ajan hengen ja toimintaohjeiden mukaan.


    • Monikohan täälläkin

      on lääkäri leimannut mielenvikaiseksi, syöttääkseen lisää masennusta pahentavia turhia psyykelääkkeitä?!! Kannattaa lukea tutkijoiden tekstejä muitakin kuin puolueellisia LÄÄKEtieteen tutkimuksia, koska LÄÄKEtiedehän on yhtäkuin LÄÄKETEHTAAT!! Lääketiedehän suoltaa ainoastaan LÄÄKKEIDEN myynnin edistämis tekstiä! Ja noita puoluttomia tutkijoita he innolla yrittävät mollata:


      ................................Tässä toisenlainen lähestymistapa masennukseen:
      >>>Masentaa – ainakin sitten, kun kärsit allaolevista oireista ja kerrot näistä lääkärille, >>>>>>joka tekee pahimman mahdollisen virheen: >>>>>>Syyllistää potilasta lisää kertomalla että ”vika on korvien välissä”, vaikka todellisuudessa oireet ovat korvien välissä, mutta varsinainen vika onkin seinien välissä!
      Kun kokosin tätä kvht-testiä hermostollisten oireiden osalta, niin.......................
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

      • Valdoksan ja kevät

        Mie olin unilääkeitsariyrityksen jälkeen sairaalassa kaksi viikkoa. Kaikkia lääkkeitä kokeiltiin, että olisin saanut nukuttua. Ei auttanut. Sitten viikon jälkeen määrättiin cipralex, syvempi masennus ja ahdistus ja en voinut syödä mitään. Sairaalasta kuitenkin palautettiin kotiin viikon jälkeen tenoxien ja muiden lääkkeiden kera. Aamulla kun tein leivän, pystyin syömään yhden puraisun ja illalla ehkä toisen. Sitten sain puhelun, mikä romahdutti minut täysin ja otin taas kaikki lääkkeet. Kaksi päivää unohtunut. Vaihdettiin cipralex valdoksaaniin, ja alkoi ruokahalu ja syvin masennus kadota. Olin sen jälkeen vain viikon sairaalassa. Alkuun valdoksan aiheutti ehkä kiihtynyttä pulssia, mutta muuten sopi hyvin. Tarvitsen vielä unilääkettä omaehtoisen kolmen-neljän tunnin unen jälkeen, mutta huomaan että elämä jatkuu. No, vielä on taistelu ihmisuskoon ja parisuhteisiin. Minulle valdoksan, kolme viikoa Balilla ja kevään tuntu ovat pelastaneet minut tästä syvästä masennuksesta. Valdoksan ei vaikuta niin, että se lamaisi tunteita ainakaan minulla. Nää mielialalääkkeet ovat niin monimuotoiset kuten meitäkin on ongelmineen. Ihanaa kevättä kaikille


    • asder

      Anafranil 75mg Retard Rivatril 2mg x3/pv.
      Tuolla kombolla pärjänny parhaiten ahdistuneisuuden ja masennuksen kanssa.

    • cchr

      Älkää kajotko lääkkeisiin! parasmasennus lääke(myrkky) on ei lääkettä(myrkkyä) niillä saat itsesi hajalle lopullisesti. Se on miljardi bisnes ja psykiatrit eivät teille parasta halua vaan no kertokoot vaikka tämä
      http://www.youtube.com/watch?v=gvdBSSUviys
      Saattaa olla erittäin shokeraavaa! mutta saatatte pelastaa itsenne ja läheisenne joten katsokaa!

    • canna

      Kannabis on itselleni sopivin. Vaikutus alkaa heti ja huolet häviää samantien.

    • Unikirja

      Uusi blogiosoite Unettoman Selviytymisoppaalle: http://unikirjanposti.wordpress.com/

      Blogissa on käsitelty melko kattavasti Suomessa unettomuuden hoitoon käytettävät lääkkeet miedoista vahvempiin

    • artsi3

      Mulle ei sopinut citalopram kovien sivuvaikutuksien takia. Venlafax(Efexor) sopii ja toimii noin kuukauden käytön jälkeen eikä käytännössä sivuvaikutuksia. Ystäväpiirissä on kolme jotka käyttävät mielialalääkkeitä. Kaikilla on auttanut lääkkeet. Eräässä tutkimuksessa kerrottiin 2/3 auttavan mielialalääkkeiden käyttö. Se pitänee paikkansa. Jos mahdollista liikunta, terveellinen ruokavalio ja empaattinen kanssakäyminen ihmisten kanssa kannattaa ottaa mukaan hoito-ohjelmaan. Masennuksesta voi päästä eroon!

      • sschamisti

        lol. mikä mainospuhe. :)


    • Huijausta Psykiatria

      psychiatry: Industry of death

    • artsi41

      heh, ei se mikään mainospuhe ole vaan faktapuhe! Faktoille te supernegatiiviset ihmiset ette voi mitään, koska se on mahdotonta!

    • Valoa kohti

      Miä todennäköisyys on että vakava sairaus iskee johonkin 4-henkisestä perheestä. Meillä iski kaikkin neljään. Oma nuppini ei sitä näytä ilman masennusta kestävän. varsinkin kun yksi kuoli.

      Nyt D vitamiinia 100 mg pv
      C-vitamiinia 1 g pv
      B ja foliohappoa

      Omega 3 teki myös hyvää, mutta kuulun pieneen vähemmistöön jolla se aiheuttaa tähystysleikkauksissa verentuoloa kuin häriän kurkusta.

      Valxodan on Cipralexin parannettu veriso. Sisältää myös melatoniinin takaisinestäjän. Saan nyt yön nukutuksi ilman painajaksia ja ahdistuksia.
      Se on paras vaihtoehto mitä minä ytiedän.

      Lenkkeiyä pitää vielä lisätä ja hetkessä elämistä elämäntapa yrittäjänä.

      Vaddoxan ei kuulemma aiheuta vieroitusoireita jos sinne asti joskus pääsisi.

    • artsi3

      Jep enemmän näitä viestejä, jotka ovat löytäneet keinoja miten masennusta/ahdistusta nujerretaan! Ihmisiä tässä yritetään auttaa.

    • artsi7

      Ja jos päädytte käyttämään mielialalääkettä ja se aiheuttaa pahoja sivuvaikutuksia, niin vaihtakaa toiseen. Mulla meni puolivuotta hukkaan, koska lääkäri kehotti väkisin syömään Citaropramia vaikka pienetkin annokset aiheutti kovia haittavaikutuksia. Vaihdoin Venlafaxiin(Efexor) ja se onneksi sopi mulle. Tässä hyödyllistä tietoa masennuksesta:

      http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/masennuslaake_suojaa_mielta_ja_kehoa

    • Reima Reiska

      Viidentoista kilsan juoksulenkki.

    • artsi7

      Juoksin 10 km lenkkejä, joogaa, avantoo yms. mut ei riittänyt. Jotkut joutuu ottaa lääkettä lisäksi. Pitkät juoksulenkit on kyllä paras konsti ns. luonnonkeinoista.

      • Kalju Pitkätukka

        Aina olen vihannut kaikenlaista hikiliikuntaa.

        Lähdepä siinä juoksulenkille masiksessa.

        Kävely koiran kanssa, hirvimetsällä ajomiehen homma, metsätyöt(joita ei saa aloitettua masiksessa...), fyysiset työt, siinä minun liikuntani josta osaan nauttia.


    • nainen 22v

      Mulla jokapäivä otettavat masennuslääkkeet teki olon utuiseksi, en pystynyt itkemään enkä nauramaan ja mieliala oli kuin viivottimella vedetty suora viiva (tämä oli pahimmassa vaiheessa helpotus, mutta pidemmän päälle se alkoi tuntua ihan hirveältä).

      Tällä hetkellä käytän bentsoja paniikkiin enkä ota enää masennuslääkettä. Tunnen oloni normaaliksi, pystyn tekemään asioita enkä pelkää. En saa bentsoista minkäänlaista euforian tai hyvänolontunnetta - vain normaalin olon (joka tosin on aika ihana monen masennus - ja paniikkivuoden jälkeen...). Nautin nyt normaalista elämästä kun vielä voin - luulen ettei lääkäri määrää minulle enää bentsoja koska niihin jää koukkuun.

      • 10+18

        Myös masennuslääkkeisiin ja psykoosilääkkeisiin jää koukkuun, joten bentsodiatsepiinit eli ahdistuslääkkeet eivät eroa siinä mielessä mitenkään. Psykiatrit eivät yleensäottaen tiedä, että ensin mainitut lääkkeet koukuttavat ihan samalla tavalla.


    • artsi8

      Se on totta että bentsot toimii parhaiten, mutta lääkärit varottelee niistä. Luulisi että jos niiden käyttö pysyy tietyissä rajoissa niin niitä voisi käyttää jatkuvasti. Mene ja tiedä. Onhan niitä jotka ovat käyttäneet bentsoja 30 vuotta eikä mitään ongelmaa ole havaittu. Joillakin vastaavasti mennyt käyttö överiksi ja tullut isoja ongelmia. Taitaa olla vähän kuin alkoholin kanssa. Osa kykenee käyttämään kohtuudella, osa alkoholisoituu. Lääkärin kanssa näistä tietysti pitäisi keskustella.

    • Vaihtamalla paranee

      Koitin katsoa josko joku muukin täällä olisi Voxra kuurilla, mutta eipä näy.
      Olen sairastanut masennusta kohta 13 vuotta, syönyt Seroxatia, Xanoria, Cipralexia ja jos vaikka mitä ja kaikki vaikuttivat samalla tavalla - mikään ei tuntunut miltään. Kaikki oli vain tasapaksua "olemista", ei sitä olotilaa muutoinkaan voi kuvata.
      Sitten luin jostain lehdestä artikkelin Voxrasta jota käytetään lähinnä tupakasta vierottamiseen, mutta jolla on saatu hyviä tuloksia myös masennuksen hoidossa. Ja se mikä artikkelissa erityisesti pisti silmään, oli maininta siitä, ettei Voxra tee käyttäjästään sohvaperunaa, eikä se vie seksihaluja. Loistavaa! Leikkasin artikkelin irti, näytin sen lääkärilleni ja sanoin, että haluan kokeilla Voxraa. Lääkäri sanoi, ettei ole edes kuullut tuollaisesta lääkkeestä, mutta suostui vaihtamaan reseptin ja totesi, että "katsotaan kuin sun käy."
      Seuraavat neljäkuukautta olivatkin sitten todella mielenkiintoista aikaa. Ensimmäiseen kahteen viikkoon en huomannut itsessäni mitään muutosta, mutta sitten vaikutukset alkoivat tuntua. Kirjaimellisesti. Kun on vuosikausia elänyt pumpulilla vuoratussa maailmassa, oli pirun pelottavaa alkaa tuntea jotain. Se oli kuin olisit ollut hullussa vuoristoradassa. Itketti, nauratti, vitutti, riemastutti, välillä ei huvittanut tehdä mitään, välillä virtaa oli kuin pienessä kylässä. Pahimmillani pelkäsin, että masennus on muuttunut maanis-depressiivisyydeksi, niin hurjasti mielialat heittelivät. Mutta niiden hyvien hetkien takia jatkoin Voxran syömistä ja sellaiset puolivuotta lääkkeen aloittamisen jälkeen meno tasoittui ja tunsin oloni pitkästä aikaa normaaliksi. Seksihalutkin palasivat, mikä ilahdutti erityisesti miestäni...
      Pelkkä lääkkeiden syöminen ei kuitenkaan riitä ja minulla kävi tuuri kun lääkäri pisti lähetteen psykiatrian sairaanhoitajalle, jonka luona kävin juttusilla kerran viikossa, ja pitkän tappelun (Kela) jälkeen aloitettiin myös psykoterapia.
      Nyt on takana kaksi vuotta terapiaa ja kolme vuotta Voxraa. Tunnustan, että Voxrasta on tullut ns. kemikaalinen tutti josta en halua luopua, vaikka terapeutti on vihjaillut, että voisin edes pienentää annosta.

      En nyt väitä, että Voxra tulee ja pelastaa meidät kaikki, mutta minulle se sopii ja kannattaa kokeilla. Kaikkine iloineen ja vitutuksineen se on sen arvoista.

      • 10+18

        Varoitan vain kaikille lukijoille, että mitään psyykenlääkkeitä ei pidä mennä "vaan kokeilemaan", sillä niiden käyttön liittyy merkittäviä riskejä, Voxraan niin ikään.


    • artsi7

      Bentsot on ensiapua ja tilapäiskäyttöön, joihin toleranssi kasvaa nopeasti. Riippuvuus kehittyy nopeammin kuin alkoholiin.
      Bentsodiatsepiinien pitkäaikaiskäyttö heikentää aivojen noradrenaliinin-, serotoniinin-, asetyylikoliinin ja dopamiinintuotantoa. Nämä välittäjäaineet ovat välttämättömiä älyllisille toiminnoille, muistille ja tunteiden esiintymiselle, lihaskunnolle ja -koordinaatiolle, sydämen rytmille ja verenpaineen säätelylle sekä muille ruumiintoiminnoille[14]. Noradrenaliinin, serotoniinin ja dopamiinin erittymisen vähentyminen voi aiheuttaa muun muassa paniikkihäiriö- ja masennusoireita. Tämän vuoksi bentsodiatsepiinilääkitykseen pyritään usein yhdistämään masennuslääkkeellä, joka lisää aivojen serotoniinipitoisuuksia, joissain tapauksissa myös noradrenaliinin ja dopamiinin pitoisuuksia.
      Mutta on poikkeuksiakin joille bentsot sopivat pitkäaikaiskäytössä.

    • ..................

      up.

      • Sertralin 100mg aamulla
        Triptyl 300mg illalla
        Rivatril 1 0,5 1mg

        Tällä setillä mennään tällähetkellä. Mielestäni paras lääkitys 7 vuoteen.


    • selvityjä

      Hei kaikille. Ensi kertaa kirjoitan jollekkin tämän kaltaiselle palstalle.
      Mielenkiinnoll lueskelin kommentteja.... Jos vitamiineillä saisi kaiken korjattua en olisi ikinä edes sairastunut tai monipuolisella ruualla.... Masennuslääkkeet ovat hyviä kun ne ovat oikeat sinulle ja oikein käytettynä tukevat paranemistasi. Ongelmat eivät kuitenkaan poistu jos niitä ei käsittele ja käy läpi. Useimmiten masennus johtuu jostakin.... Minun kohdalla suurin syy tulee vaikeasta lapsuudestani ja nuoruus ajasta sekä huonoista ihmis suhteista. Se joka ei ole kokenut esim. Hyväksikäyttöä, alkoholismia lapsuudessa, välivaltaisia mies/ nais suhteita avoliittoa 7 vuotta täys narsistin kanssa ym jotka vaikuttavat pysyvästi ja suuresti henkiseen oloosi, ei voi minusta tuomita toista ihmistä lääkkeiden käytöstä, jos ne tuovat avun normaalii elämään. Tai edes sen että pystyt toimimaan lähes tulkoon normaalisti. Lääkkeiden rinnalla täytyy myös hoitaa itseään muuten voimavarojen mukaan. Mitkään vitamiinit tai lääkkeet eivät poista traumoja oli ne sitten mitä vain, mutta ne tukee sinun henkistä paranemistasi ja antaa voimia prosessiin mikä kestää vuosia. Minä en ole edes ajatellutkaan saavani mitään ihme parantumista lääkkeiden avulla. Pääasia on ollu se että pystyn hoitamaan lapseni ja olemaa heille läsnä oleva äiti enkä se joka makaa kaiket päivät sohvalla kun ei jaksa eikä halua tehdä mitään.. paniikkihäiriö ja yleinen ahdistuneisuus rajoittaa liikkumistani edes kotipihalla saatikka kauppaan mentäessä ja siihenkin syön lääkettä, koska kuoleman pelko on nii vahva että en pysty. Ilman lääkkeitä en laskisi edes lapsia leikkimään ulos koska pelkään niin paljon heille sattuvan jotakin oman lapsuudessa tapahtuvien asioiden takia. Että jos saan avun lääkkeillä normaaliin elämään niin syön mielummin kun antaisin lastei olla sijaiskärsijöinä. Ja tiedoksi epäilijöille, että käyn kallista terapiaa ja toden totta haluan saada siitä sen vatsineen, että parantuisin ja saisin loppuelämän elää ilman lääkkeitä. Sitten vielä fyysyset sairaudet lisäävät masentuneisuutta, koska ne rajoittavat normaalia elämää kipujen takia. En pystynyt vuosi sitten juuri ollenkaan seisomaan/ kävelemään, kiitos lääkkeiden pystyn jopa laittamaan itse lapsilleni ruuan ja touhuamaan heidän kanssaan. Enkä ole mikään hentukka vaan 40- vuotias kolmen lapsen äiti ja kohta vanhimman lapsen lapselle mummo. :) joka yrittää löytää jokaisesta päivästä jotakin positiivista ja ihanaa vaikka onkin henkisesti rikki. Kiitos elämälle lapsistani ja kaiksesta mitä minulla on. Mukavaa kevättä kaikille... Kauhuksi kaikille lääkkeistä kieltäytyjille. Lääkitys: Valdoxan,cymbalta,opamox,Lyrica,Norspan, Arcoxan ja melatoniini...
      Niin ja onnea teille, joilla on elämä raiteilla vitamiineilla ja luontaistuotteilla :) Me kaikki olemme erillaisia ja kukaan meistä ei ole oikeutettu tuomitsemaan ketään. <3

    • Jöpökeijo

      Masennuslääkkeet ja xanorit on hyviä, kun tekee tosi ressaavaa ja vittumaista työtä.

    • Subutex-prinssi

      Minulla toimii ainoastaan Subutex masennukseen. 1,3mg nuuskattuna aamulla 5 päivää viikossa mennyt nyt puolisen vuotta. Annos pysynyt koko ajan samana. Välipäivistä ensimmäinen menee vielä ihan hyvin ja pystyy hoitamaan arkiaskareet, mutta toisena päivänä viimeistään masennusoireet palaavat.

      Jos tuntuu, että omaat hoitoresistentin masennuksen niin suosittelen koittamaan Subutexia, vaikka se monelle onkin tabu. Tietysti jos jättää jonkun oljenkorren kokeilematta sen vuoksi, että se on tabu niin tuskin on oikeasti masentunut.

    • Parastahoitoa

      Homeopaattiset lääkkeet on parhaita, niistä ei tule sivuoireita ja tulos voi olla jopa pysyvä, riippuen homeopaatista ja miten hän osaa asiansa. Eikä vie monta kuukautta hoitaa itsensä kuntoon.

    • Anonyymi

      Taide.

      Ja usko.

      Luonto on myös aika hyvä siinä. Kävely ja ilmojen haistelu.

      Vertaisryhmät.

      Läheiset. Ja eläimet tietysti.

      Siinä ne kai aika lailla on. Työskentely on kanssa ihan hyvä, sitten kun sitä jaksaa.

    • Anonyymi

      Paras lääke on pii--iitkä sairasloma jossa saa rauhassa palautua.

      Seuraavaksi paras lääke on oikeat elintavat. Joka päivä säännöllistä hyvää ruokaa, lepoa ja liikuntaa jaksamisen ja oman voinnin suomissa rajoissa.

      Kolmanneksi paras lääke on työ kun vointi alkaa olla lähellä työkuntoa.

    • Anonyymi

      Itse suosittelen Brintellixiä (aloita 5mg tableteilla). Se on paras masennuslääke mitä olen kokeillut. Mirtazapin on myös hyvä jos ei saa unta, mutta ei se 30mg annoksellakaan auttanut minun masennukseen tarpeeksi (mutta kuten jo sanoin, se on hyvä lisä pienellä annoksella jos on unettomuutta).

      Monet myös sanovat että Aurorix eli moklobemidi on hyvä lääke jos SSRI tai SNRI lääkkeet eivät auta. Neuroleptejä en voi mitenkään suositella ellei ole psykoottinen tai sairasta jotain psykoosisairautta.

    • Anonyymi

      Hirttoköysi tai junan raide on paras

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe