Miten toimin ruoka aikaan koirieni kanssa? Pelkkä ruokakipon kolahdus on saanut ne tähän mennessä sekoamaan, sen kuultua alkaa loputon vinkuminen ja keittiössä "vaatiminen", kunnes sen ruoan saa.
Jääkauden aikaanhan poikkeuksen tekee juuri ruoka aika, eli sillon saa sen muutaman käskyn antaa (istu, ota). Mutta onko tuo vaatiminen sallittua, kyllähän koira haluamansa saa kun aikansa kuppia vinkuu, ja turha odottaa kupin unohtamista..
Toinen ongelma vieraiden saapuminen. Toki vieraat jää ihan minimiin jääkauden ajaksi, mutta yksi poikkeus on tehtävä. Jo ovikellon soiminen on tähän mennessä saanut sen hyökkäämään ovelle ihan täpinöissään, maahan käskyt kaikuu kuuroille korville.. Tai ainakin unohtuu sekunneissa. Vieraat tulee sisään, haistellaan hypitään vingutaan jnejne.
Suljenko toiseen huoneeseen suosiolla koko vierailun ajaksi, annanko olla vai mikä olis paras?
Onko oikeasti näin, että jääkausi ei koske vieraita?
jääkausi + rjokailu ja vieraiden vastaanotto
25
296
Vastaukset
- Aika turha kausi
Tuota noin, sen ihmisten vierailun ajaksi voisit hyvin sulkea koirat toiseen huoneeseen ilman jääkauttakin. Näin saavat tilaisuuden rauhoittua. Ja te seurustella rauhassa. Kun koirat oppivat talon uudet tavat, ne sopeutuvat siihen kyllä.
Ihan sama pätee tuohon ruokailuunkin. Kun olet päättänyt tarjoilla lemmikeille ruokaa, sulje ne toiseen huoneeseen siksi aikaa kunnes olet saanut annokset valmiiksi. Ja sitten päästä annosten kimppuun. Kilpailun estät ruokkimalla eri huoneissa.
Ei siihen mitään jääkausia tarvita. - canis.familiaris
Nuo kummatkin esimerkit on yksiselitteisesti käytöstä, jota ilmenee, koska eivät muusta tiedä, joten pienellä panostuksella ja määratietoisesti opettamalla uudet tilanteisiin sopivat mallit, niin pääset paljon pysyvämpiin tuloksiin.
Ongelma on kontaktin (yhteyden) puute/häviäminen noissa tilanteissa...ilman yhteyttä, koiriin ei voi vaikuttaa...
En ymmärrä miten tuo "jääkausi" mitään käytösmallia opettaa?
Kontakti ja paikallaolo treeniä/ohjausta kannustavassa hengessä.
"Onko oikeasti näin, että jääkausi ei koske vieraita? "...meillä saisi ainakin anopin vierailun ajan koskea..=O- kääkkä x2
"En ymmärrä miten tuo "jääkausi" mitään käytösmallia opettaa?"
Jääkausi ei opeta käytösmallia, mutta jääkauden aikana koira saadaan kuuntelemaan opetusta. Sitten aletaan opettaa, miten käyttäydytään. Jääkausi on tarkoitettu koirille, joille tarjotaan liikaa läheisyyttä. Ilman mitään odotuksia. Näin tehdään kuuroja koiria. Juttelemalla, lällyttelemällä ja tarjoamalla "liikaa" ilman rajoja.
Läheisyys liittyy laumaviettiin ja jos koira kokee olevansa "ulkopuolella", se alkaa pyrkimään takaisin sisään laumaan. Tämä on näille tapauksille toivottava tila.
Kun läheisyyttä on liikaa eikä vastapainoa ja järjestystä löydy (koiran pitää ansaita hellyys, sen puolesta määritellään koska se sitä saa ja miksi ja kuinka kauan), saattaapi alkaa ilmestymään kaikenlaista mörinää ja ongelmia.
Kun läheisyydestä on tehty vaade omistajaa kohtaan, kontakti tapahtuu koiran puolesta ja siksi ohjaajan vaikutusvalta tilanteisiin vähenee.
- aloittaja 9+15
Meillä on tässä liuta muitakin ongelmia,. Nämä ruokailu ja vieraat vaan oli asioita joihin tarvitsen tarkennusta.
Kiitos avustasi! - aloittaja 9+15
Kiitos myös canis familiaris vastauksestasi!
- canis.familiaris
Tuossa ruokailussa, voita käyttää motivaattorina itse alkavaa/odotettavaa ruokailu hetkeä, jossa koirat laitetaan odottamaan istumalla sopivaan paikkaan ja tästä pienin huomioin/makupaloin opetetaan ensin se paikalla olo ja odottaminen, sekä tarvittava kontakti = huomioidaan koiran katse,sitten edetään antamalla ruoka niin että paikalla pysytään ja luvalla katsekontaktin kautta vasta ruokailemaan.
Jos toinen häiritsee alussa toista, voi aloittaa harjoitteleminen aluksi yksittäin.
"Vieraat tulee sisään, haistellaan hypitään vingutaan jnejn"...voisit kokeilla pitää koirat tuossa tilanteessa hihnassa ja tästä aloittamaan sitä uutta käytösmallin opettelua, jossa koirat istutetaan ja pyritään pitää se kontakti/huomio itsessäsi.
Jos vieraat ei huomioi koiria edes katseella, niin miksi koiraa ne jatkossa edes kiinnostaisi? Vieraat -> ei huomiota = hyödytön/arvoton tilanne koiralle- isoisoäiti
Puhtaat hampaat raikas suu, hienoa!
Otti sitten kielenkin pois edestä että koko kalusto näkyy.
- kääkkä x2
Ootko käynyt koiran kanssa kouluttajalla? Jääakausi ei oo kaikilla koirilla samanlainen. Joskus riittää se, että viilennetään vain. Kouluttaja on nähnyt sun koiran ja osaa neuvoa parhaiten.
Jos täyttä jääkautta pidät, niin sitten ei minkäänlaista huomiota vaikka koirat olisivat villeinä vieraiden tullessa. Voi olla, että koirat käyttäytyy tuossa tilanteessa entistä huonommin, jos niitä komennetaan tai yritetään saada maahan. Ne huomaavat saavansa sillä huomiota.
Voisko ruuan käydä laittamassa kuppeihin vaikka tunti aikaisemmin ja antaa ruuan vasta sitten, kun koirat on rauhoittuneet. Vai jaksaako ne tunnin tai kaks vinkua ruokaa?- aloittaja 9+15
Kouluttajalla ei olla käyty. Mutta ymmärrän mitä tarkoitat! Kouluttaja näkisi varmasti mun koirat eri lailla, etten itse ole tehnyt väärää "tuomiota".
Entäs jos laitat uudet ruoat kuppeihin valmiiks heti aina ruoan jälkeen jo ?
Eiks jääkauden perusjutuissa oo, että vieraat sais lähmiä, mutta jos koirat käyttäytyy jo noin - eihän sellaista käytöstä voisi muutenkaan palkita. Voiko vieras olla täysin huomioimatta niitä vai kuuluukoo siihen porukkaan joka "ei vain pysty" =) ?Jos jos ei niitä ruokia laita aiemmin kuppiin ja ennaltaehkäise tota, sitten pitäis vaan kestää se vikinä ja odottaa vain että menee ohi, eli käytännössä ekana päivänä kun sitä teet, tuskin syödään mitään...
- aloittaja 9+15
Tuota voisinkin alkaa tehdä, että laitan uudet ruoat heti syönnin jälkeen kuppiin. Tuskin jaksavat mahat täynnä alkaa uutta satsia noolaamaan :)
Ja vieraat kuuluu juuri tähän kastiin, "en tunne käsitettä, ÄLÄ koske koiraan!" -.-
Tiedän olevani vähemmistössä, mutta itse olen sitä mieltä, että vieraiden ei tarvitse varsinkaan sisään tullessaan huomioida koiraa mitenkään.
Näin pentuajan jälkeen ei tarvitse miettiä miksi koira hyppii ja hilluu pitkin eteistä. Sama pätee kadulla kävelemisessä (ihmiset ja koirat mutta se vaatii päättäväisyyttä ja "ilkeyttä" )
Emäntä kättelee ja tervehtii vieraat mutta koiraa ei huomioida. Pentuna, myöhemmin kun rauhoittuu, voi lällyttää jos haluaa. Kuitenkin vain rauhallisessa mielentilassa mutta pentuaikana kun "se on niin söpö" - rakennetaan "eteis/katuhirviöt".
Vähemmistölisä ; jos ihmiset jättäisivät koiran lähmimisen pentuaikana vähemmälle ja tekisivät sen vain kun koira on hötkyilynsä hötkyillyt - olisi monta ongelmaa vähemmän.- Kivaa!
Puhutpa niin totta... Oma koirani oppi hyppimään ja riehumaan vieraiden ihmisten päälle, kun heti ensimmäisestä päivästä lähtien kaikki tuli sitä lähmimään ja hyppyyttämään itseään vasten ilosta kiljuen ("ai kun ihana! mikäsennimionminkäikäinenmikärotu?! Oijoi kun on söpö! Haluatko lähteä mun mukaan?!") vaikka kielsin. Mua vasten se ei ole koskaan hyppinyt, kun tietää ettei sillä mitään kivaa saavuta... Koira on jo aikuinen, ja edelleen saa tehdä hartiavoimin töitä, että saisi tuon hyppimisen lakkaamaan... Jos vieras antaa sille mitään huomiota, niin koira lentää nanosekunneissa kohti vieraan kuuppaa... Enää koiran hypyt ei jotenkin olekaan kivoja, kun se on isokokoinen *huoh..* mutta koirahan ei sitä tiedä. Muutenkin luonteeltaan yli-ystävällinen ja -vilkas, joten vaikeaa on saada oppia menemään perille. Sitten kun viimein alkaa onnistua, niin jostain nurkan takaa tulee taas kerran eteen se täti tai setä, jolla on ollut pystykorva joskus vuonna miekka ja kypärä ja jota ei yhtään haittaa, kun koira hyppii päälle, päinvastoin - sehän on vaan kivaa!
- Kivaa!
Kivaa! kirjoitti:
Puhutpa niin totta... Oma koirani oppi hyppimään ja riehumaan vieraiden ihmisten päälle, kun heti ensimmäisestä päivästä lähtien kaikki tuli sitä lähmimään ja hyppyyttämään itseään vasten ilosta kiljuen ("ai kun ihana! mikäsennimionminkäikäinenmikärotu?! Oijoi kun on söpö! Haluatko lähteä mun mukaan?!") vaikka kielsin. Mua vasten se ei ole koskaan hyppinyt, kun tietää ettei sillä mitään kivaa saavuta... Koira on jo aikuinen, ja edelleen saa tehdä hartiavoimin töitä, että saisi tuon hyppimisen lakkaamaan... Jos vieras antaa sille mitään huomiota, niin koira lentää nanosekunneissa kohti vieraan kuuppaa... Enää koiran hypyt ei jotenkin olekaan kivoja, kun se on isokokoinen *huoh..* mutta koirahan ei sitä tiedä. Muutenkin luonteeltaan yli-ystävällinen ja -vilkas, joten vaikeaa on saada oppia menemään perille. Sitten kun viimein alkaa onnistua, niin jostain nurkan takaa tulee taas kerran eteen se täti tai setä, jolla on ollut pystykorva joskus vuonna miekka ja kypärä ja jota ei yhtään haittaa, kun koira hyppii päälle, päinvastoin - sehän on vaan kivaa!
Niin - jääkaudesta vielä sen verran, että mun mielestä vieraiden pitäisi ehdottomasti noudattaa jääkautta kaikkia koiria kohtaan, ei mitään pienintäkään huomion tapaista edes vieraille koirille, vaikka olisi kuinka maailman suloisin pentu nokan edessä... Ehkä sitten kun koira itse ottaisi rauhallisesti ja hillitysti kontaktia vieraaseen, voisi ojentaa vaikka kättä nuuhkittavaksi, ja jos koira sallii - niin sitten rapsuttaa vähän leuan alta. Monelta ongelmalta ja käytöshäiriöltä säästyttäisiin.
Kivaa! kirjoitti:
Niin - jääkaudesta vielä sen verran, että mun mielestä vieraiden pitäisi ehdottomasti noudattaa jääkautta kaikkia koiria kohtaan, ei mitään pienintäkään huomion tapaista edes vieraille koirille, vaikka olisi kuinka maailman suloisin pentu nokan edessä... Ehkä sitten kun koira itse ottaisi rauhallisesti ja hillitysti kontaktia vieraaseen, voisi ojentaa vaikka kättä nuuhkittavaksi, ja jos koira sallii - niin sitten rapsuttaa vähän leuan alta. Monelta ongelmalta ja käytöshäiriöltä säästyttäisiin.
Tykkäisin ideasta, mutta millä ihmeellä tämän maailman saisi muutettua mukaisekseen ;) ?
Jännä juttu, kun esim keski-euroopassa paikallisten koirat on ydinkeskustassa vapaana eikä ne mee moikkailemaan ketään. Terasseillakin makoilevat vain kiltisti paikallaan.
Siellä mm rabies-pelko ja valistus sai aikanaan aikaan sellaisen kulttuurin, ettei vieraita koiria lähmitty tai koirien annettu nuuskutella kaduilla.
Mua ärsyttää suunnattomasti, kun hetkeksi jonnekin pysähtyy, niin eiköhän joku työnnä kätensä ja ala lällyttämään. Nyt kun toi rontti on kasvanut, on hieman vähentynyt mutta mikä ihme siinä on ?
Ja jos pyydän, ettei niin tekisi, alkaa kauhea vänkääminen siitä että miksi ja pitäis sosiaalistaa ja kaikkea. Joo niin pitää, mutta sitä ei tarvi tehdä sillä tavalla!
Ja vielä voi vetää leimaantumisenkin tähän - jokainen joka lähmii koiraasi, vie jotain teidän väliseltä suhteelta pois. Kaikkien ei tietty tarttekkaan "hifistellä", mutta joka tapauksessa.- Kivaa!
clarma kirjoitti:
Tykkäisin ideasta, mutta millä ihmeellä tämän maailman saisi muutettua mukaisekseen ;) ?
Jännä juttu, kun esim keski-euroopassa paikallisten koirat on ydinkeskustassa vapaana eikä ne mee moikkailemaan ketään. Terasseillakin makoilevat vain kiltisti paikallaan.
Siellä mm rabies-pelko ja valistus sai aikanaan aikaan sellaisen kulttuurin, ettei vieraita koiria lähmitty tai koirien annettu nuuskutella kaduilla.
Mua ärsyttää suunnattomasti, kun hetkeksi jonnekin pysähtyy, niin eiköhän joku työnnä kätensä ja ala lällyttämään. Nyt kun toi rontti on kasvanut, on hieman vähentynyt mutta mikä ihme siinä on ?
Ja jos pyydän, ettei niin tekisi, alkaa kauhea vänkääminen siitä että miksi ja pitäis sosiaalistaa ja kaikkea. Joo niin pitää, mutta sitä ei tarvi tehdä sillä tavalla!
Ja vielä voi vetää leimaantumisenkin tähän - jokainen joka lähmii koiraasi, vie jotain teidän väliseltä suhteelta pois. Kaikkien ei tietty tarttekkaan "hifistellä", mutta joka tapauksessa.Joku iso kampanja julkisuudessa vois toimia "älä koske, puhuttele, katso..." ja kerroittaisiin, että jotkut koirat voi kokea hyvin ahdistavina ihmisten lähestymisen ja siitä seuraa pahimmillaan aggressiivista käytöstä. Joku muutos juuri kulttuuriin pitäisi saada aikaan.
Minustakin se vie jotain ihmisen ja koiran suhteesta pois, kun siihen tunkee kaikki muutkin näppinsä. Mulla on nyt toinen koira, ja ensimmäisen koiran pentuaikana asuin maalla, ja suhde muodostui jotenkin ihan erilaiseksi. Tämän kanssa taas ollaan asuttu kaupungilla ja jotenkin se nyppii, että kaikki kivat kokemukset mitä itsellä ja pennulla olisi ollut, on menneet jollain tapaa pilalle, kun siihen on aina tullut joku ventovieras lässyttämään.
Oma tyylini ei ole mikään sellainen innokkaan kiljuva, vaan olen hillitty ja melko hiljainen ihminen - en edes osaa määkiä ja kiljua. Entinen koirani piti kaikkia kiljuvia innokkaita ihmisiä vähän kajahtaneina, kun oli tottunut pelkästään mun tapaan kommunikoida, mutta tämä joka on hyvin vilkas ja helposti innostuva muutenkin innostuu vaan vielä lisää, kun joku kiljuu eikä malta kuunnella mua sitten ollenkaan. Se oli itselle suurin järkytys, että kuinka epäkohteliaita ihmiset voi olla, ja ohittaa omistajan aivan täysin. Koiraani esim. kutsuttiin luokse kun olin sen kanssa puistossa ilman että kysyttiin minulta lupaa tai edes tervehdittiin ensin. Tuntuu, että kai se koirallekin välittää jonkinlaista viestiä kun ympäristö ei kunnioita sen omistajaa, ja tavallaan kävelee yli ja ottaa ohjat koiran suhteen, puhutaan koiralle "terve, terve - ootpas kiva kaveri!" eikä ihmiselle niin kuin pitäisi... Miksi koirankaan tarvitsisi silloin sitä omaa omistajaansa kovin todesta ottaa kun ei kukaan muukaan ota...
- aloittaja 9+15
kiitos kaikille viesteistänne!
Tiedän että jääkaudesta ollaan montaa mieltä, mutta mä en näe kohta meidän kohdalla muuta vaihtoehtoa.
Koirat on saaneet elellä aika vapaasti, eikä olla sitä itse tajuttu. Nyt on sitten pientä ärsyttävää ongelmaa. No tuo vieraiden tulo, eli siis koirat on juosseet yleensä ovesta ensimmäisenä ulos.. Se mitä on yritetty muka hokea paikkaa ja odota, on se kaikunut tosiaan kuuroille korville, viimestään siinä vaiheessa kun ovi aukeaa.
Koirat on jatkuvasti jaloissa, seuraavat mua huoneesta toiseen.. Ryntäilee eteen ja kompastellaan.
Jos tulee vieraita ja mukana on lapsia, tai häslinkiä muuten, istuu molemmat tai toinen mun jaloissa ja lapsille muristaan. Oon luullut että ne pelkää, mutta mun suojelemistahan se on.
Oma lapsi on saanut osakseen murinoita, varsinkin toinen tuntuu murisevan lähestulkoon pelkästään, ei siis päästele muuta ääntä. Vaaratilanteita ei oo ollut, on tajunneet että kuuluu perheeseen jne. Muiden lapset sitten taas eri juttu.
Eilen sitten lapsi mönki koiran koppaan, menin sieltä pois hakemaan ja koira tuttuun tapaansa (...) murisi pojalle, työnsin kädellä kauemmas ja louskautti mulle hampaitaan. Kyllä, ollaan annettu koirille oma rauha omalla pedillä, poika käsketty pois jne.
Mitä mieltä tuosta omasta pedistä olette? Onko se hyvä, vai antaako se koiralle vain vahtimisen aihetta? Koska musta tuntuu että nää vahtii tosi paljon omia petejään ja lelujaan..
Muut koirat sitten. Lenkillä ohitustilanteet menee hyvin, en käy koirapuistossa enkä oo koskaan tykännyt antaa haistella vastaantulijoiden kanssa.. Mutta kavereilla on koiria, nytten on alkanut ihan älytön haukkuminen jos satutaan vastakkain ja jään juttelemaan. Hyökitään kaverin koiran päälle karvat pystyssä, enkä näillä omilla koiran luku taidoillani näe tilanteita mitenkään uhkaavina.. Koira seisoo paikoillaan häntä heiluen?
Koirat on tähän mennessä kulkeneet lähestulkoon kaikkialla mukana, minne nyt mahdollista ottaa. Se on ollut itsestäänselvyys, aina ovat vikumassa ja pyörimässä jaloissa kun takkia kaivan kaapista. Odottavat kaupan edessä tai autossa jne.
Voi, olis niin paljon asioita joista voisin esimerkkejä antaa.. Mutta jätän litannian nyt tähän.
Mun mielestä meillä on iso johtajuusongelma, josta saattaa olla jo kehittymässä jotain vaarallisempaa..! Koirat pitäisi pian saada palautettua maan pinnalle, jotta voitaisi aloittaa elo niin että oltaisi kaikki tyytyväisiä..
Kaikki kommentit otan mielenkiinnolla vastaan. Mitään peruuttamatonta ei ole vielä tehty, tänään päivä on mennyt lähinnä turhautuneissa tunnelmissa, enkä ole koiria juurikaan huomioinut..( Aamulla tosin olin jo valmis ihan virallisen jääkauden aloittamaan -.- ) Jo se on saanut ne aivan valloilleen, normisti ei sohvalle ole asiaa, nyt oltiin jo paikkaa petaamassa.- isoisoäiti
Minä olen kai niin vanhanaikainen etten ymmärrä edes jääkautta.Sehän on niinkuin mykkäkoulua ihmisillä, en osaa sitäkään mutta kennelpoika on siinä varmasti maan parhaita.
Ruokajutut meillä puhutaan selviksi heti : istu niin kauan että kaikilla on kupit valmiina ja sitten syödään yhtä aikaa, koko homma on siinä, ainoa mikä jää jälkiliikunnaksi,
, käyvät tarkastamassa ettei kenenkään kuppiin vaan jäänyt mitään Siis onko jääkausi suunnitteluasteella ja onko siihen kouluttajan neuvot ja "tuomio" ?
Hyvin aktiivisesti seuraileva koira saattaa ollan "huolissaan" siitä ettet pärjää ja koettaa pitää laumaansa silmällä.Joillain se menee niin pitkälle, että alkavat määräilemään "että pysyppäs" ruodussa ja näykkivät tai haukkuvat vaateitaan, jopa "eroahdistukseen" saakka (aina se ei ole sitä). Toivottavasti nyt ei sellaisesta kyse.
Koira, joka haukkuu tai murisee ihmisille tai vieraille kokee, että sen pitää huolehtia asioista ja kun se koettaa toteuttaa sitä täällä ihmisten maailmassa, tällaisia tilanteita syntyy, oli se sitten pelkoa tai ei.
Koiralla pitäis olla yksi paikka jossa se saa aina olla rauhassa, mutta eihän se nyt voi kynsillekään tulla. Se oli selkeä ilmoitus siitä, että en tykkää ja lähe menemään. Tilanteen pitäis olla toisin päin.
Toi jääkauden aloittaminen (ethän omin päin aloitettele...?) yleensä pahentaa hetkeksi tilannetta. Kun koirat on tottuneet itse määrittelemään mitä ne haluaa ja koska ne sen haluaa ja tämä etuoikeus riistetään, ne alkaa nostamaan panoksia. Vähän kuin lapsi, joka opettelee pois "itkukomentelusta" iän myötä ja ne raivarit saakin ihan uudet mittasuhteet ;)
Johtajuusongelmaksi sitä voi kutsua, kun omistaja on menettänyt hallinnan tilanteissa ja koirat hoitavat nämä asiat puolestasi.
Hae ihmeessä apua, mutta älä mistään tottiskentältä vaan yksityisesti kahden kesken.
- aloittaja 9+15
Kiitos clarma!
Mitään ei siis ole aloitettu, mutten myöskään ole käynyt kouluttajalla enkä saanut ohjeita sen aloittamiseen. Kaikki on mun omaa "tuomiota". Netti vain tarjoaa niin helpolta kuulostavat ohjeet jääkauden toteuttamiseen, etten turhautumispäissäni halunnut edes miettiä muuta -.-
Tuotahan se justiin on, meistä huolehtimista ja perään katsomista, että pärjätäänkö me. Toinen rauhottuu vain öiksi, päivät huuppasee perässä valppaana, ponkaisee ylös kun jalka liikahtaa.. Yölläkin alkaa vikinä jos pikkasen asentoa muuttaa.
Pahimmasta päästähän me ei vielä olla, mutta hallinnassa ei :D- koulutuksen käynyt
Jääkausi itsessään ei vielä mitään auta. Avaa tosin kyllä korvia, mutta jos ei ole oikeita ohjeita, sulkeutuu ne hyvin nopeasti. Älä siis pidä ilman kouluttajaa jääkautta. Jääkauden pituus ja purku on aina koirakohtaista ja sen aikana on tarkoitus myös pureutua ongelmiin. Ota siis joko yhteyttä viralliseen pevi-kouluttajaan tai yritä täällä jaetuilla hyvillä vinkeillä.
koulutuksen käynyt kirjoitti:
Jääkausi itsessään ei vielä mitään auta. Avaa tosin kyllä korvia, mutta jos ei ole oikeita ohjeita, sulkeutuu ne hyvin nopeasti. Älä siis pidä ilman kouluttajaa jääkautta. Jääkauden pituus ja purku on aina koirakohtaista ja sen aikana on tarkoitus myös pureutua ongelmiin. Ota siis joko yhteyttä viralliseen pevi-kouluttajaan tai yritä täällä jaetuilla hyvillä vinkeillä.
Mikään yksittäinen "menen ovista ensin" tai jääkausi tai muukaan ei auta jos perusasiat on ihan viturallaan. Koiranluku-tai käsittelytaitoa kun on kovin vaikea opettaa jos sitä ei luonnostaan tule (ja sitä ei koeta kehittää aktiivisesti itse) ja joillekin sitä on jopa mahdotonta opettaa.
En tiedä mikä olisi ratkaisu, vaikeita tilanteita.
Eihän mikään estä lähteä yrityksen ja erehdyksen kautta kokeilemaan itse vaikka mitä ikinä haluaakaan, mutta lopputuloksesta ei voi olla varma. Ei edes avun kanssa mutta ei siitä varmaan haittaakaan ole.
- 2727272727
Lopettakaa ihmeessä noi "jääkaudet".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama73403Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve583253Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä442949Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi932836On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622688Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732638Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä972610Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1132317Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl552063Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk661951