FM-viritin

Kolvi kuumana

Harrastusmielessä tarkoitus olisi rakentaa pienehkö hyväsoundinen FM-radio, Tivoli Audio kuvaa parhaiten sitä mikä on mielessä. Tietääkö kukaan onko markkinoilla kelvollisia harrastelijakäyttöön sopivia viritinpiirejä? Vahvistimia ja kaiutinelemnttejä kyllä löytyy.
Onko tietoa mitä viritinpiiriä Tivoli Audiossa käytetään.

18

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putkitatiomies

      Sama kiinnostaa minuakin, mutta Audio Tivolista en kuitenkaan halua ottaa mallia, se edustaa sitä minkä pitäisi olla parempaa.

    • dffffffffffg

      Ei kait äänenlaatu juurikaan viritinpiiristä ole kiinni vaan vahvistimesta ja kaiuttimesta.

    • Patteripöhö

      Laita kuukkeliin hakusanoiksi: "fm receiver chip" ja katso se kohta jossa on kuvahaun tulokset. Muuten ei tule mieleen muuta piiriä kuin Philipsin TDA7000.
      Tässä piiri jossa sisällä kaikki: https://www.sparkfun.com/products/11737
      Vastaanottimen äänenlaatu on FM-vastaanottimessa nimenomaan kiinni sen suurtaajuusasteen herkkyydestä. Mitä herkempi etupää sen kohinattomampaa häiriövapaampaa ääntä. Huonoa vastaanotinta voi aina parantaa kunnon antennilla mutta yleensä tahtoo olla vain niin että joihinkin laitteisiin on tehty niin huonot vastaanottimen että niistä tulee vain suhinaa ja kohinaa.

      • 17 + 11 = 62

        Herkkyys ei yksin tee autuaaksi. Toinen tärkeä asia on välitaajuussuotimien leveys ja läpäisykaistan muoto. Myös fm-ilmaisijan lineaarisuus on tärkeä tekijä.


    • PAskaa pukkaa

      FM-radiosta et saa hyvää soundia valehtelemallakaan. Nykyään lähetyksiä kompressoidaan niin paljon, että häiriöetäisyys on lähellä nollaa...

      Siis kun ajatellaan, että alkuperäiseen signaaliin on summautunut häiriö joka on muuttanut lähetyksen sellaiseksi kuin ne ovat nykyään.

      Hyvää ääntä saa nykyään vain CD- ja SACD-levyiltä.

      • Kompura-Kalle

        Kompressio ja häiriöetäisyys on hieman eri asia. Jos oikein tarkkoja ollaan, niin kompressoidessa keskimääräinen hyötyteho nousee ja häiriöetäisyys keskimäärin kasvaa. (hiljaiset äänet voimistuvat ja voimakkaat vaimenevat.

        Mutta liikaa kompressoitu tasapaksu signaali on monesti ikävää kuunneltavaa. Ja monien paikallisradioitten kompressorit ovat onnettomia ja säröisiä. Puutteen huomaa esim. puheen sanojen alussa ikävänä särönä.


    • yksjukkis

      Paikallisradio joutuu kompressoimaan, kun sen lähetysteho on 10:s osa ylen vastaavista. Philpisin tda 7000 on lähes ainut piiri mikä tulee kyseeseen. Haastava on anteenipään elelektronikka ja sitten välitaajuus, vaikka se on pulikassa tuossa.
      Sitten alkaa suodatus, ja kokojan singnaalitie pitää olla suojattu, kaistanpäästö ja muut herkut ja sitten taajuuskorjaus, vasta sitten vahvistimen kimppuun, siellä kans voidaan vielä korjata singnaalia, eli sanosin:kaupasta valmiina.
      Joku sanoi, että cd:t scad levyiltä vain saa kunnon toiston, sekin vielä miten on pakattu, eri pakkausformaatit, niistä voi olla mitä mieltä tahansa, niinkuin sekin, että musta audiolaite suoltaa parempia saundeja, heheh tätä on tutkittu mm. Tanskassa, ja lopputulos, ihan ammattilaisilla oli näin.

      • Delta f

        Kertoisitko, mitä etua saadaan kompressiosta lähetystehon funktiona taajuusmoduloidussa lähetteessä.


      • yksjukkis
        Delta f kirjoitti:

        Kertoisitko, mitä etua saadaan kompressiosta lähetystehon funktiona taajuusmoduloidussa lähetteessä.

        http://www.aanipaa.tamk.fi/muokka_1.htm, kompensoiti ei liity lähetystehoon mitenkään, vaan se luo tuntuman, että kuuluu paremmin kun ääntä kompensoidaan, eli lue täältä, epäedullisessa kentässä, siis kun lähtysteho ei riitä, se auttaa kuulumista, joka kuitenkin on pikkasen pielessä.


      • yksjukkis
        yksjukkis kirjoitti:

        http://www.aanipaa.tamk.fi/muokka_1.htm, kompensoiti ei liity lähetystehoon mitenkään, vaan se luo tuntuman, että kuuluu paremmin kun ääntä kompensoidaan, eli lue täältä, epäedullisessa kentässä, siis kun lähtysteho ei riitä, se auttaa kuulumista, joka kuitenkin on pikkasen pielessä.

        tuli pikku kirjoitusvirhe, ei kompensointi vaan kompressointi


    • Nyblääjä

      Tuo TDA7000 piiri osoittautui haastavaksi jos siitä halusi kunnon "saundeja". Sen selektiivisyys osoittautui aika heikoksi jo karkeissa mittauksissa. Suunnitelma johon sitä yritettiin soveltaa kaatui pieneen häiriöetäisyyteen. Local-oskillaattori liian lähellä kuunneltavaa taajuutta ja antennipiiriä ei saatu riittävän toimivaksi.

      Ilman hyviä mittalaitteita jos lähtisin FM-viritintä metsästämään hakisin jonkun 60-70 luvun tai 80-luvun alun autoradion. Niissä oli monesti hyvinkin laadukas viritinosa. Pitkälti digitalisoinninmyötä niittenkin taso laski ettei ne ollet parempia kuin se mitä autosaundeihin pystyttiin toteuttamaan. Tämän vuosituhannen autolaitteista olen jäävi puhumaan kun en ole tutkinut tilannetta.
      Lähtisin siis puukottamaan viritinosan ja jos on tarkoitus stereon tekemiseen, myös stereodekooderi irti radionraadosta. Käyttöjännitteille erittäin hyvät suodot ja mekaanikka aseman säätöä varten. Loppu elektroniikka tarpeen mukaan.

      • kolvi kuumana

        Olen itse rakentanut aiemmin TDA 7000 virittimen, lopputulosta voisi luonnehtia surkeaksi: asemat kuuluvat päällekkäin ja heikkotehoiset ei lainkaan. Viritinosan ottamista jostain valmiista radiosta olen myös itse ajatellut jos sopivaa piiriä ei löydy.


      • Nyblääjä
        kolvi kuumana kirjoitti:

        Olen itse rakentanut aiemmin TDA 7000 virittimen, lopputulosta voisi luonnehtia surkeaksi: asemat kuuluvat päällekkäin ja heikkotehoiset ei lainkaan. Viritinosan ottamista jostain valmiista radiosta olen myös itse ajatellut jos sopivaa piiriä ei löydy.

        Kotilaitteissa oli pitkälti 80-luvulla taskuradion viritin osa. Se oli toteutettu oikeaoppisesti vaihevertailudiskminiraattorilla. Stereodekooderikin toimi ajoittain sen jatkona ilman esikorostusta. Nykyään on muunlaiset radiot harrastuksen kohteena jäänyt nuo musikkilaitteet takaalalle.


    • yksjukkis

      En ole kans rakentanut kuin tda 7000 ja sillä ei oikein ilman omaa ilmasinta ja muuta saa mitään kuulumaan kunnolla. Eli se metallinen matopurkki, ja siitä jalat selville, sitten voi olla mahdollista, mikä palanen perään ei tule heti mieleen.
      Varmaan luulis nykyaikaan olevn parempia kuin tuo tda.

    • ja varaa aikaa ...
    • vanhempi kirvesmies

      Mulla olisi myynissä Phlipsin viritin joka on tehty putkilla
      Fm lyhyet ja keskipitkät aallot
      se on tehty joskus 60 luvulla semmonen pyöreäkulmainen
      ei kannata tehdä sen saa halvemmalla

    • Näin se on

      Kompressio romuttaa häiriöetäisyyden, koska alkuperäisen ja toistetun signaalin erotus katsotaan häiriösignaaliksi.

    • Si4735

      Osta jokin valmis dsp-radiopiiri. Niissä on antenniliitännät ja RDS ym. mahdollisuudet valmiina. Oheiskomponentteja ei paljon tarvita. LCD näyttö ja äänenvoimakkuus ja virityspotikat. Kytkentä vahvistimeen ja kaiutinelemntiksi 3" laajakaista. Sopivassa kotelossa soi paremmin kuin Tivoli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1760
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      76
      1384
    3. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      189
      1313
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1298
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1081
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1063
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      912
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      886
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe