* Paavali matkusti Kareikkaan n. 20 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, ensimmäinen lähetysmatka eurooppaan. Silloin tuli uskoon tämä Lyydia niminen nainen, joka myös myöhemmin majoitti Paavalin ja muita apostoleja.
* Lyydia oli myös ensimmäinen pakana kristitty joka kastettiin, ja hänet histosrian mukaan kastettiin jossain joessa, se joki näytettiin tänään TV:ssä? Se oli vuolaasti virtaava, ei niin kovin leveä, mutta tarpaaksi , että voi kutsua joeksi ! Ja se viittaa kyllä selkeästi uskovien alkuperäiseen upostus kasteeseen.
* Näytettiin myös tämän päivän , Lyydian kunniaksi raknenettu kirkko, ja tietenkin katolinen. Nyt on kaste sitten Lyydian päivien muutettu vauvarituaali valeluksi. Näytettiin myös miten tänään katoliset papit kastelivat lapsia, he ei olleet enää vauvoja, vaan sylilapsia, ehkä hieman vanhempiakin, heidät istutettin pikku altaaseen, en ehtinyt näkemään kunnolla, ehä upotettiinkin , allas oli aika iso, meidän kirkkomme kastemaljoihin verrattuna. Mutta lapset olivat kuitenkin niin nuoria iältään, etteivät mitenkän voineet olla iässä, jolloin voidaan erottaa hyvä pahasta, tarkoittaa sitä, että olisvat ymmärtäneet evankeliumin ja siten omakohtaisesti olisivat valinneet uskonsa!
* Sitä vaan, että näin kirkoilla, ja varsinkin paavin poppoolla on eriskummallinen oiekus muutella Raamatun opetuksia, ihan omintakeisiin muotoihin ja tapa rituaaleihin.
* Kun nyt näin TV:tä, joen, jossa Lyydia olisi kastettu, se antoi raittiin ja turvallisen kuvan Raamatun opettamasta uskovien kasteesta. Raikas virtaava joki, puhdasta ja elävää vettä, joka sopii mainiosti Jeesuksen antamaan kaste käskyyn sisällytettäväksi tarkoitettu kaste tapa.
* Sitten sai seurata kirjavan kukuertavissa kaavuissa ja hepeneissä askartelevat lihavat papit liottamassa pikkulapsia mitättömän pienessä altaassa, oli jotenkin kuin irvi kuva -Raamatun opetuksen mukaisesta kasteesta. Raikkassa virtaavassa joessa.
Lyydia, ensimmäinen pakana kristitty.
47
444
Vastaukset
- evankeliina*
Luulin aloitustasi hengelliseksi, mutta noin puolessa välissä tekstiäsi Lyydian uskon käsittely muuttui kristillisten kirkkojen rienaamiseksi.
Aloitit hyvin juoksusi, mikä esti sinua pääsemästä perille? Vihasi kristittyjä kohtaan. Ei kannata jatkaa tällaista ketjua.
Ihan Lyydiasta itsestään olisi voitu keskustella, mutta ketju on jälleen rakennettu vain kristillisiä kirkkoja ja kastetta vastaan. Otsikko on harhaanjohtava. * Ei se nyt ihan noin ole. Hietoria vaan taas osoitti miten asiat on muuttuneet, sitten Lyydian kasteesta kirkkovallan muuttamassa lapsivalelu käytänössä. inhimilliseen rituaaliin, ja pappis valtaan. Onhan siinä huikea ero, Lyydian kaste juoksevassa virtaavassa joessa, ja nyt kirkon vallan nojalla muuttuneessa vauva/pikkulapsi valeluissa.
* Olet varmaan itse vauvakasteen teorian kannattajia, koska kirkko on kotisi. Mutta epäkohta on niin musta ja alkuseurakuntaa loukkaava, että siitä vaan pitää puhua. Vaikka se ei kaikille ole mukavaa , kun se totuus koskee molemmin päin ! Minua ja myös sinua ! Turhaa on kaunistella ulkokultaisia rituaaleja Jumalan teoiksi !* "Vihasi kristittyjä kohtaan," sinä tämän kirjoitit, en minä ! Ei ole vihaa ketään kohtaan, eikä varsinkaan veljiä eikä sisaria, uudestisyntyneitä Jumalan lapsia kohtaan, enkä kyllä vihaa yhtään ketään. Mutta joskus vaan kun vääryys ja epäoikeuden mukaisuus loittonee ihmistenkanss asioidessa minua kohtaan tunnetun vihan takia olemattomiin ! Onko siis joku oikeus vihata minua, mutta minä en saisi olla asiasta erimieltä ?
* Eikä ajatukseni ollutkaan kirjoittaa varsinaiseti Lyydista, vaan miten hänen ajstaan sittemmin on kastekäytäntö luisinut kauas pois Sanan totuudesta. Ja kastekäytännön epäkohdista, Sanaan nähden. Mitä hyödyttää puhua esm. jostain vauvakasteesta tasteena uskovaille, kosk se ei ole Jumalan tahto. Sehän vaan eksyttää yhä synkempään valetotuuteen !- evankeliina*
Mohikaani_27 kirjoitti:
* "Vihasi kristittyjä kohtaan," sinä tämän kirjoitit, en minä ! Ei ole vihaa ketään kohtaan, eikä varsinkaan veljiä eikä sisaria, uudestisyntyneitä Jumalan lapsia kohtaan, enkä kyllä vihaa yhtään ketään. Mutta joskus vaan kun vääryys ja epäoikeuden mukaisuus loittonee ihmistenkanss asioidessa minua kohtaan tunnetun vihan takia olemattomiin ! Onko siis joku oikeus vihata minua, mutta minä en saisi olla asiasta erimieltä ?
* Eikä ajatukseni ollutkaan kirjoittaa varsinaiseti Lyydista, vaan miten hänen ajstaan sittemmin on kastekäytäntö luisinut kauas pois Sanan totuudesta. Ja kastekäytännön epäkohdista, Sanaan nähden. Mitä hyödyttää puhua esm. jostain vauvakasteesta tasteena uskovaille, kosk se ei ole Jumalan tahto. Sehän vaan eksyttää yhä synkempään valetotuuteen !Anteeks, että erehdyin. Jotenkin tämä aloitus antoi luulla, että haluat keskustella Lyydiasta:
"Lyydia, ensimmäinen pakana kristitty.
8 VASTAUSTA 25 LUKUKERTAA"
Eli ketjun todellinen aihe on kristillisten kirkkojen 2000-vuotinen kastekäytäntö ja sen vääryys.
.
Saako aikuiskaste aikaan sekavuutta?
: - evankeliina*
Mohikaani_27 kirjoitti:
* "Vihasi kristittyjä kohtaan," sinä tämän kirjoitit, en minä ! Ei ole vihaa ketään kohtaan, eikä varsinkaan veljiä eikä sisaria, uudestisyntyneitä Jumalan lapsia kohtaan, enkä kyllä vihaa yhtään ketään. Mutta joskus vaan kun vääryys ja epäoikeuden mukaisuus loittonee ihmistenkanss asioidessa minua kohtaan tunnetun vihan takia olemattomiin ! Onko siis joku oikeus vihata minua, mutta minä en saisi olla asiasta erimieltä ?
* Eikä ajatukseni ollutkaan kirjoittaa varsinaiseti Lyydista, vaan miten hänen ajstaan sittemmin on kastekäytäntö luisinut kauas pois Sanan totuudesta. Ja kastekäytännön epäkohdista, Sanaan nähden. Mitä hyödyttää puhua esm. jostain vauvakasteesta tasteena uskovaille, kosk se ei ole Jumalan tahto. Sehän vaan eksyttää yhä synkempään valetotuuteen !Kristityt eivät puhu "vauvakasteesta", vaan kasteesta. Tuo "vauvakaste" on helluntailaisten antama pilkkanimi kristilliselle kasteelle, joka ei katso ikää. Sen merkitys on toinen kuin uus'uskontoisen helluntailiikkeen aikuiskaste. Helluntailaisuus määrittelee kastettavan iän, eivät kristilliset kirkot. Myös aikuisikäisiä kastetaan kirkoissa.
- evankeliina*
evankeliina* kirjoitti:
Kristityt eivät puhu "vauvakasteesta", vaan kasteesta. Tuo "vauvakaste" on helluntailaisten antama pilkkanimi kristilliselle kasteelle, joka ei katso ikää. Sen merkitys on toinen kuin uus'uskontoisen helluntailiikkeen aikuiskaste. Helluntailaisuus määrittelee kastettavan iän, eivät kristilliset kirkot. Myös aikuisikäisiä kastetaan kirkoissa.
Klassisen kristinuskon käyttämä kaste ei ole sama kuin helluntailiikkeen kaste.
- evankeliina*
evankeliina* kirjoitti:
Klassisen kristinuskon käyttämä kaste ei ole sama kuin helluntailiikkeen kaste.
Höh. Mä kirjoitin tän. Unohdinko nikin "evankeliina*", jolloin tuli nicki "anonymous", nimetön? Jokatapauksessa, tuo on minun lisäykseni.
- evankeliina*
evankeliina* kirjoitti:
Höh. Mä kirjoitin tän. Unohdinko nikin "evankeliina*", jolloin tuli nicki "anonymous", nimetön? Jokatapauksessa, tuo on minun lisäykseni.
No, ny siin lukee evankeliina*!
evankeliina* kirjoitti:
No, ny siin lukee evankeliina*!
* En tunne aikuiskasrettam vaan uskovien kasteen upottamalla. Ja se on Raamatullinen ainut vesikaste. Muut kasteet on ihmisten keksimiä. Uskovien kasteen voi todistaa Raamatulla ainoaksi oikeaksi kasteeksi, sama millä Jeesuskin kastettiin, vaikka se oli nimetään Johanneksen kaste, tapa on kuitenkin sama uskovien ja Johanneksen kasteissa, ja Johanneksen kaste oli vain Jeesukseen asti.
* Koska kaste ei pelasta, ei vauva eikä uskovien kaste, siksikin, on hölmöä kastaa vauvoja, joka ovat täysin tiedottomia kasteen merkityksestä ja koko riitistä, Koska heillä ei voi olla sisäistä uudestisyntymistä, eikä he sitä tarvitsekkaan, vasta kun erottavat hyvän pahasta, voivat tulla ymmärtämään kasteen merkistyksen uskovaiselle, jos ja kun ehkä joskus uudestisyntyvät Jumalan Hengen kasteesta. Ei vesikasteesta !- Mohikaanille
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Eikä ajatukseni ollutkaan kirjoittaa varsinaiseti Lyydista, vaan miten hänen ajstaan sittemmin on kastekäytäntö luisinut kauas pois Sanan totuudesta. Ja kastekäytännön epäkohdista, Sanaan nähden. Mitä hyödyttää puhua esm. jostain vauvakasteesta tasteena uskovaille, kosk se ei ole Jumalan tahto. Sehän vaan eksyttää yhä synkempään valetotuuteen !Mohikaani_27
>> Ei ole vihaa ketään kohtaan, eikä varsinkaan veljiä eikä sisaria, uudestisyntyneitä Jumalan lapsia kohtaan, enkä kyllä vihaa yhtään ketään. - Mohikaanille
Mohikaanille kirjoitti:
Mohikaani_27
>> Ei ole vihaa ketään kohtaan, eikä varsinkaan veljiä eikä sisaria, uudestisyntyneitä Jumalan lapsia kohtaan, enkä kyllä vihaa yhtään ketään."Sinulle, veljeni Mohikaani_22"
Korjaan numeron. Nimimerkkisi onkin
Mohikaani_27. Pahoittelen painovirhettä.
- evankeliina*
Ja... Kuinka Lyydia liittyy tähän?
Onko sinulla mitään kerrottavaa Lyydiasta itsestään, paitsi että hänet kastettiin juoksevassa vedessä?
Entä se Lyydian usko? Kerrotaanko siitä missään kohdin? - Tarkennusta !
Korneliuksen perhekunta tuli uskoon ja kastettiin paljon ennen Lyydiaa sekä muita pakanoita Vähä-Aasian puolella. Makedonian Filippissä Lyydia ja hänen perhekuntansa kyllä olivat ensimmäiset uskovaiset.
Tuosta kasteasiasta touhuaminen ei ole ehkä viisasta, kun harvat teistä helluntailaisista on kastettu joessa, järvessä tai meressä. Tämä reunahuomautuksena.* Ihan hyvä ja asiallinen sellainen. Mutta eurooppaan ja siellä Kreikkaan Paavali kaiketi meni ekakerran, kun Lyydia tuli uksoon ja kastettiin virtaavassa joessa uskovien kasteella. Eli Lyydia oli ensimmäinen europpalainen pakanoista, uskooon tullut Paavalin saarnatessa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta !
- evankeliina*
Nii Aasiassa. Mutta Lyydia Euroopassa. Euroopan ensimmäinen kristitty.
evankeliina* kirjoitti:
Nii Aasiassa. Mutta Lyydia Euroopassa. Euroopan ensimmäinen kristitty.
* :), miksi sen tähän toistit ?
- evankeliina*
Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko, STLK, kertoo Lyydiasta näin:
http://84.250.81.80:8080/stlk/index.php?option=com_content&view=article&id=1294:lyydia&catid=104&Itemid=474&lang=fi
(Mikä ihmeen STLK?
Kattokaas kun luterilaisuus on paljon enemmänkin kuin Suomen Evankelisluterilainen kirkko.)* Ihan hyvää tietoa, ja se, että Lyydia oli ensimmäinen, nimeomaan eurooppalainen pakana kristitty joka kastettiin uskovien kasteella. Ja miten siitä on paavin kirkon toimseta saatu kaste siirrettyä vauvoihin ja pikkulapsiin. Se osittaaJumalan sanan halveksintaa , ja suurta piittaamattomuutta mitä Raamattu opettaa asioista. Se menee yleensä niin, että jos ja kun yksi oppi muutetaan täysin omavaltaisesti muuksi, kuin mitä Sana opettaa, se johtaa väistämättömästi yhä uusiin muutoksiin Sanaan nähden !
- evankeliina*
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Ihan hyvää tietoa, ja se, että Lyydia oli ensimmäinen, nimeomaan eurooppalainen pakana kristitty joka kastettiin uskovien kasteella. Ja miten siitä on paavin kirkon toimseta saatu kaste siirrettyä vauvoihin ja pikkulapsiin. Se osittaaJumalan sanan halveksintaa , ja suurta piittaamattomuutta mitä Raamattu opettaa asioista. Se menee yleensä niin, että jos ja kun yksi oppi muutetaan täysin omavaltaisesti muuksi, kuin mitä Sana opettaa, se johtaa väistämättömästi yhä uusiin muutoksiin Sanaan nähden !
STLK:n sivuilta löytää mm. monenlaista jokamiehen ja -naisen, sekä -pyhäkoululapsen tietoutta Raamatun henkilöistä ja tapahtumista. Myös teoloogista opetusta.
Laitoin google-hakuun "STLK Lyydia" ja heti löytyi.
:
- kasteenvahvistus ? !
Puheenaihe: Ripin tilalle kasteenvahvistus
Kirjoittaja on dosentti ja yhteiskuntatieteen tohtori
Arkikielestä rippi sekä substantiivina että verbinä on lähes kadonnut. Lapsia ei ”ripitetä” eli ”saateta herran nuhteeseen” näiden rikkeiden vuoksi.
Myös luterilaisen kirkon kielenkäytössä rippi on kaventunut merkitykseltään. Se ei juurikaan viittaa toimitukseen, jossa ripittäytyjä tunnustaa syntinsä rippi-isälle ja saa synninpäästön, kuten katolisessa ja ortodoksisessa uskonnossa. Pääasiassa rippi liittyy meillä mielikuvissa ripille pääsyyn.
Luterilaisessa kirkossa rippi liittyy nuoruusikään ja sijoittuu rippikoulun päätteeksi. Tuolloin nuori siirtyy kirkon silmissä uuteen vaiheeseen, vaikka tuon vaiheen merkitys arjessa jää melko epäselväksi. Mitä nuori saa, kun hänet on ”ripitetty”?
Rippikoulu on osa evankelis-luterilaisen kirkon jatkuvaa ja ihmisen koko eliniän kestävää kasteopetusta.
Seurakunta kutsuu rippikouluun 15 vuotta täyttävät jäsenensä. Kirkon ja seurakunnan asettama virallinen yleistavoite rippikoululle on, että ”rippikoululainen vahvistuu siinä uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu, kasvaa rakkaudessa lähimmäiseen ja elää rukouksessa ja seurakuntayhteydessä”.
Rippikoulun tehtävänä on auttaa nuorta elämään ja ymmärtämään sitä uskon todellisuutta, johon hän on pyhässä kasteessa tullut osalliseksi. Elämä, usko ja rukous –pääteemojen alla eletään ja käydään oppijalähtöisesti läpi koko elämän kirjoa.
Suomessa rippikoulun asema on vahva ja rippikoulu on nuorten keskuudessa suosittu.
Rippikoulun myötä ev.lut kirkkoon liittyi vuonna 2010 yhteensä noin 1500 nuorta ja heistä 1002 kastettiin.
Arvioidaan, että rippikoulun takia Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei ole kärsinyt yhtä suurta jäsenkatoa kuin sen sisarkirkot muissa maissa.
Rippikoulu päättyy konfirmaatiotilaisuuteen.
Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää rippikoulun käymistä, ja rippikoulu oikeuttaa osallistumaan konfirmaatioon.
Rippikoulu antaa oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen ja konfirmaatio lisäksi oikeuden tulla kummiksi. 16-vuotias seurakunnan jäsen saa myös äänestää kirkollisissa vaaleissa.
Konfirmaatio on sanana suomenkielessä vähän käytetty ja viittaa useimmiten juuri kirkolliseen toimitukseen.
Sen kantasanana on englanninkielinen confirm eli vahvistamista tarkoittava sana.
Mielestäni konfirmaatio on käsitteenä tekninen ja viittaa ikään kuin suoritukseen. Konfirmaatio ei sisällä juurikaan suomenkielelle kääntyvää merkitystä ja sisältöä, joka avaisi sitä kirkolliseen yhteyteen ja kantaisi uskonnollista sisältöä.
Mitä ripissä vahvistetaan? Siinä vahvistetaan kaste ja se, että lapsi kasteessa liitettiin seurakunnan jäseneksi. Ripille päästyään nuori ei ole enää perheensä kautta osallinen seurakunnassa, vaan seurakunnan itsenäinen toimija, jolla on oikeuksia, velvoitteita ja mahdollisuuksia.
Järkevä ja sisältöä kantava nimitys ripille pääsyä juhlittaessa on konfirmaation sijasta kasteen vahvistaminen.
Se merkitsee sitä, että nuori vahvistaa vanhempiensa tekemän nimenannon, kasteen yhteydessä tapahtuneen seurakuntaan liittämisen ja ottaa samalla itselleen tiettyjä velvoitteita, mutta myös oikeuksia.
Ehdotankin, että kirkko luopuu konfirmaation käsitteestä ja siirtyy käyttämään käsitettä kasteen vahvistaminen ja kasteenvahvistusjuhla.
Niillä luodaan yhteys kasteen ja rippikoulun välille, ja samalla korostetaan sitä, että nuori on tulossa aikuiseen ikään ja saa itsenäisyyttä suhteessa vanhempiinsa, mutta myös seurakuntaan ja yhteiskuntaan.
Entinen arkkipiispa John Vikström herätti vast’ikään keskustelua aikuisiän uskon ja seurakuntayhteyden vahvistamisesta uusimalla rippikoulun.
Tähän yhteyteen sopii hyvin keskustelun käyminen myös ensisijaisen rippikoulun sisimmästä merkityksestä ja siitä, miten se irrottaa nuoren vähitellen perheyhteydestä omaksi itsenäiseksi persoonakseen kasteen vahvistamisen myötä, minkä nuori tekee itsenään, omana persoonanaan. Tätä korostaa kasteen vahvistamisen käsite.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194812778258/artikkeli/puheenaihe ripin tilalle kasteenvahvistus.html
Eli, lutkujussit haluaa ruveta kutsumaan ripillepääsyä kasteenvahvistamiseksi!- KTS (Ei kirj.)
Turhisjussit pysykööt lestissään ja antakoot lutkisjussien tehä kuten tykkäävät.
Rippi on toki osa liturgiaa, joten tavallaan koulun nimi johtaa harhaan. Jeesuksen seuraaminen siellä vahvistetaan virallisesti. - evankeliina*
Ei ripillepääsyssä ole kysymys kasteenvahvistamisesta.
Kasteenvahvistus on eri asia. Itselleni on pyynnöstäni suoritettu kasteenvahvistus.
Kasteenvahvistus suoritetaan hätäkastetuille, tai pyynnöstä toisessa seurakunnassa ja opissa kastetuille henkilöille.
Konfirmaatio on "kasteenliiton uudistamista", ei itse kasteen vahvistamista. Oikeaoppista kastetta ei tarvitse vahvistaa.
Olkaa nyt hiukan täsmällisempiä noissa termeissänne, sillä väärä termistö johtaa harhaoppiin. - pakkoihmetellä
evankeliina* kirjoitti:
Ei ripillepääsyssä ole kysymys kasteenvahvistamisesta.
Kasteenvahvistus on eri asia. Itselleni on pyynnöstäni suoritettu kasteenvahvistus.
Kasteenvahvistus suoritetaan hätäkastetuille, tai pyynnöstä toisessa seurakunnassa ja opissa kastetuille henkilöille.
Konfirmaatio on "kasteenliiton uudistamista", ei itse kasteen vahvistamista. Oikeaoppista kastetta ei tarvitse vahvistaa.
Olkaa nyt hiukan täsmällisempiä noissa termeissänne, sillä väärä termistö johtaa harhaoppiin.Se kasteenvahvistusko sinusta teki noin p...ullisen ivailijan ?
" Sitä vaan, että näin kirkoilla, ja varsinkin paavin poppoolla on eriskummallinen oiekus muutella Raamatun opetuksia, ihan omintakeisiin muotoihin ja tapa rituaaleihin."
Jokainen ihminen tulee autuaaksi omalla tavallaan. Ei helluntailaisuus ole ainoa oieka tapa tulkita raamattua ja oikea usko.
"Sitten sai seurata kirjavan kukuertavissa kaavuissa ja hepeneissä askartelevat lihavat papit liottamassa pikkulapsia ..."
Voi hyvänen aika sentään... - elä ja anna toistenkin elää-* pakis_ Ei tule ! Vain Jumalan suunnittelema pelastus Kristuksessa Jeesuksessa voi viedä taivaaseen Jumalan luo, tikapuut on laskettu taivaasta maanpäälle, eikä suinkaan täältä taivaaseen ihmisten rakentamana. Baabelin tornin rakentajat sitä suunnitteli, mutta Jumala tiesi paremmin ja sekoitti heidän aikeensa.
* Jaakob sai ihan itse nähdä, kun tikkaat laskettiin taivaasta hänen ulottuvilleen. ja niin on meilekkin annettu Jumalan Poika Jeesus Kristus, ainut tie taivaaseen, muuta nimeä ai ole annettu maanpäällä, jossa meidän tulisi pelastua, Jeesus nimi siinä portti Isän kotiin !Mohikaani_27 kirjoitti:
* pakis_ Ei tule ! Vain Jumalan suunnittelema pelastus Kristuksessa Jeesuksessa voi viedä taivaaseen Jumalan luo, tikapuut on laskettu taivaasta maanpäälle, eikä suinkaan täältä taivaaseen ihmisten rakentamana. Baabelin tornin rakentajat sitä suunnitteli, mutta Jumala tiesi paremmin ja sekoitti heidän aikeensa.
* Jaakob sai ihan itse nähdä, kun tikkaat laskettiin taivaasta hänen ulottuvilleen. ja niin on meilekkin annettu Jumalan Poika Jeesus Kristus, ainut tie taivaaseen, muuta nimeä ai ole annettu maanpäällä, jossa meidän tulisi pelastua, Jeesus nimi siinä portti Isän kotiin !"... Vain Jumalan suunnittelema pelastus Kristuksessa Jeesuksessa voi viedä taivaaseen"
Sitähän paavikin julistaa.pakis__ kirjoitti:
"... Vain Jumalan suunnittelema pelastus Kristuksessa Jeesuksessa voi viedä taivaaseen"
Sitähän paavikin julistaa.* Niin tekee, nimellisesti, kun itse on asettunut Kristuksen sijaiseksi, se on Jumalan pilkaa. Että siinä evankeliumi menettää arvovaltansa ja paavi on se tärkein koko rooman maailman kirkossa ! Ja paavin kirkolla on niin verinen menneisyys, kun teurasti oikeita tosi uskovia, se ei ole koskaan siitä tosissaan katunut eikä anteeksi pyytänyt tapattmiensa omaisilta, ja heitä on miljoonia. Mikä tuollainen kirkko voisi olla evankeliumin viejä ? Ja inkvistio elää taatusti yhä vatikaanin uumenissa, minne ei ole koskaan vapaata pääsyä ollu kenelläkään. Kauhujen kirkko epäjumala paavin johdossa !
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Niin tekee, nimellisesti, kun itse on asettunut Kristuksen sijaiseksi, se on Jumalan pilkaa. Että siinä evankeliumi menettää arvovaltansa ja paavi on se tärkein koko rooman maailman kirkossa ! Ja paavin kirkolla on niin verinen menneisyys, kun teurasti oikeita tosi uskovia, se ei ole koskaan siitä tosissaan katunut eikä anteeksi pyytänyt tapattmiensa omaisilta, ja heitä on miljoonia. Mikä tuollainen kirkko voisi olla evankeliumin viejä ? Ja inkvistio elää taatusti yhä vatikaanin uumenissa, minne ei ole koskaan vapaata pääsyä ollu kenelläkään. Kauhujen kirkko epäjumala paavin johdossa !
"...kun itse on asettunut Kristuksen sijaiseksi.." Tuota en osaa sanoa, ei kai paavi nyt ole suoraan sanonut olevansa Kristus.
"paavin kirkolla on niin verinen menneisyys, kun teurasti oikeita tosi uskovia,"
Milloin paavi teurasti tosiuskovia? Naisia kaiketi poltatti noitina.
"Kauhujen kirkko epäjumala paavin johdossa ! "
Niin kauhujen kirkolla on miljoonia ja taas miljoonia kannattajia. Perussuomalainen Timo Soinikin kertoo olevansa katolilainen.
- katolinen uskomme*
Pyhä isä Vatikaanista tervehtii teitä, erityisesti veli Mohikaania.
Herran rauha olkoon kanssanne!
Centro Televisivo Vaticano (CTV): http://player.rv.va/
:- vatikaanin ääni*
Ja lisää pukkaa, koko Radio Vaticanan sivusto, tässä suomenkielinen.
http://www.radiovaticana.va/sv2/index.asp
: vatikaanin ääni* kirjoitti:
Ja lisää pukkaa, koko Radio Vaticanan sivusto, tässä suomenkielinen.
http://www.radiovaticana.va/sv2/index.asp
:* Mikä siitä pyhän isän tekee ? Roomankirkon menneisyyskö ? Itse on itsensä Kristuksen sijaiseksi asettanut, ja näin pilkkaa Jumalaa aika räileästi ! En välitä "isän", hyi kamalaa, tekopyhän terveisistä ! Aivan selkäpiitä karmii koko kirkko !
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Mikä siitä pyhän isän tekee ? Roomankirkon menneisyyskö ? Itse on itsensä Kristuksen sijaiseksi asettanut, ja näin pilkkaa Jumalaa aika räileästi ! En välitä "isän", hyi kamalaa, tekopyhän terveisistä ! Aivan selkäpiitä karmii koko kirkko !
" Aivan selkäpiitä karmii koko kirkko !"
Miksi suhtaudut noin tunteella katolilaisuuteen? Yleensä ihmiset pyrkivät hillitsemään käyttäytymistään ja pyrkivät elämään oman uskonsa mukaisesti.
Ajattele, jos joku katolilainen sanoisi ihan samaa helluntailaisuudesta.
Miltä tämä kuullostaisi 'aivan selkäpiitä karmii koko helluntailaisuus'
-veikkaan että ei tuntuisi mukavalta kuulla.
Eihän sinun lapsesikaan varmaa moiti sinua uskostasi? Mitä jos moittisivat tai joku heistä olisi kääntynyt katolilaisuuteen. Moni helluntaikodin lapsi valitseekin toisen uskontokunnan kuin helluntailaisuuden, jos on uskoakseen. Tunnen tapauksia.
- Tapio522eikirj...
Raamatusta ei löydy tarkkaa säädöstä kasteveden määrästä.
On sama kastetaanko upottamalla, vihmomalla vai valelemalla.
Rooman eräästä katakombista on löydetty toiselta vuosisadalta olevasta kastekappelista kuva. Siinä Johannes kastaa Jeesuksen kaatamalla astialla vettä Jeesuksen päälle.
Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys, johon upottaminen oli mahdotonta.
--
Kirjassa DIDAKHE (kahdentoista apostolin oppi) n. 100-luvulta, sanotaan:
”Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä (tai:virtaavassa vedessä)..
Mutta, jos sinulla ei ole virtaavaa vettä, kasta muuhun veteen.
Jos et voi kastaa raikkaalla vedellä, kasta lämpimällä.
Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”- ev.lut evankeliina*
Kaste kaste-tekona on oleellinen: siunattu vesi. Veden määrä ei ole oleellinen.
Ei kaikkialla lähi-idässä ja aasiassa ollut jokia ja järviä tarjolla. Kristityt kastettiin, "valeltiinkin" vedellä. Ei upotuskastekaan kiellettyä ole, mutta se ei ole välttämätöntä.
: - Eenokki 12
Mohikaani kannattajineen on tuomion alainen lisätessään omiaan Raamattuun ja ottamalla sieltä suuren osan pois.
ev.lut evankeliina* kirjoitti:
Kaste kaste-tekona on oleellinen: siunattu vesi. Veden määrä ei ole oleellinen.
Ei kaikkialla lähi-idässä ja aasiassa ollut jokia ja järviä tarjolla. Kristityt kastettiin, "valeltiinkin" vedellä. Ei upotuskastekaan kiellettyä ole, mutta se ei ole välttämätöntä.
:* Raamattu puhuu paljonkin veden määrästä. Joh, kirjoittaa, kun Jeesusken kanssa kastoivat, " Tääsä on PALJON vettä" ? Mestarimme meni kokonaan veteen ja Jhannes kastoi Hänet, ja kohta he NOUSIVAT vedestä, eli kaste tapahtui Jordanin virrassa. Valelut ja vihmonnaat sun muut pirskaootelut on epäusoisten keksintöä puollustaa valekastettaan !Samaten kun hoviherra kastettiin, he menivät molemmat veteen, Filppos ja hoviherra, ja niin Filippos kastoi hänet. Miten, no varnmasti otti vyötäröltä ja harteilta otteen ja upotti vedeb alle, koska he tiesivät, että kaste on hautaamista. ja hautaaminen tarkoittaa aina pinnan alle hautaamista, ei haudattavaa koskaan jätetä , ei osiakaan maanpinnalle näkyviin. Eikö tämä ole täysin loogista ja ymmärrrettävää toimintaa? Eukä Raamatuussa missään sanota, että kastevesi olisi siunattua, sekin on kirkon keksintö saada riitistä manhollismman harras ja lihalliseen ihmiseen vaikuttava rituaali ! Täysin uskomattomat ihmisethän vievät vauvaojaan kasteelle, ja se jo sinänsä on käsittämätöntä touhua ! Eivät itsekkään ole uskossa millään tavalla, näin on suurin osa vanhemmista jotka vauvansa vievät ns. kasteelle? Miksiköhän, kun eivät itsekkään usko Jumalaan oikeasti ?
Eenokki 12 kirjoitti:
Mohikaani kannattajineen on tuomion alainen lisätessään omiaan Raamattuun ja ottamalla sieltä suuren osan pois.
* Ehtoota eenokki, sano yksi minkä olen ottanut, tai lisännyyt Raamttun? Lutterin postillot eikä katekismus ole Raamattua, jos sinä niitä meinaat. Jumala sinuakin siunatkoon, jätän sinutkin Jumalan haltuun , en vihaa sinuakaan. Jumala tuntee omansa !
- joo_joo
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Raamattu puhuu paljonkin veden määrästä. Joh, kirjoittaa, kun Jeesusken kanssa kastoivat, " Tääsä on PALJON vettä" ? Mestarimme meni kokonaan veteen ja Jhannes kastoi Hänet, ja kohta he NOUSIVAT vedestä, eli kaste tapahtui Jordanin virrassa. Valelut ja vihmonnaat sun muut pirskaootelut on epäusoisten keksintöä puollustaa valekastettaan !Samaten kun hoviherra kastettiin, he menivät molemmat veteen, Filppos ja hoviherra, ja niin Filippos kastoi hänet. Miten, no varnmasti otti vyötäröltä ja harteilta otteen ja upotti vedeb alle, koska he tiesivät, että kaste on hautaamista. ja hautaaminen tarkoittaa aina pinnan alle hautaamista, ei haudattavaa koskaan jätetä , ei osiakaan maanpinnalle näkyviin. Eikö tämä ole täysin loogista ja ymmärrrettävää toimintaa? Eukä Raamatuussa missään sanota, että kastevesi olisi siunattua, sekin on kirkon keksintö saada riitistä manhollismman harras ja lihalliseen ihmiseen vaikuttava rituaali ! Täysin uskomattomat ihmisethän vievät vauvaojaan kasteelle, ja se jo sinänsä on käsittämätöntä touhua ! Eivät itsekkään ole uskossa millään tavalla, näin on suurin osa vanhemmista jotka vauvansa vievät ns. kasteelle? Miksiköhän, kun eivät itsekkään usko Jumalaan oikeasti ?
"Valelut ja vihmonnaat sun muut pirskaootelut on epäusoisten keksintöä puollustaa valekastettaan !"
Onko se tuonpuoleinen veden määrästä kiinni?
Jos joku sairastuu vakavasti ja on vain pari viikkoa elinaikaa, tulee sateettomana ja helteisenä loppukesänä uskoon, ja on ankara vedensäännöstely käynnissä, eikä ole vettä tämän ihmisparan kastamiseen, niin sinun oppisi mukaan hän ei pääse taivaaseen.
Jeesus kehoittaa, vai perätikö oikein ankarasti käskee, tottelemaan esivaltaa.
Esivalta sanoo, ettei vettä saa käyttää kuin juomiseen, eikä edes pesemiseen, niin sinä hurja menisit vain täyttämään suuria astealtaita vedellä täyteen, niin että viimeisetkin vesivarat valuvat sinun syviin ja leveisiin uima-altaisiisi.
Sinä et varmaan välittäisi, vaikka sata lasta kuolisi, sinun vedellä piripintaan täytettyjen kastealtaidesi tähden, kunhan ei tarvitse pirskoitella eikä valella vettä kastettavan päälle.
Janoiset lapsiparat yrittäisivät päästä mahtavien kastealtaidesi luo juomaan vettä janoonsa mutta sinä et päästä niitä lähellekään, ja sitten ne kuolla kupsahtelevatkin veden puutteeseen.
Siihen sinä kai sitten tuumatkin että parempi kuollut helluntailaisten pakanapentu kuin elävä kristitty Jeesuksen huomaan ja omaksi kastettu luterilaiskakara.
Vettä roiskimalla ja valelemalla joutuu vain kadotukseen, sanot sinä.
Ettei sinulla olisi vain jotain sellaista uskoa, että sillä kasteveden määrällä selvitään vilpoisena siellä tuonpuoleisessa kuumuudessa ja voidaan suojautua liekeiltä ja kuumuudelta?
Sinä pystyt suojautumaan kastevedessä upoksissa, siellä tulimeressä, mutta roiskutus- valelukasteen saanut palaa poroksi alta aika yksikön.
On kovin kummallista tuo kasteveden määrän tärkeys sinulle.
Sitä suurempi uskossaan, mitä kauempana on on ollut kiinteä pohja kastepaikassa jalkojenpohjasta?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Atlantin_valtameri
"Meren syvin kohta: Puerto Ricon hauta, 8 605 metriä"
Sinua varmaan harmittaa kun sinua ei ole (luultavasti) kastettu Puerto Ricon haudan yläpuolella.
Vasta 8605 metrin syvyydessä olisi päässyt uimaan käsipohjaa ja kahlaamaan.
Voi sitä hurskauden määrää, joka sellaisella uskovaisella on, joka on saanut tulla kastetuksi tuollaisessa paikassa. Ei edes Jeesuksen kaste ollut mitään verrattuna siihen. Matala Jordan höh. Eihän se nyt ole mitään. joo_joo kirjoitti:
"Valelut ja vihmonnaat sun muut pirskaootelut on epäusoisten keksintöä puollustaa valekastettaan !"
Onko se tuonpuoleinen veden määrästä kiinni?
Jos joku sairastuu vakavasti ja on vain pari viikkoa elinaikaa, tulee sateettomana ja helteisenä loppukesänä uskoon, ja on ankara vedensäännöstely käynnissä, eikä ole vettä tämän ihmisparan kastamiseen, niin sinun oppisi mukaan hän ei pääse taivaaseen.
Jeesus kehoittaa, vai perätikö oikein ankarasti käskee, tottelemaan esivaltaa.
Esivalta sanoo, ettei vettä saa käyttää kuin juomiseen, eikä edes pesemiseen, niin sinä hurja menisit vain täyttämään suuria astealtaita vedellä täyteen, niin että viimeisetkin vesivarat valuvat sinun syviin ja leveisiin uima-altaisiisi.
Sinä et varmaan välittäisi, vaikka sata lasta kuolisi, sinun vedellä piripintaan täytettyjen kastealtaidesi tähden, kunhan ei tarvitse pirskoitella eikä valella vettä kastettavan päälle.
Janoiset lapsiparat yrittäisivät päästä mahtavien kastealtaidesi luo juomaan vettä janoonsa mutta sinä et päästä niitä lähellekään, ja sitten ne kuolla kupsahtelevatkin veden puutteeseen.
Siihen sinä kai sitten tuumatkin että parempi kuollut helluntailaisten pakanapentu kuin elävä kristitty Jeesuksen huomaan ja omaksi kastettu luterilaiskakara.
Vettä roiskimalla ja valelemalla joutuu vain kadotukseen, sanot sinä.
Ettei sinulla olisi vain jotain sellaista uskoa, että sillä kasteveden määrällä selvitään vilpoisena siellä tuonpuoleisessa kuumuudessa ja voidaan suojautua liekeiltä ja kuumuudelta?
Sinä pystyt suojautumaan kastevedessä upoksissa, siellä tulimeressä, mutta roiskutus- valelukasteen saanut palaa poroksi alta aika yksikön.
On kovin kummallista tuo kasteveden määrän tärkeys sinulle.
Sitä suurempi uskossaan, mitä kauempana on on ollut kiinteä pohja kastepaikassa jalkojenpohjasta?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Atlantin_valtameri
"Meren syvin kohta: Puerto Ricon hauta, 8 605 metriä"
Sinua varmaan harmittaa kun sinua ei ole (luultavasti) kastettu Puerto Ricon haudan yläpuolella.
Vasta 8605 metrin syvyydessä olisi päässyt uimaan käsipohjaa ja kahlaamaan.
Voi sitä hurskauden määrää, joka sellaisella uskovaisella on, joka on saanut tulla kastetuksi tuollaisessa paikassa. Ei edes Jeesuksen kaste ollut mitään verrattuna siihen. Matala Jordan höh. Eihän se nyt ole mitään.* joo_joo, no ei ole, olenhan satoja kertoja täälläkin Raamatulla todistanut, että KASTE, oli se sitten vauva tai uskovien kaste, se ei PELASTA, ! Kumma että et sinäkään käsitä mitään kasteen merkityksestä, ja siitä, miksi Jeesus sen kasteen antoi uskovien otettavaksi ? Kovasti sinäkin täällä arvostelet ja purnaat jos vaikka mitä, etkä tuon vertaa tiedä kasteesta ? Jos ja kun koskus tulet aidosti ja todella synnyt uudesti Jumalan Hengestä, et pienestä etkä isosta vesimäärästä voit ehkä tulla ymmärtämään mitä varten kaste on asetettu ?
- eikka56
"Lyydia oli myös ensimmäinen pakana kristitty joka kastettiin, ja hänet histosrian mukaan kastettiin jossain joessa, se joki näytettiin tänään TV:ssä? Se oli vuolaasti virtaava, ei niin kovin leveä, mutta tarpaaksi , että voi kutsua joeksi ! Ja se viittaa kyllä selkeästi uskovien alkuperäiseen upostus kasteeseen."
Minusta TV:ssä näytti siltä, että joessa ei ollut tarpeeksi syvyyttä upotuskasteen suorittamiseen! "Se oli vuolaasti virtaava, ei niin kovin leveä, mutta tarpaaksi , että voi kutsua joeksi ! Ja se viittaa kyllä selkeästi uskovien alkuperäiseen upostus kasteeseen. "
Raamatussa sen ei kerrota olleen upotuskaste ja Filippin pohjoispuolella virtaava noro ei ole kummoinen.
http://ikoni.jalbum.net/Filippi/#DSC02914.JPG
Pienestä purosta on helppo ottaa vettä ja valella päähän.- Pekulle ja
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Pe.ku, ole hyvä vaan ja tee niin !
Peku on aikoinaan ottanut uskovien kasteen.
- kristussontaa
Kristinusko on paskasontaa ja sille tosiasialle ette mahda mitään.
- Evankeliina*
Sanoistamme meidät tuomitaan, tai julistetaan vanhurskaiksi..
- TOTUUDESSA OLEVA
JOKA USKOO JA KASTETAAN SE PELASTUU JA PISTE
323 - Harrashoo.
Lyydia oli nöyrä. Hän ei paisunut ja paukutellut pelatuksen jälkeen. Hän sanoi Paavalille ja hänen matkakumppaneilleen:>>Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä>>. Ja hän vaati meitä.
Apt.16:15
Uskon Herran siunanneen tuon jälkeen Lyydiaa runsaasti kaikella hengellisellä siunauksella. Koko hänen perhekunta pelastui sinnä samassa. Raamattu ei kerro, mutta he myöskin täyttyivät Pyhällä Hengellä kielet siitä merkkinä. Paavali rukoili Pyhän Hengen täyteyttä uskoon tulleille.
Tuollaista nöyryyttä kaipaan. Se ei ole kuten täällä joku opettaa synnittömyyttä. Se on armahdettu ihminen Jeesuksessa. Vain Golgatan sovitustyön kautta ja Jeesuksen ylösnousemuksen kautta vanhurskautettu.
Ollaan siunattuja!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama897458Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1176189Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1594326Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?423076Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2292958Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782866Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta882577Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902318- 1862249
Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh181795