Hei,
Olen 28-vuotias nainen. Valmistuin keväällä valtiotieteellisestä ja sain oman alani töitä. Olen kärsinyt n. 10 vuotta paniikkihäiriöstä, johon lääkityksenä nyt Venlafaksiini 75mg. Myös Propralia menee satunnaisesti 10-30 mg ja Opamox 7,5 mg-15mg. Minun työni on esiintymistä, luennointia. Työ alkoi vasta muutama viikko sitten ja olen nyt alussa joutunut napsimaan maksimiannoksia Prorpalista ja Opamoxista jotta pystyn menemään yleisön eteen. Annokset ovat yleensä olleet Propral 20 mg ja Opamox 7.5 mg. Nyt minua hävettää, etten selviydy töistäni ilman näitä ja ahdistus lääkekierteestä kasvaa. En käytä vapaapäivinä (2-3/vko) lääkkeitä, mutta työpäivinä en selviä ilman. Yritin kerran ilman Opamoxia, mutta meinasin saada paniikkikohtauksen ja luulin jo että minun pitää perua koko luento. Käyn myös terapiassa, mutta fobiani on ilmeisesti aika paha. Onko teillä kokemusta vastaavasta? Oletteko joutuneet vaihtamaan työpaikkaa vai onko rauhoittavien syöminen 3-4 pv/vko ihan ok? Lääkärini mukaan voin syödä 3 pv/vko ilman pelkoa toleranssista. .
Rauhoittavat työelämässä? (paniikkihäiriö)
8
2001
Vastaukset
- ChooseLife--
No, itsellä oli aika vastaava tilanne ja se opamoxien popsiminen aiheuttaa sellaisen kierteen että ilman niitä ei enää selviä, olet jo siinä pisteessä joten miksi taistella vastaan. Parempi popsia niitä kuin käydä läpi joku 4 kk sairasloma jolla vieroittautuu bentsosta ja siihen päälle paniikkihäiriöterapia, joka palaa pahempana takaisin kun lopettaa bentsot. Kuulostaa ikävältä, mutta on totta, valitan. Tsemppiä.
- ChooseLife--
Sen verran vielä että kyllä ne toleranssit noillakin määrillä jo on kasvaneet, pian sulla menee 30 mg päivässä. Itsellä menee aamuin illoin opamox, ja jos joskus joutuu yli 3 pv olemaan ilman alkaa aivan helvetilliset tärinät ja kylmät hiet ja nukkumisesta ei tietoakaan jne.
Tuli vaan ensimmäisenä mieleen se että jos tunnet tuollasta paniikkia työstä ja luennoista, onkohan se ihan oikea paikka sinulle? Itsellä on vaikka mitä tuollasia ahdistuksia ja jännitysoireita, pilvin pimein, ja kauhulla ajattelisin jos laittaisin itseni tuohon Tai joutuisin. Tarkoitan nyt vaan sitä, että onko se sinulle itsellesi hyväksi tämä? Oli tai ei, sulla on oikeus vetää niitä lääkkeitä jos pystyt suoriutumaan niiden avulla, pidemmällä aikavälillä vaan kannattis miettiä kantaako se pidemmän päälle. Onko se sen arvoista jos tuntuu pahalta. Vai tuntuuko?
Zemppiä elämääsiLisääntähän vielä sen että olen myöskin syönyt vuosia lääkkeitä ja rauhoittavia, vuosia meni, olin psyykkisesti elämän ja kuoleman välillä kokoajan, nyt kun olen toipumassa, no, kai olen, niin kroppa on "tukkeutunu" lääkkeistä ja myös kylläkin liiasta sokerista. No, jokatapauksessa omien kokemusten perusteella sullahan on oikeus syödä niitä, eikä siitä kanata tuntea huonoa omaatuntoa, mutta pidemmän päälle en usko sen olevan sinulle hyväksi. Niihin kehittyy kova riippuvuus, ennenkuin itse huomaakaan. Ite olen yrittänyt tehdä elämästäni sellaisen että voisin tiputtaa ne viimesetkin lääkkeet pois.
- Kaisu.
amelieamande8886 kirjoitti:
Lisääntähän vielä sen että olen myöskin syönyt vuosia lääkkeitä ja rauhoittavia, vuosia meni, olin psyykkisesti elämän ja kuoleman välillä kokoajan, nyt kun olen toipumassa, no, kai olen, niin kroppa on "tukkeutunu" lääkkeistä ja myös kylläkin liiasta sokerista. No, jokatapauksessa omien kokemusten perusteella sullahan on oikeus syödä niitä, eikä siitä kanata tuntea huonoa omaatuntoa, mutta pidemmän päälle en usko sen olevan sinulle hyväksi. Niihin kehittyy kova riippuvuus, ennenkuin itse huomaakaan. Ite olen yrittänyt tehdä elämästäni sellaisen että voisin tiputtaa ne viimesetkin lääkkeet pois.
Hei vielä, kyllähän minä pidän kovasti työstäni ja olen siinä myös hyvä. Yritän vähitellen vähentää rauhoittavia, eiköhän Propralista yksinäänkin ole ihan hyvä hyöty. Sitä lienee turvallista käyttää. Rauhoittavissa yritän pitää välipäiviä vähintään kolme viikossa.
- 19+11
Kaisu. kirjoitti:
Hei vielä, kyllähän minä pidän kovasti työstäni ja olen siinä myös hyvä. Yritän vähitellen vähentää rauhoittavia, eiköhän Propralista yksinäänkin ole ihan hyvä hyöty. Sitä lienee turvallista käyttää. Rauhoittavissa yritän pitää välipäiviä vähintään kolme viikossa.
Olen käyttänyt rauhoittavia kai yli 30 vuotta. Nykyisin minulla on lievä lääkitys jotta unipuoli pelaa. Teen erittäin vastuunalaista työtä, ja ulkopuolinen ei voisi kuvitellakaan että olen käytännössä koko ajan noiden aineiden vaikutuksen alainen. Huumetestejäkin meillä tehdään melko usein, mutta minulle ei ole tehty - sattuneesta syystä.
- solution2
Moi Kaisu, itsellä samansuuntainen challenge. Työssäni vastaan melko isoista projekteista ja tiimistä. Nuoruus oli melkoista selviytymistä ilman lääkkeitä, nykyään "jännitysoireisiin" bentsojen syöminen on mahdollistanut uralla etenemisen sekä mielekkäiden sosiaalisten suhteiden syntymisen.. Työpäivinä joudun syömään lääkettä, kaikki loma-ajat olen ilman niitä, näin viimeiset 6-vuotta.. eli elämänlaatuani nämä on kyllä nostaneet ja ei isoja haittavaikutuksia..
- Kaisu.
19 11 ja solution2, minua kiinnostaisi kuulla teidän annostuksista ja siitä, kuinka usein joudutte käyttämään lääkettä? Itse käytän viikosta riippuen n. 2-4 pv:nä, lomilla minäkin pärjäilen ilman.
Onko teillä ollut sama bentso käytössä koko ajan vai oletteko vaihtaneet toleranssin vuoksi?
amelie, uusi työni on kyllä hyvin mielenkiintoista ja mukavaa. Minua harmittaisi, jos joutuisin paniikkihäiriöni vuoksi luopumaan siitä. Ja tämä on vain vuoden projekti, toivottavasti siitä selviäisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama897458Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1176189Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1594326Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?423066Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2292958Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782866Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta882577Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902318- 1862249
Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh151787