Pikaista apua !

Jelppii

Moi ! Oon 12 vuotias , ratsastanut about 3 - 4 vuotta. Mulla on oma vuonohevos tamma Amanda , Amanda osaa olla kunnon jäkkipää , mut se ei koskaan pukita ratsastuksessa , nousee vaan pystyyn. Hoitaessa steppaa , ja on kärsimätön joskus. Pärjään amandan kanssa iha hyvin mielestäni, koska meillä on jo todella vahva suhde. Tallin omistaja on kokenut aikuinen eikä pelkää siis meidän ponia millään lailla, toisinkuin minä . Pelkään nostaa takajalat koska minua on potkaissut poni , ja on tullut kammo , olen miettinyt tulevaisuutta , että jos amandalla on jotain vikaa takasissa , niin miten ikinä voin tehdä asialle mitään jos pelottaa ?? Tallin omistaja sanoi yksi kerta minulle kun en uskaltanut ottaa takasia , " jos sä et uskalla putsata kaviota, niin sitten ei myöskään ratsasteta " ja minua on jäänyt pelottamaan myös se etten saisi enää ratsastaa amandalla , vaikka se on meidän poni.
Kesälomalla meidän olisi tarkoitus muuttaa , ja minua pelottaa etten pärjää amandan kanssa uudella tallilla, et jos se vaik muuttuisi mahdottomaksi .. :/
Olen harkinnut vakavasti poni/hevos vaihtoa, koska saatan pelätä välillä Amandaa.. :/ vinkkiä noihin tilanteisiin ?

2

69

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vs. Jelppii

Ja mielestäni on liian myöhäistä sanoa etten olisi kokenut hevosen omistaja... Koska poni on jo hankittu 4 kk sitten.
      Ostopäivänä Amanda näytti vaan paraat puolensa, ja heti uudelle tallille tultua, se oli mahdoton ! Mutta nyt on jo todella monta asiaa saatu kuriin, mutta takasten nosto on vaikeaa. Amanda nostaa takaset niin äkäisesti, että en edes uskalla koskea sinne.. Ja jos uskallan putsata yhden takasen, niin se saattaa huitasta sivulle, yrittääkseen potkasta... :/

• tallihiiri97

Miten nostat sen kavioita noin yleensä? Jos yhtäkkiä tartut sen koipeen, se voi nostella äkkinäisesti sen takia. Kasiro ja Lampinajadi sanoivat joskus, että hevoselle pitäisi kertoa, että kohta sen jaloille tehdään jotakin. Laita kätesi sen lautasille ja liusuta kättäsi rauhallisesti alaspäin hevosen jalkaa pitkin kunnes saat hyvän otteen vuohisesta. Älä vedä karvoista vaikka niistä saisikin hyvän otteen. Se ei tunnu hevosesta kivalta ja vastustelu voi johtua siitäkin. Etujalkojen kanssa sama juttu.

Tosin silloin keskustelu koski sitä että hevonen ei meinanunt nostaa jalkojaan ylipäätään, mutta yhdellä tutullani oli sama ongelma kuin sinulla, ja tuo Kasiron ja Lampinajadin neuvo auttoi siihenkin.

Mielestäni opettajasi on oikeassa. Kaviossa voi olla vaikka kivi joka alkaa sattua jos sitä ei oteta pois ennen ratsastusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      30
      5110
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4091
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      77
      3667
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2718
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      154
      2526
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2378
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2189
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2167
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      138
      1695
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1538
    Aihe