Apua! Miksei paino tipu?

Epätoivoa ilmassa

Hei! Auttakaas minua, tyhmää joka ei vaan osaa.
Olen 20-vuotias, nykyiset mitat: 172cm, 108kg, BMI huutaa vaikeaa lihavuutta: 36.5.

Senttejä on ilmeisesti vyötäröltä kyllä lähtenyt jokusen kappaletta, ainakin kumppanini mukaan olen pienentynyt silmissä ja hän saa kätensä vyötäröni ympärille nyt paljon helpommin kuin ennen.
Mutta paino, se ei tipu. Sen sijaan viikko sitten painoin 106 kg, tänä aamuna vessassa käynnin jälkeen huimat 108kg. Mitä ihmettä on tapahtunut?
Painoni alkoi salakavalasti nousta muutama vuosi sitten, kun aloitin erään lääkityksen, jonka haittavaikutuksena oli painonnousu. Noin 3 viikkoa sitten lopetin ne vähitellen, kun en kokenut tarvetta syödä niitä sen enempää. Lääkärin neuvoilla tottakai!
Ja mikä muutos lopetuksen myötä! Nimittäin aineenvaihdunta hurahti käyntiin, nesteet lähti selkeästi liikkeelle, ramppaan kesimäärin 3 kertaa aikaisempaa enemmän vessassa pissalla kuin lääkityksen aikana. Turvotus kehostani on kutakuinkin kadonnut, sain lisäpuhtia laihdutukseen, mutta en voi mitään sille että minua masentaa vaa'an lukema, joka vain jatkaa nousuaan.

Tässä esimerkki päiväni ruokailusta ja liikunnasta:

Aamupala: 1 ruisleivän siivu päällisineen (Oivariinia yksi kerros juustosiivu), banaani, 3 mukillista kahvia rasvattomalla maidolla
Lounas: 2dl Elovena -pikapuuroa (omena-mustikka-vadelma) veteen valmistettuna
Välipala (jos nälkä): Appelsiini
Päivällinen: Lämmin ateria, esimerkiksi 100grammaa maustamatonta kanaa, 3rkl raejuustoa, 1 peruna. Pyrin panostamaan proteiinin saantiin että pysyisin kylläisenä pidempään
Iltapala (alkuillasta): 2dl puuro/1 ruisleipä

Vettä päivän aikana n. 2 litraa, välipalalla täysmehua lasillinen, teetä iltapalan kanssa.
Herkuttelua kerta viikkoon, jos sitäkään. Silloinkin vain kohtuudella, enkä vedä överiksi.

Liikuntaa päivittäin n. 2h aktiivisen koiran kanssa:
Reipasta kävelyä, metsässä rymyämistä, lyhykäisiä, n. 50 metrin juoksuspurtteja viitisen kertaa jokaisen lenkin aikana.
Ennen aamupalaa aineenvaihdunta ja rasvanpoltto käyntiin n. 30 minuutin aamulenkillä, päivän ja illan mittaan loput 1h30min.
1 krt viikossa löllöilen enemmän, ja annan kumppanini lenkittää koiraa, silloin liikun suurinpiirtein vajaa tunnin reipasta kävelyä.

Elikä mikä tässä nyt mättää, n. 2 viikkoa kulunut, ja paino noussut 2 kilolla, vaikka senttejä lähtenyt ainakin vyötäröltä.

Mitä TE muuttaisitte ruokavaliossani ja liikunnan määrässä/laadussa?
Vinkkejä?

6

251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuttaisin-näin

Sinulta on ehkä palanut jonkun verran rasvaa aineenvaihdunnan nopeuduttua (mikä selittää cm vyötäröltä), mutta olet kerännyt nestettä joka selittää painonnousun. Paljonko esim. käytät lisättyä sokeria tai suolaa se ei käy ilmi ruokavaliosta. Ei myöskään mahdollinen alkoholinkäyttö tai missä vaiheessa kuukautiskiertosi on? Kakki nämä asiat voivat selittää hetkellistä painonnousua/nesteen kerääntymistä. Kuten ihan sekin, että punnitsetko itsesi aamulla vai illalla, koska se paino voi heitellä sen jopa 2kg päivän aikana sinun kokoisella naisella.

Pikemminkin nyt siis jatkossa näin: otat mitat rinnanympärys, vyötärö ja reisi. Ja toki lähtöpaino. Mittauspäivä kerran viikkoon, niin cm kuin painon osalta. Vaikkei kiloja hupenisi, niin saatat silti huomata kaventuneesi centeissä. Ja mikä tärkeintä, älä stressaa. Ruuan osalta ota käyttöön kalorilaskuri, tällaisia löytyy ilmaiseksikin netistä. Pidä ruokapäiväkirjaa, ja ole rehellinen, älä huijaa tai valehtele itsellesi.

Liikuntaasi en puuttuisi, sitä näyttäisi olevan ihan reippaasti.

Ruokavalio. Nykyiseltään, jos tosissaan olet rehellinen, niin kalorimäärät jäävät melko suppeaksi ja liian vähän proteiinia=kroppasi menee säästöliekille huomioiden palaneet kalorit liikunnassa=kroppasi pitää kiinni kynsin hampain saamastaan energiasta=varastoi sen suoraan rasvaksi. Näin äkkiseltään sinulle sopiva kalorimäärä olisi varmaan n. 1800-1900kaloria päivää kohden (ehkä jopa enemmän), huomioiden kokosi ja liikunnan määrän. Tähänkin löytyy laskureita avuksi ilmaiseksi netistä. Muista terveellinen painonpudotus 0.5-1.5kg viikossa alkuspurtin jälkeen.

Minä muuttaisin ruokavaliotasi seuraavanlaisesti (esimerkkipäivä):

ennen aamulenkkiä n. 3dl vettä tyhjään vatsaan.

aamupala: puuro: 1dl kaurahiutaleita, 2dl vettä, 1dl marjoja, 1dl rasvatonta raejuustoa. 1kpl omena. YKSI mukillinen kahvia, 0.25dl maitoa, iso lasillinen vettä. (n. 350kcl)

Lounas: 300g kasviksia, 150gr broileria, 10g oliiviöljy (esim. paistamiseen tai kastikkeena) ruisleipä päällinen (leike/juusto). Iso lasi vettä. (n. 600kcl).

Välipala: 250g maustamatonta rahkaa 1dl sokeriton marjakeitto, iso lasi vettä(n. 160kcl).

Päivällinen: Vastaava kuin lounas (n. 600kcl).

Iltapala: Rahka 250g 1dl sokeriton marjakeitto (n. 160kcl).

Yht. n.: 1870kcl.

Kahvi ja/tai tee ok kohtuudella ilman lisättyä sokeria, jätä täysmehu pois (sisältää reilusti sokeria). Muista, että makeutusaineet tahtovat myös kerätä nestettä, joten vältä myös turhia makeuttajia.

• Hyvät ohjeet!

Tuohon ei ole lisättävää.

Liikunta on ehkä ainoa, mitä vähän monipuolistaisin. Voimaharjoittelu auttaisi säilyttämään lihakset ja lihakset taas kuluttavat enemmän energiaa. Mutta jokainen tavallaan.

3 viikkoa on lyhyt aika, siinä ei ehdi tapahtumaan kovinkaan suuria. Suuntaa näkee selkeästi parin kuukauden päästä. Pitkäjänteisyyttä, laihduttaminen on hidasta hommaa!

• Aloittajan vastaus

Kiitoksia todella paljon teille vinkeistä/avusta!

Sen verran sanon, että en käytä lisättyjä sokereita, turhaa suolan käyttöä välttelen.
      Kahvin juon rasvattomalla maidolla, teen sellaisenaan.
      Alkoholipitoisia juomia en ole juonut nyt n. 3 kuukauteen tipan tippaa! :)
      Ainoa, mikä tuli viestin kirjoitettuani ilmi, kun pohdin tätä kyseistä painonnousua siskoni kanssa, että kuukautiseni alkavat viikon sisällä. En itse tajunnut edes ajatella kuukautisten vaikutusta painonnousuun/nesteiden kertymiseen, mutta siskoni heitti ilmoille että kuukautiskierto vaikuttaa aika paljon.
      Eli näillä näkymin mysteeri 2 kilon noususta ratkesi.
      Katson viikon välein nimenomaan aamupainon - aamupaino oikea paino - tyhjällä vatsalla ja vessassa käynnin jälkeen.

Voisin alkaa noudattaa neuvottua ruokavaliota alkuun noin viikon ajan, jonka jälkeen katson tulokset. Jos toimii minulla, niin kuin varmasti toimiikin, jatkan hyvillä mielin. Täysmehun poisjättäminen ei tuota ongelmaa.
      Otan mitat rinnanympäryksestä, vyötäröstä ja reidestä.
      Liikuntaa koitan parhaani mukaan monipuolistaa, jos on tarpeeksi aikaa!

Kiloklubissa olen joskus pyörinyt, voisin jatkossakin palauttaa muistiin miten sitä käytetään ja ottaa kys. sivuston avuksi painonpudotukseeni.

En tosiaankaan halua mitään järjetöntä painonpudotusta lyhyessä ajassa (sekin on koettu, tuli rytinällä bonusten kera takaisin), vaan nimenomaan terveellistä tahtia, 0,5-1 kg viikossa. Alkuun varmasti lähtee enemmänkin.

Rauhallisemmin mielin lähden nyt etiäpäin koitoksessa, kiitoksia vielä teille!

• 19+5

Ruokavaliota kannattaa noudattaa kuukausi ainakin, ennenkuin toimimisesta voi sanoa mitään suuntaan tai toiseen. Toisilla paino putoaa alusta asti tasaisemmin kuin toisilla, eikä viikon mittaisesta kokeilusta voi oikeasti päätellä toimiiko vai ei. Ellei sitten kyse ole jotain tosi vähäkalorisesta dieetistä (esim. nutrilett) tai paastosta.

• Ei-ikuinen-pullukka

Itse olen saanut apua tehokkaista ravintolisistä ja galvaanisen sähkön tuomasta avusta aineenvaihdunnalle. Lisäksi olen lisännyt liikuntaa - ravintolisät antavat lisäpuhtia tähänkin. Ruokavaliossa kultaisena ohjenuorana on maalaisjärki. Kaikkea tasaisesti, painotus vihreällä. Ja syödä pitää usein.

Itse löysin avun tämän blogin kautta ja sieltä uuden mentorini :D Suosittelen sullekin:

http://ikuinennuoruus.blogspot.fi/2013/05/aineenvaihdunta-hitaalla.html

• Aloittajan vastaus

Kiitoksia vastauksista!
      Ravintolisät on koettu, en enää niihin kajoa, loppupeleissä ei niistä mulle henk.kohtaisesti ollut mitään apua.

Mutta mulla sujuu hyvin!
      6 päivää sitten paino 108kg, tänään aamupaino (en yksinkertaisesti malttanut odottaa huomiseen :D)104.8kg!
      Pudotusta siis huimat 3,2kg kuudessa päivässä.
      Kyllä vain, nesteet ja kuukautisturvotus ovat historiaa! Nesteitä näillä näkymin tippuu vielä sen jokusen kilon verran, turhat hiilari/suolapöhöt ynnä muut katoavat suorastaan silmissä pikkuhiljaa. Kasvoni ovat kaventuneet, vyötäröstäni lähtenyt mukavasti senttejä verrattuna painonpudotukseen, isokokoiset paidat olivat ennen ihoamyötäileviä, nyt roikkuvat päällä löysinä.
      Eli selkeästi ruokavalioni oli ennen suoraan sanottuna päin peetä ja turvotti pahasti.
      Nyt kun syön paljon terveellisemmin ja liikun tosissani, ovat turhat säryt kadonneet, mieli virkistynyt ja pirteys kasvanut huimasti!
      Lenkkeillyt olen saman verran kuin ennen, n. 2h reipasta kävelyä päivässä, syönyt olen monipuolisesti, ravitsevasti, mutta vähemmän kuin ennen.
      Vinkeistä otin ruokavaliooni ruoka-aineet, jotka totesin itselleni sopiviksi.
      Juon reilusti vettä, myös sen 3dl vettä tyhjään vatsaan ennen aamulenkkiä, marjoja olen popsinut puuron kanssa, omenaa välipalaksi. Täysmehu heitetty mäkeen lopullisesti.
      Rahkaan en ole vielä päässyt käsiksi. Jos rahkaa syön, niin valmiiksi maustettua Danion rahkaa. Jep, ei hyvä, mutta ei se näytä tekevän pahemmin hallaa painonpudotukselleni. :) Aion kyllä näillä näkymin siirtyä maustamattomaan rahkaan kera sokerittoman mansikkamehukeiton.

Palaan asiaan kertomaan elämäntaparemontistani! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      90
      7502
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      121
      6237
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4357
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      230
      2990
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      91
      2608
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      18
      1818
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1348
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      165
      1334
    9. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      741
    10. "Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen

Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      676
    Aihe