Parodontiitti

pelottaa_

Eli tuollainen havattiin minulla jokin aika sitten, hammslääkäri sano röntgenkuvista että aivan vähän huomaa että olikohan leukaluusta on vähän kulunu pois. Miten vakavaa tämä on ja miten hoito? Joko on kohta tekareitten aika ja olen vasta 25v :/

30

2705

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelottaa_

      Jos joku vois antaa tietoo mulle? Tää sairaus on uus mulle ja tietoo joltain jotka tietää tai kohtalotovereilta. Kiitokset jo etukäteen

    • 2+16

      Prosontiitti on hampaiden kiinnityskudosten sairaus, eli hyvin yksinkertaisesti sanottuna hammaskivi ja bakteerit tuhoavat ientä ja jopa leukaluuta. Hoitamattomana etenee siis jopa hampaiden menetykseen. Saitko hammaslääkäriltä ohjeita kotihoitoon eli siihen, kuinka saat itse kotona pysäytettyä parodontiitin etenemisen?
      Huolellinen hampaiden harjaus (sähköhammasharjalla) kahdesti päivässä ja välien puhdistus langalla päivittäin auttaa sinua pysäyttämään parodontiitin. Sinun olisi tärkeää päästä nyt myös hammaskiven poistoon ja kotihoidon opetukseen esimerkiksi suuhygienistille. Uskoisin, että parodontiitti on ikäiselläsi vielä varsin hyvin hoidettavissa, mutta se vaatii todella hyvää kotihoitoa. Varaa aika suuhygienistlle joka neuvoo sinua kädestä pitäen parodontiitin hoidossa.

      • 2+16

        Siis parodontiitii, ei prosontiitti :D


    • pelottaa_

      Kiitokset neuvoista. Ja en saanut sen kummempaa neuvoa kun se et lankaus päivittäin ja pesu. Oon täl hetkel vasta jonossa hammashoitoon, oon jonottanu noin 3kk ja jonot on kuulema 6-7kk ja yksityiseen ei oo varaa. :/ Lääkärin mielestä kuulema tilanne ei vielä huolestuttava kun tosi tosi vähäistä muutosta on vasta tullu sinne leukaluuhun, mut silti pelottaa ja on turhauttavaa oottaa niin pitkään en saan hoitoa.

      • Jozzucca

        Parodontiittiin ei ole olemassa paikkauksen kaltaista pikahoitoa, varaudu koko loppuelämän kestävään elämäntapa(suunhoitoremonttiin): huolellinen päivittäinen puhdistus eli harjaus, lankaus, tikutus yms. Tupakka ehdottomasti pois, säännölliset hammaskiven poistot yms. Huomaa, että päävastuu hoidosta on sinulla, taistelu parodontiittia vastaan käydään kotona, ei hammaslääkärin vastaanootolla. Puoli vuotta ei heilauta tilannettasi suuntaan tai toiseen.


    • pelottaa_

      No luojakiitos en sentään polta, Sähköhammasharjan omistan joilla koitan vähintään kerta päivään harjailla ja lankaan joka päivä. Miten vakavaa se on jo tässä vaiheessa, onko normaalia et pikkasen on jo leukaluuta tuhoutunut? Onko kaikilla sama et se vasta siitä huomataan? :/

    • pelottaa_

      Ja johtaako tämä sairaus väistämättä joskus siihen et tekohampaat pitää jossain vaihees elämää otttaa?

      • ...

        Kuten tuossa joku aikaisemmin jo sanoikin, parodontiittiin ei varsinaisesti ole olemassa mitään "parantavaa" hoitoa, vaan taudin kurissa pysyminen riippuu ihan omista elämäntavoista. Jo tuhoutuneelle leukaluukudokselle et voi enää mitään, se ei valitettavasti palaudu. Mutta voit todellakin vaikuttaa siihen, ettei sairaus pääse enää pahenemaan, eikä tekohampaita tarvita. Minkäänlaiseen epätoivoon ei kannata vaipua, mutta parodontiitti pitää silti aina ottaa vakavasti. Nuo jo mainitut hoito-ohjeet, eli hampaiden harjaus 2 x pvä ja säännöllinen lankaus ovat ehdottomia. Kannattaa myös yrittää rajata ruokailukerrat 5-6 kertaan päivässä. Ja hammaskivenpoisto suuhygienistillä tai hammaslääkärillä vähintään kerran vuodessa (tai ham.lääkärin määrittelemän hoitosuunnitelman mukaan) on myös välttämätön.


    • pelottaa_

      Juu, samaa sano hammaslääkäri et ei oo viel mitän vakavaa ja tulevisuudes tulee tod näk riittämään et käy hammaslääkäris hoitamassa noin 1-2v välein, ja korosti hammashygieniaa. Jospa tää tästä viel iloks muuttuu, ainakin kuhan saa sen hoito ajan sit joskus :)

    • dippadai123

      Tätä pelkään omalle kohdalleni. Olen 31. Kävin kk sitten tarkastuksessa ja reikiä on 12 :( hammaslääkäripelkoisena 10 vuotta sitten käynyt viimeeksi. Röntgenin mukaan ei tarvitse juurihoitoja, huh, hyvä. Mutta totesi että lievää ientulehdusta siellä täällä, muttei kuulema mitään vakavaa? Hammaskivien poistolla ja huolellisella kotihoidolla kuulemma selviän. Tarkoittiko tuo että minulla on tuo Parodontiitti?

      • Oyutta

        Ei tarkoita. Sinulla kivi on ilmeisesti ienrajalla, ei sen syvemmällä, vielä. Paradondiitissa kivi on edennyt syvälle ikenen sisään ja syö jo leukaluuta ja kiinnityskudoksia.


    • sama vaiva

      Itselläni on ikää melkein 50. Olen kärsinyt samaisesta vaivasta vuosikymmenet, mutta sen johdosta suusta ei vielä yhtäkään hammasta ole lähtenyt.
      Muusta syystä tosin muutama.

      Apteekista mm. saa parodontiittiin omaa hammastahnaa (pahan makuista) mutta se ei kai haittane. Ientaskujen puhdistus yhtä tärkeää kun varsinainen hampaiden harjaus, koska parodontiitissä yleensä ientaskut ovat syvät.
      Lisäksi neuvoisin käymään ainakin näin aluksi puolivuosittain suuhygienistillä.

      Itselläni muutama hammas jo heilui jossain vaiheessa lievästi, mutta taas ovat hyvin kiinni.

    • pelottaa_

      Mikä hammastahna on kyseessä niin voisin itse kans käydä ostamassa? Ja dippadai mulle hammaslääkäri sano et asia varmistetaan viel ientaskujen mittauksella. Ja mulla ei ollu röntgen kuvan mukaan kun yks näkyvä reikä ja pari sellasta hammasta mistä ei ota selvää ja silti tämmönen kiusa todettiin :/

    • sama vaiva

      Parodontax on hammastahnan nimi. Juu kyllä ne ientaskut mitataan, mutta silti siinä on ensiarvoisen tärkeää tuo ientaskujen puhdistus, joka käy kätevästi esim. "harjamaisella hammastikulla".

      Enpä usko että sinänsä reikiintyminen pahenisi tms. kyseisen vaivan taki. Mulla on hampaissa vuosikaudet ollut 0 reikää, tarkistuksissa, mutta silti parodontiitti vaivana.
      Myös suuvetenä on muuten tuota kyseistä valmistetta.

    • 7+4

      Parodontiitti ja reikiintyminen eivät suoranaisesti liity toisiinsa, välillisesti kyllä niin, että huono suuhygienia aiheuttaa kumpaakin. Hampaiden reikiintymisen ja kiinnityskudossairauden aiheuttaa eri bakteerit. Se, etteivät hampaat reikiinny herkästi ei kerro mitään alttiudesta sairastua parodontiittiin eikä toisinpäin. Kummassakin tapauksessa kotihoito on ensiarvoisen tärkeää, niin ennaltaehkäisevässä kuin ylläpitohoidossakin.

    • sama vaiva

      Totta puhut muuten, mutta hieman kyseenalaistan tuota reikiintymisen syntymekanismia. Minulla siis, jolla on jo pitkään ollut suussa 0 reikää, vuosittaisissa tarkistuksissa, on tuo parodontiitti. Hammaslääkärit ovat aina kehuneet sitä kuinka hyvin hoidan hampaani.
      Reikiintyminen voi joillain johtua myös vähäisestä syljenerityksestä, jota vastaan on hankala taistella, tietysti kaikkia suuta kosteuttavia pastilleja, vesiä on.
      Sitten on myös olemassa ns. kiilteen vähenemistä, jota ei myöskään pesemällä hampaita saada kuntoon.

      Minulle ainakin hammaslääkärit on sanoneet, ettei parondontiitti johdu huonosta suuhygieniasta.

    • ...

      "Minulle ainakin hammaslääkärit on sanoneet, ettei parondontiitti johdu huonosta suuhygieniasta."

      Missäköhän nuo sinun hammaslääkärisi ovat opiskelleet? Parodontiitti johtuu nimenomaan huonosta suuhygieniasta. Hampaiden pinnoille (erityisesti ienrajoihin) kertyy plakkia, jonka poistamatta jättäminen (hampaiden harjaus, hammasvälien puhdistus) jostaa siihen että tämä bakeerimassa työntyy koko ajan syvemmälle ientaskuihin. Ienrajoissa ja ientaskuissa muhiva poistamaton plakki aiheuttaa ientulehduksen, joka hoitamattomana johtaa parodontiittiin. Parodontiitin aiheuttama tulehdustila tuhoaa hampaiden tukikudoksia ja leukaluuta. Toki suun bakteerikanta vaikuttaa myös, mutta jos suuhygienia ja elämäntavat (esim. tupakoimattomuus) ovat kunnossa, niin eivät ne pelkät bakteerit pääse paroa aiheuttamaan.

      • Anonyymi

        Liian kova harjaus/hammasharja rikkoo ikenen ja sitä myöten myöskin bakteerit pääsevät syvemmälle terveen kudoksen alle muhimaan. Kannattaa vaihtaa hammasharja säännöllisesti ja käyttää pehmeää harjaa, mikäli ientulehdus on vaivana. Itse olen aikoinani poistanut hammaslääkärin pelosta omat hammaskiveni ja kaikki on sujunut hyvin. Myöskin sähköharjoja suositellaan, mutta mekaaninen harja antaa sinulle oikeastaan vapauden harjata sieltä, mistä haluat, joten en niitä itse niinkään suosittelisi, koska jo terveet/kiinnittyneet kudokset voivat sen erisuuntaisten liikkeiden takia lähteä uudelleen tulehtumaan. Sen verran asiasta tiedän, että hammasharjan ja hampaiden harjauksen tai langoittamisen voimakkuudella voit vaikuttaa siihen, kuinka syvälle bakteerit ikenissäsi kipuavat.


    • sama vaiva

      No menee aika lapselliseksi tämä inttäminen, olen ehtinyt elämäni aikana olen n. 50 vuotias käydä jo aika monella hammaslääkärillä, yksityisellä (jotka aivan varmasti ovat päteviä).
      Luitko edes kirjoitustani, minulta EI juurikaan löydy plakkia (saan siitä joka kerta erikseen kehut), ei ole hammaskiveä, silti minulla on parodontiitti.
      Oletko koskaan ajatellut, että esim. päänalueelle annettu sädehoito saattaa lopettaa sylkirauhasten toiminnan (tuttavallani tälläinen vaiva). Lisäksi on olemassa lääkkeitä, joiden vuoksi suun bakteerikanta voi häiriintyä.

      Itselläni parondontiitin aiheuttaa ihan erillinen sairaus, jota tuskin aloittajalla on, koska ei siitä maininnut, siksi en itsekään sitä aiemmin kirjoittanut.
      Mutta yhtä kaikki, parondontiitti ei välttämättä edelleenkään johdu huonosta suuhygieniasta!! (Huono suuhygienia kyllä pahentaa sitä, eikä auta paranemaan.) Ei ainakaan minulla.

      • Anonyymi

        Lainaan omaa ylempää kommenttiani. Kannattaa pitää huolta siitä, ettei pidä suutansa ihan liian "bakteerivapaana", eli yksinkertaisesti siivoa liikaa suutaan. Suussa elää tosi paljon hyviäkin bakteereja.


    • tipih_

      Hei kaikille.
      Itse olen myös tätä vaivaa sairastava ja tässä opohdin kun teidän juttuja luin hyvästä suuhygieniasta et onko tarpeens hyvä hoito kun pesee hampaat kaksi kertaa päivässä sähköhammasharjalla, lankaus kerran yleensä illalla ja joskus suuvettä?

    • sama vaiva

      Juu, on ihan riittävä, Kunhan kiinnität huomion siihen ikenien puhdistukseen.

    • hsth3

      pitää hoitaa

    • Nellitär1973

      Olen 40-vuotias nainen. Minulla todettiin viime vuonna parodontiitti. Aikaisemmin hammaslääkärit olivat aina sanoneet, ettei hampaideni pinnalla näy hammaskiveä. Viime vuoden puolella otettiin röntgenkuva ja siitä paljastui parodontiitti: alaleuan yksi poskihammas liikkuu vähän, leukaluuta on tuhoutunut. Olen aina hoitanut hampaitani hyvin, vuosien ajan myös käyttänyt hammaslankaa.

      Käyn erikoishammaslääkärin vastaanotolla. Pelottaa, että tuo liikkuva hammas joudutaan ottamaan pois jossakin vaiheessa. Tai sitten se lähtee ihan itse pois. En tiedä, voiko sen tilalle laittaa implanttia, koska narskuttelen hampaitani.

      Onko täällä ketään muuta, jolla on kokemusta parodontiitista?

    • sama vaiva

      Kyllä ne hampaat aika hyvin suussa pysyvät siitä parodontiitista huolimatta.
      Varmaan ohjeistettiinkin jo käymään alkuun puolivuosittain suuhygienistillä.
      Itsellä heiluva hammas saatiin paikalleen muutaman käynnin jälkeen, toki kotihoito kaiken alku.
      Mutta suuhygienistillä sellaiset välineet, että saa sen ientaskun paremmin puhdistettua. Itselläkään ei reikiä, eikä muutakaan hammasongelmaa ollut mutta sitten huomattiin tuo parodontiitti.
      Eipä se elämää ole sen kummemmin haitannut.

      • Nellitär1973

        MIten liikkuva hampaasi saatiin paikalleen? Käytettiinkö jotain ainetta?


    • sama vaiva

      Ei siihen mitään ainetta käytetty, vaan kävin alkuun puolen vuoden välein suuhygienistilla, se kun sai välineillään sen ientaskun kunnolla siivottua.
      Toki siinä sitten samalla oppi itsekin, että sen hammastikun (itse käytän harjatikkua) voi/saa työntää syvemmälle ientaskuun, jotta sinne ei jää varmasti mitään.

      Pikkuhiljaa olisko ollut jo toisen käynnin jälkeen hammaslääkäri tutki, kuvasi ja huomasi hampaan olevan tiukemmalla.
      Nyt käyn vuoden välein ja edelleen hammas napakasti kiinni ja pois vetoa jo ehdoteltiin:)

      • Nellitär1973

        Missä päin Suomea käyt hoidossa? Missä päin suuta sinulla oli se liikkuva hammas?


      • Anonyymi

        Älkää nyt ainakaan herranjumala sentään lähtekö itse työntämään mitään tikkuja tai muuta ikenienne alle! Itse tein sen virheen ja tulehtui kunnolla. Yläkeskihampaiden välissä oleva ien lähti hampaista irti, koska luulin, että ne pitää siivota juuri syvältä, sillä hengitykseni haisi omasta mielestäni hammaskiven takia. Ei muuta omahoitoa kuin ehkä pientä hampaiden rappausta jos oikein näkyvää kertyy, mutta älkää ainakaan ikeniin kaivautuko, voin kertoa kokemuksesta. Mitä syvemmältä revitte, sen syvemmältä se tulehtuu. Voitte kuvitella esimerkiksi jos teillä olisi rupi polvessa, ette te poistaisi sitä ihoa sen alta, tai koittaisi korjata sitä. Jos tulehdus menee pahaksi, siihen kyllä määrätään antibiootteja! Sen ns. itsehoidon takia itsekin joudun lukemaan aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää nyt ainakaan herranjumala sentään lähtekö itse työntämään mitään tikkuja tai muuta ikenienne alle! Itse tein sen virheen ja tulehtui kunnolla. Yläkeskihampaiden välissä oleva ien lähti hampaista irti, koska luulin, että ne pitää siivota juuri syvältä, sillä hengitykseni haisi omasta mielestäni hammaskiven takia. Ei muuta omahoitoa kuin ehkä pientä hampaiden rappausta jos oikein näkyvää kertyy, mutta älkää ainakaan ikeniin kaivautuko, voin kertoa kokemuksesta. Mitä syvemmältä revitte, sen syvemmältä se tulehtuu. Voitte kuvitella esimerkiksi jos teillä olisi rupi polvessa, ette te poistaisi sitä ihoa sen alta, tai koittaisi korjata sitä. Jos tulehdus menee pahaksi, siihen kyllä määrätään antibiootteja! Sen ns. itsehoidon takia itsekin joudun lukemaan aiheesta.

        Juu kyllä tällaista tietoa ja kokemusta on minullakin. Ientaskuista ei hammaskiveä saa itse pois. Se on sula mahdottomuus, sillä siihen vaaditaan yleensä puudutuskin. Vain hammaslääkäri tai suuhygienisti pystyy työkaluillaan irrottamaan hammaskiven ientaskusta. Vaikeimmillaan ien on jopa leikattava, jotta hammaskivi saadaan pois.

        Ientä on aina käsiteltävä hellävaraisesti!

        Säännöllinen kotihoito ja suuhygienistin tekemä puhdistus ovat avainasemassa parodontiitin ehkäisyssä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2742
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      241
      2668
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2366
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      201
      1857
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1328
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      22
      1266
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1132
    Aihe