Muistatko komeroinnin?

Anonyymi-ap

Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asuvat edelleen vanhempiensa luona tai avustaminaan. Heitä saatetaan kutsua bensalenkkareiksi tms. Mitä ajattelet heistä nyt?

51

1335

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autisteja, eli yhteiskunnan maalittamia väärinymmärrettyjä taiteilijaneroja. Tuijotetaan seinää päin kilpaa tuntikausia putkeen ja katotaan kuka voittaa. Ne kuulemma tuijottaa seinää tuntikaupalla. Osa niistä joo, koska netissä on väitetty niin ☝️. Snuukkeria katseskelin äsken. Sen pelaaminen voisi tehdä terää kaikenlaisille nepsyille koska siihen peliin hukkuu hyvällä tavalla. Oma fokus siis keskittyy siihen. Olen joskus pelaillut sitä kaljoittelun yhteydessä eli puhun omasta kokemuksestani.

      • Anonyymi

        Varmaan heissä on taiteilijanerojakin.
        Ajattelet, että hikikomorit ovat yhtä kuin nepsyt...

        🤔


    • Bensalenkkari? Sehän on auto ja moottoriharrastajan nimitys. Hikikomorit, ovat Suomalaisittain peräkammarin poikia. Jotka eivät poistu kotoaan mihinkään.

      • Anonyymi

        Netissä kerrottiin myös heidän olevan bensalenkkareita myös. Tämän nimityksen löysin myös työni kautta. Kotoa poistuminen ei tarkoita jobbailua auton kanssa ja sitä ettei voisi poistua kotoa pihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netissä kerrottiin myös heidän olevan bensalenkkareita myös. Tämän nimityksen löysin myös työni kautta. Kotoa poistuminen ei tarkoita jobbailua auton kanssa ja sitä ettei voisi poistua kotoa pihalle.

        Tarkoitin ettei vain auton kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Netissä kerrottiin myös heidän olevan bensalenkkareita myös. Tämän nimityksen löysin myös työni kautta. Kotoa poistuminen ei tarkoita jobbailua auton kanssa ja sitä ettei voisi poistua kotoa pihalle.

        No siitä voi kai olla montaa mieltä. Mulle bensalenkkari, on mopoista, autoista ja yleensä moottoreista kiinnostunut ihminen. Heillä yleensä on kaveripiiriä paljonkin. Sellaiset jotka jäävät kotiin, syystä taikka toisesta, yleensä autismin tai vastaavan ongelman takia, niin harrastukset ovat pelit ja tietokoneet yms... Jota voi tehdä yksin. Voi olla että heidän kaverit ovat netissä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No siitä voi kai olla montaa mieltä. Mulle bensalenkkari, on mopoista, autoista ja yleensä moottoreista kiinnostunut ihminen. Heillä yleensä on kaveripiiriä paljonkin. Sellaiset jotka jäävät kotiin, syystä taikka toisesta, yleensä autismin tai vastaavan ongelman takia, niin harrastukset ovat pelit ja tietokoneet yms... Jota voi tehdä yksin. Voi olla että heidän kaverit ovat netissä.

        Sinä tunnut ymmärtävän ja tietävän tämän jutun.
        Hienoa. Monesti mietin niitä ihmisiä joilla ei ole ystäviä tai läheisiä. Tuleeko heistä juuri hikikomoreja jotenkin ilman omaa syytään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tunnut ymmärtävän ja tietävän tämän jutun.
        Hienoa. Monesti mietin niitä ihmisiä joilla ei ole ystäviä tai läheisiä. Tuleeko heistä juuri hikikomoreja jotenkin ilman omaa syytään?

        Ymmärrän tämän jutun, kun mä samaistun niihin ja lähipiirissä saanut nähdä näitä...
        Ihmisillä on taipumus hylkiä erilaisuutta. En minä siihen muuta syytä keksi. Se on sellaista laumakäyttäytymistä ihmisillä. Jos poikkeat normaalista, niin kohtalona voi olla jäädä yksin.
        Jotkut taas eivät jaksa olla niin sosiaalisia ja pitää yllä kaveruussuhteita. Osa voi olla tullut koulussa kiusatuksi, ja sen takia eivät luota enää kehenkään. Osalla voi olla mielenterveys ongelmia. Kukaan ei tule kotoa hakemaan. Siinä on kanssa paljon syytä sille yksin jäämiselle. Kuulun myös tähän sarjaan. Eristän itseni muista.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Ymmärrän tämän jutun, kun mä samaistun niihin ja lähipiirissä saanut nähdä näitä...
        Ihmisillä on taipumus hylkiä erilaisuutta. En minä siihen muuta syytä keksi. Se on sellaista laumakäyttäytymistä ihmisillä. Jos poikkeat normaalista, niin kohtalona voi olla jäädä yksin.
        Jotkut taas eivät jaksa olla niin sosiaalisia ja pitää yllä kaveruussuhteita. Osa voi olla tullut koulussa kiusatuksi, ja sen takia eivät luota enää kehenkään. Osalla voi olla mielenterveys ongelmia. Kukaan ei tule kotoa hakemaan. Siinä on kanssa paljon syytä sille yksin jäämiselle. Kuulun myös tähän sarjaan. Eristän itseni muista.

        Hyvä kun kerroit mitä ajattelet asiasta. Meillä ihmisillä monet asiat vaikuttavat omaan elämään ja kokemuksiimme. Omien vanhempienkin malli on vahva vaikuttaja
        Koulukiusaamisen vaikutukset elävät läpi elämän ilman läpikäymistä. Toivon, että päästät itsesi siitä vankilasta johon eristit itsesi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun kerroit mitä ajattelet asiasta. Meillä ihmisillä monet asiat vaikuttavat omaan elämään ja kokemuksiimme. Omien vanhempienkin malli on vahva vaikuttaja
        Koulukiusaamisen vaikutukset elävät läpi elämän ilman läpikäymistä. Toivon, että päästät itsesi siitä vankilasta johon eristit itsesi.

        Niin, omasta kodista tulee helposti vankila. Sen olen havainnut.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Niin, omasta kodista tulee helposti vankila. Sen olen havainnut.

        Mitä tuolla tarkoitit?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuolla tarkoitit?

        Sitä että oma koti muuttuu helposti vankilaksi ja itse olet sekä vanki, että vanginvartija. Ei voi ymmärtää tietenkään, jos ei ole sellaista kokenut. Jos on vilkas sosiaalinen elämä, niin ei ymmärrä sitä että joku voi vaan nököttää kaikki vapaa-aikansa neljän seinän sisällä... Onhan se elämän tuhlaamista.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Sitä että oma koti muuttuu helposti vankilaksi ja itse olet sekä vanki, että vanginvartija. Ei voi ymmärtää tietenkään, jos ei ole sellaista kokenut. Jos on vilkas sosiaalinen elämä, niin ei ymmärrä sitä että joku voi vaan nököttää kaikki vapaa-aikansa neljän seinän sisällä... Onhan se elämän tuhlaamista.

        Hyvin kiteytät.

        Muut ihmiset ajattelevat oman kodin ikäänkuin pesäpaikkana josta pääsee ulos ja tekemään erilaisia asioita.

        Mutta, jos ajattelet yksinäistä ihmistä, niin hän on yksin, aina. Saa yksinäinen ihminen tietenkin mennä leffaan, tai hampurilaiselle, tai vaikkapa metsään lenkille, mutta se tehdään aina yksin. Aina. Kun yksinäinen menee ravintolaan tanssimaan, hän tanssii siellä yksin.

        Tuota ei sellaiset ihmiset ymmärrä joilla on ystäviä. He saattavat tuntea välillä yksinäisyyttä, mutta he eivät ole yksin! Heitä vetää ulos muut heidän ystävänsä, tekemään jotain.

        Okei. Kun tuota jatkuu, kodista ei tulekaan enää se pesäpaikka missä on hyvä olla, vaan siitä muodostuu vankila, koska mikään ei muutu kun lähtee ulos. Jopa entiset ystävät jotka saattaisivat tulla käymään, tai tapaamaan johonkin, eivät lähde tekemään mitään yhdessä sinun kanssasi. He menevät kotiin omaan pesäpaikkaansa, kun sinä taas menet kotiisi kultaiseen vankilaan.

        Se tulee hyvin ilmi siinä kun haluat keskustella jostakin tai jakaa jotakin, tai kun sinulle tulee jokin ongelma. Sinä et voi keskustella kenenkään kanssa. Sinä et voi pohtia eri näkökulmia, etkä sinä voi jakaa mitään. Kun sinulle tulee ongelma, sinä et saa verkostostasi mitään tietoa kuinka sen ongelman voi ratkaista. Siinä yksinäisyys korostuu.

        Mutta pahinta on ikääntyminen. Muista tulee kolmikymppisiä, nelikymppisiä, viisikymppisiä. Eli he kasvattavat lapsia, valmentavat nuoria, lähettävät heidät maailmalle ja seuraavat heitä ja heidän lapsiaan. Sinä elät yhä edelleen ikäänkuin parikymppisen maailmassa, jossain "kämpässä" tai "luukussa", jossa on sisustus tehty käytännön mukaan, ei tyylin mukaan. Siellä ei ole keittiönpöytää johon perhe kokoontuisi tai jossa syötäisiin aamupalaa, eikä siellä ole mitään muutakaan vastaavaa perheen paikkaa. Siellä on sänky, tuoli, pöytä, nurkat televisiolle, tietokoneelle jne. Seinillä ei ole tauluja, ei sisustusesineitä, vaan jotain ikivanhaa ja "nuorekasta", joka ei sovi mihinkään koska mitään tarvetta ei sellaiselle ole koskaan ollut.

        Kun katsot ulos, näet naapurit jotka seisoskelevat ehkä autonsa ympärillä ja naureskelevat keskenään kun suunnittelevat lähtemistä baariin. Tai jouluna näet kun perheen vanhemmat yhdessä lastensa kanssa ottavat joulupukin vastaan ja jakavat lahjat, tai sitten näet kun nuoret ottavat vastaan kaverinsa ja lähtevät jonnekin ulos harrastamaan. Samaan aikaan, sinun luukussasi ei tapahdu mitään. Kukaan ei tule sinua hakemaan, joulupukkia et ole nähnyt kuin televisiossa jne. Vankilassasi ei päivät, ei vuodenajat, ei mikään, koskaan vaihdu.


    • Anonyymi

      Jos kyseessä ns. Normi nuori. Niin ei hyvä. Jokaisen täytyisi kuitenkin itsenäistyä ja opetella elämään omillaan. Vanhemmat voi auttaa mutta loputtomiin ei pidä pitää pumpulissa. Ei vanhemmat ikuisesti elä. Silloin on aika hukassa jos koko elämä pyörinyt heidän ympärillä. Täytyy rakentaa oma elämä.

      • No niin, pitäisi ja pitäisi. Mutta ei se vaan niin aina mene. Se on aika helppoa syrjäytyä...


      • Anonyymi

        Mitä meinaat tuolla, että jos on kyseessä normi nuori?

        Niinhän se yleensä menee, että nuori aikuistuu ja ja itsenäistyy omaan elämäänsä. Kaikkien kohdalla se ei käy niin... jollei ole ollut turvallista kiintymyssuhdetta vanhempiin niin itsenäistyminen on vaikeaa tai repivää.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No niin, pitäisi ja pitäisi. Mutta ei se vaan niin aina mene. Se on aika helppoa syrjäytyä...

        Nykyään on kyllä vaikka mitä apuaja ja kerhoja jne jne. Ihmisestä itsestään se aika pitkälle kiinni. Ei kukaan kotoa hae. Siksipä se täytyy jokaisen itse tehdä. Ihmiset liikaa jää kiinni koneisiin. Menee vaikka johonkin harrastukseen pikkuhiljaa tutustuu ja tulee tutuksi. Tai muuten ihmisten pariin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on kyllä vaikka mitä apuaja ja kerhoja jne jne. Ihmisestä itsestään se aika pitkälle kiinni. Ei kukaan kotoa hae. Siksipä se täytyy jokaisen itse tehdä. Ihmiset liikaa jää kiinni koneisiin. Menee vaikka johonkin harrastukseen pikkuhiljaa tutustuu ja tulee tutuksi. Tai muuten ihmisten pariin.

        Mutta jos on vaikka ongelma siinä, että ahdistuu sosiaalisissa tilanteissa psykoosiin saakka, niin siinä ei paljon kerhot ja kivat yhteiset pelihetket auta. Ja kun on koulukiusattu, niin ei pysty luottamaan muihin, ja on epäsosiaalinen sen takia. Ihmisiä on monenlaisia. Ei kaikki ole extrovertteja iloisia monitaitureita ihmissuhteissa. Meitä hiljaisia ja ujoja, rauhallisia syrjään vetäytyjiä ei ymmärrä kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä meinaat tuolla, että jos on kyseessä normi nuori?

        Niinhän se yleensä menee, että nuori aikuistuu ja ja itsenäistyy omaan elämäänsä. Kaikkien kohdalla se ei käy niin... jollei ole ollut turvallista kiintymyssuhdetta vanhempiin niin itsenäistyminen on vaikeaa tai repivää.

        Sitä että kyseessä ei erityislapsi esim. jolla erityistarpeita. Silloin sen ymmärtää. Jokainen joutuu itsenäistymään oli vaikeaa tai ei. Vanhempien ja yhteiskunnan tarkoitus kasvattaa lapsia niin että ne pärjää aikuisuudessa. Jotain mennyt pieleen jos niin ei tapahdu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitä että kyseessä ei erityislapsi esim. jolla erityistarpeita. Silloin sen ymmärtää. Jokainen joutuu itsenäistymään oli vaikeaa tai ei. Vanhempien ja yhteiskunnan tarkoitus kasvattaa lapsia niin että ne pärjää aikuisuudessa. Jotain mennyt pieleen jos niin ei tapahdu.

        Voi kuule. Minä olen saanu omien lapsien kohdalla nähdä, miten surkeaa se on kun yritetään antaa apua näille erityislapsille. Vasta hiljattain on esimerkiksi autismistakin saatu tietää. ei minun kouluaikaan tiedetty kyseisestä asiasta mitään. Ihan on lapsen kengissä kaikki tämmöiset asiat vielä. Se on onni, jos saa täysin terveitä ja normaaleja lapsia, joista tulee täysin terveitä ja toimintakykyisiä aikuisia. Ei kaikkien vammasten tarttis tehdä lapsia ollenkaan. olen sitä mieltä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mutta jos on vaikka ongelma siinä, että ahdistuu sosiaalisissa tilanteissa psykoosiin saakka, niin siinä ei paljon kerhot ja kivat yhteiset pelihetket auta. Ja kun on koulukiusattu, niin ei pysty luottamaan muihin, ja on epäsosiaalinen sen takia. Ihmisiä on monenlaisia. Ei kaikki ole extrovertteja iloisia monitaitureita ihmissuhteissa. Meitä hiljaisia ja ujoja, rauhallisia syrjään vetäytyjiä ei ymmärrä kukaan.

        Uskon, että ajan myötä voit saada apua jos löydät oikeat kanavat avun saamiseen. Tiiän, että se on haastavaa tänä päivänä. Jos olisit tällä paikkakunnalla niin hakisin sinulle välittömästi apuväylät ihan kaikkeen.

        Nyt hyviä ja levollisia unia.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Voi kuule. Minä olen saanu omien lapsien kohdalla nähdä, miten surkeaa se on kun yritetään antaa apua näille erityislapsille. Vasta hiljattain on esimerkiksi autismistakin saatu tietää. ei minun kouluaikaan tiedetty kyseisestä asiasta mitään. Ihan on lapsen kengissä kaikki tämmöiset asiat vielä. Se on onni, jos saa täysin terveitä ja normaaleja lapsia, joista tulee täysin terveitä ja toimintakykyisiä aikuisia. Ei kaikkien vammasten tarttis tehdä lapsia ollenkaan. olen sitä mieltä.

        Minulla nyt sattuu olemaan perhepiirissä ihmiset jotka työkseen antavat tukea erityislapsille. Varmaan joku sitä mieltä ettei sinunkaan olisi kannattanut tehdä lapsia. Eipä sitä muiden mielipiteitä aina kysytä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitä että kyseessä ei erityislapsi esim. jolla erityistarpeita. Silloin sen ymmärtää. Jokainen joutuu itsenäistymään oli vaikeaa tai ei. Vanhempien ja yhteiskunnan tarkoitus kasvattaa lapsia niin että ne pärjää aikuisuudessa. Jotain mennyt pieleen jos niin ei tapahdu.

        Ja sitten on vielä se, että vanhemmat eroaa tulee erolapsia. Kun on jo valmiiksi helvetin vaikeaa. Sitten äiti yrittää yksin kasvattaa... Sitten on vanhempia jotka käyttää päihteitä yms yms.. Ei ole sellaista ideaalia tilannetta kuin harvoilla maailmaassa. Yleensä taitaa vaan uskovaisilla taitaa mennä niin, että kotona säilyy kuri ja järjestys ja lapset kasvaa tähän yhteiskunttaan jäseniksi. On korkea moraali yms. paljon ystäviä ja terveitä elämäntapoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla nyt sattuu olemaan perhepiirissä ihmiset jotka työkseen antavat tukea erityislapsille. Varmaan joku sitä mieltä ettei sinunkaan olisi kannattanut tehdä lapsia. Eipä sitä muiden mielipiteitä aina kysytä.

        Jos tästä maailmasta halutaan sellainen jäkevä, jossa jokainen on täydellinen, niin sitten pitäisi katoa ne geenivaliot joille annetaan lapsenteko oikeus...


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Mutta jos on vaikka ongelma siinä, että ahdistuu sosiaalisissa tilanteissa psykoosiin saakka, niin siinä ei paljon kerhot ja kivat yhteiset pelihetket auta. Ja kun on koulukiusattu, niin ei pysty luottamaan muihin, ja on epäsosiaalinen sen takia. Ihmisiä on monenlaisia. Ei kaikki ole extrovertteja iloisia monitaitureita ihmissuhteissa. Meitä hiljaisia ja ujoja, rauhallisia syrjään vetäytyjiä ei ymmärrä kukaan.

        No silloinhan puhuttaa jo erityistarpeista. Sitten tarvitsee hakea jo ammatillisen apua jos nikn paha ahdistus. Ei kait asian maton alle vetäminen auta. Se että jää kotiin ja elämä menee ohi. Minäkin olen rankasti koulukiusattu. Ei olisi tullut mieleenkään jäädä vanhempien nurkkiin vieläpä fyysisti sairas. Hiljainen ja ujo. Sitä on joutunut kasvamaan ylittämään itsensä. Ymmärtämään että tämä on minun elämäni. Kukaan ei tule puolestani sitä elämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No silloinhan puhuttaa jo erityistarpeista. Sitten tarvitsee hakea jo ammatillisen apua jos nikn paha ahdistus. Ei kait asian maton alle vetäminen auta. Se että jää kotiin ja elämä menee ohi. Minäkin olen rankasti koulukiusattu. Ei olisi tullut mieleenkään jäädä vanhempien nurkkiin vieläpä fyysisti sairas. Hiljainen ja ujo. Sitä on joutunut kasvamaan ylittämään itsensä. Ymmärtämään että tämä on minun elämäni. Kukaan ei tule puolestani sitä elämään.

        No sinä onnistuit siinä. Onneksi olkoon. Mutta täytyy ymmärtää, ettei kaikilla mene elämä niin mahtavasti kuin sinulla meni. Jonkun itsenäistyminen on haastellisempaa kuin jonkun toisen. Siihen pitää sitten yhteiskunnalta tulla kaikki apu. Mutta mites nyt kun ei ole tällä yhteiskunnalla enää varaa mihinkään hyvinvointiin? Joudutaan kaikki hullut ja vammaset kaduille. Hieno tulevaisuus.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Ja sitten on vielä se, että vanhemmat eroaa tulee erolapsia. Kun on jo valmiiksi helvetin vaikeaa. Sitten äiti yrittää yksin kasvattaa... Sitten on vanhempia jotka käyttää päihteitä yms yms.. Ei ole sellaista ideaalia tilannetta kuin harvoilla maailmaassa. Yleensä taitaa vaan uskovaisilla taitaa mennä niin, että kotona säilyy kuri ja järjestys ja lapset kasvaa tähän yhteiskunttaan jäseniksi. On korkea moraali yms. paljon ystäviä ja terveitä elämäntapoja.

        En ole mikään uskovainen. Mitä tuo liittyy aiheeseen. Sekö että jos vanhemmat on eronneet on syy ettei nuorten tarvitse aikuistua.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Jos tästä maailmasta halutaan sellainen jäkevä, jossa jokainen on täydellinen, niin sitten pitäisi katoa ne geenivaliot joille annetaan lapsenteko oikeus...

        Miten tämä liittyy aikuistumiseen. Kyllähän kehitysvammaisiakin asuu omillaan toki tuettuna. Itse olen vain sitä mieltä että jos nuorella on edellytykset lähteä kokeilemaan omaa elämää vanhempien pitää siihen kannustaa. Nämä sun rotuoppi jutut ovat sairata enkä halua muutenkaan kanssasi keskustella kun lukenut juttujasi.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No sinä onnistuit siinä. Onneksi olkoon. Mutta täytyy ymmärtää, ettei kaikilla mene elämä niin mahtavasti kuin sinulla meni. Jonkun itsenäistyminen on haastellisempaa kuin jonkun toisen. Siihen pitää sitten yhteiskunnalta tulla kaikki apu. Mutta mites nyt kun ei ole tällä yhteiskunnalla enää varaa mihinkään hyvinvointiin? Joudutaan kaikki hullut ja vammaset kaduille. Hieno tulevaisuus.

        Juurihan tuolla mainisit että puhun ns. normi nuorista jolla on siihen edellytykset mutta ei vaan satu kiinnostamaan kun on hankalaa. Eli turhaan intät minulle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten tämä liittyy aikuistumiseen. Kyllähän kehitysvammaisiakin asuu omillaan toki tuettuna. Itse olen vain sitä mieltä että jos nuorella on edellytykset lähteä kokeilemaan omaa elämää vanhempien pitää siihen kannustaa. Nämä sun rotuoppi jutut ovat sairata enkä halua muutenkaan kanssasi keskustella kun lukenut juttujasi.

        No sinä et selvästikään ole yhtään samalla aaltopituudella minun kanssa. että parempi kun et puhu minulle enää mitään.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No sinä onnistuit siinä. Onneksi olkoon. Mutta täytyy ymmärtää, ettei kaikilla mene elämä niin mahtavasti kuin sinulla meni. Jonkun itsenäistyminen on haastellisempaa kuin jonkun toisen. Siihen pitää sitten yhteiskunnalta tulla kaikki apu. Mutta mites nyt kun ei ole tällä yhteiskunnalla enää varaa mihinkään hyvinvointiin? Joudutaan kaikki hullut ja vammaset kaduille. Hieno tulevaisuus.

        Sinä saat elättää lapsesi ihan niin kauan kuin haluat. Hienoa että asuvat luonasi ja pystyt siihen. Entäpä sitten kun sinusta aika jättää kuka huolehtii?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä saat elättää lapsesi ihan niin kauan kuin haluat. Hienoa että asuvat luonasi ja pystyt siihen. Entäpä sitten kun sinusta aika jättää kuka huolehtii?

        No se ei ole sitten enää minun murheeni. Ei voi kuin toivoa että jumala pitää heistä huolen, taikka he itsenäistyvät ennen kuin kuolen.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No sinä et selvästikään ole yhtään samalla aaltopituudella minun kanssa. että parempi kun et puhu minulle enää mitään.

        En todellakaan ole. Yritän vältellä sinua täällä. Inhottaa sinut jutut nuorista tytöistä yms.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan ole. Yritän vältellä sinua täällä. Inhottaa sinut jutut nuorista tytöistä yms.

        Minä en ole mitään pervoa kirjoitellut nuorista tytöistä. Turha yrittää minusta taas tehdä jotain pedaria. Sitähän te aina yritätte minusta tehdä ja saada mainetta paskottua.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Minä en ole mitään pervoa kirjoitellut nuorista tytöistä. Turha yrittää minusta taas tehdä jotain pedaria. Sitähän te aina yritätte minusta tehdä ja saada mainetta paskottua.

        Ihan olen vain sivusta lukenut tekstejäsi ja mielipiteitä. Muutenkin ällöttää tuollaiset miehet eli et ole ainoa älä huoli.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No se ei ole sitten enää minun murheeni. Ei voi kuin toivoa että jumala pitää heistä huolen, taikka he itsenäistyvät ennen kuin kuolen.

        Niin eli periaatteessa et välitä sen verran että hoitasit asiat eläessäsi nii että pärjäävät. Selvä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan olen vain sivusta lukenut tekstejäsi ja mielipiteitä. Muutenkin ällöttää tuollaiset miehet eli et ole ainoa älä huoli.

        No se on sinun ongelmasi. Minä myönnän, että minua kiinnostaa itseäni huomattavasti nuoremmat naiset. Mutta en kuitenkaan ole kiinnostunut alaikäisistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin eli periaatteessa et välitä sen verran että hoitasit asiat eläessäsi nii että pärjäävät. Selvä.

        Voi jeesus taas.... En jaksa. heippa.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No se on sinun ongelmasi. Minä myönnän, että minua kiinnostaa itseäni huomattavasti nuoremmat naiset. Mutta en kuitenkaan ole kiinnostunut alaikäisistä.

        Käyttäisit senkin ajan mitä surkuttelet itseäsi ja haaveilet nuorista tytöistä järjestämään lastesi tulevaisuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käyttäisit senkin ajan mitä surkuttelet itseäsi ja haaveilet nuorista tytöistä järjestämään lastesi tulevaisuutta.

        Minä elän omaa elämää ja pojat jo täysi-ikäisinä elävät omaa elämäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä että kyseessä ei erityislapsi esim. jolla erityistarpeita. Silloin sen ymmärtää. Jokainen joutuu itsenäistymään oli vaikeaa tai ei. Vanhempien ja yhteiskunnan tarkoitus kasvattaa lapsia niin että ne pärjää aikuisuudessa. Jotain mennyt pieleen jos niin ei tapahdu.

        Jos on kyse ihmisen koko pesoonasta olemuksesta ja ihmisyydestä. Ja se on pysyvästi erilaista. Niin siinä on se ongelma. Että sen vaalimisen ja hyväksymisen sijaan. Yhteiskunta yrittää ikäänkuin kuntouttaa joitakin yksilöitä ulos itsestään.
        Sitten ihmetellään. Kun koko elämä hoettu yhteiskunnan ja muiden auttavien tahojen puolelta, ettet ole riittävä. Ja vielä vähän pitäisi kuntoutua. Sama juttu. Kuin lääkäri kertoisi halvaantuneelle, joka ei kävele enää. Että sen sijaan että keskittyisit elämään ja siihen mitä siitä saat parhaiten irti niin voisitko leikkiä mukana 70 vuotta jotakin turhaa fysioterapiaa, ja jos vaan jaksat uskoa, niin kävelet ehkä 71 vuotiaana. Tai silmälääkäri vaatisi että ensi kerralla kun tulet käymään ovat siniset silmäsi muuttuneet vihreiksi. Nää jutut on ihan hölmöläisten tasolla. Mitä apuja tai kuntoutuksia esimerkiksi kirjolla oleville tarjotaan. Tuhoisia ja jo ajatuksen tasolla mahdottomia. Sitten päälle vanhemmilta vaaditaan ties mitä ja syyllistetään vielä parhaimmillaan jostain tuen osaamattomuudesta ja ammattilaisten tärkeydestä. Tätä sivusta seuranneena ei voi kuin ihmetellä ja pudistella päätä. Niissä kirjolla olevissa ollut mitään vikaa alunperinkään. Sen enempää kuin normiväestössäkään. Olivat vain erilaisia. Ja se ei ole sairautta. Vaan erilaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kyse ihmisen koko pesoonasta olemuksesta ja ihmisyydestä. Ja se on pysyvästi erilaista. Niin siinä on se ongelma. Että sen vaalimisen ja hyväksymisen sijaan. Yhteiskunta yrittää ikäänkuin kuntouttaa joitakin yksilöitä ulos itsestään.
        Sitten ihmetellään. Kun koko elämä hoettu yhteiskunnan ja muiden auttavien tahojen puolelta, ettet ole riittävä. Ja vielä vähän pitäisi kuntoutua. Sama juttu. Kuin lääkäri kertoisi halvaantuneelle, joka ei kävele enää. Että sen sijaan että keskittyisit elämään ja siihen mitä siitä saat parhaiten irti niin voisitko leikkiä mukana 70 vuotta jotakin turhaa fysioterapiaa, ja jos vaan jaksat uskoa, niin kävelet ehkä 71 vuotiaana. Tai silmälääkäri vaatisi että ensi kerralla kun tulet käymään ovat siniset silmäsi muuttuneet vihreiksi. Nää jutut on ihan hölmöläisten tasolla. Mitä apuja tai kuntoutuksia esimerkiksi kirjolla oleville tarjotaan. Tuhoisia ja jo ajatuksen tasolla mahdottomia. Sitten päälle vanhemmilta vaaditaan ties mitä ja syyllistetään vielä parhaimmillaan jostain tuen osaamattomuudesta ja ammattilaisten tärkeydestä. Tätä sivusta seuranneena ei voi kuin ihmetellä ja pudistella päätä. Niissä kirjolla olevissa ollut mitään vikaa alunperinkään. Sen enempää kuin normiväestössäkään. Olivat vain erilaisia. Ja se ei ole sairautta. Vaan erilaisuutta.

        Tässäkin puhutaan taas täysin eriasista kuin itsenäistyminen ja kotiin jääminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäkin puhutaan taas täysin eriasista kuin itsenäistyminen ja kotiin jääminen.

        Et tajua lukemaasi. Tai sovella sitä mihinkään. Mitä täällä on kirjoitettu. Ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tajua lukemaasi. Tai sovella sitä mihinkään. Mitä täällä on kirjoitettu. Ok.

        En varmaankaan tajua enkä edes halunnut käydä tötä keskustelua. Kun juurikin kirjoitin että puhun ns.normi nuorista en erityis nuorista tuossa kommentissa minkä kirjoitin. Puhuin nuorista joilla on mahdollisuus muttei tahtoa eikä vanhemmilla
        tahtotilaa koittaa edes kannustaa nuorta eteenpäin elämässään hyväksytään vain ettei jaksa. Silloin mielestäni tehdään karhunpalvelus nuorelle .
        En ole mikään asiantuntija aiheesta. En halunnut käydä keskustelua erityisnuorten tarpeista koska nehän ovat ihan eri asian asioita tilanne kohtaisia ei niistä voi mitenkään yleisesti ottaa edes kantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tajua lukemaasi. Tai sovella sitä mihinkään. Mitä täällä on kirjoitettu. Ok.

        Sekä kirjoilla olevia ihmisiä on niin iso joukko ettei mitenkään voi verrata keskenään. Osa käy töissä elää normi elämää. Sitten on niitäkin jotka eivät esim. osaa edes puhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En varmaankaan tajua enkä edes halunnut käydä tötä keskustelua. Kun juurikin kirjoitin että puhun ns.normi nuorista en erityis nuorista tuossa kommentissa minkä kirjoitin. Puhuin nuorista joilla on mahdollisuus muttei tahtoa eikä vanhemmilla
        tahtotilaa koittaa edes kannustaa nuorta eteenpäin elämässään hyväksytään vain ettei jaksa. Silloin mielestäni tehdään karhunpalvelus nuorelle .
        En ole mikään asiantuntija aiheesta. En halunnut käydä keskustelua erityisnuorten tarpeista koska nehän ovat ihan eri asian asioita tilanne kohtaisia ei niistä voi mitenkään yleisesti ottaa edes kantaa.

        Voin vastata tähän koska tästä on sekä kokemusta henkilökohtaisella tasolla, että lukuisten ns "sosiaalisesti pelokkaiden" tasolla.

        Nyt haluan erottaa heti alkuun että sosiaalisesti pelokkaita en tässä käsittele, koska heillä on täysin omanlaisensa ongelma. Käsittelen tässä sitä porukkaa joka otetaan hoitoon ja heitä hoidetaan sosiaalisesti pelokkaina, vaikka heidän ongelmansa on paljon syvemmällä ja siksi nuo sosiaalisesti pelokkaiden hoitotoimet eivät heihin vaikuta parantavasti. Lopulta kun mikään ei ole auttanut, heidät potkaistaan pois hoitojärjestelmästä.

        Esimerkiksi jos olet töissäkäyvä, sinulla on ystäviä ja elämäsi hymyilee ja sitten saat ahdistuskohtauksen kaupan kassalla, sinulle diagnosoidaan sosiaalinen fobia ja sitä hoidetaan, kunnes päädyt takaisin elävien kirjoihin. Hyvä. Hoito toimii.

        Mutta, entä sitten kun sinulle on vanhemmat ja ympäristö sanonut että sinun pitäisi mennä töihin, sinun pitäisi hankkia harrastuksia ja ystäviä, mutta et sitä pysty tekemään ja sinua hoidetaan siedättämällä sosiaalisiin tilanteisiin? Siedätyshoidot eivät tule auttamaan mitenkään, koska perimmäistä pelon syytä ei korjata.

        Pelon syy on tietämättömyys.

        Kun normaalille ihmiselle sanotaan, mene töihin. Hän tietää miten töitä haetaan, mitä töissä vaaditaan, mitä töissä tehdään, miten siellä verkostoidutaan jne.

        Hikikomori ei sitä tiedä. Eikä siihen auta työkokeilu tai työvalmennus tms. Se ei auta, koska jälleen kerran, kukaan auttajista ei keskity siihen perimmäiseen ongelmaan, vaan he keskittyvät siihen mitä yhteiskunta haluaa, eli päämäärään, jonka jälkeen henkilön voi potkaista pois järjestelmästä.

        Käytännössä kaikilla tapaamillani pitkäaikaisongelmaisilla on sama ongelma. Se on vanhemmat. Eikä kyse ole todellakaan mistään rakkauden puutteesta, kiusaamisesta tai päihteistä, tai erityistarpeista! Kyse on vanhempien osaamattomuudesta kasvattaa lastaan lapsen herkkyyskausilla.

        Vanhemmat eivät tee sitä tahallaan tai kyvyttömyyttään. Esimerkiksi jos lapsi ei saa maistelukaudellaan monipuolisesti erilaisia makuja syötäväksi, hänestä tulee ns. nirso. Kyse ei ole siitä että lapsi omasta päätöksestään nirsoilisi, tai että hänen vanhempansa nirsoilisivat, vaan siitä ettei hänelle ole opetettu että kaikenlaisia makuja voi yhdistää ja syödä turvallisesti ja että makuihin tottuu!

        Kun tuo sama ilmiö toistuu sosiaalisen kasvun herkkyyskaudella, silloin tulee tuhoja.
        Jos esimerkiksi vanhemmat ovat työttömänä ja istuvat kotonaan tuon kauden ajan, eivätkä tapaa ketään, se leimautuu myös lapsiin ja lapsi ei opi erilaisia sosiaalisia tilanteita. Se ei myöskään auta että vanhemmat kävisivät esimerkiksi aktiivisesti sukulaisillaan. Vanhempien tulee käydä erityisesti sellaisissa tilanteissa missä he joutuvat haastamaan itseään, ja tuntevat olonsa epämukavaksi, jolloin lapsi oppii ettei kaikki epämukavat tilanteet olekaan tuhoisia ja että epämukavia tilanteita tulee käydä läpi jotta voi saavuttaa päämääriä.

        Esimerkiksi jos lapsi on tilanteessa jossa vanhempi käy läpi vaikkapa työhaastattelun, lapsi oppii että eri tilanteissa toimitaan eri tavalla. Ikäänkuin roolitetaan eri tilanteita. Tai jos esimerkiksi kaupassa on ostanut homeisen leivän ja se palautetaan, lapsi oppii pitämään sosiaalissa tilanteissa puolensa, ilman että tarvitsee hyökätä tai toimia agressiivisesti.

        Kaikki sosiaalisista ongelmista kärsivät ihmiset kärsivät niistä nimenomaan siksi että he eivät halua olla erakkoja! He haluavat olla sosiaalisia. Missä siis on se ongelma? Ongelma on siinä etteivät he tiedä, eikä heillä ole enää mitään tukea tarjolla ja tukea ei ole se että siedätetään!

        Tukea olisi esimerkiksi näytelmät joihin kärsijöiden täytyy paneutua. Ei käsikirjoituksen mukaan, eikä niin että näytelmässä on esimerkiksi kaupan kassa joka vain ottaa vastaan rahaa, vaan niin että näytelmässä on tilanne jostain oikeasta sosiaalisesta tilanteesta, johon liitetään esimerkiksi hetki kun lehdestä leikataan kuvia joissa on vaatteita joita "pukea" päälle. Niin että tilanteesta tulee oikeasti kokonaisvaltainen. Tilanteessa ei saa olla myöskään pelkästään näyttelijä, henkilökohtainen avustaja ja kuntoutuja, vaan siinä pitää olla muitakin kuntoutujia ja näyttelijöitä ja kaikkien täytyy osallistua.

        Valitettavasti tuollaista on haastava järjestää, ja vielä valitettavampaa on se että useat järjestäjät eivät pysty sisäistämään sitä mikä pitkäaaikaisista sosiaalisista ongelmista kärsivät todellisuudessa kärsivät ja mikä heitä auttaisi. Siksi siitä tulee suorittamista jossa keskitytään päämäärään, eikä suinkaan kehittymiseen ja syihin! Tuo taas on terveydenhuollon erityisongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä kirjoilla olevia ihmisiä on niin iso joukko ettei mitenkään voi verrata keskenään. Osa käy töissä elää normi elämää. Sitten on niitäkin jotka eivät esim. osaa edes puhua.

        Hikikomoreista suurin osa EI ole kirjolla.


    • Anonyymi

      Kiitos kaikille jotka kirjoititte aloitukseen. Oli mukava vaihtaa ajatuksia aiheesta. Jospa vielä joskus myöhemminkin vaikka palsta on mennyt tosi paljon huonoon suuntaan 👎

      Eikö tähän kukaan voi vaikuttaa?

      Hyvää yötä.
      🌾

      • Aiheesta on pöristy täällä jo paljon. Kai sille jotain yrittävät tehdä, vaan huonolta vaikuttaa.


    • Anonyymi

      Tuohan on toisten aiheuttamaa jotka omasta mielestä ovat täydellisiä ihmisiä jotka ei tee virheitä.

      Jos komeroitu ihminen erehtyy heistä mainitsemaan eli ilmoittaa heidän epätäydellisyyksistä niin he hyökkää porukalla kimppuun sekä vaatii kunnioittamaan heitä.

      En ollut hikikomori alunperin vaan hyvinkin sosiaalinen sekä aina johonkin suuntaan menossa, mutta eivät saaneet hengiltä joten veivät kaiken mahdollisen jonka avulla vangitsivat vanhempien kotiin.

      Minulle kävi näin vasta yli 40vuotiaana, mutta kyllä tuo aloitettiin jo lapsena.
      Sanoin serkustani ja siskostani, että ei he ole mitään prinsessoja eikä hienoja naisia vaan OHUKAINEN JA PAKSUKAINEN joten ei heidän kanssa voi leikkiä!
      Sain selekään sekä koti-arestia, koska en muka osannut olla kunnolla!

      Hikikomorina oleminen EI OLE MUKAVAA, mutta kuluuhan se tässäkin läskinä maatessa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe