Hei! Aloitan autokoulun syksyllä ja haluaisin oppia oikeaoppisen liikkeellelähdön ennen kuin menen autokouluun. Olen muutaman kerran kokeillut sitä isän autolla, mutta auto sammuu aika monesti ennen kuin pääsen liikkeelle. Tiedän kyllä, että kytkin pitää vapauttaa hitaasti samalla kun painetaan kaasua varovasti. Mutta kuinka paljon moottorissa pitää olla kierroksia, että auto edes lähtee liikkeelle? Kun kokeilin liikkeellelähtöä, niin sain kyllä auton vähän liikkeelle mutta kun päästin kytkimen ja painoin lisää kaasua niin auto sammui. Eli mitä minä teen väärin? Mopolla ajamisen ja vaihteiden käytön osaan täysin, mutta tuo auto on eri asia. Jotenkin minun on hankala löytää se kytkimen ja kaasun "tasapaino".
Liikkeellelähtö
10
498
Vastaukset
- näin se menee
Liian iso vaihde päällä siksi auto sammui. Ensin kaasua ja sitten isompi vaihde.
Esim jos 40 alueella aja 2 vaihteella ja kun alkaa esim 50 kiihdytä ensin 50 ja sitten vaihde 3lle.- Jagf
40 alueella voi ajaa nelosella, jollain autoilla vitosella. Älä ihmeessä kihnuta kakkosella, kuluu polttoainetta turhaan.
- nkkkkkzkzk
Harjoittele lisää, sillä sen oppii. Ja miksi isäsi ei voi opettaa liikeellelähtöä? Tuo on jonkin verran autokohtainen asia, toiset autot sammuvat herkästi, toiset ei.
- En se mie ollut
Automatilla onnistuisi, mutta, jos ajat ajokortin automaattivaihteisella autolla, et saa ajaa noita vanhanaikaisia, mitänenytoli, toisinpäin tuota estoa ei ole. Oletko se sinä, joka tuolla ylähällä kiroilee ? Kysymys Valvojalle ?
- t: aloittaja
Vanhemmat kyllä neuvovat, ja vaihde ei ollut liian iso (1. vaihe).
- Nllllzlzlznznz
Jos vanhempasi neuvovat, miksi täällä? KOPKOP, ketään kotona?
- Vaikka siksi
Nllllzlzlznznz kirjoitti:
Jos vanhempasi neuvovat, miksi täällä? KOPKOP, ketään kotona?
Koska joku toinen ehkä osaa selittää asian paremmin?
- 44544
1. vaihteella lähdetään tietenkin liikkeelle. 2. voi pistää silmään melkein heti kun on saanut kytkimen nostettua ylös liikkeellelähdön jälkeen.
- Kertausta vaan!
Oma autoni on vuosimallia antiikki, eikä siinä ole kierroslukumittariakaan, mutta koitan muistella miten tämä autokoulussa selitettiin...
Kytkin pohjassa, vaihde ykkösellä. Sen jälkeen pidät peruskaasun, n. 1500 kierrosta. Opit ajan kanssa löytämään autostasi sen kytkintuntuman kohdan. Nosta kytkin lähelle tuntumaa ja sitten siitä _hitaasti_ hieman ylöspäin. (auto alkaa täristä hieman, käyntiääni muuttuu ja/tai auto alkaa pyrkiä eteenpäin. Kun auto alkaa pyrkiä eteenpäin, pidät kytkintä hieman tuntuman yläpuolella, kunnes olet _hitaasti_ liikkunut noin auton mitan eteenpäin. Nyt voit nostaa kytkimen rauhallisesti ylös ja vaihtaa hetikohta kakkoselle.
Omassa autossa ei tosiaan ole koko kierrosmittaria. Alkuun sammui auto monet kerrat milloin risteyksiin ja milloin parkkipaikoille. Ajan kanssa sitä sitten vaan oppi painamaan tarpeeksi sitä peruskaasua. Ei enää auto sammu eikä tärise liikkeelle lähtiessä. Tulet varmasti sammuttamaan auton ainakin pari kertaa autokoulun aikana risteykseen. Älä siitä hätäänny. Se on ihan normaalia. Itse onnistuin siinä montakin kertaa :D Avaimesta vaan käyntiin ja uusi rauhallinen yritys. Noi liikkeellelähdöt kannattaa opetella ihan rauhassa ja hissuksiin. Kun hommaan alkaa saamaan hieman rutiinia ja tottuu autoon, niin kyllä se siitä sitten sujuvoituu eikä kohta enää muistakaan, että alkuunsa sammutteli autoa koko ajan.
Autoa oppii ajamaan ainoastaan ajamalla.- KaNau
Olen muutamalle autokuskille sen, minkä mahdollisesti kuulemme kaikki. Ylähällä kolisoo, no eihä se haitoo, mutta, Opetin hänelle .http://www.youtube.com/watch?v=HU5DgY42mTg&feature=related
Hyvasti jäi sanomatta, Eilen tässä, nyt rajan takana. Hän valitsi toisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1264446Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k783220- 1021500
- 881348
- 95889
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka18723Lähes kaikki keskustelut kasvotusten
on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk21706- 42697
- 49696
Tämän palstan naiseksi esittäytyvät
Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?111673