Sanokaas te bensanpolttelijat, jotka täällä roikutte, että miten bensa tulee halvemmaksi mulle jos d-autoni kuluttaa 5 satkulla, käyttövoimavero on 50 € ja kilometrejä tulee 25 tkm vuodessa. Autoni korjaan itse ja pääomakuluja on sen verran kun niitä nyt parin tonnin autossa voi olla
kyllä diesel kannattaa
29
375
Vastaukset
- Pihistäjä
Minä ajattelin reilu vuosi takaperin samoin ja menin ostamaan dieselin. Kolmannella tankkauskerralla laskin vanhasta muistista tankin täyteen ysivitosta ja lyhyen ajon jälkeen piti tilata hinausauto. Tankkauksen hinnaksi tuli reilut 5000 euroa.
Alkusyksystä tankkasin tankin täyteen ennen pitkää ulkomaan matkaa ja takaisin tulessa oli ehtinyt pakastua. Vajaan viikon ajon jälkeen auto hyytyi tienposkeen, josta hinausauto ystävällisesti vei korjaamolle, jossa kesädiesel poistettiin tankista ja polttoainejärjestelmästä. Tämä oli jo toinen "edullinen" tankkaus.
Pakkasten kiristyessä autossa ei meinannut tarjeta, joten viritin keulille viimasuojan. Lopputalvi meni mukavasti jos ei lasketa muutamaa kylmintä päivää jolloin auto ei suostunut käynnistymään.
Reilut pari viikkoa takaperin helteisenä päivänä auto keitti, koska en muistanut ottaa viimasuojaa pois. Laskun loppusummaa en vielä tiedä, mutta tonneista puhutaan.
Reilun 15 tkm vuosittaisilla ajoilla ei hirveästi "säästöä" ole syntynyt vaikka kulutus onkin tippunut edellisten bensa-autojen n. 7 litrasta hieman päälle kuuteen litraan.
Viimeisen vuoden aikana autoni on viettänyt enemmän aikaa korjaamolla kuin aiemmat autoni reilun 20 vuoden aikana. Diesel ei siis sovi huolettomalle autoilijalle.- 58+85++58+856
Kaltaistesi kuskien on tosiaan hyvä ajaa jatkossakin Bensalla. Autoilun perusasiat on vain liian vaikeita osalle kuskeja.
- hesu.
Ei taida olla autosta kiinni jos omistaja on täysi puupää.
- Opel DTi
Taidat olla sen verran uusavuton että parempi,kuin jatkat autoilua polkuautolla.
Paljastit totaalisesti kädettömyytesi. - Skottaajille
Opel DTi kirjoitti:
Taidat olla sen verran uusavuton että parempi,kuin jatkat autoilua polkuautolla.
Paljastit totaalisesti kädettömyytesi.Toiset haluaa ropata autoja, toiset eivät. Diesel ei sovi jälkimmäielle ryhmälle.
- siinäpä syy
Skottaajille kirjoitti:
Toiset haluaa ropata autoja, toiset eivät. Diesel ei sovi jälkimmäielle ryhmälle.
Mulla taasen on disel, koska ajan paljon ja haluan luotettavan auton. Itse en osaa tehdä autolle juuri muuta kuin tankata. Eikä auto itsessään kiinnosta muuten kuin liikkumisen helpottajana. Toki liikkumisen hinta on ratkaisevan tärkeä sekin, mutta vaivattomuus ja luotettavuus ennenkaikkea. Siksi diesel sopii minulle.
- luotettava?
siinäpä syy kirjoitti:
Mulla taasen on disel, koska ajan paljon ja haluan luotettavan auton. Itse en osaa tehdä autolle juuri muuta kuin tankata. Eikä auto itsessään kiinnosta muuten kuin liikkumisen helpottajana. Toki liikkumisen hinta on ratkaisevan tärkeä sekin, mutta vaivattomuus ja luotettavuus ennenkaikkea. Siksi diesel sopii minulle.
Moderni diesel ei ole luotettavaa nähnytkään. Vikaherkkyys on suuri; suuttimet, korkeapainepumppu, elektroniikka, hiukkassuodatin, eger, jne...
Lisäksi nykudiesel haisee pahalle, siis pakokaasut, ikään kuin suolakurkulle. Haistakaapas, meinaa oksennus tulla.
Start stop-automatiikka on kohta joka diiselissä ja ravistus on veemäinen kun diesel vavahtaa käyntii vihreän liikennevalon syttyessä.
Yöks. - siinäpä syy
luotettava? kirjoitti:
Moderni diesel ei ole luotettavaa nähnytkään. Vikaherkkyys on suuri; suuttimet, korkeapainepumppu, elektroniikka, hiukkassuodatin, eger, jne...
Lisäksi nykudiesel haisee pahalle, siis pakokaasut, ikään kuin suolakurkulle. Haistakaapas, meinaa oksennus tulla.
Start stop-automatiikka on kohta joka diiselissä ja ravistus on veemäinen kun diesel vavahtaa käyntii vihreän liikennevalon syttyessä.
Yöks.On luotettava minun kokemukseni perusteella. Minulla on ollut kaksi dieseliä uutena hankittuna ja ovat olleet ongelmattomia. Bensa-autoja on ollut aiemmin 7 kpl.
Koska vaatimukseni autolle on luotettavuus, huolettomuus, vaivattomuus ja tietysti edullisuus, niin siksi olen pysynyt dieseleissä viimeiset 6 vuotta.
Tämä siis perustuu pelkästään kokemukseen, ei muuhun syyhyn... Jos noita mainitsemiasi ongelmia olsi osuneet kohdalleni, niin en varmasti olisi hankkinut dieseliä uudelleen reilu vuosi sitten. - hesu.
luotettava? kirjoitti:
Yöks.nykudiesel haisee pahalle, siis pakokaasut, ikään kuin suolakurkulle.???
Mitäs jos sattuu pitämään suolakurkkuista ja niiden tuoksusta?
maku asia sanoi koira kun muniaan nuoli.
- ajattelematon.....
Älypuhelimen pitäisi kyllä ilmoittaa, Milloin ajelee dieselautolla, Ja milloin bensa-autolla. Ilmoittaahan se senkin, Milloin pitää pyhkiä perse!
- Diesel automaatti
Vanhalla autolla ajaminen tulee aina halvaksi, oli se bensa tai diesel, mikäli korjaukset osaa tehdä itse.
Asiat mutkistuvat melkoisesti, kun on n. 7 vuotias tai uudempi auto alla. Diesel on yleensä edullinen vaihtoehto, jos auto pelaa.
Uudehkon dieselin korjaus on vain käsittämättömän kallista ja moni toimenpide on siinä rajoilla onnistuuko enää tee se itse mieheltä. Siinä missä vanhan ajan diesel pelaa vielä hienosti parhaat päivät nähneenäkin, uudehko common rail ei kestä juuri minkäänlaista kulumaa / vuotoa...- Aika aikaansa
Hetken päästä siis pitää ajaa 20 v vanhalla, että sille voisi jotain itse tehdä...
- hesu.
Aika aikaansa kirjoitti:
Hetken päästä siis pitää ajaa 20 v vanhalla, että sille voisi jotain itse tehdä...
Näinhän se on. Noin 15 vuotta taaksepäin alettiin tunkemaan dieselmoottoreihin elektroniikkaa, sen jälkeen omien korjauksien tekeminen on vaikeutunut huomattavasti koska viat ovat yleensä ohjausjärjestelmissä ja moottorin apulaitteissa.
- Diesel automaatti
Aika aikaansa kirjoitti:
Dieselit tosiaan ovat aina olleet kalliita korjata omana aikakautetaan. Ei ole kaukaa haettu, että pitäisi ostaa halpaa 15-20v dieseltekniikkaa.
Common rail korkeapainepumput ja suuttimet ovat vielä todella kalliita. Ilmeisesti tarvitaan vielä 5-10vuotta ennen hintojen tippumista järkevälle tasolle.
- Ei epäilystäkään.
Itse ostin v. 2009 piip-merkkisen dieselauton uutena, joka oli ns. ylivuotinen malli - siis "vanhaa korimallia". Hinta oli tippunut tonnikaupalla ja varusteita piisaa. Nyt autossa on mittarissa 130 tkm ja normi määräaikaishuollot ovat riittäneet. Ei ainoatakaan vikaa. Taksiluokan tilat ja kulutus vain 5,5 - 6 litraa satasella. Todennäköisesti ajelen toiset mokomat mittariin, jonka jälkeen vaihto tulee ajankohtaiseksi. En mieti bensavaihtoehtoa yhtään - sen verran olen mieltynyt miellyttävään dieselvoimaan.
- se k.
virossa jo 30% autoista käy sähköllä
Moi, aloittajan tapauksessa kyse on varmaankin pakuksi muutetusta farmarista, joka on selvästi halvempi käyttää kuin henkilö diesel, mutta eipä voi kuljettaa ihmisiäkään, eli käyttö on rajoitetumpaa kuin normi henkilö autossa.
Mutta taitaa olla niin että diesel ei ole järkevä valinta vähän ajavalle, korjauskulut ovat diesel moottorissa järjestään isommat ja talvella ne ovat kylmiä, joutuu pelaamaan lisälämmittimien kanssa yms.
Mutta tottakai diesel kannattaa jos joutuu ajamaan paljon töiden tai opiskeluiden takia, säästöt voivat olla tuhansia vuodessa.
Esimerkiksi minä ajan vuodessa n. 40 000km joka on diesel-Volvolla pari tonnia halvempaa kuin sama määrä bensa- Volvolla, eli siksi diesel.Jos haluaa ajaa henkilöautolla, käyttövoimavero onkin ihan toista luokkaa. Helppohan se on levennellä kun ei tarvitse maksaa täyttä hintaa. Ite ajan 10 tkm vuodessa bensa-autolla, joten ei mitään järkeä hommata dieseliä. Sen lisäksi en myöskään pidä dieseleistä. Ne sopii paremmin työkoneisiin ja rekkoihin.
- Sopii ja sopii
Semmost se kun kokemus rajoittuu vanhojen mesejen dieseleihin, käys kokeilemassa tuoretta 250stä riisseliä ens hätään.
- Kehitys kehittyy
Sopii ja sopii kirjoitti:
Semmost se kun kokemus rajoittuu vanhojen mesejen dieseleihin, käys kokeilemassa tuoretta 250stä riisseliä ens hätään.
Samalla tavalla se nakuttaa ja haisee kuin vanhakin mersu. Tässä suhteessa kehitystä ei ole juurikaan tapahtunut.
- kehittyy kehittyy
Kehitys kehittyy kirjoitti:
Samalla tavalla se nakuttaa ja haisee kuin vanhakin mersu. Tässä suhteessa kehitystä ei ole juurikaan tapahtunut.
Polttomoottorien toiminta ei oikeastaan ole lainkaan muuttunut viimeisen 100 aikana.
Dieselit ovat kehittyneet huimasti nopeammin kuin bensamoottorit. Vielä 70-luvulla henkilöautoissa käytetty dieseltekniikka oli selvästi jäljessä bensamoottorien tekniikasta. Nyt tilanne on kääntynyt täysin päinvastaiseksi. - diesel vai bensa
kehittyy kehittyy kirjoitti:
Polttomoottorien toiminta ei oikeastaan ole lainkaan muuttunut viimeisen 100 aikana.
Dieselit ovat kehittyneet huimasti nopeammin kuin bensamoottorit. Vielä 70-luvulla henkilöautoissa käytetty dieseltekniikka oli selvästi jäljessä bensamoottorien tekniikasta. Nyt tilanne on kääntynyt täysin päinvastaiseksi.No en nyt ota kantaa kumpi on parree bensa vai diesel sillä tokkopa totuutta ihan helposti löytyy.
Kyllä uusissakin dieselissä ainakin itseäni vähän harmittaa tyhjäkäynti värinät, myös pikkukierroksilla, suppea vääntöalue ja moni diesel tyhjäkäynnin tuntumassa yllättävän puhditon, vaikka yleensä bensa autoja on siitä moitittu.
Kumpi tulee sitten halvemmaksi(uudesta autosta kyse) niin dieselin huollot hiukka kallimmat, verot päälle ja mikä yllätyksenä koin niin vakuutusmaksutkin nousi noin 200ekee vuodessa(sama auto toinen bensa, toinen diesel).
Maantieajossa taas diesel vaikuttaa mukavammalta, jouheesti ja tunteettomasti menee oli mäkiä tai ei.
Dieselin kulutus noin 1.5-2 l pienempi käytännön ajossa. - onneksi se on
Kehitys kehittyy kirjoitti:
Kommentista voi päätellä kokemuksen tason tässä asiassa, mutta valinta on vapaa.
onneksi se on kirjoitti:
Kommentista voi päätellä kokemuksen tason tässä asiassa, mutta valinta on vapaa.
Ei dieselissä sinänsä vikaa ole, mutta ajomäärälläni siinä ei olisi järkeä kun ottaa huomioon vielä riittämättömän lämmön talvella, polttoaineongelmat ja käynnistyvyys. Olen toki ajanut uusia dieseleitä mm. golfia. Golfissa ei oikeastaan huomaa dieseliä ollenkaan ja ajettavuus on erinomainen.
- ei ymmärrä
onneksi se on kirjoitti:
Kelle tarkoitit kokemuksen tason ja mitä sillä tarkoitit?
- a(2)
Mikä parintonnin diesel auto käytännön ajossa menee 5 litraa satasella keskikulutukseen?
- 50tkm/v
Allekirjoittaneen -05 sdi golf variant , keskikulutus kesällä 4,5 ja talvella vitosen pintaan. hintaluokka kutakuinkin 2000,-
- Kumpi on
50tkm/v kirjoitti:
Allekirjoittaneen -05 sdi golf variant , keskikulutus kesällä 4,5 ja talvella vitosen pintaan. hintaluokka kutakuinkin 2000,-
Kysyikö edellinen painoa vai hintaa?
SDIn kiihtyvyys on huippuluokkaa, meinaan kuljettajan...
- aloottaja
Esimerkiksi tddi Focuksia saa parilla tonnilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama265079Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644071Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve773637Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732708Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1492497Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602358Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl782173Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272127- 1351674
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371525