Suomi työpaikkakiusaamisen kärkikastia

OPETUSALALLA

Miksi?

Yleisintä työpaikkakiusaaminen on kuntasektorilla, sosiaali- ja terveystoimessa ja OPETUSALALLA.

Miksi?

33

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valtava vallantunne

      Naisvaltaiset alat. Narsistien tms häiriöisten hiekkalaatikko, joissa voivat käyttää valtaa... heikommassa asemassa olevaa kohtaan.
      Kuntasektorilla saa lusmuilla, mustamaalata ja häiriköidä kolleegaa sen kummallisempia sanktioita saaden.

    • myös yksityisellä

      Yksityiselläkin. Touhu on aivan sairasta ja sitä itse kiusaajat eivät näe, koska eivät osaa asettautua toisen asemaan ja katsoa ulkopuolisen silmin omaa käyttäytymistään.

    • huomio

      Narsistit toimivat yhdessä laumassa, toinen toistaan tukien. Laumaeläimiä ovat, yksin eivät pärjäisi.

    • ...

      Kyllähän se loppuisi, jos aina uudet työntekijät eivät asettuisi valmiiksi pedattuihin rooleihin myötäilemään sairasta kulttuuria. Kun on ollut niin paljon juttua koulukiusaamisesta, niin se siirtyy helposti epäkypsien nuorten aikuisten mukana työelämäänkin. Ainakin pitää koettaa, josko saisi "asemaa" ihan ilman tosielämän näyttöjä. Hyvä, että näistä puhutaan, niin pitävät edes matalampaa profiilia.

    • Radio Gaga

      Kyllä sitä kiusaamista taitaa löytä alalta ku alalta.
      Kuinkahan paljon kiusaamisia lakaistaan työpaikoilla "maton alle?"
      Kuinka monessa työpaikassa hallitaan pelolla?
      Kuinka moni kiusattu masentuu? Tekee itsemurhan?

    • ENOUGH ALREADY

      Opetusalalla nimenomaan. Oma pikkusisko samalla alalla yritti itsemurhaa, kun kaikki masensi ja rehtori haukkui ja nimitteli (ei lainkaan harvinaista alalla, jolla suosikkijärjestelmä ja nepotisimi kukkivat). Itse pätkätyöläisenä sijaisena olen alinta kastia. Ja annas olla kun joku iso naispomo hoveineen päättää ettei sinusta ole mihinkään. Onneksi olen sen verran kova luonne ettei ilkeä juoruileva akkalauma minua masenna. Pitäkää tunkkinne.

      FYI - laki on minun puolellani ja kuulun liittoon. Rikosilmoitus kunnianloukkauksesta ei ole kaukana. So watch it, bitches. ;) Seuraavaksi otan yhteyden lakimieheen.

      • Radio Gaga

        Mulla ei ole noista liitoista kovin hyvää sanottavaa kiusaamistapauksissa. Luottamusmiehet menee samaan kastiin. Työpaikkaklääkäritkin ovat hyvin usein työnantajan puolella.


    • vielä viiko

      Minä olen päättänyt työntää dynamiitin sen mulkku-ukon (eli ns. työkaveri) perseeseen. Pikkujouluyllätys odottaa.

      • vielä viikko

        täsmennys edelliseen: dynamiitti ei tarkoita tässä räjähdettä, siis sellaista, jota esim. louhoksella käytetään. Tässä dynam. on metafora.

        Vittu, kun nautin siitä hetkestä, jolloin... ja sen jälkeen tuo pikku paskiainen ontuu pari viikkoa. Joutuu ehkä jäämään sarauslomallekin muutamiksi päiviksi. Työtuolilla se ei ainakaan pysyty istumaan alkuviikosta.


      • harkitse vielä
        vielä viikko kirjoitti:

        täsmennys edelliseen: dynamiitti ei tarkoita tässä räjähdettä, siis sellaista, jota esim. louhoksella käytetään. Tässä dynam. on metafora.

        Vittu, kun nautin siitä hetkestä, jolloin... ja sen jälkeen tuo pikku paskiainen ontuu pari viikkoa. Joutuu ehkä jäämään sarauslomallekin muutamiksi päiviksi. Työtuolilla se ei ainakaan pysyty istumaan alkuviikosta.

        Älä vastaa väkivaltaan väkivallalla. Olen huolestunut voinnistasi, kun tuollaisia kauheuksia suunnittelet. Käytä ihmismäisiä keinoja asian selvittämiseksi.


      • veturi
        harkitse vielä kirjoitti:

        Älä vastaa väkivaltaan väkivallalla. Olen huolestunut voinnistasi, kun tuollaisia kauheuksia suunnittelet. Käytä ihmismäisiä keinoja asian selvittämiseksi.

        Olen samaa mieltä.


      • joka tikulla persees
        harkitse vielä kirjoitti:

        Älä vastaa väkivaltaan väkivallalla. Olen huolestunut voinnistasi, kun tuollaisia kauheuksia suunnittelet. Käytä ihmismäisiä keinoja asian selvittämiseksi.

        Pikkupaskiainen on tuhonnut elämäni, miksen minäkin?


      • hanki tukihenkilöitä
        joka tikulla persees kirjoitti:

        Pikkupaskiainen on tuhonnut elämäni, miksen minäkin?

        Minunkin elämän on ... tuhonnut. En ole kuitenkaan lähtenyt itse tuhoamaan sitä lisää. Älä sinäkään. Väkivaltaan syyllistynyt on aina syyllinen vaikka olisikin tullut ennen sitä kaltoinkohdelluksi.

        Yritä saada tukihenkilöitä. Löytyisikö työterveydenhuollosta, terveydenhuollosta, työsuojelusta, luottamusmiehistä ...Vaikeaa on sen tiedän, mutta kannattaisi yrittää selvittää asia asiallisesti vaikka toinen osapuoli ei asiallisesti käyttäytyisikään.


    • kemorla

      Älä anna periksi, mutta ihan ulkopuolinen henkilö, jolla on kuitenkin tietoa työpaikkakiusaamisesta olisi hyvä tukihenkilönä. Lakimies on sitten se viimeinen oljenkorsi, joka kannattaa käyttää tarpeen vaatiessa.

    • AntiBully

      Joskus työyhteisö on niin sairas, että sieltä lähteminen on paras ratkaisu. Silloin ei ole enää mitään tehtävissä. Työkaverit ovat niin lannistuneita tai kiusaajan puolella, että tukea et saa.
      Kumpi on siis loppu peleissä tärkeintä, työpaikka vai oma terveys?

      • vapaa kuin lintu

        Juurikin näin. Itse pääsin onneksi pois työpaikasta, joka oli sairas rehtorin huonon johtamistaidon ja suosikkijärjestelmän takia. Tässä koulussa oli nepotismia ja naisrehtoreilla oma hovinsa. Ulkopuolella olevia nujerrettiin ja eistä puhuttiin seläntakana pahaa. Minusta tuli sylkykuppi, kun jouduin erimielisyyksiin rehtorin suosikin kanssa. He sitten valehtelivat minusta muille ja mustamaalasivat, ja työ"kaverit" mulkoilivat ja ilkeilivät tämän jälkeen päivittäin. Ajattele, opettajat v*ttuilevat kollegalle kuin pahimmat kiusaajateinit. Onko ihme, että näitä kouluampumisia on? Vai "kiva koulu". HAHA

        Päätin itse lähteä, ennen kuin sairastuisin vakavasti. Onneksi määräaikaisen työsuhteen päätyttä sitä ei jatkettu. Nyt olen saanut tarpeekseni koko opetusalasta, ja aion hakea aivan muita töitä. Yliopistokoulutus ja huippuarvosanat kaikki turhaan, mutta oppia ikävä kaikki. Kiusaamista ja asiatonta kohtelua ei tarvitse sietää. Terveys ennen kaikkea. Kun oppilasaineskin monesti on mitä on, niin en kollegoilta enää halua kiusaamista sietää. Oikeutta en saa, sen tiedän, mutta karma kurittaa näitä akkoja vielä. Aamen.


    • koivu

      Hyvä, että olet päätöksesi tehnyt ja rauhan saanut.

      Yleensähän kateus on työpaikkakiusaamisen takana. Työyhteisöllä tuskin menee paremmin nyt. Siellä seuraava on jo hampaissa. Joskus jonkun on uskallettava tehdä asioille jotakin. Se on mitä suurin rakkauden teko, että katkaisee pahan kierteen.

      Voimia kiusatuille (riippumatta siitä mihin ratkaisuun päätyy).

    • pikkujoulutulee

      Tänään löysin ihan sattumalta kopiokoneelta kiusaajalta jääneen viritelmän uudesta yrityksestä saada pomon huomiota osakseen. Mitenkähän saisin kapuloita rattaisiin?

      • viluhippu

        Riippuu viritelmästä minkälaista ja kokoista klabia tulee käyttää.


    • Agricola-coka

      Tarinoiden mukaan Mikael Agricola oli koulukiusaaja - on sitä tänä päivänäkin, jos lapsilta kysytään.

    • H a r m i

      Kyllä, opetusala on p e r s e e s t ä.

      Ilmapiiri sen tekee. Normaalia enemmän narsisteja. Kun tarkemmin ajattelee, niin opetusalalle hakeutuu juuri meidän tyyppisiä. Niitä, jotka tarvitsevat palvontaa ja huomiotota (luulevat saavansa) osakseen.

    • klklklklk

      Saman todennut-valitettavasti. Ei opetusalalle mennä töitä tekemään-sinne mennään jos kokee tarvetta juoruiluun tai haluaa näennäisesti tehdä töitä rehtorin silmien alla (lue: nuoleskella). Sitten porukalla ihmetellään, kun on ensin kiusattu jotain ja tämä kyseinen kiusattu päättää hakeutua toiselle alalle, että rahan perässäkö se juoksee, eikö kiinnostanut lasten/nuorten auttaminen. Ahne paska se on. Vaikka kiusatun suurin haave olisi opettaa. Nimenomaan opettaa, ei puhua p-aa oppilaista.

      • saman huomannut

        Nimenomaan


    • neuvoton

      Olen läheltä nähnyt kuinka työkaveri nujerretaan, ajetaan täysin nurkkaan ja alistetaan. Terveys murtuu, tahto murtuu, ja silti pitäisi jaksaa häirikköoppilaita. Minkäänlaista solidaarisuutta ei tunneta. Mutta määräaikaisena en uskalla puuttua asiaan. Silti pahaa tekee, kun hänestä puhutaan p*skaa kahvipöydässä (ei toki ole ainoa) ja ilkeästi vinoillaan. Miksi juuri opetusalalla, päivähoidossa, ja terveydenhuollossa on tällaista? Hän on herkkä, taiteellinen, intohimoinen ihminen, ja ehkä siksi helppo kohde. Elämänilo on täysin kadonnut. En osaa auttaa.

      Pelkään työkaverini puolesta. Ei hän jaksa nyt lähteä perimään oikeuksiaan. Ja viettänee joulunkin yksin... Mitä tehdä?

      • morales

        Jokainen voi mennä itseensä ja miettiä miltä itsestä tuntuu em.tilanne ja käyttäytyä sen mukaan.
        sinua kavipöytäkeskustelu ko. henkilöstä häiritse miksi et avaa suutasi ja puolusta kolleegaasi.
        Määräaikaisuuteen vetoaminen ei ole syy olla puuttumatta häirintä tilanteisiin. Laissa velvoitetaan puuttumaan työpaikkahäirintään jos sen havaitsee.


      • yksinkertaista!
        morales kirjoitti:

        Jokainen voi mennä itseensä ja miettiä miltä itsestä tuntuu em.tilanne ja käyttäytyä sen mukaan.
        sinua kavipöytäkeskustelu ko. henkilöstä häiritse miksi et avaa suutasi ja puolusta kolleegaasi.
        Määräaikaisuuteen vetoaminen ei ole syy olla puuttumatta häirintä tilanteisiin. Laissa velvoitetaan puuttumaan työpaikkahäirintään jos sen havaitsee.

        Pointtini oli lähinnä, ettei minun sanomisistani tarvitse välittää, koska minulla ei ole virkaa. Työsuhdetta ei jatketa, ja kas, ongelma on poistunut!


      • morales
        yksinkertaista! kirjoitti:

        Pointtini oli lähinnä, ettei minun sanomisistani tarvitse välittää, koska minulla ei ole virkaa. Työsuhdetta ei jatketa, ja kas, ongelma on poistunut!

        Tai välitetään. Mahdollisesti se antaa kahvittelijoille ajattelemisen aihetta. Muutkin rohkaistuisivat olla kuuntelematta panettelijaa. Sanomisesi voi saada aikaan muutoksen tuulet vaikka ei heti näkyisi.


    • yksin jäänyt

      Mene kollegasi avuksi. Helpompaa olisi, jos joku voisi kanssasi yhdessä puuttua asiaan. Voitte myös kertoa asiasta esimiehelle. Jos kiusaaja on esimies, niin silloin esimiehen esimiehelle.

      Työturvallisuuslaki velvoittaa jokaista puuttumaan terveyttä vaarantavaan epäasialliseen kohteluun sellaista havaitessaan. Laki ei salli poikkeuksia.

      Ryhdy toimeen. Hyvä, että sinulla on empatia kohdallaan. Yleensä ainoastaan 10% ihmisistä ei mene laumakiusaamiseen mukaan. Rohkeutta toimia sinulle ja voimia kiusatulle!

    • ....................

      Minua häiritsee työpaikkakiusaamisessa se, kuinka näytetään kaikin keinoin toisen olevan vääränlainen. Jos henkilö on ei-haluttu työpaikalle, miksei sitä voi sanoa suoraan? Et sovi työyhteisöömme. Olet hyvä työntekijä, mutta paikkasi on muualla. Yksinkertaista, mutta ei vain voida. Pitää mustamaalata ja saada hyvä työntekijä näyttämään kahjolta ja epäpätevältä.

    • erilaisuus kunniaan

      Henkilökohtaisiin syihin vetoaminen - on erilainen, ei kuulu joukkoon - on syrjintää ja lainvastaista. Työkavereiden ei tarvitse olla kavereita ja usein on parempi, jos eivät olekaan. Kenelläkään ei ole oikeutta henkilökohtaisten syiden takia savustaa jotakin. Se erilainen voi olla paras työntekijä.

    • Lapinnoita ennustaa

      Otollisesti näini koulujen alkamisen lähestyessä kiroan nämä niljaskaiset saastat. Haistakaa p a s k a kaikki k u s i pä ä t koulukiusaajat työpaikkaiusaajat olittepa sitten opettajia tai rehteoreita tai koulujohtajia. Mädäntykää tunkkaiseen pimeään pahuuteenne senkin käärmeet, tukehtukaa ahneuteenne ja sokeutukaa ylpeyteenne. Saatte itsellenne pitkän hiipuvan kituvan tuskaisen kuoleman tai nopean rykäisevän kuoleman saamatta koskaan nauttia elämästä ja rahoista ja vallasta, jotka saitte raivaamalla tieltänne viattomia ihmisiä. Helvetissä teitä kiusaa yhtä monta petoa kuin te eläessänne kiusasitte viattomia sieluja, olivatpa he oppilaitanne, työtovereitanne tai keitä tahansa eläviä olentoja.

    • ei enää ope

      Huh huh. Oonpa tyytyväinen kun en enää lähtenyt opetushommiin viime lukuvuoden rääkin jälkeen. Nyt opiskelen ihan toista alaa. Tsemppiä kaikille kiusatuille!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe