20 Kv sähköisku, yhtä kokemusta rikkaampi, en suosittele kokeile

Asseri Kantonen

Olin paikallisen sähkölaitoksen asentajana joskus -70-luvulla ja tarkoitus oli kalustaa puistomuuntamoa, muuntamo oli betonirakenteinen puulattioineen ja suurjännitekennot oli eristetty rautaverkoin rinnan korkeuteen muuntamon muusta tilasta.

Oli sadepäivä, olin muuntamossa yksin, vastoin omaa tietoani, oli edellisenä päivänä muuntamoon kytketty suurjännite, 20 000 volttia.

Sain oikeaan käteeni valokaaren nojatessani tuon suurjännitekennon kaiderakenteeseen siten että sormien kautta sähkö kulkeutui kyynervarteni kautta tuohon kennon rautarakenteeseen.

Muistan tuon iskun, se oli valtaisa, vertaisin sitä niin että joku löisi halolla selkään, siinä ei sähkön verkkotaajuus tuntunut eikä se muutenkaan ollut perinteinen sähkön tuntuinen, se oli vain valtaisa iskuntunne.

Putosin tuohon puulattiaan, en menettänyt tajuntaani, toki shokkiin menin, muistan kun valokaari leiskutti muuntamon sisällä polttaen tuon suurjännitepäätteen.

Olin koko ajan tajuissani, työkaverini vei minut sairaalaan, toidon jälkeen pääsin pois, käteen laitettiin rasvakääre, ei muuta.
Käteni oli palanut sormenpäistä lähtien ainakyynärtaipeeseen asti, iho oli muuttunut ruskean-punasävyiseksi. Kyynärpäässä oli tulitikkuaskin kokoinen avoin, vertynyt palohaava.

Se mikä tässä oli kauheinta itselleni, oli se että vaikka miten yritit saada kättäsi toimimaan, sen mikään liikerata ei toiminut, ei mikään...vain olkapään liike oli ainoa minkä sain toimimaan...
Kun aikaa kului joitakin tunteja, alkoi kyynervarren taivutus toimia vähitellen, samoin taas ajan jälken ranne ja myöhemmin sormetkin, aikaa lienee kulunut 5-6 tuntia niin käteni toimi.

Olin kuitenkin palovamman uhri, tottakai käteeni sattui mutta pahin oli seuraavan yön aikana koettu silmien särky. Se päätteen valokaaren UV-säteily oli polttanut silmieni verkkokalvot siihen kuntoon että voin sanoa niiden olleen todella kipeät, miten voi ihmisen silmiä niin särkeäkkään....sinä yönä ei nukuttu yhtään.

Tästä tapahtumasta on nyt kulunut aikaa, vuosikymmeniäkin, tämä on kuitenkin minun tarinani 20 000V. sähköiskusta, useimmat eivät näitä tarinoita kokemastaan enää kerro näillä jännitteillä.!

Käteni on kunnossa, henkeni pelasti tuo rautakaide josta suurjännite purkautui kyynärvarrestani ulos, ellen olisi nojannut tuohon kaiteeseen, en kirjoittaisi tätä tarinaa enää....kädessäni on nytkin tuolla kyynärpään kohdalla tulitikkulaatikon kokoinen, isohko palovamma ja sormenpäissäni näkyy lievästi samoin ihon erilainen uusiutunut rakenne.

Näiden kokemusten jälkeen olen edelleenkin sähköalalla töissä, voin kertoa että tämä tapahtuma teki minusta sittemmin varovaisen mutta nyt asia ei enää ole niin "iholla" kun aikaa on kulunut, kokemus on painunut taka-alalle.

Sähkö on vaarallista, sitä ei näe mutta se tappaa jos olosuhteet on huonot, itselläni kävi käsittämätön onni, jäin henkiin...!



Tämä tarina on tosi...Kiitos mielenkiinnostanne!

51

6639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SekkaPuorsa

      Hieno tapahtumakuvaus, tapahtumana ei niinkään hieno :(

      Miten moinen pääsi tapahtumaan, oliko tiedonkulkukatkos vai mikä?
      Miten asiaa tutkittiin, ja millaisen päätöksen onnettomuus sai. Syytettiinkö ketään raastuvassa?

    • SekkaPuorsa

      Ja vielä että miten valokaari pääsi muodostumaan? Koskitko siis jännitteisiin osiin ilman varmistusta?

      • räts, PUM !!

        Kv - luokan jännitteillä ei tarvita fyysistä kontaktia kojeistoihin tai johtimiin, riittää kun on läpilyönti etäisyydellä, eli 20 Kv = ~20 cm ja silloin sähähtää ja vähän_vitun_vihaisesti sähähtääkin.


      • Ehei
        räts, PUM !! kirjoitti:

        Kv - luokan jännitteillä ei tarvita fyysistä kontaktia kojeistoihin tai johtimiin, riittää kun on läpilyönti etäisyydellä, eli 20 Kv = ~20 cm ja silloin sähähtää ja vähän_vitun_vihaisesti sähähtääkin.

        Kymmenkertainen virhe noissa senteissä, eli 2cm lähempänä totuutta.


      • hhhhhhh
        Ehei kirjoitti:

        Kymmenkertainen virhe noissa senteissä, eli 2cm lähempänä totuutta.

        vaan onkohan sittenkään..........mitään virhettä ?, no eipä ole ei.


      • 3LPEN
        hhhhhhh kirjoitti:

        vaan onkohan sittenkään..........mitään virhettä ?, no eipä ole ei.

        20 kV on samaa luokka kuin bensa-autossa sytytysjännite joten voi kokeilla mitä tapahtuu kun tulpan kärkiväliksi laittaa 20cm....

        20 kV minimi vaihevälinä (myös maahan) käytetään monessa tapauksessa 22cm:ä, tietyissä paikoissa pienempääkin esim. 16 cm eli sähähdykset olisivat jokapäiväisiä jos se tuon 20cm hyppäisi -no noita 20kV sähähdyksiä on kyllä ollut viime päivinä aikalailla, mutta aivan muista syistä...


      • 3,7 mm kuiva
        hhhhhhh kirjoitti:

        vaan onkohan sittenkään..........mitään virhettä ?, no eipä ole ei.

        20 kV on pääjännite, siitä maahan vaikuttaa n. 11,5 kV
        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCwQFjAA&url=https://noppa.aalto.fi/noppa/kurssi/s-18.3150/harjoitustyot/S-18_3150_example_fem_report.pdf&ei=ucGxUoDyEoPm4wTQioCgCw&usg=AFQjCNEn4ReZI6hh4BFMVxrFfQhOnmjlAw&bvm=bv.58187178,d.bGE
        Riippuu myös miten kosteaa ja likaista se ilma on jne.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköstaattinen_purkaus
        http://www.youtube.com/results?search_query=arc accident&sm=3


      • Miten menee?
        3,7 mm kuiva kirjoitti:

        20 kV on pääjännite, siitä maahan vaikuttaa n. 11,5 kV
        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCwQFjAA&url=https://noppa.aalto.fi/noppa/kurssi/s-18.3150/harjoitustyot/S-18_3150_example_fem_report.pdf&ei=ucGxUoDyEoPm4wTQioCgCw&usg=AFQjCNEn4ReZI6hh4BFMVxrFfQhOnmjlAw&bvm=bv.58187178,d.bGE
        Riippuu myös miten kosteaa ja likaista se ilma on jne.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköstaattinen_purkaus
        http://www.youtube.com/results?search_query=arc accident&sm=3

        tämä maahan vaikuttava jännite keski ja suurjänniteverkoissa. Onko muuntajien toisiopuoli kytketty tähteen vai kolmioon? Jos on kolmio, niin silloinhan ei ole tähtipistettä, eikä tähtipisteen maadoitusta ja jännite maata vasten on jotain??

        Jos muuntajan toisiopuoli on kytketty tähteen ja tähtipiste maadoitettu, niin silloin jännite on maata vasten esim 20kv verkossa juuri tuo 11,kv...


      • Kelluu se
        Miten menee? kirjoitti:

        tämä maahan vaikuttava jännite keski ja suurjänniteverkoissa. Onko muuntajien toisiopuoli kytketty tähteen vai kolmioon? Jos on kolmio, niin silloinhan ei ole tähtipistettä, eikä tähtipisteen maadoitusta ja jännite maata vasten on jotain??

        Jos muuntajan toisiopuoli on kytketty tähteen ja tähtipiste maadoitettu, niin silloin jännite on maata vasten esim 20kv verkossa juuri tuo 11,kv...

        Hyvin usein sammutettu eli kelan läpi maadoitettu ja hakeutuu se tähtipiste lähelle maapotenitaalia, jos verkossa ei ole vikoja.


      • muuntajan huoltaja
        3LPEN kirjoitti:

        20 kV on samaa luokka kuin bensa-autossa sytytysjännite joten voi kokeilla mitä tapahtuu kun tulpan kärkiväliksi laittaa 20cm....

        20 kV minimi vaihevälinä (myös maahan) käytetään monessa tapauksessa 22cm:ä, tietyissä paikoissa pienempääkin esim. 16 cm eli sähähdykset olisivat jokapäiväisiä jos se tuon 20cm hyppäisi -no noita 20kV sähähdyksiä on kyllä ollut viime päivinä aikalailla, mutta aivan muista syistä...

        20 kV on samaa luokka kuin bensa-autossa sytytysjännite joten voi kokeilla mitä tapahtuu kun tulpan kärkiväliksi laittaa 20cm....

        Auton tasasähkö järjestelmällä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa...
        Vai aiotko keksiä uudet turvallisuus ohjeet "korkeapuolen" työmääräyksiin?


      • 3LPEN
        muuntajan huoltaja kirjoitti:

        20 kV on samaa luokka kuin bensa-autossa sytytysjännite joten voi kokeilla mitä tapahtuu kun tulpan kärkiväliksi laittaa 20cm....

        Auton tasasähkö järjestelmällä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa...
        Vai aiotko keksiä uudet turvallisuus ohjeet "korkeapuolen" työmääräyksiin?

        Ei ehkä kannattaisi edes kommentoida tommosia yöllä kirjoitettuja höpinöitä -arvatenkin siis kännissä... muttta:

        Auton sytytysjännite oli vain vertailukohtana siihen että 20kV ei vielä kovin kummoinen jännite ole, ja avoimella tulpanjohdollahan voi sitten vaikka kokeilla saako tuon 0,2 m hyppäämään vai onko luokkaa 0.002 m lähempänä totuutta... AC: ja DC: ero ei ole tässä vertailussa kovin oleellinen

        Jos olisit hieman pidemmälle lukenut (tai tajunnut...) niin olisit huomannut että turvallisuusmääräyksistähän en puhunut mitään vaan kerroin asennusten minimietäisyyksistä (SFS 6001) vaiheiden välille ja vaiheesta maahan (0,22 ja 0.16) joista myös voi päätellä että 0.2 m:ä tuon luokan jännite ei mitenkään hyppää -toki valokaaren saa tuon matkaa helposti palamaan kunhan se ensin sytytetään, mutta tämä on sitten jo ihan eri asia.
        Päivittäin kun töissä 20kV parissa on niin toki myös turvallisuumääräysten (SFS 6002) varoetäisyydet ovat hallinnassa (0.4 1,0, 1,5) joten niitäkään minun ei tarvi keksiä.


      • kans kans
        3LPEN kirjoitti:

        Ei ehkä kannattaisi edes kommentoida tommosia yöllä kirjoitettuja höpinöitä -arvatenkin siis kännissä... muttta:

        Auton sytytysjännite oli vain vertailukohtana siihen että 20kV ei vielä kovin kummoinen jännite ole, ja avoimella tulpanjohdollahan voi sitten vaikka kokeilla saako tuon 0,2 m hyppäämään vai onko luokkaa 0.002 m lähempänä totuutta... AC: ja DC: ero ei ole tässä vertailussa kovin oleellinen

        Jos olisit hieman pidemmälle lukenut (tai tajunnut...) niin olisit huomannut että turvallisuusmääräyksistähän en puhunut mitään vaan kerroin asennusten minimietäisyyksistä (SFS 6001) vaiheiden välille ja vaiheesta maahan (0,22 ja 0.16) joista myös voi päätellä että 0.2 m:ä tuon luokan jännite ei mitenkään hyppää -toki valokaaren saa tuon matkaa helposti palamaan kunhan se ensin sytytetään, mutta tämä on sitten jo ihan eri asia.
        Päivittäin kun töissä 20kV parissa on niin toki myös turvallisuumääräysten (SFS 6002) varoetäisyydet ovat hallinnassa (0.4 1,0, 1,5) joten niitäkään minun ei tarvi keksiä.

        Joo, eihän tuolla turvallisuusmääräyksistä kirjoitettukaan, mistähän huoltaja sen keksi. Jos turvalliset etäisyydet olisivat noin pieniä verrattuna läpilyönnin etäisyyksiin, ei kukaan olisi kohta hengissä. Jännitteenkoettimella alkaa 20kV:llä sirinä siinä parissa sentissä, ei 20 sentissä.


      • 19+13
        Kelluu se kirjoitti:

        Hyvin usein sammutettu eli kelan läpi maadoitettu ja hakeutuu se tähtipiste lähelle maapotenitaalia, jos verkossa ei ole vikoja.

        Tarkoittaako tuo sitä että sähköasemalla muuntajan 20 kV toisiokäämi on kytketty kolmioon ja vaiheilta on suuri-impedanssiset kuristimet kytketty maihin?


      • Ei tarkoita...
        19+13 kirjoitti:

        Tarkoittaako tuo sitä että sähköasemalla muuntajan 20 kV toisiokäämi on kytketty kolmioon ja vaiheilta on suuri-impedanssiset kuristimet kytketty maihin?

        Tuo sammutus onnistuu vain toision tähtikytkennässä.

        Maan ja vaiheen välinen jännite kelluvassa verkossa johtuu verkon kapasitanssista...


      • Valovoimavirta
        Ei tarkoita... kirjoitti:

        Tuo sammutus onnistuu vain toision tähtikytkennässä.

        Maan ja vaiheen välinen jännite kelluvassa verkossa johtuu verkon kapasitanssista...

        Koska sähköaseman päämuuntajan toisio on yleensä kytketty kolmioon, tarvitaan erillinen tähtipistemuuntaja, jolla muodostetaan tähtipiste, johon kompensointikela voidaan kytkeä.

        Myös tähteen kytketyn reaktorin tähtipiste voidaan maadoittaa, jolloin reaktori voi kompensoida myös maasulkuvirtaa. Eli tällöin "vaiheilta on suuri-impedanssiset kuristimet kytketty maihin". Tällainen on kuitenkin toistaiseksi harvinainen ratkaisu, mutta voi yleistyä maakaapeloinnin lisäännttyä.


      • 17+15
        Valovoimavirta kirjoitti:

        Koska sähköaseman päämuuntajan toisio on yleensä kytketty kolmioon, tarvitaan erillinen tähtipistemuuntaja, jolla muodostetaan tähtipiste, johon kompensointikela voidaan kytkeä.

        Myös tähteen kytketyn reaktorin tähtipiste voidaan maadoittaa, jolloin reaktori voi kompensoida myös maasulkuvirtaa. Eli tällöin "vaiheilta on suuri-impedanssiset kuristimet kytketty maihin". Tällainen on kuitenkin toistaiseksi harvinainen ratkaisu, mutta voi yleistyä maakaapeloinnin lisäännttyä.

        Kuinkas ne maasulut sähköasemalla havaitaan kun verkko on kelluva?
        Käsittääkseni virtaa kyllä kulkee kapasitiivisesti maan ja ehjien vaiheitten kautta. Miten maasulkuvirta erotetaan normaalista kuormavirrasta?


      • 3LPEN
        17+15 kirjoitti:

        Kuinkas ne maasulut sähköasemalla havaitaan kun verkko on kelluva?
        Käsittääkseni virtaa kyllä kulkee kapasitiivisesti maan ja ehjien vaiheitten kautta. Miten maasulkuvirta erotetaan normaalista kuormavirrasta?

        Jos aihe kiinnostaa niin etsi vaikka netistä "inssitöitä" aihetta sivuten, niiden alustuksissa käydään läpi maasulkuja, kompensointeja, sammutuksia, valvontareleiden periaatteita...
        Vaikkapa hakusanalla "20kV sammutus" löytyy luettavaa moneksi tunniksi -kun itse äsken kokeilin tuolla niin unohduin lukemaan erästä kiinnostavaa juttua tunniksi....


      • 3LPEN
        Valovoimavirta kirjoitti:

        Koska sähköaseman päämuuntajan toisio on yleensä kytketty kolmioon, tarvitaan erillinen tähtipistemuuntaja, jolla muodostetaan tähtipiste, johon kompensointikela voidaan kytkeä.

        Myös tähteen kytketyn reaktorin tähtipiste voidaan maadoittaa, jolloin reaktori voi kompensoida myös maasulkuvirtaa. Eli tällöin "vaiheilta on suuri-impedanssiset kuristimet kytketty maihin". Tällainen on kuitenkin toistaiseksi harvinainen ratkaisu, mutta voi yleistyä maakaapeloinnin lisäännttyä.

        Maasulkuvirran kompensointi -sammutus on ainakin täällä "meillä" kohta joka asemalla käytössä -johtuen juurikin voimakkaasta kaapeloinnin lisääntymisestä eli ei ainakaan "tämän valtakunnallisesti suuren sähköyhtiön" osalta harvinaista vaan päinvastoin.


      • Valovoimavirta
        3LPEN kirjoitti:

        Maasulkuvirran kompensointi -sammutus on ainakin täällä "meillä" kohta joka asemalla käytössä -johtuen juurikin voimakkaasta kaapeloinnin lisääntymisestä eli ei ainakaan "tämän valtakunnallisesti suuren sähköyhtiön" osalta harvinaista vaan päinvastoin.

        "ei ainakaan "tämän valtakunnallisesti suuren sähköyhtiön" osalta harvinaista vaan päinvastoin."

        Jos tuo oli vastaus edelliseen viestiini, niin tarkoitin harvinaisella vain tähtipisteestään maadoitettua loistehon kompensointireaktoria, en maasulkuvirran kompensointia yleisesti.

        Viimeisen viiden vuoden aikana maasulkuvirran kompensointi on yleistynyt merkittävästi ja kaapeloinnin myötä lisääntyy entisestään. Kuitenkin eroja on tällä hetkellä eri verkkoyhtiöillä, eikä kaikille ole vielä laitteistoja lisätty läheskään samaan tahtiin kuin teidän verkkoyhtiöillenne, joka (?) on jonkinlainen edelläkävijä monessa muussakin uuden tekniikan hyödyntämisessä. Vaikka eihän tuo sammutus mikään uusi tekniikka ole, vaan jossain on ollut käytössä jo monta vuosikymmentä sitten.


      • Valovoimavirta
        17+15 kirjoitti:

        Kuinkas ne maasulut sähköasemalla havaitaan kun verkko on kelluva?
        Käsittääkseni virtaa kyllä kulkee kapasitiivisesti maan ja ehjien vaiheitten kautta. Miten maasulkuvirta erotetaan normaalista kuormavirrasta?

        "Miten maasulkuvirta erotetaan normaalista kuormavirrasta? "

        Oikeastaan samalla periaatteella kuin kotona toimii vikavirtasuojakytkin. Eli tarkkaillaan eri vaiheiden summavirtaa. Lisäksi tarkkaillaan vaihejännitteiden summaa eli maaslukujännitettä ja näiden välistä kulmaa.

        Maasulut siis havaitaan, mutta vikaetäisyyden määritys on erittäin ongelmallista, koska vian sijainti ei vaikuta virran ja jännitteen suuruuteen, kuten oikosuluissa.


      • muuntajan huoltaja
        kans kans kirjoitti:

        Joo, eihän tuolla turvallisuusmääräyksistä kirjoitettukaan, mistähän huoltaja sen keksi. Jos turvalliset etäisyydet olisivat noin pieniä verrattuna läpilyönnin etäisyyksiin, ei kukaan olisi kohta hengissä. Jännitteenkoettimella alkaa 20kV:llä sirinä siinä parissa sentissä, ei 20 sentissä.

        Minimi etäisyys ja turva etäisyys eivät ole sama asia.

        Auton sähkölaitteet ja välijännite-asennukset eivät ole vertailukelpoisia keskenään.

        Olen tuntenut muutaman kaverin, jotka ovat suhtautuneet kilovolttien jännitteisiin samalla tavoin kuin te; He eivät ole enää keskuudessamme...

        Kyllä minä tiedän mitkä ovat VÄHIMMÄISETÄISYYDET KIINTEISSÄ asennuksissa, sekä mitä tarkoittaa läpilyöntijännite ja kokemuksesta tiedän mitä tarkoittaa koronapurkaus ja ionisointi.
        Jos olisitte olleet hereillä fysiikan- ja kemiantunneilla viisastelisitte vähemmän.

        Sitäpaitsi... kaikki eivät voi kirjoitella tänne "päivä aikaan", joidenkin on oltava myös yöllä valmiustilassa ja selvin päin.


      • 11+1
        Valovoimavirta kirjoitti:

        "ei ainakaan "tämän valtakunnallisesti suuren sähköyhtiön" osalta harvinaista vaan päinvastoin."

        Jos tuo oli vastaus edelliseen viestiini, niin tarkoitin harvinaisella vain tähtipisteestään maadoitettua loistehon kompensointireaktoria, en maasulkuvirran kompensointia yleisesti.

        Viimeisen viiden vuoden aikana maasulkuvirran kompensointi on yleistynyt merkittävästi ja kaapeloinnin myötä lisääntyy entisestään. Kuitenkin eroja on tällä hetkellä eri verkkoyhtiöillä, eikä kaikille ole vielä laitteistoja lisätty läheskään samaan tahtiin kuin teidän verkkoyhtiöillenne, joka (?) on jonkinlainen edelläkävijä monessa muussakin uuden tekniikan hyödyntämisessä. Vaikka eihän tuo sammutus mikään uusi tekniikka ole, vaan jossain on ollut käytössä jo monta vuosikymmentä sitten.

        Tässä kaapeloinnilla tarkoitettiin kai 20 kV johtoja ja maakaapeleita? Näissä kaapeleissa ei taida olla mitään yhteistä suojavaippaa, vaan vaiheet erillään maassa? Maasulkukin tapahtuu vaiheesta suoraan maahan, kuten ilmajohdoillakin.


      • 3LPEN
        Valovoimavirta kirjoitti:

        "ei ainakaan "tämän valtakunnallisesti suuren sähköyhtiön" osalta harvinaista vaan päinvastoin."

        Jos tuo oli vastaus edelliseen viestiini, niin tarkoitin harvinaisella vain tähtipisteestään maadoitettua loistehon kompensointireaktoria, en maasulkuvirran kompensointia yleisesti.

        Viimeisen viiden vuoden aikana maasulkuvirran kompensointi on yleistynyt merkittävästi ja kaapeloinnin myötä lisääntyy entisestään. Kuitenkin eroja on tällä hetkellä eri verkkoyhtiöillä, eikä kaikille ole vielä laitteistoja lisätty läheskään samaan tahtiin kuin teidän verkkoyhtiöillenne, joka (?) on jonkinlainen edelläkävijä monessa muussakin uuden tekniikan hyödyntämisessä. Vaikka eihän tuo sammutus mikään uusi tekniikka ole, vaan jossain on ollut käytössä jo monta vuosikymmentä sitten.

        Ei kai tuo verkkoyhtiö jolle urakoimme varmaan mikään edelläkävijä ole muussa kuin siinä että rakentaa periaatteessa kaiken uuden verkon maakaapelina joka vaan sitten taas pakottaa myös sammutukseen


      • 3LPEN
        muuntajan huoltaja kirjoitti:

        Minimi etäisyys ja turva etäisyys eivät ole sama asia.

        Auton sähkölaitteet ja välijännite-asennukset eivät ole vertailukelpoisia keskenään.

        Olen tuntenut muutaman kaverin, jotka ovat suhtautuneet kilovolttien jännitteisiin samalla tavoin kuin te; He eivät ole enää keskuudessamme...

        Kyllä minä tiedän mitkä ovat VÄHIMMÄISETÄISYYDET KIINTEISSÄ asennuksissa, sekä mitä tarkoittaa läpilyöntijännite ja kokemuksesta tiedän mitä tarkoittaa koronapurkaus ja ionisointi.
        Jos olisitte olleet hereillä fysiikan- ja kemiantunneilla viisastelisitte vähemmän.

        Sitäpaitsi... kaikki eivät voi kirjoitella tänne "päivä aikaan", joidenkin on oltava myös yöllä valmiustilassa ja selvin päin.

        Ihme jänkäystä vieläkin..

        Jos tosiaan lukisit ja ehkä vielä ymmärtäisit mihin alunperin kommentoin -eli väitteeseen että luokkaa 20kV jännite löisi ilmassa läpi 20 cm etäisyydeltä...

        Vertasin 20kV jännitetä auton sytytysjännitteeseen että "maallikot" saisivat kuvan minkä suuruisesta jännitteestä kyse -en kyllä ymmärrä miksi näitä ei voisi verrata, tietysti jos tarkkoja ollaan niin auton sytytysjännite voi olla kyllä huomattavasti suurempikin -joten kerroppa nyt jotain faktaakin mikä on mielestäsi oleellinen ero LÄPILYÖNNIN kannalta auton sytytyslaitteiston jännitteellä ja 20kV kj-verkolla ja vieläpä ilmeisesti niinpäin mielestäsi että tuolta 20kV verkon puolelta läpilöisi sitten helpommin kun kerran jaksat asiasta jängätä.

        -kaikki muu epäolennainen höpinä itse tarkan aiheen sivusta ylimääräisistä turvaväleistä sun muusta tuon alkuperäisen ilman jännitelujuuden sijasta olkoot...


      • muuntajan huoltaja
        3LPEN kirjoitti:

        Ihme jänkäystä vieläkin..

        Jos tosiaan lukisit ja ehkä vielä ymmärtäisit mihin alunperin kommentoin -eli väitteeseen että luokkaa 20kV jännite löisi ilmassa läpi 20 cm etäisyydeltä...

        Vertasin 20kV jännitetä auton sytytysjännitteeseen että "maallikot" saisivat kuvan minkä suuruisesta jännitteestä kyse -en kyllä ymmärrä miksi näitä ei voisi verrata, tietysti jos tarkkoja ollaan niin auton sytytysjännite voi olla kyllä huomattavasti suurempikin -joten kerroppa nyt jotain faktaakin mikä on mielestäsi oleellinen ero LÄPILYÖNNIN kannalta auton sytytyslaitteiston jännitteellä ja 20kV kj-verkolla ja vieläpä ilmeisesti niinpäin mielestäsi että tuolta 20kV verkon puolelta läpilöisi sitten helpommin kun kerran jaksat asiasta jängätä.

        -kaikki muu epäolennainen höpinä itse tarkan aiheen sivusta ylimääräisistä turvaväleistä sun muusta tuon alkuperäisen ilman jännitelujuuden sijasta olkoot...

        "luokkaa 20kV jännite löisi ilmassa läpi 20 cm etäisyydeltä..."

        Tämäkin "ihme" on koettu!
        Tosin "sytytysväli" oli pienempi.


      • 5+10
        muuntajan huoltaja kirjoitti:

        "luokkaa 20kV jännite löisi ilmassa läpi 20 cm etäisyydeltä..."

        Tämäkin "ihme" on koettu!
        Tosin "sytytysväli" oli pienempi.

        Hölömö, valokaaren läpilyöntiväli on eri asia kuin valokaaren palamisväli.


      • muuntajan huoltaja
        5+10 kirjoitti:

        Hölömö, valokaaren läpilyöntiväli on eri asia kuin valokaaren palamisväli.

        "valokaaren läpilyöntiväli on eri asia kuin valokaaren palamisväli."

        "Tosin "sytytysväli" oli pienempi."
        Mitähän tuo tarkioitti?

        Henkilöiden, joilla ei ole muuta kuin TEOREETTISTA "viisautta", ei pitäisi kutsua muita hölömöiksi.


      • Miksi niin
        muuntajan huoltaja kirjoitti:

        "valokaaren läpilyöntiväli on eri asia kuin valokaaren palamisväli."

        "Tosin "sytytysväli" oli pienempi."
        Mitähän tuo tarkioitti?

        Henkilöiden, joilla ei ole muuta kuin TEOREETTISTA "viisautta", ei pitäisi kutsua muita hölömöiksi.

        Voisiko nuo jaakopin tikkaat hieman avata ideaa noviiseille...
        http://www.youtube.com/watch?v=AQsC9cQ05aI
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokaari


      • turvaetäisyys?
        3LPEN kirjoitti:

        Ihme jänkäystä vieläkin..

        Jos tosiaan lukisit ja ehkä vielä ymmärtäisit mihin alunperin kommentoin -eli väitteeseen että luokkaa 20kV jännite löisi ilmassa läpi 20 cm etäisyydeltä...

        Vertasin 20kV jännitetä auton sytytysjännitteeseen että "maallikot" saisivat kuvan minkä suuruisesta jännitteestä kyse -en kyllä ymmärrä miksi näitä ei voisi verrata, tietysti jos tarkkoja ollaan niin auton sytytysjännite voi olla kyllä huomattavasti suurempikin -joten kerroppa nyt jotain faktaakin mikä on mielestäsi oleellinen ero LÄPILYÖNNIN kannalta auton sytytyslaitteiston jännitteellä ja 20kV kj-verkolla ja vieläpä ilmeisesti niinpäin mielestäsi että tuolta 20kV verkon puolelta läpilöisi sitten helpommin kun kerran jaksat asiasta jängätä.

        -kaikki muu epäolennainen höpinä itse tarkan aiheen sivusta ylimääräisistä turvaväleistä sun muusta tuon alkuperäisen ilman jännitelujuuden sijasta olkoot...

        Voisiko joku oikeasti asiaa tunteva laittaa vaihteluvälin, millä etäisyydellä 20 kV aiheuttaa läpilyönnin ilmassa?

        vaihteluväli sikäli, että on varmasti ero sen mukaan, onko ilman suhteellinen kosteus 0% vai 100%. Entä, vaikuttaako lämpötila asiaan myös?

        Auton sytytysjärjestelmässä kun kipinä pitää syntyä, vaikka kosteus olisi 0%.

        Ja 20 kV sähköjohtojen ja muuntajien yhteydessä taas läpilyöntiä ei saa päästä syntymään, vaikka ilman suhteellinen kosteus olisi 100%.

        Tästä syystä turvaetäisyyden täytyy olla suurempi kuin se etäisyys, joka on suurin, jossa läpilyönti syntyy täysin kuivassa ilmassa.

        Eli kaivattaisiin 2 tietoa:

        1) suurin etäisyys, jolla 20 kV aiheuttaa läpilyönnin täysin kuivassa ilmassa.

        2) pienin etäisyys, jolla 20 kV ei aiheuta läpilyöntiä kun ilman suhteellinen kosteus = 100%.

        Entä, miten tuo 20 kV AC on määritelty? Jos kysessä on RMS -arvo (kuten esim. 230 V tapauksessa on), silloinhan 20 kV RMS = 28,3 kV huippuarvo.

        Ja koska läpilyönti kyllä jatkuu pienemmälläkin jännitteellä kuin se alkaa, niin ilmeisesti turvalaskelmat pitää tehdä tuolla 28,3 kV jännitteellä.

        Ja itseasiassa, jos 20 kV puolella sallitaan sama /- 10% kuin 230V jännitteellä, tällöin arvo nousee 10%:lla, eli se onkin oikeasti 31,2 kV. (tahallaan "väärin" pyöristetty, koska näissä asioissa kannattaa pyöristää ylöspäin, ettei synny tilannetta, jossa turvaetäisyys on niin tiukalle laskettu, että 10% ylijännite aiheuttaisi läpilyönnin).

        Windows -laskin näytti siis 31,112698... kV lukemaa näin laskettuna:

        20 * sqrt(2) * 1,1


    • staattinen sähköisku

      Eikös staattinen sähköisku voi olla vieläkin kovempi jännitteeltään, jopa 40.000 volttia muistelen lukeneeni? Esim. itse olen nähnyt kuivana talvipakkaspäivänä päivänvalossa näkyvän kipinän hyppäävän autoni avaimenkärjen ja korin välillä vaikka mulla on ollut nahkahanskat kädessä. Kuului vain kova naps ja tuntui helvetinmoisen v1ttumainen nipistys.
      Tekokuituiset vaatteet tietysti kehittää staattista sähköä, virtaahan staattisen sähkön "iskuissa" ei ole juuri lainkaan ja se on kuulemma se joka tappaa, ei jännite?
      Auton sytytysjärjestelmässähän voi olla myös tulpalla kipinä jotain 40.000 volttia ainakin kärjettömässä elektronisessa järjestelmässä. Lieneekö siinä paljon virtaa? Nykyäänhän ei edes ole virranjakajia saati suurjännitekaapeleita vaan joka pytyllä on oma sytytyspuola, lieneekö jännitteet vieläkin suurempia nykyään kuin jakajalla varustetussa systeemissä?

    • 5 + 10

      Opettajani kertoi aikoinaan tarinaa jossa oli ollut insinööri opiskelijana voimalaitoksella "kierroksella" ja esittelijä oli osoitellut että tuossa on korkeajännite noissa kiskoissa jne. ja osoitelleen niitä samalla kynällään kun sitten piti lähteä seuraavaan paikkaan huomattiin että esittelijän "retut" olivat sulaneet pohjastaan lattiaan.

      • putket valskaa

        No se ei ole ollut sähköstä johtuvaa, jos se siitä itse käveli...


    • mihinkäs...

      .....tämä "valskaavan putken" viisaus liittyi tässä viestiketjussa?
      Tyhmyyksissäni en huomaa mitään "aasinsiltaa" mihinkään aihepiiriin!

      • EI se kävele

        Liittyi "että esittelijän "retut" olivat sulaneet pohjastaan lattiaan", jos tossujen läpi menee niin paljon virtaa läpi, että kengät sulaa, niin...


    • nolla-nolla

      olen kuullut että jossain voimalassa,jokin asentaja olisi saanut 110kv mittamuuntajasta "tällin "onkohan tarina tosi!?ps. oli jäänyt henkiin!

      • Mahdollista on

        Voi olla, varsinkin mittamuuntajan toisiopuolelta..., tosin virtamuuntajan avonainen toisopiiri on aikas ärhäkkä.


    • Viraton-kipinä..

      Voi salamankin iskusta selvitä hengissä, Virta se on kun tappaa ja se mistä se lävistää ihmisen ja kuinka pitkään vaikuttaa. Tosin pienikin jännite on vaarallinen, jos virta kulkee sydämen läpi.

    • jukka-poika!

      ei mikään kiva kokemus tämäkään

    • itse asentaja

      Minä sain maalla paimenpojasta tällin kustessani siihen lankaan, senkoommin en ole sähkölaitteisiin kajonnut, tämä tapahtui pari vuotta sitten kun olin sellainen nyrkillä tapettavan kokoinen, toki olen vieläkin.

    • Ruhmkorff
      • 230v säläri

        Itse olen saanut vain 230v säkärin


    • kalliokuula

      Nyt oli juuri hesassa joku kuollut 110kv:n suurjännitelinjaan

    • Turvaidea

      Kehitysidea:

      Miten voisi suunnitella merkkivalon, joka toimii luotettavasti ja jonka käyttöjänniten on 20 kV ?

      Sitten vain pakolliseksi asentaa tuollainen merkkivalo kaikkiin sellaisiin paikkoihin, johon tulee 20 kV syöttöjohto, ja jossa saatetaan joutua tekemään asennustöitä.

      "muuntamossa yksin, vastoin omaa tietoani, oli edellisenä päivänä muuntamoon kytketty suurjännite, 20 000 volttia."

      Niin, eli jos paikassa olisi ollut asennettuna tuollainen 20 kV jännitteelle suunniteltu merkkivalo, niin ko. merkkivalo olisi varoittanut sinua siitä, että kohde on jännitteinen.

      Kuinka paljon tulisi maksamaan sähköturvallisuusmääräykset täyttävä muuntaja, jossa ensiö olisi 20 kV, toisio vaikkapa 5V/30 mA - tuollaisen perään riittäisi diodi, etuvastus ja LED.

      LED:in syöttö puoliaaltotasasuunnatulla virralla voisi olla siinä mielessä hyvä, että 50 hz taajuudella välkkyvän LEDin huomaa paremmin, kuin DC:llä syötetyn, ja esim. kirkkaassa auringonpaisteessa välkkyvä LED ei niin helposti jäisi huomaamatta kuin DC:llä syötetty LED.

      etuvastukseksi laittaisin 187 Ω vastuksen. Näin siniaallon huippukohdassa punainen LED saa n. 25 mA virtaa, jolla superkirkas LED on niin kirkas, että se huomataan jopa kirkkaassa auringonpaisteessakin.

      Toki, jos ei haluta tuohon pientä muuntajaa, niin sitten pitäisi olla sopiva tapa tuottaa merkkivalo, joka suoraan toimii 20 kV jännitteellä, onko ehdotuksia, mikä tuohon sopisi ?

      Näitä tällaisia tapauksia on muitakin: eräs VR:n sähköasentaja kuoli, kun mielestään kytki 25 kV kohteen jännitteettömäksi ja aloitti työt työkohteena muuntaja.

      Ikävä kyllä, tuo muuntaja oli syötetty ERI 25 kV linjasta, kuin mitä paperidokumentoinnissa luki. Tästä syystä tuo jännitteettömäksi kytkeminen ei kohdistunutkaan tuohon muuntajaan, ja tästä tietämätön asentaja kuoli kun tietämättään yritti työskennellä jännitteellisessä työkohteessa.

      Eli oliko jo alunperin oikea kytkentä ja paperidokumentointi keskenään ristiriidassa, vai oliko kytkentää jossain vaiheessa aiemmin muutettu, mutta jätetty paperidokumentointi päivittämättä, se jäi epäselväksi.

      Käsittämätöntä, ettei tästä tehty poliisitutkintaa!
      Tai jos tehtiin, asia ei ole tullut julkisuuteen.

      Nimittäin, jos kytkentää oli aiemmin muutettu vaihtamalla ko. muuntajan syöttöjohto 20 kV ryhmästä 1 20 kV ryhmään 2, mutta jätetty ko. muutos merkitsemättä paperidokumentointiin, niin tuostahan kuuluisi antaa murhasyyte sille, joka teki kytkentämuutoksen, mutta ei merkinnyt muutosta dokumentointiin, seurauksena siis myöhemmin sähköasentajan kuolema.

      Jos nimittäin asenteet ovat noin leväperäisiä, että kytkentämuutoksia tehdään, mutta niitä ei dokumentoida, niin tuohan on sähköasentajille keino järjestää kollegansa kuolema ilman rikosoikeudellisia seuraamuksia.

      • Ei rakettitiedettä

        Älä stressaa, jännitteenkoettimet/etätoteajat on keksitty aika päivää sitten ja nykyään se on ihan oma vika jos ei niitä käytä...


      • Käytännössä ei

        Se merkilamppu tai vastaava on jo siinä jännitteenkoettimessa jota määräysten jälkeen tulee käyttää jännitteettömyyden toteamiseen joka kerta kun töihin aletaan, toisekseen tämän jännitteeettömyyden toteamisen jälkeen suoritetaan työmaadoitus joka oikein suoritettuna vielä eliminoi suurimmalta osin vahingot vaikka jännitettä olisi tai tulisi... eli käytännössä kaikki vahingot johtuvat määräysten vastaisesta toiminnasta johon ei enää sitten käytännössä jossain olevat lamput auta
        -Toisekseen näitä lamppuja pitäisi sitten sijoitella miljoonittain kun mahdollisia työkohteita on muitakin kuin muuntamot vaikka kuinka paljon -joka pylväälle...jänteelle 50m välein...


      • 10+
        Käytännössä ei kirjoitti:

        Se merkilamppu tai vastaava on jo siinä jännitteenkoettimessa jota määräysten jälkeen tulee käyttää jännitteettömyyden toteamiseen joka kerta kun töihin aletaan, toisekseen tämän jännitteeettömyyden toteamisen jälkeen suoritetaan työmaadoitus joka oikein suoritettuna vielä eliminoi suurimmalta osin vahingot vaikka jännitettä olisi tai tulisi... eli käytännössä kaikki vahingot johtuvat määräysten vastaisesta toiminnasta johon ei enää sitten käytännössä jossain olevat lamput auta
        -Toisekseen näitä lamppuja pitäisi sitten sijoitella miljoonittain kun mahdollisia työkohteita on muitakin kuin muuntamot vaikka kuinka paljon -joka pylväälle...jänteelle 50m välein...

        Niin onhan niitä testereitä jännitteettömyyden toteamiseen, mutta miten pakotettaisiin niitä aina käyttämään.
        Oma ideani olisi rakentaa suurjännitteen etätoteaja asentajan suojakypärään, äänihälytin ja merkkivalo lipan alapintaan, varmaan tulisi jännite havaituksi.


      • Eiuusiidea
        10+ kirjoitti:

        Niin onhan niitä testereitä jännitteettömyyden toteamiseen, mutta miten pakotettaisiin niitä aina käyttämään.
        Oma ideani olisi rakentaa suurjännitteen etätoteaja asentajan suojakypärään, äänihälytin ja merkkivalo lipan alapintaan, varmaan tulisi jännite havaituksi.

        Tuota miettivät meillä jo joskus viimevuostuhannella, mutta ongelma oli siinä että laitteesta oli hyvin vaikea saada tarpeeksi tarkkaa eli sellaista että se ei hälytä turhaan kun ollaan vielä sallituissa rajoissa, laite pitäisi saada erottamaan eri ympäristöissä luokkaa parinkymmenen sentin ero matkassa.
        Tekniikat on tietysti kehittyneet, mutta haastetta tuossa on varmaan nykyäänkin.


      • Kortti pois
        10+ kirjoitti:

        Niin onhan niitä testereitä jännitteettömyyden toteamiseen, mutta miten pakotettaisiin niitä aina käyttämään.
        Oma ideani olisi rakentaa suurjännitteen etätoteaja asentajan suojakypärään, äänihälytin ja merkkivalo lipan alapintaan, varmaan tulisi jännite havaituksi.

        Ammattimiehille SFS6002 ja sen pelisäännöt pitäisi olla tuttuja...


      • 10+
        Eiuusiidea kirjoitti:

        Tuota miettivät meillä jo joskus viimevuostuhannella, mutta ongelma oli siinä että laitteesta oli hyvin vaikea saada tarpeeksi tarkkaa eli sellaista että se ei hälytä turhaan kun ollaan vielä sallituissa rajoissa, laite pitäisi saada erottamaan eri ympäristöissä luokkaa parinkymmenen sentin ero matkassa.
        Tekniikat on tietysti kehittyneet, mutta haastetta tuossa on varmaan nykyäänkin.

        Ehkä sen hälytyksen ei pidä olla säikäyttävän agressiivinen, vaan hienovarainen huomiohälytys siitä että jännite on kytkettynä. Näin ei tulisi väärinkäsityksiä siitä onko kojeisto jännitteinen.


      • 10+
        Kortti pois kirjoitti:

        Ammattimiehille SFS6002 ja sen pelisäännöt pitäisi olla tuttuja...

        Niinpä. Sittenhän sähkötapaturmia ei _pitäisi_ sattua.
        Vai meinaatko että luonnonvalinta on hyvä juttu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe