Sanan tai sanaryhmän merkityksen tietämättömyys

väksy

Minkä sanan tai sanaryhmän merkityksen tietämättömyys on huvittanut tai ärsyttänyt kaikkein eniten? Minua huvitti kerran kun sisareni sanoi uimapatjasta, että se on "muun muassa" punainen. Uimapatja oli kyllä kokonaan samanvärinen.

26

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234+5678

      No minua ensimmäiseksi ihmetyttää se, mitä sanaryhmä "Sanan tai sanaryhmän merkityksen tietämättömyys" tarkoittaa.

      • väksy

        Niin, hoksasin pian aloituksen jälkeen, että olisi pitänyt sanoa "sanaliitto" eikä "sanaryhmä". Sitä ilmeisesti yrität vihjata.


    • 1234+5678

      Minä en ymmärrä, mitä tarkoittaa "merkityksen tietämättömyys".

      • väksy

        Eikö se sitten tarkoita sitä, että ei tiedä, mitä jokin sana tai sanaliitto tarkoittaa?


    • 1234+5678

      Merkitys ei tiedä???

      • väksy

        Eikä kun että joku henkilö ei tiedä.


      • 1234+5678
        väksy kirjoitti:

        Eikä kun että joku henkilö ei tiedä.

        Henkilön tietämättömyys tarkoittaa, että henkilö ei tiedä.
        Merkityksen tietämättömyys tarkoittaa, että merkitys ei tiedä.


      • skole
        1234+5678 kirjoitti:

        Henkilön tietämättömyys tarkoittaa, että henkilö ei tiedä.
        Merkityksen tietämättömyys tarkoittaa, että merkitys ei tiedä.

        Pää pointti kuitenkin on että ei tiedetä. Ja siitähän aloituksessa oli etunenässä kysymys. Nyt voit päästä sitten itse asiaan.


      • 13+12
        skole kirjoitti:

        Pää pointti kuitenkin on että ei tiedetä. Ja siitähän aloituksessa oli etunenässä kysymys. Nyt voit päästä sitten itse asiaan.

        Kuka ei tiedetä?


      • skole
        13+12 kirjoitti:

        Kuka ei tiedetä?

        Ei sillä ole etunenässä väliä, yli päänsä vaan ei jotain tiedetä.


      • eikä . .
        1234+5678 kirjoitti:

        Henkilön tietämättömyys tarkoittaa, että henkilö ei tiedä.
        Merkityksen tietämättömyys tarkoittaa, että merkitys ei tiedä.

        Merkityksen tiedottomuus tarkoittaa, että merkitys ei tiedä.


      • ilman-saasteita
        skole kirjoitti:

        Ei sillä ole etunenässä väliä, yli päänsä vaan ei jotain tiedetä.

        Etu nenässä ja yli päänsä, suomen kieli on hauskaa. :D


      • skole
        ilman-saasteita kirjoitti:

        Etu nenässä ja yli päänsä, suomen kieli on hauskaa. :D

        Jos kaikki tuollaiset sanonnat käsitettään etunenässä hauskoiksi, niin siinä voi tulla pää vetävän käteen.


      • pro voi
        skole kirjoitti:

        Pää pointti kuitenkin on että ei tiedetä. Ja siitähän aloituksessa oli etunenässä kysymys. Nyt voit päästä sitten itse asiaan.

        Pää pointti.


    • weerees

      Kerran pari itäsuomalaista ei tiennyt, mitä tarkoittaa verbi "ruukata". Ainakin täällä Länsi-Suomessa sitä käytetään aivan yleisesti merkityksessä "olla tapana".
      En tietenkään tiedä, tunnetaanko se ihan koko läntisessä Suomessa, mutta laajalla alueella kuitenkin.

      Toinen itäsuomalaisista ehdotti, että onko se sama kuin runkata... :)

      • itäsuomalainen

        On se täälläkin vanhastaan tuttu, mutta nuoret eivät kuule sitä enää tarpeeksi, jos lainkaan. Verbihän on perua niiltä menneiltä ruotsalaisajoilta.


      • väksy

        Weerees, ymmärsitkö aloituksen heti vai jouduitko lukemaan nuo kuusi aikaisempaa vastausta? Tuntuu vähän siltä, että tuo 1234 5678 on trolli.


      • weerees
        väksy kirjoitti:

        Weerees, ymmärsitkö aloituksen heti vai jouduitko lukemaan nuo kuusi aikaisempaa vastausta? Tuntuu vähän siltä, että tuo 1234 5678 on trolli.

        Kyllä ymmärsin.


      • väksy
        weerees kirjoitti:

        Kyllä ymmärsin.

        Selvä. Hyvä että sain edes yhden kunnon vastauksen kysymykseeni.


    • Jospa se

      Siskosi tarkoitti, että uimapatjat ovat yleensä muun muassa punaisia? Muassa tarkoittaa kai ohella, vähän vanhanaikainen sanonta.

      Oma veli tekee käsittämättömiä kielioppivirheitä, lähinnä taivutuksissa ja siskolla taas on ihan omia murresanoja

      • väksy

        Ei, hän tarkoitti omaa uimapatjaansa.


      • väksy

        Mutta onpa sinulla erikoisia sukulaisia. Ei pahalla. :)


    • tämä näin

      Minua on ärsyttänyt eniten se, kun joku ei tiennyt, mitä "kursiivi" tarkoittaa.

    • paistio

      Minua huvitti, kun joku luuli sanaa paitsio jonkun sukunimeksi, ja kun jalkapallo-ottelussa tuli paitsio, tämä huusi: Hyvä Paitsio, hyvä Paitsio!

    • JanneSilvennoinen

      Iltalehti: Auto pyörähti katon kautta ojaan.
      Siinä on ollut painavankin istujan kestävät kattotuolit talossa ja jostain syystä pelto heti ojineen näköalapaikalla.
      Oli muuten samassa numerossa juttu jonka otsikko kertoi RAISKAUKSEN KESKEYTYNEEN. Juttu itse toisteli, että raiskaus oli tapahtunut siellä ja siten.
      Viimeinen lause sitten paljasti että ' Raiskauksen keskeyttivät paikalle saapuneet nuoret'.
      Voi raskauden näinkin keskeyttää? Mulla ainakin loppuu aamupahoinvointi näin riemukkaita juttuja lukiessa ja olen sentään mies.

    • JanneSilvennoinen

      Pitenevätkö sanat alkupäästä eli juurista vai loppupäästä eli latvasta? Juuri kun on pidentynyt loppupäästä ja tullut sanaksi JUURIKIN.
      Mouhomaista, v****taa! :D

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe