Lukion matikka kolme tehtävää..

Nanananaaana

Hernekeittopurkki on suoran ympyrälieriön muotoinen. Sen sisältö painaa 400 g. Oletetaan, että purkki on täyteen pakattu. Keiton tiheys on 0,50 g/cm^3. Laske purkin halkaisija ja korkeus kun tiedetään, että korkeus on kaksi kertaa halkaisijan suuruinen. (Itse pääsin siihen asti että laskin tilavuuden (800cm^3) tiheyden kaavalla, mutta en tajua siitä eteenpäin)
Toblerone-patukka on suora särmiö, jonka pohjana on tasasivuinen kolmio. Kolmion sivun pituus on 3,5 cm ja patukan pituus on 23 cm. Mikä on suklaapatukan tilavuus? (Tässä olen osannut piirtää vain kuvan mutta muuten en tajua..)
Ympyrän säde on 56 cm. Siitä leikataan sektorin muotoinen palanen, josta taitellaan suora ympyräkartio. Laske syntyneen kartion tilavuus, kun ympyräsektorin keskuskulma on 170 astetta. (Olen saanut laskettua sektorin kaaren pituuden (eli kartion piirin) kaavalla b= 170/360*2*pii*r , josta tulee 166 cm. Tuon avulla sain laskettua kartion säteen kaavasta p=2*pii*r, josta tulee 26,4. Tästä eteenpäin en kuitenkaan enää osannut.. )
Apu & ajatukset olisivat toivottuja ja tervetulleita.

9

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykkönen1

      1)hernekeitto

      V = π * r^2 * h (pohjan pinta-ala kertaa korkeus)

      h=korkeus
      r=säde
      d=halkaisija

      tehtävänannon mukaan h = 2*d = 4*r

      800 = π * r^2 * 4*r = 4π * r^3

      r^3 = 200/π
      tarkista lasku, periaate kuitenkin tuo..

    • 11+13

      Ensten lasket pohjan pinta-alan.

      A = (3.5^2-1.75^2)^.5*1.75

      Sitten tilavuuden.

      V =A*h = 23 * (3.5^2-1.75^2)^.5*1.75 =122

      tässä on käytetty koko ajan senttimetrejä joten tuloskin saadaan kuutiosenttimetreinä.

    • Ajatusten Aurajoki

      Kaikki ne lukioon nykyisin otetaankin! Luulisi edes lievää ajattelukykyä vaadittavan.

      • Nanananaaaana

        Ihan vaa tiedoksesi että olen matikassa kyllä ihan hyvä, mutta geometria minulle aina ollut vaikeata.. Tähän mennessä matikan kurssien keskiarvo kuitenkin miellyttävä 10.0 & kaikkien aineitten ka 9,7.. Eipä taida sinultakaan nuo laskut onnistua vai miksi niin kärttyinen vastaus, ärsyttääkö? :)
        Mutta siis kiitos niille jotka vastasivat asiallisesti.


      • Ajatusten Aurajoki
        Nanananaaaana kirjoitti:

        Ihan vaa tiedoksesi että olen matikassa kyllä ihan hyvä, mutta geometria minulle aina ollut vaikeata.. Tähän mennessä matikan kurssien keskiarvo kuitenkin miellyttävä 10.0 & kaikkien aineitten ka 9,7.. Eipä taida sinultakaan nuo laskut onnistua vai miksi niin kärttyinen vastaus, ärsyttääkö? :)
        Mutta siis kiitos niille jotka vastasivat asiallisesti.

        OMG! Jos sinä olet kympin matikisti, niin miten olemattomasti osaavat sitten ne viitosen ja kuutosen oppilaat? Eipä näytä ollenkaan matematiikan osaamisen taso hyvältä! Tuolla osaamisella ei kilpailukykyisiä 3D-pelejä koodata!

        Ihmettelen vain siksi, että geometria on kaikkein konkreettisinta ja sen takia kaikkein käsitettävintä aluetta matematiikasta. Kuvan piirtäminen ja muuttujien määrittäminen on aina yli puolet ratkaisua. Peruskoulussa on varmaan vielä nykyisinkin kerrottu, että yleisen suuntaissärmiön tilavuus on kannan ja korkeuden tulo, mitä noissakin ongelmissa on tarvinnut soveltaa.

        Itse en ole koskaan sinänsä ollut mikään matematiikkaintoilija, vaan paremminkin pitänyt matematiikkaa työkaluna, jolla fysikaalisia ongelmia ratkaistaan. Ongelmien luonteesta johtuen vektorit, 3D-geometria ja trigonometria on ollut sitten sitä tärkeintä aluetta, ja sen luulen edelleenkin osaavani.


      • Nannananaaana
        Ajatusten Aurajoki kirjoitti:

        OMG! Jos sinä olet kympin matikisti, niin miten olemattomasti osaavat sitten ne viitosen ja kuutosen oppilaat? Eipä näytä ollenkaan matematiikan osaamisen taso hyvältä! Tuolla osaamisella ei kilpailukykyisiä 3D-pelejä koodata!

        Ihmettelen vain siksi, että geometria on kaikkein konkreettisinta ja sen takia kaikkein käsitettävintä aluetta matematiikasta. Kuvan piirtäminen ja muuttujien määrittäminen on aina yli puolet ratkaisua. Peruskoulussa on varmaan vielä nykyisinkin kerrottu, että yleisen suuntaissärmiön tilavuus on kannan ja korkeuden tulo, mitä noissakin ongelmissa on tarvinnut soveltaa.

        Itse en ole koskaan sinänsä ollut mikään matematiikkaintoilija, vaan paremminkin pitänyt matematiikkaa työkaluna, jolla fysikaalisia ongelmia ratkaistaan. Ongelmien luonteesta johtuen vektorit, 3D-geometria ja trigonometria on ollut sitten sitä tärkeintä aluetta, ja sen luulen edelleenkin osaavani.

        Huomaa kyllä tuosta tekstistäsi kuinka ahdasmielinen olet. MINULLE geometria on aina ollut hankalaa, mutta funktiot ja muut tälläiset aivan helppoja. KUKAAN ei ole hyvä kaikessa.
        Ja ai niin jos et tosiaan tajua niin kymppi on keskiarvo matikasta koska JOKAISESTA kokeesta on täydet pisteet tullut. Ei ole rinnastettavaissa muihin oppilaisiin.
        Ja minusta varmastikaan tule mitään 3D-pelien tekijää, vähempääkään kiinnosta.


    • Nanananaaaana

      & ai niin apua otetaan vastaan vielä tuossa viimeisessäkin tehtävässä :)

      • aeija

      • 10+4
        aeija kirjoitti:

        http://aijaa.com/zeWKJN

        jäänyt varmaan pii huomioimatta tuossa lausekkeessa, eli sillä pitää kertoa vastaus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe