V*i*t*u*n YÖVUOROT!

Että mä vihaan

Pikkuhiljaa alkaa v*i*t*u*t*t*aan nää jatkuvat yövuorot. seitsemänkin yötä listassa, vaikka pitäisi kolmivuoroa olla.

Yöt on mun työpaikalla yhtä rankkoja kuin päivätkin, jos ei jopa rankempia.
Öitten jälkee käy niin kierroksilla, ettei saa nukuttua, heräilee tunnin välein ja pihtaroi milloin hiessä, milloin on kylmä.

Sitten kun herää, on jo taas säkkipimeetä. Pyörryttää, naama on harmaa ja v*i*t*u*t*t*a*a. Ruoka ei maistu, oksettaa. Mitään ei voi tältä väsymykseltä tehdä, järki seisoo ja kohta taas pitää lähteä töihin.

Sitten meet töihin ja on ihan krapulainen olo väsymyksestä. Silmiä kirvelee ja korvissa humisee. Sydän lyö sikinsokin. Työkavereille pitäisi olla hauska ja ystävällinen vaikka päässä kiehuu raivo.

Ja mitä tästä saa korvaukseksi? Eipä juuri mitään. Yölisä 40%, siitä verot pois niin seitsemän yön helv'etistä muutama satku. Mitä se merkkaa kun elämää on menetetty viikko tuhkana tuuleen, eikä takaisin saa.

24

7240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+4

      joo, itse olen tehnyt vain yhden 10h yövuoron elämässäni sairaalassa ja sen jälkeen oli fiilis ihan kuin olisi kännissä. Vaikea uskoa että tuota jaksaisi tehdä, mun mielestä yöllä kuluu aika myös hitaammin.
      Ja se on tärkeää työvuoron järkevyyden kannalta että mitä jaksaa tehdä työvuoron jälkeen, jos luontainen unirytmi menee sekaisin niin sitä on työpäivän jälkeen zombie eikä toivoakaan että jaksaisi lähteä lenkille tai salille. 40% ei todellakaan riittäisi korvaukseksi siitä että työn jälkeinen vapaa-aika menee hukkaan.

      • Miesvmo86

        Yhden yövuorln perusteella sä et pysty sanomaan yhtään mitään yövuorosta. Kaikkeen tottuu, niin myös yövuoroon. Toki on ihmisiä jolle yöt ei vaan sovi. Itse olen siinä onnellisessa asemassa että teen 75% yövuoroa ja tykkään siitä. Olen iltaihmisiä muutenkin ja lomalla voin hyvinkin mennä yöneljältä nukkumaan, en yhtään aiemmin ja tässä ei ole kyse mistään yövuoron päälle jäämisessä. Toki yövuorosta aamuvuoroon siirtyminen on itselläni rankkaa ja mieluusti jättäisin aamuvuorot kokonaan pois.


    • Kurkkaus peiliin?

      Ammatinvalintakysymys.

      • Lutkutusta

        Herää todellisuuteem, kikkelinlutkuttaja.


      • Lutkutilut
        Lutkutusta kirjoitti:

        Herää todellisuuteem, kikkelinlutkuttaja.

        Hmm... todellisuutta: jos opiskelet vaikkapa opettajaksi, niin ei tarvitse yövuoroja kitua. Ammatinvalintakysymyshän tämä selkeästi on.


    • Itselleni yötyö sopii, teen myöskin 3 vuorotyötä. Aamuvuorot tuottaa minulle eniten hankaluuksia etenkin illasta aamuun meno. Olen varmaan luonteeltani ilan virkku ja aamun torkku :D

    • .............

      Itselläni ei ole mitään mainituista ongelmista. Ainoastaan se siirtymä päivävuorosta yövuoroon vähän ramaisee sen ensimmäisen yön jos on joutunut ennen vuoroon lähtöä olemaan aamusta asti hereillä.

      Itselleni on vaikea saada iltaisin unta, koska parhaat ideat harrastuksissa sun muissa tulevat iltaisin. Aamut taas ovat vaikeita, olin jo peruskoulussa kova myöhästelemään.

    • ccv2

      ite en tee yö töitä enkä yli töitäkään ei oikee kiinosta vaikka oon kiinteistöhuolossa toissä ja kone kuskina siellähän pitää lähtee yölläkin lumitöihin jos tarve vaatii 1 kerra olin muta sen jälkee en oo ollut ei vois vähempää kiinostaa ja tuleehna siitä joku helvetin yö lisä,

      noista voi aina kieltäytyä

    • yötyöläinen 10vuotta

      Ei varmaan kannata tehdä yövuoroja. jos noin paljon niistä haittaa. vink vink.

      • a.p.

        On pakko, kun työnantaja velvoittaa. Soparissa lukee: kolmivuoro ja yövuoroja on pakko tehdä KAIKKIEN, paitsi lääkärintodituksella, lääketieteellisin syin vapautetut.

        Toinen vaihtoehto kun on työttömyys, niin asuntovelallisena,perheellisenä tää on niin ku vähän pakko.


      • Ihmettelevä
        a.p. kirjoitti:

        On pakko, kun työnantaja velvoittaa. Soparissa lukee: kolmivuoro ja yövuoroja on pakko tehdä KAIKKIEN, paitsi lääkärintodituksella, lääketieteellisin syin vapautetut.

        Toinen vaihtoehto kun on työttömyys, niin asuntovelallisena,perheellisenä tää on niin ku vähän pakko.

        Hoitoalalla on myös lusmuilijoita, joilla on 1 tai 2 yövuoroa VUODESSA. Koska eivät halua tulla yöksi töihin, niin he hommaavat sairausloman sopivasti yövuoronsa ajaksi! Syynä voi olla "flunssa", "päänsärky", "selkäkipu" yms. tekosyy, jolla saa 100 % varmuudella sairausloman.

        Miten jotkut hoitajat ovat lähes jatkuvasti sairauslomilla? Nämä tekosairautta teeskentelevät ovat pois töistä useita viikkoja ja kuukausia putkeen. Ihmetyttää, kun samat henkilöt liikkuvat sairauslomallaan hyvinkin ketterästi kylillä päiväsaikaan, tekevät polttopuutalkoita, remontoivat, matkustavat kotimaassa ja ulkomailla ja viettävät aikaa kesämökillä! Työnantaja maksaa palkan tai Kela sairauslomakorvauksen! Pitäisikö heidät käräyttää työnantajalle???


    • ccv2

      mä en oo ainaskaa tehty kuin sen 1 kerran ja se riitti, ei mua vaa kiinosta mitkää yö työt, kato ku pitää uskaltaa sanoo pomolle et ei tee yö töitä, huomen aamuu ois pitäny mennä 5 mut meen 7 et sellai !!

    • Ex-hoitaja

      Ja joku vielä ihmettelee, kun hoitoalalla ihmiset väsyvät ja vaihtavat ammattia. Kuvasit hyvin ne tuntemukset, joita on yövuoron jälkeen. Ystävyyssuhteet ovat "jossakin", kun aina olet väsynyt ja perhejuhlat saat ohittaa suosiolla - olet töissä!

    • 9+6

      Eihän tämä nyt millään ole ammatinvalitakysymys, jos on oletus että tehdään 3 vuoroa eikä jatkuvasti öitä. Omassa työpaikassani tehdään pätkäaamut ennen ekaa yötä ja valvotaan yksin. Jouduin hakemaan työterveyslääkärin todistuksen, en pysty uupumisen ja kohonneen verenpaineen vuoksi tekemään kuin kaksi yötä kerrallaan....kolmas on ihan helvettiä ja asiakasturvallisuus kärsii.
      Suosittelen aloittajankin käymään työterveydessä jutulla, ei tarvitse pyytää "vapautusta" yöhommista vaan esim. x määrä öitä listaan/ putkeen niin et polta niillä itseäs loppuun.

    • ccv2

      ja se yö työ lisä mikä tulee niin se ei ole mikään iso, ei se auta paljoo paskaakaa

    • yossa

      Yövuoro on itselle sopivin. Vaatii tietyn ajan ennen kuin tottuu. Yövuorossa on muutenkin rennoin tunnelma. Pimeys käy vaan pitkäksi kun tekee ympärivuoden, ihan hyvä tehdä välillä hetki aamuvuoroa.

    • Ihmettelen miksi et jätä yövuoroja pois työvuorolistastasi. Uskoisin että esimiehesi ymmärtää kyllä jos yövuorot ei sovi sinulle tai ainakin voisit vähentää niitä. Itse työssä vuodeosastolla 3-vuorotyössä, teen vain sovitusti max 2-3yötä/3viikon lista. Saamme itse suunnitella tulevat työvuorot joten laitan toiveen esim niin että valvon ke-to ja to-pe yön ja viikonloppu vapaana.
      Meillä eivät kaikki sairaan- tai lähihoitajat halua valvoa ja toiset taas tekisivät enemmänkin yövuoroja jos olisi mahdollista joten nuo henk.koht. toiveet tasoittavat koko työvuorolistaa sopivasti.
      Meillä siis esimies ymmärtää sen jos joku ei halua lainkaan tehdä yövuoroja, muutenkin hoitajilla kun on erilaisia tottumuksia (joku haluaa tehdä paljon iltoja, toinen taas aamuja, joku viikonloppuja ja toinen taas ei lainkaan viikonloppuja), ne pyritään ottamaan pääsääntöisesti huomioon aina työvuorolistan suunnittelussa.

    • pdflffodf

      mä oon kiinteistöhuolto firmassa töissä vain talvisin kun tarvitaan lumityöntekijöitä silloin, niin siellä pitää vaikka joka päivä mennä jos lumitilanne on sellainen,

      palkka on 11.10€/h yötyö lisät, parhaimillaan oon joutunut olee joku 15-17 tuntii töissä ja iha sen takii ku lunta oli ihan vitusta

    • ihmettellen....

      Sen verran vain mainitsen yövuorotöistä hoitopuolella.

      Yhteen aikaan ainakin halusivat työttömiä kouluttaa lähihoitajaksi jopa puoli väkisinkin,no mitään ne ei kertonut että sinne kun haet varaudu yötyöhön,se ei sovellu todellakaan kaikille,pöhöttyy ja lihoo ja elimistö on poikki,rikkikatki.

      Se on äärimmäisen rankka työ hoitoalalla kun pitää olla yöt töissä ja yhden äkkiä päivävuorot.

      En voi ymmärtää kuinka jotkut siihen kykenee edes.

      Työkkäri se vaan pakotti jotkut tuohon karenssin uhallakin,nyt osa on jo sairaita.

      • ei sovi kaikille

        Tein kolmivuoroa lastensuojelulaitoksessa.
        Omasin tiukan peruskunnon (kova urheilemaan ja terveelliset elämäntavat) ja paljon harrastuksia työn tasapainoksi.
        Vuosi kolmivuoroa ja lopputuloksena rytmihäiriöitä, masennusta ja voimattomuutta (säännölliset harrastukset historiaa)-- ennen böönaria jättäydyin suosiolla pois , mutta jaksoin muutaman vuoden sinnikkäästi vuoroja vaikka lihoin, pumppu hyppi ja unettomuus alkoi kroonistua --- melkein pilaten terveyteni .

        Pari vuotta pois kolmivuorosta -- ja sen jälkeen vasta arki ja olo palautui normaaliksi, myös paino laski, unettomuus poistui ja -- elämä palasi.

        Uskon että monen kollegani masennus tai uupumus tuolloin juontui sahaavista työvuoroista, ei ehdi palautua ja monilla vielä kotona perhe.


    • 37 tam

      Yötyö on kyllä ihan hanurista, kuten ylempänäkin jo ilmeni. Pikantti väsymys ja vitutus koko ajan. Ainoa plussa, ettei öisin ole turhia pomoja pyörimässä jaloissa. Meidänkin puljussa moni vaan ryyppää vapaat pelkkään vitutukseen. Hienoa elämää tämä.

    • Anonyymi

      ,💛💚💙💜🤎 🫂

    • Anonyymi

      Kateeksi käy! Saispa olla aina yötöissä. Aamut on niin vittumaisia ja pilaaa terveyden. En taas ehtinyt suihkussa käydä, pään löin unissani kaksi kertaa oven kulmaan matkalla töihin ja toivon vain pommi-iskua ettei tarttisikaan mennä näin aikaisin töihin..

    • Anonyymi

      Vaihda työpaikkaa. Tutkimusten mukaan 77% maailman väestöstä inhoaa aikaisia aamuja niin voit olla aivan varma, että sinun yötyöpaikka menee kuin kuumille kiville. Minä kuulun tuohon 77%:senttiin ja ottaisin yötyöpaikan aivan koska vain vastaan! Ja elin elämäni onnellisinta aikaa aikoinaan, kun tein työtöitä vaikka tein 60 tuntista viikkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe