Myönteistä!

Positiivisuus ;)

Aloitetaan maaliskuu toisellatavalla.
Te vakio kirjoittajat kertokaa yksi HYVÄ asia vanhoillislestadiolaisuudesta / "rivijäsenestä".
Näettäkö mitään hyvää yhteisössä ja henkilöissä jotka kuuluvat yhteisöön?

110

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl iisalmesta

      Itse ainakin sanoisin positiivisista puolista yhteisyys ja tietyt elämäntavat. Huonoista puolista yksipuolinen Raamatun tulkinta ja Kristuksen täyden Herrauden kieltäminen.

      • vl vaasasta

        Insesti ja siitä vaikeneminen.


    • Reinikainen..

      Alkoholi ei aiheuta sitä turmiota mitä väestössä keskimäärin

      Keskimäärin hyvin ahkeraa porukkaa

      Isanmaallisuus...

      Ai niin pit olla vain yksi ..no muut jatkaa

      • Timbuktun vl

        No ainahi yrittävät pysyä raamatun sanassa eikä hyväksy naispappeutta eikä homoliittoja.


    • Raamatun vastaiset valheopit, itsensä ylentäminen ja muiden uskovaisten halveksiminen hautaavat alleen kaikki mahdolliset myönteiset puolet vanhoillislestadiolaisuudessa.

      VAIN ME!

      • äölkjhghjklöä

        Äärimmäisen myönteistä on, että he jaksavat rukoilla jopa em. kaltaisten melpereitten puolesta.


      • Avaaja

        Hei Melperi1, eikös tule yhtään myönteistä asiaa mieleen vl uskonnosta tai henkilöistä jotka kulkevat tuon joukon mukana??


      • Vastaan.

        Melperin puolesta: On hyvä kun on ihmisryhmä, johon mellu voi purkaa pahaa oloaan.


      • helmi!

        "Melperi1 1.3.2014 11:27 Raamatun vastaiset valheopit, itsensä ylentäminen ja muiden uskovaisten halveksiminen hautaavat alleen kaikki mahdolliset myönteiset puolet vanhoillislestadiolaisuudessa."

        Tuo on siinä mielessä Melperin kirjoitusten helmi, täydellinen ote hänen sielunmaisemastaan, että siinä kiteytyy muutamaan riviin syy, miksi Melperi panettelee, solvaa, rienaa, pilkkaa, ivaa, raivoaa vuodesta toiseen täällä vl:ille.


    • luku taito

      Etkös lukenut mitä hää sanoi !

      siitäpitäisi ymmärtää ihan helposti.

    • sini-maarit

      He ovat huumorintajuisia,ennenkaikkea iloisuuteen ole kiinnittänyt huomiota.

    • meke vaan

      Myöinteistä on,että he ovat tavallisia ihmisiä,mutta heillä on jotain arvokasta,
      jota kadehditaan.

      • Kerro!

        Mitä vanhoillislestadiolaisissa kadehditaan?


      • kerro?
        Kerro! kirjoitti:

        Mitä vanhoillislestadiolaisissa kadehditaan?

        Oot sen verran simppeli ettet tajuu - ei tarvetta kertoa.


      • tässäkö totuus?
        Kerro! kirjoitti:

        Mitä vanhoillislestadiolaisissa kadehditaan?

        Melperi1 kadehtinee vl:issa rauhaa. Vl:illa ei ole tarvetta saada Melperin tai muiden helluntailaisten hyväksyntää vl-usko oikeellisuudelle, kun taas Melperillä ja joillakin muillakin helluntailaisilla on tarve saada vl:ten hyväksyntä helluntaiuskon oikeellisuudelle. Tämä johtuu siitä, että Melperi ei ole saanut rauhaa sielulleen helluntaiuskossa, vaan tarvitsisi rauhan saamiseksi vl:ilta pönkitystä uskonsa oikeellisuudesta.


    • mbdi

      Naiset ovat luonnonkauniita jotka tekis mieli panna pulloon ja ihastella,ei pakkeleilla peitelty.

    • 3+9

      Monta hyvää uskovaa siellä on huolimatta kovasta aivopesusta. Ottaisin sellaisen vakaan pyrkimyksen muillekin malliksi.

      Kivistää vain kaikenlaiset rajoitukset, mitkä on aivan turhia. Uskova pitää itsestään vaarin ilmankin. Sitä vapautta, kiitos.
      Jeesuskin oli aikansa radikaali. Hän paheksui fariseuksia, jotka puhdistivat astian ulkopuolelta, mutta oli sisus likainen.

    • hyvä, hyvä

      No jaa! On yksi hyvä puoli, eli se, että tottelevat johtajia. Armejakaan ei kykenisi sotimaan ja tappamaan, jos sotilaat eivät sokeasti tottelisi upseereitaan!
      Näin myös 70 -luvulla, kun johtajat sanoivat, että synnit pidätetään, niin kaikki ry:n uskovat tottelivat ja tottelevat tänäkin päivänä, eli pitävät pannapäätöksen voimassa. Joten siitä vaan mummot ulos! Kiristelkööt siellä hampaitaan! Näin me jumalan lapset toimitaan, sanovat saarnamiehet.

      • Riihimäen veli

        Missä on noin paaville uskolliset papit kuin vl-liikkeessä.

        Kun Olavi antoi käskyn, että kirjoitetusta sanassa ei enää saa syntejä anteeksi eikä niin saa kirjoittaa niin koko vl-pappi klaani kuin salaman iskusta kumartivat epäjumalaansa ja alkoivat toimia päinvastoin kuin siihen asti aina on kristikunnassa tehty ja kuten Raamatussa selkeästi kirjoitettu on.

        Siis vl-papit pyllistävät Jumalan Sanalle. Siitä ei hyvä seuraa - pahin sellaisen opettajalle.


      • äölkjhghjklöä
        Riihimäen veli kirjoitti:

        Missä on noin paaville uskolliset papit kuin vl-liikkeessä.

        Kun Olavi antoi käskyn, että kirjoitetusta sanassa ei enää saa syntejä anteeksi eikä niin saa kirjoittaa niin koko vl-pappi klaani kuin salaman iskusta kumartivat epäjumalaansa ja alkoivat toimia päinvastoin kuin siihen asti aina on kristikunnassa tehty ja kuten Raamatussa selkeästi kirjoitettu on.

        Siis vl-papit pyllistävät Jumalan Sanalle. Siitä ei hyvä seuraa - pahin sellaisen opettajalle.

        Riihimäen demariveli....kjeh kjeh. Kateuden perikuva.


    • miks noin

      No,jo meni överiksi.Eikö ihmiset osaa muuta kuin haukkua niinkuin rakkikoirat.Aloittajahan pyysi myönteisiä puolia.Jos niitä kielteisiä etsitään niin eiköhän niitä löydy itsekustakin.

    • niin sano

      Minkäs sille voi jos kielteisiä on liian paljon.

      mihinkä ne laitetaan, matonko alle vai ?!

      • Positiivisuus;)

        Pyysin myönteisiä asioita.
        Voit aloittaa oman ketjun jossa pyydät kielteisiä asioita.

        Kiitos teille kaikille jotka kirjoititta kauniita asioita ja myös teille jotka ajattelitta omissa ajatuksissa myönteisiä asioita.


    • löytyy kyllä

      niitä kielteisiä löytyy sinustakin niin sano nimmari ja suvustasikin sekä ympäristöstäsi yhtä paljon ellei enemmänkin.

    • Veli Vento

      Positiivista on, että naiset eivät vanhenna pakkeleilla ihoaan vaan ovat kauniin ihon omaavia vielä vanhuksena.

      Luonnollisuus on kaunista.

      • Veli Vento

        Myos kielenkäyttö on miellyttävää kun ei ole kirosanoja puhetta saastuttamassa.


    • Emilia Haverinen

      Positiivisuutta on sekin, että vl:t ajavat kalleilla ja siisteillä autoilla niin niistä ei ainakaan ruostepöly vaatteita sotke niinkuin epäsukoisilla, jotka viinaan ja tupakkaan rahansa haaskaavat.

    • ihailen

      Myönteistä on että heillä on kauniit kodit ja siistit pihat,en tiedä millä aikaa he hoitavat niitä.kun meidän piha rehottaa rikkaruohoista.

    • poimukivi

      ## Äärimmäisen myönteistä on, että he jaksavat rukoilla jopa em. kaltaisten melpereitten puolesta. ###

      Mekin rukoilemme täällä helluntailaisten kanssa vanhoillisten puolesta, että he tulisivat tuntemaan Jeesuksen Kristuksen kaikkivaltiaana Herrana, eikä pelkästään seurakuntaa herrana.

      • äölkjhghjklöä

        Milloin demarit ja hellarit on liittyneet toisiinsa. Tämä oli uutta.


    • Imatran Ansku

      Must on hienoo kun ne on niin lunkii porukkaa eikä rettelöi kavulla eikä missään.

      Jos ei vee ällii olis niin mie varmaan romahtaisin.

    • ldfpamnc

      Heistä heijasuu rauhallisuus ja tyyneys,kai sen usko saa aikaseksi.Sitä rauhaa kai kadehditaan.

    • 654

      Eivät ole pakkokäännyttäjiä ja laput kädessä kulkijoita.Minulla nousee "tassut"pystyyn kun joku lappujen kanssa häärää.

    • raittius

      Raittiusaatteen vuoksi vl-piireissä tehdään vähemmän väkivaltarikoksia kuin muualla, pahoinpitelyistä näet tehdään 80 % humalassa. Irtoseksiä harrastetaan pääosin humalassa, siksi vl:t levittävät myös vähemmän sukupuolitauteja. Todennäköisesti niitä lasten seksuaalisia hyväksikäyttöjäkin on vl-liikkeessä muuta yhteiskuntaa vähemmän, mediahuomiosta huolimatta, juuri tuon raittiuden vuoksi. Tehdäänhän seksuaalirikoksetkin usein humalassa.

    • >>>>>>>>>>>

      Onnellisuus,sairauden runtelemina jaksavat vielä hymyillä evätkä katkeroidu ja syyttele ympäristöään ja Jumalaa.

    • ¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      toivorikkaus vaikka koettelemusten keskell olisi vaikeaa niin valoa heillä tuntuu näkyvän pimeydestä huolimatta.

    • SelmaAnnikki

      Positiivistapa on se niin, että on ees yksi joukko joka näyttääpi tietä taivaan iloon
      uskomalla ja elelemällä niinku Raamattu opettaapi.

      • Älä viitsi SA laskea leikkiä vakavasta asiasta.


      • 10+11

        Onhan se hyvä, että vl-ihmiset loistavat valona pimenevässä yössä.

        Kyllä se ei jää epäsuskoisilta näkemättä. Jotkut jopa tulee kyselemään.


    • mirjamina

      Positiivistä että on hauskat kutsut ilman alkoholia jossa nauretaan sydämen pohjasta vaikka ei pää ole sotkettu viinalla.

    • 48+44

      """" Positiivistä on se, että on ees yksi joukko joka näyttääpi tietä taivaan iloon uskomalla"""

      Uskomalla mihin? Omaan oppiin?

    • misnajkg

      yhden asian olen huomannut että he eivät ole niinpaljon ylipainoisia kuin monet tavallisesta kansasta.

      • MIRJA 37V

        Varsinkin naiset on niin työllistetty, että eivät ehdi lihoa.

        Laihduttaminen (anoreksia) on salainen ehkäisykeino, mutta ei kerrota sitä epäuskoisille.


    • positiivistä

      siksi vl.porukassa ei ole paljon ylipainoisia koska eivät löhöä sohvalla kaljapullo kädessä.
      heillä on aina joku projekti käynnissä niin miehillä kuin naisilla.Kun naisille jää aikaa he ovat ahkeria käsitöiden tekijöitä.En tunne yhtään anorektikkoa.Pitävät huolta itsestään.

    • cesilia

      Lapsilla on terveitä harrastuksia ja kaveripiiri joka on heille tärkeä.

    • hjkur

      Myönteistä:Oppivat sosiaalisuuteen jo lapsesta alkaen sisarussarjan ja ystävien ympäröimanä.

    • iso-iita

      Myönteisenä pidän asiaa kun on jotkut juhlat.Ensimmäisenä ei tyrkätä viinipikaria käteen ja kilistellä.Joka mielestäni niin teennäinen tapa eikä sillä ole merkitystä.

    • fanni4

      kodin juhlia arvostetaan ja lapset sekä aikuiset on puettu kauniisti.

    • 13+66

      eivät pidä itseään muita parempina.

      • A.T. , Ylivieska

        Ei tämä ole mikään vitsipalsta. Täällä on tarkoitus keskustella Vanhoillislestadiolaisuudesta.


    • mcz34

      Katsopa aloitusta A.T. Ylivieska,luitkohan sinä sen.Pyydettiin myönteisiä huomioita ja niitä on paljon miltei enemmän kuin valtaväestössä.

    • Ennen sotaa ja sodan jaloissa ja sen jälkeisenä kahtena vuosikymmeninä saimme hyväön itsetunnon, rehellisyyden ja ahkeran työn teon lahjaksi lestadiolaiskodeissa. Ja ennen kaikkea opimme luottamaan Jumalan armoon ja anteeksiantamukseen. Olihan se turvallinen usko. - Sosiaalisia taitoja muiden kanssa seurustelussa emme silloinkaan oikein oppineet, mutta ei se ihan tällaista ollut kuin nyt; tuo epäsosiaalisuus muitten kanssa.

      • ei ylläreitä

        Mikä epäsosiaalisuus,onhan uskovaisilla ei uskovaisia ystäviä.Miksi Valma näet noin tuon asian? Muutenkin tämä maailmanaika on eri,ei käydä kyliä niinkuin ennen,jokainen ei uskovainenkin on mieluummin tv.n ja netin äärellä menemättä naapuriin.Sama pätee uskovaisiinkin,kyläily kultuuri on harventunut.Eipä silti,en itsekään välitä yllätysvieraista.Työstä väsyneenä,talo sekasi,pullat lopussa............


      • sini-maarit

        Kyllä tämä on edelleenkin turvallinen usko.Kaikki ihmisethän eivät ole sosiaalisia luonnostaankaan niitä on Valma sekä meissä että teissä.Sen minäkin olen huomannut että tämä nykyinen aika tekee ihmisestä kiireisen jo tuo työelämä vetää niin piippuun että menee palautumiseen aikaa.


      • Ainaskin itse olen joutunut luokkakokouksissa pyytämään anteeksi ylpeyttäni kouluaikoina. Kyllä silloin jo kiellettiin seurustelemasta epäuskoisten kanssa, saati menemään heidän illanviettoihinsa. Ei sitä voi myös pitää ystävyytenä, jos ei tervehditä ja kuunnella, mitä toisella on sanottavaa. Ns. "epäuskoisten" pitää yksipuolisesti kuunnella heidän kantojansa, jotka pitävät itseänsä oikeauskoisina.


      • Miettimisen paikka
        valmaluukka kirjoitti:

        Ainaskin itse olen joutunut luokkakokouksissa pyytämään anteeksi ylpeyttäni kouluaikoina. Kyllä silloin jo kiellettiin seurustelemasta epäuskoisten kanssa, saati menemään heidän illanviettoihinsa. Ei sitä voi myös pitää ystävyytenä, jos ei tervehditä ja kuunnella, mitä toisella on sanottavaa. Ns. "epäuskoisten" pitää yksipuolisesti kuunnella heidän kantojansa, jotka pitävät itseänsä oikeauskoisina.

        Valma, onko joskus joku kieltänyt tervehtimästä toista ihmistä?
        Jos niin voitko kertoa kuka ja milloin? Huom. nyt en puhu "Jumalan Terveellä" tervehtimisestä, siitä ei kait ole kyse kun puhut kouluajoista.
        Olen jo sentään ehtinyt siihen ikään että muistan -60 luvun aikoja jopa ja minun korviini ei ole koskaan tullut asiaa jossa olis kielletty tervehtimästä ihmisiä ja vaihtamasta ajatuksia.
        Molempien vanhempieni puolelta suvut pääasiassa ei ole vl ja aina ollaan oltu tekemisissä heidän kanssa/ kyläläisten kanssa ollut hyvät välit. Käyty puolin ja toisin kylässä. Sillä kylällä jossan asuin kaikki ties et meidän perhe on sunnuntai-iltaisin seuroissa, eikä se tuottanut kellekkään ongelmaa. Kyläläiset kävi meillä jonain toisena iltana tai sunnuntaina päivällä.
        Jotenkin ihmeellisellä tavalla lukee kirjoituksia esim. Valman. Ne on niin kaukana siitä todellisuudesta missä meidän perhe on kasvanut ja missä lapsuutta/nuorutta olen viettänyt.
        Nytkin kun käyn jo vanhoja vanhempiana katsomassa niin aika usein siellä kyläläisiä on käymässä vaikka eivät ole vl. Elävät siellä kaikessa sovussa ja vanhat ihmiset pitävät toisista/ koko kyläyhteisöstä huolta ettei kukaan jää yksin. Keskinäinen kunnioitus jokaisen aatemaaiilmaa kohden pidäteen kunniassa. Olkoon se sitten poliittista tai uskonnollista.
        Minun käsitys on et suurin osa vl elää tämmöistä rauhallista elämää. Ymmärrän et ylilyöntejä on mutta se ei ole mikään yksin vl kohdistuva asia.


      • anselmi5
        valmaluukka kirjoitti:

        Ainaskin itse olen joutunut luokkakokouksissa pyytämään anteeksi ylpeyttäni kouluaikoina. Kyllä silloin jo kiellettiin seurustelemasta epäuskoisten kanssa, saati menemään heidän illanviettoihinsa. Ei sitä voi myös pitää ystävyytenä, jos ei tervehditä ja kuunnella, mitä toisella on sanottavaa. Ns. "epäuskoisten" pitää yksipuolisesti kuunnella heidän kantojansa, jotka pitävät itseänsä oikeauskoisina.

        Voi Valma hyvä,kyllä sinulla on aivan väärä käsitys tämän päivän uskovaisista.Olet jumiutunut vain vanhoihin aikoihin jotka olivat väärää opetusta.Nykyään on uskovaislla ystäviä monenlaisia.Sinulla on katkeruus uskovisia kohtaan josta et ole irti päässyt.En mene illanviettoon nytkään missä viina virtaa ja täytyy katsella juopuvia ystäviä.Riippuu illanvietosta.Kuuntelen enemmän "epäuskoisia"kuin he minua ja yritän auttaa mahdollisuuksieni mukaan.


      • ei enää nuori
        anselmi5 kirjoitti:

        Voi Valma hyvä,kyllä sinulla on aivan väärä käsitys tämän päivän uskovaisista.Olet jumiutunut vain vanhoihin aikoihin jotka olivat väärää opetusta.Nykyään on uskovaislla ystäviä monenlaisia.Sinulla on katkeruus uskovisia kohtaan josta et ole irti päässyt.En mene illanviettoon nytkään missä viina virtaa ja täytyy katsella juopuvia ystäviä.Riippuu illanvietosta.Kuuntelen enemmän "epäuskoisia"kuin he minua ja yritän auttaa mahdollisuuksieni mukaan.

        Minä olen elänyt 60 luvun eikä koskaan kielletty tervehtimästä toista ihmistä,sehän kuulu jo silloinkin hyviin tapoihin. Minulla on aina ollut ystäviä monenlaisia ja on vieläkin jotka ovat pitäneet yhteyttä läpi vuosikymmenien.En erottele ystävyyttä uskonnon enkä politiikan vuoksi.Me olemme ihmisiä niin iloinemme kuin suruinemme.
        En tiedä millä paikkakunnalla Valma asut,et usko miten se olisi suuri ilomme jos saisimme sinut vielä joukkoomme ja ensi kesänä suviseuroihinkin.Ehkäpä se Taivaan Isän johdatusta että näin saamme keskustella.


      • ei enää nuori kirjoitti:

        Minä olen elänyt 60 luvun eikä koskaan kielletty tervehtimästä toista ihmistä,sehän kuulu jo silloinkin hyviin tapoihin. Minulla on aina ollut ystäviä monenlaisia ja on vieläkin jotka ovat pitäneet yhteyttä läpi vuosikymmenien.En erottele ystävyyttä uskonnon enkä politiikan vuoksi.Me olemme ihmisiä niin iloinemme kuin suruinemme.
        En tiedä millä paikkakunnalla Valma asut,et usko miten se olisi suuri ilomme jos saisimme sinut vielä joukkoomme ja ensi kesänä suviseuroihinkin.Ehkäpä se Taivaan Isän johdatusta että näin saamme keskustella.

        Etelä Suomessa oli koulaikoinani yksi VL koulua kohti. - Negatiivisia kokemuksia tervehtimisestä on kahden viikon takaa, ei niin vanhoja. - Yksi koulumme johtokunnan jäsen(VL) sanoi minulle kun pyysin tukea taistelussa lasten hyväksikäyttöä vastaan, että pappisvihkimyksen ottaminen on suurempi synti kuin lasten hyväksikäyttö. Joten ei niin ystävällistä minun kutsumustani kohtaan.


      • anselmi5 kirjoitti:

        Voi Valma hyvä,kyllä sinulla on aivan väärä käsitys tämän päivän uskovaisista.Olet jumiutunut vain vanhoihin aikoihin jotka olivat väärää opetusta.Nykyään on uskovaislla ystäviä monenlaisia.Sinulla on katkeruus uskovisia kohtaan josta et ole irti päässyt.En mene illanviettoon nytkään missä viina virtaa ja täytyy katsella juopuvia ystäviä.Riippuu illanvietosta.Kuuntelen enemmän "epäuskoisia"kuin he minua ja yritän auttaa mahdollisuuksieni mukaan.

        Työskentelen kaiken aikaa uskovaisten kanssa. Seurakunnassa ihmiset valikoituvat sen mukaan, kuka pappi puhuu Hyvän Paimenen äänellä. Tukiporukat ovat kaikki uskovaisia.


      • Miettimisen paikka kirjoitti:

        Valma, onko joskus joku kieltänyt tervehtimästä toista ihmistä?
        Jos niin voitko kertoa kuka ja milloin? Huom. nyt en puhu "Jumalan Terveellä" tervehtimisestä, siitä ei kait ole kyse kun puhut kouluajoista.
        Olen jo sentään ehtinyt siihen ikään että muistan -60 luvun aikoja jopa ja minun korviini ei ole koskaan tullut asiaa jossa olis kielletty tervehtimästä ihmisiä ja vaihtamasta ajatuksia.
        Molempien vanhempieni puolelta suvut pääasiassa ei ole vl ja aina ollaan oltu tekemisissä heidän kanssa/ kyläläisten kanssa ollut hyvät välit. Käyty puolin ja toisin kylässä. Sillä kylällä jossan asuin kaikki ties et meidän perhe on sunnuntai-iltaisin seuroissa, eikä se tuottanut kellekkään ongelmaa. Kyläläiset kävi meillä jonain toisena iltana tai sunnuntaina päivällä.
        Jotenkin ihmeellisellä tavalla lukee kirjoituksia esim. Valman. Ne on niin kaukana siitä todellisuudesta missä meidän perhe on kasvanut ja missä lapsuutta/nuorutta olen viettänyt.
        Nytkin kun käyn jo vanhoja vanhempiana katsomassa niin aika usein siellä kyläläisiä on käymässä vaikka eivät ole vl. Elävät siellä kaikessa sovussa ja vanhat ihmiset pitävät toisista/ koko kyläyhteisöstä huolta ettei kukaan jää yksin. Keskinäinen kunnioitus jokaisen aatemaaiilmaa kohden pidäteen kunniassa. Olkoon se sitten poliittista tai uskonnollista.
        Minun käsitys on et suurin osa vl elää tämmöistä rauhallista elämää. Ymmärrän et ylilyöntejä on mutta se ei ole mikään yksin vl kohdistuva asia.

        Mukava kuulla, että olette ystävllisiä mitakin kohtaan. Esimerkkitapaus tästä. Tulin Porvoon torilla yhtä vanhaa VL-tätiä vastaan. Hän alkoi heti kyseskellä, olenko vielä uskomassa. Minä siihen: "Entäs itse?", niin loikki vihaisena pakoon. Hehän saavat kysyä vaikka mitä, mutta annas jos heiltä perää uskonperusteita, niin johan tulee tököttiä. Näin se menee. - Sitä oi nääs allergisoitua, jos joutuu "oikeassaolevien" kanssa keskustlemaan. Pitäisi vuorotellen vaihtaa mielipiteitä, se kai olisi oikeata keskustelua.


      • omelios
        valmaluukka kirjoitti:

        Etelä Suomessa oli koulaikoinani yksi VL koulua kohti. - Negatiivisia kokemuksia tervehtimisestä on kahden viikon takaa, ei niin vanhoja. - Yksi koulumme johtokunnan jäsen(VL) sanoi minulle kun pyysin tukea taistelussa lasten hyväksikäyttöä vastaan, että pappisvihkimyksen ottaminen on suurempi synti kuin lasten hyväksikäyttö. Joten ei niin ystävällistä minun kutsumustani kohtaan.

        Älä Valma takerru töksäyttelijöihin,niitähän riittää joka lähtöön.Ei uskomme hyväksy lasten hyväksikäyttöä.Kaikesta tärkein asia on että itse olemme lähtövalmiit kun noutaja tulee ja sitähän emme voi ennustaa.Jos tulisit minua vastaan Porvoon torilla ja kysyisit noin niin haluaisin keskustella kanssasi. Sanoohan raamattukin:Olkaa valmiit vastaamaan sopivalla ja sopimattomalla ajalla.
        Sinulla on Valma on kysymystä uskosi perään vaikka se tulee tuollaisina kriittisinä näkemyksinä uskovaisia kohtaan.Emmehän me täydellisiä ole.


      • näinkö
        valmaluukka kirjoitti:

        Mukava kuulla, että olette ystävllisiä mitakin kohtaan. Esimerkkitapaus tästä. Tulin Porvoon torilla yhtä vanhaa VL-tätiä vastaan. Hän alkoi heti kyseskellä, olenko vielä uskomassa. Minä siihen: "Entäs itse?", niin loikki vihaisena pakoon. Hehän saavat kysyä vaikka mitä, mutta annas jos heiltä perää uskonperusteita, niin johan tulee tököttiä. Näin se menee. - Sitä oi nääs allergisoitua, jos joutuu "oikeassaolevien" kanssa keskustlemaan. Pitäisi vuorotellen vaihtaa mielipiteitä, se kai olisi oikeata keskustelua.

        Tulit vanhaa VL-tätiä vastaan ja hän kysyi oletko uskomassa.Olisi varmaankin keskustelua syntynyt jos olisit vastannut kuinka asia on ja perustellut kantasi.Sinulta hän ensiksi kysyi,etkö huomaa miten epäkohteliaasti itse käyttäydyit.Ehkä hän hämmästyi eikä halunnut jatkaa.Tälläisiä me ihmiset olemme,näemme muiden virheet mut omat mieluummin unohdamme.
        Jos joku näin minulta tulee kysymään niin vastaan kyllä olimpa sitten taikka en.Ei se kuule Valma noin ole että jos uskovaiselta uskonperusteita kysyy niin tulee tököttiä kuten asian ilmaiset.
        Olet allergisoitunut uskovaisten kanssa keskustelemaan,sinusta huokuu jonkinsorttinen viha uskovaisia kohtaan.


      • näinkö kirjoitti:

        Tulit vanhaa VL-tätiä vastaan ja hän kysyi oletko uskomassa.Olisi varmaankin keskustelua syntynyt jos olisit vastannut kuinka asia on ja perustellut kantasi.Sinulta hän ensiksi kysyi,etkö huomaa miten epäkohteliaasti itse käyttäydyit.Ehkä hän hämmästyi eikä halunnut jatkaa.Tälläisiä me ihmiset olemme,näemme muiden virheet mut omat mieluummin unohdamme.
        Jos joku näin minulta tulee kysymään niin vastaan kyllä olimpa sitten taikka en.Ei se kuule Valma noin ole että jos uskovaiselta uskonperusteita kysyy niin tulee tököttiä kuten asian ilmaiset.
        Olet allergisoitunut uskovaisten kanssa keskustelemaan,sinusta huokuu jonkinsorttinen viha uskovaisia kohtaan.

        Tokihan minä vastasin tätille, että olenhan minä uskomassa kuten ennenkin, mutta uskontunnustukseni ei kelvannut hänelle, sillä hän oli kuunnellut toisten tdistuksia minusta, olinhan jo silloin pappi. Nämä ihmiset eivät ajattele ytään niitä tilanteita, missä ihmiset kamppailevat yksinhuoltajina omissa töissään. Juorut ovat mukavia, voi tuntea itsensä oikeaoppiseksi ja taivaskelpoiseksi. - Täti ei vastannut minulle, minä kyllä vastasin kohteliaasti hänen kysymykseensä. Hyvää yötä.


      • huomioinut
        valmaluukka kirjoitti:

        Tokihan minä vastasin tätille, että olenhan minä uskomassa kuten ennenkin, mutta uskontunnustukseni ei kelvannut hänelle, sillä hän oli kuunnellut toisten tdistuksia minusta, olinhan jo silloin pappi. Nämä ihmiset eivät ajattele ytään niitä tilanteita, missä ihmiset kamppailevat yksinhuoltajina omissa töissään. Juorut ovat mukavia, voi tuntea itsensä oikeaoppiseksi ja taivaskelpoiseksi. - Täti ei vastannut minulle, minä kyllä vastasin kohteliaasti hänen kysymykseensä. Hyvää yötä.

        Sinä Valma osoitat sormellasi uskovaisia ja haluat vain mollata heitä.Asianhan kerroit edellisessä kommentissasi aivan toisin.
        Sinä et nää itsessäsi virheitä joita kyllä on jokaisessa sekä meissä että teissä.


      • huomioinut kirjoitti:

        Sinä Valma osoitat sormellasi uskovaisia ja haluat vain mollata heitä.Asianhan kerroit edellisessä kommentissasi aivan toisin.
        Sinä et nää itsessäsi virheitä joita kyllä on jokaisessa sekä meissä että teissä.

        Ketä Sinä osoittelet sormellasi. Paastonajan teksti neuvoo, että sormella ei saa osoittaa ketään. Minäkin olen uskovainen, joten siis osoittelen itseäni????


      • 286hgd369bvc
        valmaluukka kirjoitti:

        Etelä Suomessa oli koulaikoinani yksi VL koulua kohti. - Negatiivisia kokemuksia tervehtimisestä on kahden viikon takaa, ei niin vanhoja. - Yksi koulumme johtokunnan jäsen(VL) sanoi minulle kun pyysin tukea taistelussa lasten hyväksikäyttöä vastaan, että pappisvihkimyksen ottaminen on suurempi synti kuin lasten hyväksikäyttö. Joten ei niin ystävällistä minun kutsumustani kohtaan.

        Lasten hyväksikäyttäjät kuuluvat epäuskoisten kategoriaan.Ei uskovainen sellaista tee.Heitä on aivan Luterilaisenkin kirkkouskovaisten piirissä ja katolisten,helluntalaisten y.muiden ne ei kaikki ole tulleet julkiseksi.Ne pitaisi kyllä tulla ja rangaistukset sitä myöten.


      • 286hgd369bvc kirjoitti:

        Lasten hyväksikäyttäjät kuuluvat epäuskoisten kategoriaan.Ei uskovainen sellaista tee.Heitä on aivan Luterilaisenkin kirkkouskovaisten piirissä ja katolisten,helluntalaisten y.muiden ne ei kaikki ole tulleet julkiseksi.Ne pitaisi kyllä tulla ja rangaistukset sitä myöten.

        Kai tyuon nyt ymmärtää jokainen. Minä pyysinkin apua VL-johtokunnan jäseneltä, että puolustaisi minua kouluni aikusityöntekijöitä vastaan, jotka käyttivät koulutyttöjä hyväksi. Mutta hän torppasi minut pappeuteni vuoksi. Lue tarkempaan, ennenkuin vastaat!


      • poliisin asia
        valmaluukka kirjoitti:

        Kai tyuon nyt ymmärtää jokainen. Minä pyysinkin apua VL-johtokunnan jäseneltä, että puolustaisi minua kouluni aikusityöntekijöitä vastaan, jotka käyttivät koulutyttöjä hyväksi. Mutta hän torppasi minut pappeuteni vuoksi. Lue tarkempaan, ennenkuin vastaat!

        Olet Valma nyt takapihalla.Sinun olisi pitänyt mennä poliisille suoraan.Miksi sinua olisi tarvinnut puolustaa,tuohan on täysin rikos-asia.Poliisitutkinta olisi tullut ja aikuistyötekijät vastuuseen ja kaltereiden taakse.


      • poliisin asia kirjoitti:

        Olet Valma nyt takapihalla.Sinun olisi pitänyt mennä poliisille suoraan.Miksi sinua olisi tarvinnut puolustaa,tuohan on täysin rikos-asia.Poliisitutkinta olisi tullut ja aikuistyötekijät vastuuseen ja kaltereiden taakse.

        Tietysti kävin , jopa keskusrikospoliisissa. Siellä kiellettiin kuitenkin yksin toimimasta, sillä hyvä-velijärjestö tuki tekijää. Siksi olisin tarvinnut johtokunnan apua. Mutta, kuten kerroin... Jätän nyt tämän keskustelun, ei kuulu avaajan aloittamaan ideaan.


      • hgdoiu27ktbn
        valmaluukka kirjoitti:

        Tietysti kävin , jopa keskusrikospoliisissa. Siellä kiellettiin kuitenkin yksin toimimasta, sillä hyvä-velijärjestö tuki tekijää. Siksi olisin tarvinnut johtokunnan apua. Mutta, kuten kerroin... Jätän nyt tämän keskustelun, ei kuulu avaajan aloittamaan ideaan.

        on vähä outoja vastauksia,rikosilmoituksen voi tehdä kuka tahansa,täytyy vain olla varmat perustelut.


      • osoita uskosi
        valmaluukka kirjoitti:

        Ketä Sinä osoittelet sormellasi. Paastonajan teksti neuvoo, että sormella ei saa osoittaa ketään. Minäkin olen uskovainen, joten siis osoittelen itseäni????

        Olemalla naispappi olet Raamatun vastaisella tavalla uskovainen. Pyhien seurakunnissa on näin: "Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. ... mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky." (1. Kor. 14:33-34, 37.)

        Osoita uskosi! "Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? ... Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon." (Jaak. 2:14, 17-18.)


      • Ei usko, ei!
        valmaluukka kirjoitti:

        Etelä Suomessa oli koulaikoinani yksi VL koulua kohti. - Negatiivisia kokemuksia tervehtimisestä on kahden viikon takaa, ei niin vanhoja. - Yksi koulumme johtokunnan jäsen(VL) sanoi minulle kun pyysin tukea taistelussa lasten hyväksikäyttöä vastaan, että pappisvihkimyksen ottaminen on suurempi synti kuin lasten hyväksikäyttö. Joten ei niin ystävällistä minun kutsumustani kohtaan.

        "Yksi koulumme johtokunnan jäsen(VL) sanoi minulle kun pyysin tukea taistelussa lasten hyväksikäyttöä vastaan, että pappisvihkimyksen ottaminen on suurempi synti kuin lasten hyväksikäyttö."

        En usko, että olisi sanonut noin. Uskon sinun vääristelleen hänen sanomisensa mahdollisimman typerän kuuloiseksi, vääristely onkin naispappien helmasyntejä.


      • sivusta tullut
        valmaluukka kirjoitti:

        Tietysti kävin , jopa keskusrikospoliisissa. Siellä kiellettiin kuitenkin yksin toimimasta, sillä hyvä-velijärjestö tuki tekijää. Siksi olisin tarvinnut johtokunnan apua. Mutta, kuten kerroin... Jätän nyt tämän keskustelun, ei kuulu avaajan aloittamaan ideaan.

        Valman vastauket ovat kuin kumipallo,otapa niistä selvää.
        Valman täytyy lukea täältä netistä miten tehdään rikosilmoitus.Tutkintapynnön voi ensin ainakin tehdä.Ei siihen monta henkilöä tarvita.
        Ehkäpä Valma haluaa mollata joitain ihmisiä siksi ei tule rehellisiä vastauksia tai tekee päätelmät omien luulojensa perusteella
        Haluaa nostaa omaa itseään muiden kustannuksella,rehellisyyttä Valma!


      • 2x6
        osoita uskosi kirjoitti:

        Olemalla naispappi olet Raamatun vastaisella tavalla uskovainen. Pyhien seurakunnissa on näin: "Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. ... mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky." (1. Kor. 14:33-34, 37.)

        Osoita uskosi! "Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? ... Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon." (Jaak. 2:14, 17-18.)

        1. Kor. 14
        Profetoiminen ja kielillä puhuminen
        1 Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa.
        2 Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle; kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu salaisuuksia.
        3 Mutta se, joka profetoi, puhuu ihmisille: hän rakentaa, kehottaa ja lohduttaa.
        4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, profetoiva rakentaa seurakuntaa.

        1. Kor. 11
        5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai PROFETOI, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.


      • Ei usko, ei! kirjoitti:

        "Yksi koulumme johtokunnan jäsen(VL) sanoi minulle kun pyysin tukea taistelussa lasten hyväksikäyttöä vastaan, että pappisvihkimyksen ottaminen on suurempi synti kuin lasten hyväksikäyttö."

        En usko, että olisi sanonut noin. Uskon sinun vääristelleen hänen sanomisensa mahdollisimman typerän kuuloiseksi, vääristely onkin naispappien helmasyntejä.

        Jos tunnet tuon henkilön, kysyppä häneltä itseltään. Puolitoista tuntia keskustelimme. - Koska en ollut asianosainen, ainoastaan koulun opinto-ohjaaja, jolle oppilaat kertoivat asioitaan, ja vaitiolovelvollinen, en voinut tehdä rikosilmoitusta. Siksi kävin KRP:stä kysymässä neuvoa. - Kun saivat tietää koulussa, että minä tiesin, jouduin savustuksen kohteeksi, jolloin pyysin tuolta ystäväni suosittelemalta VL:ltä tukea, mutta pointti oli siinä, että hän tuomitsi minun ammattini ja samalla uskoni. Ei tämän enempää.


      • se saunatonttu
        valmaluukka kirjoitti:

        Jos tunnet tuon henkilön, kysyppä häneltä itseltään. Puolitoista tuntia keskustelimme. - Koska en ollut asianosainen, ainoastaan koulun opinto-ohjaaja, jolle oppilaat kertoivat asioitaan, ja vaitiolovelvollinen, en voinut tehdä rikosilmoitusta. Siksi kävin KRP:stä kysymässä neuvoa. - Kun saivat tietää koulussa, että minä tiesin, jouduin savustuksen kohteeksi, jolloin pyysin tuolta ystäväni suosittelemalta VL:ltä tukea, mutta pointti oli siinä, että hän tuomitsi minun ammattini ja samalla uskoni. Ei tämän enempää.

        Olisit mennyt asianosaisen kanssa.Ei tuossa ole uskosta kysymys,siä vain haluat ivata uskovaisia ja saattaa huonoon valoon kun itsessäsi on syy etkä ole hoitanut asiaa niinkuin se olisi pitänyt hoitaa.
        Vastauksesi ovat niin ympäripyöreitä että niista ei ota "saunassakaan"selvää.


      • profetoinnista
        2x6 kirjoitti:

        1. Kor. 14
        Profetoiminen ja kielillä puhuminen
        1 Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa.
        2 Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle; kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu salaisuuksia.
        3 Mutta se, joka profetoi, puhuu ihmisille: hän rakentaa, kehottaa ja lohduttaa.
        4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, profetoiva rakentaa seurakuntaa.

        1. Kor. 11
        5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai PROFETOI, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.

        "Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai PROFETOI, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois." (1. Kor. 11:5.)

        Tuossa kohdassa Paavali ei takuuvarmasti tarkoita profetoinnilla seurakunnan papiksi ryhtymistä, sama Paavalihan toteaa samassa kirjeessä: "Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. ... mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky." (1. Kor. 14:33-34, 37.) Edelleen hän toteaa toisaalla:

        "Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan" (1. Tim. 3:2).
        "Seurakunnanpalvelijan on oltava yhden vaimon mies, ja hänen on pidettävä hyvää huolta lapsistaan ja perheväestään." (1. Tim. 3:12.)
        "Seurakunnan vanhimman tulee olla nuhteeton ja yhden vaimon mies, ja hänen lastensa tulee olla uskovia, ei hillittömän eikä kurittoman maineessa." (Tit. 1:6.)

        Paavali voi hyvinkin tarkoittaa kohdan 1. Kor. 11:5 profetoimisella Jumalan sanan selittämistä, se oikeus kaikilla uskovaisilla (yhtä lailla naisilla kuin miehillä) on "yleisen pappeuden" antamana: "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa." (1. Piet. 2:9.) Sen sijaan seurakunnan opettajaksi eli papiksi ryhtymistä ko. kohdan profetoimisella ei missään tapauksessa tarkoiteta, sehän ei Raamatun mukaan ole luvallista uskovaisille naisille. Profetointi voi tarkoittaa siinä kohdassa myös ennustamista, joka on profetoimisen toinen ja "sanan selittämistä" tunnetumpi merkitys.


    • Viljo veli

      Kataista lainatakseni.

      Tämä on aivan fantastista - tämä vl-usko on raamatullista.

    • 16+7

      Eipä ole vl-kodeissa launatai iltanakaan alkoholihöyryjä ja öriseviä ukkeleita.

      Selvästi iso positiivinen asia.

    • 2695kfg

      Ei vaimon tarvitse pelätä että minkä "heitukan"kanssa se nyt raitllla tai ravintolassa hilluu.

      • Pussit tyhjäksi

        Vl-vaimo voi huoletta päästää miehensä illalla yksinään lastenhuoneeseen...


      • l2tfda63259
        Pussit tyhjäksi kirjoitti:

        Vl-vaimo voi huoletta päästää miehensä illalla yksinään lastenhuoneeseen...

        taas ilkeä vastaus,ne on kuule samassa porukassa sinun kanssasi,kolahtiko joku noista tiedoista kun tuon ilkeyden otit.Noita raiskaajia on sinunkin porukassa eikä vl joka noin tekee ole uskovainen.


    • odottaja

      Eikä sunnuntai-aamuna että mistä puhelinnumerosta sen perhenpään tavoittaisi ja miloin tulee kotiin ja missä kunnossa jos yleensä tänään su tuleekaan.

    • kuulen suviseuroista

      Myönteistä.Heissä on muskaallisia soittajia ja hyviä laulajia paljon.

    • myönteinen asia

      Tosi myönteistä.ainakin isommilla paikkakunnilla on eri ikäisille omia piirejä,nuorille,vanhuksille,on sisariltoja,raamatttuluokkia,myyjäisiä ja seuroja monta kertaa viikossa,ompelu-iltoja,kotiseuroja,kirkkoseuroja.Kenenkään ei tarvitse jäädä yksin ellei halua.

    • Takimaisen tuntuinen

      Iso plussa vl-liikkeessä on, että siellä on vielä muutamia Kristus-uskoinen joista henkii oikein Kristuksen rakkaus.

    • Heinolan Hellari

      Kyllä alan kallistua siihen, että vl-usko on sitenkin se ainoa oikea usko.

      Kannonpäällä istuminen alkaa maistua puulta - jopa pihkalta ihan.

    • 11+15

      Pakkosynntysoppia autuudenehtona on hyvä oivallus srk-pomoilta.

      Vain Mainilan laukausten todellisuus ja Putinin nykytoimet ovat samassa sarjassa.

      Ilmankos kun armeijakörmyt on johdossa.

    • SelmaAnnikki

      Positiivista on, että ei tuntikaupalla tv:tä töllötellä vaan seurustellaan toisten kansssa ja liikutaan.

      On paljo tervellisempää.

    • muistot

      Elämäni olisi ollut tyhjää ellei olisi uskoa,ne monet muistot mitkä liittyy suviseuroihin,kaikkiin niihin ystäviin jotka olen tuntenut ja tunnen edelleen,mukaviin yhteisiin retkiin ja matkoihin,ei niitä mikään tämän maailman huvitukset voi korvata.

    • synnit anteeksi

      "On meillä aarre verraton, se kalliimpi on kultaa..."

    • En vaihtaisi

      Muistoista puheenollen.Katselin juuri nuoruuden aikaisia valokuviani.Totesin onko totta että minulla on noin paljon ollut ystäviä ja kaikkea mukavaa.Rikas on ollut elämäni uskovaisten kanssa matkatessa!

    • Mulkero1

      Vl:issa on parasta se, että heitä saa panetella mielin määrin kenenkään puuttumatta asiaan tavalla, joka mistä tahansa muusta ryhmästä johtaisi kansanryhmää vastaan kiihottamissyytteeseen!!!!!

    • totta niin

      VL.llät tietää että sillä panettelijalla on paha olla itsellään,se on hänen purkautumistiensä panetellä jotakin ryhmää.
      Ei VL.llät panettelijoita kadehti ennemminkin säälii.
      Jos tuo sama panettelu todellakin tulisi jääköön nyt ryhmät mainitsematta niin kovat keskustelut,eikä ne siihen jäisi.
      Jumala tietää ja hänen on kosto.ei meidän.

    • Juha K

      Ehottomasti kiinoostavin lahko.

      Jopa jehovien ohi mennee.

    • ltdsaåout

      Raamattu sanoo:Jumalan sana on kaksiteräinen miekka,se joko parantaa tai pahentaa.

    • Emmi vl

      Positiivista, että tv-sontaluukku ja liikkuva kuva kaikissa muojoissaan on saarnattu synniksi.

      Monelta kiusaukselta ja lankeemukselta on välttyny iso joukko.

      • otea

        tuo Emmin vastaus on tuulesta temmattu provo.


    • Sieltä tulee tukea

      Valheeen isä saa*tana pitää vanhoillislestadiolaista herätysliikettä hyvin positiivisena lahkona.

    • Positiiv. evlut

      Positiivista;

      - luonnollisuus - naiset eivät pilaa kauneuttaan kemikaaleilla

      - ahkerampia työntekijöitä saa etsiä

      - säännöllinen seurojenpito ja sanan kuulossa käynti

      - lasten kasvatus kristillisyyteen

      - esivallan kunnioitus

      - isänmaallisuus

      - perhe- ja sukurakkaus

      - yritteliäisyys

      ....Tässä alkajaisiksi

    • Suntio Siuntiosta

      Positiivista mitä olen huomannut:

      - ei turhia hötkyillä - luottamus, että Taivaan Isä hoitaa

      - perhe- ja sukurakkaus

      - naiset luonnollisen kauniita - ei meikeillä pilattuja

      - ja mikä suuri asia - alkoholilla ei läträtä ja pilata perheitä !!!

    • 19+2

      Myönteistä on vl-liikkeen ja ihmisten myönteisyys !

    • Ovotellaan vuan

      Eikö olekkin turvallista kun nyt tiedetään, että joku porukka on uskaltautunut julistautua maailman ainoiksi oikeiksi uskoviksi ja nyt olla höllöttelee täällä pohjan perukoilla ja oottelee maailamlopuva täällä.

      Evankeliumi kun on kierrelly ja kaarrellu ympäri muapalloa ja nyt se on jämähtännä tänne.

    • Inhottava realisti

      On selviö, että lestadiolaisuuden tyyppiset joukkiot tulevat vähitellen länsimaista katoamaan.

    • ypsilon09

      Positiivista on se, että aiemmin käytössä ollut SRK-harhaoppi nimeltään Hevosvaunutoppi on hylätty. "Seurakunta" on erehtynyt, mutta korjannut kurssiansa. Ja se tosi positiivinen asia on Afrikan-lähetys!

    • 7+12

      No positiivista on, että Olavin tilalle tuli Viljo.

      Pimeyden tilalle Valon toivon kipinä !

      • ypsilon09

        Hyvä, että monet harha-opit kuten mystiset henkiparannus-simputukset KOSOSLAISUUS-parannuksineen on jätetty pois.


    • 20+18

      Erittäin positiivista on, että vl-liike on ottanut hyvin torjuvan kannan pedofiiliaan ja insestiin.

      Positiivista on myös uuden pj:n kannanotot, jotka toteutuessaan johtavat toiminnan tervehdyttämiseen.

    • Inhottava realisti

      Ei lestadiolaisissa tai muissakaan uskovaisissa ole mitään vikaa suoraan. Ongelmat liittyvät heidän omituisiin käsityksiinsä uskonnosta ja siitä, mitä uskon nimissä pitää tehdä.

      Primitiivisten uskomusten uhreja pitää lähinnä sääliä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe