Ostin saunaolutta. Olen silti edelleen uskovainen.

MiesEtelä-Suomesta

Olen oppinut ajattelemaan joissain asioissa ihan itsenäisesti.
Olen viimeisen vuoden ajan salassa muilta ottanut silloin tällöin saunakaljat ja se on pysynyt hyvin hallinnassa. Kaksi pulloa saunassa saa mielen virkeäksi. Joskus nuoruudessa tuli joskus juotua känniin ja sitä olotilaa en missään nimessä halua.
Koska tiedän, että oluen juominen pysyy minun kohdallani hyppysissä, voin tehdä sitä hyvillä mielin uskovaisena. Eihän se humaltuminenkaan olisi synti, mutta humalassa tulee tehtyä tahtomattaan syntiä ja siksi se ei ole sopivaa uskovaiselle.

Nykyisin uskallan ostaa olutta ihan muidenkin uskovaisten nähden. Tiedän, että he eivät voi minua tämän vuoksi potkaista ulos Jumalan valtakunnasta. Tiedän itse paljon paremmin uskontilani, kuin kukaan ulkopuolinen. Vaikka kokisin minkälaista kohtaamista ympäriltäni, tiedän, että Jumala on luvannut olla kanssani niin kauan, kuin vain häneen turvaan. Ja minä haluan turvata!

59

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 316738161

      Hienoa.

    • 39+46

      Itse olen uskaltanut ottaa myös muutaman oluen saunan jälkeen, koska näin teki aikanaan myös puhujaveli, enoni, kun lapsena olin hänen kanssaan saunassa.

    • Kaljaa lisää

      Hienoa, että uskallat olla esimerkkinä. Nyt kaikki vaan saunakaljoille, niin kuin muukin kansakunta!

    • oli uskovainen hän

      Pari kaljapulloa ei vie kenenkään uskoa, sanoi vl-liikkeestä pois potkittu sukulainen aikoinaan.

      • 9737

        Eihän se uskoa vie, mutta jos on ikävät kaverit ne voi potkia pois jostain liikkeestä.


      • 20+5
        9737 kirjoitti:

        Eihän se uskoa vie, mutta jos on ikävät kaverit ne voi potkia pois jostain liikkeestä.

        Tulipahan tästä mieleeni eräs viisas neuvo. Joku vääräleuka kirjoitti täällä pari viikkoa sitten, että kannattaa mennä kalaan kahden vl-kaverin kanssa, koska silloin kaljat säästyy. ;-)


      • Ulkoiseen pimeyteen!
        9737 kirjoitti:

        Eihän se uskoa vie, mutta jos on ikävät kaverit ne voi potkia pois jostain liikkeestä.

        SRK ja sen paikallisyhdistys voi yksipuolisella päätöksellä ottaa taivaspaikan pois keneltä tahansa alamaiseltaan ja heittää hänet ulkoiseen pimeyteen, missä ovat koirat ja velhot. Näin jumala hylkää ihmisen, kun Ry vaan niin päättää.


    • Länsi-Uudeltamaalta

      Ostin moniasteöljyä. En silti usko SRK:n erinomaisuuteen.

      • Paras :D

        *huutonaurua* :D


    • 18+33

      """ Eihän se uskoa vie, mutta jos on ikävät kaverit ne voi potkia pois jostain liikkeestä. """

      Onneksi minunkin kaverit juovat olutta ja jos paljastavat minut Ry:llä, niin he tietävät myös itse tulevan paljastuneeksi.

    • Pffffffth

      Kyllä se oikeasti niin on, että jokainen olutta juova vl on laiteilla. Se että ei jää kiinni, ei muuta asiaa, mutta ruokkii entisestään kaksinaamaisuutta.

      Tiukat arkielämää rajaavat säännöt tietysti houkuttelevat tekemään salassa asioita. Mutta kiinni ei kannata jäädä, ellei halua vaikeuksia. Kirjoitan kokemuksesta.

      • Voi taivahan takoja

        Ootte jumalauta pimeetä porukkaa, ei teistä turhaan varoitella.


    • Saako päättää itse?

      Minun heitettiin aikanaan saa.tanan haltuun, koska seurustelin "epäuskoisen" tytön kanssa. Nykyään ei kuulemma enää heitetä saman tien saa.tanalle, kuten minun tapauksessani (ja monissa muissakin) tehtiin, vaan annetaan yksilön itsensä tehdä päätös.

    • Revoilt

      Ei nykyään enää mitään hoitokokouksia järjestetä, vaikka jotkut koettavat niistä ko
      vasti mesota ja pitää tapetilla. Itse saa päättää.
      Se oli sitä aikaa kun "Jumalan valtakunta kärsi väkivaltaa ja väkevät tempaisivat
      sen itsellensä."

      • Heikki vaiennettiin

        Eikö Heikki Rainiollekaan järjestetty, koska hän julkisesti ilmoitti, ettei hyväksy vl-lastenraiskaamista?


      • Eikö järjestetty?

        Eikö järjestetty useita hoitokokouksia Johannes Alarannallekaan, koska hän ei hyväksynyt vl-lastenraiskaamista ja hoitokokousjulmuutta?


    • Tee parannus!

      Etkö veli usko enää Kristuksen kirkkolakiin?

      Eikö kukaan pysäytä sinua?

    • Kallepetteri

      No minä en ainakaan usko. Miksi uskoisin?

    • Revolt

      Aivan oikein. Kristuksen kirkkolaki tulee olla käytössä ja jos sen käytöstä lopputulemana on katumattomuus, niin Jeesus kehoittaa pitämään häntä
      pakanana ja publikaanina. Se ei kuulosta niin karulta kuin saa.tanalle
      heittäminen.
      Voisiko sellaista kulttuuria ajatella, että pyytäisi hoitokokousta itselleen, jos
      tuntuu, että väsyy kesken matkan?
      Se olisi lähtökohtaisesti parempi asetelma sielunhoidolliseen keskusteluun.


















      voisiko

      • 3552113455522

        Miksi Jeesusu kehottaa pitämään itseään pakanana ja publikaanina, jos hoitokokouksen lopputulemana on katumattomuus?


      • 837464536
        3552113455522 kirjoitti:

        Miksi Jeesusu kehottaa pitämään itseään pakanana ja publikaanina, jos hoitokokouksen lopputulemana on katumattomuus?

        Anteeksi, siis jos kirkkolain lopputulemana on katumattomuus.


      • Sellaista kuin Kristuksen kirkkolaki ei ole olemassakaan. Se on uskonnollisen liikkeen keksintö.


      • Ketä vastaan???

        "Jos veljesi rikkoo SINUA vastaan..."

        Näin alkaa tämä Raamatun paikka. Miten "hempeään henkeen" syyllistynyt on rikkonut SINUA vastaan?


      • Ketä vastaan??? kirjoitti:

        "Jos veljesi rikkoo SINUA vastaan..."

        Näin alkaa tämä Raamatun paikka. Miten "hempeään henkeen" syyllistynyt on rikkonut SINUA vastaan?

        Lestoilla on omat "lakinsa". Jopa Raamatun tekstistä on väännetty oikein Kristuksen kirkkolaki. Sellaista sanaa kuin "kirkko" ei ole raamatun alkuteksteissä olemassakaan. Kreikankielisestä sanasta kyriake ( herralle kuuluva) on muovailtu sana kirkko


    • ristoRoope

      Minä olen bublikaani, koska hoidan valtionvirkaa ja pakana, koska asun kylässä, enkä kaupungissa.

    • 9€7-)2(((3

      Kaikkien valtion virkaa hoitajien ja kylissä asuvien tulisi päästä hoitikokouksiin!

    • Juusojaakko

      Valtionvirkaa hoitaville tulisi tarjota ainakin yksi ilmainen hoitikokous vuodessa ja saunakaljat.

    • Mieti kaksi kertaa!

      Sielunvihollinen paistaa sinut pannulla tästä hyvästä!!!! ;)

    • Kio7827va

      Minä olisin kiinnostunut hoitokokouksesta, mutta en pidä oluesta. Siideri, viini ja likööri maistuvat.

    • 16da14

      Kannattaako saunaolut juoda ennen kokousta vai sen jälkeen?

    • oonkz

      Etkö voisi ajatella sen verran itsenäisesti, että et haaskaisi rahojasi olueen? Oluesta vaan lihoo ja saa kihdin puhumattakaan muista alkoholisairauksista. Vaikka olenkin itse epälesta, en käytä lainkaan olutta tai muutakaan juovutusjuomaa ja hyvin on pyyhkinyt.

      • Tupakalle mars!

        Onneksi tupakoiminen on terveellistä, halpaa ja täysin synnitöintä!


      • MiesEtelä-Suomesta.

        Sen verran itsenäisesti osaan ajatella, ettei nyt kahdesta saunaoluesta mitään kihtiä ja alkoholisairauksia tule. Olutta ei ole pakko kiskoa juovuksiin asti!


    • Vitafit

      Alkoholi lisää elimistön happamuutta entisestään ja siitä voi alkaa tuhon kierre
      niin kuin on joskus jollekin käynyt.
      Sen sijaan hedelmämehu tasapainottaa elimistöä.

      • 02938jjhfgi49584

        Piimää kannattaa myös juoda ja flunssaisena vodkaa.


    • Raamattu puhuu

      "Kaikki miehen tiet ovat hänen omissa silmissään oikeat, mutta Herra tutkii sydämet." (Snl 21:2)

      • Viinileipä ja kala

        Itsekin viiniä nauttineena varmasti ymmärtää myös kphtuullisenoluen juonnin.


    • Riisiviina

      Kaksi saunaolutta on ihan terveellinen määrä. Siitä ei saa kihtiä, ei lihoa eikä tule känniin. Enempää ei kannata juoda. Pidä vaan oma linjasi.

    • iu365849

      Inkiväärijuomia ei saa juoda.

      • 15+3

        Tee närästää enemmän kuin kahvi.


      • 5+12
        15+3 kirjoitti:

        Tee närästää enemmän kuin kahvi.

        Onko pirtelö sallittu juoma?


      • Neuvoja.
        5+12 kirjoitti:

        Onko pirtelö sallittu juoma?

        Ohrapirtelö on. Vehnäpirtelö pysyttelee vielä kielletyitten listalla.


    • Jymy-eetu

      Tupakka on pajon haitallisempi kuin pari kaljaa, se vie sinut omakseen..

    • uskis minäkin

      Itse en ole mitenkään mallasjuomien ystävä, mutta yksi tai pari tölkkiä ei varmaan aikuista ihmistä saada humalaan. Minä taas voin ottaa lasin viiniä ruuan kanssa ja lasin shamppanjaa, esim. synttäreillä.'
      Älää jupuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, sanoo Raamattu.
      Jos paikalla on alkoholisti tai ystäviä, joille käytös on suuri loukkaus on rakkauden mielessä parempi olla maistamatta vaikka itselle lasi tai apri sopisi.

      • MiesEtelä-Suomesta.

        Ite en seurassa liiemmin edes juo. Saunassa saatan ottaa kaksi ja koska siellä ei ole kukaan näkemässä, ei ole myöskään pahentujia eikä niitä, jotka ottaa mallia, mutteivät kykenekkään hallitsemaan juomistaan.


    • Oletteko muuten pohtineet, miksi Jeesus teki Kaanaan häissä lisää hyvää alkoholipitoista ja päihdyttävää viiniä?

      Johannes 3.

      1 Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
      2 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.
      3 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".
      4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."
      5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".
      6 Niin oli siinä juutalaisten puhdistamistavan mukaan kuusi kivistä vesiastiaa, kukin kahden tai kolmen mitan vetoinen.
      7 Jeesus sanoi heille: "Täyttäkää astiat vedellä". Ja he täyttivät ne reunoja myöten.
      8 Ja hän sanoi heille: "Ammentakaa nyt ja viekää edeskäyvälle". Ja he veivät.
      9 Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän
      10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille HYVÄN VIININ ja sitten, kun JUOPUVAT, huonomman. Sinä olet säästänyt HYVÄN VIININ TÄHÄN ASTI."

      Jos kerran alkoholipitoisen viinin nauttiminen ja tekeminen olisi ollut Jumalan vastaista, niin miksi Jeesus teki sitä lisää?

      • Viiniä

        minäkin naukkailen silloin tällöin. Kalja on pahaa. Humalahakuinen juominen ei ole tapanani.

        T. VL-kristitty


      • kohtuukäyttäjä mään

        Hyvä havainto. Huomatkaa, että juopumistakaan Jeesus ei ilmeisesti laskenut synniksi tilaisuudessa, jossa juopuminen kuului tapoihin. Pahennuksen herättäminen juovuksissa taas olisi ollut eri juttu. Kohtuus kaikessa ja järki päässä on aina parempi, kuin tiukkapipoinen Raamattuun edes perustumaton dogmaattisuus.


    • asdfghijkl

      Jeesus ja opetuslapset joivat viiniä! Mikähän möly alakanee, jos joku alkaa kertomaan juoneensa viiniäkin! Ovat tuon mölyn jälkeen Jeesus opetuslapsineen joutuneena epäsuosioon!? Mikä tuostakin seurannee, epäjärjestys ja paha meno!
      Palatkaa kristilliseen rakkauteen!

      • Viini on vanha yleisin ruokajuoma, me suomalaiset litkimme sensijaan maitoa. Uskonnollisen liikkeen omat säännöt ovat ominaisia kulteille, kumma kun ihmiset yhä uskovat sellaisiin.


    • Palvelija 2

      Kaksi pulloa on liikaa, mutta yhden voit ottaa.

    • Normaal

      Eikun miehen pitää aina välillä vetää kunnon kännit kavereiden kanssa. Se on ihan hauskaa.

    • ei uskis

      Otin lauantaina saunakaljat ja heräilin tänään puoliltapäivin.Morkkis vä-
      hän vaivasi ja funtsin mitä tekis.Eikun sauna lämpiämään ja otan sauna-
      kaljat - milloin herään? Saunakaljat vievät turmioon!

    • Ei kiinnosta

      Sen kun otat, en ole enää sinusta kiinnostunut muutenkaan.

      • 32527393

        Parempi kun olisitkin vaan kiinnostunut omasta vaimostasi, etkä vieraista miehistä!


      • minua et määräile
        32527393 kirjoitti:

        Parempi kun olisitkin vaan kiinnostunut omasta vaimostasi, etkä vieraista miehistä!

        kannattais lopettaa se määräily


    • mikä mies tarvii jot

      mutta mihin takoitukseen se ns. saunaolut mahtaa oikein olla ?

      kun olen kuuskymppinen enkä ole vielä koskaan sellaista tarvinnut !

      mitä aloittaja on mieltä ?

      • ammehoito OK

        En ole minäkään saunaolutta tarvinnut, en edes tavallista. Enkä saunastakaan perusta.


    • Sama täällä...

      Mutta salassa se pitää tehdä. Ei juurikaan kiinnosta joutua hoitokokouksen päätähdeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe