JO TUONELASSA OLEMME "PARATIISISSA" ! 2.0

Siis uskooko "elävä usko" "elävään sieluun" ja ns. Tuonelan välitilaan...
1 Moos 2:7
" Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa 1) ELÄMÄN HENGEN, niin
ihmisestä tuli 2) ELÄVÄ SIELU."

1) " Elämän henki " = `nishmat chajjim`, joka johtuu sanasta `neshama`, jonka ensimmäiset merkitykset ovat
`nefesh`= sielu ja `Ruuach ha-chajjim`= èlämän henki`
2)" elävä sielu" = `nefesh chajjaa`, jonka samaa käsitettä ovat sanat `neshamaa`= "sielu" ja `Ruuach chajjim`= Elämän henki.

ELI tässä alkukieli käyttää kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa asiaa, raamatussa näin on usein. Juutalaisuudessa tunnustettu
Even Shushanin laaja hebreaa-hebreaksi sanakirja sanoo, että käsitystä `neshamaa`eli sielu ei saisi johtaa käsitteestä `neshima`, joka
tarkoittaa henkäys !!!

Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäsisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...

Ja näin siis myös Jeesuksen aikaan juutalaiset uskoivat niin siis, että sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen ja tästä juuri on osoituksena kertomus ( ei siis raamatun mukaan vertaus ) rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ( Luuk 16:19-31), jossa Enkeli vei köyhän Lasaruksen kuollessaan täysin tietoisena Aabrahamin helmaan lepoon ja lohdutukseen...
Ja tähän käsitykseen Jeesus täysin juutalaisen käsityksen mukaan yhtyy... Jos näin ei olisi ollut asian laita
niin varmasti Jeesus olisi korjannut asian !!!!

Myös Paavali selvästi viittaa tähän käsityskantaan 2Kor 4:16:
" Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu
päivä päivältä."... (4:18) " Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti ".... (5:6,8) " Olemme turvallisella mielellä, vaikka tiedämmekin, että niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota... Mutta mielemme on turvallinen, vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo."
Myös ns. " ruumiista irtautumisen" kokemus tai vastaava ei ollut Paavalille vieras tapahtuma eli vertaa 2Kor 12:3-4:
" Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua. Oliko hän ruumiissaan vai
poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala."

Eli näillä ajatuksilla, " niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme " tai " olen ruumiistani irti " raamattu selvästi osoittaa, että ihmisen sielu jatkaa elämäänsä jossain toisessa todellisuudessa täysin tietoisena ja tästä kertoo meille myös Jeesus itse Markus 12:24-27:

" Jeesus vastasi heille: " Te kuljette eksyksissä, ja mistä syystä ? Te ette tunne kirjoituksia, ettekä Jumaln voimaa. Kun noustaan kuolleista, ei oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin Enkelit taivaassa ( Enkeli= Jumalaa palveleva henkiolento)... Ja kun puhumme
kuolleitten herättämisestä - ettekö ole Mooseksen kirjasta lukeneet kertomusta palavasta pensaasta ? Siinä Jumala puhuu Moosekselle
ja sanoo: " Minä OLEN Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala. " Ei hän ole kuolleiden Jumala vaan elävien.
Te olette pahasti eksyksissä." !!!!

110

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ... ja jatkuu...
      Elikä tästä " kuin enkelit taivaassa" kertoo myös 1 Sam 28:12,13:
      " Mutta kun vaimo näki Samuelin, huuhdahti hän kovalla äänellä... " minä näen jumal`olennon nousevan maasta "
      Ja tästähän toiset uskonnolliset suuntaukset sanovat, että tässä ilmestyvä henki on verhoutunut ns.******* ja " on vain varsin vaarallista
      uskoa että oikea Samuel."
      Mutta raamattu selvästi ilmoittaa, että tämä " henkiolento" on juuri Samuel itse !
      ja jos ei olisi niin raamattuhan valehtelisi meille !!!
      Mutta mistä ihmeestä tämä Samuel ilmestyi Saulille, ei kai kaiketi taivaasta vielä ?!
      Ja tähän vastauksen antaa meille ryöväri Jeesuksen viereltä ristillä Luuk 23:42,43:
      " Ja hän sanoi: " Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
      Jeesus vastasi:" Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." !!!!!!!
      Eli missä " Paratiisissa" ?!
      siis mitä sanoo jo v.150 jkr käytössä ollut apostolinen uskontunnustus, joka sanoo:
      " Jeesus kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista.jne..."
      Tai niin kuin 1 Piet 3:18,19
      " Hänen (Jeesuksen) ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. Ja niin hän myös meni
      ja saarnasi vankeudessa oleville hengille."
      Ja näin ehkä jo näistä edellä kuvatuista esimerkeistä huomaamme, että RUUMIS ja alati elävä SIELU
      on eri kokonaisuus. !!!
      Mutta mitä tarkoittaa sitten tämä ns. TUONELA ?!
      Vanhassa testamentissa tuonelaa tarkoittava sana on " sheol " joka esiintyy yli 60 kertaa ja se käsitetään
      ns. " kuolleitten valtakunnaksi 2 ja vanhassa testamentissa esiintyy myös toinenkin (n.20x) sana
      " shachat ", joka merkitsee lähinnä "hävitystä ja kuolemaa" ja toissijaisesti " tuonelaa"
      Uusi testamentti käyttää tuonelasta sanaa " hades ", joka tarkoittaa yhteyksistä riippuen
      tuonelaa tai hautaa.
      Jeesus ja rabbit opettivat, että ns. tuonelan " hyvä osasto " on ns. " paratiisi " ja ns. " Aabrahamin helma " jossa
      ollaan jo Jumalan läheisyydessä ja lohdutuksessa ja täysin tietoisessa tilassa.

      • .... jatkuu.... Noh mutta mitä se KUOLEMA sitten tarkoittaa ?!?!
        Tarkoittaako se kaiken päättymistä vai jonkin uuden alkamista ?
        Ordotoksit aina pääsiäisenä laulaa sillä vähän kuin " kaanaan kielellä " ;)
        " Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti " !!!!
        Siis asiaan... Toiset opettavat, että raamatussa on vain kaksi kuolemaa:
        Ensimmäinen, joka kohtaa kaikkia ja toinen, joka tarkoittaa iankaikkista
        eroa Jumalasta.

        Mutta kun luemme tarkasti raamattua, niin sieltä löytyy kolmekin tapaa kuolla !
        ja koskaan se ei tarkoita minkään päättymistä, vaan että aina kuolemassa
        " joku eroaa jostakin ".
        1) Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi kuoleman kun ******* huijasi ihmisen ja sanoi:
        " ette suinkaan kuole" (1 Moos 3:4)
        Ja mitä tällöin tapahtui; ihminen lankesi syntiin ja näin erotettiin jumalayhteydestään ja karkoitettiin
        pois paratiisista ja näin ihmisestä tuli ns. " hengellisesti kuollut " !!!
        esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24
        " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."
        2) Toisena ihminen kohtaa kuoleman, kun hänen sielunsa eroaa ruumiista ja menee Tuonelaan
        ( "välitilaan" ) , niin kuin edellä on monissa raamatun kohdissa nähty... ja tämä kohtaa kaikkia ihmisiä !
        3) Ja kolmantena tapaamme raamatusta vielä yhden tavan kuolla ja se kulkee sitten sillä
        nimella " toinen kuolema, tulinen järvi " (Joh.Ilm 20:15)
        Ja tämä ei ole enää mikään Tuonela, vaan tämä on iankaikkinen ero Jumalan rakkaudesta ja
        hänen pitkämielisyydestään. !!!

        Eli jotensakin näin Saarnaaja 9:5
        " Elävät ( uudestisyntyneet uskovat ) tietävät sen, että heidän on kuoltava (siis sielun on erottava ruumiista),
        mutta kuolleet ( hengellisesti kuolleet) ei tiedä mitään. Heillä (hengellisesti kuolleilla) ei ole enää
        palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu."

        Tai niin kuin Psalmissa 103:4 (1938käännös)
        " Herra lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja rakkaudella."

        Ja näin asiasta Jeesus:
        " Totisesti, totisesti; se joka kuulee sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään." !!!
        Totisesti, totisesti ; tulee aika - ja se on jo nyt, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat saavat elää..."
        (Joh 5:24,25)
        Ja näin Joh 11:25,26)
        " Jeesus sanoi: " Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun,
        ikinä kuole. Uskotko sinä tämän ? "

        Ja vielä pari Paavali 2 Kor 4:16:
        " Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme
        uudistuu päivä päivältä."

        ja Sananlaskut 4:18
        " Vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan
        sydänpäivään saakka."

        God bless you all ! ♥ T: (*J*) Jamppe

        (ps. alussa ns.sielu asiassa olen mukaillut lähteenä myös Risto Santalan kirjaa " Suudelma hunnun läpi " )


      • otakoppi kirjoitti:

        .... jatkuu.... Noh mutta mitä se KUOLEMA sitten tarkoittaa ?!?!
        Tarkoittaako se kaiken päättymistä vai jonkin uuden alkamista ?
        Ordotoksit aina pääsiäisenä laulaa sillä vähän kuin " kaanaan kielellä " ;)
        " Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti " !!!!
        Siis asiaan... Toiset opettavat, että raamatussa on vain kaksi kuolemaa:
        Ensimmäinen, joka kohtaa kaikkia ja toinen, joka tarkoittaa iankaikkista
        eroa Jumalasta.

        Mutta kun luemme tarkasti raamattua, niin sieltä löytyy kolmekin tapaa kuolla !
        ja koskaan se ei tarkoita minkään päättymistä, vaan että aina kuolemassa
        " joku eroaa jostakin ".
        1) Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi kuoleman kun ******* huijasi ihmisen ja sanoi:
        " ette suinkaan kuole" (1 Moos 3:4)
        Ja mitä tällöin tapahtui; ihminen lankesi syntiin ja näin erotettiin jumalayhteydestään ja karkoitettiin
        pois paratiisista ja näin ihmisestä tuli ns. " hengellisesti kuollut " !!!
        esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24
        " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."
        2) Toisena ihminen kohtaa kuoleman, kun hänen sielunsa eroaa ruumiista ja menee Tuonelaan
        ( "välitilaan" ) , niin kuin edellä on monissa raamatun kohdissa nähty... ja tämä kohtaa kaikkia ihmisiä !
        3) Ja kolmantena tapaamme raamatusta vielä yhden tavan kuolla ja se kulkee sitten sillä
        nimella " toinen kuolema, tulinen järvi " (Joh.Ilm 20:15)
        Ja tämä ei ole enää mikään Tuonela, vaan tämä on iankaikkinen ero Jumalan rakkaudesta ja
        hänen pitkämielisyydestään. !!!

        Eli jotensakin näin Saarnaaja 9:5
        " Elävät ( uudestisyntyneet uskovat ) tietävät sen, että heidän on kuoltava (siis sielun on erottava ruumiista),
        mutta kuolleet ( hengellisesti kuolleet) ei tiedä mitään. Heillä (hengellisesti kuolleilla) ei ole enää
        palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu."

        Tai niin kuin Psalmissa 103:4 (1938käännös)
        " Herra lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja rakkaudella."

        Ja näin asiasta Jeesus:
        " Totisesti, totisesti; se joka kuulee sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään." !!!
        Totisesti, totisesti ; tulee aika - ja se on jo nyt, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat saavat elää..."
        (Joh 5:24,25)
        Ja näin Joh 11:25,26)
        " Jeesus sanoi: " Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun,
        ikinä kuole. Uskotko sinä tämän ? "

        Ja vielä pari Paavali 2 Kor 4:16:
        " Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme
        uudistuu päivä päivältä."

        ja Sananlaskut 4:18
        " Vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan
        sydänpäivään saakka."

        God bless you all ! ♥ T: (*J*) Jamppe

        (ps. alussa ns.sielu asiassa olen mukaillut lähteenä myös Risto Santalan kirjaa " Suudelma hunnun läpi " )

        Tämä vielä tähän jatkoksi: Raamatun miesten viimeinen päivä !!!!

        Johdanto:

        " Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää." (Joh 5:25)
        " Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh 11:24-26)


      • otakoppi kirjoitti:

        Tämä vielä tähän jatkoksi: Raamatun miesten viimeinen päivä !!!!

        Johdanto:

        " Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää." (Joh 5:25)
        " Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh 11:24-26)

        RAAMATTU KANNESTA KANTEEN !

        Jukka Norvannon jaksoon Kuolema erottaa !
        ( siis sielun ja ruumiin toisistaan )

        Jukka Norvanto: "Kuolema ei siis tarkoita että ihminen menettäisi kuolemassa persoonallisuutensa, vaan jatkaa elämäänsä tuonelassa...me ihmiset joudumme tavallaan välitilaan..."

        Luuk 16:19-17:6

        http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/uusi-testamentti/luukkaan-evankeliumi/349?fb_action_ids=10203203818926027&fb_action_types=og.likes&fb_source=feed_opengraph&action_object_map={"10203203818926027":111575672334396}&action_type_map={"10203203818926027":"og.likes"}&action_ref_map=[]
        Web of Trust


      • otakoppi kirjoitti:

        RAAMATTU KANNESTA KANTEEN !

        Jukka Norvannon jaksoon Kuolema erottaa !
        ( siis sielun ja ruumiin toisistaan )

        Jukka Norvanto: "Kuolema ei siis tarkoita että ihminen menettäisi kuolemassa persoonallisuutensa, vaan jatkaa elämäänsä tuonelassa...me ihmiset joudumme tavallaan välitilaan..."

        Luuk 16:19-17:6

        http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/uusi-testamentti/luukkaan-evankeliumi/349?fb_action_ids=10203203818926027&fb_action_types=og.likes&fb_source=feed_opengraph&action_object_map={"10203203818926027":111575672334396}&action_type_map={"10203203818926027":"og.likes"}&action_ref_map=[]
        Web of Trust

        Ja tässä vähän lisäksi mietittävää:

        Paavali kertoo itsestään:

        2Kor 12:2-4 "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
        Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää-
        temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua."

        Ja sitten tämä:

        Jeesus sanoo:

        Matt 22:31-32 "Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
        'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

        Jeesus tässä sanoo näiden Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin
        OLEVAN ELÄVIÄ !

        Eli he ovat Jeesuksen mielestä elävinä jossain...

        Ja missähän Paavali mahtoi "ruumiista irtautumiskokemuksessaan" käydä
        ja missähän ovat nämä edesmenneet Jumalan miehet ?

        No tietenkin siellä "Aabrahamin helmassa", "Paratiisissa" = Tuonelassa ! :)


      • otakoppi kirjoitti:

        Ja tässä vähän lisäksi mietittävää:

        Paavali kertoo itsestään:

        2Kor 12:2-4 "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
        Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää-
        temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua."

        Ja sitten tämä:

        Jeesus sanoo:

        Matt 22:31-32 "Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
        'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

        Jeesus tässä sanoo näiden Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin
        OLEVAN ELÄVIÄ !

        Eli he ovat Jeesuksen mielestä elävinä jossain...

        Ja missähän Paavali mahtoi "ruumiista irtautumiskokemuksessaan" käydä
        ja missähän ovat nämä edesmenneet Jumalan miehet ?

        No tietenkin siellä "Aabrahamin helmassa", "Paratiisissa" = Tuonelassa ! :)

        Pikkuselvennöksenä tähän pieni juttu

        EI JUMALA "HERÄTTÄNYT" JEESUSTA MISTÄÄN !!!!

        Jeesuksen ruumis vietiin hautaan mutta Jeesus itse meni tuonelaan oli tuonelassa ihan tajuissaan ja "saarnasi siellä myös hengille"
        (1 Piet 3:18,19/4:6) " Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.
        Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille...
        Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää."

        JA SITTEN JEESUS PALASI ITSE RUUMIISEENSA 3 PVÄ KULUTTUA JA NOUSI YLÖS KUOLLEISTA !

        JEESUKSELLA OLI VALTA TEHDÄ NÄIN !

        Joh 10:17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        10:18 Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

        vrt: Ryövärin ja Jeesuksen viimeinen päivä: ( Luuk 23:42,43)

        "Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
        Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

        MUISTA MINUA KUN TULET....(jatkuu)
        JO TÄNÄÄN PITÄÄ OLET MINUN KANSSANI PARATIISISSA...

        Apostolinen uskontunnustus (n100-200 luvulta)

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

        ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        ASTUI ALAS TUONELAAN, !!!! :O
        NOUSI KOLMANTENA PÄIVÄNÄ KUOLLEISTA,!!!! :O
        ASTUI YLÖS TAIVAISIIN,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Apostolinen_uskontunnustus
        Web of Trust


      • otakoppi kirjoitti:

        Pikkuselvennöksenä tähän pieni juttu

        EI JUMALA "HERÄTTÄNYT" JEESUSTA MISTÄÄN !!!!

        Jeesuksen ruumis vietiin hautaan mutta Jeesus itse meni tuonelaan oli tuonelassa ihan tajuissaan ja "saarnasi siellä myös hengille"
        (1 Piet 3:18,19/4:6) " Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.
        Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille...
        Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää."

        JA SITTEN JEESUS PALASI ITSE RUUMIISEENSA 3 PVÄ KULUTTUA JA NOUSI YLÖS KUOLLEISTA !

        JEESUKSELLA OLI VALTA TEHDÄ NÄIN !

        Joh 10:17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        10:18 Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

        vrt: Ryövärin ja Jeesuksen viimeinen päivä: ( Luuk 23:42,43)

        "Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
        Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

        MUISTA MINUA KUN TULET....(jatkuu)
        JO TÄNÄÄN PITÄÄ OLET MINUN KANSSANI PARATIISISSA...

        Apostolinen uskontunnustus (n100-200 luvulta)

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

        ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        ASTUI ALAS TUONELAAN, !!!! :O
        NOUSI KOLMANTENA PÄIVÄNÄ KUOLLEISTA,!!!! :O
        ASTUI YLÖS TAIVAISIIN,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Apostolinen_uskontunnustus
        Web of Trust

        Tässä lainaus teologisesta artikkelista..."Onko ihminen elossa kuoltuaankin?"

        "Jeesuksen kertomusta Rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta vähän vastaava juutalainen legenda (Talmudista, Hagiga II, 77d) kertoo näkyjen muodossa, miten koko kaupungin hautaan saattama tullivirkamies tuonelassa kurotti kieltänsä joen vettä kohti, muttei ylettynyt, kun sen sijaan unohdettuna haudattu kulki vesilähteiden kostuttamassa ihanassa puutarhassa.

        JA MITÄ APOSTOLIEN JÄLKEINEN SUKUPOLVI USKOI?

        Täydennykseksi tähän artikkeliini "Onko ihminen elossa kuoltuaankin?" olen katsonut aiheelliseksi valaista välittömästi apostolisen ajan jälkeen eläneitten kristittyjen uskoa parilla esimerkillä. Teen sen siten, että lainaan ensin kohdan ensimmäisen Kleemensin kirjeestä. Tämä kirje on kirjoitettu samoihin aikoihin kuin Ilmestyskirjakin, ehkä hiukan myöhemmin. Kirkkoisä Eusebiuksen mukaan Kleemens oli Rooman seurakunnan paimenena vuosina 92-101, ja tämä Kleemens roomalaisen kirje korinttilaisille on ajoitettu kirjoitetuksi jo vuonna 95.

        Tämän kirjeen 5 luku on erittäin mielenkiintoinen, ja kuuluu kreikankielisen alkutekstin mukaisena käännöksenäni seuraavasti:

        "Mutta lakataksemme vanhan ajan esimerkeistä, siirtykäämme meitä lähimpiin kilvoittelijoihin. Ammentakaamme meidän sukupolvemme pelottomista esimerkeistä. Kateuden ja turmeluksen tähden suurimmat ja vanhurskaimmat pylväät kärsivät vainoa ja kilpailivat kuolemaan asti. Asettakaamme meidän silmiemme eteen hyvät apostolit: Pietarin, joka väärämielisen kateuden tähden, ei kerran eikä kahdesti, vaan useamman kerran kärsi vaivoja, ja näin todistettuaan hän meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan. Kateuden ja riidan tähden Paavali osoitti kärsivällisyyden voittopalkinnon, seitsemästi kahleita kannettuaan, maasta karkoitettuna, kivitettynä, julistusta suoritettuaan sekä idässä että lännessä, hän saavutti hänen pelottoman uskonsa maineen. Opetettuaan vanhurskautta koko maailmalle ja lännen äärelle tultuaan, ja todistettuaan vallanpitäjille, näin hän poistui maailmasta ja hänet otettiin ylös pyhään paikkaan, tultuaan kärsivällisyyden suurimmaksi malliksi."

        Kleemensin ilmaisut siitä kuinka Pietari "meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan" ja kuinka Paavali "poistui tästä maailmasta ja otettiin ylös pyhään paikkaan" eivät ole tulkittavissa kuin yhdellä tavalla. Kleemens uskoi heidän elävän tietoista elämää pyhässä paikassa. Kleemens tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman.

        Hiukan Kleemensiä nuorempi oli marttyyri Polykarpos, joka ainakin 86 vuotiaana kärsi marttyyrikuoleman vuonna 155 tai 156. Polykarpoksen kirjeessä filippiläisille on yhdeksäs luku mielenkiintoinen.

        Luvun alussa Polykarpos kehoittaa lukijoitaan tottelemaan vanhurskauden sanaa, ja kestävyydessä osoittamaan kaikkea sitä kärsivällisyyttä, jata he omin silmin näkivät marttyyreina kuolleissa aikalaisissaan Ignatioksessa, Zootimuksessa ja Rufuksessa, kuten myös muissa teikäläisissä ja itse Paavalissa ja toisissa apostoleissa.

        Sitten Polykarpos jatkaa:

        "Vakuuttuneina, että nämä kaikki eivät juosseet turhaan, vaan uskossa ja vanhurskaudessa, ja että he ovat nyt heille arvollisessa paikassa Herran luona, jonka kanssa he yhdessä ovat kärsineet. ..."

        Taaskaan ei jää epäilystä siitä, etteikö Polykarposkin uskonut kristittyjen kuolemanjälkeiseen tietoiseen elämään, vieläpä välittömästi kuoleman jälkeen. Polykarposkin uskoi marttyyrien elävän tietoista elämää pyhässä paikassa. Polykarposkaan tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman."

        ___________________________

        ELI MITÄ TÄSTÄ VOI PÄÄTELLÄ...
        Myös Juutalaiset ja Apostoliset alkukristityt uskoi elävään sieluun, joka eroaa
        ruumiista ihmisen kuollessa !


      • Usko parka!
        otakoppi kirjoitti:

        Tässä lainaus teologisesta artikkelista..."Onko ihminen elossa kuoltuaankin?"

        "Jeesuksen kertomusta Rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta vähän vastaava juutalainen legenda (Talmudista, Hagiga II, 77d) kertoo näkyjen muodossa, miten koko kaupungin hautaan saattama tullivirkamies tuonelassa kurotti kieltänsä joen vettä kohti, muttei ylettynyt, kun sen sijaan unohdettuna haudattu kulki vesilähteiden kostuttamassa ihanassa puutarhassa.

        JA MITÄ APOSTOLIEN JÄLKEINEN SUKUPOLVI USKOI?

        Täydennykseksi tähän artikkeliini "Onko ihminen elossa kuoltuaankin?" olen katsonut aiheelliseksi valaista välittömästi apostolisen ajan jälkeen eläneitten kristittyjen uskoa parilla esimerkillä. Teen sen siten, että lainaan ensin kohdan ensimmäisen Kleemensin kirjeestä. Tämä kirje on kirjoitettu samoihin aikoihin kuin Ilmestyskirjakin, ehkä hiukan myöhemmin. Kirkkoisä Eusebiuksen mukaan Kleemens oli Rooman seurakunnan paimenena vuosina 92-101, ja tämä Kleemens roomalaisen kirje korinttilaisille on ajoitettu kirjoitetuksi jo vuonna 95.

        Tämän kirjeen 5 luku on erittäin mielenkiintoinen, ja kuuluu kreikankielisen alkutekstin mukaisena käännöksenäni seuraavasti:

        "Mutta lakataksemme vanhan ajan esimerkeistä, siirtykäämme meitä lähimpiin kilvoittelijoihin. Ammentakaamme meidän sukupolvemme pelottomista esimerkeistä. Kateuden ja turmeluksen tähden suurimmat ja vanhurskaimmat pylväät kärsivät vainoa ja kilpailivat kuolemaan asti. Asettakaamme meidän silmiemme eteen hyvät apostolit: Pietarin, joka väärämielisen kateuden tähden, ei kerran eikä kahdesti, vaan useamman kerran kärsi vaivoja, ja näin todistettuaan hän meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan. Kateuden ja riidan tähden Paavali osoitti kärsivällisyyden voittopalkinnon, seitsemästi kahleita kannettuaan, maasta karkoitettuna, kivitettynä, julistusta suoritettuaan sekä idässä että lännessä, hän saavutti hänen pelottoman uskonsa maineen. Opetettuaan vanhurskautta koko maailmalle ja lännen äärelle tultuaan, ja todistettuaan vallanpitäjille, näin hän poistui maailmasta ja hänet otettiin ylös pyhään paikkaan, tultuaan kärsivällisyyden suurimmaksi malliksi."

        Kleemensin ilmaisut siitä kuinka Pietari "meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan" ja kuinka Paavali "poistui tästä maailmasta ja otettiin ylös pyhään paikkaan" eivät ole tulkittavissa kuin yhdellä tavalla. Kleemens uskoi heidän elävän tietoista elämää pyhässä paikassa. Kleemens tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman.

        Hiukan Kleemensiä nuorempi oli marttyyri Polykarpos, joka ainakin 86 vuotiaana kärsi marttyyrikuoleman vuonna 155 tai 156. Polykarpoksen kirjeessä filippiläisille on yhdeksäs luku mielenkiintoinen.

        Luvun alussa Polykarpos kehoittaa lukijoitaan tottelemaan vanhurskauden sanaa, ja kestävyydessä osoittamaan kaikkea sitä kärsivällisyyttä, jata he omin silmin näkivät marttyyreina kuolleissa aikalaisissaan Ignatioksessa, Zootimuksessa ja Rufuksessa, kuten myös muissa teikäläisissä ja itse Paavalissa ja toisissa apostoleissa.

        Sitten Polykarpos jatkaa:

        "Vakuuttuneina, että nämä kaikki eivät juosseet turhaan, vaan uskossa ja vanhurskaudessa, ja että he ovat nyt heille arvollisessa paikassa Herran luona, jonka kanssa he yhdessä ovat kärsineet. ..."

        Taaskaan ei jää epäilystä siitä, etteikö Polykarposkin uskonut kristittyjen kuolemanjälkeiseen tietoiseen elämään, vieläpä välittömästi kuoleman jälkeen. Polykarposkin uskoi marttyyrien elävän tietoista elämää pyhässä paikassa. Polykarposkaan tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman."

        ___________________________

        ELI MITÄ TÄSTÄ VOI PÄÄTELLÄ...
        Myös Juutalaiset ja Apostoliset alkukristityt uskoi elävään sieluun, joka eroaa
        ruumiista ihmisen kuollessa !

        Se on vaan niin kaikesta todistelusta huolimatta, että luterilaisen pitää uskoa heräävänsä kuolleista sitten joskus vasta "aikojen" lopussa...jos sittenkään!


      • Usko parka! kirjoitti:

        Se on vaan niin kaikesta todistelusta huolimatta, että luterilaisen pitää uskoa heräävänsä kuolleista sitten joskus vasta "aikojen" lopussa...jos sittenkään!

        RAAMATTU kertoo kaksi samanlaista ennustusta, jonka antaa
        saman niminen henkilö...ja Raamatun alkukielikin sen todistaa, että kyseessä on sama henkilö...
        שְׁמוּאֵ֔ל= she·mu·'el = Samuel !

        ENNEN

        1. Sam. 15:27 Kun sitten Samuel kääntyi menemään pois, tarttui Saul hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi.
        15:28 Ja Samuel (she·mu·'el,) sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/15-28.htm
        Web of Trust











        JA JÄLKEEN

        1Sam28:16 Mutta Samuel (she·mu·'el,) vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
        28:17 Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille.
        28:18 Kun sinä et kuullut Herran ääntä etkä tehnyt Amalekille, mitä hänen hehkuva vihansa vaati, sentähden Herra on tänä päivänä tehnyt sinulle tämän.
        28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-16.htm
        Web of Trust










        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-19.htm
        Web of Trust










        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-20.htm
        Web of Trust











        Eikö olekin kummallista... sama henkilö ja sama ennustus...
        ennen:
        "Ja Samuel sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."
        ja jälkeen:
        " Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille."

        Näin RAAMATTU KERTOO JA RAAMATTU EI VALEHTELE...EIHÄN ?

        __________________________________

        Ja sitten toisen ennustuksen lopputulos:
        ENNUSTUS:
        1Sam28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."

        JA LOPPUTULOS:
        1 Sam 31:6 "Niin kuolivat sinä päivänä yhdessä Saul, hänen kolme poikaansa ja hänen aseenkantajansa ynnä kaikki hänen miehensä."

        JA NÄIN TOTEUTUU PROFEETTA SAMUELIN TOINENKIN ENNUSTUS !

        ELI HERÄÄ KYSYMYS....
        VALEHTELEEKO RAAMATTU VAI ADVENTISTIT/JEHOVAN TODISTAJAT
        KUOLLEITTEN TIEDOTTOMASTA TILASTA ? :O

        JOMPIKUMPI VALEHTELEE !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        RAAMATTU kertoo kaksi samanlaista ennustusta, jonka antaa
        saman niminen henkilö...ja Raamatun alkukielikin sen todistaa, että kyseessä on sama henkilö...
        שְׁמוּאֵ֔ל= she·mu·'el = Samuel !

        ENNEN

        1. Sam. 15:27 Kun sitten Samuel kääntyi menemään pois, tarttui Saul hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi.
        15:28 Ja Samuel (she·mu·'el,) sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/15-28.htm
        Web of Trust











        JA JÄLKEEN

        1Sam28:16 Mutta Samuel (she·mu·'el,) vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
        28:17 Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille.
        28:18 Kun sinä et kuullut Herran ääntä etkä tehnyt Amalekille, mitä hänen hehkuva vihansa vaati, sentähden Herra on tänä päivänä tehnyt sinulle tämän.
        28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."
        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-16.htm
        Web of Trust










        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-19.htm
        Web of Trust










        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-20.htm
        Web of Trust











        Eikö olekin kummallista... sama henkilö ja sama ennustus...
        ennen:
        "Ja Samuel sanoi hänelle: Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi."
        ja jälkeen:
        " Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille."

        Näin RAAMATTU KERTOO JA RAAMATTU EI VALEHTELE...EIHÄN ?

        __________________________________

        Ja sitten toisen ennustuksen lopputulos:
        ENNUSTUS:
        1Sam28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."

        JA LOPPUTULOS:
        1 Sam 31:6 "Niin kuolivat sinä päivänä yhdessä Saul, hänen kolme poikaansa ja hänen aseenkantajansa ynnä kaikki hänen miehensä."

        JA NÄIN TOTEUTUU PROFEETTA SAMUELIN TOINENKIN ENNUSTUS !

        ELI HERÄÄ KYSYMYS....
        VALEHTELEEKO RAAMATTU VAI ADVENTISTIT/JEHOVAN TODISTAJAT
        KUOLLEITTEN TIEDOTTOMASTA TILASTA ? :O

        JOMPIKUMPI VALEHTELEE !

        VÄÄRISTELYÄ ON TÄMÄ ADVENTISTIEN OPPI:

        Lainausta:Adventtiseurakunta 28 opinkohtaa:
        "Näin ollen Jumalalla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, mitä tapahtui En-Dorissa. Kuolleena Samuelina esiintyvä demonihenki eksytti Saulin; hän ei nähnyt todellista Samuelia. Noita näki vanhan miehen hahmon, jonka Saul päätteli olevan Samuel "
        _________________________

        ELI RAAMATUN ALKUKIELI SELVÄSTI OSOITTAA, ETTÄ KYSYMYKSESSÄ
        ON OIKEA PROFEETTA SAMUEL !

        jatkuu lainaus...28 opinkohtaa...
        "Tämä spiritistinen istunto toi Saulille epätoivoa, ei toivoa. Seuraavana päivänä hän teki itsemurhan (1. Sam. 31:4). Kuitenkin nk. Samuel oli ennustanut, että tuona päivänä Saul poikineen olisi hänen luonaan (1. Sam. 28:19).

        http://salo.adventist.fi/28-opinkohtaa-kuolema
        Web of Trust
        ______________________________

        Aikas hassua spekulaatiota ja ovelaa harhautusta...
        Ensinnäkin Samuel ennusti, " huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni"
        eli missä ? TUONELASSA !
        ja sitten 1Sam31:3-6 Ja kun taistelu kiihtyi ankaraksi Saulia vastaan ja jousimiehet keksivät hänet, joutui hän suureen hätään jousimiesten ahdistaessa.
        Ja Saul sanoi aseenkantajallensa: "Paljasta miekkasi ja lävistä sillä minut, etteivät nuo ympärileikkaamattomat tulisi lävistämään minua ja pitämään minua pilkkanaan". Mutta hänen aseenkantajansa ei tahtonut, sillä hän pelkäsi kovin. Niin Saul itse otti miekan ja heittäytyi siihen.
        Mutta kun hänen aseenkantajansa näki, että Saul oli kuollut, heittäytyi hänkin miekkaansa ja kuoli hänen kanssansa.
        Niin kuolivat sinä päivänä yhdessä Saul, hänen kolme poikaansa ja hänen aseenkantajansa ynnä kaikki hänen miehensä."

        JA NÄIN SIIS ENNUSTUS TOTEUTUU JA SAULIN JA POIKIEN SIELUT SIIRTYY SAMUELIN LUO TUONELAAN !
        Ja tavallaan Saul ei tee itsemurhaa vaan pyytää ensin aseenkantajaa auttamaan asiassa mutta syyhän oli se että Sotilas Saul ei halunnut jäädä filistelialaisten käsiin kidutettavaksi ja häpäistäväksi !
        ns. tämä adventistien edellä kuvaama epätoivoinen itsemurha on aivan eri asia... Kysymys on sotilaan kunniasta ! :O

        MUTTA SUMMA SUMMARUM

        SAMA VALEHTELU JATKUU SIIS ADVENTISTIEN PUOLELLA KUIN
        MYÖS JEHOVIEN PUOLELLA...

        RAAMATUN ALKUTEKSTI VAAN ROSKIIN JA VALHETTA KEHIIN !!!!

        Jehovan todistajat ovat selvittäneet tämän kiusallisen tilanteen niin että he ovat tähän Samuelin nimeen lisänneet joka kohdassa (1Sam28 luvussa) omavaltaisesti LAINAUSMERKIT, että oppi kuolleitten tiedottomuudesta toimisi ja näin he myös "demonisoivat" profeetta Samuelin !

        SAMOJA VALHETTELIJOITA MOLEMMAT !

        "Silloin Saul tajusi, että se oli ”Samuel”, ja niin hän kumartui syvään kasvot maata kohti ja heittäytyi maahan."
        Jehovien käännös:
        http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/1-samuelin-kirja/28/



        Ja OIKEA RAAMATTU:

        שְׁמוּאֵל֙ = she·mu·'el vai·yo·mer sha·'ul, =
        Samuel said to Saul = Samuel sanoi Saulille !

        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-15.htm


      • otakops
        otakoppi kirjoitti:

        Tässä lainaus teologisesta artikkelista..."Onko ihminen elossa kuoltuaankin?"

        "Jeesuksen kertomusta Rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta vähän vastaava juutalainen legenda (Talmudista, Hagiga II, 77d) kertoo näkyjen muodossa, miten koko kaupungin hautaan saattama tullivirkamies tuonelassa kurotti kieltänsä joen vettä kohti, muttei ylettynyt, kun sen sijaan unohdettuna haudattu kulki vesilähteiden kostuttamassa ihanassa puutarhassa.

        JA MITÄ APOSTOLIEN JÄLKEINEN SUKUPOLVI USKOI?

        Täydennykseksi tähän artikkeliini "Onko ihminen elossa kuoltuaankin?" olen katsonut aiheelliseksi valaista välittömästi apostolisen ajan jälkeen eläneitten kristittyjen uskoa parilla esimerkillä. Teen sen siten, että lainaan ensin kohdan ensimmäisen Kleemensin kirjeestä. Tämä kirje on kirjoitettu samoihin aikoihin kuin Ilmestyskirjakin, ehkä hiukan myöhemmin. Kirkkoisä Eusebiuksen mukaan Kleemens oli Rooman seurakunnan paimenena vuosina 92-101, ja tämä Kleemens roomalaisen kirje korinttilaisille on ajoitettu kirjoitetuksi jo vuonna 95.

        Tämän kirjeen 5 luku on erittäin mielenkiintoinen, ja kuuluu kreikankielisen alkutekstin mukaisena käännöksenäni seuraavasti:

        "Mutta lakataksemme vanhan ajan esimerkeistä, siirtykäämme meitä lähimpiin kilvoittelijoihin. Ammentakaamme meidän sukupolvemme pelottomista esimerkeistä. Kateuden ja turmeluksen tähden suurimmat ja vanhurskaimmat pylväät kärsivät vainoa ja kilpailivat kuolemaan asti. Asettakaamme meidän silmiemme eteen hyvät apostolit: Pietarin, joka väärämielisen kateuden tähden, ei kerran eikä kahdesti, vaan useamman kerran kärsi vaivoja, ja näin todistettuaan hän meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan. Kateuden ja riidan tähden Paavali osoitti kärsivällisyyden voittopalkinnon, seitsemästi kahleita kannettuaan, maasta karkoitettuna, kivitettynä, julistusta suoritettuaan sekä idässä että lännessä, hän saavutti hänen pelottoman uskonsa maineen. Opetettuaan vanhurskautta koko maailmalle ja lännen äärelle tultuaan, ja todistettuaan vallanpitäjille, näin hän poistui maailmasta ja hänet otettiin ylös pyhään paikkaan, tultuaan kärsivällisyyden suurimmaksi malliksi."

        Kleemensin ilmaisut siitä kuinka Pietari "meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan" ja kuinka Paavali "poistui tästä maailmasta ja otettiin ylös pyhään paikkaan" eivät ole tulkittavissa kuin yhdellä tavalla. Kleemens uskoi heidän elävän tietoista elämää pyhässä paikassa. Kleemens tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman.

        Hiukan Kleemensiä nuorempi oli marttyyri Polykarpos, joka ainakin 86 vuotiaana kärsi marttyyrikuoleman vuonna 155 tai 156. Polykarpoksen kirjeessä filippiläisille on yhdeksäs luku mielenkiintoinen.

        Luvun alussa Polykarpos kehoittaa lukijoitaan tottelemaan vanhurskauden sanaa, ja kestävyydessä osoittamaan kaikkea sitä kärsivällisyyttä, jata he omin silmin näkivät marttyyreina kuolleissa aikalaisissaan Ignatioksessa, Zootimuksessa ja Rufuksessa, kuten myös muissa teikäläisissä ja itse Paavalissa ja toisissa apostoleissa.

        Sitten Polykarpos jatkaa:

        "Vakuuttuneina, että nämä kaikki eivät juosseet turhaan, vaan uskossa ja vanhurskaudessa, ja että he ovat nyt heille arvollisessa paikassa Herran luona, jonka kanssa he yhdessä ovat kärsineet. ..."

        Taaskaan ei jää epäilystä siitä, etteikö Polykarposkin uskonut kristittyjen kuolemanjälkeiseen tietoiseen elämään, vieläpä välittömästi kuoleman jälkeen. Polykarposkin uskoi marttyyrien elävän tietoista elämää pyhässä paikassa. Polykarposkaan tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman."

        ___________________________

        ELI MITÄ TÄSTÄ VOI PÄÄTELLÄ...
        Myös Juutalaiset ja Apostoliset alkukristityt uskoi elävään sieluun, joka eroaa
        ruumiista ihmisen kuollessa !

        ....Eli tässä tämän teologisen kirjoituksen josta olen tähän vain lainannut tämän historiallisen osan, niin
        sen artikkelin " onko ihminen elossa kuoltuaankin?" kirjoittajan loppupäätelmää:

        "Omasta puolestani minun on tunnustettava (monien Raamatun kohtien päinvastaisista selitysvaihtoehtojen esittämisistä huolimatta) seuraavaa:

        Jos haluan nähdä Raamatun opetuksen yhtenäisenä kokonaisuutena, joudun todellakin olettamaan välitilan ja lopputilan olemassaolot erikseen. Edelleen minun on tunnustettava (joidenkin raamatunkohtien päinvastaisista selitysvaihtoehtojen esittämisistä huolimatta), että monet Raamattumme kirjoittajista näyttävät todellakin uskoneen ihmisen sielunelämän jatkumiseen välittömästi ruumiillisen elämän jälkeen. Mutta ovatko he uskossaan oikeassa? Onko mahdollista, että he ovat sittenkin erehtyneet?"


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        ....Eli tässä tämän teologisen kirjoituksen josta olen tähän vain lainannut tämän historiallisen osan, niin
        sen artikkelin " onko ihminen elossa kuoltuaankin?" kirjoittajan loppupäätelmää:

        "Omasta puolestani minun on tunnustettava (monien Raamatun kohtien päinvastaisista selitysvaihtoehtojen esittämisistä huolimatta) seuraavaa:

        Jos haluan nähdä Raamatun opetuksen yhtenäisenä kokonaisuutena, joudun todellakin olettamaan välitilan ja lopputilan olemassaolot erikseen. Edelleen minun on tunnustettava (joidenkin raamatunkohtien päinvastaisista selitysvaihtoehtojen esittämisistä huolimatta), että monet Raamattumme kirjoittajista näyttävät todellakin uskoneen ihmisen sielunelämän jatkumiseen välittömästi ruumiillisen elämän jälkeen. Mutta ovatko he uskossaan oikeassa? Onko mahdollista, että he ovat sittenkin erehtyneet?"

        Ps. Tämän artikkelin kirjoittaja siteeraa usein Aimo T Nikolaisen kirjoituksia, joka toimi
        Helsingin yliopiston eksegetiikan professorina 1946–1972 sekä teologisen tiedekunnan dekaanina 1954–1969...
        Hän oli yksi suurimmista puhujista sen puolesta, että ihmisellä ei olisi
        "kuolematonta sielua" ja näin vaikutti moniin nykyisiin luterilaisiin "liberaaliteologeihin" tällä tavoin !
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Aimo_T._Nikolainen


      • tiedoksenne.
        otakops kirjoitti:

        Ps. Tämän artikkelin kirjoittaja siteeraa usein Aimo T Nikolaisen kirjoituksia, joka toimi
        Helsingin yliopiston eksegetiikan professorina 1946–1972 sekä teologisen tiedekunnan dekaanina 1954–1969...
        Hän oli yksi suurimmista puhujista sen puolesta, että ihmisellä ei olisi
        "kuolematonta sielua" ja näin vaikutti moniin nykyisiin luterilaisiin "liberaaliteologeihin" tällä tavoin !
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Aimo_T._Nikolainen

        Yksi Aimo T Nikolaisen hedelmiä oli KR92 liberaali käännös.


        "Vuonna 1973 Nikolainen valittiin johtamaan raamatunkäännöskomiteaa, joka pyrki Raamatun modernimpaan suomennokseen. Tähän tehtävään hän paneutui tarmokkaasti varsinkin jäätyään eläkkeelle. Komitean työ jatkui vuoteen 1990 ja Uusi kirkkoraamattu hyväksyttiin 1992."
        http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/3093/


      • otakops
        tiedoksenne. kirjoitti:

        Yksi Aimo T Nikolaisen hedelmiä oli KR92 liberaali käännös.


        "Vuonna 1973 Nikolainen valittiin johtamaan raamatunkäännöskomiteaa, joka pyrki Raamatun modernimpaan suomennokseen. Tähän tehtävään hän paneutui tarmokkaasti varsinkin jäätyään eläkkeelle. Komitean työ jatkui vuoteen 1990 ja Uusi kirkkoraamattu hyväksyttiin 1992."
        http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/3093/

        ...Ja siitä seurasikin varmasti osittain SIELU-sanan suurta katoa !
        Nimittäin Sielu-sana esiintyi 1938 vuoden raamatussa 332 kertaa
        ja nyt 1992 vuoden käännöksessä vain 65 jakeessa ! :O


      • tiedkosenne.
        otakops kirjoitti:

        ...Ja siitä seurasikin varmasti osittain SIELU-sanan suurta katoa !
        Nimittäin Sielu-sana esiintyi 1938 vuoden raamatussa 332 kertaa
        ja nyt 1992 vuoden käännöksessä vain 65 jakeessa ! :O

        Niinpä :)


      • Usko parka! kirjoitti:

        Se on vaan niin kaikesta todistelusta huolimatta, että luterilaisen pitää uskoa heräävänsä kuolleista sitten joskus vasta "aikojen" lopussa...jos sittenkään!

        Luterilainen ei herää jos ei herätetä,se heräättäjä Jeesus kristus joko elämän ylös nousemukseen tai tuomion ylösnousemukseen,nämä kaika olin paikka on ihmisellä jompi kumpi.

        Usko parka!


      • lirho
        otakoppi kirjoitti:

        Tämä vielä tähän jatkoksi: Raamatun miesten viimeinen päivä !!!!

        Johdanto:

        " Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää." (Joh 5:25)
        " Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh 11:24-26)

        Kuolemaa ei ole.
        Kun sydän väsyy,ruumis jää ja maatuu,sielu jättää maallisen.
        Sielu tapaa Rakkauden,Jeesuksen.Lämpö ja ilo.


      • sokeat neuvojat !
        Kopittelija007 kirjoitti:

        VÄÄRISTELYÄ ON TÄMÄ ADVENTISTIEN OPPI:

        Lainausta:Adventtiseurakunta 28 opinkohtaa:
        "Näin ollen Jumalalla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, mitä tapahtui En-Dorissa. Kuolleena Samuelina esiintyvä demonihenki eksytti Saulin; hän ei nähnyt todellista Samuelia. Noita näki vanhan miehen hahmon, jonka Saul päätteli olevan Samuel "
        _________________________

        ELI RAAMATUN ALKUKIELI SELVÄSTI OSOITTAA, ETTÄ KYSYMYKSESSÄ
        ON OIKEA PROFEETTA SAMUEL !

        jatkuu lainaus...28 opinkohtaa...
        "Tämä spiritistinen istunto toi Saulille epätoivoa, ei toivoa. Seuraavana päivänä hän teki itsemurhan (1. Sam. 31:4). Kuitenkin nk. Samuel oli ennustanut, että tuona päivänä Saul poikineen olisi hänen luonaan (1. Sam. 28:19).

        http://salo.adventist.fi/28-opinkohtaa-kuolema
        Web of Trust
        ______________________________

        Aikas hassua spekulaatiota ja ovelaa harhautusta...
        Ensinnäkin Samuel ennusti, " huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni"
        eli missä ? TUONELASSA !
        ja sitten 1Sam31:3-6 Ja kun taistelu kiihtyi ankaraksi Saulia vastaan ja jousimiehet keksivät hänet, joutui hän suureen hätään jousimiesten ahdistaessa.
        Ja Saul sanoi aseenkantajallensa: "Paljasta miekkasi ja lävistä sillä minut, etteivät nuo ympärileikkaamattomat tulisi lävistämään minua ja pitämään minua pilkkanaan". Mutta hänen aseenkantajansa ei tahtonut, sillä hän pelkäsi kovin. Niin Saul itse otti miekan ja heittäytyi siihen.
        Mutta kun hänen aseenkantajansa näki, että Saul oli kuollut, heittäytyi hänkin miekkaansa ja kuoli hänen kanssansa.
        Niin kuolivat sinä päivänä yhdessä Saul, hänen kolme poikaansa ja hänen aseenkantajansa ynnä kaikki hänen miehensä."

        JA NÄIN SIIS ENNUSTUS TOTEUTUU JA SAULIN JA POIKIEN SIELUT SIIRTYY SAMUELIN LUO TUONELAAN !
        Ja tavallaan Saul ei tee itsemurhaa vaan pyytää ensin aseenkantajaa auttamaan asiassa mutta syyhän oli se että Sotilas Saul ei halunnut jäädä filistelialaisten käsiin kidutettavaksi ja häpäistäväksi !
        ns. tämä adventistien edellä kuvaama epätoivoinen itsemurha on aivan eri asia... Kysymys on sotilaan kunniasta ! :O

        MUTTA SUMMA SUMMARUM

        SAMA VALEHTELU JATKUU SIIS ADVENTISTIEN PUOLELLA KUIN
        MYÖS JEHOVIEN PUOLELLA...

        RAAMATUN ALKUTEKSTI VAAN ROSKIIN JA VALHETTA KEHIIN !!!!

        Jehovan todistajat ovat selvittäneet tämän kiusallisen tilanteen niin että he ovat tähän Samuelin nimeen lisänneet joka kohdassa (1Sam28 luvussa) omavaltaisesti LAINAUSMERKIT, että oppi kuolleitten tiedottomuudesta toimisi ja näin he myös "demonisoivat" profeetta Samuelin !

        SAMOJA VALHETTELIJOITA MOLEMMAT !

        "Silloin Saul tajusi, että se oli ”Samuel”, ja niin hän kumartui syvään kasvot maata kohti ja heittäytyi maahan."
        Jehovien käännös:
        http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/1-samuelin-kirja/28/



        Ja OIKEA RAAMATTU:

        שְׁמוּאֵל֙ = she·mu·'el vai·yo·mer sha·'ul, =
        Samuel said to Saul = Samuel sanoi Saulille !

        http://biblehub.com/lexicon/1_samuel/28-15.htm

        Mikä lienet miehiäsi, mutta ei tuo sinunkaan julistuksesi paljon meikäläistä kiinnosta ! Tyhjät pöntöt kolisee eniten !


      • sokeat neuvojat ! kirjoitti:

        Mikä lienet miehiäsi, mutta ei tuo sinunkaan julistuksesi paljon meikäläistä kiinnosta ! Tyhjät pöntöt kolisee eniten !

        Mitä onko keskikoulun luokanvalvojani herännyt kummittelemaan kun hän "vanha piika" sanoi minulle juuri noin " Tyhjät tynnyrit kolisee eniten" ja toinen oli, että " Sinä se menet aina siitä kohdasta mistä aita on matalin" :D
        Mutta muuten ihan kiva ope oli, että rauhaa vaan hänen sielulleen sinne tuonelaan ! :)

        Kummallista muuten ... vaikka kirjoitukseni ei sinua kiinnosta, niin kuitenkin luit ja kommentoit... :O


    • otakops

      Lisäystä kohtaan:

      - Ryövärin viimeinen päivä: ( Luuk 23:42,43)

      " Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
      Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
      _________________________________

      Kun tutkimme tuota Adventistien / Jehovien kaksoispilkun väärin asetellelua eri kohtaan, niin pitää ottaa huomioon myös tuo edellinen jae ja sen asiayhteys ja ryövärin pyyntö:
      " Muista minua kun tulet valtakuntaasi "
      Ja Jeesus vastaa: "Jo tänään olet oleva kanssani paratiisissa" !

      eli " Muista minua kun tulet" ja jatko" Jo tänään minun kanssani paratiisissa" !

      Ja kyllä varmasti lohdutti ryöväriä ristillä nämä Jeesuksen sanat " Jo tänään"...
      Kuvittelepa itsesi ryövärin asemaan...

      Ja toiseksi !

      ... kun etsitään näitä Jeesuksen " totisesti, totisesti minä sanon sinulle" sanontoja, niin niitä löytyy raamatun sivuilta useampia mutta yhdessäkään muussa ei ole tätä muka lisäsanaa "tänä päivänä" eli sen siirtäminen tähän amen = totisesti yhteyteen ei ole loogista ! eikä vastaa muita raamatunkohtia ollenkaan...

      VERTAA SIIS esim:
      Joh 3:3 -"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
      3:5 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
      3:11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
      8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
      8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
      Joh 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
      10:1 "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
      Luuk18:17 Totisesti minä sanon teille:

      ELI ESIM. NÄISSÄ EDELLÄ MAINITUISSA JEESUKSEN TAVANOMAISISSA SANONNOISSA SANOA NÄIN, NIIN EI MISTÄÄN LÖYDY TÄTÄ LISÄSANAA ..."TÄNÄÄN" ! :O

      ELI NÄIN PÄÄTELLEN ON TÄYSIN EPÄLOOGISTA AJATELLA, ETTÄ JEESUS
      LUUK 23:43 KOHDASSA OLISI NYT YHTÄKKIÄ SANONUTKIN

      Totisesti minä sanon sinulle TÄNÄÄN:...jne

      ....Ja juuri tästä syystä varmaan muutkin kansainväliset käännöksetkin asettaa juuri kaksoispisteen siihen mihin se oikein kuuluu asettaakin !!!! :)

      vrt: http://biblehub.com/lexicon/luke/23-43.htm
      Web of Trust

      New American Standard Bible
      And He said to him, "Truly I say to you, today you shall be with Me in Paradise."
      King James Bible
      And Jesus said unto him, Verily I say unto thee, To day shalt thou be with me in paradise.
      Holman Christian Standard Bible
      And He said to him, "I assure you: Today you will be with Me in paradise."
      International Standard Version
      Jesus told him, "I tell you with certainty, today you will be with me in Paradise."
      NET Bible
      And Jesus said to him, "I tell you the truth, today you will be with me in paradise."
      Aramaic Bible in Plain English
      But Yeshua said to him, “Amen, I say to you that today you shall be with me in Paradise.”
      GOD'S WORD® Translation
      Jesus said to him, "I can guarantee this truth: Today you will be with me in paradise."
      King James 2000 Bible
      And Jesus said unto him, Verily I say unto you, Today shall you be with me in paradise.

      MUTTA NÄIN OPETTAA siis Jehovien VÄÄNNÖS:

      Luuk 23:43 " Ja hän sanoi hänelle: ”Totisesti minä sanon sinulle tänään*: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa.”*
      http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/luukas/23/
      Web of Trust

      • otakops

        Tuossa vielä muutama lisää: Matteuksen evankeliumista:
        Matt5:18 Sillä totisesti minä sanon teille:
        5:22 Mutta minä sanon teille:
        5:26 Totisesti minä sanon sinulle:
        5:32 Mutta minä sanon teille:
        5:34 Mutta minä sanon teille:
        5:39 Mutta minä sanon teille:
        5:44 Mutta minä sanon teille:
        8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille:
        13:17 Sillä totisesti minä sanon teille:
        17:12 Mutta minä sanon teille,
        18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille:
        18:18 Totisesti minä sanon teille:
        18:19 Vielä minä sanon teille:
        19:23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille:
        23:36 Totisesti minä sanon teille:
        23:39 Sillä minä sanon teille:
        24:34 Totisesti minä sanon teille:
        25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille:
        25:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille:
        26:13 Totisesti minä sanon teille:
        26:29 Ja minä sanon teille:

        Eli eipä nytkään tästä Matteuksestakaan löytynyt tätä
        lisäsanaa: "tänään" :O


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Tuossa vielä muutama lisää: Matteuksen evankeliumista:
        Matt5:18 Sillä totisesti minä sanon teille:
        5:22 Mutta minä sanon teille:
        5:26 Totisesti minä sanon sinulle:
        5:32 Mutta minä sanon teille:
        5:34 Mutta minä sanon teille:
        5:39 Mutta minä sanon teille:
        5:44 Mutta minä sanon teille:
        8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille:
        13:17 Sillä totisesti minä sanon teille:
        17:12 Mutta minä sanon teille,
        18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille:
        18:18 Totisesti minä sanon teille:
        18:19 Vielä minä sanon teille:
        19:23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille:
        23:36 Totisesti minä sanon teille:
        23:39 Sillä minä sanon teille:
        24:34 Totisesti minä sanon teille:
        25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille:
        25:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille:
        26:13 Totisesti minä sanon teille:
        26:29 Ja minä sanon teille:

        Eli eipä nytkään tästä Matteuksestakaan löytynyt tätä
        lisäsanaa: "tänään" :O

        JATKOA LUUKAS

        - 4:24 Ja hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei kukaan profeetta ole otollinen kotikaupungissaan.
        - 7:26 Totisesti, minä sanon teille: hän on enemmän kuin profeetta.
        - 18:17 Totisesti minä sanon teille:
        - 10:24 Sillä minä sanon teille:
        - 11:8 minä sanon teille:
        - 11:9 Niinpä minäkin sanon teille:
        - 12:44 Totisesti minä sanon teille:
        - 12:59 Minä sanon sinulle:
        - 19:26 'Minä sanon teille:
        - 21:32 Totisesti minä sanon teille:
        JA VIIMEISEKSI
        23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle:

        ELI aivan turha on tätä "tänään" sanaa yrittää kytkeä Luukkaan
        evankeliumiinkaan...


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        JATKOA LUUKAS

        - 4:24 Ja hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei kukaan profeetta ole otollinen kotikaupungissaan.
        - 7:26 Totisesti, minä sanon teille: hän on enemmän kuin profeetta.
        - 18:17 Totisesti minä sanon teille:
        - 10:24 Sillä minä sanon teille:
        - 11:8 minä sanon teille:
        - 11:9 Niinpä minäkin sanon teille:
        - 12:44 Totisesti minä sanon teille:
        - 12:59 Minä sanon sinulle:
        - 19:26 'Minä sanon teille:
        - 21:32 Totisesti minä sanon teille:
        JA VIIMEISEKSI
        23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle:

        ELI aivan turha on tätä "tänään" sanaa yrittää kytkeä Luukkaan
        evankeliumiinkaan...

        JATKOA MARKUS

        3:28 Totisesti minä sanon teille:
        8:12 Totisesti minä sanon teille:
        10:15 Totisesti minä sanon teille:
        10:29 Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille:
        14:25 Totisesti minä sanon teille:

        Ja näistäkää ei löytynyt tätä lisäsanaa "tänään" :O


      • otakops kirjoitti:

        JATKOA MARKUS

        3:28 Totisesti minä sanon teille:
        8:12 Totisesti minä sanon teille:
        10:15 Totisesti minä sanon teille:
        10:29 Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille:
        14:25 Totisesti minä sanon teille:

        Ja näistäkää ei löytynyt tätä lisäsanaa "tänään" :O

        ELI OLEN NYT PIKAISESTI ETSIEN LÖYTÄNYT EVANKELIUMEISTA
        TÄMÄN JEESUKSEN SANONNAN 3O KERTAA !

        SIIS 30 KERTAA !

        "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:...jne "

        MUTTA YHDESSÄKÄÄN EI OLE LISÄSANAA " TÄNÄÄN" !

        ELI EI OLE MITENKÄÄN RAAMATTULLISTA JA LOOGISTA
        LUUKAS 23:43 KOHTAAN LIITTÄÄ TÄMÄ "TÄNÄÄN" SANA
        JEESUKSEN SANONNAN LISÄKSI !!!!!!!


      • NÄYTTÄÄKÖ TÄMÄ LISTA LOOGISELTA ????????????

        Johannes
        3:3 -"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
        3:5 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
        3:11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
        8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        8:58 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        10:1 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        10:7 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        12:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        13:20 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        16:20 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        Matteus
        5:18 Sillä totisesti minä sanon teille:
        5:22 Mutta minä sanon teille:
        5:26 Totisesti minä sanon sinulle:
        5:32 Mutta minä sanon teille:
        5:34 Mutta minä sanon teille:
        5:39 Mutta minä sanon teille:
        5:44 Mutta minä sanon teille:
        8:10 "Totisesti minä sanon teille:
        13:17 Sillä totisesti minä sanon teille:
        17:12 Mutta minä sanon teille,
        18:3 "Totisesti minä sanon teille:
        18:18 Totisesti minä sanon teille:
        18:19 Vielä minä sanon teille:
        19:23 "Totisesti minä sanon teille:
        23:36 Totisesti minä sanon teille:
        23:39 Sillä minä sanon teille:
        24:34 Totisesti minä sanon teille:
        25:40 'Totisesti minä sanon teille:
        25:45'Totisesti minä sanon teille:
        26:13 Totisesti minä sanon teille:
        26:29 Ja minä sanon teille:
        Markus
        3:28 Totisesti minä sanon teille:
        8:12 Totisesti minä sanon teille:
        10:15 Totisesti minä sanon teille:
        10:29 "Totisesti minä sanon teille:
        14:25 Totisesti minä sanon teille:
        Luukas
        4:24 "Totisesti minä sanon teille:
        7:26 Totisesti, minä sanon teille:
        18:17 Totisesti minä sanon teille:
        10:24 Sillä minä sanon teille:
        11:8 minä sanon teille:
        11:9 Niinpä minäkin sanon teille:
        12:44 Totisesti minä sanon teille:
        12:59 Minä sanon sinulle:
        19:26 'Minä sanon teille:
        21:32 Totisesti minä sanon teille:
        23:43 "Totisesti minä sanon sinulle....TÄNÄÄN !!!

        MIKÄ EI KUULU JOUKKOON ?????????????


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        NÄYTTÄÄKÖ TÄMÄ LISTA LOOGISELTA ????????????

        Johannes
        3:3 -"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
        3:5 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
        3:11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
        8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        8:58 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        10:1 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        10:7 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        12:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        13:20 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        16:20 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        Matteus
        5:18 Sillä totisesti minä sanon teille:
        5:22 Mutta minä sanon teille:
        5:26 Totisesti minä sanon sinulle:
        5:32 Mutta minä sanon teille:
        5:34 Mutta minä sanon teille:
        5:39 Mutta minä sanon teille:
        5:44 Mutta minä sanon teille:
        8:10 "Totisesti minä sanon teille:
        13:17 Sillä totisesti minä sanon teille:
        17:12 Mutta minä sanon teille,
        18:3 "Totisesti minä sanon teille:
        18:18 Totisesti minä sanon teille:
        18:19 Vielä minä sanon teille:
        19:23 "Totisesti minä sanon teille:
        23:36 Totisesti minä sanon teille:
        23:39 Sillä minä sanon teille:
        24:34 Totisesti minä sanon teille:
        25:40 'Totisesti minä sanon teille:
        25:45'Totisesti minä sanon teille:
        26:13 Totisesti minä sanon teille:
        26:29 Ja minä sanon teille:
        Markus
        3:28 Totisesti minä sanon teille:
        8:12 Totisesti minä sanon teille:
        10:15 Totisesti minä sanon teille:
        10:29 "Totisesti minä sanon teille:
        14:25 Totisesti minä sanon teille:
        Luukas
        4:24 "Totisesti minä sanon teille:
        7:26 Totisesti, minä sanon teille:
        18:17 Totisesti minä sanon teille:
        10:24 Sillä minä sanon teille:
        11:8 minä sanon teille:
        11:9 Niinpä minäkin sanon teille:
        12:44 Totisesti minä sanon teille:
        12:59 Minä sanon sinulle:
        19:26 'Minä sanon teille:
        21:32 Totisesti minä sanon teille:
        23:43 "Totisesti minä sanon sinulle....TÄNÄÄN !!!

        MIKÄ EI KUULU JOUKKOON ?????????????

        Epähuomiossa olen mennyt yhden tärkeän kohdan ohi mutta eräs muu huomasi asian ja se on

        Mark. 14:30
        Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät."

        Ja siinä jatkona tälle sanonnalle löytyy sana: "Tänään, tänä yönä"

        Ja mitä silloin tapahtui... Taisi tapahtua aivan kuin Jeesus sanoi eli että Pietari kolmasti kielsi Jeesuksen !

        Ja siis kaksoispistekin aivan kohdallaan:

        Vrt Mark 14:30 "tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät."

        Luuk 23:43 "tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."


        VAI OLISIKO KAKSOISPISTE PITÄNYT SIIRTÄÄ TÄSSÄKIN ADVENTISTIEN JA JEHOVIEN TAPAAN NÄIN:

        Vrt "Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle tänään, tänä yönä: ...ennen kuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät."

        Ja selitellä että tässä Jeesus sanoi Pietarille sinä yönä koska se oli niin tärkeä yö, että tulevassa elämässä Pietari sitten kuuntelee Kukon lauluja ja kolmesti kieltää Jeesuksen...

        Näinhän Jehovien ja Adventistien olisi loogista ajatella tässäkin tapauksessa, vai miten... ;D


    • Ymmärtääkseni tuonela on ododus paikka,viiveiselle tuomiolle,siellä kaikki ne jota memevät ijankaikkiseen tuhoon tuomion jälkeen.
      Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'

      "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, matt 25:45,46

      • Tuonelassa on kaksi osastoa (vrt Luuk 16:19-31) ns. "Aabrahamin helma" ja ns, "vaivan puoli" ja täältä huonommalta puolelta mennään "iankaikkiseen rangaistukseen" ja täältä "Aabrahamin helmasta"/"paratiisista" (Luuk 23:43) mennään iankaikkiseen elämään silloin kun Jeesus noutaa omansa...

        Joh Ilm 21:1-2 "Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu."


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tuonelassa on kaksi osastoa (vrt Luuk 16:19-31) ns. "Aabrahamin helma" ja ns, "vaivan puoli" ja täältä huonommalta puolelta mennään "iankaikkiseen rangaistukseen" ja täältä "Aabrahamin helmasta"/"paratiisista" (Luuk 23:43) mennään iankaikkiseen elämään silloin kun Jeesus noutaa omansa...

        Joh Ilm 21:1-2 "Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu."

        "Aabrahamin helma" se onkin jossa vanhurskaat odottavat,karitsan häiten alkamista.
        Uutta taivasta ja maata,jossa pyhyys ja vanhurskaus asuu.



        Kopittelija007


    • LAINAUS: Risto Santala / Suudelma hunnun läpi s. 77

      " Hebrean "sheol" käsite esiintyy VT:ssa yli 60 kertaa ja "shachat" ainakin 20 kertaa.
      " Sheol" tulkitaan "kuolleitten valtakunnaksi" eli "tuonelaksi"
      " Shachat " merkitsee lähinnä "hävitystä ja kuolemaa" ja vasta toissijaisesti "tuonelaa"

      JEESUS JA RABBIT kutsuivat tuonelan hyvää osastoa "paratiisiksi" ja "Aabrahamin helmaksi", kuten Luukas 16:22-23 ja 23:43 esittävät.
      Ihmisen teot vaivaavat häntä jo tuossa välitilassa. Siellä siis ihmisen minätietoisuus
      ja minuus säilyvät.
      Vanha testamentti opettaa, ei saanut "kysyä vainaja- tai tietäjähengiltä tai kääntyä
      vainajien puoleen.
      Kuningas Saul sai rangaistuksen spiritismin harjoittamisesta, kun hän heikossa
      itsetunnossaan otti yhteyttä hengelliseen isäänsä Samueliin Een-Dorin
      meedion kautta 1Sam 28:7.
      Tämäkin edellyttää, että ihmisen "sielu" tai minuus on hänen kuolemansa
      jälkeen eräänlaisessa välitilassa. Häntä ei saa häiritä. "

      ~~¤

      • Ja tähän jatkoksi mietteitäni:

        Kun raamattu jossain kohtaa puhuu kuolemasta "unena"
        niin emme me unessakaan ole missään tiedottomassa tilassa !
        Ja koska Jeesus sanoi, että "jos ette ymmärrä kun minä puhun teille maallisista niin kuinka te voitte ymmärtää kun minä puhun teille taivaallisista".
        Eli ei meillä ole täydellistä kuvaa siitä mitä on tuonpuoleisessa ja
        sille ei välttämättä ole tällä puolella sanoja sitä varten...
        ja tämä tietynlainen "unenomaisuus" on tavallaan vertauskuva siitä maailmasta missä ihminen tuonpuoleisessa maailmassa on, koska onhan se Tuonela eräänlainen sielujen hengellinen valtakunta " kuolleitten valtakunta"= " Sheol"
        mitä kuvataan UT:ssa myös "Aabrahamin helmaksi", "paratiisiksi", "kolmanneksi taivaaksi" eli nämäkin ovat tavallaan
        vertauskuvia siitä maailmasta mihin ihminen menee kun ruumis kuolee ja
        sielu siirtyy tuonpuoleiseen.

        Sen vain me tiedämme, että tietoisuutemme ei lopu kuollessa ja
        persoonallisuutemme säilyy... ja sen, että jo tuonelassa olemme
        lähellä Jumalallista maailmaa mutta emme kuitenkaan aivan perillä vielä... siellä uudessa "Taivaallisessa Jerusalemissa"..." Karitsan häissä" :)


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ja tähän jatkoksi mietteitäni:

        Kun raamattu jossain kohtaa puhuu kuolemasta "unena"
        niin emme me unessakaan ole missään tiedottomassa tilassa !
        Ja koska Jeesus sanoi, että "jos ette ymmärrä kun minä puhun teille maallisista niin kuinka te voitte ymmärtää kun minä puhun teille taivaallisista".
        Eli ei meillä ole täydellistä kuvaa siitä mitä on tuonpuoleisessa ja
        sille ei välttämättä ole tällä puolella sanoja sitä varten...
        ja tämä tietynlainen "unenomaisuus" on tavallaan vertauskuva siitä maailmasta missä ihminen tuonpuoleisessa maailmassa on, koska onhan se Tuonela eräänlainen sielujen hengellinen valtakunta " kuolleitten valtakunta"= " Sheol"
        mitä kuvataan UT:ssa myös "Aabrahamin helmaksi", "paratiisiksi", "kolmanneksi taivaaksi" eli nämäkin ovat tavallaan
        vertauskuvia siitä maailmasta mihin ihminen menee kun ruumis kuolee ja
        sielu siirtyy tuonpuoleiseen.

        Sen vain me tiedämme, että tietoisuutemme ei lopu kuollessa ja
        persoonallisuutemme säilyy... ja sen, että jo tuonelassa olemme
        lähellä Jumalallista maailmaa mutta emme kuitenkaan aivan perillä vielä... siellä uudessa "Taivaallisessa Jerusalemissa"..." Karitsan häissä" :)

        Ja selvennöksenä vielä lisään tähän:

        Tällä minun Tuonela asiallani ei tavallaan ole mitään tekemistä ns."spiritismin " kanssa, jonka harjoittamisen Jumala kieltää, koska silloin tunkeudutaan sellaiseen maailmaan
        mihin ihmisen ei ole hyvä mennä, koska siellä olemme alttiina myös demonisille voimille !
        Sen tähden Jumala on sen kieltänyt !
        Ja näin sanoo myös Samuel :
        "Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut?" (1 Sam28:15)

        Kuolemahan siis ei koskaan tarkoita minkään päättymistä vaan siinä aina "joku eroaa jostakin"...Raamattu tuntee kolme tapaa kuolla:
        1) Hengellisessä kuolemassa mikä tapahtui syntiinlankeemuksessa ihminen erotettiin Jumalastaan
        2) Ruumiillisessa kuolemassa sielu eroa ruumiista
        3) ja ns."Toisessa kuolemassa" joutuu ihminen lopullisesti eroon
        Jumalastaan ja Hänen pitkämielisyydestään ja tämä tapahtuu maailman lopulla.


      • Kuolevainen sielu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Ja selvennöksenä vielä lisään tähän:

        Tällä minun Tuonela asiallani ei tavallaan ole mitään tekemistä ns."spiritismin " kanssa, jonka harjoittamisen Jumala kieltää, koska silloin tunkeudutaan sellaiseen maailmaan
        mihin ihmisen ei ole hyvä mennä, koska siellä olemme alttiina myös demonisille voimille !
        Sen tähden Jumala on sen kieltänyt !
        Ja näin sanoo myös Samuel :
        "Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut?" (1 Sam28:15)

        Kuolemahan siis ei koskaan tarkoita minkään päättymistä vaan siinä aina "joku eroaa jostakin"...Raamattu tuntee kolme tapaa kuolla:
        1) Hengellisessä kuolemassa mikä tapahtui syntiinlankeemuksessa ihminen erotettiin Jumalastaan
        2) Ruumiillisessa kuolemassa sielu eroa ruumiista
        3) ja ns."Toisessa kuolemassa" joutuu ihminen lopullisesti eroon
        Jumalastaan ja Hänen pitkämielisyydestään ja tämä tapahtuu maailman lopulla.

        "Kuolemahan siis ei koskaan tarkoita minkään päättymistä vaan siinä aina "joku eroaa jostakin".

        Kyllä KUOLEMA on elämän LOPPU. Raamattu sanoo:"Ja tomu palaa maahan, josta on tullutkin ja henki palaa Jumalan luo, joka sen on antanutkin" Saar.12:7.
        Kun henki ja ruumis eroavat toisistaa, elämä sammuu.

        Alussa Jumalan elämän henki yhdistyi maan tomusta tehtyyn ruumiiseen ja "niin ihmisestä tuli ELÄVÄ SIELU" 1MOOS.2:7. Kuolemassa elämän henki jättää maan tomusta tehdyn rumiin ja käsite sielu lakkaa olemasta, se yksinkertaisesti KUOLEE, eikä jatka olemassaoloaan missään ennen viimeisenä päivänä tapahtuvaa ylösnousemusta. Raamattu vakuuttaa "Se sielu, joka syntiä tekee, SEN ON KUOLTAVA" Hes.18:4.


    • Ja vielä kun puhutaan ns. "Tuonelasta" (hebr. "sheol") eli tästä tästä ns.
      "kuolleiden valtakunnasta", " Aabrahamin helmasta", "Paratiisista", "Kolmannesta taivaasta" ns.henkimaailmallisesta "välitilasta", joka on jakautunut kahteen eri osaan...niin... vertaa:

      Luuk16:24 Rikas mies sanoo: "Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään MINUN KIELTÄNI" :O

      Eli tässä kohden jossa puhutaan rikkaasta miehestä ja tuonelasta ja sen vaivan puolesta niin siinä ei puhuta mistään "helvetin tulesta" ja liekeissä käristymisestä vaan siitä, että siellä tämän rikkaan miehen "omat puheet ja sanat" mitä hän maan päällä on puhunut vaivaavat häntä..."lähetä Lasarus jäähdyttämään KIELTÄNI ! "
      Eli ihmisen omat teot ja puheet vaivaavat häntä siellä tuonelan huonommalla puolella, mikä onkin aivan ymmärrettävää ja siksi rikas mies kysyykin, että voisiko vaikka Lasarus mennä kertomaan hänen 5 veljelleen ettei he vaan joutuisi tähän vaivan paikkaan... ja tämä kertomus ei siis sano etteikö se olisi mahdollista, vaan Aabraham sanoo ( 16:31):"'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

      VRT vielä: Room 10:10 "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja SUUN tunnustuksella pelastutaan." :)

      • JA ESIMERKIKSI tässä kohden Tuonelan portit Jeesuksen sinne mennessä on hetken auki !!!! :O
        (Ilm1:18 "minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet")

        Matt27:51-53 "Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat,
        haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös.
        He lähtivät haudoistaan ("mnēmeiōn"="muistamisesta"), ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille."

        ELI EI nämä "sielut" vielä mihinkään taivaaseen vielä noussut vaan ilmestyivät jonkin aikaa monille, sillä oikea YLÖSNOUSEMUS tapahtuu vasta Jeesuksen tullessa takaisin toisen kerran !
        1Tess 4:14-17"uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin YHDESSÄ hänen kanssaan."...emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet... Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin... jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa"

        VRT: Ilm 21:9 " "Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon".
        eli "UUDESTISYNTYNEET" KRISTITYT !!!
        21:27 Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut KARITSAN ELÄMÄNKIRJAAN." !!!! :O


    • Kuolemahan siis ei koskaan tarkoita minkään päättymistä vaan siinä aina "joku eroaa jostakin"...Raamattu tuntee kolme tapaa kuolla:
      1) Hengellisessä kuolemassa mikä tapahtui syntiinlankeemuksessa ihminen erotettiin Jumalastaan
      2) Ruumiillisessa kuolemassa sielu eroa ruumiista
      3) ja ns."Toisessa kuolemassa" joutuu ihminen lopullisesti eroon
      Jumalastaan ja Hänen pitkämielisyydestään ja tämä tapahtuu maailman lopulla.

      Niin palaan tässä nyt vielä kertomaan sen asian, miten esim. Helluntalaisuus jännästi näkee tämän:
      2) Ruumiillisessa kuolemassa sielu eroa ruumiista !

      Nimittäin kun keskustelin joskus vuosia sitten 90-luvulla Saarnaaja Olavi Kokkosen kanssa joskus aiheesta ja hänen puheistaan, niin huomasin että Helluntalaisuus opettaa tätä asiaa väärin, sillä he opettavat, että uudestisyntyneen ihmisen sielu ei enää UT:n aikana enää mene ns. "Aabrahamin helmaan" vaan taivaaseen mutta "ei uskovat" menevät edelleen tuonelan vaivan puolelle mutta "Aabrahamin helma" on ikään kuin TYHJÄ ja Jeesus muka tyhjensi sen kuollessaan ja noustessaan ylös ! :O

      Mutta tämä oppi on ristiriidassa sen kanssa, että on oleva kuolleiden ylösnousemus sekä hyvien että pahojen...
      ja uskovienkin ylösnousemus on tapahtuva yhtä aikaa "yhdessä"niin kuin 1 Tess 4:16-17 sen meille kertoo:
      "Sillä itse HERRA ("kurios" = "Lord" )on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, YLIENKELIN ("archangelou" = "archangel") äänen
      ja JUMALAN ("theou" = " God")pasunan kuuluessa,
      ja Kristuksessa ("christō" = "Christ") kuolleet nousevat ylös ensin."
      ...sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan YHDESSÄ heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa"
      http://biblehub.com/lexicon/1_thessalonians/4-16.htm

      Ja tämä Helluntalaistenkäsitys on myös ristiriidassa tämän Jeesuksen sanan kanssa:
      Joh. 14:3 "Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, TULEN MINÄ TAKAISIN ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen."

      ELI ETTÄ SAAMME KAIKKI NÄMÄ IHMISEN SIELUUN JA KUOLEMAAN LIITTYVÄT RAAMATUN KOHDAT JÄRKEVÄÄN KOKONAISUUTEEN, NIIN SE EDELLYTTÄÄ ETTÄ ON OLEMASSA TÄLLAINEN "VÄLITILA" TUONELAN "AABRAMIN HELMA" JOSTA
      JEESUS TULEE NOUTAMAAN OMANSA MAAILMAN LOPULLA ! :)


      • Sekava kirja.

        Raamattu on ristiriitainen kirja: Ilm.20:13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. 14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.. Sinne meni paratiisi.


      • Sekava kirja. kirjoitti:

        Raamattu on ristiriitainen kirja: Ilm.20:13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. 14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.. Sinne meni paratiisi.

        Lainaus:" Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.. Sinne meni paratiisi. "
        __________________________

        Niin tuonelahan hebr "sheol" tarkoittaa "kuolleiden valtakuntaa"
        (vrt Luuk 16:19-31 " Aabrahamin helma"/"vaivan puoli")

        vrt: Ilm 20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
        20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan
        20:14 "Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
        20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."

        ELI KERTAAN " kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."

        Eli mitä tällä "tuonelalla"eli "kuolleitten valtakunnalla"/"vainajala"enää tulevassa Jumalan valtakunnassa enää tehdään ?
        Vastaus: Ei mitään !
        Koska ikuisuudessa ei enää ole kuolemaa eikä siis eroa Jumalasta ja mitään kuolleitten valtakuntaa ei enää tarvita vaan se heitetään pois ja samalla myös ne ihmiset joiden nimeä ei ollut kirjoitettu "Karitsan elämänkirjaan"
        vrt 21:27 "Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää... ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan"

        ELI HUOMAA: Ns." Paratiisi " ei ole koskaan sijainnut taivaassa ja sen nimikin tarkoittaa "muurin ympäröimää puutarhaa" !
        Raamatun alkukielellä bag·gan = Garden = Puutarha !
        http://biblehub.com/lexicon/genesis/3-8.htm

        "Sana paratiisi on peräisin avestan kielen sanasta paridaeza[1] (pari, ympäri; daeza, muuri), joka tarkoittaa muurin ympäröimää puutarhaa. Persian kieleen sana omaksuttiin muodossa paridaida. Paratiisi-nimitystä käytettiin Persiassa ensimmäisen vuosituhannen eaa. alkupuolella viinitarhoista, hedelmäpuutarhoista, metsistä, taimikoista ja talleista, joissa oli puita ja muuta kasvillisuutta, puroja ja riistaa kuninkaallisille metsästettäväksi. Persiasta sanan omaksuivat kreikkalaiset muodossa paradeisos ja myöhemmin roomalaiset muodossa paradisos.

        Mutta vertauskuvallisesti "PARATIISI" tarkoittaa tilaa, jossa myös Jumaluus on läsnä ! Paratiisissa Jumala myös keskusteli ihmisen kanssa....
        Ei Aatamia ja Eevaa kun heidät luotiin paratiisiin, niin silloin mihinkään taivaaseen luotu... :O
        Eli siis Ryöväri meni kuollessaan Jeesuksen kanssa Tuonelaan, eli " Aabrahamin helmaan" lohdutukseen ja "PARATIISIIN" jossa ollaan jo Jumalan läheisyydessä ja synti ei erota enää "muurilla" ja samaan paikkaan, jonka Paavalikin kuvaa kun oli ruumiistaan irti "paratiisiksi" ja" kolmanneksi taivaaksi" siis kolmanneksi ei ensimmäiseksi taivaaksi !

        Nämä kaikki asiat juuri kuvaavat sitä henkimaailmallista "välitilaa" mihin ihmisen sielu menee ennen meidän kaikkien yhteistä ylösnousemusta !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Lainaus:" Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.. Sinne meni paratiisi. "
        __________________________

        Niin tuonelahan hebr "sheol" tarkoittaa "kuolleiden valtakuntaa"
        (vrt Luuk 16:19-31 " Aabrahamin helma"/"vaivan puoli")

        vrt: Ilm 20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
        20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan
        20:14 "Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
        20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."

        ELI KERTAAN " kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."

        Eli mitä tällä "tuonelalla"eli "kuolleitten valtakunnalla"/"vainajala"enää tulevassa Jumalan valtakunnassa enää tehdään ?
        Vastaus: Ei mitään !
        Koska ikuisuudessa ei enää ole kuolemaa eikä siis eroa Jumalasta ja mitään kuolleitten valtakuntaa ei enää tarvita vaan se heitetään pois ja samalla myös ne ihmiset joiden nimeä ei ollut kirjoitettu "Karitsan elämänkirjaan"
        vrt 21:27 "Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää... ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan"

        ELI HUOMAA: Ns." Paratiisi " ei ole koskaan sijainnut taivaassa ja sen nimikin tarkoittaa "muurin ympäröimää puutarhaa" !
        Raamatun alkukielellä bag·gan = Garden = Puutarha !
        http://biblehub.com/lexicon/genesis/3-8.htm

        "Sana paratiisi on peräisin avestan kielen sanasta paridaeza[1] (pari, ympäri; daeza, muuri), joka tarkoittaa muurin ympäröimää puutarhaa. Persian kieleen sana omaksuttiin muodossa paridaida. Paratiisi-nimitystä käytettiin Persiassa ensimmäisen vuosituhannen eaa. alkupuolella viinitarhoista, hedelmäpuutarhoista, metsistä, taimikoista ja talleista, joissa oli puita ja muuta kasvillisuutta, puroja ja riistaa kuninkaallisille metsästettäväksi. Persiasta sanan omaksuivat kreikkalaiset muodossa paradeisos ja myöhemmin roomalaiset muodossa paradisos.

        Mutta vertauskuvallisesti "PARATIISI" tarkoittaa tilaa, jossa myös Jumaluus on läsnä ! Paratiisissa Jumala myös keskusteli ihmisen kanssa....
        Ei Aatamia ja Eevaa kun heidät luotiin paratiisiin, niin silloin mihinkään taivaaseen luotu... :O
        Eli siis Ryöväri meni kuollessaan Jeesuksen kanssa Tuonelaan, eli " Aabrahamin helmaan" lohdutukseen ja "PARATIISIIN" jossa ollaan jo Jumalan läheisyydessä ja synti ei erota enää "muurilla" ja samaan paikkaan, jonka Paavalikin kuvaa kun oli ruumiistaan irti "paratiisiksi" ja" kolmanneksi taivaaksi" siis kolmanneksi ei ensimmäiseksi taivaaksi !

        Nämä kaikki asiat juuri kuvaavat sitä henkimaailmallista "välitilaa" mihin ihmisen sielu menee ennen meidän kaikkien yhteistä ylösnousemusta !

        ...jatkoksi...

        ELI JEESUS ASTUI "RYÖVÄRIN KANSSA" APOSTOLISEN USKONTUNNUSTUKSENKIN (150jkr) MUKAAN TUONELAAN !!!
        vrt: "ASTUI ALAS TUONELAAN JA NOUSI KOLMANTENA PÄIVÄNÄ KUOLLEISTA"
        ELI SIIS NOUSI 3 PÄIVÄNÄ KUOLLEISTA ELI "PALASI RUUMIISEENSA" !
        ...JA SITTEN 40PV PÄÄSTÄ "ASTUI YLÖS TAIVAISIIN" !

        VRT: Tässä Pietari juuri kertoo tästä Jeesuksen olemisesta 3pv tuonelassa, jossa
        hän saarnasi "vaivan puolella"" vankeudessa oleville" :
        1 Piet3:18-20 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
        jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta."


    • Lisätään vielä: IHMISEN RUUMIS JA SIELU ON SIIS KAKSI ERI OSAA !

      1Moos4:10 Herra sanoi: "Mitä oletkaan tehnyt! Etkö kuule, kuinka veljesi veri huutaa minulle maasta?

      Huomaa siis ! Miten "veri/sielu" voi "huutaa/ itkeä" maasta ! :O

      Siis sielu on ruumiista erillinen osa koska voi itkeä ja huutaa sillä
      Kainhan on tappanut Abelin ja hänen ruumiinsahan on kuollut ... :O



      He said, "What have you done? The voice of your brother's blood is crying to Me from the ground.

      http://biblehub.com/lexicon/genesis/4-10.htm


      vrt:1 moos9:4 "Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on."
      http://biblehub.com/lexicon/genesis/9-4.htm

    • PITKÄPERJANTAITA !

      JEESUS HUUTAA !!!!!

      Luuk 23:46: Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan HENKENI ". !

      http://biblehub.com/lexicon/luke/23-46.htm

      Henkeni = kreik. " Pneuma " = Henki, Sielu
      ________________________________

      Ja näin huutaa myös APOSTOLI:
      Ap7:59 "Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun HENKENI ! "
      http://biblehub.com/lexicon/acts/7-59.htm

      VRT:
      1Piet3:18-19 "Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi HENGESSÄ,
      jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville HENGILLE,"

      http://biblehub.com/lexicon/1_peter/3-18.htm
      "Pneumati " = Hengessään, Sielussaan !

      http://biblehub.com/lexicon/1_peter/3-19.htm
      " Pneumasin " = to the spirits = Hengille, Sieluille !


      MUTTA MITÄ HUUTAA ESIM. 7 PÄIVÄN ADVENTISTI ?!

      " ISÄ, Sinun käsiisi minä annan... RUUMIINI ! " :O


      HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ JA KRISTUKSEN YLÖSNOUSEMUKSEN
      MUISTOJUHLAA KAIKILLE ! ♥

    • TÄSSÄ HIEMAN LISÄÄ AJATELTAVAA:


      Vrt 1 Moos 6:3

      "Herra sanoi: "Minä en anna ELÄMÄN HENGEN ("ru·chi" = "spirit" = Sielu, Henki) asua ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on LIHAA (va·sar;=flesh) , heikko ja katoavainen. Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta."

      ru·chi = "spirit" = Sielu, Henki

      http://biblehub.com/lexicon/genesis/6-3.htm


      HUOMATKAA SIIS MYÖS TÄMÄ 1 Moos 6:3
      " IHMINEN ON LIHAA HEIKKO JA KATOAVAINEN !!!!"

      ELI SIIS TÄMÄ MEIDÄN "MAALLINEN MAJAMME" KATOAA NIINKUIN JUMALA
      TÄSSÄ EDELLÄ SANOO... TUHKAKSI TUULEEN ! JNE...

      MUTTA IHMISEN SIELU SE TIETOINEN OSA JATKAA MATKAA JA MENEE TUONELAAN !

      • vrt: Mark 12:25 "Sillä kun kuolleista noustaan, ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaissa."


    • a-nonyymi
      • Vaikea sanoa mitä on mutta tietoista "henkien manaamista" tuskinpa...

        Olen itsekin nähnyt aika ihmeellisen unen joskus jossa vähän aikaisemmin kuollut alkoholisoitunut Isäni tuli unessa luokseni ja pyysi minulta "anteeksi" ja minä hänelle siinä sanoin ettei sinun minulta mitään tarvi anteeksi minulta pyytää...
        Se oli todella elävän tuntuinen uni kun siihen sitten heräsin...

        Mutta jos joku jotain kuulee tai näkee niin ei kai sillekään mitään voi...

        Vaikea sanoa kun ei tiedä koko asian laajuutta...

        En siis osaa sanoa juuta enkä jaata...En ole tuomari...Jumala tietää...


    • Tässä Wikipediasta lainaus eri KIRKKOKUNTIEN ajatuksista
      TUONELASTA eli " Välitilasta" !

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiirastuli

      Ja perään Risto Santalan mietteitä Katolilaisuudesta
      kirjasta " Messiaan ateria":
      " Katolinen kirkko on ongelmallisin siitä syystä, että se on tehnyt historiansa aikana opillisia ratkaisuja, joiden perustana ei ole raamattu, vaan erilaiset aatevirtausten luoma traditio...
      Silti on tunnustettava, että katoliset papit ovat usein protestantteja virkaveljiään oppineempia. Hehän palvelevat vuorotellen eri kielialueilla saaden näin valmiuksia, jotka muilta puuttuvat. Siksi he tuntevat latinan, kreikan ja hebrean paremmin kuin protestanttiset papit.
      Myös kirkkoisien kirjoitusten tuntemus on syvempi.
      Myös eettisten kysymysten kannanotot ovat yleisesti ottaen uskollisempia kirjoitetulle sanalle kuin protestanttien tutkimus. "

    • Matt 10:28 "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat RUUMIIN,
      mutta eivät voi tappaa SIELUA "

    • Usein olen huomannut näillä palstoilla vedottavan siihen kun puolustetaan sitä, että ruumis ja sielu olisi vain yksi kokonaisuus ja että ruumis kuolee hautaan tiedottomana niin tähän... Käärme sanoi " ette suinkaan kuole" ...

      Ja minä kovasti ihmettelen miksi he tämän toitottajat aina pilkkoo kokonaisen lauseen eikä katso mitä koko lause tarkoittaa...

      Eli koko lause menee näin:

      1 Moos 3:4-5 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

      Siis eihän ihminen syödessään hyvän ja pahan tiedon puusta fyysisesti kuollut vai söikö he siellä jotain "myrkkyomenia" !

      EI, vaan tässä ihmisestä tuli ns. "HENGELLISESTI KUOLLUT" eli ihminen ajautui Jumalastaan eroon aivan niin kuin vertauksessa "tuhlaajapojasta" kerrotaan ...
      " Minun poikani oli kuollut ja nyt hän elää" ...eihän siis tuhlaajapoikakaan ollut fyysisesti kuollut vaan henkisesti mutta hän sai UUDESTISYNTYÄ takaisin Jumalayhteyteen ! (vrt Luuk 15:24)

      Eli tällä käärmeen sanonnalla ei ole mitään tekemistä fyysisen kuoleman kanssa vaan hengellisen !

      • Puhuva aasi.

        Puhuva käärme? Raamatusta löytyy viellä, puhuvia puita ja pensaita. Tuom.9:8-15. Ja löytyy viellä, tälläinen kohta. Job.12:7-9. Mutta kysyppä eläimiltä, niin ne opettavat sinua....


      • Hebr 12:1 Sen tähden, kun meillä on näin SUURI PILVI TODISTAJIA YMPÄRILLÄMME !

        ....12:18 Ette te ole tulleet käsin kosketettavan, tulta suitsevan vuoren juurelle, sinne, missä oli synkkä pilvi, pimeys ja myrskytuuli,
        12:19 ette sinne, missä kuultiin torventoitotus ja ääni, joka puhui niin, että kaikki pyysivät päästä kuulemasta enempää.
        12:20 He eivät kestäneet määräystä: "Jokainen, vaikkapa eläinkin, joka koskettaa vuorta, on kivitettävä hengiltä."
        12:21 Se näky oli niin pelottava, että Mooseskin sanoi: "Minä pelkään ja vapisen."

        ...12:22 EI, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä
        12:23 ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat TAIVAAN KIRJASSA. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget,
        12:24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.

        Huom: Tämä "Aabrahamin helmassa" eli Kuolleitten sielujen valtakunnassa oleva " TODISTAJIEN PILVI " on paljon suurempi joukko kuin nämä muutamat jotka ilmestyivät täysin tietoisena sieltä Tuonelasta monille sen jälkeen kun " Esirippu repesi" ja Tuonelan ("kuolleitten valtakunnan") portit oli hetken auki !
        (Ilm1:18 "minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet")

        Matt27:51-53 "Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat,
        haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös.
        He lähtivät haudoistaan ("mnēmeiōn"="muistamisesta"), ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille."

        ELI EI nämä "sielut" vielä mihinkään taivaaseen vielä noussut vaan ilmestyivät jonkin aikaa monille, sillä oikea kaikkien yhteinen YLÖSNOUSEMUS tapahtuu vasta Jeesuksen tullessa takaisin toisen kerran !

        1Tess 4:14-17"uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin YHDESSÄ hänen kanssaan."...emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet... Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin... jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa"

        VRT: Ilm 21:9 " "Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon". !
        eli "UUDESTISYNTYNEET" KRISTITYT !!!
        21:27 Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut KARITSAN ELÄMÄNKIRJAAN." !!!! :O

        Eli siis siellä Tuonelassa, henkimaailmallisessa " Kuolleitten sielujen valtakunnassa", " Aabaramin helmassa". "Paratiisissa", "Kolmannessa taivaassa" eli Ns. " Välitilassa" on tämä Hebrealaiskirjeen " Todistajien Pilvi" ja sieltä myös ilmestyi Profeetta Samuel Saulille (1 Sam28)


    • Ihmisen persoonallinen nimi !

      JOHDANTO:

      Silloin kun puhutaan jonkun ihmisen henkilökohtaisesta nimestä, niin silloin puhutaan PERSOONASTA joka on tai on ollut todellinen ihminen ja tällaista nimeä
      ei voi koskaan "kääntää väärin" vaan se nimi osoittaa juuri sen henkilön, jolle
      nimi on annettu !

      vrt: http://fi.wikipedia.org/wiki/Erisnimi

      __________________________

      Raamatussa on kaksi erittäin mielenkiintoista tapausta missä juuri henkilö
      kerrotaan olevan todellinen henkilö hänen "henkilökohtaisella nimellään".

      1) Ja ensimmäinen tällainen tapaus on 1 Samuelin kirjassa 28 luvussa, jossa Kuningas Saulille ilmestyy jo ruumiillisesti kuollut Profeetta Samuel ja siinä RAAMATTU kertoo hänen nimensä juuri tällä PERSOONALLISELLA nimellään !

      Vrt 1 Sam 28:15 " SAMUEL sanoi Saulille:
      "Miksi häiritsit minua ja kutsuit minut esiin?"


      2) Ja toinen mielenkiintoinen tapaus on Luukas 16:19-31 kohdassa Uudessa Testamentissa, jossa JEESUS kertoo tarinan kahdesta henkilöstä ja juuri tässä Jeesus mainitsee tämän toisen hänen HENKILÖKOHTAISELLA NIMELLÄÄN !
      Ja tämä tarinahan on kertomus rikkaasta miehestä ja LASARUKSESTA !

      Vrt. Luuk 16:19-20 "Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
      Mutta eräs köyhä, NIMELTÄ LASARUS, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita."

      Usein ihmiset, jotka ei usko ns. "sielun kuolemattomuuteen", niin sanovat että tässä on kysymys ns." vertauksesta"... mutta tämä kertomus on hyvin erilainen kuin ne ns."vertaukset" joita Jeesus myös kertoo raamatussa...

      Sillä ensinnäkin tämä kertomus alkaa sanalla "OLI" !
      eli siis kertoo, että kysymyksessä on todellinen tapahtuma, joka on joskus menneisyydessä tapahtunut !
      Ja toiseksi tässä Jeesus kertoo tämän köyhän miehen nimeksi juuri LASARUS !
      ...Ja Jeesushan tuntee omansa nimeltä !

      Ja mikä vielä tässä on huomattavaa vertaillessa tätä kertomusta Jeesuksen
      ns. " vertauksiin " niin on se, että tämä on ainoa tällainen tapaus jossa Jeesus kertoo jonkun ihmisen HENKILÖKOHTAISEN NIMEN !


      t. Jamppe ;)

    • 9 KÄSKY !

      2 Moos 20:16 "Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi." !
      ______________________

      Jos Jeesus sanoo Luukas 16:19-31 jakeissa Isä Aabrahamia juuri Aabrahamiksi ja hän ei todellisesti sitä olisi, niin...
      ... JEESUS TEKEE ITSESTÄÄN LAIN RIKKOJAN JA SILLOIN MEILLÄ EI SILLOIN OLISI MYÖSKAAN VAPAHTAJAA !!!!!!!!! :O

      • LISÄÄ PUHETTA AABRAHAMISTA !

        Joh8:37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.
        8:38 Minä puhun, mitä minä olen nähnyt Isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne."
        8:39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.
        8:40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.

        8:53 Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"

        8:56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
        8:57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
        8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
        8:59 Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.

        JA HUOMAA

        Matt 22:31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
        22:32 'Minä OLEN AABRAHAMIN JUMALA ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan ELÄVIEN."
        22:33 Ja sen kuullessaan kansa hämmästyi hänen oppiansa.

        HUOMATKAA SIIS

        JUMALA EI OLE KUOLLEITTEN JUMALA " ON " ELÄVIEN JUMALA !
        ELI JUMALA ON AABRAHAMIN JUMALA !

        ELI ISÄ AABRAHAM ON SIELLÄ TUONELASSA !


    • Vrt. " UNESSA NUKKUMISESTA "

      eLI...Ei "unenomaisessa tilassa" Tuonelassa kukaan ole kuollut !

      Et sinäkään LUKIJANI kun yöllä nukut ja näet unta niin et sinä ole kuollut !

      Sinun tuhkasi kuolee ja häviää... Sinä et ! :)
      _____

      Jeesus puhuu opetuslapsille:

      vrt Joh11:11- 14 Näin hän puhui, ja sitten hän sanoi heille: "Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet unesta".
      Niin opetuslapset sanoivat hänelle: "Herra, jos hän nukkuu, niin hän tulee terveeksi".
      Mutta Jeesus puhui hänen kuolemastaan; he taas luulivat hänen puhuneen unessa-nukkumisesta.
      Silloin Jeesus sanoi heille suoraan: "Lasarus on kuollut,

      Ja vähän myöhemmin Martan ja Marian kotona....

      Joh11:19-26 Ja useita juutalaisia oli tullut Martan ja Marian luokse lohduttamaan heitä heidän veljensä kuolemasta.
      Kun Martta kuuli, että Jeesus oli tulossa, meni hän häntä vastaan; mutta Maria istui kotona.
      Ja Martta sanoi Jeesukselle: "Herra, jos sinä olisit ollut täällä, niin minun veljeni ei olisi kuollut.
      Mutta nytkin minä tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken, mitä sinä Jumalalta anot."
      Jeesus sanoi hänelle: "Sinun veljesi on nouseva ylös".
      Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".
      Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
      Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
      ________________

      ELI "elää, vaikka olisi kuollut." ja "joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole"

      Eli tässä huomaamme kuinka Jeesus kuvaa Tuonelassa olemisen ikään kuin "unessa nukkumisena" niin , että tämä asia tavallaan on ihmisjärjelle helpompi tavoittaa nimittäin se "henkimaailmallinen tila" jossa ihmisen SIELU on hänen ruumiillisen kuolemansa jälkeen,
      ja huomaa tämä kohta ...(11:39) Martta sanoi: "Herra, hän haisee jo, sillä hän on ollut haudassa neljättä päivää"

      • otakoppi.

        Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
        ________________

        ELI "elää, vaikka olisi kuollut." ja "joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole"

        Eli... ihmisen "MINUUS" säilyy hengissä vaikka ihmisen ruumis kuolee ! :)))


    • -lapsi-

      Kiitos aloittaja. Olet nähnyt vaivaa:)

      > Paavali kertoo itsestään:
      2Kor 12:2-4 "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää. Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää - temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua." <

      Pyydän vain täsmennystä. Kävikö Paavali kahdessa paikassa eli taivaassa ja tuonelassa? Kertooko Raamattu tai Apokryfit missä tuonela on?

      Muistetaan rakastaa ja siunata Israelia:)
      http://www.weblessisrael.org/
      http://www.youtube.com/watch?v=CJX43l9-Qx0
      http://evotuhat.files.wordpress.com/2013/02/savior.jpg

      • otakoppi.

        Niin Luukas 23:43 sanoo ryövärille " Totisesti, Jo tänään olet kanssani Paratiisissa " Ja Jeesushan meni silloin kuollessaan Tuonelaan 3 päiväksi eli "Aabrahamin helmaan" ja myös saarnaten siellä Nooan aikaisille ihmisille vrt 1Piet 3:18-20

        Kun Paavali puhuu "Paratiisista" ja ns." kolmannesta taivaasta" niin hän puhuu juuri siitä samasta asiasta eli Tuonelasta eli henkimaailmallisesta kuolleitten valtakunnasta...

        Mielestäni tätä henkimaailmallista tilaa ei pitäisi sijoitella mihinkään ja sanoohan Hebr 12:1 puhuttaessa uskon sankareista , että " Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi " ja jatkuu
        12:22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä
        12:23 ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget,
        12:24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.

        Eli raamattu sanoo "Taivaallisen Jerusalemin LUO " siis lähelle mutta emme silti vielä perille !
        Eli kuolleiden sielut ovat tavallaan "välitilassa" odottamassa kaikkien yhteistä yhtä aikaista ylösnousemusta ! vrt 1 Tess 4:16

        Ps. Raamattuhan puhuu myös ns. "Taivasten taivaasta" mutta se en eri asia kuin ns. "kolmas taivas"/"paratiisi" missä Paavali kävi !
        vrt Ps 148:4 "Ylistäkää häntä, te taivasten taivaat, te vedet taivasten päällä."
        (92) "148:4 Ylistäkää häntä, korkeimmat taivaat ja taivaankantta kattavat vedet!"


      • -lapsi-
        otakoppi. kirjoitti:

        Niin Luukas 23:43 sanoo ryövärille " Totisesti, Jo tänään olet kanssani Paratiisissa " Ja Jeesushan meni silloin kuollessaan Tuonelaan 3 päiväksi eli "Aabrahamin helmaan" ja myös saarnaten siellä Nooan aikaisille ihmisille vrt 1Piet 3:18-20

        Kun Paavali puhuu "Paratiisista" ja ns." kolmannesta taivaasta" niin hän puhuu juuri siitä samasta asiasta eli Tuonelasta eli henkimaailmallisesta kuolleitten valtakunnasta...

        Mielestäni tätä henkimaailmallista tilaa ei pitäisi sijoitella mihinkään ja sanoohan Hebr 12:1 puhuttaessa uskon sankareista , että " Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi " ja jatkuu
        12:22 Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä
        12:23 ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget,
        12:24 ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.

        Eli raamattu sanoo "Taivaallisen Jerusalemin LUO " siis lähelle mutta emme silti vielä perille !
        Eli kuolleiden sielut ovat tavallaan "välitilassa" odottamassa kaikkien yhteistä yhtä aikaista ylösnousemusta ! vrt 1 Tess 4:16

        Ps. Raamattuhan puhuu myös ns. "Taivasten taivaasta" mutta se en eri asia kuin ns. "kolmas taivas"/"paratiisi" missä Paavali kävi !
        vrt Ps 148:4 "Ylistäkää häntä, te taivasten taivaat, te vedet taivasten päällä."
        (92) "148:4 Ylistäkää häntä, korkeimmat taivaat ja taivaankantta kattavat vedet!"

        Kiitos. Arvostan vaivannäköäsi. Jumalan siunausta. Laulu veljelleni:)
        http://www.youtube.com/watch?v=9vtT6F5ClBw


    • Lainaus Risto Santala Kirjasta Jumalan Valtakunta ON !

      Oppi tuonelasta,
      kuoleman jälkeisestä välitilasta, perustuu Raamattuun. Vanha testamentti puhuu tuonelasta 65 kertaa ja Uusi testamentti kymmenisen kertaa. Raamatun mukaan kuolema on synnin seuraus. Siksi Messias oli sovitustyöllään voittava kuoleman. Jo tämä elämä on tavallaan »kuoleman varjon maa», kuten Raamattu sanoo (Jes 9:1). Kuolemamme jälkeen ruumis maatuu (1 Moos 3:19, Job 21:26), mutta sielu menee tuonelaan (Ps 16:10). Tuonela on maallisen elämänsä jättäneiden kokoontumispaikka, niin vanhurskaiden kuin väärien. Se on samalla ylösnousemuksen odotushuone. Ihmisen persoona ja minä-tietoisuus sailyy yli kuoleman. Kuitenkaan »vainajahenkien» kanssa ei saa olla yhteydessä (5 Moos 18:11 ja 1 Sam 28:11-19). Jumalan silmä seuraa myös tuonelassa olevia (Ps 139:8).

      Jeesus opetti, että tuonelassa on ikään kuin kaksi osastoa. Liittyen aikansa rabbien kielenkäyttöön hän puhui vertauksessaan rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta (Luuk 16:19-31), kuinka köyhä Lasarus vietiin »Aabrahamin helmaan» (16:22). Rabbit saattoivat nimittää tätä hyvän osan saaneiden osastoa myös paratiisiksi. Tästä oli kysymys, kun Jeesus lupasi ristillä toiselle ryövärille, että tämä on oleva samana päiväna Jeesuksen kanssa paratiisissa (Luuk 23:43). Ryöväri aavisti Jumalan valtakunnan todellisen luonteen pyytäessään: »Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.»

      Sama ajatus tuonelan ja taivasten valtakunnan todellisuudesta valahtaa esille, kun Pietari on tunnustanut Filippuksen Kesareassa, että Jeesus on »Kristus, elävän Jumalan Poika». Silloin Vapahtaja puhuu seurakunnastaan, jota »tuonelan portit eivät voita», ja antaa Pietarille »taivasten valtakunnan avaimet», niin että se, minkä hän »sitoo maan päällä», on oleva sidottu taivaassa, ja minkä hän »päästää maan päällä», on oleva päästetty taivaassa (Matt 16:13-19). Taustalla on heprean sanapari, joka merkitsee 'sitomista' ja 'vapauttamista'. Meillä ei ole oikeutta sulkea ketään taivasten valtakunnan ulkopuolelle, mutta meillä on oikeus sitoa ihminen Jumalan sanaan ja vapauttaa hänet tunnon taakoista. »Vapautus»-käsitteestä tulee nykyheprean 'synninpäästoä' merkitsevä sana. Muuan juutalaisen perimätiedon kuvaus kertoo, kuinka Messias istuu Rooman porteilla (kristittyjen luona) pitaalisten ja sairaiden rinnalla, »ja yhden hän sitoo ja toisen hän päästää». Näin Vapahtaja samastuu kärsivään ihmiseen.

      Tuonelan huonompaa osastoa evankeliumi kutsuu »vaivan paikaksi». Jeesus kertoo, kuinka rikas mies oli saanut eläessään hyvää ja kuinka hän nyt itsekkyytensä vuoksi »kärsi tuskaa». Lasarus taas sai nyt vuorostaan »lohdutusta». Rikas mies pyysi, etteivät hänen veljensä »joutuisi vaivan paikkaan». Kertomuksesta käy myös ilmi, että tuonelan kahden osaston välille on »vahvistettu suuri juopa», niin että ihminen ei voi kuoltuaan enää vaikuttaa iäiseen kohtaloonsa.

      Julistamme uskontunnustuksessamme, että Jeesus »astui alas tuonelaan». Hän oli siis tuonelassa kuolemansa ja ylösnousemuksensa välisen ajan. Apostoli Pietari tulkitsee sen siten, että hän »meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille» (1 Piet 3:19). Uusi testamentti tiedostaa, että pakanatkin voivat yleisen ilmoituksen pohjalta »ehkä hapuilemalla löytää» Jumalan (Apt 17:27) ja että »jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen» (Apt 10:35). Joskus »pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii» ja niin he, »vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki» (Room 2:14). Kuitenkin Jeesuksen messiaaniseen tehtävään kuului, että hän astui alas, »maan alimpiin paikkoihin -- täyttääkseen kaikki» (Ef 4:9-10). Näin tuonelassa jo olevat pääsivät osallisiksi Jeesuksen sovitustyöstä saaden siellä mahdollisuuden vastaanottaa evankeliumin. Ilmestyskirja 1:18 kertoo, etta Kristuksella on »kuoleman ja tuonelan avaimet». Tämä vastaa juutalaisen perimätiedon ajatusta, että Messiaalla on »ylösnousemuksen avaimet».

      • Psalmi 103 yhdistää alkujakeissaan ne kolme päätehtävää, jotka liittyvät Messiaan sovitustyöhön. Siinä kehotetaan kiittämään Herraa. Emme saisi unohtaa, mitä hyvää hän on tehnyt, »hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta». Kristus sovitti syntimme, kantoi sairautemme ja voitti kuoleman. Olemme osalliset tästä jo nyt ja kerran täydellisesti iäisyydessä. Jo nyt on synnit annettu anteeksi, ja kuitenkin synnin turmelus vaivaa yhä elämäämme. Jo nyt parantaa Vapahtajamme armotaloutensa mukaan sairauksiamme; hän parantaa sairauksistamme tai sairauksissamme, niin että jaksamme kantaa tyytyväisinä osamme - ja kuitenkin vasta iäisyydessä on kaikki vajavaisuus poissa. Hän on voittanut kuoleman, niin että vapaudumme kuolemanpelosta - ja kuitenkin vasta iäisyydessä pyyhitään pois kaikki kyynelet, »eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt» (Ilm 21:4). Juuri tästä syystä tulisi puhua enemmän taivasten valtakunnasta ja sen ajallisista ja iäisistä näkökulmista.

        Ihmisen kuolinhetkeen ja tuonpuoleisiin asioihin liittyy vanhoilla oppineilla paljonkin yksityisfilosofiaa, jolle ei löydy aina tukea Raamatusta. Oppineet saattavat kertoa, että kuoltuaan ihminen kuulisi puheemme vielä siihen asti, kunnes hänen hautansa on suljettu, tai että kuolleen rabbin huulet liikkuvat vielä haudassa, kun hänen oppilaansa toistavat hänen opetuksiaan. Ilmeisesti kuoleman hetkeen liittyy joskus merkillisiä kokemuksia, jotka ovat luoneet monenlaisia arvailuja iäisyyden luonteesta, mutta Raamatun omaan ilmoitukseen niitä ei saisi rinnastaa.

        Jeesuksen kuoleman yhteydessä tapahtui merkillisiä asioita, jotka tulkitaan joskus vain kaunokirjallisiksi lisäyksiksi, joilla ei olisi historiallista totuusarvoa. Matteus kertoo niistä laajimmin: »Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.» (27:51-53.) Temppelin esiripun repeämisen voimme todeta kolmesta evankeliumista ja kolmesti Hebrealaiskirjeestä. Siihen on myös kolme viittausta Talmudissa, juutalaisten perimätiedossa. Ne alkavat sanoin »40 vuotta ennen temppelin hävitystä». Silloin »aukenivat temppelin ovet itsestään, läntinen lamppu sammui -- uhrit menettivät voimansa» ja määrätyt uhreihin liittyvät ihmeet lakkasivat. Se oli myös merkkinä siitä, että Pyhä Henki oli jättänyt temppelin. Jopa juutalainen historioitsija Josephus kertaa »Juutalaissodissaan» (VI, 5:3) temppelin ovien avautuneen salaperäisesti itsestään tuona aikana.

        Vaikeampi on käsittää Jeesuksen kuolinhetkeen liittyvät muut ilmiöt. Tuonelan portit aivan kuin avautuivat hetkeksi. Monet »lähtivät haudoistaan» ja »ilmestyivät monelle». Sana »monta» esiintyy Matteuksella tässä yhteydessä kolme kertaa. Kuolinhetkellä tapahtuvia vainajan ilmestymisiä näkyvässäkin hahmossa väitetään sattuneen yllättävän usein. Ne kuuluvat ihmisten yleisinhimillisiin kokemuksiin eikä niitä saa rinnastaa Raamattuun. Kuitenkin evankeliumitkin kertovat yleisinhimillistä historiaa. Jeesus voitti kuoleman. Ei ihme, jos siinä tuonelankin portit järkkyivät hetkeksi. Kerran juutalainen Uutta testamenttia opettava professori David Flusser sanoi Jerusalemissa, etta »taivaan alla on monia ihmeitä, joita ei voi selittää pelkän kouluviisauden avulla».

        Jeesus puhui tuonelasta, ja tuonela on todellisuutta. Tuonelaan laskeutuminen ja taivaaseen nouseminen kuuluivat Jeesuksen messiaaniseen tehtävään. Näin Jeesus pyhitti tuonelan ja taivaan. Psalmissa 139 on monta lohduttavaa viitettä, jotka voivat puhutella nykyajan ihmistä shokinomaisesti: »Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti --.Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani.» - »Minä herään ja olen vielä sinun tykönäsi. Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.» Tuonelakin on jo »paratiisi» niille, jotka ovat saaneet syntinsä anteeksi. Vaikka juutalaiset oppineet puhuvat Messias-odotuksen yhteydessä vain vähän Messiaan iäisestä hallinnasta, he käyttävät kuitenkin kirjoituksissaan usein sanontaa »ha-olam ha-baa», 'tuleva maailma'. Jeesuksen ylösnousemus on tehnyt meille todelliseksi taivasten valtakunnan ja tulevan maailman. Siksi sanomme Nikean uskontunnustuksen lopussa heprean kielenkäyttöä noudattaen: »Me odotamme kuolleitten ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.»


    • Joh 11:23 Jeesus sanoi hänelle: "Sinun veljesi on nouseva ylös".

      11:24 Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

      11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

      11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

      he who believes in Me will live even if he dies, = joka uskoo minuun, se elää, vaikka hän kuolee,

      http://biblehub.com/lexicon/john/11-25.htm


      Eli " Elää vieläkin vaikka on kuollut " !!!!

      "will live even " = Elää Jopa, Vieläkin, Peräti, Vieläpä !

      https://translate.google.fi/#en/fi/even

    • Alas tuonelaan saakka teität syöstään. Entä sinä, Kapernaum, korotetaanko sinut muka taivaaseen? Alas sinut syöstään, alas tuonelaan saakka. Luuk 10:15.

    • Ja Jaakob tuumaa:

      1 Moos37:33 Jaakob tunsi vaatteen ja sanoi: "Poikani puku! VILLIPETO ON HÄNET SYÖNYT, Joosef on raadeltu hengiltä!"
      37:34 Ja Jaakob repäisi vaatteensa, pani säkin lanteilleen ja suri poikaansa pitkät ajat.
      37:35 Ja kaikki hänen poikansa ja tyttärensä kävivät häntä lohduttamaan, mutta hän ei huolinut lohdutuksesta, vaan sanoi: "Murehtien minä menen TUONELAAN ("Sheol"= Tuonela) POIKANI TYKÖ ". Ja hänen isänsä itki häntä.

      1992 käännös " TUONELAAN POIKANI LUO."

      ___

      JA MITÄ SITTEN TEKI JEESUS SEN KOLMEN PÄIVÄN AIKANA ENNEN YLÖSNOUSEMUSTAAN !

      Ef 4:9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
      4:10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, TÄYTTÄÄKSEEN KAIKKI."

      Jeesus täytti myös siis Tuonelan läsnäolollaan ! :)))

      " Hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
      jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille (1 Piet 3:18,19) Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.(4:6)"

    • Tuonela ei ole mikään paratiisi,se viimeistä tuomio päivää odottaviile olinpaikka.
      Kun Jeesus tuomitseen viimeisllä tuomiolla.

      • Vrt Luuk 23:43 " Niin Jeesus sanoi hänelle (siis ryövärille): "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

        ns. "Tuonelasta" (hebr. "Sheol", Kreikaksi "Haades") eli
        "Kuolleiden Valtakunnasta" käytetään raamatussa myös nimitystä " Aabrahamin helma", "Paratiisi" ja "Kolmas taivas" ....


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Vrt Luuk 23:43 " Niin Jeesus sanoi hänelle (siis ryövärille): "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

        ns. "Tuonelasta" (hebr. "Sheol", Kreikaksi "Haades") eli
        "Kuolleiden Valtakunnasta" käytetään raamatussa myös nimitystä " Aabrahamin helma", "Paratiisi" ja "Kolmas taivas" ....

        Aabrahamin helma ei ole kuoleiten vatakunta se on elävien valtakunta,rikasmien nosti katseensa tuonelasta huusi Isä lähetä lasarus somepäällä vettä kastamaan kieltän minulla on suuret vaivat joten kin tänän tapaan.
        Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
        Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.'

        Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. Luuk. 16:22-25


      • kuulija1 kirjoitti:

        Aabrahamin helma ei ole kuoleiten vatakunta se on elävien valtakunta,rikasmien nosti katseensa tuonelasta huusi Isä lähetä lasarus somepäällä vettä kastamaan kieltän minulla on suuret vaivat joten kin tänän tapaan.
        Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
        Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.'

        Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. Luuk. 16:22-25

        " Aabrahamin helma ei ole kuoleiten vatakunta se on elävien valtakunta"
        _______________________________

        Totta puhut kyllä tässä... on se tavallaan näinkin... ;D

        Joh 11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"


    • Ja SIIS tämä asia pitää muista tätä aihetta lähestyttäessä !

      H.elvetti eli Gehenna (ruumiitten polttopaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Gehenna ) on eri asia kuin Tuonela = Hebr Sheol ja Kreik Haades !

      TUONELA on ns. Kuolleiden henkien valtakunta, "Paratiisi" (Luuk 43:23), "Kolmas Taivas" (2Kor 12:3-4), "Aabrahamin helma" (Luuk 16:19-31)

      Ja jossa JEESUS kävi saarnaamassa Nooan aikaisille sieluille 3 päivän aikana ennen ylösnousemustaan:
      Vrt. Ef 4:9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
      4:10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, TÄYTTÄÄKSEEN KAIKKI."

      Jeesus täytti myös siis Tuonelan läsnäolollaan ! :)))

      " Hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
      jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille (1 Piet 3:18,19) Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.(4:6)"

      ELI

      H.elvetti eli Gehenna tarkoittaa lopullista kadotusta mutta Tuonela tarkoittaa
      ns." välitilaa", jossa kuolleiden sielut odottavat ylösnousemuksen aamua !

      • OHO... Dementia iskee :D siis ( Luuk 23:43)


    • Tuonela = "Haades" Uuudessa Testamentissa !



      Haades tai Hades = muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης ja tarkoittaa 'näkymätön' !

      Alkuperäinen sana: ᾍδης, ου, ὁ
      Sanaluokka: Noun, maskuliininen
      Translitterointi: Hades
      Foneettinen Spelling: (hah'-seipi)
      Lyhyt kuvaus: Hades
      Määritelmä: Hades, näkymättömässä maailmassa.

      Hades (1 / "ei" ja idein / Eido, "katso") - oikein, "näkymätön paikka", viitaten (näkymättömässä) maailmassa, jossa kaikki kuolleet asuvat, eli nykyiseen asuntoonsa paikka kaikille lähtivät (edesmennyt); Hades.

      http://biblehub.com/greek/86.htm


      Vrt Luuk 16:23 Ja kun hän nosti silmänsä TUONELASSA ("Hades"), vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.

      Matt 11:23 Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan TUONELAAN ( "Hades") on sinun astuttava alas. Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet sinussa, olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se seisoisi vielä tänäkin päivänä.

      Matt 16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja TUONELAN ("Hades") portit eivät sitä voita.

      Luuk 10:15 Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan TUONELAAN ("Hades) on sinun astuttava alas.

      Ap 2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani TUONELAAN (" Hades") etkä salli Pyhäsi nähdä
      katoavaisuutta.

      Ap 2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi TUONELAAN ("Hades") eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

      Ilm 1:18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja TUONELAN ("Hades") avaimet.

      Ilm 6:8 Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja TUONELA ("Hades") seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

      Ilm 20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela ("Hades") antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
      20:14 Ja Kuolema ja Tuonela ("Hades") heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.


      http://biblehub.com/lexicon/luke/16-23.htm

      • Tuonelan " Aabrahamin helma" on Jumalan lapselle Levon ja Lohdutuksen paikka ja siellä olemme tietoisessa tilassa ja siellä jo juhlasaattueessa odotamme lopullista ylösnousemuksen aamua ! :)))
        Siellä on kaikki perille päässeet Jeesuksen ystävät iloissaan :)))

        Luuk 16:25 " ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa LOHDUTUSTA"

        Luuk 23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani PARATIISISSA."


        Ja siellä Tuonelassa "alttarin alla" näkymättömässä maailmassa ovat myös ne kaikki Sielut , jotka ovat marttyyreina surmattu Jeesuksen todistuksen tähden ja joille sanotaan, että heidän vielä vähän aikaa tulee odottaa levollisina !

        Vrt Joh. Ilm 6:9-11


    • Elävät tietävät mutta Kuolleet ei tiedä mitään ! Saar 9.5

      Saar 9:5
      " Elävät ( uudestisyntyneet uskovat ) tietävät sen, että heidän on kuoltava (siis sielun on erottava ruumiista),
      mutta kuolleet ( hengellisesti kuolleet) ei tiedä mitään. Heillä (hengellisesti kuolleilla) ei ole enää
      palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu."

      Vrt. Psalmi 103:4
      " Herra lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja rakkaudella."

      Niin huomatkaamme siis tästä Saarnaajan kohdasta, että näillä Elävillä
      ( uudestisyntyneillä uskovilla) on vielä palkka saatavana vaikkakin heidät
      (" put them to death" = laittaa heidät kuolemaan) laitetaan Kuolemaan.
      http://biblehub.com/hebrew/4191.htm


      Mutta näillä "kuolleilla" eli (hengellisesti kuolleilla) ei sitä vastoin ole Palkkaa enää saatavana !

      Vrt esim tuhlaajapoika Luuk 15:24
      " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."


      Onkohan nyt käynyt niin, että Jehovan todistajille ja Adventisteille (tiedottomille) ei olekaan enää "palkkaa" saatavana ja he ovatkin hävittäneet Sielunsa ?!

      • Psalmi 103:4
        " Joka lunastaa sinun henkesi TUONELASTA (="shachat),(-92 "kuoleman otteesta") ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella (compassion= myötätunto)
        (-92 "rakkaudella.")

        Huom SIIS TÄSTÄ Tuonelasta !?

        Tässä siis käytetään tuonelasta sen toista nimitystä, joka ei ole perinteinen "Sheol" vaan " shachat " joka tarkoittaa lähinnä "hävitystä ja kuolemaa"
        ja toissijaisesti Tuonelaa

        Eli "SCHACHAT" = destruction = Tuhoaminen, Tuho, Hävitys, Perikato
        Myös dungeon = Tyrmä, vankityrmä
        hole, pit = Kuoppa, Kaivanto
        undergo decay = Pilaantumiselta, Mätänemiseltä

        King James Bible
        "Who redeemeth thy life from DESTRUCTION; who crowneth thee with lovingkindness and tender mercies;"

        Ja näinhän Jobikin huudahtaa:
        19:25 Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.
        19:26 Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan

        Eli ihmisen Sielu ei joudu hävitettäväksi muun Ruumiin kanssa ! :)))


    • Room 8:22 Me tiedämme, että koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa.
      8:23 Eikä vain luomakunta, vaan myös me, jotka olemme ensi lahjana saaneet omaksemme Hengen ("pneuma" = tässä "Pyhän Hengen), huokailemme odottaessamme Jumalan lapseksi pääsemistä, ruumiimme lunastamista vapaaksi.

      Vrt Kreik. "apekdechomenoi uiothesian ("adoptio") apolutrōsin sōmatos" =

      " huokailemme odottaessamme adoptointia vapaaksi ruumiistamme "

      http://biblehub.com/lexicon/romans/8-23.htm


      Vrt 1 Kor 15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
      15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

      Huom : EI IHMISEN RUUMIS, LIHA JA VERI, VOI PERIÄ JUMALAN VALTAKUNTAA !...



      Vrt Matt 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
      22:30 Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
      22:31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:
      22:32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

      Ja näin Paavali : 2Kor 4:16:
      " Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu
      päivä päivältä."... (4:18) " Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti ".... (5:6,8) " Olemme turvallisella mielellä, vaikka tiedämmekin, että niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota... Mutta mielemme on turvallinen, vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo."
      Myös ns. " ruumiista irtautumisen" kokemus tai vastaava ei ollut Paavalille vieras tapahtuma eli vertaa 2Kor 12:3-4:
      " Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua. Oliko hän ruumiissaan vai
      poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala."

      Eli näillä ajatuksilla, " niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme " tai " olen ruumiistani irti " raamattu selvästi osoittaa, että ihmisen sielu jatkaa elämäänsä jossain toisessa todellisuudessa täysin tietoisena !!!

      • Ja jatkoksi... (korjattu yhteen)

        Ihmisen Sielu on ihmisen "Sisäinen Minuus" mikä erkanee Ruumiista ihmisen kuollessa fyysisesti... eli siis jättää tämän "väliaikaisen asuntonsa" mitä Raamattu kuvaa "maalliseksi majaksi" !

        Vertaa: 1938 käännös:

        2 Piet 1:13 "Ja minä katson oikeaksi, NIIN KAUAN KUIN TÄSSÄ MAJASSA OLEN, näin muistuttamalla herättää teitä.
        1:14 Sillä minä tiedän, että tämän MAJANI POISPANEMINEN tapahtuu äkisti"

        Ja sama 1992 käännös:

        2 Piet 1:13 Mielestäni on paikallaan, että muistutan ja herättelen teitä NIIN KAUAN KUIN VIELÄ ELÄN TÄSSÄ MAALLISESSA MAJASSANI." !!!
        1:14 Minä näet tiedän, että MAJANI PURETAAN KOHTA -- sen on meidän Herramme Jeesus Kristuskin minulle ilmoittanut.

        Kreikaksi. "skēnōmati " = tabernacle.a tent = Maja, "pyhäkköteltta" Teltta !

        Vrt : http://biblehub.com/lexicon/2_peter/1-13.htm


        Joka johtuu Kreikan verbistä "skénoó"

        Short Definition: I dwell as in a tent, encamp
        I dwell as in a tent, encamp, have my tabernacle. =
        Minä asun kuin teltassa, leiriytyä
        Minä asun kuin teltassa, leiriytyivät, on minun majani.

        Vrt : http://biblehub.com/greek/4637.htm


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ja jatkoksi... (korjattu yhteen)

        Ihmisen Sielu on ihmisen "Sisäinen Minuus" mikä erkanee Ruumiista ihmisen kuollessa fyysisesti... eli siis jättää tämän "väliaikaisen asuntonsa" mitä Raamattu kuvaa "maalliseksi majaksi" !

        Vertaa: 1938 käännös:

        2 Piet 1:13 "Ja minä katson oikeaksi, NIIN KAUAN KUIN TÄSSÄ MAJASSA OLEN, näin muistuttamalla herättää teitä.
        1:14 Sillä minä tiedän, että tämän MAJANI POISPANEMINEN tapahtuu äkisti"

        Ja sama 1992 käännös:

        2 Piet 1:13 Mielestäni on paikallaan, että muistutan ja herättelen teitä NIIN KAUAN KUIN VIELÄ ELÄN TÄSSÄ MAALLISESSA MAJASSANI." !!!
        1:14 Minä näet tiedän, että MAJANI PURETAAN KOHTA -- sen on meidän Herramme Jeesus Kristuskin minulle ilmoittanut.

        Kreikaksi. "skēnōmati " = tabernacle.a tent = Maja, "pyhäkköteltta" Teltta !

        Vrt : http://biblehub.com/lexicon/2_peter/1-13.htm


        Joka johtuu Kreikan verbistä "skénoó"

        Short Definition: I dwell as in a tent, encamp
        I dwell as in a tent, encamp, have my tabernacle. =
        Minä asun kuin teltassa, leiriytyä
        Minä asun kuin teltassa, leiriytyivät, on minun majani.

        Vrt : http://biblehub.com/greek/4637.htm

        Ja tässäkin 2 Piet 1:13 kohdassa voi hyvin huomata kuinka ns."liberaaliteologinen" opillinen ajattelu on vaikuttanut tähän 1992 käännökseen... :O

        Vertaa:

        Biblia: "niinkauvan kuin minä tässä majassa olen"

        1938: " niin kauan kuin tässä majassa olen"

        1992: "niin kauan kuin vielä elän tässä maallisessa majassani"

        Siis mitä yritän sanoa...

        Tästä 1992 käännöksestä voi hyvin kuvitella että ns."henkäys"(hebr. "neshima") palaa Jumalan luokse ja Sielu ( "neshamaa") onkin nyt tehty maatumaan muun ruumiin kanssa... :O
        Eli tästä Bibliasta ja 1938 käännöksestä saa selvästi sen kuvan, että Ruumis ja Sielu ("neshamaa") on toisistaan eroava kokonaisuus mutta 1992 väännöksen mukaan tämän voisi ajatella myös niin, että ihminen sieluineen päivineen on yksi kokonaisuus... Mutta toisaalta tämä Sielun "tilapäinen asunto" eli "maallinen maja" vesittää kyllä tämänkin ajatuksen ainoastaan ns. "henkäykseksi"...Koska tämän "majanhan" eli ruumiin Pietari tässä juuri jättää ja Minä eli "minuus" jatkaa matkaa...

        Kansainvälisissä Raamatuissa kyllä enimmäkseen käsitetään tämä ajatus samalla tavalla kuin Bibliassa ja 1938 käännöksessä:

        Eli... "as long as I am in this = "niin kauan kuin minä olen tässä" Majassa Teltassa ! ( Kreik "skēnōmati " = tabernacle,.a tent

        New American Standard Bible
        I consider it right, as long as I am in this earthly dwelling, to stir you up by way of reminder,

        King James Bible
        Yea, I think it meet, as long as I am in this tabernacle, to stir you up by putting you in remembrance;

        Holman Christian Standard Bible
        I consider it right, as long as I am in this bodily tent, to wake you up with a reminder,

        NET Bible
        Indeed, as long as I am in this tabernacle, I consider it right to stir you up by way of a reminder,

        Aramaic Bible in Plain English
        But it seemed good to me, that as long as I am in this body, to awaken your memory,

        King James 2000 Bible
        Yea, I think it right, as long as I am in this tabernacle, to stir you up by putting you in remembrance;

        Ps.Vrt Keskustelu
        Vuoden 1992 Raamatun käännös huijaa monin kohdin !
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12822903#comment-72849306


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ja tässäkin 2 Piet 1:13 kohdassa voi hyvin huomata kuinka ns."liberaaliteologinen" opillinen ajattelu on vaikuttanut tähän 1992 käännökseen... :O

        Vertaa:

        Biblia: "niinkauvan kuin minä tässä majassa olen"

        1938: " niin kauan kuin tässä majassa olen"

        1992: "niin kauan kuin vielä elän tässä maallisessa majassani"

        Siis mitä yritän sanoa...

        Tästä 1992 käännöksestä voi hyvin kuvitella että ns."henkäys"(hebr. "neshima") palaa Jumalan luokse ja Sielu ( "neshamaa") onkin nyt tehty maatumaan muun ruumiin kanssa... :O
        Eli tästä Bibliasta ja 1938 käännöksestä saa selvästi sen kuvan, että Ruumis ja Sielu ("neshamaa") on toisistaan eroava kokonaisuus mutta 1992 väännöksen mukaan tämän voisi ajatella myös niin, että ihminen sieluineen päivineen on yksi kokonaisuus... Mutta toisaalta tämä Sielun "tilapäinen asunto" eli "maallinen maja" vesittää kyllä tämänkin ajatuksen ainoastaan ns. "henkäykseksi"...Koska tämän "majanhan" eli ruumiin Pietari tässä juuri jättää ja Minä eli "minuus" jatkaa matkaa...

        Kansainvälisissä Raamatuissa kyllä enimmäkseen käsitetään tämä ajatus samalla tavalla kuin Bibliassa ja 1938 käännöksessä:

        Eli... "as long as I am in this = "niin kauan kuin minä olen tässä" Majassa Teltassa ! ( Kreik "skēnōmati " = tabernacle,.a tent

        New American Standard Bible
        I consider it right, as long as I am in this earthly dwelling, to stir you up by way of reminder,

        King James Bible
        Yea, I think it meet, as long as I am in this tabernacle, to stir you up by putting you in remembrance;

        Holman Christian Standard Bible
        I consider it right, as long as I am in this bodily tent, to wake you up with a reminder,

        NET Bible
        Indeed, as long as I am in this tabernacle, I consider it right to stir you up by way of a reminder,

        Aramaic Bible in Plain English
        But it seemed good to me, that as long as I am in this body, to awaken your memory,

        King James 2000 Bible
        Yea, I think it right, as long as I am in this tabernacle, to stir you up by putting you in remembrance;

        Ps.Vrt Keskustelu
        Vuoden 1992 Raamatun käännös huijaa monin kohdin !
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12822903#comment-72849306

        Tämä kreikankielen alkukielen sana " eimi " tarkoittaa "olen" eli olla verbi... ei sitä että "vielä elän" mitään elää sanaa alkukielessä ei ole !

        Eli oikein on sanoa niin kauan kuin "olen tässä tilapäisessä asunnossani eli maallisessa majassani"
        Eli Pietarin "Minuus" jättää tämä "Majan" !

        http://biblehub.com/greek/1510.htm


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tämä kreikankielen alkukielen sana " eimi " tarkoittaa "olen" eli olla verbi... ei sitä että "vielä elän" mitään elää sanaa alkukielessä ei ole !

        Eli oikein on sanoa niin kauan kuin "olen tässä tilapäisessä asunnossani eli maallisessa majassani"
        Eli Pietarin "Minuus" jättää tämä "Majan" !

        http://biblehub.com/greek/1510.htm

        Vrt Joh 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ("eimi") tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

        Tässäkään ei siis sanota Minä "elän" ja sitten tie totuus ja elämä" vaan tässä "eimi" tarkoittaa Kristusta joka on "ajaton", on ollut ja on ja on tuleva ja siis on iankaikkisesti aina !

        Samaten tässä Pietarin kirjeessä puhutaan siitä "ajattomasta Sielusta" joka ON vaikka "maallinen maja" jääkin taakse !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Vrt Joh 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ("eimi") tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

        Tässäkään ei siis sanota Minä "elän" ja sitten tie totuus ja elämä" vaan tässä "eimi" tarkoittaa Kristusta joka on "ajaton", on ollut ja on ja on tuleva ja siis on iankaikkisesti aina !

        Samaten tässä Pietarin kirjeessä puhutaan siitä "ajattomasta Sielusta" joka ON vaikka "maallinen maja" jääkin taakse !

        Ja tässä Luukas 17:20,21 näkyy myös tämä aikamme "Liberaalinen ajattelu" ja IHMISEN ,"sisäisen ihmisen", eli Sielun häivyttäminen...

        Vertaa:

        Vuoden 1938 käännös:

        Luuk17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
        17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on SISÄLLISESTI TEISSÄ".

        Vuoden 1992 käännös:

        Luuk 17:20 Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: "Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla.
        17:21 Eikä voida sanoa: 'Se on täällä', tai: 'Se on tuolla.' Katsokaa: Jumalan valtakunta on TEIDÄN KESKELLÄNNE."

        Tässä kreikan alkukieli käyttää sanaa "entos", joka on....

        Original Word: ἐντός
        Part of Speech: Adverb = (tässä paikkaa ilmaiseva)
        Transliteration: entos
        Phonetic Spelling: (en-tos')
        Short Definition: within, inside, the inside = (sisällä, sisällä, sisällä)

        Ja näinhän Jeesuskin sanoo:
        1938 käännös Joh 14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne IANKAIKKISESTI,
        14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on TEISSÄ OLEVA." !

        Eli... Selvästi "sisällisesti teissä" oleva "Totuuden Henki" näyttää olevan 1992 kääntäjille jotenkin vieras asia ja "Jumalan Valtakunta" onkin nyt vain "keskellänne" tai ympärillänne eli jossain "ihmisen minuuden" Sielun ulkopuolella :O


    • Ilm.6:8.

      Biblia (1776) Ja katso, hiirenkarvainen orhi, ja sen päällä istui, sen nimi oli kuolema; ja hel-vetti noudatti häntä. Ja hänelle annettiin voima tappaa neljättä osaa maan päältä miekalla ja nälällä, ja surmalla ja pedoilla maan päällä. Siis ollaako jo Tuonelassa helve-tissä?

      • Tässä on kysymys hebrean alkukielen sanasta "Sheol" ja kreikan alkukielen sanasta "Haades" eli ns. "Kuolleitten sielujen valtakunnasta" jotka käännetään välillä meidän suomenkielisessä raamatussa Helvetiksi, välillä Tuonelaksi ja välillä kuopaksi ja näin aiheuttaen sekaannusta, koska sana "helvetti" usein liitetään kansan arkikielessä ns. "Viimeiseen tuomioon" ja siksi puhuttaessa Tuonelasta ei saisi puhua sanasta "helvetistä " koska sana usein mielletään väärin suomen kielessä !

        Lainaus Wiki: "Sana helvetti on tullut suomen kieleen muinaisruotsista, jossa sana Hel-vite viittaa manalan valtiattaren Helin rangaistukseen. Sana on siirtynyt useisiin eurooppalaisiin kieliin skandinaavisen mytologian kautta (esimerkiksi ruotsin helvete, englannin hell, saksan Hölle). Monissa kielissä, kuten suomessa, helvettiä merkitsevää sanaa käytetään myös kirosanana ilman uskonnollista merkitystä.

        Katolilaisuudessa puhutaan Tuonelan yhteydessä usein myös ns."kiirastulesta" jossa USKOVIEN SIELUT puhdistuu mutta tätä ei raamattu tue teksteissä vaan on raamatun tulkintaa ja tämäkin "kiirastuli" usein liitetään virheellisesti arkikielessä käsitykseen "helvetti" ja että siellä aivan käristytään... :O

        Hebrean Sheolin ja kreikan vastaavan "Haadesin" kääntäminen siis "helvetiksi" johtaa sanan Tuonela virheelliseen tulkintaa monissa tapauksissa.

        Hebrean "sheol" käsite esiintyy VT:ssa yli 60 kertaa ja "shachat" ainakin 20 kertaa.
        " Sheol" tulkitaan "kuolleitten valtakunnaksi" eli "tuonelaksi"
        " Shachat " merkitsee lähinnä "hävitystä ja kuolemaa" ja vasta toissijaisesti "tuonelaa"

        ja

        Kreikan Haades tai Hades = Tuonela muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης ja tarkoittaa 'näkymätön',"näkymättömässä maailmassa ! esiintyy UT:ssa 10 kertaa
        http://biblehub.com/greek/86.htm

        Eli näissä kohdissa:

        Vrt Luuk 16:23 Ja kun hän nosti silmänsä TUONELASSA ("Hades"), vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.

        Matt 11:23 Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan TUONELAAN ( "Hades") on sinun astuttava alas. Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet sinussa, olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se seisoisi vielä tänäkin päivänä.

        Matt 16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja TUONELAN ("Hades") portit eivät sitä voita.

        Luuk 10:15 Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan TUONELAAN ("Hades) on sinun astuttava alas.

        Ap 2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani TUONELAAN (" Hades") etkä salli Pyhäsi nähdä
        katoavaisuutta.

        Ap 2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi TUONELAAN ("Hades") eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

        Ilm 1:18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja TUONELAN ("Hades") avaimet.

        Ilm 6:8 Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja TUONELA ("Hades") seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

        Ilm 20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela ("Hades") antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
        20:14 Ja Kuolema ja Tuonela ("Hades") heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

        Eli vastaus kysymykseesi (Ilm 6:8): " Siis ollaako jo Tuonelassa helve-tissä? "

        Vastaukseni on, että ollaan ja ei olla... riippuen siitä mitä me sillä sanalla "helvetti" halutaan ymmärtää !
        Vrt Luuk 16:19-31

        (jatkuu)


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tässä on kysymys hebrean alkukielen sanasta "Sheol" ja kreikan alkukielen sanasta "Haades" eli ns. "Kuolleitten sielujen valtakunnasta" jotka käännetään välillä meidän suomenkielisessä raamatussa Helvetiksi, välillä Tuonelaksi ja välillä kuopaksi ja näin aiheuttaen sekaannusta, koska sana "helvetti" usein liitetään kansan arkikielessä ns. "Viimeiseen tuomioon" ja siksi puhuttaessa Tuonelasta ei saisi puhua sanasta "helvetistä " koska sana usein mielletään väärin suomen kielessä !

        Lainaus Wiki: "Sana helvetti on tullut suomen kieleen muinaisruotsista, jossa sana Hel-vite viittaa manalan valtiattaren Helin rangaistukseen. Sana on siirtynyt useisiin eurooppalaisiin kieliin skandinaavisen mytologian kautta (esimerkiksi ruotsin helvete, englannin hell, saksan Hölle). Monissa kielissä, kuten suomessa, helvettiä merkitsevää sanaa käytetään myös kirosanana ilman uskonnollista merkitystä.

        Katolilaisuudessa puhutaan Tuonelan yhteydessä usein myös ns."kiirastulesta" jossa USKOVIEN SIELUT puhdistuu mutta tätä ei raamattu tue teksteissä vaan on raamatun tulkintaa ja tämäkin "kiirastuli" usein liitetään virheellisesti arkikielessä käsitykseen "helvetti" ja että siellä aivan käristytään... :O

        Hebrean Sheolin ja kreikan vastaavan "Haadesin" kääntäminen siis "helvetiksi" johtaa sanan Tuonela virheelliseen tulkintaa monissa tapauksissa.

        Hebrean "sheol" käsite esiintyy VT:ssa yli 60 kertaa ja "shachat" ainakin 20 kertaa.
        " Sheol" tulkitaan "kuolleitten valtakunnaksi" eli "tuonelaksi"
        " Shachat " merkitsee lähinnä "hävitystä ja kuolemaa" ja vasta toissijaisesti "tuonelaa"

        ja

        Kreikan Haades tai Hades = Tuonela muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης ja tarkoittaa 'näkymätön',"näkymättömässä maailmassa ! esiintyy UT:ssa 10 kertaa
        http://biblehub.com/greek/86.htm

        Eli näissä kohdissa:

        Vrt Luuk 16:23 Ja kun hän nosti silmänsä TUONELASSA ("Hades"), vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.

        Matt 11:23 Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan TUONELAAN ( "Hades") on sinun astuttava alas. Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet sinussa, olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se seisoisi vielä tänäkin päivänä.

        Matt 16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja TUONELAN ("Hades") portit eivät sitä voita.

        Luuk 10:15 Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan TUONELAAN ("Hades) on sinun astuttava alas.

        Ap 2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani TUONELAAN (" Hades") etkä salli Pyhäsi nähdä
        katoavaisuutta.

        Ap 2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi TUONELAAN ("Hades") eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

        Ilm 1:18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja TUONELAN ("Hades") avaimet.

        Ilm 6:8 Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja TUONELA ("Hades") seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

        Ilm 20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela ("Hades") antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
        20:14 Ja Kuolema ja Tuonela ("Hades") heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

        Eli vastaus kysymykseesi (Ilm 6:8): " Siis ollaako jo Tuonelassa helve-tissä? "

        Vastaukseni on, että ollaan ja ei olla... riippuen siitä mitä me sillä sanalla "helvetti" halutaan ymmärtää !
        Vrt Luuk 16:19-31

        (jatkuu)

        HUOM !

        UT:ssa puhutaan myös toisesta sanasta eli "Gehenna", joka käännetään meidän raamattuumme myös sanaksi "helvetti" ja se esiintyy kohdissa:
        Jaak. 3:6, Matt. 5:22, 29, 30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mark. 9:43, 45, 47; Luuk. 12:5

        Vrt: Matt 5:22 "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut HELVETIN ("gehenna")TULEN."

        ja

        Jaak 3:6
        3:6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen HELVETISTÄ ("gehenna")."

        Tämä hebrean sana Gehenna juontuu Hinnomin laaksosta (hepreaksi ‏גהינום‎, ’Ge-hinnom’; kreik. Γέεννα, ’Geenna’) ja se on Jerusalemin eteläpuolella Länsirannalla oleva laakso, jossa Juudan kuningasten Aahaan ja Manassen aikana uhrattiin lapsia Moolokille ja johon myöhemmin vietiin rikollisten ja itsestään kuolleiden eläinten ruumiit poltettaviksi.

        ELI, näissä yhteyksissä raamatussa helvetti sanalla saatetaan tarkoittaa myös juuri ns. "viimeistä tuomiota" = "tulista järveä" (vrt Ilm 20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
        20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.)

        tai sitten

        niin sanottua Tuonelan "vaivan puolta" jossa Rikas mieskin huudahtaa: Luuk16:24 "Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'

        Eli täällä ihmisen omat puheet ja sanat tuottaa tuskaa !

        Nämä kaksi siis "tulinen järvi" ja "Tuonelan vaivan puoli" ovat kuitenkin toisistaan poikkeavia "helvettejä" sillä toinen liittyy ns. Viimeiseen tuomioon ja toinen Tuonelan ns. "välitilaan", jossa puheet vaivaavat ja tämähän ei ole vielä se "vihon viimeinen tuomio" kun kirjat avataan (Ilm 20:12)

        Tämä on hiukan monimutkaista... mutta tämä Suomen lainattu sana "helvetti" vähän sotkee asiaa jos ei lue Raamattua sen alkukielellä ja mitä se Risto Santala kirjassaan Suudelma hunnun läpi sanokaan siteeraten Israelin kansallisrunoilija Bialikkia: " Raamatun lukeminen muulla kuin alkukielellä on kuin suutelisi morsianta hunnun läpi. " :O


    • 8g333333333333333333
    • kkkkkkkk000iiiiiiiii
    • Kysymykseen Kuka on 2 Kor 12:2 luvun "Mies jonka Paavali tuntee" ?
      ____________________

      Vrt 2 Kor 12:2 Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
      12:3 Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää-
      12:4 temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
      12:5 Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani."

      Niin tässä Paavali puhuu itsestään ikään kuin "kolmannessa persoonassa" vähän kuin Johanneksen evankeliumissa Johannes ei mainitse itseään nimeltä vaan puhuu "siitä opetuslapsesta jota Jeesus rakasti" ja tämä Paavalin tarinahan alkaa jo luvussa 11 jossa Paavali aloittaa hänen henkilökohtaisen puolustuspuheensa Korintton seurakunnan edessä... vrt. 11:1 "Jospa kärsisitte minulta hiukan mielettömyyttäkin! Ja kyllähän te minua kärsittekin...jne"

      Tämä Paavalin kertomus "kolmannesta taivaasta"/"paratiisista" usein liitetään tämän saman luvun jakeeseen (25), jossa Paavali kertoo "kerran minua kivitettiin" eli kivitettiin ja luultiin jo kuolleeksi ja saman tapahtuman kertoo meille myös
      Ap 14:19 " Mutta sinne tuli Antiokiasta ja Ikonionista juutalaisia, ja he suostuttivat kansan puolellensa ja kivittivät Paavalia ja raastoivat hänet kaupungin ulkopuolelle, luullen hänet kuolleeksi."

      Eli nähtävästi Paavali koki ns."kuoleman jälkeisen" kokemuksen ja palasi sieltä ja hänelle puhuttiin siellä asioista "joista ei saanut kertoa" !

      • Kupla puhkeaa.

        Nää on näitä Raamatum ristiriitoja. Joh.3:13. Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas. Ihmisen Poika, joka on taivaassa. Ja toiseksi 2Kor.12:4. Mitenkä voi sanomattomia sanoja toisille kertoa? 2Kor.2:2. Tunnen miehen?


      • Raamattu puhuu "kolmannesta taivaasta" ja "Taivasten taivaasta" ja joku ns. Jumalan "seitsemännestä taivaasta" ja nämä käsitteethän ovat kyllä vähän meidän tietorajojemme ulottumattomissa...

        Monet sitten "mielikuvituksessaan" kuvittelee näistä jos mitäkin...
        (Esim SDA:n "profeetta" Ellen G White esim. "Orionin tähtisumua", jossa pyhät ovat 1000 vuotta, tms.)

        Vrt. 1 Kun 8:27" Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!"
        ja
        2. Aik. 2:6 "Kuka kykenisi rakentamaan hänelle huoneen? Taivaisiin ja taivasten taivaisiin hän ei mahdu. Mikä siis olen minä rakentamaan hänelle temppeliä muuta varten kuin uhratakseni hänen edessänsä?"

        Ja kun tässä Paavalin "Kolmannessa Taivaassa", jota hän vertaa myös "Paratiisiin" ("paradeison"), niin alkukieli käyttää juuri sanaa "kolmas" ja taivaasta alkukieli käyttää sanaa "ouranos", joka tarkoittaa "taivasta","tähtitaivasta","hengellistä taivasta" eli siis tämä "ouranos" ei välttämättä tarkoita mitään ns. "ihmissilmin nähtävää"

        Samaan viittaa myös Kreikan sana "Haades" tai "Hades" eli Tuonela, joka on
        muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης ja tarkoittaa " NÄKYMÄTÖN".... eli "tuonpuoleinen näkymätön kuolleitten valtakunta"...

        Eli kun puhumme "Kolmannesta taivaasta" / "Paratiisista" / " Tuonelasta" niin silloin me puhumme hengellisestä fyysisesti ihmissilmin näkymättömästä maailmasta, jonne ei voi ihmissilmin nähdä niin kauan kuin ihmisen Sielu on hänen Ruumiissaan kiinni !

        Niin sanotuilla "Kolmannella taivaalla" / "Paratiisilla" / "Tuonelalla" ei välttämättä siis tarkoiteta mitään konkreettista mitä voisimme ns. käsin kosketella tai aistein tässä maailmassa ruumiillisessa kehossamme ymmärtää...

        Vrt 2 Kor 4:18 "meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia."

        Tai toisaalla niin kuin Paavali "halu minulla on täältä eritä" (Fil 1:23)

        Vrt: http://fi.wikipedia.org/wiki/Taivas_(uskonto)


      • Kupla puhkeaa. kirjoitti:

        Nää on näitä Raamatum ristiriitoja. Joh.3:13. Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas. Ihmisen Poika, joka on taivaassa. Ja toiseksi 2Kor.12:4. Mitenkä voi sanomattomia sanoja toisille kertoa? 2Kor.2:2. Tunnen miehen?

        Noh... Minusta näissä ei ole mitään ristiriitaa... On paljon asioita mitkä ovat sanomattakin selviä ! :O
        Eli jos esim. olet ollut kauan naimisissa niin toinen tuntee ja ymmärtää toista sanoittakin...
        Mutta tämä "Tunnen miehen" tarkoittaa sitä, että Paavali tuntee "itsensä" !


        Vanha Testamentti Sananlaskut ennen Kristusta sanoo näin :

        San: 30:4 "Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, jos sen tiedät?"


    • Kirja roskiin.

      Voi näitä Raamatun kirjoituksia. Aam.9:2. Vaikka he tuonelaan murtautuisivat, sieltäkin minun käteni heidät tempaa. Vaikka he taivaaseen nousisivat, sieltäkin minä syöksen heidät alas. Biblia (1776) Ja vaikka he itsensä hamaan helvet,tiin kaivaisivat, niin minun käteni on kuitenkin heitä sieltäkin hakeva; ja jos he astuisivat ylös taivaasen, niin minä kuitenkin tahdon syöstä heidät sieltä alas.

      • Psalmi: 139:7 Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä?
        139:8 Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.
        139:9 Jos minä kohoaisin aamuruskon siivillä ja asettuisin asumaan meren ääriin,
        139:10 sielläkin sinun kätesi minua taluttaisi, sinun oikea kätesi tarttuisi minuun.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Psalmi: 139:7 Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä?
        139:8 Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.
        139:9 Jos minä kohoaisin aamuruskon siivillä ja asettuisin asumaan meren ääriin,
        139:10 sielläkin sinun kätesi minua taluttaisi, sinun oikea kätesi tarttuisi minuun.

        Lainaus nimimerkki "Kirja roskiin":
        "Biblia (1776)Aam.9:2. Ja vaikka he itsensä hamaan helvet,tiin kaivaisivat, niin minun käteni on kuitenkin heitä sieltäkin hakeva
        ___________________________

        Sana " H.elvetti" on tavallaan harhaan johtava väärä käännös !

        Tässä Aamos 9.2 kohdassa Raamatun alkukieli hebrea käyttää juuri sanaa "Sheol" joka tarkoittaa Kuolleitten henkien maailmaa eli juuri Tuonelaa !
        http://biblehub.com/text/amos/9-2.htm

        Uudessa Testamentissakaan Jeesus ei puhunut raamatun vierasperäisestä sanasta "helvetti" ollenkaan vaikka se sinne on meidän raamatussamme laitettu useammankin kerran...
        mutta sen sijaan Jeesus puhui "Gehennasta" kylläkin useamman kerran ja se kertoo juuri meille viimeisestä tuomiosta eli "tulisesta järvestä" (Ilm 20:15)
        http://biblehub.com/greek/1067.htm

        Vrt. Esim. Matt 5:22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut HELVETIN (Gehenna) TULEN.

        Matt 18:9 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään HELVETIN TULEEN. (Gehenna)

        Matt 23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte HELVETIN (gehenna) tuomiota pakoon?

        Mark 9:43 Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut HELVETTIIN (gehenna), sammumattomaan tuleen.

        Luuk 12:5 12:5 Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä HELVETTIIN (gehenna). Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.

        Eli Jeesus nimenomaan puhuu rangaistuksen paikasta ja vertaa sitä jätteiden polttopaikkaan eli "Gehennaan" !

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Gehenna

        Nämä kohdat on raamatussa Matt 5:22 / Matt 5:29 / Matt 5:30 / Matt 10:28 / Matt 18:9 / Matt 23:15 / Matt 23:33 / Mark 9:43 / Mark 9:47 / Luuk 12:5

        Lainaus Wikipedia: "Sana helvetti on tullut suomen kieleen muinaisruotsista, jossa sana Hel-vite viittaa manalan valtiattaren Helin rangaistukseen.[5] Sana on siirtynyt useisiin eurooppalaisiin kieliin skandinaavisen mytologian kautta (esimerkiksi ruotsin helvete, englannin hell, saksan Hölle). Monissa kielissä, kuten suomessa, helvettiä merkitsevää sanaa käytetään myös kirosanana ilman uskonnollista merkitystä."


    • Lainaus kirjasta Katoamaton ihminen, kust Ristin Voitto 1961

      MITÄ ON KUOLEMA

      1. Moos. 2:17: ssä puhutaan ensimmäisen kerran kuolemasta: "...mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman."

      Raamatun mukaan kuolema kohtaa ihmistä kolmessa merkityksessä, kuten elämäkin saatiin kolmessa merkityksessä:

      1. hengellinen kuolema - ero Jumalasta elämän aikana

      2. ruumiillinen kuolema - ero ruumiista elämän päätteeksi

      3. "toinen kuolema" - ero Jumalasta ikuisuudessa

      Kuolema ei siis missään kohden merkitse tyhjiin häviämistä, vaan eroa. Tarkastelemme kutakin kolmea kohtaa erikseen:

      1. Hengellinen kuolema

      Aadamille ja EevalIe tapahtui ensimmäiseksi hengellinen kuolema lankeemuksen jälkeen paratiisissa. He eivät "sinä päivänä" nimittäin kuolleet fyysisesti eikä heidän sielullinen elämänsäkään kuollut, vaan he joutuivat eroon Jumalasta eli kuolivat hengellisesti. Juuri tätä Ef. 2:1 selventää: ’Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet synteihinne ja rikoksiinne’' Hengellinen kuolema tapahtuu meille jokaiselle varhaisemmassa henkilökohtaisessa historiassamme, lapsuudessamme. syntien tähden (Room. 7:9,10). Ihmiset elävät luonnollista elämäänsä hengellisen kuoleman tilassa. Se on kaikkien osana (Ef. 2:1-3). Kuoleman tila ei kuitenkaan missään kohden merkitse tiedotonta ja tajutonta tilaa. Synteihinsä ja rikoksiinsa kuollut ihminen "vaeltaa tämän maailman menon mukaan’ (Ef. 2:2). Raamattu puhuu myös ihmisistä, jotka ovat ’kahdesti kuolleita’ (Juud. j. 12) tarkoittaen hengellisen elämänsä uudelleen kadottaneita ihmisiä, jotka kuitenkin edelleenkin "vaahtoavat omia häpeitään". Jumalasta pois kääntyneet enkelit, pimeyden riivaajahengetkin, ovat kuoleman henkivaltoja, eivätkä missään tekemisissä elämän kanssa, mutta silti ne tuhoavat kaikkea elämää ja ovat täysin tietoisia ja aktiivisia henkiä, jotka eivät katoa (osa niistä on vapaana, Ef. 6:12, osa vangittuina, Juud. j. 6). Hengellisen kuoleman tila jatkuu ihmiselläkin ikuisuudessa tietoisena ja tajuisena tilana, johon palataan tuonnempana.

      2. Ruumiillinen kuolema

      Tämä (samoin kuin sairastumiseksi ja vanhenemiseksi kutsuttu fyysisen elimistömme rappeutuminenkaan) ei ole alkuperäinen luonnonlaki tai biologinen välttämättömyys, vaan ruumiillinen kuolema on Jumalan määräyksestä synnin tähden tullut rangaistus koko ihmiskunnan sekä luomakunnan osaksi. (Room. 5:12; 6:23; Hebr 9:27). Ruumiillinen kuolema merkitsee hengen ja sielun väliaikaista eroa ruumiista, joka rappeutuu ja maatuu maaksi. Sielu ja henki jatkavat tietoista olemassaoloaan joko tuonelassa tai paratiisissa (jota kutsutaan myös kolmanneksi taivaaksi) riippuen siitä, onko kyse uskovasta vai jumalattomasta.

      3. ’Toinen kuolema’

      koskee vain niitä, jotka eivät ole uudestisyntyneet ennen ruumiillista kuolemaansa. He kuolevat siis ilman yhteyttä Jumalaan, elämän Lähteeseen. Toinen kuolema merkitsee ikuista kadotusta, helvettiä, johon jumalaton tuomitaan. Tuomio ei tapahdu kuitenkaan heti kuoleman jälkeen vaan sielu viettää aikansa tuomiopäivään saakka tietoisessa tilassa tuonelassa. Tätä ruumiillisen kuoleman ja ylösnousemuksen välistä ajanjaksoa kutsutaankin välitilaksi väliaikaisuutensa tähden. Esimerkiksi rikas mies joutui tuonelaan välittömästi kuolemansa jälkeen. Jeesuksen mukaan hän "nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan’ (Luuk. 16:23). Välitilassa vietetyn jakson päätteeksi jumalaton herätetään ruumiillisesti kuolleista ja tuomitaan henkiruumiillisessa olotilassa lopulliseen tilaansa: "Kuolema ja tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi." (Ilm. 20.13,14). Se on "iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta" (2 Tess 1:9), ei siis tyhjiin häviäminen vaan ikuinen ero Jumalasta.

      Jumalalla on kuitenkin kaikkea kuolemaa ja kadotusta varten suurenmoinen LUNASTUSRATKAISU: Hän antoi Poikansa meidän tähtemme, ettei yksikään joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan meillä olisi iankaikkinen elämä Jumalan yhteydessä (Joh. 5:24; 11:25) uudessa kirkkauden maailmassa (Ilm. 21:5-7).

      http://lindell.netmission.fi/sielu.htm

    • Kysymys eläinten hengestä:

      Saar 3:19 Sillä ihmislasten käy niinkuin eläintenkin; sama on kumpienkin kohtalo. Niinkuin toiset kuolevat, niin toisetkin kuolevat; yhtäläinen henki ("ruach"= breath = hengitys)on kaikilla. Ihmisillä ei ole mitään etua eläinten edellä, sillä kaikki on turhuutta.
      3:21 Kuka tietää ihmisen hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?

      Huomaa 1 moos 2:7 ei käytä tätä "ruach" eli hengitys sanaa ihmisen luomisessa

      2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa ELÄMÄN HENGEN ("neshamah") , ja niin ihmisestä tuli elävä SIELU (nephesh = Soul = Sielu)."

      Suora lainaus R.Santala / Suudelma hunnun läpi:

      Hebrea käyttää kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa -Raamattu rakastaa tällaista tyylikeinoa. Sanat "elämän henki" ja "elävä olento" puhuvat samasta asiasta.
      Kieliopin kannalta sanonta " Elämän henki " = `nishmat chajjim", ei tule sanasta "neshima" eli "Hengitys tai Henkäys", vaan sanasta "neshama" eli Even Shoshanin laajan hebreaa-hebreaksi sanakirjan mukaan käsitteestä, jonka ensimmäiset merkitykset ovat "nefesh" eli "sielu" ja "ruuach ha-chajjim " eli "elämän henki"
      Missään nimessä ei saisi käännöstä sekoittaa käsitteeseen "henkäys", "neshima" kuten nyt on tehty (1992 käännös),. Ainakin alaviitteessä olisi pitänyt sanoa, että tässä puhutaan "elävästä sielusta".

      (Juutalaisuudessa tunnustettu Avraham Even-Shoshan Israel Prize, for language http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan laaja hebreaa-hebreaksi sanakirja )

      " Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...

      • Sana.

        Kerran eräs henkilö kertoi minulle,että aina silloin tällöin hänen kuollut äitinsä ilmesty hänelle öisin,ja juttelee hänelle kaikenlaista. Mitä raamattu sanoo tämmöisistä,esimerkiksi Katri-Helenan jutut kuilleitten kanssa.
        Ollaan aika eksyksissä jos emme tähän tiedä vastausta, Sanomme vain en minä voi tuomita.


      • Sana. kirjoitti:

        Kerran eräs henkilö kertoi minulle,että aina silloin tällöin hänen kuollut äitinsä ilmesty hänelle öisin,ja juttelee hänelle kaikenlaista. Mitä raamattu sanoo tämmöisistä,esimerkiksi Katri-Helenan jutut kuilleitten kanssa.
        Ollaan aika eksyksissä jos emme tähän tiedä vastausta, Sanomme vain en minä voi tuomita.

        En tiedä, mutta Ellen G White joka oli suuri spiritismin vastustaja sai viestejä kuolleelta mieheltään James Whiteltä ja kertoi niistä pojalleen todistettavasti kirjeessä ja ne viestit vaikutti hänen toimintaansa vaikka Adventistien opin mukaan kaikki tällainen on tuomittavaa ja paholaisesta !

        Itselleni on ilmestynyt unessa minun juuri aikoinaan kuollut isäni ja siinä unessa hän pyysi minulta anteeksi käytöstään... Uni oli todella todellisen oloinen ja olen sitä usein miettinyt miten siihen tulisi suhtautua...

        1 Samuelin kirjan 28 luku kyllä alkukielen mukaan kertoo meille että Samuel joka ilmestyy Saulille näkijävaimon kautta olisi nimenomaan Samuel itse !

        Päätelköön sitten jokainen itse mikä on tuomittavaa ja mahdollista ja mikä ei !

        Raamattu kieltää spiritismin harjoittamisen mutta miksi kieltää semmoista mikä ei ole mahdollista... Siinäpä kysymys ?


    • (korjattu)

      Analyyttinen ja Ennakkoluuloton ja Raamatun alkukieleen pitäytyminen helpottaa tässä "Sielun tietoisuuteen" ja "Tuonelaan" liittyvissä asioissa.
      Se mitä "oma kirkko" ja "omat pastorit" opettaa ei aina auta asiassa yhtään mitään, vaan asia pitää itse
      tutkia ja oivaltaa !

      Luterilaiset seilaavat "Konservatiivisen" ja "Liberaalin" käsityksen välillä !
      Katolilaiset yrittävät todistella "kiirastulen" oppiaan !
      Helluntalaiset "Aabrahamin helman" tyhjentymistä Uudessa Liitossa...
      Adventistit seuraavat Ellen G Whiteä ja perinnettä !
      Toiset saman tyyppiset kuten Jehovan todistajat inttävät vain muutamaa VT:n hokemaa oppinsa tueksi ilman edes koko jaetta ja ohittavat kaiken UT:n todistuksen !
      Toiset inttävät pelkkää Sielun "Ikuisen piinan" mielettömyyttä, joka ei uskovalle tulisi merkitä juuri mitään tai mitä tällä nyt yleensä lopulta tarkoitetaankaan !
      Toiset puhuvat "Jumalan muistista" ja "ihmisten kloonauksesta" ja että "ei uskovia ei tuomittaisi ollenkaan."

      Eli edelleen perään, että jokaisen pitää nämä asiat itse tutkia ennakkoluulottomasti omasta raamatustaan ja sen alkukielestä !

      Tässä henkilökohtaista tutkimustani josta aukeaa ymmärtäväisille kyllä paljon !

      Vrt. http://cms.otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/

    • Sana.

      Kysymys ei nyt ollut unista, vaan kun olet valveilla ja joku joka on kuollut ilmesty sinulle. Niin kuin monille on ilmestynyt.

    • LAINAUS KIRJASTA TOIVON VARASSA / RISTO SANTALA (s.56,57)

      JUUTALAISTEN OPETUS TUONELASTA

      Juutalaisten apostolin Pietarin viittaukset tuonelan todellisuuteen tuntuivat hänen lukijoistaan luonnollisilta.
      Vanhassa testamentissa sitä vastaava hebrean sana "sheol" esiintyy yli 60 kertaa ja "shahat" ainakin 20 kertaa. "Sheol" sanan ensimmäinen merkitys on "kuolleitten valtakunta" eli "tuonela". "Shahat" merkitsee myös kuolemaa ja hävitystä.
      Jeesus puhui kuten hänen omat aikalaisensa tuonelasta myös "Aabrahamin helmana" ja "paratiisina" (Luuk 16:22-23 ja 23:43). Köyhä Lasarus oli kuoltuaan enkelten täyshoidossa ja armahtamaton rikas mies "kärsi vaivoja" jo tuonelassa ollessaan - kummankin välissä oli "suuri juopa", jota ei voinut enää kuoleman jälkeen poistaa. Jeesuksen opetuksen mukaan me säilytämme "minuutemme" myös kuoleman jälkeen.
      Luomiskertomus korostaa, että ihmisestä tehtiin "elävä sielu". Pietari puhui helluntaina siitä, että "Kristus ei jäänyt hylätyksi tuonelaan". Ja hän perusteli sitä psalmin 16:10 jakeella: " Sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan." Rabbit selittävät tätä jaetta sanoen, että "hengellinen sielu ei koskaan katoa, vaan se on elävä" ja "sielu ei raukea ruumiin kanssa haudassa" vaan "elää iankaikkisesti Jumalan läsnäolon suloisuudessa".
      Psalmit puhuvat sielusta hyvin usein juuri tuonelan ja lunastusajatuksen yhteydessä: "Sinä nostit minun sieluni tuonelasta"; "Herra lunastaa palvelijainsa sielut"; "hänen sielunsa lunastus on ylen kallis" ; "minun sieluni Jumala lunastaa tuonelan vallasta" ; "Sinä pelastit minun sieluni kuolemasta" ; "Sinä olet pelastanut minun sieluni tuonelan syvyydestä" jne.
      (Psalmit 30:4, 34:23, 49:9, 49:16, 56:14, 86:13 ja 89:49).

      Kaikissa näissä kohdissa hebrean sana "sielu" on jätetty pois uudesta raamatunkäännöksestämme. Samoin 1 Moos 2:7 sanat elävästä sielusta on korvattu siinä sanalla "elävä olento". Kristittyinä voimme lohduttautua sillä, että meillä on "elävä sielu", jota tulee vaalia, kunnioittaa ja hoitaa. Ja kuolemamme jälkeen me saamme "elää iankaikkisessa Jumalan läsnäolon suloisuudessa".

      • Ps. Vrt. Palmi 16:10 ja tässä Sielu sana on säilytetty sekä 33/38 käännöksessä sekä 1992 käännöksessä:

        33/38: "16:10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa."

        1992: " 16:10 Sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan, et anna palvelijasi joutua kuoleman valtaan."

        Jakeet Ap 2:27,31 ja 13:36 käyttävät kreikan alkusanaa
        "diaphthora" = "destruction","corruption" eli "tuho, hävitys"; "pilaantuminen, mätäneminen"

        2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
        2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.
        13:36 Sillä kun Daavid oli aikanansa Jumalan tahtoa palvellut, nukkui hän ja tuli otetuksi isiensä tykö ja näki katoavaisuuden."

        ELI Jeesuksen RUUMIS ei ollut tuhoutuva mutta Daavidin RUUMIS oli tuhoutuva ja katoava niin kuin meidän kaikkien ruumiille tapahtuu mutta ihmisen "elävä sielu" eli "minuus" jatkaa matkaansa ja eroaa ruumiista ja menee Tuonelaan ! :)))


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ps. Vrt. Palmi 16:10 ja tässä Sielu sana on säilytetty sekä 33/38 käännöksessä sekä 1992 käännöksessä:

        33/38: "16:10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa."

        1992: " 16:10 Sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan, et anna palvelijasi joutua kuoleman valtaan."

        Jakeet Ap 2:27,31 ja 13:36 käyttävät kreikan alkusanaa
        "diaphthora" = "destruction","corruption" eli "tuho, hävitys"; "pilaantuminen, mätäneminen"

        2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
        2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.
        13:36 Sillä kun Daavid oli aikanansa Jumalan tahtoa palvellut, nukkui hän ja tuli otetuksi isiensä tykö ja näki katoavaisuuden."

        ELI Jeesuksen RUUMIS ei ollut tuhoutuva mutta Daavidin RUUMIS oli tuhoutuva ja katoava niin kuin meidän kaikkien ruumiille tapahtuu mutta ihmisen "elävä sielu" eli "minuus" jatkaa matkaansa ja eroaa ruumiista ja menee Tuonelaan ! :)))

        Lisään vielä tähän edelliseen viestiini liittyen erään pienen yksityiskohdan eli sen että Ps 16:10 käyttää tässä juuri sekä "sheol" että "shahat" sanaa jotka joissakin kohdin molemmat käännetään suomenkielisissä raamatuissa usein erheellisesti "tuonelaksi"

        Ps. Vrt. Palmi 16:10 ja tässä Sielu sana on säilytetty sekä 33/38 käännöksessä sekä 1992 käännöksessä:

        33/38: "16:10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan ("sheol") etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa ("šā-ḥaṯ") ."

        1992: " 16:10 Sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan ("sheol"), et anna palvelijasi joutua kuoleman valtaan ("šā-ḥaṯ")."

        (Ps. Vrt Santala: "Vanhassa testamentissa sitä vastaava hebrean sana "sheol" esiintyy yli 60 kertaa ja "shahat" ainakin 20 kertaa. "Sheol" sanan ensimmäinen merkitys on "kuolleitten valtakunta" eli "tuonela". "Shahat" merkitsee myös kuolemaa ja hävitystä.")

        http://biblehub.com/text/psalms/16-10.htm

        šā-ḥaṯ = corruption = "pilaantuminen, mätäneminen"


      • Tässä vissiin Ristolla ollut lukulasit väärinpäin päässä kun nämä jakeet heittää jollain ! ;)

        Lainaus: "Kaikissa näissä kohdissa hebrean sana "sielu" on jätetty pois uudesta raamatunkäännöksestämme
        (Psalmit 30:4, 34:23, 49:9, 49:16, 56:14, 86:13 ja 89:49).

        Minä löysin nämä näistä kohdista !
        (*Psalmit 30:3, 34:22, 49:8, 49:15, 56:13, 86:13 ja 89:48).

        Täältä helppo verrata !
        http://isokirja.net/index.fcgi?kaannos=vanha,uusi&kirja=ps&luku=30


    • Kupla puhkeaa.

      Voi näitä Raamatun käännöksiä. Luuk.16:23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Biblia (1776) Ja kuin hän helve,tissä vaivassa oli, nosti hän silmansä ja näki Abahamin taampana ja Latsaruksen hänen helmassansa.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe