Tulitko sporalla firmalle - Helsingin ry:n pääsiäisseurat

Loore.

Puhuja kertoi alkuun eri murteista. Kuinka Helsingin rauhanyhdistykselläkin voi kuulla monenlaisia murteita ja antoi esimerkit oulun murteesta, savon murteesta, rauman murteesta ja stadin slangista.
Särähti korvaani, kun puhujasveli totesi, että tääl kuulee sellastaki, ku joku kysyy, että tulitko sporalla firmalle. Ensinnäkin ratikalla ei taida rauhanyhdistykselle asti päästä, lähin jää Käpylään. Suurin osa julkisia käyttävistä tulee joko bussilla tai junalla. Toinen on se, että eipä tuolla Helsingin ry:llä oikeasti stadin slangia kuule. Aitoja alkuperäisiä stadilaisia kun ei liiemmin rauhanyhdistyksellä käy. Suurin osa puhuu kyllä vahvoja pohjoisen murteita. Oulun murre kaikuu ehkä korostuneimmin, mutta seassa kuulee myös pohjoiskarjalan, lapin ja kainuunkin murteita. Savon murrettakaan eli kuulu juuri ollenkaan (savossa ei vl:iä liiemmin ole).

Lähes kaikki Helsingin vanhoillislestadiolaisista on muualta tulleita. Paljasjalakasia hesalaisia öh siis stadilaisia ei ole oikeastaan ainuttakaan! Niin joo, Vantaa ja Espoo ei ole stadia ja sielläkin asuvista suurimmalla osalla on juuret pohojosesta.

Mikä on sitten uskon äidinkieli, josta puhujasveli puhuu?
Onko se ns. kaanaan kieli.... sen pitäisi olla sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Silti se muuttuu... Käsitykset raamatun kertomuksista on kautta aikain muuttunut. Myös tapa tulkita sitä on muuttunut kautta aikain. Jopa rakkaassa vanhoillislestadiolaisessa liikkeessämme raamatun tulkintaa on muuteltu, tosin huomattavasti maltillisemmin, kuin mitä kirkossa on tehty.....

Tulee jonkin verran kritiikkiä myös kolmesta raamatun käännöksestämme.... Verrataan kreikan kieleen.... Eikö sitä ihan joitain aikoja sitten pidetty 1776-käännöstä järkähtämättömänä oikeaoppisena teoksena. Nyt sekin sisältää kirjoitusvirheitä... huhhuh!
Entä kreikankielinen raamattu. Tietääkseen sitäkin ovat kirjoittaneet ihan tuiki tavalliset erehtyväiset ihmiset.. Kuten tiedätte, raamattuhan sisältää paljonkin asiavirheitä ja puutteellisuuksia.

Missä on se ehdoton jumalisesti oikein kirjoitettu oikeaoppinen ja erehtymättömästi virheetön raamattu ja sen tulkinta?
Niin, sitäpäs minä juuri kysyinkin!

20

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+14

      Enemmän olen viime aikoina ajatellut, että vl on heimomeininkiä tai sukutoimintaa. Ellet ole jotakin sukua, voit jäädä ulos kuvioista murteesta riippumatta.

      Minusta on myös joskus kamalaa, että maallikot tulkitsevat ja arvottavat Raamatun käännöksiä puheissaan. Eivät he niistä oikeasti ymmärrä, mutta ihmeen korskeasti paheksuvat ammattilaisten käännöksiä.

      Loppuviimeksi meidän kaikkien autuus on armosta, ei käännöksen tarkkuudessa.

      Peace.

    • 11+16

      Rauhanyhdistykset ovat tosiasiassa lähinnä samanhenkisten ystävä- ja harrastuspiirejä, joista on ”kaukana kavala maailma”. Sananjulistus ja muu hengellinen toiminta sekä vapaa-ajan aktiviteeti kohdistvat liikkeen omiin jäseniin. Toki tarvittaessa myös sisäisen kurinpidon ja ”hoitamisen” muodossa. Ulkopuolisia eksyy seuroihin tai opistojen piireihin harvoin. Oman yhteisön ”puhtaus” on tärkeämpää kuin ulkopuolisten tavoittaminen.

    • 3+7

      En kyllä paljonkaan ymmärrä niitä jotka säilyvät vanhoillislestadiolaisina murrosiän jälkeen. On kyllä niin hataralla pohjalla tuo teidän raamatuntulkintanne-lapsena ja teini-ikäisenä ei vielä paljon ymmärrä mutta aikuisuuteen siirryttäessä alkaa jo jaotain ymmärtää.

      No, jokainen tekee valintansa, tosin en henkilökohtaisesti ymmärrä sitä joka vielä aikuisenakin uskoo vanhoillislestadiolaisuuteen, se on aivan kestämätön oppi raamatun valossa.

      • 1+ 14

        Mua ei häiritse hassut mokat tyyliä "ovet katua vastaan suljetaan", joka tarkoittanee vanhuutta, ei sananjulistusta. Sen sijaan olen alkanut miettiä rivijäsenen vastuuta terävän pään salailuhommista.


      • 19+4
        1+ 14 kirjoitti:

        Mua ei häiritse hassut mokat tyyliä "ovet katua vastaan suljetaan", joka tarkoittanee vanhuutta, ei sananjulistusta. Sen sijaan olen alkanut miettiä rivijäsenen vastuuta terävän pään salailuhommista.

        Kuten sanoin, ymmärrän sen että pysytään vanhoillislestadiolaisuudessa lapsena ja nuorena, mutta en sen jälkeen.

        Mutta kai tämä kuoleva lahko onkin. Syntyvyydellä on voitu kompensoida tähän asti mutta tuskin tästä enää-


      • Kahdeksantoista
        19+4 kirjoitti:

        Kuten sanoin, ymmärrän sen että pysytään vanhoillislestadiolaisuudessa lapsena ja nuorena, mutta en sen jälkeen.

        Mutta kai tämä kuoleva lahko onkin. Syntyvyydellä on voitu kompensoida tähän asti mutta tuskin tästä enää-

        Mä taas oon huomannut, et lapsuudesta saakka mukana olleet eivät kerta kaikkiaan kykene näkemään tuubin ulkopuolelle. Olen kysynyt yhdeltäkin, että minne kirkkokuorosynti on kadonnut. Ikinä en saa vastausta. Toisenlainen kuvio on vaikea, kun on lapsesta saakka saanut kuulla, että omilla aivoilla ajattelu on sielunvihollisesta.


      • HMa
        19+4 kirjoitti:

        Kuten sanoin, ymmärrän sen että pysytään vanhoillislestadiolaisuudessa lapsena ja nuorena, mutta en sen jälkeen.

        Mutta kai tämä kuoleva lahko onkin. Syntyvyydellä on voitu kompensoida tähän asti mutta tuskin tästä enää-

        Loorelle

        En kaiketi ottanut (espoolaisena) kantaa, pääseekö raitiovaunulla ry:lle, en tiedä koska en asu Hki:ssä. Tarkoitus oli vain esimerkkien kautta valottaa murteita, kieltä, jne...
        "Uskon äidinkieli", johon viittasin, oli siis Raamatun (tässä: Johanneksen) todistus Jeesuksesta Kristuksesta Pelastajana, Vapahtajana, Herrana...

        Toivotaan, ettei mennyt kauheasti pieleen. :)

        Hsu M.


      • 12+11
        Kahdeksantoista kirjoitti:

        Mä taas oon huomannut, et lapsuudesta saakka mukana olleet eivät kerta kaikkiaan kykene näkemään tuubin ulkopuolelle. Olen kysynyt yhdeltäkin, että minne kirkkokuorosynti on kadonnut. Ikinä en saa vastausta. Toisenlainen kuvio on vaikea, kun on lapsesta saakka saanut kuulla, että omilla aivoilla ajattelu on sielunvihollisesta.

        Toisenlainen kuvio on hyvinkin mahdollinen, tosin ei helppo.Luulen että vanhoillislestadilaisiin koteihin syntyneistä suurin osa jättää uskon. heistä vain ei kuule niin usein.


      • haaaa ..
        Kahdeksantoista kirjoitti:

        Mä taas oon huomannut, et lapsuudesta saakka mukana olleet eivät kerta kaikkiaan kykene näkemään tuubin ulkopuolelle. Olen kysynyt yhdeltäkin, että minne kirkkokuorosynti on kadonnut. Ikinä en saa vastausta. Toisenlainen kuvio on vaikea, kun on lapsesta saakka saanut kuulla, että omilla aivoilla ajattelu on sielunvihollisesta.

        **Olen kysynyt yhdeltäkin, että minne kirkkokuorosynti on kadonnut**


        Tuo kertoo vain sinusta.


        Tämän päivän ihmiselle se ei ole kadonnut minnekään, kun se ei ole koskaan ollutkaan.


        Kirkkokuoro yms. synnit kuuluvat hoitokokousaikaan josta sä et osaa irrottautua, vaan kyselet ja jankkaat samoja asioita.

        Eikö SRK:n ole osittain irtisanoutunut hoitokokouksista? tai pitää niitä ylilyönteinä tms.? Sinä sen sijaan vertaat edelleen siihen aikaan ja kyselet tyhmiä.


      • oikea selitys
        1+ 14 kirjoitti:

        Mua ei häiritse hassut mokat tyyliä "ovet katua vastaan suljetaan", joka tarkoittanee vanhuutta, ei sananjulistusta. Sen sijaan olen alkanut miettiä rivijäsenen vastuuta terävän pään salailuhommista.

        "Mua ei häiritse hassut mokat tyyliä "ovet katua vastaan suljetaan", joka tarkoittanee vanhuutta, ei sananjulistusta."

        Mitkä ovet ne sulkeutuu, kun ihminen vanhenee, lastentarhan oviako siinä tarkoitetaan?


      • Loore.
        HMa kirjoitti:

        Loorelle

        En kaiketi ottanut (espoolaisena) kantaa, pääseekö raitiovaunulla ry:lle, en tiedä koska en asu Hki:ssä. Tarkoitus oli vain esimerkkien kautta valottaa murteita, kieltä, jne...
        "Uskon äidinkieli", johon viittasin, oli siis Raamatun (tässä: Johanneksen) todistus Jeesuksesta Kristuksesta Pelastajana, Vapahtajana, Herrana...

        Toivotaan, ettei mennyt kauheasti pieleen. :)

        Hsu M.

        Okei. Ymmärsin nyt :)
        Pahoittelen kovasti, kun lähin joutavia miettimään ja pohtimaan.
        Itselläni on viime aikoina ollut monissa asioissa vaikeeta ja sitten tahdon takertua joihinkin lillukanvarsiin..
        Toivomuksena olisi, että näinä vaikeina koettelemusten aikoina saisin säilyä uskovaisena ja etten väsyisi kesken matkan.
        Viikonlopun painiskelin monenlaisten asioiden kanssa. Voimani eivät riittäneet mennä seurapenkkiin asti. Niin kovasti sielunvihollinen yrittää tehdä työtä, että saisi minut eksytettyä pois Jumalan valtakunnasta. Sunnuntai-iltana sain sitten olla sopimassa uskovaisen kaverini kanssa omia epäilyksiä ja murheita ja maanantaina olinkin valmis lähtemään paikan päälle sanan kuuloon!


      • Yhdeksäntoista
        haaaa .. kirjoitti:

        **Olen kysynyt yhdeltäkin, että minne kirkkokuorosynti on kadonnut**


        Tuo kertoo vain sinusta.


        Tämän päivän ihmiselle se ei ole kadonnut minnekään, kun se ei ole koskaan ollutkaan.


        Kirkkokuoro yms. synnit kuuluvat hoitokokousaikaan josta sä et osaa irrottautua, vaan kyselet ja jankkaat samoja asioita.

        Eikö SRK:n ole osittain irtisanoutunut hoitokokouksista? tai pitää niitä ylilyönteinä tms.? Sinä sen sijaan vertaat edelleen siihen aikaan ja kyselet tyhmiä.

        Kuitenkin keskuudessamme edelleen elää niitä, jotka on kirkkokuoron takia potkittu pois. Ei heidän kanssaan ole mitään selvitetty. Niin kauan kuin näin on, kirkkokuorosynti elää. Muu on vähän tekopyhää, eikö?


      • Seitsemäntoista
        oikea selitys kirjoitti:

        "Mua ei häiritse hassut mokat tyyliä "ovet katua vastaan suljetaan", joka tarkoittanee vanhuutta, ei sananjulistusta."

        Mitkä ovet ne sulkeutuu, kun ihminen vanhenee, lastentarhan oviako siinä tarkoitetaan?

        Vanha ihminen on huoneensa vanki, eikä enää jaksa olla toimissa mukana. Elämä menee menojaan muualla eli ovien takana. Niin se pätkä Raamatussa jatkuu. Ei siinä oikein millään opilla ole sitä, että uskoton maailma ei pääsisi enää kuulemaan sanaa. Muualla Raamatussa on toki tätäkin tekstiä. Esim. kohdassa, jossa ihmiset juoksevat maanäärestä toiseen sanan toivossa, mutta eivät saa kuulla.


    • Se löytyy

      Puhuja olisi voinut käyttää sanaa dösä sporan sijaan. Se siitä.

      Raamattu on kirjoitettu noin parisataa vuotta Kristuksen syntymän jälkeen. Aiemmin se on kulkenut perimätietona. Tässä yksi vinkki alkuperäisen kyselijän vastauksen löytämiseen.

      • Se löytyy taas

        Henkilökohtaisesti toivon, että alkuperäinen kyselijä löytäisi saarnan sanoman sporista ja murteista huolimatta. En uskalla toivoa sitä löytymistä kun en tiedä, haluaako kysyjä löytää.


      • Loore.
        Se löytyy taas kirjoitti:

        Henkilökohtaisesti toivon, että alkuperäinen kyselijä löytäisi saarnan sanoman sporista ja murteista huolimatta. En uskalla toivoa sitä löytymistä kun en tiedä, haluaako kysyjä löytää.

        Löysin. Jouduin hetkeksi hakoteille. Olin synnin turmelema. Taakkojen alla uupunut. Kun sain sitten olla sopimassa asioita, mun oli helpompaa mennä seurasaliin kuuntelemaan seuroja ja sana avautui taas ihan eri tavalla. Kumpa sitä saisi säilyä uskovaisena myös näinä vaikeina aikoina.

        Ja tarkennukseksi joillekin, mistä vaikeuteni johtuvat: Ne eivät liity mitenkään tähän kristillisyyteen, tms. Murheeni johtuvat ajallisista asioista. On ollut paljon vastoinkäymisiä viime aikoina. Välillä luottamus Jumalan johdatukseen on ollut sitten vähän kadoksissa. Onneksi on uskovaisia ystäviä, jotka halusivat puhutella minua. Eräs ystäväni huomasi, että minulla ei ole enää hyvä olla. Hän halusi jutella minun kanssa. Puhelimitse. Juteltiin niitä näitä ja sitten purskahdin itkuun... Että kun olen joutunut uskossa haaksirikkoon.. Kuinka ajalliset murheet ovat sumentaneet multa toivon näköalan. Luottamuksen Jumalan johdatukseen. Ystäväni siunasi minua. Maanantaina olikin helpompi mennä paikan päälle sanan kuuloon.


      • 1+2
        Loore. kirjoitti:

        Löysin. Jouduin hetkeksi hakoteille. Olin synnin turmelema. Taakkojen alla uupunut. Kun sain sitten olla sopimassa asioita, mun oli helpompaa mennä seurasaliin kuuntelemaan seuroja ja sana avautui taas ihan eri tavalla. Kumpa sitä saisi säilyä uskovaisena myös näinä vaikeina aikoina.

        Ja tarkennukseksi joillekin, mistä vaikeuteni johtuvat: Ne eivät liity mitenkään tähän kristillisyyteen, tms. Murheeni johtuvat ajallisista asioista. On ollut paljon vastoinkäymisiä viime aikoina. Välillä luottamus Jumalan johdatukseen on ollut sitten vähän kadoksissa. Onneksi on uskovaisia ystäviä, jotka halusivat puhutella minua. Eräs ystäväni huomasi, että minulla ei ole enää hyvä olla. Hän halusi jutella minun kanssa. Puhelimitse. Juteltiin niitä näitä ja sitten purskahdin itkuun... Että kun olen joutunut uskossa haaksirikkoon.. Kuinka ajalliset murheet ovat sumentaneet multa toivon näköalan. Luottamuksen Jumalan johdatukseen. Ystäväni siunasi minua. Maanantaina olikin helpompi mennä paikan päälle sanan kuuloon.

        Trollaatko sinä? Vl-fraasia fraasin perään. Ihan kuin jossain OHO-Siionin saarnageneraattorissa.


      • Musiikin ystävä.
        1+2 kirjoitti:

        Trollaatko sinä? Vl-fraasia fraasin perään. Ihan kuin jossain OHO-Siionin saarnageneraattorissa.

        Uskossa kilvoittelu on välillä sitä, että langetaan ja sitten taas tehdään parannusta.. Kukaan ei täällä selviä puhtain vaattein, vaan kyllä sitä likaa matkan varrella aina vaatteisiin tahtoo tarttua. Siis meilläkin, jotka käymme aktiivisesti seuroissa sanan kuulossa. Huomaa, että Loorekin on käynyt sanan kuulossa ja kamppailee ihan samalla tavalla uskonsa kanssa, kuin kuka tahansa muukin joka uskossa matkaa haluaa tehdä. Usko ei ole itsestään selvyys. Jos se sellaiseksi muuttuu, se on useimmiten silloin jo kuollutta uskoa... Kuten puhujaveljetkin usein toteavat, kuollut usko on sitä vahvinta uskoa... Se ei epäile, ei horju, mutta se on rakennettu ihan väärälle perustalle. Se ei ole perustettu Kristuskalliolle, vaan omaan mieleen, omaan lihaan vailla Pyhää Henkeä... Ja tällainen ihminen ei silloin voi uskon asioita oikealla tavalla ymmärtää, eikä myöskään tunne syntiä, kun Pyhä Henki ei ole kotiopettajana... Itsekin heikoksi ja monessa ontuvaksi tunteva matkantekijä tiedän, että välillä on käytävä sen pesolähteen äärelle, jossa saa puhdistaa matkan varrella tarttuneet liat... Ne kaikki saa puhdistaa uskomalla toisen uskovaisen julistamasta evankeliumista. Me tarvimme toinen toistamme... Yksin ei kukaan perille taivaan kunniaan pääse..


    • en tykännyt

      firmalle, ei kuulosta hyvältä

    • Eilistä ihmettelevä

      Kevennykset puheissa ei minua haittaa, vaikka ne eivät ihan menisikään oikein. Se haittaa, että puhujat tarkoituksellisesti vääristelevät Raamatun sanomaa. Eräs puhuja eilen viittasi Matteuksen evankeliumin 25. lukuun, jossa mm. on:

      "Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
      Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'

      Tämä puhujan mukaan tarkoittaa, että ehkäisy on kielletty: kaikki lapset on otettava vastaan. Miksi ihmeessä vieläkin sallitaan tällaista Raamatun tekstin vääristelyä!
      Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe