Luvat vapautuu

rahtarixxxx

91

936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isomunainenrenki

      Entä kaikki kurssit mitä vaaditaan. Ne maksaa jo tuon letukan verran.

      • alalle aikova

        Alustavasti neuvoteltu starttirahoitus TE keskuksen kanssa & työkkäri maksaa kurssit.


      • Megamunarekkakuski

        Eiköhän ammattikuski raskaalta puolelta ole jo käynyt pikkusen vaativammat kurssit ;-)


    • Von Einari

      Ei taida ihan vielä tänään luvat vapautua. Kappas kun tuon löllerötraktorin huutoaika umpeutuu jo ihan kohta. Luvat vapautuu aikaisintaan 2015 vähän ennen eduskuntavaaleja, koska vaalien jälkeen kokoomus ei varmasti ole enään hallituksessa ja muut estäisivät vapauttamisen.

    • fffxxx

      Perustettavan yhtiön nimiin voi hankkia kalustoa.

    • ....................

      Veikkaan 4-5 vuoden siirtymäaikaa. Katsokaas, monella. On jopa. Viiden vuoden lainoja taksiyrityksissään, ei muutosta ihan heti tapahdu. Toki on hyvä, että ala uudistuu, nykyisellä "formaatilla" olisi pian ollut seinä edessä.

      Aikanaan, kun ruotsissa vapautui taksi (1.7 1990), oli siellä viiden vuoden siirtymäaika. Tuskin meilläkään voidaan nopeammin uudistus läpi viedä.

    • Voi rahtari parkaa

      Muista hankkia ennakoverotunnus, tai perusta firma, jotta voit maksaa verojakin.

    • Mikä siirtymäaika ?

      Jos luvat vapautuisi vaikka huomenna, niin voithan sinä maksella vapaasti niitä velkojasi silti sen 5 vuotta, ei esteitä. Ei näitä lupia taksin takia vapauteta, vaan jonkinverran lisääntyvän taksimäärän tuoman kilpailun takia ja alalle vapaan pääsyn takia. Ei siihen mitään ihmeen siirtymäaikoja tulisi, koska se vain hidastaisi kilpailun alkua sekä alalle pääsyä, eikä sillä siirtymäajalla saavutettaisi mitään muutakaan hyötyä, vaan päinvastoin.

      • ....................

        No, näin tehtiin ruotsissa, siirtymäaikaa oli n. 5 vuotta päätöksestä. En ymmärrä, miksi suomessa pitäisi toimia hätäisesti. Näin on tapahtunut kotosuomessamme muiidenkin liikennelupien kanssa kun tulee suuria muutoksia.

        "Jos luvat vapautuisi vaikka huomenna, niin voithan sinä maksella vapaasti niitä velkojasi silti sen 5 vuotta, ei esteitä. "

        Kuulehan, en minä ole alalla enää viiden vuoden päästä, eikä mulla enää ole velkoja, olen muutenkin jättäytymässä oloneuvokseksi. Se kun vaan on niin, että alalla on pilvin pimein velkavetoisia autoilijoita, joilla ei ole mahdollisuuksia elää velkojensa kanssa muutosvaiheen yli. Muutosvaiheessa tulee kaikenlaisia haikailijoita, ketjun aloittajan kaltaisia toopeja, jotka ajaisivat lähes ilmaiseksi tietämättä mitään alan kustannuksista. Vie aikansa, että tarjonta vastaa kysyntää, eli autokanta sopeutuu kysyntään ja tarjontaan. Muutosvaiheessa putoaa joka ikinen ylivelkaantunut kunnes tilanne rauhoittuu. Otappa selvää, mitä tapahtui ruotsissa, siellähän oli ihan samanlainen taksi, kuin meillä.

        Toivottavasti vapautus kuitenkin tulee, sopivalla siirtymäajalla, saa kansa sitä kaipaamaansa kilpailua. :D


    • Tehdään kaupat.

      Mä tulen heti sun asiakkaaksi rahtarixxxx, maksan vaikka 1.05 euroa kilometri, jos olet valmiina mun raflan ovella about 2.55 tai 4.15. Tehdään kaupat!
      Tai vaikka sunnuntaina 9.45 jotta ehdin kirkkoon.

    • rahtaxxxxri

      Ihan hyvältä näyttää on laskenu kuluja tuloja. Maksupäätteen aion ottaa soneralta n 30€ kk liisattuna. Mihinkään keskukseen en liity vaan ajelen käsipystyjä/tolpalta -eiköhän se asiakas piirikin aika nopeasti löydy. Tunnen paljon alan porukkaa jotka matkustaisivat mieluusti kyseiselllä lintalla vs joku skoda.

      Eikös se riitä että hoitaa verot ja vakuutusmaksut asiallisesti ennakot niin siitä on helppo ponkaista eteenpäin.

      Auto sen verran edullinen että mihinkään kaskoihin en aio rahoja laittaa.

      • morjens 3

        pistä muijas jakaaa hesaria ennen töihin menoa.saatte jotain ruokaakin joskus.


    • u.utelias

      "Eikös se riitä että hoitaa verot ja vakuutusmaksut asiallisesti ennakot niin siitä on helppo ponkaista eteenpäin."

      Mitä ajattelit syödä ja millä ajattelit elää?

      • rahtarinfrend

        Käsittääkseni enakoita maksetaan mikäli tuloa saadaan.

        Liike-ideoita on monenlaisia joku voi tykätä 85 000€ velka sprintteristä ja pitkistä työpäivistä että saisi auton maksettua ja uuden pätkän aloitettua.

        Itse mielummin sijoitan kalustoon kohtuullisesti ja nautin elämästä.


      • rahtarin frendi

        Ennakoita maksan koska yritykseni menestyy ja nostan palkkaa.

        Joku saa ajella 85 000€velka sprintterillä ja makselee sitä perse huurussa mutta itse sijoitan kalustoon sopivasti ja nautin elämästä.

        Työ on työtä mutta aarvostan kuitenkin enemmän vapaa aikaa perheen parissa kuin carsport velka liiteriä.


      • ajatax

        Ja kunhan tulee autoon vikoja..rengaskuluja..palkan maksua mahdollisesti..polttoainekin on halpaa kun saippua..ja tässä vasta osa kuluista. Mutta onnea tulevalle lyhyelle uralle :)


      • xxxkkk
        ajatax kirjoitti:

        Ja kunhan tulee autoon vikoja..rengaskuluja..palkan maksua mahdollisesti..polttoainekin on halpaa kun saippua..ja tässä vasta osa kuluista. Mutta onnea tulevalle lyhyelle uralle :)

        Normaalia yritystoimintaa. Millä kategorialla uusi aloittava yritys on huonompi kuin yritys mikä on isän peruja?

        Korjaamo hommat meillä ei ongelma sillä suvusta löytyy kolme eri paikkakunnilla sijaitsevaa huoltoliikettä.


    • Työtä riittää

      Joka alalla on yrittäjillä velkaa jopa tolkuttomasti, myös taksissa. Se on normaalia yrittämistä ja oletko koskaan kuullut yrittäjän riskistä. No nyt kuulit. Kaikkien täällä on sopeuduttava yhteiskunnan muutoksiin, myös niiden renkien, joilla on ehkä asuntovelat päällä ja perheet elätettävänä. Mutta ethän sinä sitä tyypillisenä taksi isäntänä tietenkään edes osannut ajatella. Suomessa on lähes jokaisella alalla YT-neuvottelut ollut tai meneillään tai tulossa, joiden takia on tullut ja/tai on tulossa mullistavia muutoksia niin itse yrittäjille ja alihankkijoille kuin kaikille työntekijöille. Suomi on silti mahdollisuuksia täynnä. Tulevan taksien vapautuksen jälkeen rengeistä voi helposti tulla taksi isäntiä ja Suomessa myös alan vaihto on tehty poikkeuksellisen helpoksi kaikenlaisten rekrykoulutusten takia myös entisille taksiyrittäjille. Ei täällä ongelmiin joudu muuten kuin saamattomuuttaan. Jos ei taksi kiinnosta,niin sitten vain alanvaihtoon. Se on kuule tätäpäivää se. Muutoksilla on tarkoitus kehittää, eikä tuhota. Taksin vapauttamisesta on puhuttu jo vähintään 20 vuotta, ettei sen nyt pitäisi ainakaan yllätyksenä tulla. Eli jos ei tuo 20 vuotta riitä ns. siirtymäajaksi, niin olettepa kyllä melko hidasälyisiä.

      • Mikä helvetin riski?

        En kyllä näe taksin "yrittämisessä" mitään riskiä jos ei isännän tarvitse itse ajaa metriäkään kun rengit ajavat 100% urakalla eikä alalle päästetä halukkaita yrittäjiä kilpailemaan!
        Millään muulla alalla ei tällaiseen ole yrittäjällä varaa!


      • morjens.3
        Mikä helvetin riski? kirjoitti:

        En kyllä näe taksin "yrittämisessä" mitään riskiä jos ei isännän tarvitse itse ajaa metriäkään kun rengit ajavat 100% urakalla eikä alalle päästetä halukkaita yrittäjiä kilpailemaan!
        Millään muulla alalla ei tällaiseen ole yrittäjällä varaa!

        tervetuloa alalle.


    • rahtarixxxx

      Vaihtoehto B on kaluston puolesta vaimon työsuhdeauto.
      Rouvalla täysi autoetu ja tuliterä volvo v70

      Sillä voisin ajella mainiosti vaikka millaisia ministereitä.

      Onkohan taksamittari softaa saatavana lumian puhelimiin?-Ei viitsisi porailla mitään mittareita kun auto vaihtuu 2v välein. Ja toki olisi muussakin ajossa.

    • ...kun saippua

      Miten tuolla ulkomailla tuo taksihomma pelaa. Saako siellä alkaa taksiksi kuka vaan. Ainakin minä kun käyn matkoilla ja käytän taksia, joka on kaikkialla edullisempaa kuin suomessa, niin kalusto on aika paljon vaatimattomampaa kuin suomessa. Tää tuli vaan mieleen kun aamuteeveen uutisissa tuli pätkä Lissabonista jossa kävin kaupunkilomalla toissa vuonna. Miksi Suomessa pitää ökyillä taksikalustolla ?.

      • KameliKameli

        Työvoimakustannukset,

        Jotta täällä Suomessa pystyy maksamaan n. 11-12e tuntipalkkaa(brutto), auton on tuotettava n.33e/h, mikä on jotakuinkin vielä Helsingissä mahdollista. Ja huom tuo siis onnistuu yleensä kun päivää jatkaa päistä eli 12-14h. (12ex14h).

        Kuljettajan palkkojen osuus 55-65%
        Auton osuus 8% Mersu tms.

        Ja sitten vielä lukuina (liikevaihto 120 000, kuski ajaa puolet)
        1 kuljettajan kustannus vuodessa liikevaihdossa 30000 /v
        Mersun osuus liikevaihdossa 8000 /v (väliraha 24000 3 v välein)

        Ja Espanjassa on taksit luvanvaraisia erittäin tarkka kontrolli kuka ajaa miltäkin alueelta keikkoja. Mutta verot ja käteisen käyttö maksuvälineenä.... Lisäksi yrittäjillä ei taida olla eläketurvaa tai vakuutuksia pakollisena, paljonko liikenne vakuutukset ja mikä elintaso yleensä?


      • KameliKameli
        KameliKameli kirjoitti:

        Työvoimakustannukset,

        Jotta täällä Suomessa pystyy maksamaan n. 11-12e tuntipalkkaa(brutto), auton on tuotettava n.33e/h, mikä on jotakuinkin vielä Helsingissä mahdollista. Ja huom tuo siis onnistuu yleensä kun päivää jatkaa päistä eli 12-14h. (12ex14h).

        Kuljettajan palkkojen osuus 55-65%
        Auton osuus 8% Mersu tms.

        Ja sitten vielä lukuina (liikevaihto 120 000, kuski ajaa puolet)
        1 kuljettajan kustannus vuodessa liikevaihdossa 30000 /v
        Mersun osuus liikevaihdossa 8000 /v (väliraha 24000 3 v välein)

        Ja Espanjassa on taksit luvanvaraisia erittäin tarkka kontrolli kuka ajaa miltäkin alueelta keikkoja. Mutta verot ja käteisen käyttö maksuvälineenä.... Lisäksi yrittäjillä ei taida olla eläketurvaa tai vakuutuksia pakollisena, paljonko liikenne vakuutukset ja mikä elintaso yleensä?

        Katos Portugalista kyse no ero Espanjaan on elintasossa puolet!
        Suomi 2,3
        Espanja 1,6
        Portugali 0,8

        Että silleen Jos täälä taksi Hki - Kenttä on vaikka 40€ kuuluisi sen olla sitten
        Espanjassa 27,80
        Portugalissa 13,90
        Jos tuolla maksettaisiin verot.... nythän varmaan jää enemmän käteen keikasta.
        Onko kaikkia välistävetäjiä Portugalissa, Teosto??


      • KameliKameli
        KameliKameli kirjoitti:

        Työvoimakustannukset,

        Jotta täällä Suomessa pystyy maksamaan n. 11-12e tuntipalkkaa(brutto), auton on tuotettava n.33e/h, mikä on jotakuinkin vielä Helsingissä mahdollista. Ja huom tuo siis onnistuu yleensä kun päivää jatkaa päistä eli 12-14h. (12ex14h).

        Kuljettajan palkkojen osuus 55-65%
        Auton osuus 8% Mersu tms.

        Ja sitten vielä lukuina (liikevaihto 120 000, kuski ajaa puolet)
        1 kuljettajan kustannus vuodessa liikevaihdossa 30000 /v
        Mersun osuus liikevaihdossa 8000 /v (väliraha 24000 3 v välein)

        Ja Espanjassa on taksit luvanvaraisia erittäin tarkka kontrolli kuka ajaa miltäkin alueelta keikkoja. Mutta verot ja käteisen käyttö maksuvälineenä.... Lisäksi yrittäjillä ei taida olla eläketurvaa tai vakuutuksia pakollisena, paljonko liikenne vakuutukset ja mikä elintaso yleensä?

        Lasketaanpa vielä keskihinnoilla jotka löysin

        Portugalissa
        Lähtö 3,25
        10 Km á 0,50 5,00
        Yht. 8,25

        Elintasokertoimet 8,25 / 0,8 x 2,3 = 23,70 €

        Suomessa
        Lähtö 5,90
        10 Km á 1,52 15,20
        Yht. 21,10 21,10€

        Että Näin, plus että maksut, verot, kulut ja elatus on hiukan eri....


    • fhksf

      Kyllä taksit voidaan vapauttaa kilpailulle yhtä nopeasti kuin bussiliikennekkin . Voitaisiin aloittaa tästä netistä varauksesta. esim bussilla Jyväskylään Hesasta perjantaina kello 16 . Halpaa on varaus keskiviikkona päivällä. Ensin Express bussilla Tampereelle 13€ ja tunnin päästä Jyväskylään 11€

    • Älytöntä

      Joopa joo. Et taida tietääkkään, että yhteiskunta maksaa näillekkin mainitsemille bussireiteille tukea ja busseista ei tarvitse maksaa edes autoveroa ja noilla busseilla voidaan ajaa ennen vaihtoa n. 1,500,000 km. Siihen ei toijjotalla pysty.

      • sösette

        Stadissa urpoille taksareille on tehty omat kaistatkin. Verovaroin. Seillä tukitaan muiden liikkumista.

        Missä muussa duunissa saat vastaavan edun?


      • XXXXXXX2
        sösette kirjoitti:

        Stadissa urpoille taksareille on tehty omat kaistatkin. Verovaroin. Seillä tukitaan muiden liikkumista.

        Missä muussa duunissa saat vastaavan edun?

        Aivovammaininen sösette.Taksit on rinnastettavissa busseih


    • Nykyesa

      Arvoisa rahtari.
      Juuri sinunlaisia yrittäjiä Suomi kaipaa.Yritystä vaan pystyyn kun baarissa Reiska sanoi että on kuulema hyvä pisnes.Ei ne maksa edes veroja ja ajelevat ilmaisilla mersuilla.Tai eivät siis aja kun rengit ajaa ja itse vaan kotona makaavat.Tulet varmasti pärjäämään,Tsemppiä!

    • Esanero

      Tunnin odotus,kolmen kilometrin nouto,600 m.kyyti,kolmen kilometrin paluu odottelemaan seuraavaa kyytiä. Tästä arvon rahtari laskuttaa 60 senttiä.Ja vielä pärjää pisneksnsä kanssa.Myönnän,olen kateellinen moisille busineskärpille.
      Noikiakin olisi pelastunut jos tämä kyseinen Mastermind olisi älytty palkata johtajaksi.

      • rahtarixxxx

        Mainittiinko missään vaiheessa odotustaksan hintaa?

        Kyllä se 50€/h on rahtarin taksa,


      • <sdfghjklöjhgf
        rahtarixxxx kirjoitti:

        Mainittiinko missään vaiheessa odotustaksan hintaa?

        Kyllä se 50€/h on rahtarin taksa,

        Ei riitä tuo 50€ tunti, autoilen puolikkaalla ja tällä hetkellä laskutan 70€/h alv 24%. Mulla on sekä taksi että kaksi isoa autoa ja tällä kokemuksella voin sanoa arvon kolleega, että turhaan taksia kadehdit. Kyllä ne isot kuitenkin sen tuloksen taloon tuo.


    • .........."...!

      Sinulle rahtarixxxx: ikävä pudottaa sinut pilvestä, ei ne luvat täysin vapaudu. Edelleenkin vaaditaan taksin ajokokemusta, yrittäjäkurssit, normaalit taksikurssit, rikkeettömyys, vakavaraisuus. Tässä näin alkajaisiksi. Luvanvaraisuus säilyy edelleen. Suurin muutos on oikeastaan se, ettei lupamääriä enää rajoiteta, taksanvahvistus tullee jäämään edelleen. Voi olla, että muutokset tulee vuoden 2016 alusta, tästä ei vielä tiedä. Taksilain muutokset menee eduskunnalle ennen eduskunnan kesälomia, ehditäänkö asia käsitellä ennen kesälomia, onkin jo toinen juttu. Ne ajomiehet joilla on ajokokemusta, kannattaa hakea tietoa alan kustannuksista mahdollista luvanhakua varten. Joilla ei ole taksialasta päivänkään ajokokemusta, voitte huoleti heittää haaveet omista luvista, ihan kertaheitolla nyt ja heti. Nooooh, onhan se kiva elää pilvilinnoissa, mutta......

      • helppoa kun osaa

        Unohdit vielä kertoa ,että vaikka autoveroetu poistuisikin et siltikään voi laittaa mitä tahansa käytettyä autoa taksiin ALV vero on veikee vero . mittarin on oltava hyväksytty ei liian vanhoja saa käyttää , maksupääte on oltava yhteydessä taksamittariin ,elikkä mikä tahansa pääte ei käy koska mittarilta tarvitaan taksa,- matka,-vero,- ja vähän muutakin tietoa kuittiin ,joka on pakko antaa asiakkaalle , näin sanoo verottaja , ely , ennä muut viranomaiset . Perusteet mihin tuleva veloitus perustuu on myös oltava tiedossa , ei niitä arvota kun perillä ollaan.


      • rahtarixxxxx
        helppoa kun osaa kirjoitti:

        Unohdit vielä kertoa ,että vaikka autoveroetu poistuisikin et siltikään voi laittaa mitä tahansa käytettyä autoa taksiin ALV vero on veikee vero . mittarin on oltava hyväksytty ei liian vanhoja saa käyttää , maksupääte on oltava yhteydessä taksamittariin ,elikkä mikä tahansa pääte ei käy koska mittarilta tarvitaan taksa,- matka,-vero,- ja vähän muutakin tietoa kuittiin ,joka on pakko antaa asiakkaalle , näin sanoo verottaja , ely , ennä muut viranomaiset . Perusteet mihin tuleva veloitus perustuu on myös oltava tiedossa , ei niitä arvota kun perillä ollaan.

        Point Mitax ehdottomasti toimivin ja edullisin ratkaisu. -Käyttäjiltä kuulluut pelkkää positiivista.

        Mitä alv asioihin tulee niin luulen että tiedän niistä enemmän kuin kuin tämän palstan tosi taksimiehet. -Olen toiminut myös autokaupan myyjänä ja siellä tuli hyvin selväksi ettei taksimiehillä ollut mitään bisnesälyä auton vaihdon suhteen.
        Vanhoista busseista meillä oli selkeä sääntö hyvitämme 25t€ ns paperilla ja taksimies oli tyytyväinen- Välillä teki oikein pahaa kun persaukinen pirssimies laittoi nimen alle 45-50t€ väliraha soppariin. No siitä vaan ajelemaan velkaa pienemmäksi.Useesti vanha velka oli vielä hoitamatta ja uutta tehtiin lisää :D


      • Velaton pirssimies
        rahtarixxxxx kirjoitti:

        Point Mitax ehdottomasti toimivin ja edullisin ratkaisu. -Käyttäjiltä kuulluut pelkkää positiivista.

        Mitä alv asioihin tulee niin luulen että tiedän niistä enemmän kuin kuin tämän palstan tosi taksimiehet. -Olen toiminut myös autokaupan myyjänä ja siellä tuli hyvin selväksi ettei taksimiehillä ollut mitään bisnesälyä auton vaihdon suhteen.
        Vanhoista busseista meillä oli selkeä sääntö hyvitämme 25t€ ns paperilla ja taksimies oli tyytyväinen- Välillä teki oikein pahaa kun persaukinen pirssimies laittoi nimen alle 45-50t€ väliraha soppariin. No siitä vaan ajelemaan velkaa pienemmäksi.Useesti vanha velka oli vielä hoitamatta ja uutta tehtiin lisää :D

        Jos teet noin hyvää autokauppaa, älä nyt helvetissä lähde taksariksi. Miksi ihmeessä lähtisit pöllöjen taksimiesten porukkaan, varsinkaan, kun lupaat ajaa eurolla kilometri ilman lähtömaksua? Silläkö elät ja maksat laskusi? Kukahan se persaukinen pirssimies oikeastaan on? ;)


    • Esaesaesaesa

      Meinaatko,arvon rahtari,laskuttaa tolpalla odottelusta 50€/h?Ei taida löytyä maksajaa.Bisnesideasi on loistava!Jatka samaan malliin!

    • TAXBOSS

      Joku tuossa aikaisemmin puhuikin taksinajo kokemuksesta oman luvan saamiseksi. Yksi vaatimuksista on siis 6kk ajokokemusta renkinä taksissa. No nyt jos ja kun taksimäärät vapautuu, niin takseja tulee heti vähintäänkin n.15% lisää nykyisten renkien toimesta, joudutaan autojen työvuoroja muokkaamaan yhden ajettaviksi. Koska autot eivät saa enään tarpeeksi kyytejä, eikä renkiä enään kannata taloudellisesti pitää, niin silloin ei tuuraajia kyllä varmasti enään tarvita. Taksit voivat tuurata toisiaan sairaus tapauksissa ja muiden vapaiden aikana. Eli ei ole taksiautoa, jolla saisi sen 6kk kokemusta. Vastaisuudessa lupien saanti näillä nykyisillä säännöillä vain vaikeutuu. Eli elkääpäs rahtaripojut ja muut alalle haluavat haaveilko turhia. Ainakaan minä en palkkaa enään uusia kuskeja, koska ne ovat tulevaisuudessa vain lisäämässä automäärää. Suosittelen tätä samaa sääntöä myös muille.

    • arska2

      Entisenä taksiyrittäjänä en käsitä tän vapauttamis touhotuksen ideaa.
      Suurin osa työajasta raavitaan munia ja pe-la öinä kun kuppilat menee kiinni, on hetken duunia enemmän kuin ehtii tehdä ja silloin tinkijät saa siellä kuppilan edessä kilpailuttaa aamuun asti ja kilpailutuksen päätteeksi kävellä taksiasemalle ja toivoa että siellä joku päivystää ja vie kotiin mittaritaksalla.
      Harvassa on alat joilla kysyntä on yhtä syklistä kuin taksialalla, eli kun aamulla on työmatka vaikka lentoasemalle niin muutkin tahtovat sen taksin samaan aikaan ja maanantain-tiistain välisenä yönä kun ei ajoa paljoa ole, ei monikaan lähde taksiajelulle vaikka ilmaiseksi vietäis...

    • etaxx

      ja eivät myönnä starttirahaa kun perustat taksifirman,mutta jos vaikka kahvilan niin heti onnistuu....et sillee

    • Omalla luvalla

      Kioskiyrittäjyys onkin yrittämistä. Taksin omistaminen ei nykyisin ole varsinaisesti yrittämistä, koska se on valtion säätelemää palvelua. Valtio hinnoittelee ja säätelee taksien määrää, että se tuottaisi tarpeeksi. Taksia ei myöskään ainakaan kaupunkialueilla tarvitse markkinoida, koska se hoituu valmiiksi jo tilauskeskuksen kautta ja taksitolpilta, eli olet heti aloitettuasi täydessä toiminnassa ja rahaa tulee aivan kuin muidenkin takseihin.
      Mutta nyt kun taksien määrä vapautetaan, tilanne on varmasti vähän toinen. Nykyiset itsensä kipeäksi maksavat ja katkerat taksiautoilijat haluavat tehdä uusien taksiautoilijoiden elämän ja työskentelyn alalla mahdollisimman vaikeaksi mm. estämällä uusien pääsyn tilauskeskuksien käyttäjiksi, tai ainakin hinta on niin korkea, ettei se kannata. Mutta eipä hätää. Kannattaakin perustaa oma edullinen tilausvälitys uusien kolleegoiden ja muiden halukkaiden kanssa. UBER:in tapainen itse ohjelmoitu taksintilaus järjestelmä ei paljon vaadi ja mikä parasta, sen käyttö ei maksa tekstiviestiä enemmän. Tietotekniikka on kehittynyt jo kauan sitten nykyisten älyttömän kalliiden tilauskeskusten ja takseissa olevan laitteiston ohi. Uudet laitteistot ja ohjelmat ovat myös varmempia ja myös edullisempia toteuttaa ja ylläpitää. Uuteen tilausvälitykseen ei kallista henkilökuntaa enään tarvita. Taksiammattia voidaan näin harjoittaa paljon edullisemmin ja vaivattomammin, joten asiakashintojakin voidaan pudottaa melkoisesti. Myös tolpille saa mennä vapaasti, koska ne omistaa yleensä kaupungit.

      • vapaaksi kaikki

        Laista pitääkin poistaa tuo välityskeskuksilta nykyisin vaadittava ympärivuorokautinen päivystys ja ennakoiden vastaanoton järjestäminen. Elylle ei myöskään pitäisi ilmoittaa välitystoiminnasta vastaavista henkilöistä. Mitä se sillä tiedolla tekisikään.


      • uberuberuberuberuber

        "UBER:in tapainen itse ohjelmoitu taksintilaus järjestelmä ei paljon vaadi ja mikä parasta, sen käyttö ei maksa tekstiviestiä enemmän."

        Asiakkaalle se maksaa tekstiviestin verran. Uberin kuljettajat maksavat 15% liikevaihdosta ja se ei todellakaan ole vähän! Jos liikevaihtosi on vaikkapa 100.0004 vuodessa, maksat Uberille 15.000€ vuodessa!!!! Mikään taksivälitys ei nykyisellään maksa edes puolia tuosta....

        Ottaisitte nyt vähän selvää asioista, ennenkuin puhutte läpiä päähänne. Taas kerran!!


      • eletään ja ollaan
        vapaaksi kaikki kirjoitti:

        Laista pitääkin poistaa tuo välityskeskuksilta nykyisin vaadittava ympärivuorokautinen päivystys ja ennakoiden vastaanoton järjestäminen. Elylle ei myöskään pitäisi ilmoittaa välitystoiminnasta vastaavista henkilöistä. Mitä se sillä tiedolla tekisikään.

        Kiintiöt poistuu ja asiakkaan voi ottaa mistä vain.Suuntaus on oikea.Autot on siellä missä asiakkaat. Varjopuoliakin ehkä tulee ,syrjäseudun mummo saa maksaa rutkasti enemmän.Tulee mitä tulee ja viisaat tekee ratkaisut ja niiden mukaan on elettävä


      • kallis über

        Uber asiakkaan on rekisteröidyttävä palveluun. Kun asiakas tilaa auton ja auto suorittaa kyydin, maksu tapahtuu ajon jälkeen hyväksymällä ajetun kyydin ja maksu veloitetaan asiakkaan rekisteröitymisen ygteydessä ilmoitetulta luottokortilta. Näin Uberille jää tieto liikevaihdosta, josta se veloittaa kuljettajalta 15% välityspalkkiota ja tilittää loput autoilijalle. Käteistä valuuttaa ei siis käytetä. No, asiakas ajaa KELAn maksaman kyydin, mitenkäs se veloitus tapahtuukaan Kelalta? Voipi olla vaikeaa? Mitä tulee Uberin autoilijalta veloitettaviin kustannuksiin, ovat ne SIKAMAISEN SUURET!!!! Lisäksi autoilijalla täytyy Suomen lakien mukaan olla normaali taksilupa, taksinkuljettajan paikallistuntemus ja normaali taksinkuljettajan pätevyys. Sanoisinpa, että nykyinen systeemi on parempi.

        Mikäli joku aikoo mennä Uberiin ajamaan pimeää taksia, on nopea käryäminen varmaa jo ihan valtiovallan ja muiden saamisten kannalta ( verottaja, ALV verotus, vakuutusyhtiöt, yms. pakollisten maksujen osalta) johdosta.

        Kuka vielä kannattaa Uberiä?


    • Omalla luvalla

      Siis UBER:in kaltainen. Ei siis UBER. Samanlaisen voi tehdä itsekkin. Silloin siitä ei tarvitse maksaa muille ulkopuolisille kuin puhelin operaattoreille normaalista tiedon siirrosta. Opetelkaapas lukemaan ja vielä ymmärtämään lukemanne.

      • Antiuber

        Mitäs sitten, kun näitä "osaavia" uberintekijöitä on kaksisataa? Miten ajattelit saada oman uberisi suuren kansan tietouteen? Nämä 199 muuta uberilaista tulee samalle apajalle?

        Ei siinä mitään, tervetuloa vaan taksiin, itse siirryn muihin hommiin kuluvan vuoden aikana, oma lupani jää käyttöönne. muutama sata muuta lupaa. ;)


    • Stadinkuningas

      Ala kun vapautuu, niin pöndellä ei taksia tai hinta on ainakin sitä luokkaa, että rattijuopoksi ajautuu absolutistitkin. Ihan oikein rehupunteille :)

    • Omalla luvalla

      Antiuber olet ymmärtänyt väärin. Siis yksi kaikkien uusien yrittäjien ja kaikkien halukkaiden vanhojen yrittäjien kanssa yhteinen tilausjärjestelmä. Etkö oikeasti osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi.

      • Antiuber

        Osaan minä lukea. Miten aiot saada KAIKKI autoilijat liittymään järjestelmääsi? Että ihan ilmaiseksiko tämä järjestelmä toimii?

        Miksi nykyiset yrittäjät poistuisivat toimivasta nykyjärjestelmästä? Nykyiset keskukset kun hoitavat myös kaikki kortti- Kela ym. muut asiat. Miten ajattelitte "porukassa" hoitaa nämä asiat?

        Edelleenkin, toivotan ideanikkarit tervetulleeksi taksialalle. Kuten sanoin, oma lupani muutaman muutama sata muuta lupaa vapautuu pian.

        Onnea! ;)


    • Halavalla männöö

      Tuohon uuteen edulliseen tilausjärjestelmään on tekniikka jo olemassa jokaisessa älypuhelimessa. Se tarvitsee ohjenmoida vain toimimaan samalla tavalla kaikkien tilausrinkiin halukkaiden taksien älypuhelimissa samassa järjestelmässä ja ottaa sitten vain käyttöön. Ei siitä tarvitse eikä kannata millekkään UBER yhtiölle maksaa mitään, koska se on niin helppo tehdä ja vaivaton ylläpitää ilman ulkopuolisten apua.

      • Mutta mänköön! ;)

        Sinne vaan kaikki halavalla!! ;) Helppoa, kuin heinänteko! Näin se alaa tuntemattomien mielissä on. ;)


      • Antiuber

        Joka liittyy muuhun tilausjärjestelmään, pudotetaan pois nykyjärjestelmistä, näin ainakin stadissa. Takavuosina stadissa yritti taxicab-keskus. HTD olisi heittänyt ulos kaikki Taxicabin porukan, jolleivat lopettaneet kahdessa keskuksessa olijat. Arvaappa toisenkin kerran, kumman keskuksen hylkäsivät? :D


    • kjrgqfpiuwgtpoihg

      Aloittajalle paljon onnea!

    • Uusi taksi

      Jos on olemassa ja valittavissa lähes ilmainen tilausjärjestelmä tai taksiyhtiöiden kallis ja idioottimaisiin sääntöihin pakottavan väliltä, niin valitsen tietenkin sen halvemman. Tuo halvempi valtaa maailmalla jo nyt alaa. Valtiot joissa taksi on luvanvaraista ovat kieltäneet sellaisten toiminnan silloin, kun se antaa sen siviilien käyttöön, eli pimeille takseille. Suomessahan näin ei ole käymässä, vaan voimme tehdä kaikille halukkaille yhteisen oman halvan tilausjärjestelmän ilman "kravattipakkoa". Kyselyni perusteella mukaan tulijoita olisi jo nyt todella paljon yhtiön osakkeen omistajistakin ja lähes kaikki osakkeita omistamattomista yrittäjissä, mutta taksimäärien vapauttamisen jälkeen lähes kaikki uudet yrittäjät olisivat halukkaita tulla mukaan. Nyt puhutaan jo noin puolesta tulevasta taksimäärästä. Taksiyhtiöt ovat ottaneet vallan määrätä kaikesta, siis ihan kaikesta taksiyrittäjien ammatissa, mikä on mennyt jo liian pitkälle. Taksiyrittäjähän oli ennen se POMO ja taksiyhtiö oli vain työkalu, mutta nyt yhtiö on hyppinyt silmille ja vittuillut jo liikaa. Tähän on helppo ratkaisu. Erotaan yhtiön mielivallasta ja perustetaan oma määräilemätön sekä edullinen tilausjärjestelmä. Sen jälkeen olemme taas itsemme herroja.

      • kseskelijä

        "vapauttamisen jälkeen lähes kaikki uudet yrittäjät olisivat halukkaita tulla mukaan. Nyt puhutaan jo noin puolesta tulevasta taksimäärästä. "

        Mistä tiedät, ketkä kelpaavat uusiksi yrittäjiksi? Mistä tiedät, mikä on "tuleva taksimäärä"? Mistä tiedät, vapautuuko taksi? Mistä tiedät, ketkä ovat "uusia yrittäjiä"?

        Paljon kysymyksiä vailla vastauksia...


    • Halpaa tarvitaan

      Uusi aloittava taksiyrittäjä säästäisi heti aloituksessa n.15,000e, kun säästyisi nykyisin yhtiöille maksettavasta älyttömästä pakollisesta kynnysrahasta ja tilauslaitteistojen hankinnasta. Hankintaan vain auto ja älypuhelin, mitaxilta mittari ja maksupääte sekä tulostin. Vakuutukset ja maksuliikenne sopimukset kuntoon sekä tilausrinkiin aktivoituminen (ilmainen). Ei taksiyrittäminen tarvitse olla kallista. Asiakkaalle tuleva hyöty on heti merkittävä. Taksin tilaus vain n.0,09e ja jokainen taksi voi hinnoitella ajonsa selvästi edullisemmaksi halvempien kustannusten takia. Ei tilaushenkilökuntaa eikä muuta yhtiön henkilökuntaa elätettävänä, eikä heidän tarvitsemia laitteita ja tiloja maksettavana. Halpaa halpaa halpaa. Tuohon ei kalliit taksiyhtiöt kykene.

      • buuuaahahahahaaaa

        Mikset jo heti mene sinne halpaan halpaan halpaan?

        Ettet nyt vaan menis kirjaimellisesti halpaan? :D

        buuuuaahahahahaaaa


      • sdtyfguioöjulkyjthrg

        Eihän sen uuden aloittavan yrittäjän ole nytkään pakko keskukseen liittyä. Oletko tähän asti luullut sen olevan pakollista?

        Pakollista ei ole mikään muu kuin auto, liikennevakuutus, yel ja taksamittari. Eri asia sitten on se onko järkevää jäädä toimivan keskuksen ulkopuolelle kun parilla sadalla eurolla kuukaudessa saa lähes täystyöllisyyden.


      • Lexman
        sdtyfguioöjulkyjthrg kirjoitti:

        Eihän sen uuden aloittavan yrittäjän ole nytkään pakko keskukseen liittyä. Oletko tähän asti luullut sen olevan pakollista?

        Pakollista ei ole mikään muu kuin auto, liikennevakuutus, yel ja taksamittari. Eri asia sitten on se onko järkevää jäädä toimivan keskuksen ulkopuolelle kun parilla sadalla eurolla kuukaudessa saa lähes täystyöllisyyden.

        Nyt tuli totuus, siis TÄYSTYÖLLISYYS. Eli uusille takseille on hurjasti tilaa, että kuljettajat voisivat pitää edes lakisääteiset tauot.


    • Tämä on kokeilu

      Siinähän ressukka naureskelet. Järjestelmä on jo sisäpiirin koekäytössä Suomessa, kuten mm. minulla. Voin vakuuttaa, että hyvin toimii, mutta enpä kerro vielä missä.

      • Buuuuahahahaaaaa

        Koekäyttö? Oikeinko asiakkaat siihen soittelevat? Paljon on rakennettu hyvää tekniikkaa ja usein se on todettu toimivaksi. Vaan miten saat sen tekniikkasi tietoisuuteen, että oikein käytännössä ajat sen kautta keikkaa?

        Onnea kokeiluille!


    • Tämä on kokeilu

      SISÄPIIRIN KÄYTÖSSÄ. ÄÄLIÖ, SISÄPIIRIN KÄYTÖSSÄ.

      • Buuuuahahahaaaaaa

        Miten sitä voi koekäyttää sisäpiirin käytössä? Kyyyyyllä minäkin osaan käyttää erilaisia aplikaatioita, vaan miten sisäpiiri sitä voi käyttää todellisissa oloissa?

        Aika erikoista, että juuri TEIDÄN sisäpiirinne keksii mullistavan tilausvälityksen, ei muut ole osanneet? Kyllä maar olet nero! Erikoista, että menetät helposti malttisi, jos uskaltaa keksintösi arvostella? Tosi hermoherkkää porukkaa tuo "sisäpiirinne". ;)


    • Tämä on kokeilu

      Kyllä. Myös minä luonnehdin itseäni neroksi. Mutta ei minun ole tarvinnut tätä järjestelmää keksiä, koska se on jo näissä nykyajan älypuhelimissa valmiina. Se täytyy ottaa vain käyttöön ja kokeilla sen toimivuus kaupungin joka kolkassa jopa yhdenaikaisesti useassa paikassa, aivan kuin todellisessa tilanteessa, jossa apuna on useita sisäpiirin henkilöitä. Ainakin tähän mennessä on toiminut moitteettomasti. Vain vielä muutama pieni alueellinen hakuketju ongelma, mutta olisi kyllä jo nyt täysin toimiva. Sillä sinun arvostelullasi ei ole merkitystä. Arvostan kyllä mielipiteitä, mutta vain niiltä, jotka ymmärtävät asian.

      • Buuuuahahahaaaaa

        Onnea! ;)


    • jas-ka

      Tiedän että tuo on mahdollista, mutta mahtaako saada luvan täällä?

    • taksari.
      • Lexman

        Jos Suomen tasvallan ministeri sanoo, että "NÄIN ON", niin onko näin vai eikö ole näin. Jos ministerin sanaan ei voi luottaa, niin mihinkäs sitten. Virkamiehet ja puolueiden varapuheenjohtajat sanovat mitä sanovat, mutta ministeri viimeisen sanan.


    • Kardelli.

      Mutta kun ministeri ei itse tee lakeja.....varsinkaan tuollaiset tuulella käyvät akantumpelot.

    • Bisnes

      Miten sitte elät rahtari.Vai saatko sossusta tukea

      • xxxrahtari

        Rahtarit elää mukavasti. Sen verran on kokemusta kumipyöräalasta.

        Olen luultavammin peruttanut kaksiakselista enemmän kuin sinä olet ajanut velka volvoa eteenpäin.


    • jurpo

      Antakaahan karavaanin kulkea ja köyhien kitistä. Nyt vaan porukalla äänestämään se v...un Virkkunen sinne EU:n suojatyöpaikkaan.
      Ehkä tää kaikki on ollukin Virkkuselta vain taktikointia, menee puhuu hölmöjä taksialan vapauttelusta ja varmistaa 9500 ääntä (ne taksimiesten äänet...). Ei tää tähän liity, mutta on munkin saatava sanoo jotain muka viisasta. Niinku kaikki muutkin täällä!

    • Vapaussoturi1

      Kiitos että luvat vapautuu!

      • Kuka niin sanoo?

        " Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtajien Arto Satosen ja Outi Mäkelän mielestä taksilupajärjestelmästä luopuminen ei ole ajankohtaista.

        "Lupajärjestelmän kehittämisestä voidaan ja pitääkin keskustella, mutta aiheesta ei ole mitään kirjauksia hallitusohjelmassa, eikä nyt ole mitään syytä lähteä tekemään hätiköityjä päätöksiä ilman tarkempaa harkintaa", Mäkelä ja Satonen kertovat.

        Satonen ja Mäkelä harmittelevat, että aiheesta julkisuuteen noussut keskustelu on ymmärretty täysin väärin.

        "Virkamiesten tekemä esitys kilpailun avaamisesta ja säätelystä luopumisesta on tulkittu julkisuudessa jo tehdyksi päätökseksi", Satonen kertoo.

        "Kyse on kuitenkin vasta tarkasteluun nousseesta aiheesta, jota on ilman muuta syytä harkita, mutta jonka suhteen ei nyt ole tarvetta millekään välittömille muutoksille", Mäkelä jatkaa. "

        Lähde: Talouselämä lehti


    • TaxiCap

      Puolueiden varamiehet nyt puhuvat aina mitä puhuvat. Ei kannata edes kuunnella. Jos Ministeri sanoo jotakin, niin siinä on ihan sama mitä ministerin puolueen varamiehet ryhmäpenkeillä kitisevät. Liikenneministeri Henna Virkkunen Kok on myös puolueensa eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja. Oman alansa Ministeri, tässä tapauksessa Liikenneministeri Henna Virkkunen Kok ja puolueensa puheenjohtaja, tässätapauksessa Suomen Pääministeri Jyrki Katainen Kok päättävät puolueen ryhmämielipiteen ja puolue ajaa sitten sitä asiaa. Ja ainakin kokoomuksella on ollut kova ryhmäkuri. Eli alkakaapas nyt vain varautumaan kokoomuksen runnomaan uuteen taksilakiin, koska jopa Pääministeri Katainen ja Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori Kok ovat jo olleet myötämielisiä asialle.

      • ......kattoo ny.....

        Eduskunta on viimeinen, joka sen päätöksen tekee (säätää lait, tässä tapauksessa uuden taksilain).

        Varmasti muutoksia tulee, vaan mitä, se on vielä ihan auki. 25 vuotta sitten taksia oltiin vapauttamassa oikein voimalla ja pidettiin varmana vapautusta. No, vieläkään taksi ei ole vapaa, HUOM!

        Uusi eduskunta saa lain käsiteltäväkseen, ans kattoo ny.......


    • Lexman

      Kevyempi vaihtoehto.
      Totaalivapauttamisen sijaan voisi olla, että 6v päätoimisena taksirenkinä ja sen lälkeen nykyisten luvansaantiehtojen täyttäville oma taksilupa. Ei paha.

    • Hymyä pojat hymyä

      Ei muuta kun täys vapautus. Siellä sitä sitten seisotaan tolpalla kravatti kaulassa prässihousut jalassa ilman kunnon palkkaa kuin talvisodan hengessä. Jokainen jatkaa vanhaksi pieruksi asti ja ylikin hautaan asti vain siksi, ettei toiset saisi sitäkään. No kyllä se siitä. Hymyä pojat hymyä, ja kyllähän te hymyilettekin toisten kurjuudelle ettekä siinä onnessa huomaa omaa epätoivoanne. Niin tyypillistä taksilaista, niin tyypillistä.

    • Kyseskelijä

      Aloittajalle:

      Missä niin sanotaan, että luvat vapautuu?

    • åiurhfpqowirigruh

      Aloittajalle:

      Linkin mukaan letukka on jo myyty. Sinäkö jo sitä varustelet taksikäyttöön?? ;)

      • rahtarixxx

        Liikaa kuluja letukasta. Otan vaimon työsuhde auton mielummin käyttöön. Ei tarvi maksella itse edes polttoaineita.


      • Pirssi 2
        rahtarixxx kirjoitti:

        Liikaa kuluja letukasta. Otan vaimon työsuhde auton mielummin käyttöön. Ei tarvi maksella itse edes polttoaineita.

        Jatka samaan malliin.Olet parasta mainosta lupasääntelyn puolesta.On jotenkin hellyyttävää kun rahtari laittaa maailmaa järjestykseen.


    • Staff

      Hei haiseva lippahattu rahtari finni. Osta itsellesi vaikka semmonen ameriiikan löllerö, semmonen pörisevä juntti servoletti vani, mutta ei sinusta oikeaan työhön ole.

    • en ostanut

      Jopas olisi hauskaa, jos olisi 6kk sitten ostanut 100 000e luvat.. ja nyt vapautus edessä eli satku kankkulankaivoon.

    • Jögevamaa

      Teretulemast Aivarit ja Martenit, täälä palju ajamis, ottava hind.

    • 0301154

      Totta 1€/km, niin keikkaa riittää läpi yön, ja päivän... Tosin tosta jää voittoa aikalailla... kyllä joku halvempan vielä pystyis

    • countdown

      JÄÄT ILMAN PALKKAA

    • Manitpoismultajasulta

      Anne Berner se siellä häärää, perkele ja Sipilä saatana selkätukenaan!

      Miksei taksimiehissä löytynyt jäbää samantapaisiin mielenilmauksiin kuin mitä VR teki!? Sitäkö se yksityisyrittäminen on että pitää pelätä koko ajan henkensä eli leipänsä puolesta kun joku keinottelijataho keksii koko ajan erilaisia keikauksia muka "yleisen edun nimissä". Bernerillä (ja muilla yliliberaaleilla) ei pitäisi lähtökohtaisesti olla MITÄÄN oikeutta yrittää puhua yleisestä edusta kun tarkoitus on vain hämmentää yrityskenttää niin että kaikessa tapahtuisi yhä suurempaa keskittymistä ja voitot suuntautuisivat yhä pienemmälle keinottelijajoukolle, jotka veisivät puolestaan rahat veroineen omaan taskuunsa. Ei siinä palvelut parane, mutta ihmiset eivät uskalla vielä mieltää että valtakunnan huipulla on ministereinä puhtaita huijareita jotka puhuvat omaa palturikieltään!

    • Manitpoismultajasulta

      Miks ei?

      Tunnissa 45 kilsaa.

      Auton kulut 45*0,43€=20€

      Jää 25€ palkkaan

      25€ josta pois ALV 10% ja työnantajamaksut niin jää palkaksi lomakorvauksineen 22,5€...

      Ps. Taksikuskin minimi tes palkka on alle 11,98€/h

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe