Elektroniikalla on ohjelmoitu kuolema.

voi voi sentään

13

216

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ╒╕╓╕╘╛

      Eihän tuo ole mitään uutta asiaa. Elämme kertakäyttökulttuuria ja huonommat vempeleet kestää just sen takuuajan. Joku laite voi kestää hieman kauemmin.

      Noin 10 vuotta sitten elektroniikassa, esim tietokoneen powereissa ja emolevyissä alettiin käyttää huonoja elektrolyyttikondensaattoreita, googlaa "bad caps".

      Autoissa pyöräntuennan pallonivelissä pallon vastinpinta on nykyisin muovia, ne joutuu vaihtamaan lähes joka katsastukseen, jne..jne..

      Omituisempaa on se, että kierrätysromut kerää kauppiaat ja ne säilytetään lukkojen takana, kuin joku arvokkaampikin tavara. Ja ne toimitetaan Kuusakoskelle, jossa ne murskataan.
      Laitteita ei voi saada tai edes ostaa varaosiksi, jotta kauppiaat voivat myydä enemmän uusia laitteita. Kauppiaat ovat lobanneet maan hallitusta, ja sen seuraksena tämä kertakäyttökulttuuri on nyt suojattu lailla.

      Ennen tätä lakia oli SER-kierrätyskauppoja, josta sai ostaa tavaraa/ varaosia kohtuuhintaan. Onhan niitä kierrätyspisteitä nytkin, mutta siellä on esim. vain antiikkisia tietokoneita, joilla ei ole mitään käyttöä. Ainakin J:suun uusiotorilla on näin. Huhutaan, että työntekijät kahmivat uudemmat tavarat omaa bisnestä varten.

      Muutama vuosi sitten J:suun Gigantin SER-tavarat oli vielä osittain ulkona. Sieltä käytiin dyykkaamassa, vaikka sekin oli kiellettyä. Nyt ne on visusti lukkojen takana.

      Elektroniikan ammattilaisena on tullut mieleen, että alkais ostamaan suoraan kuluttajilta elektroniikkaa, joka muuten päätyis SER-kierrätykseen. Ehjät ja kunnostetut myisi takaisin asiakkaille, loput toimittaisi Kuusakosken romuttamolle.

      • laki housussa

        Ja tämäkin on lain säädännöllä torpattu: Laite pitää omistaa 2 vuotta, jotta se on omasi. Muuten maksat lisää veroa(jo verotetusta vanhasta) laitteesta!


      • EU vie vapaudet
        laki housussa kirjoitti:

        Ja tämäkin on lain säädännöllä torpattu: Laite pitää omistaa 2 vuotta, jotta se on omasi. Muuten maksat lisää veroa(jo verotetusta vanhasta) laitteesta!

        Onhan baarissa tupakointikin kielletty ja seuraavaksi muovipussit.

        Olette hiljalleen ajautumassa orjiksi eu:n totalitarismiin.

        Muutos tapahtuu niin hitaasti ettei suurin osa huomaa, aivan kuin sammakkoa keitetään hengiltä.


    • Mitä vielä löytyy?

      Jos muuten laite vielä toimisikin niin lisätään tekoälyä tappamaan laite.
      Kuuluisin versio aiheesta oli Epsonin tulostin joka nosti kädet pystyyn ja vilkutteli vikavaloja x-määrän tulostettuaan.
      Täällä aiheesta:
      http://therestartproject.org/design/triumphing-together-against-planned-obsolescence/

      Mulla oli joku roskapöntöstä pelastettu lasertulostin joka ei suostunut käymään määrätyn tulostemäärän jälkeen ellet vaihtanut värikasettia - oli se sitten tyhjä tai vajaa. Ongelmasta pääsi eroon siirtymällä linuxiin ja se ajureihin, jotka ei ole sidoksissa laitevalmistajien pelleilyihin.

    • Hieman ihmettelen...

      "Mulla oli joku roskapöntöstä pelastettu lasertulostin joka ei suostunut käymään määrätyn tulostemäärän jälkeen ellet vaihtanut värikasettia - oli se sitten tyhjä tai vajaa. Ongelmasta pääsi eroon siirtymällä linuxiin ja se ajureihin, jotka ei ole sidoksissa laitevalmistajien pelleilyihin."

      Mitenkä se linux ohitti sen tulostimen oman firmwaren jossa tuo värikasetin sirun kappalemäärän tunnistus oikeasti on?

      Olen nimittäin "muutaman" kappaleen tulostimia työssäni korjaillut...

      • leader

        Palstalle on linnoitautunut joku äärivasemistoliittolainen Tukes-viraston (rivi)työntekijä joka aloittaa omia provoja ja vastailee sitten itse omiin ketjuihinsa esiinyten toisena henkilönä ja näin korostaen omaa asiaansa kuin muutkin olisi samaa mieltä.

        Eipä siinä tällä kertaa kiinnostavampaa asiaa kun aikaisemmin. Tuota toimintaa olen itse seurannut Toyotan tahdittamana joka esimerkiksi käytti hyötyajouneuvoissaan samaa taka-akselia vuodesta 89-05.

        Vanhemmissa autoissa pyörän laakerit sai joka laakerikaupasta ja uudempiin oli sorvattu lieriö laakeriin niin että laakeri piti hakea marmoritiskiltä 400€ kappalehintaan. mutta taka-akselia ei muuten ollut jouduttu kalliisti uudelleen suunnittelemaan.

        Myös syöttöpumppun kuoressa oli valmiita anturin paikkoija jotka uudemmissa malleissa oli sitten asennettu, tietysti voi olla että jossain muissa maissa saastepäästöt olivat jo silloin tarkemmin seurattuja ja anturit meni vain niihin maihin. Mutta esimerkiksi hiluxin perävälitys muuttui vuosi vuodelta tiheämmäksi ja näin saatiin myytyä uudempaa hiluxia pienemmällä kulutuksella


      • Dr. Shrinker
        leader kirjoitti:

        Palstalle on linnoitautunut joku äärivasemistoliittolainen Tukes-viraston (rivi)työntekijä joka aloittaa omia provoja ja vastailee sitten itse omiin ketjuihinsa esiinyten toisena henkilönä ja näin korostaen omaa asiaansa kuin muutkin olisi samaa mieltä.

        Eipä siinä tällä kertaa kiinnostavampaa asiaa kun aikaisemmin. Tuota toimintaa olen itse seurannut Toyotan tahdittamana joka esimerkiksi käytti hyötyajouneuvoissaan samaa taka-akselia vuodesta 89-05.

        Vanhemmissa autoissa pyörän laakerit sai joka laakerikaupasta ja uudempiin oli sorvattu lieriö laakeriin niin että laakeri piti hakea marmoritiskiltä 400€ kappalehintaan. mutta taka-akselia ei muuten ollut jouduttu kalliisti uudelleen suunnittelemaan.

        Myös syöttöpumppun kuoressa oli valmiita anturin paikkoija jotka uudemmissa malleissa oli sitten asennettu, tietysti voi olla että jossain muissa maissa saastepäästöt olivat jo silloin tarkemmin seurattuja ja anturit meni vain niihin maihin. Mutta esimerkiksi hiluxin perävälitys muuttui vuosi vuodelta tiheämmäksi ja näin saatiin myytyä uudempaa hiluxia pienemmällä kulutuksella

        Nimimerkki "leader" taas vauhdissa!

        "Palstalle on linnoitautunut joku äärivasemistoliittolainen Tukes-viraston (rivi)työntekijä joka aloittaa omia provoja ja vastailee sitten itse omiin ketjuihinsa esiinyten toisena henkilönä ja näin korostaen omaa asiaansa kuin muutkin olisi samaa mieltä."

        Paranoijan lisäksi taitaa olla muutakin vaivaa yläkerrassa. Onko ehkä lääkkeet unohtunut ottamatta?

        Miksi sinun pitää kahlita elektroniikkapalstan keskusteluja sekä skitsoilla arvaillen, kuka on mitäkin ja mistäkin. Ja oman erinomaisuutesi kanssa et mahdu nahkoihisi, vaan pullistelet täällä ja haukut esim. sähköasentajia tumpeloiksi. Painu sinne S24.fi sähköosioosi ja päde/ riehu siellä. Tai parempi vaihtoehto: http://www.mtkl.fi/tietopankki/mista_apua/

        Kerrohan vielä se, että mikähän viesti tässäkin ketjussa taas riepoo, niin päästään paremmin sinun pään sisälle. Mitään oikeaa asiaa sinulla ei ole ollut koskaan, vaan jonninjoutavaa offtopick-provoilua.


      • Dr. Shrinker
        Dr. Shrinker kirjoitti:

        Nimimerkki "leader" taas vauhdissa!

        "Palstalle on linnoitautunut joku äärivasemistoliittolainen Tukes-viraston (rivi)työntekijä joka aloittaa omia provoja ja vastailee sitten itse omiin ketjuihinsa esiinyten toisena henkilönä ja näin korostaen omaa asiaansa kuin muutkin olisi samaa mieltä."

        Paranoijan lisäksi taitaa olla muutakin vaivaa yläkerrassa. Onko ehkä lääkkeet unohtunut ottamatta?

        Miksi sinun pitää kahlita elektroniikkapalstan keskusteluja sekä skitsoilla arvaillen, kuka on mitäkin ja mistäkin. Ja oman erinomaisuutesi kanssa et mahdu nahkoihisi, vaan pullistelet täällä ja haukut esim. sähköasentajia tumpeloiksi. Painu sinne S24.fi sähköosioosi ja päde/ riehu siellä. Tai parempi vaihtoehto: http://www.mtkl.fi/tietopankki/mista_apua/

        Kerrohan vielä se, että mikähän viesti tässäkin ketjussa taas riepoo, niin päästään paremmin sinun pään sisälle. Mitään oikeaa asiaa sinulla ei ole ollut koskaan, vaan jonninjoutavaa offtopick-provoilua.

        Jatkoa edelliseen:

        Jotta huomaat itse oman skitsoilusi, niin kerron, että tässä ketjussa minun viestini on vain tämä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12199858/#comment-67406073 Ilmeisesti tuohduit viestistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12199858/#comment-67409303 , jonka harhoissasi kuvittelit minun tekemäkseni?

        En ole koskaan vastaillut omiin viesteihini toisella nimimerkillä, kuten väität. Ja perin harvoin olen myös omia ketjuja avannut. Harhakuvitelmissasi olet syytellyt minua Henrik Ijäs-jäljittelyistä ja muistakin häirikköviesteistä, joita ainakaan minä en ole tehnyt.

        Sen, että vaihtelen nimimerkkiäni silloin tällöin, ei pitäisi haitata ketään. Olen ollut täällä auttamassa vastailemalla silloin tällöin elektroniikkaharrastajien kysymyksiin. Olen elämäntyöni tehnyt elektroniikan parissa ja nyt jo eläkkeellä. Kokemustakin on kertynyt ja aikaakin on joskus vastailla.

        En vieläkään oikein ymmärrä, miksi olet ottanut viestini silmätikuksesi. Siinä samalla tulkitset mielessäsi muittenkin viestejä minun kirjoittamikseni. Eikö sinulla ole muuta tekemistä, kuin päivät pitkät lukea tämän palstan viestejä samalla arvaillen, kuka ne on kirjoittanut? Aino Kassiseksi sinusta ei näytä olevan, joten hanki itsellesi elämä! Apua saattaa löytyä myös edellisen viestini linkistä.


      • Vielä mitä?

        Vieläkin ihmettelen. Kyseessä oli vanhemmanpuoleinen Brother joka Ubuntun alla jätti värin seuraamisen vähemmälle. Kasetin sai ajaa loppuun ilman kiukuttelua.Toisin kun win ajosoftalla joka ilmeisesti touhusi jotain muutakin kun piti?

        Miksi ihmeessä kasetti laskee kappalemääriä? Tulostan pari riviä arkille? Alitan laskennallisen keskimäärän väripeitosta. Vai siirtyykö sinne myös käytetty määrä? Onko tietoa?


      • Leader
        Dr. Shrinker kirjoitti:

        Jatkoa edelliseen:

        Jotta huomaat itse oman skitsoilusi, niin kerron, että tässä ketjussa minun viestini on vain tämä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12199858/#comment-67406073 Ilmeisesti tuohduit viestistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12199858/#comment-67409303 , jonka harhoissasi kuvittelit minun tekemäkseni?

        En ole koskaan vastaillut omiin viesteihini toisella nimimerkillä, kuten väität. Ja perin harvoin olen myös omia ketjuja avannut. Harhakuvitelmissasi olet syytellyt minua Henrik Ijäs-jäljittelyistä ja muistakin häirikköviesteistä, joita ainakaan minä en ole tehnyt.

        Sen, että vaihtelen nimimerkkiäni silloin tällöin, ei pitäisi haitata ketään. Olen ollut täällä auttamassa vastailemalla silloin tällöin elektroniikkaharrastajien kysymyksiin. Olen elämäntyöni tehnyt elektroniikan parissa ja nyt jo eläkkeellä. Kokemustakin on kertynyt ja aikaakin on joskus vastailla.

        En vieläkään oikein ymmärrä, miksi olet ottanut viestini silmätikuksesi. Siinä samalla tulkitset mielessäsi muittenkin viestejä minun kirjoittamikseni. Eikö sinulla ole muuta tekemistä, kuin päivät pitkät lukea tämän palstan viestejä samalla arvaillen, kuka ne on kirjoittanut? Aino Kassiseksi sinusta ei näytä olevan, joten hanki itsellesi elämä! Apua saattaa löytyä myös edellisen viestini linkistä.

        Mitä sinä täällä anonyymipalstoilla meuhktaat että syytän SINUA, jos tukesin turvallusuuspaska ei ole sinun ulostettasi niin miksi edes reagoit kirjotelmiini ja tunnistat itsesi tukes-kommunistina?

        "hieman ihmettelen" nimimerkki on oikea palstalainen joka ihmettelee mitä suurimmalla todennäköisyydellä aivan syystä johonka yritin selittää että täällä palstalla riehuu joku kommunisti joka on itse aloittanut ketjun, ja sen jälkeen itse komentoinut lisää satuja samaan ketjuun tajuamatta aiheesta enempää kuin sika hopealusikasta.

        Leader nimimerkki sai alkunsa kun palstalle ilmaantui joku jukkens mikkelistä myymään elektroniikan korjauspalveluita jonnekka tuo tukes-kommunisti tuli suuvaahdossa paasaamaan pimeistä töistä ja tukesin luvista

        Minä servasin tukes-kommunistin tällä nimimerkillä, jos muistat? Ja tämän seurauksena Tukes-kommunisti luuli että minä olen Jukkens puolustamassa itseään, jonka googlehaulla taas löytyi arveluttavaa materiaalia jostain vaipoista ja potkuhousuista.

        Tukes-kommunisti oksensi palstalle myöhemminkin mainosketjuja tuksesin sivuille ja jotain pas-kaa räjähelevistä paristoista jossa muka kahdella eri ihmisellä oli paristoja rajähdellyt ja molemmat ottaneet valokuvia ja mitanneet kennojen lepojänniteitä. Tämän jälkeen lukemattomia perunan osto- ja myynti-ilmoituksia ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä mikä ei elektroniikkaan liity.

        Joten jos tämä ei koske sinua niin älä reagoi, kuten muutkaan palstalaiset (epäilen kyllä että koskee koska nimimerkissäsi olet alusta asti käyttänyt erikoismerkkejä jotia muut ei näppäimistöstä ulos saa)

        Tällä palstalla idlaa kaiken aikaa paljon sähkömiehiä ja kun tuo Tuksu tulee tänne mainitsemaan luvista ja sähkön vaaroista niin se on ainoa mistä nuo torvelot ymmärtää ja alkavat näin toistelemaan perässä kuin papukaijat ja joka vi*un ketju täyttyy sähkön vaaroista niin että koko suomi24 ratkeaa liitoksistaan ja marginaaliset elektroniikkaharrastajat katoaa kun pisara valtamereen. Varsinkin kun heille on tehty ihan oma palsta jossa saavat räkä poskella tuijotella kuuta.


      • summa summarum
        Vielä mitä? kirjoitti:

        Vieläkin ihmettelen. Kyseessä oli vanhemmanpuoleinen Brother joka Ubuntun alla jätti värin seuraamisen vähemmälle. Kasetin sai ajaa loppuun ilman kiukuttelua.Toisin kun win ajosoftalla joka ilmeisesti touhusi jotain muutakin kun piti?

        Miksi ihmeessä kasetti laskee kappalemääriä? Tulostan pari riviä arkille? Alitan laskennallisen keskimäärän väripeitosta. Vai siirtyykö sinne myös käytetty määrä? Onko tietoa?

        No, tuohon kappalemäärien seuraamiseen on ihan vissi pointtikin olemassa: Se on se kappalemäärä, millä jokainen em. sortin värikasetti tekee vielä virheetöntä jälkeä. Tämän jälkeen on mahdollista, että johonkin kohtaan tulee raita, ellei värikasettia välillä vähän tunaa.. Eli winkkarikäyttäjä ei näe raitoja, koska ajurit sen estävät! Linux-käyttäjä osaa katsoa tulosteesta, onko se virheetön ja vaihtaa tarvittaessa värikasetin..


      • Dr. Shrinker
        Leader kirjoitti:

        Mitä sinä täällä anonyymipalstoilla meuhktaat että syytän SINUA, jos tukesin turvallusuuspaska ei ole sinun ulostettasi niin miksi edes reagoit kirjotelmiini ja tunnistat itsesi tukes-kommunistina?

        "hieman ihmettelen" nimimerkki on oikea palstalainen joka ihmettelee mitä suurimmalla todennäköisyydellä aivan syystä johonka yritin selittää että täällä palstalla riehuu joku kommunisti joka on itse aloittanut ketjun, ja sen jälkeen itse komentoinut lisää satuja samaan ketjuun tajuamatta aiheesta enempää kuin sika hopealusikasta.

        Leader nimimerkki sai alkunsa kun palstalle ilmaantui joku jukkens mikkelistä myymään elektroniikan korjauspalveluita jonnekka tuo tukes-kommunisti tuli suuvaahdossa paasaamaan pimeistä töistä ja tukesin luvista

        Minä servasin tukes-kommunistin tällä nimimerkillä, jos muistat? Ja tämän seurauksena Tukes-kommunisti luuli että minä olen Jukkens puolustamassa itseään, jonka googlehaulla taas löytyi arveluttavaa materiaalia jostain vaipoista ja potkuhousuista.

        Tukes-kommunisti oksensi palstalle myöhemminkin mainosketjuja tuksesin sivuille ja jotain pas-kaa räjähelevistä paristoista jossa muka kahdella eri ihmisellä oli paristoja rajähdellyt ja molemmat ottaneet valokuvia ja mitanneet kennojen lepojänniteitä. Tämän jälkeen lukemattomia perunan osto- ja myynti-ilmoituksia ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä mikä ei elektroniikkaan liity.

        Joten jos tämä ei koske sinua niin älä reagoi, kuten muutkaan palstalaiset (epäilen kyllä että koskee koska nimimerkissäsi olet alusta asti käyttänyt erikoismerkkejä jotia muut ei näppäimistöstä ulos saa)

        Tällä palstalla idlaa kaiken aikaa paljon sähkömiehiä ja kun tuo Tuksu tulee tänne mainitsemaan luvista ja sähkön vaaroista niin se on ainoa mistä nuo torvelot ymmärtää ja alkavat näin toistelemaan perässä kuin papukaijat ja joka vi*un ketju täyttyy sähkön vaaroista niin että koko suomi24 ratkeaa liitoksistaan ja marginaaliset elektroniikkaharrastajat katoaa kun pisara valtamereen. Varsinkin kun heille on tehty ihan oma palsta jossa saavat räkä poskella tuijotella kuuta.

        Kun lukee ylläolevaa vuodatustasi, niin olet kyllä ilmiselvästi hoidon tarpeessa, eikä nuo väitteesi liity millään tavalla minuun. Olen vain kiinnittänyt huomiota tuohon Tukes-kommunisti-vouhotukseesi joissakin niissä ketjuissa, johon olen jotain asiallista kommentoinut. Kuten esim. viestini tässä ketjussa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12199858/#comment-67406073

        Ja jokaisessa käytössä olevassa Windows-versiossa on Merkistö-niminen sovellus, josta noita merkkejä löytää ja osaa käyttää muutkin, kuin vain minä.

        Joten en viitsi nyt enempää jankata kaiken maailman mielenvikaisten kanssa. Kaiken lisäksi sinulla tuntuu olevan jokin tukes-trauma tai jotain paljon vakavampaa..

        Suosittelen kuitenkin sitä avun hakemista ammattiauttajilta. Tältä foorumilta sitä tuskin löytyy. Tämä kun on elektroniikkafoorumi ja tuollainen jatkuva tukes-vouhotus häiritsee varmaan muitakin keskustelijoita, kuin vain minua.


    • Flänägän

      Tuo uutinen on suunnattu nykyajan uusavuttomille. Esim. puhelimen näyttöjä tai ipadin akkuja löytyy mm. ebaysta. Yleensä vaihtoon tarvittavat työkalut tulee mukana.
      Muutaman vaihtaneena tiedän, että onhan tuo muovikoteloiden avaaminen järkyttävää nysväystä. Enpä ammatiksi tuota jaksais.

      Joo, ne moponetin halvimmat pallonivelet on tosiaan hanurista. Ostan niitä vaan, koska niitä on mukavampi vaihdella kun ipodin akkuja :P

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe