Kansalaista tulee palvella joko suomeksi tai ruotsiksi

Nettisuom. (-fenno)

Ruotsinkielen opiskelua tulee aikaistaa vuodella tai parilla peruskouluissa, lisäksi kannatan kielikylpyjä ruotsiksi. Hyötyruotsista tulee ottaa kaikki hyöty irti kuten vaikkapa matematiikasta.

Koska me nefet emme hallitse ruotsia ja olemme katkeria ja usein myös simppeleitä, nuorten kannattaa kuunnella opettajiaan. Me emme ole oppineet ruotsia ja olemme huono esimerkki nuorille. Älkää nuoret tehkö samaa virhettä kuin minä.

52

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Time remaining

      Asiallinen avaus.

    • Olet väärässä

      Minä olen oppinut kyllä lukemaan eli olen fennoksi hyvinkin fiksu.

    • Hyvähyvä

      Olet muuttunut asialliseksi fennoksi. Ennen jotenkin synkkä mutta nyt kaikki hyvin.

      • Nettisuom. (-fenno)

        Haluan olla kannustava. Kiitos.


    • early worm

      You couldn't be more right!

      Early bird catches the worm..

    • Hyvinkään mies

      Minä sen sijaan kannatan kielikylpyjä suomeksi. Koska riipparuotsin opiskelusta ei ole mitään hyötyä, niin sen sijaan kannattaa opiskella muita hyödyllisempiä kieliä.

      Ajatelkaa nuoret tulevaisuutta älkääkä hukatko kallista aikaanne pakkoruotsiin.

    • Nettisuom. (-fenno)

      Tämä aloitus on nikkirosvon tuotos: "Nettisuom. (-fenno) 18.5.2014 12:11 Ruotsinkielen opiskelua tulee - -." Jne.

      Rosvo tunnustautuu nefeksi eli nettifennoksi, yhdeksi miljoonista nettifennoista, nettiä käyttävistä fennoista. Lisäksi hän kertoo nettifennona olevansa katkera ja simppeli.

      Itse kannatan koulujemme kieliohjelmaksi äidinkielen lisäksi kahta valinnaista, oppilaan kannalta vierasta kieltä. Se merkitsee käytännössä sitä, että enemmistö suomenkielisistä valitsee englannin lisäksi toiseksi kielekseen joko saksan, ranskan, espanjan, venäjän, ruotsin (siis: ruotsin), viron, kiinan tai minkä tahansa muun kielen, joka on kunnan opetusohjelmassa.

      Ainakin eräs kokoomuksen kansanedustaja, ehkä useampikin, ehdotti eduskunnan istunnossa vapaan kielivalinnan kansalaisaloitteesta keskusteltaessa kahta valinnaista vierasta kieltä äidinkielen lisäksi, siis oppilaan kannalta vierasta kieltä äidinkielen vastakohtana.

    • Nettisuom. (-fenno)

      Avaukseni on saanut paljon kannatusta ja tukea.

      Muistakaa siis hyötyruotsi, kaikki nuoret.

    • Ihan turha

      Sain ruotsista kympin ja hakeuduin Kokkolaan virkamieheksi. En päässyt, koska en ollut syntyperäinen ruotsalainen. Muutin takaisin yksikieliseen kuntaan ja huomasin, että käyttämätön kielitauti ruostui vitoseen. Olen kuin ne oululaiset. HÖH!

      Velvollisuus YLE mainosti, että ei sitä koskaan tiedä. Nyt tiedän! Kiitti viduusti!

      • Kyesly Tunti

        > En päässyt, koska en ollut syntyperäinen ruotsalainen.

        Osasiko ne ruotsalaiset Suomea?


      • Nettisuom. (-fenno)
        Kyesly Tunti kirjoitti:

        > En päässyt, koska en ollut syntyperäinen ruotsalainen.

        Osasiko ne ruotsalaiset Suomea?

        Kirjoittaja varmasti tarkoittaa kaksikielistä henkilöä joka hallitsee oikein hyvin molemmat kielet. sen takia nuorten tulisi opiskella kaikella tarmolla hyötyruotsia, eikä antaa tasoitusta virkaveljilleen.

        Aina ei tarvitse osata molempia kieliä sujuvasti, vaan tyydyttävästi (virkamiesruotsi).


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Kirjoittaja varmasti tarkoittaa kaksikielistä henkilöä joka hallitsee oikein hyvin molemmat kielet. sen takia nuorten tulisi opiskella kaikella tarmolla hyötyruotsia, eikä antaa tasoitusta virkaveljilleen.

        Aina ei tarvitse osata molempia kieliä sujuvasti, vaan tyydyttävästi (virkamiesruotsi).

        Tämän päivämäärän ja kellonlyömän kirjoitus on nimimerkkini ryöstäjän tuotos: "Nettisuom. (-fenno) 19.5.2014 08:26 Kirjoittaja - - [jne]."

        Olen tätä mieltä: Nuorille pitää antaa mahdollisuus pakkoruotsin sijasta opiskella valinnaisesti joko hyötysaksaa, hyötyranskaa, hyötyespanjaa, hyötykiinaa, hyötyruotsia (toistan: hyötyruotsia) tai mitä tahansa muuta kunnan koululaitoksen tarjolla pitämää hyötykieltä.

        Eduskunnan lähetekeskustelussa ehdotettiin kahden vieraan kielen valinnaisuutta. Ruotsin kieli on äidinkieleltään suomenkieliselle vieras kieli.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Tämän päivämäärän ja kellonlyömän kirjoitus on nimimerkkini ryöstäjän tuotos: "Nettisuom. (-fenno) 19.5.2014 08:26 Kirjoittaja - - [jne]."

        Olen tätä mieltä: Nuorille pitää antaa mahdollisuus pakkoruotsin sijasta opiskella valinnaisesti joko hyötysaksaa, hyötyranskaa, hyötyespanjaa, hyötykiinaa, hyötyruotsia (toistan: hyötyruotsia) tai mitä tahansa muuta kunnan koululaitoksen tarjolla pitämää hyötykieltä.

        Eduskunnan lähetekeskustelussa ehdotettiin kahden vieraan kielen valinnaisuutta. Ruotsin kieli on äidinkieleltään suomenkieliselle vieras kieli.

        Kirjoitin näin: "Eduskunnan lähetekeskustelussa ehdotettiin kahden vieraan kielen valinnaisuutta."

        Tarkoitin: - - kahden vieraan kielen valitsemista [opiskeltavaksi tarjolla olevista kielistä].


      • Surkufenno
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Kirjoitin näin: "Eduskunnan lähetekeskustelussa ehdotettiin kahden vieraan kielen valinnaisuutta."

        Tarkoitin: - - kahden vieraan kielen valitsemista [opiskeltavaksi tarjolla olevista kielistä].

        Ei ketään kiinnosta juttusi tai niiden korjaukset.


      • 12+3
        Surkufenno kirjoitti:

        Ei ketään kiinnosta juttusi tai niiden korjaukset.

        Erinomainen selvennys! Suunta selvä....


      • 515

        Siinähän se totuus tulee,suomalaisia kyykytetään vuosikausia opiskelemaan
        ruotsia mutta tosipaikan tullen syntyperäinen ruotsalainen nappaa paikan
        nenäsi edestä.
        Opiskelupakko on vain savuverho,jolla jokainen virka jonka ruotsinkielinen
        haluaa on ulottumattomissa suomenkieliseltä.
        Virkamiesruotsi on kaiken avain tähän rasistiseen systeemiin.
        Ruotsinkielellä pätevöityy vaikka mihin virkaan,parhaana esimerkkinä
        muuan vähemmistövaltuutettu.
        Suomenkielinen Yle onkin melkein korvannut suomenkieliset ruotsinkielisillä.
        Ja pian ei tarvita edes uutisankkureita kun uutiset voi lukea netistä,ei
        niitä nykyäänkään monta jakseta uutisissa esittää.
        Hae itse uutiset netistä on kehoitus,mistä palvelusta me yleensä maksamme.
        Urheilu sentään on ryöstänyt melkein lähetysajan,sillä se on parasta
        jotta oikeat ongelmat unohtuu.


      • terv. Hyvinkäälle
        Surkufenno kirjoitti:

        Ei ketään kiinnosta juttusi tai niiden korjaukset.

        "Surkufenno
        19.5.2014 12:38
        1
        Sulje
        Ei ketään kiinnosta juttusi tai niiden korjaukset."



        Puhu vain omasta puolestasi, säälittävä runkkari.
        Kiitos sinulle " Nettisuom. (-fenno)" ja voimia raukkamaisten nimimerkin ryöstäjien kanssa !
        Tarkoitus on häiritä asiallista keskustelua näillä varkauksilla.


      • Katkeruus on hyve
        terv. Hyvinkäälle kirjoitti:

        "Surkufenno
        19.5.2014 12:38
        1
        Sulje
        Ei ketään kiinnosta juttusi tai niiden korjaukset."



        Puhu vain omasta puolestasi, säälittävä runkkari.
        Kiitos sinulle " Nettisuom. (-fenno)" ja voimia raukkamaisten nimimerkin ryöstäjien kanssa !
        Tarkoitus on häiritä asiallista keskustelua näillä varkauksilla.

        Oletko katkera nefe?


    • Hyvä hyvä

      Paras avauksesi pitkään aikaan.

      • Nettisuom. (fenno)

        Nikkivaras käytää nikkiäni vaikka olen kieltänyt sen. Menee hermot.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (fenno) kirjoitti:

        Nikkivaras käytää nikkiäni vaikka olen kieltänyt sen. Menee hermot.

        Tällä tuotoksellaan nikkivaras on jälleen asialla: "Nettisuom. (fenno) 19.5.2014 15:48 Nikkivaras käytää nikkiäni vaikka olen kieltänyt sen. Menee hermot."

        Meneekö hermot? Sen uskon, ja saa mennäkin. Oikeana nimimerkin omistajana olen ollut jo vuosia. Sinä, nikkirosvo, ilmestyit näille markkinoille ihan vain häiriköidäksesi. Juttusi eivät ole lainkaan linjassa niiden ajatusten kanssa, joista olen vuosien varrella kirjoittanut. Kuka tahansa viitseliäs sen voi todeta käyttämällä laajaa hakua.


      • Ota iisisti
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Tällä tuotoksellaan nikkivaras on jälleen asialla: "Nettisuom. (fenno) 19.5.2014 15:48 Nikkivaras käytää nikkiäni vaikka olen kieltänyt sen. Menee hermot."

        Meneekö hermot? Sen uskon, ja saa mennäkin. Oikeana nimimerkin omistajana olen ollut jo vuosia. Sinä, nikkirosvo, ilmestyit näille markkinoille ihan vain häiriköidäksesi. Juttusi eivät ole lainkaan linjassa niiden ajatusten kanssa, joista olen vuosien varrella kirjoittanut. Kuka tahansa viitseliäs sen voi todeta käyttämällä laajaa hakua.

        Juttusi tai kaimasi jutut eivät kiinnosta ketään. Samaa soopaa.


      • 13+2
        Ota iisisti kirjoitti:

        Juttusi tai kaimasi jutut eivät kiinnosta ketään. Samaa soopaa.

        Kaimasi aloitukset erittäin järkeviä joista hyvä lähtee eteenpäin kehittelee valinnaista kieliopiskeluu.


    • Nettisuom. (-fenno)

      Nimimerkkini sieppaaja näin: "Ruotsinkielen opiskelua tulee aikaistaa vuodella tai parilla peruskouluissa, lisäksi kannatan kielikylpyjä ruotsiksi."

      Kaikkien tarjolla olevien valinnaisten kielten opettaminen voidaan aikaistaa, ruotsikin valinnaisena muiden mukana. Koululaitoksellamme on tarjolla toista kymmentä kieltä. Niistä vain ruotsi on lain mukaan pakollinen. Sen pakollisuus on poistettava. Kaikista tarjolla olevista kielistä on hyötyä, eikä vain ruotsista. On siis olemassa hyötysaksa, hyötyranska jne.

      Nimimerkkini sieppari näin: "Koska me nefet emme hallitse ruotsia ja olemme katkeria ja usein myös simppeleitä, nuorten kannattaa kuunnella opettajiaan."

      Nefeitä eli nettifennoja eli suomenkielisiä netinkäyttäjiä on jo miljoonia, joista tämä sieppari itse tunnustautuu katkeraksi ja simppeliksi osoittaen siten hyvää itsetuntemusta.

      Miljooniin nettifennoihin mahtuu kaiken sorttista väkeä, Lipponenkin, joka tosin osaa ruotsia, englantia ja saksaakin, mutta ei ranskaa eikä tiettävästi eurooppalaisen sivistyksen äidinkieltä latinaa. Sen koko eurooppa on heittänyt yli laidan aikoja sitten. Sama kohtalo odottaa Suomessa vähintään ruotsin pakollisuutta ja se sata kertaa pätevämmin perustein. Yleissivistyksen tarpeisiin käännökset latinasta korvaavat latinan yleisen osaamisen, vastaavasti myös ruotsin osaamisen ja sen mukana Runebergiin perehtymisen alkukielellä ja ruotsinkielisille Kalevalaan perehtymisen alkukielellä.

      Muun muassa edellisen perusteella voi minut tunnistaa alkuperäiseksi nimimerkin Nettisuom. (-fenno) käyttäjäksi esimerkiksi Suomi24:n laajan haun perusteella ja siten tämän ketjun aloittajan nimimerkkini ryövääjäksi.

      • Nettisuom. (-fenno)

        Lopeta niikkivaras nikilläni kirjoittelu. Minulla menee hermot.


    • rautaako?

      Suomalaisten kuuluisi lukea ainoastaan ruotsia. Näin he voivat palvellla meitä meidän tarpeidemme mukaan, ja siten suuremmalla todennäköisyydellä ne eivät kyseenalaista nykyistä åpårtheid-järjestelmää, joka toimii niiden haitaksi (ja meidän eduksemme). Muistakaa että syrjintä täytyy tehdä ystävällisesti. Jos ne kyseenalaistavat mitä tahansa ruotsin paremmuuteen liittyen, sanokaa, että niillä on asennevamma. Suomalaisuutta voi sen sijaan vapaasti halveksia missä ja milloin vaan. Kapean kielitaidon lisäksi tämäkin edesauttaa pitämään ne sellaisessa sosiaalisessa asemassa, jonne ne kuuluvatkin.

      • Nettisuom. (-fenno)

        Typerä teksti.


    • henkisesti_taanunut

      [parodia ruotsin kielen tarpeellisuuden argumentoinnista]

      Kyllä ehdottomasti lisää ruotsia. Sitähän näkyy suomessa tienviitoissa ja maitopurkkien tuoteselosteissa. Maitopurkit on osa elävää kulttuuria, myös etikettiteollisuus pyörii paremmin kun tuotteiden etiketit on suurempia.

      Ja lämpöpattereissa lukee usein "ovnen må icke tilldekkes" - ajatelkaa jos emme osaisi ruotsia ja menisimme tilldekkaamaan ovnenin, voisi tulla tulipalo!

      Jos haluat oppia tuntemaan tulevaisuutta, opiskele historiaa. Ruotsi on osa suomen historiaa, eli ruotsi on osa suomen tulevaisuutta! Siksi on opiskeltava ruotsia, ennenkuin ruotsi valloittaa suomen. Ruotsissahan on merkittävää aseteollisuutta, ja puheita että ruotsi on "itämeren alueen suurvalta". Merkit on selvät.

      Oppimalla ruotsin kieltä, nuorille tarjoutuu laajempi valikoima puolisokandidaatteja. Yhteisen kielitaidon puutehan tunnetusti sammuttaa rakkauden.

      Kuten myös työmahdollisuudet ruotsissa. Jokainen tukholmassa käynyt tietää, ettei siellä tule toimeen englannilla. Ruotsalaiset ei sitä osaa.

      Ja ruotsin kielihän on synonyymi suvaitsevaisuudelle ja ilolle. Tutkimukset osoittavat, että ruotsin kieliset ovat suvaitsevaisia vähemmistöjä kohtaan, he laulavat enemmän, ovat terveitä ja iloisia. Vain ruotsin kieli on portti onnelliseen elämään!

      Itse olen 44v, koulutukseltani oikein diplom. ins. Toistaiseksi en ole vielä ruotsin kieltä tarvinnut kertaakaan, vaikka kolleegoita on jokaisesta pohjoismaasta ja appiukkokin on vielä ruotsinkielinen. Mutta kuten minulle on sanottu, se on minun vika. Mitäs en puhu! :-) Toisekseen, olen henkisesti taantunut. Kuten lipponen sanoi. Henkisesti taantuneet eivät ymmärrä, miten tärkeä juttu ruotsi on.

      Kaikki henkisesti taantuneet : äänestäkää siis SDP:tä niin taantumus loppuu, ja iloinen, värikäs, suvaitsevainen kaksikielinen tulevaisuus koittaa.

      • Markku4

        Tässäkin oli päivän piristys. Voisin joskus tarjota teille konjakit. :)


      • Nettisuom. (-fenno)

        Eipä ole tuo diplomi-insinööri oppinut kirjoittamaan edes oman tutkintonsa lyhennettä oikein, eikä sanaa taantunut, kollega jne. jne.

        Näkyy olevan DI:jäkin joka lähtöön. Sinulle ruotsin kieli varmasti on turhaa, kun et hallitse edes omaa äidinkieltäsi (ilmeisesti suomi).


      • henkisesti_taanTunut
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Eipä ole tuo diplomi-insinööri oppinut kirjoittamaan edes oman tutkintonsa lyhennettä oikein, eikä sanaa taantunut, kollega jne. jne.

        Näkyy olevan DI:jäkin joka lähtöön. Sinulle ruotsin kieli varmasti on turhaa, kun et hallitse edes omaa äidinkieltäsi (ilmeisesti suomi).

        Hehe, : argumentoinnin yleisin virhe skepsiksen mukaan eli henkilöä vastaan hyökkääminen. http://www.skepsis.fi/jutut/virhelista.html

        Näinhän se menee, ruotsinkielen vapaahetoisuutta kannattavista yritetään saada tyhmän oloisia, ellei sitten muuten niin perinteisesti kirjoitusvirheitä etsimällä. Hyvin menee tama keskustelu! (ja jotkut puuttuvat skandit johtuu muuten vääristä oikeinkirjoitusasetuksesta selaimessa, valitteluni siitä!)


      • henkisesti_taanTunut
        Markku4 kirjoitti:

        Tässäkin oli päivän piristys. Voisin joskus tarjota teille konjakit. :)

        Kiitos, mutta ennenkuin suostun : onko konjaksissasi suomenruotsinkielinen tuoteseloste? Siinä pitäisi olla ainakin suomenruotsinkielellä alkoholipitoisuus, myös numeromerkinnät olisi oltava erikseen suomenruotsiksi.

        Minun on ymmärrettävä sekä suomen että suomenruotsin kielellä, mitä juon. Se on osa identiteettiäni.

        (niin ja edelleen : yritän olla sarkastinen. Tämä ei ole vihaviesti ja valitan kirjoitusvirheitä, jotka johtuvat henkisestä taantumuksestani joka lähtee vain ruotsin kieltä opiskelemalla)


      • henkisesti_taanTunut
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Eipä ole tuo diplomi-insinööri oppinut kirjoittamaan edes oman tutkintonsa lyhennettä oikein, eikä sanaa taantunut, kollega jne. jne.

        Näkyy olevan DI:jäkin joka lähtöön. Sinulle ruotsin kieli varmasti on turhaa, kun et hallitse edes omaa äidinkieltäsi (ilmeisesti suomi).

        (ei parodiaa)

        Jos otetaan hetki vakavasti. Lipposen lausunto taannoin, että kielikeskustelu kertoo henkisestä taantumuksesta, jäi jotenkin kummittelemaan mieleeni. Miksi poliitikko voi sanoa noin, koska silloinhan hän sanoo monelle potentiaaliselle äänestäjälleen, että he ovat henkisesti taantuneita. Eli häätää äänestäjät pois.

        Keskustelu eduskunnassa on myös mielenkiintoista. Mielestäni käytetyt argumentit ovat todella surkeita, ne pitävät äänestäjiä pilkkanaan. Mielestäni olemme oikeutetut parempaan ruotsin kielen opetuksen perusteluun. Sensijaan persujen Sampo Terhon kootut vasta-argumentit on pelottava täsmäisku (tietänet listan, löytyy googlaamalla helposti).

        Luulen että tama keskustelu voi osaltaan muuttaa puoluekarttaa niin, että persujen suosio kasvaa entisestään kun taas nykyiset valtapuolueet koetaan tämän keskustelun perusteella niin elitistiseksi, ettei tavallaiset ihmiset niitä voi äänestää. Em. Lipposen kommentti asetti SDP:n elitistiseen asemaan, jolla on oikeus todeta ihmiset henkisesti taantuneiksi ja/tai ilmoittaa että heidän identiteettiin kuuluu ruotsin kieli. Vaikka he eivät sitä itse tietäisi. Pitäisikö antaa aikuisten-oikeesti ääni sellaiselle puolueelle?

        Väitän niin, koska alan itse epäillä voinko enää äänestää iänikuista kokoomuspuoluetta. Kokoomuksesta kajahtaa myös niin elitististä ajattelua, etten koe sitä enää omakseni. Olen yksinkertainen insinöörimies ja haluan selkokielellä selityksen, miten perustelen omille lapsilleni ruotsin kielen, kun itse en ole sitä 44 ikään mennessä tarvinnut. Maitopurkit ei riitä syyksi.

        Minua ei ärsytä ruotsin kieli vaan tämä keskustelu. Ja nimenomaan ruotsin kielen kannattajien väitteet.


      • Nettisuom. (-fenno)
        henkisesti_taanTunut kirjoitti:

        Hehe, : argumentoinnin yleisin virhe skepsiksen mukaan eli henkilöä vastaan hyökkääminen. http://www.skepsis.fi/jutut/virhelista.html

        Näinhän se menee, ruotsinkielen vapaahetoisuutta kannattavista yritetään saada tyhmän oloisia, ellei sitten muuten niin perinteisesti kirjoitusvirheitä etsimällä. Hyvin menee tama keskustelu! (ja jotkut puuttuvat skandit johtuu muuten vääristä oikeinkirjoitusasetuksesta selaimessa, valitteluni siitä!)

        Jos sinä olet DI, minä olen taikonautti.


      • taikataikatuu
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Jos sinä olet DI, minä olen taikonautti.

        Miten tämä liittyy ruotsin kieleen?


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Eipä ole tuo diplomi-insinööri oppinut kirjoittamaan edes oman tutkintonsa lyhennettä oikein, eikä sanaa taantunut, kollega jne. jne.

        Näkyy olevan DI:jäkin joka lähtöön. Sinulle ruotsin kieli varmasti on turhaa, kun et hallitse edes omaa äidinkieltäsi (ilmeisesti suomi).

        Tämä on nikkivarkaan tuotos: "Näkyy olevan DI:jäkin joka lähtöön. Sinulle ruotsin kieli varmasti on turhaa, kun et hallitse edes omaa äidinkieltäsi (ilmeisesti suomi)."

        Nimimerkkini ryöstäjä tunnustautuu aloituksessaan nefeksi, katkeraksi ja simppeliksi näin: "Nettisuom. (-fenno) 18.5.2014 12:11 Koska me nefet emme hallitse ruotsia ja olemme katkeria ja usein myös simppeleitä - -."

        Siinä hän osoittaa hyvää itsetuntemusta. He, he!

        Nimimerkkini vakuudeksi kirjoitan, että pakkoruotsin tilalle pitää saada valinnainen vieras kieli (vieras kieli äidinkielen vastakohtana) niistä kielistä, joita kunnalla on tarjota opiskelijalle.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Tämä on nikkivarkaan tuotos: "Näkyy olevan DI:jäkin joka lähtöön. Sinulle ruotsin kieli varmasti on turhaa, kun et hallitse edes omaa äidinkieltäsi (ilmeisesti suomi)."

        Nimimerkkini ryöstäjä tunnustautuu aloituksessaan nefeksi, katkeraksi ja simppeliksi näin: "Nettisuom. (-fenno) 18.5.2014 12:11 Koska me nefet emme hallitse ruotsia ja olemme katkeria ja usein myös simppeleitä - -."

        Siinä hän osoittaa hyvää itsetuntemusta. He, he!

        Nimimerkkini vakuudeksi kirjoitan, että pakkoruotsin tilalle pitää saada valinnainen vieras kieli (vieras kieli äidinkielen vastakohtana) niistä kielistä, joita kunnalla on tarjota opiskelijalle.

        Suomi24 / Yhteiskunta / Politiikka / Puolueet / Suomen ruotsalainen kansanpuolue / Kansalaista tulee palvella joko suomeksi tai ruotsiksi
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12254127#comment-67898086

        Nettisuom. (-fenno) 20.5.2014 13:46

        Tämä on nikkivarkaan tuotos: "Näkyy olevan DI:jäkin joka lähtöön. Sinulle ruotsin kieli varmasti on turhaa, kun et hallitse edes omaa äidinkieltäsi (ilmeisesti suomi)."

        Nimimerkkini ryöstäjä tunnustautuu aloituksessaan nefeksi, katkeraksi ja simppeliksi näin: "Nettisuom. (-fenno) 18.5.2014 12:11 Koska me nefet emme hallitse ruotsia ja olemme katkeria ja usein myös simppeleitä - -."

        Siinä hän osoittaa hyvää itsetuntemusta. He, he!

        Nimimerkkini vakuudeksi kirjoitan, että pakkoruotsin tilalle pitää saada valinnainen vieras kieli (vieras kieli äidinkielen vastakohtana) niistä kielistä, joita kunnalla on tarjota opiskelijalle.


      • Nettisuom. (-fenno)
        taikataikatuu kirjoitti:

        Miten tämä liittyy ruotsin kieleen?

        Sitä vaan että sinä et ole DI enkä minä ole taikonautti.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Suomi24 / Yhteiskunta / Politiikka / Puolueet / Suomen ruotsalainen kansanpuolue / Kansalaista tulee palvella joko suomeksi tai ruotsiksi
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12254127#comment-67898086

        Nettisuom. (-fenno) 20.5.2014 13:46

        Tämä on nikkivarkaan tuotos: "Näkyy olevan DI:jäkin joka lähtöön. Sinulle ruotsin kieli varmasti on turhaa, kun et hallitse edes omaa äidinkieltäsi (ilmeisesti suomi)."

        Nimimerkkini ryöstäjä tunnustautuu aloituksessaan nefeksi, katkeraksi ja simppeliksi näin: "Nettisuom. (-fenno) 18.5.2014 12:11 Koska me nefet emme hallitse ruotsia ja olemme katkeria ja usein myös simppeleitä - -."

        Siinä hän osoittaa hyvää itsetuntemusta. He, he!

        Nimimerkkini vakuudeksi kirjoitan, että pakkoruotsin tilalle pitää saada valinnainen vieras kieli (vieras kieli äidinkielen vastakohtana) niistä kielistä, joita kunnalla on tarjota opiskelijalle.

        Vahingossa tupsahti tänne talennukseen tarkoitettu kopio lähdetietoineen. Selaista sattuu.

        Nimimerkkini vakuudeksi kirjoitan, että pakkoruotsin tilalle pitää saada valinnainen vieras kieli (vieras kieli äidinkielen vastakohtana) niistä kielistä, joita kunnalla on tarjota opiskelijalle. Useimmat valitsevat englannin ensimmäiseksi kielekseen. Pakkoruotsin tilalle toiseksi kieleksi pitää saada mikä tahansa kunnan tarjolla pitämä kieli, ruotsi tarjokkaiden joukossa.


      • Vesa Kaitera
        henkisesti_taanTunut kirjoitti:

        (ei parodiaa)

        Jos otetaan hetki vakavasti. Lipposen lausunto taannoin, että kielikeskustelu kertoo henkisestä taantumuksesta, jäi jotenkin kummittelemaan mieleeni. Miksi poliitikko voi sanoa noin, koska silloinhan hän sanoo monelle potentiaaliselle äänestäjälleen, että he ovat henkisesti taantuneita. Eli häätää äänestäjät pois.

        Keskustelu eduskunnassa on myös mielenkiintoista. Mielestäni käytetyt argumentit ovat todella surkeita, ne pitävät äänestäjiä pilkkanaan. Mielestäni olemme oikeutetut parempaan ruotsin kielen opetuksen perusteluun. Sensijaan persujen Sampo Terhon kootut vasta-argumentit on pelottava täsmäisku (tietänet listan, löytyy googlaamalla helposti).

        Luulen että tama keskustelu voi osaltaan muuttaa puoluekarttaa niin, että persujen suosio kasvaa entisestään kun taas nykyiset valtapuolueet koetaan tämän keskustelun perusteella niin elitistiseksi, ettei tavallaiset ihmiset niitä voi äänestää. Em. Lipposen kommentti asetti SDP:n elitistiseen asemaan, jolla on oikeus todeta ihmiset henkisesti taantuneiksi ja/tai ilmoittaa että heidän identiteettiin kuuluu ruotsin kieli. Vaikka he eivät sitä itse tietäisi. Pitäisikö antaa aikuisten-oikeesti ääni sellaiselle puolueelle?

        Väitän niin, koska alan itse epäillä voinko enää äänestää iänikuista kokoomuspuoluetta. Kokoomuksesta kajahtaa myös niin elitististä ajattelua, etten koe sitä enää omakseni. Olen yksinkertainen insinöörimies ja haluan selkokielellä selityksen, miten perustelen omille lapsilleni ruotsin kielen, kun itse en ole sitä 44 ikään mennessä tarvinnut. Maitopurkit ei riitä syyksi.

        Minua ei ärsytä ruotsin kieli vaan tämä keskustelu. Ja nimenomaan ruotsin kielen kannattajien väitteet.

        Henkisesti_taanTunut kirjoitti: "Luulen että tämä keskustelu voi osaltaan muuttaa puoluekarttaa niin, että persujen suosio kasvaa entisestään kun taas nykyiset valtapuolueet koetaan tämän keskustelun perusteella niin elitistiseksi, ettei tavallaiset ihmiset niitä voi äänestää. Em. Lipposen kommentti asetti SDP:n elitistiseen asemaan, jolla on oikeus todeta ihmiset henkisesti taantuneiksi ja/tai ilmoittaa että heidän identiteettiin kuuluu ruotsin kieli. Vaikka he eivät sitä itse tietäisi. Pitäisikö antaa aikuisten-oikeesti ääni sellaiselle puolueelle?"


        PS todellakin saattaa jonkinverran hyötyä pakkoruotsikeskustelusta, mutta väitän, että tuonkin puolueen kohdalla suurin nousu on jo koettu. Vaalirahakohu on muisto vain, enkä usko, että euroalueella tullaan enää kehittelemään mitään kovin suuria uusia pelastuspaketteja. Pahin kriisi on jo ohi. Tämä toimii Perussuomalaisia vastaan. PS:n kohdalla kannatus on jo lisäksi niin korkealla tasolla, että kansa rupeaa vaatimaan tuloksia, eikä pelkästään suunsoittoa.

        Lipposen puheet pakkoruotsin välttämättömyydestä ovat hänen omia käsityksiään. SDP:n kenttä vastustaa pakkoruotsia suunnilleen suhteessa 3 : 1. Jossain vaiheessa tuo kentän ääni yltää kyllä demareiden eduskuntaryhmäänkin.


        Henkisesti_taanTunut: " Väitän niin, koska alan itse epäillä voinko enää äänestää iänikuista kokoomuspuoluetta. Kokoomuksesta kajahtaa myös niin elitististä ajattelua, etten koe sitä enää omakseni. Olen yksinkertainen insinöörimies ja haluan selkokielellä selityksen, miten perustelen omille lapsilleni ruotsin kielen, kun itse en ole sitä 44 ikään mennessä tarvinnut. Maitopurkit ei riitä syyksi."


        Kokoomus on hyvinkin keskeisessä asemassa sen suhteen, kaatuko pakkoruotsi ja jos kaatuu, niin koska. Meidän pakkoruotsin vastustajien kannattaa siis toimia järjestäytyneesti tavoitteemme saavuttamiseksi, eikä heittää pyyhettä kehään. Tällä hetkellä pakkoruotsin tukijoilla on Kokoomuksen eduskuntaryhmässä enemmistö luvuin 24 - 20, mutta jos sekä Stubb että Virkkuen valitaan EU-parlamenttiin, niin tuo luku muuttunee tasatilanteeksi 22 - 22.


        Henkisesti_taanTunut: " Minua ei ärsytä ruotsin kieli vaan tämä keskustelu. Ja nimenomaan ruotsin kielen kannattajien väitteet."


        Tuossa näkemyksessäsi et taatusti ole yksin.


    • Nettisuom. (-fenno)

      Nimimerkkini vakuudeksi: ketään ei kiinnosta, mitä kirjoitan. Ei nefen jutut ketään kiinnosta.

      • Nettisuom. (-fenno)

        Tämä on jälleen nimimerkkini ryöstäjän tuotos: "Nettisuom. (-fenno) 20.5.2014 14:06 Nimimerkkini vakuudeksi: ketään ei kiinnosta, mitä kirjoitan. Ei nefen jutut ketään kiinnosta."

        Sinä, nikkini ryöstäjä, joka olet tunnustautunut aloituksessasi [Nettisuom. (-fenno)18.5.2014 12:11] nefeksi, katkeraksi ja simppeliksi, olet sentään vaivautunut jälleen kirjoittamaan tuon mielipiteesi. Hyvää itsetuntemusta ainakin osoitat. He, he!


      • The sanningen

        Kerrankin nettifenno osuu oikeaan.


    • Ongelmien möhkäle

      Mikä on "nefe"? Vanhanaikaisia termejä tai sitten mitä lie? Hyh.

      Pakkoruotsi on jaettavissä eri ongelmiin, nyt rkp ei sitä kyllä avaa. Siinä on: 1) palveluiden tarjoaminen ruotsinkielisille 2) koko väestön pakottaminen suorittamaan ruotsin kurssit.

      Ne on helposti purettavissa. Kielipalvelu vain tarjoamalla muutama ruotsinkielinen henkilö kunnan ja valtion palveluihin, esim. lääkäriksi ja hoitajiksi tai sossuiksi.
      Mutta palvelut voitaisiin helposti jakaa osiin, tarjota vaihtoehtona nettipalvelua ja satunnaisia kontakteja tietyissä pisteissä. Kunnat, jotka ruotsinkielisiä palkatkoon omistaan.

      Miksi joku vie tekstit ja viestit kokonaan tähän ketjuun kirjoittaessa. Yksi pitkä katosi kokonaan.

      • Nefetampio

        > Mikä on "nefe"?

        Synonyymi on idiootti.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nefetampio kirjoitti:

        > Mikä on "nefe"?

        Synonyymi on idiootti.

        Nefetampio laskettelee näin: "> Mikä on "nefe"? Synonyymi on idiootti."

        Koska Nefetampio on suomenkielinen nettiä käyttävä nettikansalainen, niin hän on yksi miljoonista nettifennoista. Siitä seuraa, että hän tunnustautuu idiootiksi, kuten jokainen voi päätellä hänen tuotoksestaan.

        Muuan matami tiettävästi lyhensi nettifenno-muodon nefeksi. Vastinpari sille on tietenkin nesve eli nettisveko, ruotsinkielinen netinkäyttäjä. Täällä käydään siis nefeiden ja nesveiden keskinäistä ottelua. Se on jatkoa fennojen ja svekojen välistä, 1800-luvulla alkanutta ottelua, nyt modernissa muodossa netin välityksellä.


      • Näin me nefet
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Nefetampio laskettelee näin: "> Mikä on "nefe"? Synonyymi on idiootti."

        Koska Nefetampio on suomenkielinen nettiä käyttävä nettikansalainen, niin hän on yksi miljoonista nettifennoista. Siitä seuraa, että hän tunnustautuu idiootiksi, kuten jokainen voi päätellä hänen tuotoksestaan.

        Muuan matami tiettävästi lyhensi nettifenno-muodon nefeksi. Vastinpari sille on tietenkin nesve eli nettisveko, ruotsinkielinen netinkäyttäjä. Täällä käydään siis nefeiden ja nesveiden keskinäistä ottelua. Se on jatkoa fennojen ja svekojen välistä, 1800-luvulla alkanutta ottelua, nyt modernissa muodossa netin välityksellä.

        Yksi nefe (= idiootti) halusikin ilmoittautua. MOT.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Näin me nefet kirjoitti:

        Yksi nefe (= idiootti) halusikin ilmoittautua. MOT.

        "Yksi nefe (= idiootti) halusikin ilmoittautua. MOT."

        Nefetampio on tunnustautunut ja identifioinut nimimerkillään itsensä nefeksi - lisämääreellä tampio - yhdeksi miljoonista nefeistä, miljoonista suomenkielisistä nettikansalaisista; samoin tämä toinenkin "Näin me nefet" valisemallaan nimimerkillä.

        Molemmat ovat ilmoittautuneet nimimerkeillään nefeiksi ja sen mukana samalla oman ilmoituksensa mukaiseti idiooteiksi. MOT. He osoittavat sangen hyvää itsetuntemusta.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        "Yksi nefe (= idiootti) halusikin ilmoittautua. MOT."

        Nefetampio on tunnustautunut ja identifioinut nimimerkillään itsensä nefeksi - lisämääreellä tampio - yhdeksi miljoonista nefeistä, miljoonista suomenkielisistä nettikansalaisista; samoin tämä toinenkin "Näin me nefet" valisemallaan nimimerkillä.

        Molemmat ovat ilmoittautuneet nimimerkeillään nefeiksi ja sen mukana samalla oman ilmoituksensa mukaiseti idiooteiksi. MOT. He osoittavat sangen hyvää itsetuntemusta.

        Kirjoitinko minä itse tämän?


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Kirjoitinko minä itse tämän?

        Tämä on nimimerkkini rosvonneen nettihäirikön tuotos: "Nettisuom. (-fenno) 22.5.2014 07:40 Kirjoitinko minä itse tämän?"

        Häirikkö tekee kysymyksen itselleen omista tekemisistään.

        Nimimerkkini vakuudeksi:

        Pakkoruotsi on lopetettava ja ruotsi siirrettävä niiden valinnaisten kielten joukkoon, joita kunta englannin lisäksi tarjoaa opiskeltaviksi: saksan, ranska, espanjan, venäjän, viron jne.


    • ruosteessako?

      Peruslaki sen sanoo, että noin tuhat pakkoruotsalaistettua palvelijaa pitää olla reservissä per aatelinen.

      • PakkoPakkoPakko

        Jätä se niille jotka osaavat. Tuollaisesta osaamattomasta ei ole palvelemaan kuin omaa äitiään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe