Koska tuli maadoitetut rasiat pakollisiksi uusiin asennuksiin?

nollaluokka

Tutun mökki on rakennettu 2000-luvun alkupuolella ja sielä yläkerrassa nollaluokan rasiat ihan sähköurakoinnin jäljiltä.

Koska se muuttui että vaarattomaksi luokiteltuunkin tilaan piti alkaa asentaa maadoitetut rasiat?

15

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -B-

      1997

    • nollaluokka
    • MR.Urakoitsija

      Kyllä niitä vieläkin laitetaan, saa halvalla, ja kun on hyvä testeri niin ei ongelmaa

      • Koetuskynä

        "Ranella" pitääkin olla hyvin erikoinen testeri, kun saa maadoittamattoman rasian kelpaamaan.


      • 16+10
        Koetuskynä kirjoitti:

        "Ranella" pitääkin olla hyvin erikoinen testeri, kun saa maadoittamattoman rasian kelpaamaan.

        Tavallisella testerillä sekin pitää mitata. Esim viallisen rasian vaihdon jälkeen. Silloin mitataan oikosulkuvirta välillä L - N jolloin voidaan todentaa sulakesuojauksen riittävyys.


    • MR.Urakoitsija

      Kaikki tulokset ovat loistavia, mikäli hinta on oikea

    • 8 + 1

      Uudisrakennuksessa ei pitäisi -97 jälkeen olla yhtään nolla luokan rasiaa, mikäli mökki olisi rakennettu aiemmin saisi sitä korjata niillä säädöksillä jotka ovat olleet voimassa rakennus ajankohtana.

    • Käteisen veli

      Osaako joku sanoa miksi standardit kielsivät nolla luokan rasioiden käytön uudisrakentamisessa vuodesta 1997? Itse ajattelisin, että EY:n tuoma yhtenäistämiseksi tarkoitettu standardi? Onko tarkkaa tietoa?

      • Muiden vika?

        Eiköhän tuo ollut aivan järki joka voitti.


    • Sähköteknikko(S1)

      Mitä te nyt oikein höpisette, kaikki pistorasiat on nollaluokan rasioita, minne luulette sen sähkön kulkevan jos siellä ei ole nollaa? Silloin kun minä aloittelin sähköurakoinnin niin oli myös PEN luokan rasioita, jossa maadoitettiin rasia jomiplla nollasta.

      • 9+7

        Tässä taas nähdään, kuinka eläkeiässä oleva S1 -tutkinnon omaava sähköverkon rakentaja ei tunne nykyaikaista kiinteistösähkötekniikkaa ja niihin olennaisesti liittyviä standardeja. Pysy vain niissä tolpanrakennushommissa.


      • Sähköteknikko(S1)
        9+7 kirjoitti:

        Tässä taas nähdään, kuinka eläkeiässä oleva S1 -tutkinnon omaava sähköverkon rakentaja ei tunne nykyaikaista kiinteistösähkötekniikkaa ja niihin olennaisesti liittyviä standardeja. Pysy vain niissä tolpanrakennushommissa.

        Kuulehan nimimerkki 9 7 Väitän tehneeni sähköasennuksia jo ennen sinun syntymääsi, olen myös suorittanut sähköteknikon tutkinnon ammattikorkeakoulussa, siinä olet oikeassa että olen ollut verkonrakennuspuolellakin, sekä asentajana ja myöhemmin myös työnjohtajana. Nyt eläkkeellä ollessani teen toiminimelläni sähköasennuksia ja siihen minulla on täysi oikeus. Lupa-asiatkin ovat kunnossa S1 luvilla töitä teen, suurimmalla osalla urakoitsijoistahan ei ole kuin nuo pienet S2 luvat..


      • 1234+5678
        Sähköteknikko(S1) kirjoitti:

        Kuulehan nimimerkki 9 7 Väitän tehneeni sähköasennuksia jo ennen sinun syntymääsi, olen myös suorittanut sähköteknikon tutkinnon ammattikorkeakoulussa, siinä olet oikeassa että olen ollut verkonrakennuspuolellakin, sekä asentajana ja myöhemmin myös työnjohtajana. Nyt eläkkeellä ollessani teen toiminimelläni sähköasennuksia ja siihen minulla on täysi oikeus. Lupa-asiatkin ovat kunnossa S1 luvilla töitä teen, suurimmalla osalla urakoitsijoistahan ei ole kuin nuo pienet S2 luvat..

        Mitä on S1 ja S2 luvat? Jotain syötävää?


      • 9+7
        Sähköteknikko(S1) kirjoitti:

        Kuulehan nimimerkki 9 7 Väitän tehneeni sähköasennuksia jo ennen sinun syntymääsi, olen myös suorittanut sähköteknikon tutkinnon ammattikorkeakoulussa, siinä olet oikeassa että olen ollut verkonrakennuspuolellakin, sekä asentajana ja myöhemmin myös työnjohtajana. Nyt eläkkeellä ollessani teen toiminimelläni sähköasennuksia ja siihen minulla on täysi oikeus. Lupa-asiatkin ovat kunnossa S1 luvilla töitä teen, suurimmalla osalla urakoitsijoistahan ei ole kuin nuo pienet S2 luvat..

        SP1 ei takaa sitä, että pätevyyden haltijalla olisi enemmän tietotaitoa ja asiantuntemusta sähköturvallisuusasioissa kiinteistösahköasennuksissa, kuin SP2 omaavalla henkilöllä. Joten turha kerskailla.
        Tärkeintä olisi käydä päivittämässä omia tietojaan, ainakin siinä vaiheessa kun standardit muuttuvat.
        Oletko käynyt sähkötyöturvallisuustutkinnossa milloin viimeksi? Sehän on pakollinen tutkinto kaikille sähköalalla työskenteleville ja pitää uusia 5 vuoden välein.

        Itse en ole vielä eläkkeellä, mutta lähes koko työurani olen tehnyt töitä sähkön parissa ja jatkan vielä edelleen seuraavat 8 vuotta. Sitten jätän aiheen ja ryhdyn nikkaroimaan jotain ihan muuta.


    • Sähköhärö

      Lähdetään helposta S1:lle

      Puhuit PENistä, joten TN-C, TN-S ja TN-C-S lienevät tuttuja?

      Sen jälkeenkin löytyy muutama sääntö, miten verkkoja voi ja saa ja voi yhdistellä, esim. 10mm2 sääntö ei voi olla uusi tuttavuus.

      Poiketen muista viesteistä, niin uudisasennuksiinkin (huom uudisasennus!) saa asentaa nollaluokan pistorasioita, kunhan tietyt säännöt (sfs 6000) pysyvät.

      Saa jopa tehdä seka-asennuksia, kunhan se tehdään taiteen sääntöjen mukaan.

      Vikavirrankin saa jättää pois pistorasiasta kosteissakin tiloissa, kunhan se tehdään taiteen sääntöjen mukaan ( sfs 6000), tällaisia valaisimiakin valmistettiin joskus pari vuotta sitten, jopa Suomessa.

      Me suomalaiset haluamme vihkiytyä nussimaan joka pilkkua ja lisäämään siihen vähän.

      2014 kävin mökissä Tanskassa joka oli valmistunut samana vuonna valtion vuokraamalle hillittömälle mäkkialueelle (0kpl vikavirtasuojia)

      2013 Vuokrasin Saksasta yksityisen kodin, rakennusvuosi 2012, ei yhtään vikavirtasuojaa..

      2012 turkki / kreikka Ei varmaan tarvitse sanoa enempää

      2011 Ruotsi / Norja Ruotsi 0/3kpl asuntoja, Norja 1/3kpl asuntoja.

      Bulgaria tai muut keskieuroopanma maat, hmmmmmmmmm

      Mutta maadoitetut rasiat oli jokaisessa paikassa vaikka kaikissa se maadoitus ei välttämättä ollut maadoitus, niinkuin me Suomessa meinaamme.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe