Miten myydä hometalo ?

Vierailija66

Hei,

Perin talon, josta paljastui kuntokartoituksessa homeongelma.
Osaako kukaan neuvoa miten talo pitäisi myydä jollekin remonttihalukkaalle siten, että ostaja tietää ongelman eikä tule myöhemmin vaatimaan kaupanpukua ?

Vierailija66

15

5593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfdsfsaf

      Kauppakirjaan merkintä asiasta ja kuntokartoitusraportti liitteenä

    • Välittäjä_LKV voisi vastata tähän. Ei meinaan ole ihan yksinkertainen keissi. Jos on tarpeeksi kiero ostaja, ei ole tietääkseni keinoa myydä homeongelmaista taloa 100% jälkiseurauksettomuusturvallisuudella. Keksimpä taas sanan...

      • palstan lukia

        Välittäjä_LKV on täysin huuhaa-tyyppi. Luulee paljon, tietää vähän.


    • Ps. Miten laaja vaurio on kyseessä? Onko mahdoton ajatus että korjaisit sen ennen myyntiä?

      • Vierailija66

        Hometta on yhdessä nurkassa/seinässä ja mahdollisesti yläpohjassa. Lisäksi pohjabetoni läpäisee tutkimuksen perusteella kosteutta eristeenä olevaan puruun, joten luultavasti sieltäkin löytyy lisää muualtakin kuin jo löydetyistä kohdista.(Joka tapauksessa koko lattia/pohja pitää uusia.)
        Asun itse satojen kilometrin päässä talosta, joten korjaus on mahdottomuus...


      • Vierailija66 kirjoitti:

        Hometta on yhdessä nurkassa/seinässä ja mahdollisesti yläpohjassa. Lisäksi pohjabetoni läpäisee tutkimuksen perusteella kosteutta eristeenä olevaan puruun, joten luultavasti sieltäkin löytyy lisää muualtakin kuin jo löydetyistä kohdista.(Joka tapauksessa koko lattia/pohja pitää uusia.)
        Asun itse satojen kilometrin päässä talosta, joten korjaus on mahdottomuus...

        En kadehdi kyllä tilannetta. Mulla on vähän samanlainen tapaus lähipiirissä, että melko huonokuntoinen perintöasunto tuli... He asuvat onneksi sentään lähellä ja remontoivat asuntoa itse. Tosin toistaiseksi ilman kuntotarkastusta/ tutkimusta... : \ Eli siinä olet toiminut erittäin mallikelpoisesti.

        Vaikuttaa kieltämättä hyvin monitahoiselta ongelmatalolta. Tarvitsen välittäjän joka osaa hommansa. Jäädään odottelemaan mitä toi meijän välittäjä täällä sanoo.

        Niin ja tietysti jos joltain löytyy kokemuksia asiasta. Itse olen vain tullut oman kotini suhteen siihen tulokseen, etten uskalla ottaa riskiä, vaan korjaan kaikki ensin ja mikäs siinä sitten on jäädä samantien asumaankin. Meillä ongelmia katossa, seinissä ja lattiassa, mutta ei kuitenkaan purkukuulan tasoisia.


      • Vierailija66 kirjoitti:

        Hometta on yhdessä nurkassa/seinässä ja mahdollisesti yläpohjassa. Lisäksi pohjabetoni läpäisee tutkimuksen perusteella kosteutta eristeenä olevaan puruun, joten luultavasti sieltäkin löytyy lisää muualtakin kuin jo löydetyistä kohdista.(Joka tapauksessa koko lattia/pohja pitää uusia.)
        Asun itse satojen kilometrin päässä talosta, joten korjaus on mahdottomuus...

        Mulla on vähän samanlainen tapaus lähipiirissä, että melko huonokuntoinen perintöasunto tuli... He asuvat onneksi sentään lähellä ja remontoivat asuntoa itse. Tosin toistaiseksi ilman kuntotarkastusta/ tutkimusta... : \ Eli siinä olet toiminut erittäin mallikelpoisesti.

        Vaikuttaa kieltämättä hyvin monitahoiselta ongelmatalolta. Tarvitset välittäjän joka osaa hommansa. Jäädään odottelemaan mitä toi meijän välittäjä täällä sanoo. Kyllä siihen varmaan hyviä vinkkejä löytyy, millä sen hoitaa mahd. hyvin.

        Niin ja tietysti jos joltain löytyy kokemuksia asiasta. Itse olen vain tullut oman kotini suhteen siihen tulokseen, etten uskalla ottaa riskiä, vaan korjaan kaikki ensin ja mikäs siinä sitten on jäädä samantien asumaankin. Meillä on ollut ongelmia katossa, seinissä ja lattiassa, mutta ei kuitenkaan purukuulatasoisia.


    • yuomu

      myy pelkkänä tonttina missä purkukuntoinen hometalo

    • Paikallisvalvoja

      Kyllä hometalon voi aivan hyvin myydä. Pitää vain löytää sopiva ostaja, mikä ei sitten välttämättä kovin helppoa olekaan.

      Itse olen kuitenkin myynyt perimäni kohteen siten, että kauppakirjaan laitettiin seuraavat maininnat: Kiinteistöllä sijaitsee heikkokuntoinen asuinrakennus. Kauppahinta muodostuu tontista ja sillä olevista liittymistä. Ostaja ottaa vastattavakseen rakennuksen purkamisen ja siitä aiheutuvat kustannukset.

      Näin kun menetellään ja laitetaan hinta sitten totuutta vastaavaksi, niin turvassa ollaan. Enemmän jos koitat saada, niin riski riitelystä saattaa toteutua. Eli käytännössä hinta on paikkakunnalla toteutunut keskimääräinen vastaavan tontin hinta lisättynä liittymien todellisilla kustannuksilla.

      Tämä kauppa tehtiin lakimiehen avustuksella. Täytyy kyllä sanoa, että ei siitä ostajalle mitään edullista tonttia tullut, kun joutui sitten ne purkukustannukset hoitamaan. Mutta hänellä oli muita syitä juuri tuon tontin ostamiseen.

    • kän ai help juu

      "Paikallisvalvoja" kirjoittaa pötyä ja paskaa. Mutta kun kauppakirjaan laitetaan tiedoksi että talosta on löytynyt home/kosteusvaurioita, ja että niiden korjaamiseen vaadittavat kulut on otettu huomioon myyntihinnassa(esim 50000€), ja että ostaja vastaa kaikista kuluista mitä myyntikohteeseen tulee kaupanteon jälkeen. Mutta tämäkään ei vapauta myyjää muista kun home/kosteus vaurioista, jos esim. autotallin lattia on kallellaan, niin se on eri asia. Kauppakirjaan jos laitetaan esim lauseke "Rakennus huonokuntoinen ja myydään purettavaksi" ei vapauta myyjää home/kosteusvaurio vastuusta, eikä muustakaan vastuusta, jos rakennusta ei todellisuudessa pureta.

      • Hcdhczcbbc

        "Kauppakirjaan jos laitetaan esim lauseke "Rakennus huonokuntoinen ja myydään purettavaksi" ei vapauta myyjää home/kosteusvaurio vastuusta, eikä muustakaan vastuusta, jos rakennusta ei todellisuudessa pureta."

        Vaikea siitä on korvauksiakaan hakea jos kauppakirjassa lukee että rakennus on myyty purettavaksi.

        Mutta eipä taida olla paras idea tehdä muutenkaan sellaista sopimusta jota ei ole edes tarkoirettu pidettäväksi. En ole juristi, mutta uskoisin rttä paras tapa löytyisi sieltä että kaikki viat ja yleinen kunto yms kirjattaisiin sopimukselle mahdollisimman tarkkaan. Lisäksi on syytä mainita, että ostaja ottaa vastattavakseen rakennuksen kunnostamisen mm seuraavin toimenpitein ja vastaa kaikista kustannuksista näihin liittyen: .

        Ennen sopimuksia kannattaa tarkistaa onko myyjän vastuu ylipäätään sellainen asia jonka osapuolet voivat sopia vastoin lakia.

        Tuossa voisi olla hyvä konsultoida juristia ja pyytää tätä laatimaan kauppakirja molempien osapuolien läsnäollessa (ja puolittaessa kulut). Ei se lakityö nyt kuitenkaan niin kallista ole kuin yleisesti luullaan. Uskoisin että yksityisasiakkaita hoitava peruslakimies tekee tuon 500-1000 haarukkaan.


      • Paikallisvalvoja

        Ja mikä tuossa sitten oli pötyä ja paskaa? Perustele.

        Totean vain tässä yhteydessä, että kuvaamallani tavalla meneteltiin ja täyttää taatusti lain vaatimukset. Minä epäilen vahvasti, että sinä et itse ymmärrä asiasta tuon taivaallista, mutta pakko on silti räksyttää. No, sehän onnistuu rakkikoiraltakin, niin miksei sitten sinultakin..


    • "Ennen sopimuksia kannattaa tarkistaa onko myyjän vastuu ylipäätään sellainen asia jonka osapuolet voivat sopia vastoin lakia."

      Tuossa se ongelma taitaa nimenomaan olla. Myyjä on aina vastuussa, vaikka papereissa lukisi mitä. On tietenkin ihan älytöntä yrittää valittaa jostain josta on kirjallinen todiste, että viat on tiedossa.

      Sellaisia tilanteita kuitenkin tuntuu syntyvän, että myyjä pyytää liian kovaa hintaa talosta jonka väittää olevan purkukuntoinen. Tässä tapauksessa myyjä olettaa ilmeisesti ostajan olettavan, että kyse on oikeasti rempattavasta kohteesta. Ja ongelma syntyy kun osataja olettaakin mitä myyjä haluaa, mutta remonttikustannukset nousevatkin liian korkeiksi. Sitten saattaa alkaa hampaankolot täyttyä ja ärsyyntynyt ostaja tekee ne kettumaiset... Jos oikeus katsoo että asunto on myyty hintaan jolla voidaan odottaa sen olevan kohtuullisessa kunnossa, asia voi kääntyä myyjää vastaan, vaikka papereissa olisi viat eritelty.

      Eli ahneus ei kannata. Viat määriteltynä ja hinta oikeasti purkukustannuksineen lvi-tekniikoineen. Kuten Paikallisvalvoja sanoikin ja oli tehnyt.

    • Anonyymi

      Pitää myydä tonttina rakennuksineen, eli tontin hinnalla ja myynti-ilmoitukseen jo selvästi mielellään, että talo homeessa. Ite myytiin vaimon kans perinnöks tullut homevaurioitunut talo näin ja ostaja tiesi ongelman ja mitään epäselvyyksiä ei ollut.

    • Anonyymi

      Voisiko vastuun välttää myymällä huutokaupalla ja lähtöhinnaksi tontin hinta miinus purkukulut?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe