Tukehtumiskuolema

edessä

Minulla on nyt sellainen jokaöinen heräämistilanne, että kurkku on niin kuiva etten pysty nielaisemaan enkä edes hengittämään.
Aina kun herään, olen selälläni ja olen hengittänyt suun kautta. Tuossa kohtaa en enää pysty hengittämään, mistä johtuen herään ja käännyn sivuttaisasentoon ja nieleskelen, nieleskelen ja yritän nielaista ja saada happea. Tähän asti se on onnistunutkin, mutta... ?!
Nieluni on ilmeisesti ahdas ja se tukkeutuu kokonaan selällään nukkuessa.

Niskatyyny olisi, mutta se on niin kova että sain sillä korvani kipeäksi kyljelläni nukkuessa. Koekäytössä ollut niskatyyny oli täysin erilainen ja myyjä vain vittuiIi kun kysyin mistä kovuus johtuu.

91

2196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nukkinut

      Minä en koskaan nuku selälläni, vaan oikealle käpertynenä.
      Unihalvauksia on ollut joskus, nyt onneksi kauan sitten.

      • edessä

        Minä tunnen päivisinkin kurkun ahtauden, mutta nyt se on johtanut tähän öiseen hengittämättömyyteen. Minulla kyllä on diagnooseja jo tuolta alueelta, mutta nyt oireet ovat pahentuneet joten täytynee hankkia lisää.


      • nukkinut
        edessä kirjoitti:

        Minä tunnen päivisinkin kurkun ahtauden, mutta nyt se on johtanut tähän öiseen hengittämättömyyteen. Minulla kyllä on diagnooseja jo tuolta alueelta, mutta nyt oireet ovat pahentuneet joten täytynee hankkia lisää.

        Tiedän tunteen, kerran olin tukehtua kuoliaaksi.
        Se panee huolehtimaan hengityksestä varmaan loppu elämän.


      • edessä
        nukkinut kirjoitti:

        Tiedän tunteen, kerran olin tukehtua kuoliaaksi.
        Se panee huolehtimaan hengityksestä varmaan loppu elämän.

        Sitten kun sattuisi selkäkipu samaan tilanteeseen, jolloin ei pystyisi edes sivulle kääntymään...


    • ent. siivoojaparka

      Sinä olet kuorsaaja niinkuin minäkin. Tohtorilta siihen löytyy apua. Tähän asti minulla on auttanut kuorsaustuki, mutta nyt menee kokeiltavaksi happinaamari.

      Kuorsaaminen ei sinällään vaarallista, vaan ne hengityskatkokset, se hapenpuutos, mikä aiheuttaa verenpaineen nousua ja pumppuvikoja. Aikuisdiabeteskin yhdistetään uniapneaan.

      • edessä

        Onko sinullakin kuiva kurkku? Niin kuiva ettet pysty nielaisemaan kuin hädin tuskin?

        Minulla on erikoislääkärin lausunto tuon alueen muista ongelmista enkä voi olla liittämättä sitä tähän uuteen ongelmaan.


      • ent. siivoojaparka
        edessä kirjoitti:

        Onko sinullakin kuiva kurkku? Niin kuiva ettet pysty nielaisemaan kuin hädin tuskin?

        Minulla on erikoislääkärin lausunto tuon alueen muista ongelmista enkä voi olla liittämättä sitä tähän uuteen ongelmaan.

        Aina, jos nukun ilman kuorsaustukea, niin on ja kipee


      • Puhutkos uniapneasta.


      • ent. siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        Puhutkos uniapneasta.

        Siitäpä siitä, niinkuin jo mainitsin.


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Siitäpä siitä, niinkuin jo mainitsin.

        Kaikilla kuorsaajilla ei ole uniapnea.


      • ent. siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        Kaikilla kuorsaajilla ei ole uniapnea.

        Niinkuin kai aloituksesta huomasit, jos yleensä luit tai ymmärsit lukemasi, niin kyseisellä henkilöllä nimenomaan on hengityskatkoksia. Uniapnea.

        Minulla myös, todistetusti. Tiedän tarkalleen mistä puhun. Tiedän senkin, että kapeissa rapuissa täytyy olla kaksi kantamassa paareja :)


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Niinkuin kai aloituksesta huomasit, jos yleensä luit tai ymmärsit lukemasi, niin kyseisellä henkilöllä nimenomaan on hengityskatkoksia. Uniapnea.

        Minulla myös, todistetusti. Tiedän tarkalleen mistä puhun. Tiedän senkin, että kapeissa rapuissa täytyy olla kaksi kantamassa paareja :)

        No mulla on pikkasen tuota ymmätämisenvaikeusongelmaakin ;). Mutta kiva kun sinä ystävlliseen sävyyn oikaiset.

        Aloittaja sanoo, nielu ilmeisesti ahdas joten sitä ei vissiin sitten ole vielä tutkittu. Ei sano uniapneaa tutkitun tai olevan mutta tienkin sitten on jos sinä niin tiedät sano kun kerran tiedät senkin että kapeissa portakoissa tarvitaan paareja.

        Minä luulin että hengityskatkojen syta voi olla muukin kuin uniapnea mutta ei sitten sjos sinä teisät paremmin.


    • Sormesi varmaan kuitenkin nytkähtelevät.
      Näyttää siltä.
      Ilmeisesti syöt liikaa kalaa.

      H.

      • edessä

        En edes kerran viikossa. Ehkä kerran kuukaudessa.

        Kurkkuongelmat alkoivat sen jälkeen kun fysioterapeutti teki kaularangan kiertomanipulaation.


      • edessä kirjoitti:

        En edes kerran viikossa. Ehkä kerran kuukaudessa.

        Kurkkuongelmat alkoivat sen jälkeen kun fysioterapeutti teki kaularangan kiertomanipulaation.

        Jos vika onkin kaularangassa?


      • edessä
        lusiina60 kirjoitti:

        Jos vika onkin kaularangassa?

        On, on. Siinä on tutkitustikin vikaa, mutta kurkussa myös. Tähän asti diagnooseja on kertynyt jo kuusi kappaletta.


      • edessä kirjoitti:

        On, on. Siinä on tutkitustikin vikaa, mutta kurkussa myös. Tähän asti diagnooseja on kertynyt jo kuusi kappaletta.

        Ohos, no onpas siinä kerrakseen. Mistä siitä enää tietää että mikä on syy ja mikä seuraus?


    • Onhan tuollaista silloin tällöin ollut, mutta vesilasi tai pullo viereen ja siitä huikat, niin saa edes nieltyä. Lekurilla en ole viel vaivan takia käyny.

      Kamalinta on se kun nielasee mukamas liian ison palan ja koko kurkku on krampissa. Se tuntuu siltä ku sais sydärin.

      • "Nittaminax"

        Ai tää on sun.

        H.


      • vesi ja suolarae

        hiivatin Nitta:))))

        Olet sinä nopea, koska minun piti noin vastata, mutta minulla onkin tuoretta pullaa ja toivottavasti en siihen tukehdu! Oli pakko ottaa ne uunista, voidella ja laittaa ne hieman "lepäämään".

        Minulla ilmeisesti joku lääke tekee tuota suun kuivumista yöllä, mutta minulla on aina vesipullo (huom! se imupullo, ei lasi) sänkyni vieressä ja mikäli ei helpota, niin haen kark.merisuola rakeita ja imeskelen niitä.

        Joskus joudun yöllä syömään myös suolaa (se karkea meri), sillä jalat kramppaa. Siis siihenkin suolaa ja vettä. Ilmeisesti on jokin asteinen verenkiertohäiriö?

        Itse en osaa nukkua selälläni ollenkaan, ..paitsi kerran sen 8 vko sairaalassa.

        Vaan nyt päiväkahvi pullan kera, nam! Enkä kerro kenelekkään, että on ylipainoa, veri- ja sokeriarvot koholla. Kolesterolista ei nyt tietoakaan, mutta en syö niitä "simejä", vaikka henki menisi. Voita ja läskiä syön, koska ne maistuu niin hyvältä!. Joutaahan täältä jo kuolemaan, kun ei saa mennä edes terassille kutomaan villasukkaa, että tapaisi jonkun "karvanaaman" kaljalla! :)))

        et sil´viisiin!


      • vesi ja suolarae kirjoitti:

        hiivatin Nitta:))))

        Olet sinä nopea, koska minun piti noin vastata, mutta minulla onkin tuoretta pullaa ja toivottavasti en siihen tukehdu! Oli pakko ottaa ne uunista, voidella ja laittaa ne hieman "lepäämään".

        Minulla ilmeisesti joku lääke tekee tuota suun kuivumista yöllä, mutta minulla on aina vesipullo (huom! se imupullo, ei lasi) sänkyni vieressä ja mikäli ei helpota, niin haen kark.merisuola rakeita ja imeskelen niitä.

        Joskus joudun yöllä syömään myös suolaa (se karkea meri), sillä jalat kramppaa. Siis siihenkin suolaa ja vettä. Ilmeisesti on jokin asteinen verenkiertohäiriö?

        Itse en osaa nukkua selälläni ollenkaan, ..paitsi kerran sen 8 vko sairaalassa.

        Vaan nyt päiväkahvi pullan kera, nam! Enkä kerro kenelekkään, että on ylipainoa, veri- ja sokeriarvot koholla. Kolesterolista ei nyt tietoakaan, mutta en syö niitä "simejä", vaikka henki menisi. Voita ja läskiä syön, koska ne maistuu niin hyvältä!. Joutaahan täältä jo kuolemaan, kun ei saa mennä edes terassille kutomaan villasukkaa, että tapaisi jonkun "karvanaaman" kaljalla! :)))

        et sil´viisiin!

        Heh...:) Verenpaine lääke taitaa mulla ainakin suuta kuivattaa.
        Joo on mäkään kerro et ylipainoo löytyy ja ties mitä sairauksia.
        Voi hitto se simvastin ei käy mullekaan enkä suostu niit syömään. Säähän puhut ku mun sairaskertomusta lukisit..:)

        Onneks mä olen jo oman "karvanaamani" löytänyt aikoja sitten eikä tarvii mennä terassille kutomaan yhtikäs mitään. En mä kyl osaiskaan sukkaa kutoo.

        Oih, kotitekoista pullaaaaa.......*nuuhkii mist päin tuulee* Sitäkään saanu moniin vuosiin.


      • loppu lähenee
        Nittaminax kirjoitti:

        Heh...:) Verenpaine lääke taitaa mulla ainakin suuta kuivattaa.
        Joo on mäkään kerro et ylipainoo löytyy ja ties mitä sairauksia.
        Voi hitto se simvastin ei käy mullekaan enkä suostu niit syömään. Säähän puhut ku mun sairaskertomusta lukisit..:)

        Onneks mä olen jo oman "karvanaamani" löytänyt aikoja sitten eikä tarvii mennä terassille kutomaan yhtikäs mitään. En mä kyl osaiskaan sukkaa kutoo.

        Oih, kotitekoista pullaaaaa.......*nuuhkii mist päin tuulee* Sitäkään saanu moniin vuosiin.

        Eiköhän se kaikenlainen limakalvojen kuivuminen ole näitä iäkkyyden vaivoja luonnostaankin.


      • loppu lähenee kirjoitti:

        Eiköhän se kaikenlainen limakalvojen kuivuminen ole näitä iäkkyyden vaivoja luonnostaankin.

        Auttaisiko kurkkuun liukuvoide ?


      • olen jo ounastellut!
        Nittaminax kirjoitti:

        Heh...:) Verenpaine lääke taitaa mulla ainakin suuta kuivattaa.
        Joo on mäkään kerro et ylipainoo löytyy ja ties mitä sairauksia.
        Voi hitto se simvastin ei käy mullekaan enkä suostu niit syömään. Säähän puhut ku mun sairaskertomusta lukisit..:)

        Onneks mä olen jo oman "karvanaamani" löytänyt aikoja sitten eikä tarvii mennä terassille kutomaan yhtikäs mitään. En mä kyl osaiskaan sukkaa kutoo.

        Oih, kotitekoista pullaaaaa.......*nuuhkii mist päin tuulee* Sitäkään saanu moniin vuosiin.

        Nitta ystäväni...olithan jo kerran

        Näinhän se menee, että tämän ikäisillä on omat vaivansa ja kujeensa.

        Onhan se minullakin ollut tuo sama "karvanaama", jo yli 50 vuotta, mutta nuorena kielsin hänen kesäparran kasvatusta, koska se oli niiiiin karmea! Olkoon, mutta kirjoitan nyt kuitenkin, että partamiehen pusu on kuin lesbon "sitä" pussaisi?

        Ja sinäkö et osaa sukkaa kutoa? Hiivatti! mutta on minullakin opettamista tuolle 10 v tytölle tämä taito, kunhan vaan oppisin itse sen taidon, jolla hän jotain sormi kudontaa tekee?

        Muistan lapsuudesta, kuinka äiti opetti minulle näitä kantapää kavennuksia, kuinka siisti tulee molemminpuolin? Siksi hän aina katseli koulun lopettajaisissa, että eipä ole opettaja opettanut, kuinka se tehdään?

        Ja, saaperi! Minut saisi jo tukehduttaa, kun taas menin sivuraiteille aloituksesta ja toinen on henkihieverissä? Sinun kanssa olisi vain niin mukava jutella.


      • kokeile
        lusiina60 kirjoitti:

        Auttaisiko kurkkuun liukuvoide ?

        Riippuu siitä, mihin tarkoitukseen sitä kurkkua aiot käyttää.


      • näin seon sinullakin
        loppu lähenee kirjoitti:

        Eiköhän se kaikenlainen limakalvojen kuivuminen ole näitä iäkkyyden vaivoja luonnostaankin.

        loppu lähenee

        Kuinkas sinulla menee? Kuivaako kurkkua? Ottaako eteen miehellä, vai onko naisella rasvan puutetta?

        Minusta on ilkeämielistä suhtautua aloitukseen noin ....mielestäni ivallisesti...., jos ei kerro, kuinka itse yrittää hoidella homman.

        Itse haluaisin, että täällä ikäisemme kertoisimme vaivoista ja kuinka ovat avun saaneet? Toisaalta, koska itse olen 71 v, niin miten se tästä jatkuu?

        Mikä vaiva tulee ensin? Kuinka minun ajatukseni on alkanut kulkea vain sitä rataa, että mistähän alkaa kolottamaan ja toimiikohan tuo sydänkään, ,kun ei kuulu paljo mitään?


      • kokeile kirjoitti:

        Riippuu siitä, mihin tarkoitukseen sitä kurkkua aiot käyttää.

        No henkittämiseen tietenki nyt kun henkityskatkoista on puhe. Sulla aina sama mielessä?


      • `no nussitaan
        lusiina60 kirjoitti:

        No henkittämiseen tietenki nyt kun henkityskatkoista on puhe. Sulla aina sama mielessä?

        lusiina60

        Kyllä minäkin ymmärsin tuon viestisi, että "sinne kurkku" työnnettäisiin ja siihen tarvittaisiin jokinlainen liuku voide?

        Tarkenna nyt sitten, että mitä tarkoitit?

        Sulla taitaa olla kyky eliminoida toisten mielipiteet mukamas sinun suuntaisiksi, kaksimielisyyksi?


      • `no nussitaan kirjoitti:

        lusiina60

        Kyllä minäkin ymmärsin tuon viestisi, että "sinne kurkku" työnnettäisiin ja siihen tarvittaisiin jokinlainen liuku voide?

        Tarkenna nyt sitten, että mitä tarkoitit?

        Sulla taitaa olla kyky eliminoida toisten mielipiteet mukamas sinun suuntaisiksi, kaksimielisyyksi?

        Noniinpäs ymmärtäminen on ymmärtäjän hengentuote. Kurkkuja kun sattuu nyt olemaan muukin kuin se kasviskurkku mutta jos mielikuvitud tuottaa vai "pötkylöitä" niin vaikeahan se tietenkin silloin on ;).

        "Sulla taitaa olla kyky eliminoida toisten mielipiteet mukamas sinun suuntaisiksi, kaksimielisyyksi?

        "Ööö, tuota en ymmärtänyt voisitkos tarkentaa? Miten eliminoin toisten mielipiteet minun suuntaisiksi kaksimielisyyksiksi?


      • "-"-"
        lusiina60 kirjoitti:

        Noniinpäs ymmärtäminen on ymmärtäjän hengentuote. Kurkkuja kun sattuu nyt olemaan muukin kuin se kasviskurkku mutta jos mielikuvitud tuottaa vai "pötkylöitä" niin vaikeahan se tietenkin silloin on ;).

        "Sulla taitaa olla kyky eliminoida toisten mielipiteet mukamas sinun suuntaisiksi, kaksimielisyyksi?

        "Ööö, tuota en ymmärtänyt voisitkos tarkentaa? Miten eliminoin toisten mielipiteet minun suuntaisiksi kaksimielisyyksiksi?

        Siis ala ja yläpäähän liukastusta, monta kertaa päivässä ?


      • "-"-" kirjoitti:

        Siis ala ja yläpäähän liukastusta, monta kertaa päivässä ?

        Saathan sinä laittaa niinkin jos siltä tuntuupi.

        Hitto et mullon kurkku kipiä, monta kertaa yössä sai hakea vettä likasteeksi. Syyslnssa vissiin, pahus.


    • kysyy hän

      Voisiko vaiva aiheutua jostain syömästäsi lääkkeestä, jos niitä sinulla liekään?
      Moniin lääkkeisiin kuuluu sivuvaikutuksena suun kuivuminen.

      • oletettavasti

        Jos se johtuu lääkkeistä, niin silloin kuivuu suu valveillaollessakin, eikä vain nukkuessa.


      • odottele lisää!
        oletettavasti kirjoitti:

        Jos se johtuu lääkkeistä, niin silloin kuivuu suu valveillaollessakin, eikä vain nukkuessa.

        oletettavasti

        Niin kuivuukin, mutta silloin siihen ei niin paljon kiinnitä huomiota, koska ainahan voi juoda.

        Ainahan voi oletella , kun itsellä ei ole ole moista ongelmaa.


    • läkäriin --

      Olisko alotuksentekijällä uniaknea ??
      Olis syytä käydä lääkärissä siellä selviää mistä on kysymys.

      Diapmin yliannostus aiheuttaa hengityshalvauksen, siinä tilassa ihminen unessa ei osaa hengittää,
      kannattaa miettiä käyttääkö jotain lääkettä liikaa.

      • :)))

        Uniaknea.

        Huvittaa, mutta vain Hyvällä. :))


      • edessä

        En käytä kuin verenpainelääkettä ja sitäkin minimiannostus.


      • syyjaseuraus
        edessä kirjoitti:

        En käytä kuin verenpainelääkettä ja sitäkin minimiannostus.

        Netissä mainitaan yhdeksi suun kuivumisen syyksi verenpainelääkkeet.


    • Minä kuorsaan joskus aika makeesti, silloin kun nukun oikein syvää untaa ja herätessä haukon henkeäni ja suu, nielu ja kurkunpää plus sulkijalihakset ovat kuin hiekkainen erämaa. Aikani söin iltaisin allergialääkettä pitääkseni sieraimet yönajan auki ja näin suu pysyisi kiinni enkä kuorsaisi. Aikani nukuin hyvin enkä heräillyt yötä, mutta jo vuoden päästä olin kyllintynyt ja päätin et ketut ja lopetin allergialääkkeet. Kokeilin asentoja ja sitä et hengitän pikkuisen kuin pussukkaan niin että hengityksen kosteus pitäisi nielun kosteampana pitempään. Ylipäätään ei kannata haukkoa henkeä kuivakurkkuna herätessä vaan sulkea suu napakasti. Vetaista ilmaa sierainten kautta. Sitten pidättää hengitystä ja lopulta antaa luonnon tehdä tehtävänsä. Silloin väkisin läähättää rytmikkäästi nopeaa hengitystä ja uudelleen suunsa suljettuaan voi sylkirauhasista purskutella (syvä imu sisäänpäin kieli painettuna alaetuhampaiden juuriin tiukasti; sylkeä suorastaan tulvii ja suu saa kaipaamansa luonnollisen kosteuden.

      Nykyisin pääsen helpommalla, viimeisen iltapisun jälkeen otan pari ksylitoli pastillia suuhuni ja pureksin ne heti kun ensin olen voidellut huuleni kookosöljyllä ja antanut öljyn valua myös alaikenien riemuksi. Jos yöllä käyn helpotuksella niin toistan tuon kookosöljyn ja pureksin samalla yhden ksylitolipastillin. Tossa pureskellessa öljyyn sekoittuu sylkeä, joten nielu ja kita suojautuvat paremmin kuivuudelta.

      • edessä

        Jos minä ostan jotain karkkia, niin se ei säily seuraavaan päivään.


    • Oliskohan kuinkakin vaikeaa ujuttaa pehmeä, ohut letku henkitorveen yön ajaksi, et ainakaan tukehtuisi. Jeesusteipillä poskeen kiinni, ettei livahda yön aikana syvemmälle, saako enää ongittua takaisin.
      No joo, kiitos ja anteeksi.

      • Heti tuli mieleen nenämahaletku joka joskus laitettaessa meinaa mennä henkitorven puolelle ja voi sitä ärsytystä mikä siitä seuraa. Tehoapu on se reikä jmikä siihen kilpiruston ja sormusruston väliin tehdään. .Muistan kun lapsuudessa meillä oli navettaa rakentamassa mies jolla tälläinen reikä oli (silloin ei ollut vielä niitä putkia jotka aukkoon laitettiin ja joissa on myös aukon sulkeva läppä). Melkoista hinkunaa ja vinkunaa oli ja sormensa mies aina työnsi siihen kaula-aukkoon kun halusi puhua.


      • mimerkki kirjoitti:

        Heti tuli mieleen nenämahaletku joka joskus laitettaessa meinaa mennä henkitorven puolelle ja voi sitä ärsytystä mikä siitä seuraa. Tehoapu on se reikä jmikä siihen kilpiruston ja sormusruston väliin tehdään. .Muistan kun lapsuudessa meillä oli navettaa rakentamassa mies jolla tälläinen reikä oli (silloin ei ollut vielä niitä putkia jotka aukkoon laitettiin ja joissa on myös aukon sulkeva läppä). Melkoista hinkunaa ja vinkunaa oli ja sormensa mies aina työnsi siihen kaula-aukkoon kun halusi puhua.

        Minulta on otettu yli kaksikymmentä vuotta sitten koepala ohutsuolesta, siihen aikaan letkua piti pitää useita tunteja kunnes se hiljalleen valui ohutsuoleen. Keltaista sappinestettä valui letkun sivusta.
        Olen hoitanut syöpäpotilaita joilla oli reikä henkitorvessa, limaa piti imeä pois melko usein.
        Eräs tuttava oppi aika hyvin puhumaan, vaikka hänellä oli reikä kurkussaan, syövän seurausta sekin.


      • Käytössä on sellainen uniapnealaite joka nenän tai kokokasvomaskin kautta puhaltaa ilmaa nielun niin etä se pysyy kurkku ja henkitorvi pysyy nukkuessa avoimena.


      • ent siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        Käytössä on sellainen uniapnealaite joka nenän tai kokokasvomaskin kautta puhaltaa ilmaa nielun niin etä se pysyy kurkku ja henkitorvi pysyy nukkuessa avoimena.

        On joo. Se on sitten seuraava askel, kun pelkkä kuorsaustuki ei auta enää.


      • lusiina60 kirjoitti:

        Käytössä on sellainen uniapnealaite joka nenän tai kokokasvomaskin kautta puhaltaa ilmaa nielun niin etä se pysyy kurkku ja henkitorvi pysyy nukkuessa avoimena.

        Kyllä vaan, tiedän että niitä on, itselläni ei ole tarvetta mihinkään apuvälineisiin, henki kulkee joskis pätkittäin.. :)
        Kunhan taas innostuin höpsöttelemään.


      • edessä
        Anceli kirjoitti:

        Kyllä vaan, tiedän että niitä on, itselläni ei ole tarvetta mihinkään apuvälineisiin, henki kulkee joskis pätkittäin.. :)
        Kunhan taas innostuin höpsöttelemään.

        Samaan aikaan kun toinen tekee kuolemaa?


      • edessä kirjoitti:

        Samaan aikaan kun toinen tekee kuolemaa?

        Kukas nyt on kuolemassa, palstalle kuitenkin jaksaa kirjoitella.
        Jos tilanne on niin paha, kannattaa hakeutua lääkärin pakeille, eikä kysellä neuvoja täältä.


      • ent siivoojaparka kirjoitti:

        On joo. Se on sitten seuraava askel, kun pelkkä kuorsaustuki ei auta enää.

        Nii että ei tarvitse nenämahaletkua henkitorveen :)


      • edessä
        Anceli kirjoitti:

        Kukas nyt on kuolemassa, palstalle kuitenkin jaksaa kirjoitella.
        Jos tilanne on niin paha, kannattaa hakeutua lääkärin pakeille, eikä kysellä neuvoja täältä.

        Allekirjoittanut.


      • edessä kirjoitti:

        Allekirjoittanut.

        Toivon että lääkäri pystyy auttamaan.


      • edessä
        Anceli kirjoitti:

        Toivon että lääkäri pystyy auttamaan.

        Toivotaan niin. Oletko sinä hoitaja?


      • edessä kirjoitti:

        Toivotaan niin. Oletko sinä hoitaja?

        Nykyisin vain omaishoitaja. Kaikkea hyvää ja parempaa vointia sinulle.


      • edessä
        Anceli kirjoitti:

        Nykyisin vain omaishoitaja. Kaikkea hyvää ja parempaa vointia sinulle.

        Vain? Minusta ei olisi hoitajaksi.


      • Anceli kirjoitti:

        Minulta on otettu yli kaksikymmentä vuotta sitten koepala ohutsuolesta, siihen aikaan letkua piti pitää useita tunteja kunnes se hiljalleen valui ohutsuoleen. Keltaista sappinestettä valui letkun sivusta.
        Olen hoitanut syöpäpotilaita joilla oli reikä henkitorvessa, limaa piti imeä pois melko usein.
        Eräs tuttava oppi aika hyvin puhumaan, vaikka hänellä oli reikä kurkussaan, syövän seurausta sekin.

        Minulla on uhkakuvana, jos elonpäivät ei katkea sydämen tähden, joutua hengityskoneeseen ihan vain siksi, että keuhkojen hermottaja ei toimi. Toivon että en elä niin vanhaksi tai että nykyteknologia kehittyy lääketieteen puolella harppauksin.


    • ent. siivoojaparka

      Se tukehtumisen tunne selällään nukkuessa tulee siitä, kun alaleuka lonksahtaa nukkessa velttona taaksepäin. Kokeile valveillaollessa, että vedät leukaa taaksepäin, niin tunnet, miten hankala on hengittää. Kun työnnät taas leukaa eteenpäin, niin et saa sitä kuorsausääntä kuulumaan.

      Siihen perustuu sen kuorsaustuen teho, että se pitää leuan perusasennossa.

      • edessä

        Niin, jos antaa tekohengitystä, niin silloinkin pää asetetaan tiettyyn asentoon. Niskatuki tukisi, mutta kun se on liian kova. 40e maksoi. Täytyy katysoa jos halvempana löytyisi parempia.


      • ent. siivoojaparka
        edessä kirjoitti:

        Niin, jos antaa tekohengitystä, niin silloinkin pää asetetaan tiettyyn asentoon. Niskatuki tukisi, mutta kun se on liian kova. 40e maksoi. Täytyy katysoa jos halvempana löytyisi parempia.

        Ei kun painut lääkäriin ja käsket tehdä sinulle unitestin.

        Kun sillä todetaan hengityskatkoksesi, niin sinulle suositellaan joko hengitysmaskia, taikka jos on vielä omat hampaat suussa, laitetaan lähete hammaslääkärille, joka heittää sinulle lälliä suuhun ja valmistaa sen muotin mukaan sinulle sopivan hammastuen, samanlaisen kuin nyrkkeilijöillä on ja leukasi pysyy paikallaan läpi yön ja ilma kulkee ilman, että tarvitsee laittaa virsikirja leuan alle.


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Ei kun painut lääkäriin ja käsket tehdä sinulle unitestin.

        Kun sillä todetaan hengityskatkoksesi, niin sinulle suositellaan joko hengitysmaskia, taikka jos on vielä omat hampaat suussa, laitetaan lähete hammaslääkärille, joka heittää sinulle lälliä suuhun ja valmistaa sen muotin mukaan sinulle sopivan hammastuen, samanlaisen kuin nyrkkeilijöillä on ja leukasi pysyy paikallaan läpi yön ja ilma kulkee ilman, että tarvitsee laittaa virsikirja leuan alle.

        Miten se unitesti tehdään?


      • edessä
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Ei kun painut lääkäriin ja käsket tehdä sinulle unitestin.

        Kun sillä todetaan hengityskatkoksesi, niin sinulle suositellaan joko hengitysmaskia, taikka jos on vielä omat hampaat suussa, laitetaan lähete hammaslääkärille, joka heittää sinulle lälliä suuhun ja valmistaa sen muotin mukaan sinulle sopivan hammastuen, samanlaisen kuin nyrkkeilijöillä on ja leukasi pysyy paikallaan läpi yön ja ilma kulkee ilman, että tarvitsee laittaa virsikirja leuan alle.

        Ennen kuin sain yhtään diagnoosia ja minun oli vaikea hengittää sen manipulaatiohoidon jälkeen, menin ensiapuun ja siellä mitattiin happisaturaatio. Kun ei siinä mitään poikkeavaa ilmennyt, niin hoitaja heitti minut ulos eikä päästänyt lääkärille.


      • edessä kirjoitti:

        Ennen kuin sain yhtään diagnoosia ja minun oli vaikea hengittää sen manipulaatiohoidon jälkeen, menin ensiapuun ja siellä mitattiin happisaturaatio. Kun ei siinä mitään poikkeavaa ilmennyt, niin hoitaja heitti minut ulos eikä päästänyt lääkärille.

        Päivystyaikana eivät taida alkaa tehdä uniapneatutkimuksia ja jos ei mitään hätää hegityksessä ole, pyytänevät varaamaan ajan omalle lääkärille ajanvarauksella. tai siis tk-lääkärille.


      • Vaikko.
        lusiina60 kirjoitti:

        Päivystyaikana eivät taida alkaa tehdä uniapneatutkimuksia ja jos ei mitään hätää hegityksessä ole, pyytänevät varaamaan ajan omalle lääkärille ajanvarauksella. tai siis tk-lääkärille.

        Uniapneia olin kerran kun lääkäri epäili, mutta ei ollutkaan, helpotus, kuulemma kuorsaan nii mistäs sen itse tietää jos ei joku kerro?


      • ent. siivoojaaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        Miten se unitesti tehdään?

        No testi ja testi, rekisteröinti kai lähinnä suomeksi, sömnutredning meillä. Miksi kysyt, kun tiedät itsekin? Kokeilet vain, tiedänkö minä? Kumma kun et kysynyt, miten verenpaine mitataan.

        Meillä ainakin saa laitteet kotia yön ajaksi. Toosaan rekisteröityy nukkuma-asento, hengitys, hapen saanti (mitataan sormen päästä), pulssi...


      • käske ottaa uusiksi
        Vaikko. kirjoitti:

        Uniapneia olin kerran kun lääkäri epäili, mutta ei ollutkaan, helpotus, kuulemma kuorsaan nii mistäs sen itse tietää jos ei joku kerro?

        Millä ne totesi, että ei ole? Jos hengityskatkoja on jopa niin, että siihen itsekin herää...


      • ent. siivoojaaparka kirjoitti:

        No testi ja testi, rekisteröinti kai lähinnä suomeksi, sömnutredning meillä. Miksi kysyt, kun tiedät itsekin? Kokeilet vain, tiedänkö minä? Kumma kun et kysynyt, miten verenpaine mitataan.

        Meillä ainakin saa laitteet kotia yön ajaksi. Toosaan rekisteröityy nukkuma-asento, hengitys, hapen saanti (mitataan sormen päästä), pulssi...

        " jos yleensä luit tai ymmärsit lukemasi, " "kokeilet"

        Ai nytkö tiedän ja kokeilen , koita nyt päättää?

        Minulla ei ole mitään "meitä". Olen nukkunut itse laitteessa yön ja se tapahtui sairaalassa.


      • Vaikko. kirjoitti:

        Uniapneia olin kerran kun lääkäri epäili, mutta ei ollutkaan, helpotus, kuulemma kuorsaan nii mistäs sen itse tietää jos ei joku kerro?

        Ai mistäs tietää että kuorsaat, laita nauhoitus ja riistakamera yöksi :).


      • ent. siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        " jos yleensä luit tai ymmärsit lukemasi, " "kokeilet"

        Ai nytkö tiedän ja kokeilen , koita nyt päättää?

        Minulla ei ole mitään "meitä". Olen nukkunut itse laitteessa yön ja se tapahtui sairaalassa.

        Minulle ne on aina luotettu kotiin, 5-6 eri kertaa vuosien mittaan. Niin näköjään muillekin, koska sieltä aina on kävellyt vastaan jokunen samanlaisen pikku laukun kanssa ja pois viedessä hyllykkö, mihin ne laitetaan, on ollut puoliksi täynnä.

        Ei se laite iso ole. Olikso suunnilleen normaalin älykännyn kokoinen, mihin ne tiedot rekisteröityy. Ranteessa oleva pienempi, missä näkyy hapen saanti. Kaksi joustavaa nauhaa, toinen vyötärölle, toinen rinnan kohdalle ja niistä johto siihen toosaan, mikä on paidan kauluksessa kiinni kahdella "pyykkipojalla". Nenästä ohut ilmaletku siihen samaan toosaan kiinnitettynä.

        Tulosten lukeminen käy alta ajan, koska viimeksi kerkesin kävellä vain ulos, kun tohtori jo soitti perään ja lupasi lähettää käyntiajan.


      • kaksinaamaisuutta?
        lusiina60 kirjoitti:

        " jos yleensä luit tai ymmärsit lukemasi, " "kokeilet"

        Ai nytkö tiedän ja kokeilen , koita nyt päättää?

        Minulla ei ole mitään "meitä". Olen nukkunut itse laitteessa yön ja se tapahtui sairaalassa.

        Minkätakia sinä lusiina toiselta kysyt, miten se tehdään vaikka sinulle itsellesi on tehty sama testi?


      • kaksinaamaisuutta? kirjoitti:

        Minkätakia sinä lusiina toiselta kysyt, miten se tehdään vaikka sinulle itsellesi on tehty sama testi?

        Kyllä minulla on naamoja vain yksi ja sen takia olisin ollut kiinnostunut koska vaikka minulle itselleni on se testi tehy joskus toistakymmentä vuotta sitten olisin ilman räkyttämistä ollut kiinnostunut tietämään miten muilla.Siis olisi ollut mielenkiintoista vaihtaa kokemuksia. Kuitenkin kun tiedän että niitä laitteita millä unitutkimukset tehdään on hyvin monia erilaisia, tosille tehdään kotona kotiin annettavalla yksinkertaisella laitteella kuten siivoojaparka tuolla selostkin ja toiset käyvät nukkumassa uniklinikoiden unilaboratorioissa. Uniapneoitakin on erilaisa, kaikki uniapnea ei johdu siitä että nielusi olisi ahdas.

        KAKSINAMAISTAHAN tällainen on, joten antaahan vain olla,


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Minulle ne on aina luotettu kotiin, 5-6 eri kertaa vuosien mittaan. Niin näköjään muillekin, koska sieltä aina on kävellyt vastaan jokunen samanlaisen pikku laukun kanssa ja pois viedessä hyllykkö, mihin ne laitetaan, on ollut puoliksi täynnä.

        Ei se laite iso ole. Olikso suunnilleen normaalin älykännyn kokoinen, mihin ne tiedot rekisteröityy. Ranteessa oleva pienempi, missä näkyy hapen saanti. Kaksi joustavaa nauhaa, toinen vyötärölle, toinen rinnan kohdalle ja niistä johto siihen toosaan, mikä on paidan kauluksessa kiinni kahdella "pyykkipojalla". Nenästä ohut ilmaletku siihen samaan toosaan kiinnitettynä.

        Tulosten lukeminen käy alta ajan, koska viimeksi kerkesin kävellä vain ulos, kun tohtori jo soitti perään ja lupasi lähettää käyntiajan.

        "olisin ollut kiinnostunut koska vaikka minulle itselleni on se testi tehy joskus toistakymmentä vuotta sitten olisin ilman räkyttämistä ollut kiinnostunut tietämään miten muilla.Siis olisi ollut mielenkiintoista vaihtaa kokemuksia. Kuitenkin kun tiedän että niitä laitteita millä unitutkimukset tehdään on hyvin monia erilaisia, tosille tehdään kotona kotiin annettavalla yksinkertaisella laitteella kuten siivoojaparka tuolla selostkin ja toiset käyvät nukkumassa uniklinikoiden unilaboratorioissa. Uniapneoitakin on erilaisa, kaikki uniapnea ei johdu siitä että nielusi olisi ahdas.!

        Siis riippunee paikasta ja syystä miksi uniapneatutkimuksia tehdään. Ja laitteita erilaisia yksinkertaisesta monimutkaisiin unilaboratorioihinkin. Kannattaa olla asioille avoin ja suhtautua hieman vastaanottavaisemmin. Se voisi olla itse kullekin hedelmällistä. Toisin sanoen se pikku laite millä tutkimus on tehty ehkä juuri sinulle teidän kunnassanne ei ehkä olekaan se ainoa tapa tehdä tutkimus.


      • ent. siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        "olisin ollut kiinnostunut koska vaikka minulle itselleni on se testi tehy joskus toistakymmentä vuotta sitten olisin ilman räkyttämistä ollut kiinnostunut tietämään miten muilla.Siis olisi ollut mielenkiintoista vaihtaa kokemuksia. Kuitenkin kun tiedän että niitä laitteita millä unitutkimukset tehdään on hyvin monia erilaisia, tosille tehdään kotona kotiin annettavalla yksinkertaisella laitteella kuten siivoojaparka tuolla selostkin ja toiset käyvät nukkumassa uniklinikoiden unilaboratorioissa. Uniapneoitakin on erilaisa, kaikki uniapnea ei johdu siitä että nielusi olisi ahdas.!

        Siis riippunee paikasta ja syystä miksi uniapneatutkimuksia tehdään. Ja laitteita erilaisia yksinkertaisesta monimutkaisiin unilaboratorioihinkin. Kannattaa olla asioille avoin ja suhtautua hieman vastaanottavaisemmin. Se voisi olla itse kullekin hedelmällistä. Toisin sanoen se pikku laite millä tutkimus on tehty ehkä juuri sinulle teidän kunnassanne ei ehkä olekaan se ainoa tapa tehdä tutkimus.

        "Uniapneoitakin on erilaisa, kaikki uniapnea ei johdu siitä että nielusi olisi ahdas.!"

        Jotenkin ymmärsin tuosta aloituksesta, että hänen hengityskatkonsa johtuvat juuri siitä, että nielu on ahdas, kuten hän itse kirjoittaa: "Nieluni on ilmeisesti ahdas ja se tukkeutuu kokonaan selällään nukkuessa."

        Koska minulla ei ole muita unihäiriöitä (unettomuutta, narkolepsiaa, levottomia jalkoja, parasomniaa... ja mitä niitä on), vaan pelkästään obstruktiivinen uniapnea, kuten nähtävästi aloittajallaki, niin ei ole tarpeellista makailla klinikalla tutkimuksissa.

        Huomasin muuten netillä tällaisen: "Joissakin maissa diagnoosin voi vaihtoehtoisesti tehdä kotona. Silloin tutkimus tehdään pienellä kannettavalla, kotikäyttöön tarkoitetulla laitteella, jolla saadaan tarkat tulokset nopeasti." Ehkä Suomessa ei sitten vieläkään ole niitä tarkkoja kotikäyttöisiä laitteita? Vai onko nykyisin, mutta ei silloin, kun sinulle on tehty se tutkimus? Vai tehtiinkö sinulle ehkä joku muu unihäiriötutkimus?

        En tiedä, mitä tarkoitat sillä, että on tehty "kunnassa". Tehdäänkö kunnassakin sellaisia? Minä olen tehnyt sen kotona. Laitteet minulle on annettu paikasta, mikä tituleeraa itsensä "Fysiologlab". Sijaitsee Tukholman Östermalmilla. Uniapneaa hoitavan lääkärini tittelit näkyvät olevan; "Leg läk, specialist i anestesi och intensivvård".


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        "Uniapneoitakin on erilaisa, kaikki uniapnea ei johdu siitä että nielusi olisi ahdas.!"

        Jotenkin ymmärsin tuosta aloituksesta, että hänen hengityskatkonsa johtuvat juuri siitä, että nielu on ahdas, kuten hän itse kirjoittaa: "Nieluni on ilmeisesti ahdas ja se tukkeutuu kokonaan selällään nukkuessa."

        Koska minulla ei ole muita unihäiriöitä (unettomuutta, narkolepsiaa, levottomia jalkoja, parasomniaa... ja mitä niitä on), vaan pelkästään obstruktiivinen uniapnea, kuten nähtävästi aloittajallaki, niin ei ole tarpeellista makailla klinikalla tutkimuksissa.

        Huomasin muuten netillä tällaisen: "Joissakin maissa diagnoosin voi vaihtoehtoisesti tehdä kotona. Silloin tutkimus tehdään pienellä kannettavalla, kotikäyttöön tarkoitetulla laitteella, jolla saadaan tarkat tulokset nopeasti." Ehkä Suomessa ei sitten vieläkään ole niitä tarkkoja kotikäyttöisiä laitteita? Vai onko nykyisin, mutta ei silloin, kun sinulle on tehty se tutkimus? Vai tehtiinkö sinulle ehkä joku muu unihäiriötutkimus?

        En tiedä, mitä tarkoitat sillä, että on tehty "kunnassa". Tehdäänkö kunnassakin sellaisia? Minä olen tehnyt sen kotona. Laitteet minulle on annettu paikasta, mikä tituleeraa itsensä "Fysiologlab". Sijaitsee Tukholman Östermalmilla. Uniapneaa hoitavan lääkärini tittelit näkyvät olevan; "Leg läk, specialist i anestesi och intensivvård".

        Luitko kertomani:
        "tosille tehdään kotona kotiin annettavalla yksinkertaisella laitteella kuten siivoojaparka tuolla selostkin ja toiset käyvät nukkumassa uniklinikoiden unilaboratorioissa."

        No nuo aloittajan kuvaelmat omasta tilastaanhan olivat vasta arveluja, ei kukaan tutkimatta voi tietää mistä hengityskatkokset johtuvat ja sitä varten on tutkimukset.Aika etevä olet jos palstatiedon perusteella teet diagnoosin obstruktiivisesta uniapneasta ;).

        Tuolloin kymmenisen vuotta sitten, meidän seudulla unitutkimukset tehtiin osasto-olosuhteissa. Eli ensin oli saatu tk-lääkäriltä lähtete unitutkimuksiin, edeltävästi tehty tk:ssa tiety kokeet. Sitten saatiin kutsu unitutkimuksiin, meillä keskussairaalaan ja sinne mentiin illalla yöksi nukkumaan laitteeseen, joka testasi onko sinulla uniapnea. Jos dg löytyi, mentiin vielä yöksi nukkumaan vastaavaan laitteeseen, jonka avulla sitten laskettiin juuri sinun laitteeseesi sopiva ilmanpaine. Samalla reissulla sait uniapnealaitteen kotiin ja ohjaukset laitteen käytöstä.Siihen aikaan ei ollut yleistä että tutkimuslaitelaite olisi saatu kotiin.


      • lusiina60 kirjoitti:

        Luitko kertomani:
        "tosille tehdään kotona kotiin annettavalla yksinkertaisella laitteella kuten siivoojaparka tuolla selostkin ja toiset käyvät nukkumassa uniklinikoiden unilaboratorioissa."

        No nuo aloittajan kuvaelmat omasta tilastaanhan olivat vasta arveluja, ei kukaan tutkimatta voi tietää mistä hengityskatkokset johtuvat ja sitä varten on tutkimukset.Aika etevä olet jos palstatiedon perusteella teet diagnoosin obstruktiivisesta uniapneasta ;).

        Tuolloin kymmenisen vuotta sitten, meidän seudulla unitutkimukset tehtiin osasto-olosuhteissa. Eli ensin oli saatu tk-lääkäriltä lähtete unitutkimuksiin, edeltävästi tehty tk:ssa tiety kokeet. Sitten saatiin kutsu unitutkimuksiin, meillä keskussairaalaan ja sinne mentiin illalla yöksi nukkumaan laitteeseen, joka testasi onko sinulla uniapnea. Jos dg löytyi, mentiin vielä yöksi nukkumaan vastaavaan laitteeseen, jonka avulla sitten laskettiin juuri sinun laitteeseesi sopiva ilmanpaine. Samalla reissulla sait uniapnealaitteen kotiin ja ohjaukset laitteen käytöstä.Siihen aikaan ei ollut yleistä että tutkimuslaitelaite olisi saatu kotiin.

        Kunnalla/kaupungilla tarkoitan sitä, millä tavalla juuri teidän kunnassanne toimii uniapneatutkimusten käytännön järjestelyt. Niitä nimittäin on monenlaisia asuinpaikastasi riippuen.


      • lusiina60 kirjoitti:

        Kunnalla/kaupungilla tarkoitan sitä, millä tavalla juuri teidän kunnassanne toimii uniapneatutkimusten käytännön järjestelyt. Niitä nimittäin on monenlaisia asuinpaikastasi riippuen.

        ja......................

        http://www.uniapnea.fi/uafi/vad_ar_somnapne.html


      • ent. siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        Luitko kertomani:
        "tosille tehdään kotona kotiin annettavalla yksinkertaisella laitteella kuten siivoojaparka tuolla selostkin ja toiset käyvät nukkumassa uniklinikoiden unilaboratorioissa."

        No nuo aloittajan kuvaelmat omasta tilastaanhan olivat vasta arveluja, ei kukaan tutkimatta voi tietää mistä hengityskatkokset johtuvat ja sitä varten on tutkimukset.Aika etevä olet jos palstatiedon perusteella teet diagnoosin obstruktiivisesta uniapneasta ;).

        Tuolloin kymmenisen vuotta sitten, meidän seudulla unitutkimukset tehtiin osasto-olosuhteissa. Eli ensin oli saatu tk-lääkäriltä lähtete unitutkimuksiin, edeltävästi tehty tk:ssa tiety kokeet. Sitten saatiin kutsu unitutkimuksiin, meillä keskussairaalaan ja sinne mentiin illalla yöksi nukkumaan laitteeseen, joka testasi onko sinulla uniapnea. Jos dg löytyi, mentiin vielä yöksi nukkumaan vastaavaan laitteeseen, jonka avulla sitten laskettiin juuri sinun laitteeseesi sopiva ilmanpaine. Samalla reissulla sait uniapnealaitteen kotiin ja ohjaukset laitteen käytöstä.Siihen aikaan ei ollut yleistä että tutkimuslaitelaite olisi saatu kotiin.

        Voi sun kanssas!

        Siksi minä häntä kehoitinkin menemäänkin tohtorille ja pyytämään unitestin saadakseen apua, koska aloituksen oireet viittaavat hyvin vahvasti obstruktiiviseen uniapneaan. Sen tiedän omasta kokemuksestani; suun kuivuminen ja nielun tukkeutuminen selällään nukkuessa. Siihen voisin vielä lisätä omasta kokemuksestani pirunmoisen päänsäryn aina aamulla herätessä vaikka ei olisi kankkunenkaan.

        Jos suun kuivuminen johtuu lääkkeistä, niin suuta kuivaa muulloinkin kuin selällään nukkuessa. Silloin, kun nukun kuorsaustuen kanssa, niin kuola oikein valuu suupielistä, nukkuipa missä asennossa hyvänsä, eikä aamulla mitään ongelmia suun ja nielun kuivuudesta. Ilman sitä tukea kurkku ja koko suu on kuin santapaperia ja niin kipee nielu, ettei pysty nielemään aamulääkkeitään, ennenkuin on ottanut jotain sylkirauhasia stimuloivaa.

        En ymmärrä, miksi sinä yhdistät keskushermostoperäisen uniapnean noihin aloituksen oireisiin. Sillä ei ole noitten oireitten kanssa sen enempää tekemistä kuin jalkasienelläkään.


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Voi sun kanssas!

        Siksi minä häntä kehoitinkin menemäänkin tohtorille ja pyytämään unitestin saadakseen apua, koska aloituksen oireet viittaavat hyvin vahvasti obstruktiiviseen uniapneaan. Sen tiedän omasta kokemuksestani; suun kuivuminen ja nielun tukkeutuminen selällään nukkuessa. Siihen voisin vielä lisätä omasta kokemuksestani pirunmoisen päänsäryn aina aamulla herätessä vaikka ei olisi kankkunenkaan.

        Jos suun kuivuminen johtuu lääkkeistä, niin suuta kuivaa muulloinkin kuin selällään nukkuessa. Silloin, kun nukun kuorsaustuen kanssa, niin kuola oikein valuu suupielistä, nukkuipa missä asennossa hyvänsä, eikä aamulla mitään ongelmia suun ja nielun kuivuudesta. Ilman sitä tukea kurkku ja koko suu on kuin santapaperia ja niin kipee nielu, ettei pysty nielemään aamulääkkeitään, ennenkuin on ottanut jotain sylkirauhasia stimuloivaa.

        En ymmärrä, miksi sinä yhdistät keskushermostoperäisen uniapnean noihin aloituksen oireisiin. Sillä ei ole noitten oireitten kanssa sen enempää tekemistä kuin jalkasienelläkään.

        Syö silsas!

        No minkälaiset oireet ja hoito on sitten sentraalisessa uniapneassa jos ei kerrsn mitään tekemistä?


      • ent. siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        Syö silsas!

        No minkälaiset oireet ja hoito on sitten sentraalisessa uniapneassa jos ei kerrsn mitään tekemistä?

        Jatka opiskelua netiltä. Itsehän annoit linkin siihen.


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Jatka opiskelua netiltä. Itsehän annoit linkin siihen.

        Arvasin, lycka till :)


      • ent. siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        Arvasin, lycka till :)

        Arvasit sattumalta tuollaisen linkin, että pystyisit kumoamaan kokemukseni keräämät tiedot?

        Fysioklinikan tohtoriltani olen saanut pikku kirjan, jossa on hyvin tyhjentävästi kaikki uniapneasta. En minä siihen nettilinkkejä tarvitse.

        Vieläkin olen sitä mieltä, että aloittajalla hänen itsensä kirjoittamien oireitten perusteella on juuri obstruktiivinen uniapnea, ellei tarkemmilla tutkimuksilla toisin todisteta.


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Arvasit sattumalta tuollaisen linkin, että pystyisit kumoamaan kokemukseni keräämät tiedot?

        Fysioklinikan tohtoriltani olen saanut pikku kirjan, jossa on hyvin tyhjentävästi kaikki uniapneasta. En minä siihen nettilinkkejä tarvitse.

        Vieläkin olen sitä mieltä, että aloittajalla hänen itsensä kirjoittamien oireitten perusteella on juuri obstruktiivinen uniapnea, ellei tarkemmilla tutkimuksilla toisin todisteta.

        Eläpä höpötä, puhut nyt asian vierestä. , vastasin tähän:

        "En ymmärrä, miksi sinä yhdistät keskushermostoperäisen uniapnean noihin aloituksen oireisiin. Sillä ei ole noitten oireitten kanssa sen enempää tekemistä kuin jalkasienelläkään."

        Kysyin sinulta että minkälaiset oireet on sentraalisessa uniapneassa kun olit tuota mieltä, siinä hoksasit olavasi väärässä joten menit alatyylii, eiks näin ;), Onko sinulla kokemusta sentraalisesta uniapneasta kun sanot että sentraalisessa ja obstrukstiivisella uniapnealla ei ole mitään yhteistä, siitä olisin ollut kiinnostunut kuulemaan lisää.

        Nonii, viimeisestä kappalestasi olemma samaa mieltä, hänen uniapneatutkimuksensa ovat vasta alussa, hänellä ei ole vielä todettu minkäänlaista uniapneaa.


      • ent. siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        Eläpä höpötä, puhut nyt asian vierestä. , vastasin tähän:

        "En ymmärrä, miksi sinä yhdistät keskushermostoperäisen uniapnean noihin aloituksen oireisiin. Sillä ei ole noitten oireitten kanssa sen enempää tekemistä kuin jalkasienelläkään."

        Kysyin sinulta että minkälaiset oireet on sentraalisessa uniapneassa kun olit tuota mieltä, siinä hoksasit olavasi väärässä joten menit alatyylii, eiks näin ;), Onko sinulla kokemusta sentraalisesta uniapneasta kun sanot että sentraalisessa ja obstrukstiivisella uniapnealla ei ole mitään yhteistä, siitä olisin ollut kiinnostunut kuulemaan lisää.

        Nonii, viimeisestä kappalestasi olemma samaa mieltä, hänen uniapneatutkimuksensa ovat vasta alussa, hänellä ei ole vielä todettu minkäänlaista uniapneaa.

        Tottakai kummallakin uniapnealla on se yhteinen piirre, että tulee hengityskatkoista johtuvaa hapenpuutetta.

        Luepa nyt ihan aluksi vaikka tuosta itse antamastasi linkistä:

        "Sentraalisessa eli keskushermostoperäisessä uniapneassa hengityskatkokset e i v ä t johdu h e n g i t y s t e i d e n a h t a u t u m i s e s t a, vaan siitä, että aivojen hengityskeskuksen ja hengitystä ylläpitävien lihasten väliset signaalit eivät toimi niin kuin niiden pitäisi. Sentraalista uniapneaa esiintyy usemmiten vanhemmilla ihmisillä sekä henkilöillä, joilla on sydämen vajaatoiminta tai jotka ovat halvaantuneet aivoihin tai hermoratoihin kohdistuneen vamman seurauksena."


        Sitten taas aloitukseen takaisi ties monennenko kerran: "Nieluni on ilmeisesti ahdas ja se tukkeutuu kokonaan selällään nukkuessa."

        Kuulostaako sentraaliselta uniapnealta?

        Ei niin, että kuvittelisin olevani väärässä, mutta alkaa kyllästyttää tolkuttaa sinulle samaa asiaa, mikä ei tunnu menevän silmiesi verkkokalvoa peremmälle.


      • ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Tottakai kummallakin uniapnealla on se yhteinen piirre, että tulee hengityskatkoista johtuvaa hapenpuutetta.

        Luepa nyt ihan aluksi vaikka tuosta itse antamastasi linkistä:

        "Sentraalisessa eli keskushermostoperäisessä uniapneassa hengityskatkokset e i v ä t johdu h e n g i t y s t e i d e n a h t a u t u m i s e s t a, vaan siitä, että aivojen hengityskeskuksen ja hengitystä ylläpitävien lihasten väliset signaalit eivät toimi niin kuin niiden pitäisi. Sentraalista uniapneaa esiintyy usemmiten vanhemmilla ihmisillä sekä henkilöillä, joilla on sydämen vajaatoiminta tai jotka ovat halvaantuneet aivoihin tai hermoratoihin kohdistuneen vamman seurauksena."


        Sitten taas aloitukseen takaisi ties monennenko kerran: "Nieluni on ilmeisesti ahdas ja se tukkeutuu kokonaan selällään nukkuessa."

        Kuulostaako sentraaliselta uniapnealta?

        Ei niin, että kuvittelisin olevani väärässä, mutta alkaa kyllästyttää tolkuttaa sinulle samaa asiaa, mikä ei tunnu menevän silmiesi verkkokalvoa peremmälle.

        Sentraalisessakin uniapneassa kyse on hengityskatkoista, jotka saattavat oireilla aloittajan kertomalla tavalla olettaenkin kun hän kertoo että hänellä on muitakin diagnooseja. Vai oletkos kenties päässyt katsomaan aloittajan kurkkuun?Ei aloittaja voo tehdä itselleen diagnoosia, hän kertoo vasta siitä, miltä hänestä tuntuu.
        Joten en minäkään osaa hänen muutaman rivin oiekuvusten perusteella tehdä hänelle minkäänlaista diagnoosia, siihen kun tarvitaan pikasen enempi.

        Ei minulle ole pakko tolkuttaa, olethan täysin vapaa minusta :). Minusta tämä on ollut hauskaa, mutta tilulilulii, nyt se on auki, nyt se on kii, muut hommelit kutsuu.

        Joten kiitos tässtä päivästä :)


      • ent. siivoojaparka
        lusiina60 kirjoitti:

        Sentraalisessakin uniapneassa kyse on hengityskatkoista, jotka saattavat oireilla aloittajan kertomalla tavalla olettaenkin kun hän kertoo että hänellä on muitakin diagnooseja. Vai oletkos kenties päässyt katsomaan aloittajan kurkkuun?Ei aloittaja voo tehdä itselleen diagnoosia, hän kertoo vasta siitä, miltä hänestä tuntuu.
        Joten en minäkään osaa hänen muutaman rivin oiekuvusten perusteella tehdä hänelle minkäänlaista diagnoosia, siihen kun tarvitaan pikasen enempi.

        Ei minulle ole pakko tolkuttaa, olethan täysin vapaa minusta :). Minusta tämä on ollut hauskaa, mutta tilulilulii, nyt se on auki, nyt se on kii, muut hommelit kutsuu.

        Joten kiitos tässtä päivästä :)

        Kiitos vapautuksesta! Vihdoinkin!

        Mutta vielä kahdeksannen kerran; Siksi minä häntä suosittelinkin menemään tohtorille ja pyytämään unitestin, (koska et edes s i n ä pysty tekemään diagnoosia).

        Aamen!


      • lusiinaeirek
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Kiitos vapautuksesta! Vihdoinkin!

        Mutta vielä kahdeksannen kerran; Siksi minä häntä suosittelinkin menemään tohtorille ja pyytämään unitestin, (koska et edes s i n ä pysty tekemään diagnoosia).

        Aamen!

        Mitä suotta lääkärii, sinähän teit jo diagnoosit.
        Mutta tämä oli encoree, good Bye :)


      • ent. siivoojaparka
        lusiinaeirek kirjoitti:

        Mitä suotta lääkärii, sinähän teit jo diagnoosit.
        Mutta tämä oli encoree, good Bye :)

        No niinpä teinkin jo vuorokausi sitten:

        ent. siivoojaparka17.8.2014 16:08
        Ei kun painut lääkäriin ja käsket tehdä sinulle unitestin.


    • edessä

      Kuuluuko kenenkään kurkusta lonksahdus kun nielaisee?

      • ___!__

        Korinaa kuuluu kuin kuolemaa tekevä.


    • ...

      Nukkumisasento.

      Ei liity suun kuivumiseen, mutta hengittämiseen kyllä. Sattuneista syistä pientä keuhkoahtaumaa. Keuhkot alkaa täyttymään limalla nukkuissa. Seuraus, nukkumista pätkissä ja välillä kovaa rykimistä, että saa taas ilmaan. En nyt uniapneaksi sanoisi, mutta samanlaista pätkänukkumista ollut koko ikä, että jotain muutakin kyllä.

      Muutaman vuosikymmenen nukkunut puoli-istuvassa asennossa. Jotenkin henki kulkee paremmin. Lisäksi aikanaan jalkoja särki, ne sitten vähän ylös. Jäänyt tavaksi, eikä oikein muuten enää osaa nukkuakaan. Monet kerrat katellut sähkösänkyjä, niitä saa kyllä hyvin, tietenkin hinta erilainen, kuin peruslaverissa. Mutta sellainen pitäis kyllä hommata joskus. Käytössä sellainen tyynyviritelmä sohvalla, normaalit patjat ei jotenkin passaa selälle, pirun hyvä sohva :D

      Niettä nukkumisasentoa ehk kannatasi kokeilla viilata erilaiseksi. Ja suun kuivumiseen mun tietojen mukaan olemassa jotain öljyjä tms. mutta mitenkä ois reilu ilmankostutin sängyn viereen? Meinaan vaan, ite käytän sellaista pakkasilla ja helteillä. Tuntuu siitäkin jotain apua olevan, ainakin paremmin saa ilmaa. Kun kosteuden puutteesta kai se kuivuminen johtuu, ois ainakin hengitysilma kosteampaa.

      Tuttavia, joilla kotain happikoneita, maskeja, mitä lienee ja sitten niitä suuhun laitettavia sydeemeitä. Niillä todettu uniapnea ja sitä kautta sitten päätyneet sellaisiin.

      Hengitysvaikeudet yllättävän yleisiä. Yks naapuri menee ainakin kerran vuodessa ambulanssilla sairaalaan, kun meinaa tukehtua kotona. Sillä paha astma. Ja näitä ahtaumia, niitä tuntuu vähän joka toisella olevan vanhemmiten, etenkin jos olleet innokkaita tupakin polttajia. Mainiten, ite saan hengityksen kulkemaan ja keuhkot röhittyä tyhjiksi just käymällä muutaman kerran tupakilla. Kun ajatellut, että kun kalliilla rahalla tupakoinut keuhkoihinsa ongelmia, suotta lopettaa kesken. Tuleepahan maksettua veroja, eikä sitten jää loispummina roikkumaan muitten eätettävänä vuosikymmeniksi. Keuhkosyöpä yhteiskunnalle oikein kustannustehokas kuolintapa.

      =DW=

      • paras neuvo

        No lopeta polttaminen.


      • ...
        paras neuvo kirjoitti:

        No lopeta polttaminen.

        Selitin kyllä asian, olisit lukenut.

        =DW=


    • H e t i !

      Uniapnea. Lääkäriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe