Sopivat öljyt : 220D - OM 604

220D - OM604

Millaisilla öljyillä olette käyttäneet otsikon OM 604 - 220 dieseliä?

Itse olen tähän mennessä käyttänyt ympäri vuoden Semi-Synteettistä Mobilin 10W40 öljyä liikkuessani Suomea lämpöisimmissä olosuhteissa. Talvella joskus -10C° joskin useimmiten lämpötila plussalla tai toisinaan lievällä miinuksella.

Nyt kun tuota tuttua öljyä ei löytynyt hylystä, niin otin matkaan Shell Helix HX7 Diesel 10W-40 ja jälkikäteen katsottuani se vaikuttaisi paperilla olevan paras tuossa öljyluokassa.

Alempaa kylmäpäätä en tarvitset ja täyssynteettisiä en ole valmis tuohon vanhaan tekniikkaan laittamaan, joka on ikänsä puoli-synteettisiin tottunut ja niillä hyvin toiminut (n 220tkm).

En tiedä onko moottorin ominaisuus vai ei, muttaa kovilla kesäpaahteilla 30-35C° sekä bitumi vieläkin muumempaa, niin pidemmällä moottoritiematkalla noin 130km / h matkavauhdilla moottorin ääni muuttuu melko voimakkaaksi ja jyriseväksi. Jos nopeutta hieman laskee niin ääni muuttuu hieman pehmeämmäksi.

Siksi ajattelin josko 10W40:n kuumapää oiken kovassa etelän kelissä olisi riittämätön (?) tai olisko toinen saman luoka öljy hieman Mobilia parempi laadultaan. Tai sitten kyse on vain 220D - OM 604:n minaisuudesta.

Valmistajan luokituksia alla:

MB 228.5: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/228.5_de.html

MB 229.1: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.1_de.html

Auton huoltokirjan leimattava kirjanen manitsee ko. koneelle öljystandardivaatimuksista seuraavaa:

- CCMC D4 / D5 / PD2

- API CE

- API CF-4

Sitten taasen ko. automallin korjausopas opastaa käyttämään 10W30 tai 15W40, joiden tulee vastata normeja CCMC-G5 ja tekemään vaihdot joka 15 tkm tai kerran vuodessa. Omat vaihtovälini ovat lyhyemmät.

Semi-Synteettisiä 10W40 tuotteita etsiessä suurten helposti kaikkialla saatavissa olevien valmistajien tuoteissa vaihtoehdot ovat melko harvassa.

Mobil Super™ 2000 X1 Diesel 10W-40: http://www.mobil.co.uk/UK-English-LCW/carengineoils_products_mobil-super-2000-x1-diesel-10w40.aspx

1) Shell Helix HX7 Diesel 10W-40 : API CF ; ACEA A3/B3, A3/B4 ; MB 229.3

- http://www.shell.fr/products-services/on-the-road/consumer-lubricants/cars/helix-range/helix-semi-synthetic/hx7-diesel-10w40.html

2) Castrol Magnatec 10W40 : A3/B4 (autovalmistajien luokituksia en havainnut)

- http://magnatec.castrol.com/en/oil-range/castrol-magnatec-10w-40-a3/b4.html

3) Mobil Super™ 2000 X1 Diesel 10W-40: ACEA A3/B3 / MB-Approval 229.1

- http://www.mobil.co.uk/UK-English-LCW/carengineoils_products_mobil-super-2000-x1-diesel-10w40.aspx

4) ELF EVOLUTION 700 TURBO DIESEL 10W-40

* ACEA : A3/B4,API : SL/CF

* RENAULT Diesel

* VOLKSWAGEN : VW 501.00/505.00

* MERCEDES-BENZ : MB-Approval 229.1

- http://www.total.fr/lubrifiants/innovations-lubrifiants/gamme-lubrifiants-elf-evolution-pour-particuliers/evolution-700-turbo-diesel-10w-40.html

Elfin Semi-Synteettinen avauksen moottoriin sopiva tuote vaikuttaa paperilla olevan varsin vastaava kuin: Castrol Magnatec 10W-40 : A3/B4 ja Mobil Super™ 2000 X1 Diesel 10W-40

Toistaiseksi paperiarvoilla Helix HX7 on paras tässä ölykategoriassa löytyneistä ja sillä on hieman korkeampi MB:n luokitus. Vaikea sitten sanoa miten vähän eroa on käytännössä ja onko sillä sen oleellisempaa merkitystä.

8

1583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 220D - OM604

      Öljyjen suhteen olen vahvasti alla kirjoitetuilla linjoilla ja toisaalta asiaa on tarpeton viedä hifistelyn asteelle.

      Itse olen maltillisten huoltovälien kannalla, ei ainoastaan avauksen vanhoissa laitteissa, mutta myös modernimman teknikan ns. Long Life huolto-ohjelmien laitteissa, jotka useinkin ovat kohtuuttoman pitkät valmistajien ja öljyedustajien kauniista myyntipuheista huuolimatta.

      "How to Choose the Best Motor Oil for Your Car"

      "The Best Motor Oil for Older Cars"

      "However, it's not recommended to use full synthetic oil on high mileage vehicles because the oil is often too thin and free flowing. We'd suggest a full-bodied semi-synthetic oil instead."

      - http://dealnews.com/features/A-Guide-to-Selecting-the-Best-Motor-Oil-for-Your-Car/568237.html

      - ->

      "Synteettistä jumaloidaan liikaa, sillä sekä synteettisestä että mineraaliöljystä voidaan nykytekniikalla tehdä sekä hyviä että huonoja öljyjä", Shellin myyntipäällikkö Jukka Hasunen toteaa

      "Suomessa ei ole lainsäädännöllä säädelty, mikä on synteettisen öljyn sekoitussuhde ja lisäaineen määrä. Alalla ei ole myöskään elintä joka valvoisi tai testaisi moottoriöljyjä", Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Heikki Koskinen toteaa.

      Tilalle ovat tulleet käsitteet osasynteettinen ja synteettinen riippuen, kuinka suuri on synteettisen öljyn osuus ja millä nimellä öljyn valmistaja tuotetta kutsuu.

      "Synteettinen öljy kattaa nykyään suuren määrän markkinoilla olevia tuotteita, joissa mineraaliöljyn osuus vaihtelee nollasta reilusti yli 50 prosenttiin", Niemi kertoo.

      - http://www.hs.fi/tulosta/1135246628708

    • Wagen 124

      20 vuotta on tullut tahkottua hieman OM604:ää vanhemmilla OM601- ja OM602-koneilla. Kilometrejä on kertynyt niillä lähemmäs miljoona, ja moottoriöljyn suhteen on edetty enimmäkseen kaavalla:

      - 5W-40-dieselmoottoriöljy (MB229.1-vaatimus täyttyy siinä sivussa kirkkaasti)
      - suodattimen ja öljyn vaihto 10 tuhannen välein, vaikka E-mallin huoltokirja suosittaakin 15 tuhannen vaihtoväliä.

      Ei ole mennyt vikaan - ja tarvitseeko siitä toisaalta tehdä tämän vaikeampaa?

      Öljyn suhteen on tullut ongelmia vain vaihteiston osalta, kun huollossa on joskus pantu ATF:n sijasta tavallista vaihteistoöljyä. Myös perään on syytä panna oikeaa HDA-öljyä.

    • 220D - OM604

      Yes, eihän tämä rakettitiedettä ole eikä anna aihetta hifistelyyn, mutta aineiden kehitys kuitenkin kiinnostaa.

      Koneella on aina ajettu puoli-synteettisillä ja niilä jatkossakin mennään. Täysisynteettisiä peseviä (ehkä liiankin?) tuohon koneseen en riskeraa laittaa. Osa toki taitaa ajella täyssynteetisilläkin.

      Hommasin tuon Shell Helix HX7 Diesel 10W-40 : API CF ; ACEA A3/B3, A3/B4 ; (MB 229.3) joka on edellistä erää, eli MB 229.1 tuon uudemman MB 229.3:n sijaan.

      Öljy-suodattimena MANN (HU 951 x ). Piti kiireessä hommata tarvikeliikkeestä ja maksoi tuplan netissä löytyvään saman tuotteen hintaan nähden, kuten tuo MANN diesel-suodatinkin. Diesel-suodattimen vaihdan aina joka toisen öljynvaihdon kanssa vaikka valmistajalla onkin huomattavan pitkät suositukset.

      Itse myöskin vaihdan öljyt ja suodattimen tiivimmässä tahdissa kuin perussuositukset tuolle koneelle, sillä se on edullisen ennaltaehkäisevää ja moottoria ylläpitävää huoltoa ;-)

      Aiemmin tein vanhasta tottumuksesta aina kaksi vaihoa per vuosi, yksi syksyllä talvea vasten ja toinen keväällä kesäksi talven rasittamat öljyt alas laskien.

      Perän öljyt vaihdattaessani hain MB:n omat öljyt. Manuaalilaatikon öljyt ja suodatin vaihdetiin taannoin (kauan sitten) merkkihuollossa.

      Jarrunesteiden http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid suhteen kannattaa olla tarkkana, että tule oikeaa laatua: Glykol vs. Silikon-pohjainen. Väärä valinta kuulema voi riskeerata koko systeemin tiivisteet. Itsellä juuri ajankohtaista ja harkitsen josko käyttäisin merkkihuollossa.

      Jäähdytysneteestä puolestaan en ole varma, että onko systeemi miten tarkka, eli tulisiko hakea MB:ltä vai voiko huletta laittaa muuta MB-luokiteltua tai vain oikean väristä. Jotkut sano, että sinistä, toiset että keltaista.

      Oleellista kuitenkin tarkistaa tuo alla foorumilla mainittu MB MB325.0 luokitus, joka ilmeisesti on oikea ja soveltuu sekä dieselille, etä bensakoneelle (?).

      - http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=11785&sid=25feb5b89880ec6d6ec1f47d4fd596c8

      Nyt on ajankohtaista autossani kattava neste- ja suodatinhuolto, sekä jossakin vaiheessa pitäisi vaihdattaa kardaanin taaimmainen rättinivel. Kaiki muut voimansiirron laipat ja tukikumit vaihedettu moottorista alkaen.

      - ->

      Wups, oliko siis merkki (?) huollossa automaatimaatikkoon laitettu manuaalilaatikon öljyt?

      Raskas virhe, joka lienee voisi saada vahikoa aikaan. Nähdäkseni väärät öljyt tulisi viipymätä huolella huhdella pois ja laittaa uudet suodatyimineen.

    • 220D - OM604

      Asiasta kolmanteen. Oletko koskaan tehnyt moottoripesua öljynvaihdon yhteydessä tyyliin Forte tai jokin muu?

      Mikäli moottoripesun tekee, niin oleellista on seurata tarkoin valitsemansa tuotteen käyttöohjetta ettei tule haavereita. Ei tule käyttää korkammilla kierroksilla tai pidempään kuin on tuotteen ohjeistus.

      Itsellä harkinnassa, ehkä jossakin vaihessa.

    • Se Lucas, se Lucas

      Ei taida tuo esikammiokone olla kovin tarkka öljystä, kunhan ei mitään teräketju- tai jäteöljyä käytä. Ite heitin kerran myllyyn Monitraa, kun sitä sattui nurkissa pyörimään.

      Enemmän olisin huolissani Lucas-jakajapumpusta. Eräässäkin yksilössä se oli korjattu jo pian 200tkm:n jälkeen - ja varmasti monessa muussa on tullut vastaan sama homma (tai vaihdettu tilalle rivipumppu).

      Toisaalta vanhemmissa rivipumppukoneissa öljy voitelee myös pumppua, joten mitä tahansa rapaöljyä ei kannata niissäkään pyörittää.

    • 220D - OM604

      Muistaakseni Lucas on riskialtis heinäkuussa 1996 valmistettuihin autoihin saakka. Sen jälkeisiin on laitettu mm. kestävämmät tiivisteet.

      Vaikka Lucas-pumpuja onkin hajoillut, niin eivät ne läheskään kaikki kuitenkaan rikkoudu. Olisikin kiinnostava tietää montaako prosenttia ongelmat ovat tilastollisesti koskeneet.

      Varotoimenpiteenä olen vaihtanut diesel-suodattimen joka toisen öljynvaihdon yhteydessä ja koetan olla ajamatta tankkia liian vajaaksi ettei tankin pohjalta likaa tai jopa ilmaa ottaisi systeemiin.

      Käynyt mielessä kannattaisiko tankin kunnon puhdistus / huuhtelu teettää, vai onko ylivarotoimenpide. Tiedä vaikka joku saisi extrana tuolla työllä ilmavuotoja polttoainesysteemiin (?) kun lähtee paikkoja avaamaan ilman ehdotonta pakkoa.

      En myöskään etsi edullisimpia tankkauspaikkoja tai supermarkettien sellaisia. Edullisempi diesel riskeeraa tarkoittaa vähemmän ja huolaatuisempia voitelevia lisäaineita. Siksi pyrin tankaamaan vain suurten hyvämaineisten petrolifirmojen pumpuilta, vaikka siitä saa muutaman centin extraa maksaakin.

      Jonkun kerran olen käyttänyt suuttimien ja polttoainejärjestelmää puhdistavia ja voitelevia lisäineita ( Whyn's ).

      Edellisellä keralla huolestuin. Tankkauksen (en tosin muista miten tyhjä tankki oli) yhteydessä laitoin aineet sisään ja lähdin pitkälle matkalle, oli kuuma kesä. Noin 250-300km jälkeen pysähdyin kahvi-jalottelutauolle ja startatessani kone vaikutti kuin olisi menettänyt pytyn pari tai saanut reiän mäntään, kierrokset aaltoilivat, ontuivat, ravisti pahasti ja kierrokset eivät nousseet muistaakseni 1500-1700 korkeamalle. Huolestuin, että laittoiko puhdistusaine liat liikkeelle ja / tai rikkoiko pumpun tiivisteitä.

      Lopulta helteessä kylmän hien jälkeen kone suostui jälleen toimimaan ja menein muutaman kymenen kilometrin päässä oleelle merkkiliikkeen pajalle. Tekivät jonkin perustarkistuken mitään poikkeavaa löytämättä ja arvioivat puhdistusaineen vain laittaneen jotakin roskaa liikkeelle. Sittemin en ole vielä uskaltautunut uudestaan ko. tuotteita käyttämään polttoainejärjestelmässä. Tosin ei ole varmuutta mistä nuo oireet johtuivat.

    • 220D - OM604

      Tuossa edellä mainitut öljyt ja suodatin vaihdettu eräällä pajalla. On se kuitenkin iso prkle kun kunnon työtä ei saa edes pyytämällä vaikka siitä maksaa.

      Ajanvaraus 14:00 ja kuumalla koneella pihaan. Tunnin odotus ennen homman työn alle ottamista ja huomautuksesta huolimatta ilman koneen lämmitystä suoraan öljynvaihtoon.

      Työnjohtajalle mainitsin kahteen kertaan, että edellinen korjaamo ei edes pyynnöstä ollut vaihatanut suodattimeen kahta pienempää O-rengasta ja että nyt ne tulee laittaa ja suodatinbokaali puhdistaa kunnolla.

      Varmuudeksi menein hommaa varmistamaan. Nuori kaveri öljyimurilla ja kankaalla puhdisti suodatikotelon asialisesti, mutta nakkasi O-renkaat roskiin. En ole varma vaihtoiko kannentiivisteen sitä ennen vai ei, mutta työpöydällä yksi kannatiivisteen O-rengas lojui.

      Sitten huomautettuani asiasta etsi roskiksesta tiivisteet, puhdisti niitä ja alkoi niitä selin itseeni nähden laittamaan paikalleen. Nyt on epävarmaa vaihtoiko suodattimen kannentivisteen ja molemmat pienet vai ei. Ainakin toisen pienistä O-renkaista vaihtoi (lähinnä tapin kärkea olevan), koska vanha oli väriltään vihreä (ja aivan kova korppu kuin muovia) ja oli vaihtunut mustaan.

      Kustannuksia yhteensä 45€ vaihtotyöstä joista suodattimenvaihdon osuus juhlalliset 15€ sekä öljyt ja suodatin päälle.

      Hommasin 1/2 räikän, jatkeen ja 36mm hylsyn. Vain öljyimuri uupuu (mahdollisesti sähköinen 12V) ja seuraavan kerran teen öljynvaihdon itse, niin tietää miten homma on hoidettu.

      - ->

      DOT4

      Kävin merkkiliikkeen huollossa lasinpyyhkijän suuttimia, sekä taaimmaista rättiniveltä kyselemässä ja samalla tiedustelin mitä jarrunestettä MB käyttää. Vastaus oli, että kaikkiin autoihin DOT4 (eli Glykoli), ei mitään muuta versiota.

      Jos heillä vaihdon teettää niin kokonaiskustannus 130 eemeliä.

      Jäähdytysnesteeseen en saanut selkeää vastausta, mutta totesi sitä olevan heillä saatavilla maltillisella hinnalla.

    • 220D - OM604

      Jarrunesteistä. Ovatko kaikki eri merkin DOT4:t toisiaan vastaavia, eli ei ole öljyjen tapaan mahdollisia laatueroja?

      - ->

      Silikonipohjaista DOT5:sta ei kuitenkaan tule koskaan sekoittaa ja laittaa Glykolipohjaisiin DOT3 - DOT4 - DOT5.1 systeemeihin.

      Silikonipohjainen vaurioittaa jarrujärjestelmän tivisteet, jotka eivät ole sille suunnitellut ja joka voi olla jopa hengenvarallinen kun ja jos jarrut pettävät.

      - http://blog.fcpeuro.com/2014/03/14/publish-brake-fluid-types-and-maintenance/

      - http://forum.autoworld.com.my/index.php?showtopic=97886

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe