ENÄÄ

kirjoitetaan "enää", ilman loppuun tulevaa n-kirjainta.

Ei ole enään.

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jups. Se vain välillä lipsahtaa sinne. Mutta minulla on muitakin virheitä... X)

      • Niin minullakin, joskaan ei yhtä pahoja ja yhtä paljon.


    • Ehdotan, että otetaan käyttöön laki, jonka mukaan henkilöt, jotka jättävät omistusliitteet pois kirjakielisten pronominien kanssa, joutuvat vankilaan.

      "Minun auto." -Linnaa.
      "Sinun pyörä." -Linnaa.
      "Hänen silmät." -Linnaa.

      • Kurpizzahan on oppinut omistusliitteet tänä kesänä.


      • Uskallakkin ruveta uhkailemmaa! Muuten kirjoitan kaikki mun viestit tästä etteenpäin Oulun murteella! Hankalaa on uskoa, että sinäkkään vääntäisitt kaiken puhheen kirjakielellä.

        Yllättävän vaikeaa. Kuinka Ocean pystyy tuohon?!


      • nasse_seta kirjoitti:

        Kurpizzahan on oppinut omistusliitteet tänä kesänä.

        Onko netissä pakko kirjoittaa kirjakielellä?


      • nasse_seta kirjoitti:

        Kurpizzahan on oppinut omistusliitteet tänä kesänä.

        Olenkin ylpeä hänestä, luokkalaisistani en ole. Joku oli kirjoittanut novelliinsa: "katsoin hänen silmiin." Anteeksi mitä?


      • kurpizza kirjoitti:

        Uskallakkin ruveta uhkailemmaa! Muuten kirjoitan kaikki mun viestit tästä etteenpäin Oulun murteella! Hankalaa on uskoa, että sinäkkään vääntäisitt kaiken puhheen kirjakielellä.

        Yllättävän vaikeaa. Kuinka Ocean pystyy tuohon?!

        Itsepä yllytit; tästä lähtien puhun koulussa kirjakieltä aina, kun pystyn seuraavan viikon ajan!


      • kurpizza kirjoitti:

        Onko netissä pakko kirjoittaa kirjakielellä?

        Kirjakieli ja hyvä kieli eivät ole sama asia.


      • icepicked kirjoitti:

        Itsepä yllytit; tästä lähtien puhun koulussa kirjakieltä aina, kun pystyn seuraavan viikon ajan!

        Minä opettelen sitten ihan sinun mieleksesi keskustan paapatusta. Paljon paksumpaa murretta siellä kuin täällä _____________.

        Mut siinäpä puhut. Ei oo mun ongelma. Kavereitas käy sääliksi kylläkin.


      • icepicked kirjoitti:

        Itsepä yllytit; tästä lähtien puhun koulussa kirjakieltä aina, kun pystyn seuraavan viikon ajan!

        Senkin pöljät. Tämä keskustelu ei ole murteet vastaan kirjakieli-keskustelu.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Kirjakieli ja hyvä kieli eivät ole sama asia.

        Eikö hyvä kieli ole sitä, että sen ymmärtää, eikä hirveitä virheitä ole.

        Kirjakielessä taas pitää olla omistusliitteet ja pilkut oikealla paikalla.

        Jos kuulostan vihaiselta, se johtuu iskältä tulosta. Menen kohta potkimaan seinää.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Senkin pöljät. Tämä keskustelu ei ole murteet vastaan kirjakieli-keskustelu.

        No minä menen opettamaan heille kunnon kieltä. Puheensa kuulostaa suunnilleen tältä:

        -Oisko kumi, bre?
        -Tos, bre.
        -Kidi, bre, tsillaa, bre.
        -Matikkajuttui, bre.


      • kurpizza kirjoitti:

        Eikö hyvä kieli ole sitä, että sen ymmärtää, eikä hirveitä virheitä ole.

        Kirjakielessä taas pitää olla omistusliitteet ja pilkut oikealla paikalla.

        Jos kuulostan vihaiselta, se johtuu iskältä tulosta. Menen kohta potkimaan seinää.

        Jotakuinkin. Tietysti se, että mikä on hirveä virhe, on makuasia. Ymmärrettävyys ja selkeys ovat kyllä tärkeitä ominaisuuksia. Joskus näkee tekstejä, jotka ovat kieliopillisesti oikeinkin taidokkaita, mutta niistä ei silti saa mitään selvää.

        Miksi ette tule isänne kanssa toimeen?


      • icepicked kirjoitti:

        No minä menen opettamaan heille kunnon kieltä. Puheensa kuulostaa suunnilleen tältä:

        -Oisko kumi, bre?
        -Tos, bre.
        -Kidi, bre, tsillaa, bre.
        -Matikkajuttui, bre.

        Kelle heille, bre?


      • nasse_seta kirjoitti:

        Kelle heille, bre?

        Luokkatovereilleni, veljeni.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Jotakuinkin. Tietysti se, että mikä on hirveä virhe, on makuasia. Ymmärrettävyys ja selkeys ovat kyllä tärkeitä ominaisuuksia. Joskus näkee tekstejä, jotka ovat kieliopillisesti oikeinkin taidokkaita, mutta niistä ei silti saa mitään selvää.

        Miksi ette tule isänne kanssa toimeen?

        Hänen mielestään vika on aina muissa. Hän on sitä mieltä, että on jotenkin muita ylempänä. Nuorempana en edes kiinnittänyt huomiota, mutta sitten hän alkoi puhumaan siitä, että äitini on aivopessyt minua ja siskoani. Ja salaliittoja on joka paikassa. Kuluttaa päiväänsä Google Earthista ufojen hakemiseen.

        Olemme myöhemminkin riidelleet aiheesta, kuka nyt ei sanoisi vastaan, jos omaa äitiä väitetään lähes perusteetta raivohulluksi ja väkivaltaiseksi juopoksi (äiti ei ollut silloin juonut useaan vuoteen) joka on kaiken lisäksi salaliitossa kaikkien kanssa? Minä olen sitten taas harhainen, enkä erota totuutta ja tarua toisistaan, osittain siksi, että luen fantasia-kirjoja. (Kiinnostus fantasiaan on aika varmasti periytynyt iskältä...) Sitten olen mielisairas ja traumatisoitunut sekä maailman paskin isosisko. Tulen kuulemma katumaan 30 surkeaa siskona olemistani. Minä sanoin tekeväni itsemurhan siinä iässä...

        Siinä nyt jotakin. Yleensäkin riidat johtuu siitä, että iskä alkaa púhumaan omista käsityksistään, eikä hyväksy muuta mielipidettä...


      • icepicked kirjoitti:

        No minä menen opettamaan heille kunnon kieltä. Puheensa kuulostaa suunnilleen tältä:

        -Oisko kumi, bre?
        -Tos, bre.
        -Kidi, bre, tsillaa, bre.
        -Matikkajuttui, bre.

        Onko "bre" niinkuin "bro"? Mitä tsillaa meinaa tuossa lauseessa?

        Tuossa saisi itsekin miettiä jonkin aikaa... Ja oululaisia pilkataan, kun saatamme käyttää mä-sanaa.


      • kurpizza kirjoitti:

        Onko "bre" niinkuin "bro"? Mitä tsillaa meinaa tuossa lauseessa?

        Tuossa saisi itsekin miettiä jonkin aikaa... Ja oululaisia pilkataan, kun saatamme käyttää mä-sanaa.

        Tässä on käännös:

        -Saanko pyyhekumin, veljeni?
        -Tässä on sinulle pyyhekumi, veljeni.
        -Kiitos, veljeni, ota rennosti, veljeni.
        -Matikka-asioita, veljeni.


      • icepicked kirjoitti:

        Tässä on käännös:

        -Saanko pyyhekumin, veljeni?
        -Tässä on sinulle pyyhekumi, veljeni.
        -Kiitos, veljeni, ota rennosti, veljeni.
        -Matikka-asioita, veljeni.

        Kuulosti kommunistiselta...


      • kurpizza kirjoitti:

        Kuulosti kommunistiselta...

        Ehkä minä vain käännän sen kommunistisesti. Alkuperäinen versio kuulostaa tulevalta nuorisorikolliselta.


      • kurpizza
        icepicked kirjoitti:

        Ehkä minä vain käännän sen kommunistisesti. Alkuperäinen versio kuulostaa tulevalta nuorisorikolliselta.

        Minusta se kuulostaa... en minä tiedä. Lapselliselta.


      • kurpizza kirjoitti:

        Hänen mielestään vika on aina muissa. Hän on sitä mieltä, että on jotenkin muita ylempänä. Nuorempana en edes kiinnittänyt huomiota, mutta sitten hän alkoi puhumaan siitä, että äitini on aivopessyt minua ja siskoani. Ja salaliittoja on joka paikassa. Kuluttaa päiväänsä Google Earthista ufojen hakemiseen.

        Olemme myöhemminkin riidelleet aiheesta, kuka nyt ei sanoisi vastaan, jos omaa äitiä väitetään lähes perusteetta raivohulluksi ja väkivaltaiseksi juopoksi (äiti ei ollut silloin juonut useaan vuoteen) joka on kaiken lisäksi salaliitossa kaikkien kanssa? Minä olen sitten taas harhainen, enkä erota totuutta ja tarua toisistaan, osittain siksi, että luen fantasia-kirjoja. (Kiinnostus fantasiaan on aika varmasti periytynyt iskältä...) Sitten olen mielisairas ja traumatisoitunut sekä maailman paskin isosisko. Tulen kuulemma katumaan 30 surkeaa siskona olemistani. Minä sanoin tekeväni itsemurhan siinä iässä...

        Siinä nyt jotakin. Yleensäkin riidat johtuu siitä, että iskä alkaa púhumaan omista käsityksistään, eikä hyväksy muuta mielipidettä...

        Kamalaa! On raskasta, kun vanhemmat (vieläpä lasten kuullen) syyttelevät ja nimittelevät toisiaan, pahimmassa tapauksessa vaativat vielä puolen valitsemista.

        Kuulostaa siltä, että te käytätte aika kamalaa kieltä myös. Raivohullu, juoppo, aivopesu, mielisairas, maailman paskin... :(

        Harhainen-sana tarkoittaa oikeasti sitä, että henkilö on jotenkin psykoottinen ja hänen todellisuudentajunsa on hämärtynyt. Mielikuvitusmaailmassa elävä lapsi tai kirjoihin pakeneva teini ei ole mikään harhainen. Sinä et ole harhainen.

        :(


      • nasse_seta kirjoitti:

        Kamalaa! On raskasta, kun vanhemmat (vieläpä lasten kuullen) syyttelevät ja nimittelevät toisiaan, pahimmassa tapauksessa vaativat vielä puolen valitsemista.

        Kuulostaa siltä, että te käytätte aika kamalaa kieltä myös. Raivohullu, juoppo, aivopesu, mielisairas, maailman paskin... :(

        Harhainen-sana tarkoittaa oikeasti sitä, että henkilö on jotenkin psykoottinen ja hänen todellisuudentajunsa on hämärtynyt. Mielikuvitusmaailmassa elävä lapsi tai kirjoihin pakeneva teini ei ole mikään harhainen. Sinä et ole harhainen.

        :(

        No iskä ei ole käyttänyt kuin aivopesu-sanaa... Äiti luovutti "älä puhu toisesta pahaa" -säännön kanssa, kun iskä kertoi riidasta vain oman puolensa tai vastaavaa... Ehkä olen puolueellinen. Mutta äidin kanssa tulen sentään toimeen. Suurin haitta kai on siinä, että olen kuulemma herkempi suuttumaan iskältä tulon jälkeen ja ennen sinne menoa. En tiennyt sen näkyvän täälläkin, ennen kuin Lomatoyt lähetti viestin, jonka kysymys oli pääpiirteissään "Onko kaikki hyvin?" XD

        Voisi kivaa olla harhainen.


      • kurpizza kirjoitti:

        No iskä ei ole käyttänyt kuin aivopesu-sanaa... Äiti luovutti "älä puhu toisesta pahaa" -säännön kanssa, kun iskä kertoi riidasta vain oman puolensa tai vastaavaa... Ehkä olen puolueellinen. Mutta äidin kanssa tulen sentään toimeen. Suurin haitta kai on siinä, että olen kuulemma herkempi suuttumaan iskältä tulon jälkeen ja ennen sinne menoa. En tiennyt sen näkyvän täälläkin, ennen kuin Lomatoyt lähetti viestin, jonka kysymys oli pääpiirteissään "Onko kaikki hyvin?" XD

        Voisi kivaa olla harhainen.

        No en tiedä siitä harhaisuudesta. Tunteekin tarttuvat. Iloisten ja luottavaisten ihmisten seurassa tulee itsekin iloiseksi ja luottavaiseksi, jos taas näkee toisen epäilevän kaikkea, alkaa itsekin helpommin epäillä kaikkea.

        Olen kyllä tavannut ihmisiä, joille koko muu maailma on lähinnä uhka ja joka puolella vaanivat kaikenlaiset kusipäät suunnittelemassa jotain juuri minun pääni menoksi. Heidän seuransa on kieltämättä vähän raskasta.


      • Herra X
        icepicked kirjoitti:

        Itsepä yllytit; tästä lähtien puhun koulussa kirjakieltä aina, kun pystyn seuraavan viikon ajan!

        Kirjakieltä ei puhuta, sillä se on aina kirjoitettua. Voit sanoa puhuvasi yleiskielellä. Näin on minulle äidinkielen tunnilla opetettu.


      • ...
        icepicked kirjoitti:

        Tässä on käännös:

        -Saanko pyyhekumin, veljeni?
        -Tässä on sinulle pyyhekumi, veljeni.
        -Kiitos, veljeni, ota rennosti, veljeni.
        -Matikka-asioita, veljeni.

        Voisitko soittaa veljelleni, veljeni?


    • Gammalnazi alert!

      • Aivan niin, mussukka. Setäpä palstakiusaa sinua oikeinkirjoitukseesi puuttumalla, ellet ole ihmisiksi. Maistaa omaa lääkettäsi välillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe