KITOKSIA ELY-KESKUS

voihan kafka

Kun huononsit vielä enemmän Lappeenrannan kaupungin sisäistä lähiliikennettä. Kiitoksia kovasti,nyt esim.perjantaisin joudun melkein kaksi tuntia odottamaan Tiuruniemeen menevää bussia. Myös Joutsenolaisten mielestä tuntuu siltä että tämä joukkoliikenteen huonontuminen on kafkamainen juttu. Nykyisin Lampikankaan ja Honkalahden kautta menee vähän busseja. Enää Autolinjat ei aja kuin express vuoroja Imatran ja Lappeenrannan välillä. Nykyisin näitä Tiuruniemen vuoroja ajaa Joutsenon Auto ja Kuljetuspalvelu Oy. Aamulla Tiuruun kulkee enää vain yksi vuoro,en ymmärrrä mistä syystä myöhempi vuoro on jätetty pois. Sekin on vähän hölmösti suunniteltu että jokaisen vuoron reitit ovat jokseenkin erilaiset. Autolinjojen aikaan kaikki Tiuruniemen vuorot menivät Lampikankaan kautta. Mutta JAKP ei aina aja näissä vuoroissa Lampikankaan kautta. Sitä paitsi tämä liikennöitsijä pitää linjalla bussia,jossa ei ole varsinaisia stop-nappeja. Service-nappia voi käyttää pysäkkinappina mutta se pitää muistaa painaa takaisin,muuten se ei toimi jos valo jää palamaan siihen. Sellaiset bussit on tarkoitettu enemmän turistibusseiksi eikä linjaliikenteeseen.

13

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bussikuski maalta

      Ei kannata yksin ELYä syyttää bussiliikenteen lakkauttamisesta. Pääsyyllinen on ex-liikenneministeri Merja Kyllönen (kom) ja muutamat liikenneministeriön virkamiehet. Näiden edellämainittujen tahojen tekemien järjettömien linjausten ja päätösten vuoksi bussiliikenne tulee radikaalisti vähenemään kaikkialla lukuun ottamatta suurimpia kaupunkiseutuja. Syylliset piiloutuvat EU:n selän taakse, mutta todellisuudessa päätös oli kansallinen. Tämän lisäksi monena vuotena joukkoliikenteeseen budjetoidut rahat ovat pienentyneet lukuun ottamatta suurimpia kaupunkiseutuja ja rautateitä. Näiden käsittämättömien päätösten vuoksi lähivuosina tulette huomaamaan, että monista taajamistakaan ei enää pääse bussilla töihin, ei kouluun, ei terveyskeskukseen. Itse toimin kuljettajana maaseutuliikenteessä, joten tämä on hyvin tuttua. Työpaikka on turvattu aina 1-2 vuodeksi eteen päin. Sen jälkeen kaikki on sattuman varassa.

    • info9

      LAINMUUTOKSET TEHTIIN JO VEHVILÄISEN AIKANA (KES) SORRY

      • sivukylän keisari

        KYLLÄ SE OLI KYLLÖNEN, JOKA LÖI VIIMEISEN NIITIN MAASEUTUJEN LINJA-AUTOVUOROILLE (SORRY). VAKAVASTI PUHUEN SUURI ONGELMA ON SIINÄ, ETTÄ AINA MINISTERIN VAIHTUESSA LINJA VAIHTUU, MATKUSTAJAT JA LIIKENNÖIJÄT EIVÄT VOI LUOTTAA MINKÄÄNLAISEEN JATKUVUUTEEN. TARKOITUKSENA ON TODENNÄKÖISESTI TYHJENTÄÄ HAJA-ASUTUSALUEET VIIMEISISTÄKIN ASUKKAISTA. ENSIN LÄHTEE KAUPPA, KOULU, SITTEN VIIMEINENKIN BUSSIVUORO, SEN JÄLKEEN ASUKKAATKIN. KAIKKI TÄMÄ ON SITÄ PUNAVIHREÄÄ KESKITTÄMISPOLITIIKKAA. TÄLLÄ KERTAA UHREINA SATTUIVAT OLEMAAN VÄHÄVARAISET JOUKKOLIIKENTEEN KÄYTTÄJÄT, OPISKELIJAT JA ELÄKELÄISET. TOIVOTTAVASTI MUISTAVAT SEURAAVISSA VAALEISSA.


      • tietävä

        Päätös ettei markkinaehtoiselle liikenteelle makseta julkista tukea tehtiin Kyllösen aikana. Voi vaan miettiä mitkä tahot lobbasivat tätä.Tietysti ne joilla ei ollut mitään menetettävää ja saivat tehtyä kiusaa vanhoille bussiyrittäjille.


      • valopilkku
        tietävä kirjoitti:

        Päätös ettei markkinaehtoiselle liikenteelle makseta julkista tukea tehtiin Kyllösen aikana. Voi vaan miettiä mitkä tahot lobbasivat tätä.Tietysti ne joilla ei ollut mitään menetettävää ja saivat tehtyä kiusaa vanhoille bussiyrittäjille.

        Tämä on täysin totta, suurta ääntä asiasta pitivät muutamat vasemmisto-mieliset propagandistit. Yhteistä heille kaikille on erittäin kielteinen asenne linja-autoliikennettä kohtaan, junamyönteisyys ja voimakas vihervasemmistolainen lataus. Muutamia voin nimeltäkin mainita: Mikko Laaksonen, Sakari Kestinen, Jani Hyvärinen jne... Nämä propagandistit ilmeisesti ajattelevat, että maailma pelastuu, jos kaikki elämä maaseudulta pakotetaan loppumaan ja ihmiset muuttavat kiskojen vierelle slummeihin. Toivottavasti päättäjät näkevät tällaisen vihreän valheen läpi.


    • kyllis

      Juu kyllä Kyllönen onnistu kaatamaan linja-auto liikenteen maakunnista.

      • molli.merja

        Tämä tosin oli vain yksi Kyllösen synneistä. Sama ministeri aloitti projektin kaikkien autojen satelliittivalvonnasta "muka oikeudenmukaisen käyttömaksujärjestelmän luomiseksi", Kyllönen jatkoi vr:n monopolia vastoin eu: linjauksia. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, kaiken kaikkiaan huonoin liikenneministeri vuosikymmeniin. Kyllönen itsekin tajusi tämän ja poistui vähin äänin Brysselin suojatyöpaikalle..


    • Ari Kähärä

      Lappeenrannan kokoisen kaupungin joukkoliikenteen hoitaminen ei ole kiinni valtion panostuyksista, vaan selkeästi järjestelyistä, joilla joukkoliikennettä hoidetaan. Siihen vaikuttavat myös kaupungin suorittamat liikennejärjestelyt, jotka Lappeenrannassa on muotoutuneet jo niin erikoisiksi, ettei voi kuin ihmetellä. Nythän Lappeenrannsaa on halua viedä jopa taxitolpat pois sieltä, missä niitä eniten tarvitaan, eli mm. kauppatorin laidalta, Postin vierestä, ja paikoilta, joissa on sellaista käyttäjäkuntaa mm. vanhukset, liikuntarajoitteiset ja turistit, joille se lähin taxi olisi todellinen vaihtoehto liikkumiselle. Nyt halutaan viedä taxit johonkin em. alueiden luota ulottamattomiin luottaen siihen ajatteluun , että ula-yhteydet toimii kuten on tarvetta, vaikka näin ei ole. Se että esim. joutsenossa oleva taxi saadaan kauppatorin laitaan edellyttää vähintään 25 min toiminta-aikaa on jokseenkin älytön vaade, kun asiakas tahtoisi taxin heti. Itse bussiliikene on ajettu Lappeenrannassa jo niin alas, että yksityinen autoilu on lisääntynyt huomattavasti ja siten ruuhkauttaa jo muutoinkin sekalaista keskustaa ja se ympärillä toimivaa katuverkostoa. Vielä -90 luvulla joukkoliikenne ja bussiyhteydet toimi kuten piti, nyt on kuultavissa pelkkää negatiivista kommentointia.

      • Näin on

        Kyseessä on lähes kaiken joukkoliikenteen sosialisointi yhteiskunnan haltuun. Tämä toteutettiin kaupunginvaltuustojen päätöksillä.
        Maaseudun autoilta vietiin matkustajat kaupunkiin tullessa ja kaupunkiliikennettä tuetaan verovaroin sadoilla miljoonilla vuodessa.
        Linja-autoilijoiden katteet kilpailutettiin kuralle ja henkilöstölle luotiin epävarmuus.


      • puna-vihervamma

        Itse en tunne Lappeenrannan tapausta, mutta varmasti asiassa on vinha perä. Monissa muissakin kaupungeissa ja kuntakeskuksissa on radikaalisti huononnettubussiliikenteen toimintaedellytyksiä liikennesuunnittelun keinoin. Useasti on perustettu matkakeskuksia, jotka sijaitsevat eri paikassa kuin matkustajat haluaisivat. Kadut, risteykset ja muu liikenneympäristö on suunniteltu liian ahtaaksi tai jopa mahdottomaksi ajaa busseille (ahtaat kiertoliittymät, liian korkeat hidasteet ym..). Tällaisia ratkaisuja löytyy useimmin kaupungeista, missä liikenteestä vastaava suunnittelija on asennevammainen punavihreä. Hän haluaa hankaloittaa liikenettä, mutta ei huomaa, että samalla juhlapuheissa esillä oleva joukkoliikenne kärsii tästä eniten. Suurin liikennettä huonontava asia tosin on edellisissäkin viesteissä esille tullut liikenteen sosialisointi, jolloin kaupungeissa liikkuu muutama bussi voimakkaasti verovaroin tuettuna, mutta ympäröivän maaseudun liikenne näivetetään pois.


      • Todellisuudessa
        puna-vihervamma kirjoitti:

        Itse en tunne Lappeenrannan tapausta, mutta varmasti asiassa on vinha perä. Monissa muissakin kaupungeissa ja kuntakeskuksissa on radikaalisti huononnettubussiliikenteen toimintaedellytyksiä liikennesuunnittelun keinoin. Useasti on perustettu matkakeskuksia, jotka sijaitsevat eri paikassa kuin matkustajat haluaisivat. Kadut, risteykset ja muu liikenneympäristö on suunniteltu liian ahtaaksi tai jopa mahdottomaksi ajaa busseille (ahtaat kiertoliittymät, liian korkeat hidasteet ym..). Tällaisia ratkaisuja löytyy useimmin kaupungeista, missä liikenteestä vastaava suunnittelija on asennevammainen punavihreä. Hän haluaa hankaloittaa liikenettä, mutta ei huomaa, että samalla juhlapuheissa esillä oleva joukkoliikenne kärsii tästä eniten. Suurin liikennettä huonontava asia tosin on edellisissäkin viesteissä esille tullut liikenteen sosialisointi, jolloin kaupungeissa liikkuu muutama bussi voimakkaasti verovaroin tuettuna, mutta ympäröivän maaseudun liikenne näivetetään pois.

        Lappeenrannan jukkoliikeen (bussiliikenne) alkoi ontua heti kohta sen jälkeen, kun Savonlinjat osti ensin Jokisten veljesten Autolinjat ja sittemmin myös
        Saimaan osuus-auton. Tuon -90 luvun fuusioitumisen jäölkeen Lappeenranna joukkoliikenne on kokenut pelkästään megatiivista kehitystä, eikä siihen juuri parannusta ole tullut, vaikka viime Toukokuussa perustaksa sidottiin aikuisilta 3€ ja lapsilta 150 €. Matkustajamäärät eivät ole juurikaan lisääntyneet ja liikenteellisesti kaupunki on osaltaan huolehtinut, että linjat ja liikennöinti ylipäätään on tehty sellaisiksi ettei niissä ole järjen häivää olemassa. Vuoroja on vähän ja linjat sellaisia, ettei ne todellisuudessa palvele työmatkaliikennettä ilman ylimääräisiä temppuja saati, että jatkoyhteyksien suhteen olisi tehty asioiden vaatimia yhteyksiä ja sovellutuksia.


    • Ei linjaautoo

      Ei teidän maalaisten tarvitse minnekään päästä ja vielä muka linja-autolla! On aikoihin eletty! Kulkekaa polokupyörällä ja raktorilla siinä teille kulukua.

      • .........

        Niin ei katkera tarvii olla vaikka suljetulle ei olekkaan vakioa vuoroa... ...kaltaisesi ääliön olisi kannattanut jättää naistenklinikalle jo ennen 3.kuukautta raskauden aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe