Miten tunnistaa dieselkuskin?

diesel ei pärjää

Siltä tulee heti itku kun aletaan verrata samankokoisia bensa- ja dieselkoneita yhtä monella ahtimella.

Kuvittelevat että turbo on jotenkin dieselin yksinoikeus vaikka se on lisäviritys ihan samalla tavalla molemmilla polttoaineilla. Useimmissa dieseleissä on turbo vaan koska diesel on niin p*ska polttoaine että sillä jää jalkoihin liikenteessä ilman turboa. Bensalla taas pärjää ilmankin.

56

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiisselivoimaa

      Bensalla pestään pensseleitä...

      • hmh....

        Dieselmoottorit ovat ahdettuja lähes aina koska se parantaa moottorin hyötysuhdetta, mitä se ei tee bensakoneessa, joten bensoja ei vaikuta ahtaa.

        Ottomoottorin hyötysuhde taas on huono osakuormilla, eli ottomoottorin kannattaa olla vain juuri sen kokoinen kuin tarvitaan, ei yhtään isompi. Tämä varmasti selittää, minkä takia diesel on ainut vaihtoehto raskaissa ajoneuvoissa, joiden kuorma vaihtelee paljon olosuhteiden mukaan.

        Tämä on myös syy minkä takia bensaa ei kannata ahtaa. Jos sen ahtaa niin, että vääntöä on kuten dieselissä alhaalla ja huipputeho nousee samalla, myös kulutus pomppaa aika korkeaksi. Ratkaisu tähän on moottorin pienentäminen.


      • kannattaa ahtaa
        hmh.... kirjoitti:

        Dieselmoottorit ovat ahdettuja lähes aina koska se parantaa moottorin hyötysuhdetta, mitä se ei tee bensakoneessa, joten bensoja ei vaikuta ahtaa.

        Ottomoottorin hyötysuhde taas on huono osakuormilla, eli ottomoottorin kannattaa olla vain juuri sen kokoinen kuin tarvitaan, ei yhtään isompi. Tämä varmasti selittää, minkä takia diesel on ainut vaihtoehto raskaissa ajoneuvoissa, joiden kuorma vaihtelee paljon olosuhteiden mukaan.

        Tämä on myös syy minkä takia bensaa ei kannata ahtaa. Jos sen ahtaa niin, että vääntöä on kuten dieselissä alhaalla ja huipputeho nousee samalla, myös kulutus pomppaa aika korkeaksi. Ratkaisu tähän on moottorin pienentäminen.

        > Tämä on myös syy minkä takia bensaa ei kannata ahtaa. Jos sen ahtaa niin, että vääntöä on kuten dieselissä alhaalla ja huipputeho nousee samalla, myös kulutus pomppaa aika korkeaksi. Ratkaisu tähän on moottorin pienentäminen.

        Ei dieselitkään ole tunteettomia kuormitussuhteelle. Kyllä tämä näkyi ainakin takavuosina, kun autojen normikulutuksilla oli vielä jonkinlainen yhteys todellisuuteen. Sama auto kovasti eri tehoisilla dieselmoottorivaihtoehdoilla -> etenkin kaupunkilutus oli niillä tehopadoilla suurempi. Maantiellä tällaista eroa ei näe, kun isommatkin koneet pääsevät jo järkevälle toiminta-alueelle.

        Sattuneesta syystä tehdään pieniäkin dieseleitä & eri tehoversiota samasta padasta.

        Ja bensakoneissahan tämä tuorein kotkotus eli downsizing perustuu siihen, että ahtamalla saadaan 1,4 l pata korvaamaan ahtamaton 2,0 l pata. Lappu lattiassa kulutus on kyllä yhtä kova kuin 2,0 padalla - bensakoneessa ahtaminen ei tosiaan paranna hyötysuhdetta, joten kulutus menee suoraan sen mukaan, paljonko tehoa käytetään. Mutta. 1,4 l pata kuluttaa vähemmän tyhmäkäynnillä ja kylmäkäynnistyksissä (vähemmän massaa lämmitettävänä).

        Että jotta jos vain kulutus on tärkeää, kannattaa valita se 1,4 l vaparinuhapumppu. Mutta jos haetaan ominaisuuksiltaan miellyttävämpää vaihtoehtoa, niin ahdettu 1,4 on fiksumpi kuin 2,0 vapari.


      • hmh....
        kannattaa ahtaa kirjoitti:

        > Tämä on myös syy minkä takia bensaa ei kannata ahtaa. Jos sen ahtaa niin, että vääntöä on kuten dieselissä alhaalla ja huipputeho nousee samalla, myös kulutus pomppaa aika korkeaksi. Ratkaisu tähän on moottorin pienentäminen.

        Ei dieselitkään ole tunteettomia kuormitussuhteelle. Kyllä tämä näkyi ainakin takavuosina, kun autojen normikulutuksilla oli vielä jonkinlainen yhteys todellisuuteen. Sama auto kovasti eri tehoisilla dieselmoottorivaihtoehdoilla -> etenkin kaupunkilutus oli niillä tehopadoilla suurempi. Maantiellä tällaista eroa ei näe, kun isommatkin koneet pääsevät jo järkevälle toiminta-alueelle.

        Sattuneesta syystä tehdään pieniäkin dieseleitä & eri tehoversiota samasta padasta.

        Ja bensakoneissahan tämä tuorein kotkotus eli downsizing perustuu siihen, että ahtamalla saadaan 1,4 l pata korvaamaan ahtamaton 2,0 l pata. Lappu lattiassa kulutus on kyllä yhtä kova kuin 2,0 padalla - bensakoneessa ahtaminen ei tosiaan paranna hyötysuhdetta, joten kulutus menee suoraan sen mukaan, paljonko tehoa käytetään. Mutta. 1,4 l pata kuluttaa vähemmän tyhmäkäynnillä ja kylmäkäynnistyksissä (vähemmän massaa lämmitettävänä).

        Että jotta jos vain kulutus on tärkeää, kannattaa valita se 1,4 l vaparinuhapumppu. Mutta jos haetaan ominaisuuksiltaan miellyttävämpää vaihtoehtoa, niin ahdettu 1,4 on fiksumpi kuin 2,0 vapari.

        Kyllä kulutus nousee dieselissäkin, mutta dieselin hyötysuhde ei huonone osakuormilla kuten bensan.


      • tyhjästä päästä
        hmh.... kirjoitti:

        Kyllä kulutus nousee dieselissäkin, mutta dieselin hyötysuhde ei huonone osakuormilla kuten bensan.

        Ei järki päätä pakota nokipäällä.

        Jos nokivasaran hyötysuhde on aina tapissa, niin eikö sitten kannattaisi kaikkiin autoihin laittaa 300 hv pata, oli tarvetta tai ei? Siis miksi tehdään pienempitehoisia lainkaan ja miksi ihmeessä valmistajat ovat ampuneet itseään jalkaan ilmoittamalla tehopadoille suurempia kaupunkikulutuksia? Kun kerran se kulutus on täysin vakio moottorin koosta riippumatta!


    • Nokivasara

      Joo tietty jää jalkoihin jos on kisoissa. Te kisamiehet - teillä kuuluukin olla bensavehkeet, ettei kukaan yritä tulla nöyryyttämään.

      Meikäläiselle "nokivasara" on pelkkä työkalu kun pitää päästä pisteestä "a" pisteeseen "b" Toisaalta pidän väkevästä "kuminauhmaisesta" väännöstä ja matalasta hurinasta, en niinkään "räjähtävästä " lähdöstä.

      Ja joo, huoltsikalla lippispäisten bensakonemiesten naama menee AINA virneeseen, kun joudun lataamaan 50e automaattiin jotta saan tankin täyteen paskapolttoainetta jolla köröttelen seuraavat 800km, eli seuraavat 3 päivän ajot, itse he tankkaavat kympillä ja taas bensakonemiehen matka jatkuu.

      Ei oo reilua - ei.

      • ^^^^^^^^

        Ahatamattomassa dieselmoottorissa on paljon heikompi vääntö, kuin samankokoisessa ahtamattomassa bensamoottorissa.


      • AutoHistoriaa
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Ahatamattomassa dieselmoottorissa on paljon heikompi vääntö, kuin samankokoisessa ahtamattomassa bensamoottorissa.

        Ei kait ahtamattomia dieselkoneita enää edes käytetä? Eikä varmaan koivn paljoa bensakoneitakaan.


      • niinkö.
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Ahatamattomassa dieselmoottorissa on paljon heikompi vääntö, kuin samankokoisessa ahtamattomassa bensamoottorissa.

        Ei pidä paikkaansa, koska ahtaminen on vain yksi pieni osa asioista jotka vaikuttavat vääntömomenttiin.

        Vääntöön vaikuttaa monet asiat, iskun pituus, iskutilavuus, jne. Lisäksi vertailussa pitää ottaa huomioon käytetty polttoainemäärä ja hyötysuhde.

        Teho on vääntö x kierrosluku x 2 pii/rad.

        Eli, mitä korkeampi kierrosluku samalla vääntömomentilla, sitä enempi on tehoa.

        Vääntö sekä teho ovat toistensa hyvin läheisiä sukulaisia. Jos ei ole vääntöä, ei voi olla tehoakaan ja päinvastoin.

        Tuota vertailua on käytännössä erittäin vaikeaa tehdä, koska moottori on niin monen asian summa. Objektiivisesti tuota on vaikea verrata jopa saman polttoainetyypin moottoreiden kesken.

        Eli pitäisi tarkemmin määritellä, mitä tarkoitetaan väännöllä. Millä kierrosluvulla? jne. Vaiko vain huippuarvo? Huippuarvo on monessa käytännön käytössä hyödytön.

        Esimerkiksi kuorma-auton moottori, vaikka nimellisteho on sama kuin tehokkaan ralliauton moottorin, ei ralliauton koneesta silti ole työkoneeksi koska se on kierroskone, eikä sitä voi ajaa käytännöllisillä kierroksilla samassa autossa, samoilla välityksillä.


      • ^^^^^^^^
        niinkö. kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, koska ahtaminen on vain yksi pieni osa asioista jotka vaikuttavat vääntömomenttiin.

        Vääntöön vaikuttaa monet asiat, iskun pituus, iskutilavuus, jne. Lisäksi vertailussa pitää ottaa huomioon käytetty polttoainemäärä ja hyötysuhde.

        Teho on vääntö x kierrosluku x 2 pii/rad.

        Eli, mitä korkeampi kierrosluku samalla vääntömomentilla, sitä enempi on tehoa.

        Vääntö sekä teho ovat toistensa hyvin läheisiä sukulaisia. Jos ei ole vääntöä, ei voi olla tehoakaan ja päinvastoin.

        Tuota vertailua on käytännössä erittäin vaikeaa tehdä, koska moottori on niin monen asian summa. Objektiivisesti tuota on vaikea verrata jopa saman polttoainetyypin moottoreiden kesken.

        Eli pitäisi tarkemmin määritellä, mitä tarkoitetaan väännöllä. Millä kierrosluvulla? jne. Vaiko vain huippuarvo? Huippuarvo on monessa käytännön käytössä hyödytön.

        Esimerkiksi kuorma-auton moottori, vaikka nimellisteho on sama kuin tehokkaan ralliauton moottorin, ei ralliauton koneesta silti ole työkoneeksi koska se on kierroskone, eikä sitä voi ajaa käytännöllisillä kierroksilla samassa autossa, samoilla välityksillä.

        Kyllä se pitää paikkansa.
        Myöskään ei ole mitään tarvetta huomioida iskun pituutta, hyötysuhdetta tai polttoainemäärää.

        Kyse on vain siitä, että ahtamattomassa dieselissä on heikompi (maksimi)vääntö kuin samankokoisessa ahtamattomassa bensakoneessa.

        Tämän toin esille siksi, koska jostain merkillisestä syystä jauhetaan samaa kutinsa pitämätöntä mantraa dieselin hyvästä väännöstä.


      • Autoilija A
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kyllä se pitää paikkansa.
        Myöskään ei ole mitään tarvetta huomioida iskun pituutta, hyötysuhdetta tai polttoainemäärää.

        Kyse on vain siitä, että ahtamattomassa dieselissä on heikompi (maksimi)vääntö kuin samankokoisessa ahtamattomassa bensakoneessa.

        Tämän toin esille siksi, koska jostain merkillisestä syystä jauhetaan samaa kutinsa pitämätöntä mantraa dieselin hyvästä väännöstä.

        No, ahdetuissa dieseleissä on yleensä hyvä vääntö. Niin varmaan bensassakin. Sellaisesta (nykyisin) teoreettisesta moottorista kuin ahatamon diesel, ei kannata paljoa keskustella.

        Minulla on käytössä 580Nm kierrosalueella 1750 - 2250, automaatti piilottaa kierrosluvut ja tehoa on riittävästi kaiken aikaa.

        En väitä, että diesel olisi bensaa parempi. Käytännössä kulutus on kaupunkiajossa merkittävästi pienempi, ihan kokemukseni mukaan.

        Tuollainen diesel on 90/90, eli 90% siitä polttoaineen kulutuksesta mitä toivot (voisi olla 10% pienempi) ja 90% siitä suorituskyvystä mitä toivot (voisi olla 10% parempi suorituskyky). Siis varsin hyvä kompromissi.


      • hitauden kompensoint
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kyllä se pitää paikkansa.
        Myöskään ei ole mitään tarvetta huomioida iskun pituutta, hyötysuhdetta tai polttoainemäärää.

        Kyse on vain siitä, että ahtamattomassa dieselissä on heikompi (maksimi)vääntö kuin samankokoisessa ahtamattomassa bensakoneessa.

        Tämän toin esille siksi, koska jostain merkillisestä syystä jauhetaan samaa kutinsa pitämätöntä mantraa dieselin hyvästä väännöstä.

        > Tämän toin esille siksi, koska jostain merkillisestä syystä jauhetaan samaa kutinsa pitämätöntä mantraa dieselin hyvästä väännöstä.

        Sama pätee kyllä ahdettuihinkin. Hehkutetaan jotain 320 Nm vääntöjä eli alla on suht normaali 2,0 l turbottu pata. Ja yritetään esittää, että tämä on huimasti parempi kuin 1,4 l bensaturbon 250 Nm.

        Eli diesel 320/2,0 = 160 Nm/l ja bensa 250/1,4 = 179 Nm/l. Huppista!

        Se nkivasaroiden parempi vääntö tulee siis vain ja ainoastaan suuremmasta iskutilavuudesta. Joka tarvitaan, kun dieselit ovat hidaskäyntisempiä. Se kierrosnopeus x vääntö juu nou.

        Eli jos pitää saada vaikka se sama 140 hv mitä 1,4 l bensaturbosta tiristetään (100 hv/l), pitää dieseliin laittaa puolet lisää iskutilavuutta. Siis 2,0 l = 70 hv/l.


    • -Mekaanikko-

      Pyydä huomenna äikkäopelta tukiopetusta. Ajatustenvirran tuottaminen tekstimuotoon ei nyt ole oikein onnistunut. Ja teknisen työn opettajalta kannattaa kysyä mitä hyötysuhde tarkoittaa.

    • sottainen diiseli

      Dieselkuskin tunnistaa siitä kun käsistä, takin sekä paidan hihasta, housujen lahkeista sekä kengistä haisee härski naftan haju. Diiselin polttoaineluukun löytää kuraisenkin auton kyljestä kun luukun alla on aina valumajälkiä...

      • Rudolf D

        Eipä sinun 2-tahti ruusuilta tuoksu.


    • ---

      köyhillä ei ole varaa maksaa dieselveroa

      • rsghrrrs

        köyhillä ei ole varaa maksaa bensan kalliimpaa litrahintaa ja korkeampaa kulutusta, sen takia köyhät ajaa dieselillä

        esim USA:ssa missä bensa on halpaa ei juurikaan ajeta dieselillä, tämä todistaa että rahanpuute on syy dieselillä ajamiseen, euroopassa bensa on huomattavasti kalliimpaa joten moni joutuu ajamaan dieselillä


      • Account manager
        rsghrrrs kirjoitti:

        köyhillä ei ole varaa maksaa bensan kalliimpaa litrahintaa ja korkeampaa kulutusta, sen takia köyhät ajaa dieselillä

        esim USA:ssa missä bensa on halpaa ei juurikaan ajeta dieselillä, tämä todistaa että rahanpuute on syy dieselillä ajamiseen, euroopassa bensa on huomattavasti kalliimpaa joten moni joutuu ajamaan dieselillä

        Taidat olla tyhmä. Ainakaan sinulla ei ole mitään käsitystä taloudesta. Selitä miksi pitäisi maksaa korkeampaa litrahintaa polttoaineesta jonka kulutus on korkeampi? Ei ole rikas se joka maksaa enemmän, vaan se jonka talous on järkevää.

        Esimerkkisi USA:n ja euroopan välillä todistaa osaamisesi taloudesta. Ihan vain neuvona: Ei kannata hakeutua töihin rahoitusalalle.


    • sdgsgae

      "Selitä miksi pitäisi maksaa korkeampaa litrahintaa polttoaineesta jonka kulutus on korkeampi?"

      Ehkä sen takia että sitä verotetaan enemmän??? Vai tietääkö account manager edes mikä polttoainevero on?

      Jos bensa olis suomessa halvempaa ja bensakoneet kuluttais vähemmän niin köyhilläkin olisi varaa ajaa bensalla. Nyt joutuvat ajamaan dieselillä koska siinä säästyy rahaa että saa voita leivän päälle.

      • Account manager

        Olet todella tyhmä kun et ymmärrä retorista kysymystä. Alat sössöttämään verosta.

        "Jos bensa olis suomessa halvempaa ja bensakoneet kuluttais vähemmän niin köyhilläkin olisi varaa ajaa bensalla.". Juu, jos tätillä olisi munat, se olisi setä.


    • diesel jättää...

      Diesel jättää vastaavan bensaversion 6-0 arjen ajossa taakseen. Vääntöä on muikeasti ja se tuntuukin paljon hurmaannuttavalta. Esimerkiksi BMW 320i ja 320d-verrattuna diesel vie voiton kepeästi, sen verran raketti se on arjessa bensatuhnuun verraten. Ja kulutus pysyy pienenä. Siksi Saksassakin dieselit pitävät yllä suurimpia matkanopeuksia, bensakoneilla hissutellaan pitkät matkat hitaammin.

      • 46436436

        Et varmasti ole ajanut uutta 320i mallia joka on ahdettu kun tuollaisia höpiset. Bensaversiossa huippuvääntö on huomattavasti isommalla kierrosalueella ja se alkaa huomattavasti pienemmillä kierroksilla kuin dieselissä. Tämä näky mm Bensan paremmassa kiihtyvyydessä vaikka bemarilla sattuvatkin olemaan samantehoisia koska dieselissä on suurempi viritysaste: 0-100: bensa 7,3 vs diesel 7,5 . Eli taitaa asiat olla päinvastoin kuin väität.

        Bensa Diesel
        270Nm / 1.250-4.500 380Nm / 1.750-2.750


      • AutoHistoriaa
        46436436 kirjoitti:

        Et varmasti ole ajanut uutta 320i mallia joka on ahdettu kun tuollaisia höpiset. Bensaversiossa huippuvääntö on huomattavasti isommalla kierrosalueella ja se alkaa huomattavasti pienemmillä kierroksilla kuin dieselissä. Tämä näky mm Bensan paremmassa kiihtyvyydessä vaikka bemarilla sattuvatkin olemaan samantehoisia koska dieselissä on suurempi viritysaste: 0-100: bensa 7,3 vs diesel 7,5 . Eli taitaa asiat olla päinvastoin kuin väität.

        Bensa Diesel
        270Nm / 1.250-4.500 380Nm / 1.750-2.750

        Arkiajossa diesel on mukavampi ajella kuin bensakone. Näin siitä huolimatta, vaikka bensa kiihtyisi revittämällä nopeammin.

        Tietysti jos arvostaa manuaalilootaa ja kierroksien murinaa niin mikä siinä, vie vain sillä ajolla polttoainetta aika reippaasti verrattuna rauhalliseen ajoon = arkiajoon,


      • traktorit pellolle
        AutoHistoriaa kirjoitti:

        Arkiajossa diesel on mukavampi ajella kuin bensakone. Näin siitä huolimatta, vaikka bensa kiihtyisi revittämällä nopeammin.

        Tietysti jos arvostaa manuaalilootaa ja kierroksien murinaa niin mikä siinä, vie vain sillä ajolla polttoainetta aika reippaasti verrattuna rauhalliseen ajoon = arkiajoon,

        Missään ajossa diesel ei ole bensakonetta mukavampi ajella.
        Diesel on pienen kierrosalueensa vuoksi todella tökkö ajettavaksi.
        Diesel kolisee ja savuttaa.

        Ainoa syy ajaa dieselillä on persaukisuus!


      • Prööt
        traktorit pellolle kirjoitti:

        Missään ajossa diesel ei ole bensakonetta mukavampi ajella.
        Diesel on pienen kierrosalueensa vuoksi todella tökkö ajettavaksi.
        Diesel kolisee ja savuttaa.

        Ainoa syy ajaa dieselillä on persaukisuus!

        Diesel on kyllä parhaimmillaan automaatin kanssa, mutta kannattaa varmaankin sinun myös käydä kokeilemassa.


      • traktorit pellolle
        Prööt kirjoitti:

        Diesel on kyllä parhaimmillaan automaatin kanssa, mutta kannattaa varmaankin sinun myös käydä kokeilemassa.

        Minulla on ajokokemusta diesel automaatti yhdistelmistä noin 400 000km:n ajalta.
        Automaatin kanssa dieselin pieni kierrosalue ei ole niin häiritsevä, mutta dieselille ominaista kolinaa ja savutusta se ei siltikään poista.

        Bensamoottori automaatti on huomattavasti mukavampi yhdistelmä, sellaisia löytyy tälläkin hetkellä pihastani.

        Ainoa syy ajaa dieselillä on persaukisuus (noita minulla olleita ei saanut bensamoottorilla, siksi ne oli dieseleitä).


      • auki perseinen
        traktorit pellolle kirjoitti:

        Minulla on ajokokemusta diesel automaatti yhdistelmistä noin 400 000km:n ajalta.
        Automaatin kanssa dieselin pieni kierrosalue ei ole niin häiritsevä, mutta dieselille ominaista kolinaa ja savutusta se ei siltikään poista.

        Bensamoottori automaatti on huomattavasti mukavampi yhdistelmä, sellaisia löytyy tälläkin hetkellä pihastani.

        Ainoa syy ajaa dieselillä on persaukisuus (noita minulla olleita ei saanut bensamoottorilla, siksi ne oli dieseleitä).

        Diesel on hyvä vetoautoon, isompaan autoon taikka lava-autoon/maasturiin. Kapea kierrosalue ei ole mikään ongelma, sillä koska dieselissä on yleensä parempi vääntömomentti, voi siinä olla myös pidemmin ja väljemmin välitetty laatikko, eli normaaliajossa ei joudu vaihtamaan sen enempää kuin bensallakaan ajaessa.

        Henkilöautossa, jolla ei kuljeteta muuta kuin ihmisiä, bensakone on ihan toimiva. Moneen muuhun asiaan se ei sovi, huonon polttoainetaloutensa vuoksi.

        Persaukisuuden kanssa tällä on aika vähän tekemistä. Ihminen voi olla myös ympäristötietoinen. Toki jos tykkää laittaa enemmän rahaa menoveteen sen takia ettei kuulu pientä ääntä, saa minun puolesta niin tehdä. Itse pidän dieselmootorin raksutuksesta, varsinkin isomman sellaisen.


      • traktorit pellolle
        auki perseinen kirjoitti:

        Diesel on hyvä vetoautoon, isompaan autoon taikka lava-autoon/maasturiin. Kapea kierrosalue ei ole mikään ongelma, sillä koska dieselissä on yleensä parempi vääntömomentti, voi siinä olla myös pidemmin ja väljemmin välitetty laatikko, eli normaaliajossa ei joudu vaihtamaan sen enempää kuin bensallakaan ajaessa.

        Henkilöautossa, jolla ei kuljeteta muuta kuin ihmisiä, bensakone on ihan toimiva. Moneen muuhun asiaan se ei sovi, huonon polttoainetaloutensa vuoksi.

        Persaukisuuden kanssa tällä on aika vähän tekemistä. Ihminen voi olla myös ympäristötietoinen. Toki jos tykkää laittaa enemmän rahaa menoveteen sen takia ettei kuulu pientä ääntä, saa minun puolesta niin tehdä. Itse pidän dieselmootorin raksutuksesta, varsinkin isomman sellaisen.

        Diesel on välttävä isommissa autoissa. Nuo omat diesel autoni oli Chevy Vaneja 6,5td koneella ja yksi Dodge Ram 5,9 Cummins td.
        Tällä hetkellä yksi autoistani on melko lailla samantapainen auto, nelivetoinen kuorma-autoksi rekisteröity maasturi, mutta bensamoottorinen.
        Nuo kaikki on luonnollisesti olleet automaattivaihteistolla varustettuja.

        Millähän tavalla "ympäristötietoisuus" vaikutta tuohon autovalintaan?


      • Autoilija A
        traktorit pellolle kirjoitti:

        Diesel on välttävä isommissa autoissa. Nuo omat diesel autoni oli Chevy Vaneja 6,5td koneella ja yksi Dodge Ram 5,9 Cummins td.
        Tällä hetkellä yksi autoistani on melko lailla samantapainen auto, nelivetoinen kuorma-autoksi rekisteröity maasturi, mutta bensamoottorinen.
        Nuo kaikki on luonnollisesti olleet automaattivaihteistolla varustettuja.

        Millähän tavalla "ympäristötietoisuus" vaikutta tuohon autovalintaan?

        Ai sinulla ei olekkaan ollut oikeaa diesel-henkilöaiutoa. On turhaa kirjoitella dieselin huonoista puolista, jos kokemus perustuu johonkin jenkki-ritsaan.

        Ajeleppa hetken aikaa vaikka E-Mercedeksen, 5-Bemarin tai 6-Audin uudehkolla 3-litraisella dieselillä niin saattaa "traktorikuskinkin" mielipide muuttua. Ei kuulu dieselin kolinaa, ei haise ja kulkee kuin unelma.

        Traktorit kuten tuo Chevy kuuluvat aivan eri luokkaan. Ymmärrän hyvion mielipiteesi, jos kokemuksesi dieselistä perustuu noihin jenkkeihin.


      • trakotrit pellolle
        Autoilija A kirjoitti:

        Ai sinulla ei olekkaan ollut oikeaa diesel-henkilöaiutoa. On turhaa kirjoitella dieselin huonoista puolista, jos kokemus perustuu johonkin jenkki-ritsaan.

        Ajeleppa hetken aikaa vaikka E-Mercedeksen, 5-Bemarin tai 6-Audin uudehkolla 3-litraisella dieselillä niin saattaa "traktorikuskinkin" mielipide muuttua. Ei kuulu dieselin kolinaa, ei haise ja kulkee kuin unelma.

        Traktorit kuten tuo Chevy kuuluvat aivan eri luokkaan. Ymmärrän hyvion mielipiteesi, jos kokemuksesi dieselistä perustuu noihin jenkkeihin.

        No on minulla ollut 2005 mallin cdi-moottorinen mersukin, mutta sitä en viitsinyt edes mainita, kun se oli kaikkein huonoin auto, mitä minulla on koskaan ollut.
        Tehoton, kylmä ja meluisa.
        Siihen mersuun nähden, nuo amerikkalaiset, etenkin Chevy Vanit olivat oikeita luksus unelma autoja.
        Niin ja se mersu on ainoa, jonka olen ostanut uutena, nuo Vanit ja Ramin ostin käytettyinä.

        Ihan uteliaisuudesta kysyn, kuinka paljon sinulla on OMAA kokemusta amerikkalaisista autoista? Minulla on kokemusta myös saksalaisista (ikävä kyllä), joten löytyy sentään vertailupohjaa.


      • Autoilija A
        trakotrit pellolle kirjoitti:

        No on minulla ollut 2005 mallin cdi-moottorinen mersukin, mutta sitä en viitsinyt edes mainita, kun se oli kaikkein huonoin auto, mitä minulla on koskaan ollut.
        Tehoton, kylmä ja meluisa.
        Siihen mersuun nähden, nuo amerikkalaiset, etenkin Chevy Vanit olivat oikeita luksus unelma autoja.
        Niin ja se mersu on ainoa, jonka olen ostanut uutena, nuo Vanit ja Ramin ostin käytettyinä.

        Ihan uteliaisuudesta kysyn, kuinka paljon sinulla on OMAA kokemusta amerikkalaisista autoista? Minulla on kokemusta myös saksalaisista (ikävä kyllä), joten löytyy sentään vertailupohjaa.

        Siis uudehkolla tarkoittaa viimeistä korimallia.
        Ja 3-litarinene ei ole sama kuin "joku cdi moottorinen".

        Chevyn vani ei ole henkilöauto, paremminkin kuorma-auto.

        Minulla on ameriikan ritsoista ihan riittävästi kokemusta, ihan siellä ameriikassa ajettuna. Lincoln Town Car on esimerkiksi todellinen vuovirimpula. Tuollaisiin vaneihin taas en vapaaehtoisesti jalallani astu.

        On aivan naurettavaa haukkua dieseliä vedoten johonkin jenkkipakun huonouteen.


      • traktorit pellolle
        Autoilija A kirjoitti:

        Siis uudehkolla tarkoittaa viimeistä korimallia.
        Ja 3-litarinene ei ole sama kuin "joku cdi moottorinen".

        Chevyn vani ei ole henkilöauto, paremminkin kuorma-auto.

        Minulla on ameriikan ritsoista ihan riittävästi kokemusta, ihan siellä ameriikassa ajettuna. Lincoln Town Car on esimerkiksi todellinen vuovirimpula. Tuollaisiin vaneihin taas en vapaaehtoisesti jalallani astu.

        On aivan naurettavaa haukkua dieseliä vedoten johonkin jenkkipakun huonouteen.

        Chevy Vaneja on myös henkilöautoina. Ja sitä mersunritsaa en siksi maininnut, kun se ei ollut edes automaattivaihteinen, vaan manuaali, kuten noi saksalaiset tekeleet yleensäkin on.

        Ai etä ihan yhdellä amerikkalaisella autolla olet ajanut ja siitä muodostat käsityksesi amerikkalaisista autoista:))

        Minä nyt kuitenkin olen ajanut amerikkalaisilla autoilla lähes miljoona kilomeriä ja saksalaisillakin useamman satatuhatta kilomeriä.

        Ehdotomasti suurin osa ajetuista kilometreistä on bensa-autoilla ajoa, mutta myös molempien dieseleillä olen melko paljon ajanut.

        Minulla ei ole enää mitään syytä vapaaehtoisesti kiusata itseäni, ajamalla jotain kolisevaa, jyrisevää ja pahanhajuista dieseliä.
        Onneksi voin itse valita autoni ja siksi ajan hyvävääntöistä, kohtuullisen tehokasta bensa-autoa.


      • Autoilija A
        traktorit pellolle kirjoitti:

        Chevy Vaneja on myös henkilöautoina. Ja sitä mersunritsaa en siksi maininnut, kun se ei ollut edes automaattivaihteinen, vaan manuaali, kuten noi saksalaiset tekeleet yleensäkin on.

        Ai etä ihan yhdellä amerikkalaisella autolla olet ajanut ja siitä muodostat käsityksesi amerikkalaisista autoista:))

        Minä nyt kuitenkin olen ajanut amerikkalaisilla autoilla lähes miljoona kilomeriä ja saksalaisillakin useamman satatuhatta kilomeriä.

        Ehdotomasti suurin osa ajetuista kilometreistä on bensa-autoilla ajoa, mutta myös molempien dieseleillä olen melko paljon ajanut.

        Minulla ei ole enää mitään syytä vapaaehtoisesti kiusata itseäni, ajamalla jotain kolisevaa, jyrisevää ja pahanhajuista dieseliä.
        Onneksi voin itse valita autoni ja siksi ajan hyvävääntöistä, kohtuullisen tehokasta bensa-autoa.

        ei kai kukaan enää osta manuaalivaihteista autoa, esimerkiksi 5-bemareista vain joka kolmaskymmenes on manuaali.
        Se niistä Saksan manuaaleista.
        Tule jo tälle vuosikymmenelle, automaatti ja diesel on päivän valinta.

        Jos kuvittelet ettei minulla ole bensa-autoista kokemusta, erehdyt pahasti. Yli 40 vuoden aikana olen ajanut bensakoneilla varmaankin pitkälle yli puoli miljoonaa kilometria, hieman vähemmän dieseleillä. Viimeinen vuosikymmen liki yksinomaan dieselillä. Jenkkejä on ollut, ne ovat jääneet pahasti jälkeen ajamisen laadussa ja moottoritekniikassa.

        Ei ole kovin mielekästä ensin maksaa bensa-autosta enemmän kuin vastaavasta dieselistä, ja sitten sen käytöstä vielä enemmän lisää. Ajomukavuus 3-litraisella ja noin 300-hevosvoimaisella dieselillä automaattilaatikolla on todella hyvä.

        Muutoin minulle on aivan sama millä muut ajavat, he maksavat autoilunsa kuten minäkin. Palturin kirjoittamiseen sen sijaan saatan puuttua.


      • traktorit pellolle
        Autoilija A kirjoitti:

        ei kai kukaan enää osta manuaalivaihteista autoa, esimerkiksi 5-bemareista vain joka kolmaskymmenes on manuaali.
        Se niistä Saksan manuaaleista.
        Tule jo tälle vuosikymmenelle, automaatti ja diesel on päivän valinta.

        Jos kuvittelet ettei minulla ole bensa-autoista kokemusta, erehdyt pahasti. Yli 40 vuoden aikana olen ajanut bensakoneilla varmaankin pitkälle yli puoli miljoonaa kilometria, hieman vähemmän dieseleillä. Viimeinen vuosikymmen liki yksinomaan dieselillä. Jenkkejä on ollut, ne ovat jääneet pahasti jälkeen ajamisen laadussa ja moottoritekniikassa.

        Ei ole kovin mielekästä ensin maksaa bensa-autosta enemmän kuin vastaavasta dieselistä, ja sitten sen käytöstä vielä enemmän lisää. Ajomukavuus 3-litraisella ja noin 300-hevosvoimaisella dieselillä automaattilaatikolla on todella hyvä.

        Muutoin minulle on aivan sama millä muut ajavat, he maksavat autoilunsa kuten minäkin. Palturin kirjoittamiseen sen sijaan saatan puuttua.

        Kerropas esimerkki siitä, millä tavalla amerikkalaiset on moottoritekniikassa jääneet jälkeen?

        Ja samaten voisit kertoa, mitenkä mitattuna ajamisen laadussa, amerikkalaiset on jääneet jälkeen?
        Ja mistä jenkeistä sinulla nyt sitten niitä kokemuksia?

        Jos sinä tykkäät ajaa jyrisevällä ja kolisevalla dieselillä, niin se on sinun asiasi.
        Minun ei tarvitse sellaisella ajaa, koska ajan mieluummin 300hv bensa-autolla ja automaatilla.


      • Autoilija A
        traktorit pellolle kirjoitti:

        Kerropas esimerkki siitä, millä tavalla amerikkalaiset on moottoritekniikassa jääneet jälkeen?

        Ja samaten voisit kertoa, mitenkä mitattuna ajamisen laadussa, amerikkalaiset on jääneet jälkeen?
        Ja mistä jenkeistä sinulla nyt sitten niitä kokemuksia?

        Jos sinä tykkäät ajaa jyrisevällä ja kolisevalla dieselillä, niin se on sinun asiasi.
        Minun ei tarvitse sellaisella ajaa, koska ajan mieluummin 300hv bensa-autolla ja automaatilla.

        Sinulla on ihme fiksaus tuohon "kolisevaan ja jyrisevään dieseliin". Ovatko ne juuri niitä Ameriika-ihmeitä? Toki vaikkapa Bemarin suora kutonen kuulostaa sivistyneemmältä ja kiertää kovasti, mutta kolinat ovat menneitä juttuja. On mukava ajaa moottoritiellä 120km/h ja kone kiertää 1600/min.

        Jenkit eivät osaa tehdä kunnollista hankilöauto-dieseliä. Bensakoneissakin Saksalaiset ovat menneet joka suunnalta ohi (tehot, kulutus, kierrosalue). Uudetkin USA-autot ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aika lullia, tunnoton ohjaus ja muovisen oloinen ohjaamo.

        Käy nyt koejamassa tuollainen 300hp saksan-diesel, tiedät sittem millainen on kunnon diesel-auto. Voit käydä sittten ajamssa vastaavan Saksalaisen bensapelin, tiedät nopeasti miksi Cadillac ei tarjoa samaa ajamisen tuntumaa.

        Minä voiosin kysyä sinulta: mitä kunnon saksalaista dieseliä olet ajanut? Et ilmeisesti mitään, tuo vanha pikkumoottorinen Mercedes ei ole sellainen.


    • Redneck Baboons

      "Miten tunnistaa dieselkuskin?"

      No miten sen sitten erottaa?

    • No jaa.

      Dieselissä turbo parantaa hyötysuhdetta, mitä se bensassa ei automaattisesti tee.

      Dieselin ja bensan suurin ero matalilla kierroksilla sekä kulutuksessa. Dieselissä (vaparissakin) riittää puhtia alhaalta lähtien, bensassa taas on huono vääntömomentti yli koko kierrosalueen, minkä takia sitä täytyy kierrättää ennenkuin mitään tapahtuu. Ahtamalla vääntöä saa alemmas, mutta se on edelleen korkeammalla kuin dieselissä.

      Tietysti tähänkin vaikuttaa moni asia, iskunpituus, jne. Mutta noin yleisesti.

      Bensan hyötysuhde on parhaimmillaan silloin kun siitä otetaan irti lähes huipputeho.

      Eipä niistä kumpikaan ole sen parempi, molemmat ovat hyviä eri käyttötarkoituksiin.

      • traktorit pellolle

        Ahtamattomassa Dieselissä vääntöä on heikosti, mutta se vähä mitä siinä on, on alakierroksilla, joka antaa vaikutelman suuremmasta väännöstä, kuin mitä siinä on.
        Bensamoottorin maksimivääntö on huomattavasti suuremmilla kierroksilla, mutta niillä sitä on huomattavasti enemmän, kuin vastaavankokoisessa dieselmoottorissa.

        Oikein hyvä esimerkki ahtamattomasta dieselistä on vanhat mersut, jollaisella itsekin nuorena poikana ajelin.
        MB 220 vm 1980. Tilavuus 2,2l, 44 kW (60 hv) @ 4200 r/min, 126 Nm @ 2500 r/min.
        Kerran yritin mitata kiihtyvyyttä moottoritielle lähtiessäni. Heti liikennevaloista alkoi loiva ylämäki, kellostani loppui patteri, ennen kun sata tuli täyteen:)

        Löydätkö mistään noin huonovääntöistä 2,2l bensamoottoria?


      • Autoilija A
        traktorit pellolle kirjoitti:

        Ahtamattomassa Dieselissä vääntöä on heikosti, mutta se vähä mitä siinä on, on alakierroksilla, joka antaa vaikutelman suuremmasta väännöstä, kuin mitä siinä on.
        Bensamoottorin maksimivääntö on huomattavasti suuremmilla kierroksilla, mutta niillä sitä on huomattavasti enemmän, kuin vastaavankokoisessa dieselmoottorissa.

        Oikein hyvä esimerkki ahtamattomasta dieselistä on vanhat mersut, jollaisella itsekin nuorena poikana ajelin.
        MB 220 vm 1980. Tilavuus 2,2l, 44 kW (60 hv) @ 4200 r/min, 126 Nm @ 2500 r/min.
        Kerran yritin mitata kiihtyvyyttä moottoritielle lähtiessäni. Heti liikennevaloista alkoi loiva ylämäki, kellostani loppui patteri, ennen kun sata tuli täyteen:)

        Löydätkö mistään noin huonovääntöistä 2,2l bensamoottoria?

        Mitä jos palaisit nuoruus-unelmistasi takaisin tälle vuosituhannelle.

        Nykyisin dieselit ovat uskomattoman hyviä polttoainetalouteen nähden. Katso nyt jotain tämän vuosikymmenen menopoeliä, ja selitä sittyen huonosta väännöstä. Ja tietysti diesel on ahdettu, saa bensakin olla.


      • No jaa.
        traktorit pellolle kirjoitti:

        Ahtamattomassa Dieselissä vääntöä on heikosti, mutta se vähä mitä siinä on, on alakierroksilla, joka antaa vaikutelman suuremmasta väännöstä, kuin mitä siinä on.
        Bensamoottorin maksimivääntö on huomattavasti suuremmilla kierroksilla, mutta niillä sitä on huomattavasti enemmän, kuin vastaavankokoisessa dieselmoottorissa.

        Oikein hyvä esimerkki ahtamattomasta dieselistä on vanhat mersut, jollaisella itsekin nuorena poikana ajelin.
        MB 220 vm 1980. Tilavuus 2,2l, 44 kW (60 hv) @ 4200 r/min, 126 Nm @ 2500 r/min.
        Kerran yritin mitata kiihtyvyyttä moottoritielle lähtiessäni. Heti liikennevaloista alkoi loiva ylämäki, kellostani loppui patteri, ennen kun sata tuli täyteen:)

        Löydätkö mistään noin huonovääntöistä 2,2l bensamoottoria?

        Miksi se on iskutilavuus mikä pitää olla sama verrattaessa moottorityyppien "paremmuutta"?

        Jos sen sijaan fiksattaisiin vaikka kulutettu polttoainemäärä ja paljonko siitä saadaan tehoa pyörille, voi tarkastelu muuttua kovin erilaiseksi. Dieselin terminen hyötysuhde vaparinakin on bensiinimoottoria parempi.

        Sama kai se, mikä on iskutilavuus, enempi merkitsee se paljonko meni ajoainetta, että saatiin tietty teho tuotua pyörille asti. Tietysti kilpa-autoissa jne. tällainen tarkastelu ei käy, koska dieselmoottorin isompi paino kumoaa sen hyödyt polttoainetaloudessa.

        "Vääntö" on suoraan sidoksissa tehoon. Eli pienessäkin dieselissä on enemmän tehoa matalilla kierroksilla kuin vastaavan kokoisessa bensiinimottorissa.

        Bensiinimoottorrissa tehoa taas on selvästi enempi korkeilla kierroksilla. Jos vääntömomentti on vakio, mitä korkeampi kierrosluku -> sitä suurempi teho.

        Se riippuu sitten sovelluksesta ja käyttötarkoituksesta, kumpi on parempi.


      • traktorit pellolle
        No jaa. kirjoitti:

        Miksi se on iskutilavuus mikä pitää olla sama verrattaessa moottorityyppien "paremmuutta"?

        Jos sen sijaan fiksattaisiin vaikka kulutettu polttoainemäärä ja paljonko siitä saadaan tehoa pyörille, voi tarkastelu muuttua kovin erilaiseksi. Dieselin terminen hyötysuhde vaparinakin on bensiinimoottoria parempi.

        Sama kai se, mikä on iskutilavuus, enempi merkitsee se paljonko meni ajoainetta, että saatiin tietty teho tuotua pyörille asti. Tietysti kilpa-autoissa jne. tällainen tarkastelu ei käy, koska dieselmoottorin isompi paino kumoaa sen hyödyt polttoainetaloudessa.

        "Vääntö" on suoraan sidoksissa tehoon. Eli pienessäkin dieselissä on enemmän tehoa matalilla kierroksilla kuin vastaavan kokoisessa bensiinimottorissa.

        Bensiinimoottorrissa tehoa taas on selvästi enempi korkeilla kierroksilla. Jos vääntömomentti on vakio, mitä korkeampi kierrosluku -> sitä suurempi teho.

        Se riippuu sitten sovelluksesta ja käyttötarkoituksesta, kumpi on parempi.

        "Miksi se on iskutilavuus mikä pitää olla sama verrattaessa moottorityyppien "paremmuutta"?"

        Ehkä siksi, että se on tämän ketjun aihe!

        Mutta sitä en ymmärrä, että miksi joku polttoaineenkulutus pitää ottaa huomioon? Minua ei ainakaan kiinnosta polttoaineen kulutus vähääkään. Tämänhetkisen käytöautoni ajotietokone näyttää keskikulutukseksi hiukan reilu 16l/100km.
        Mutta onneksi täällä meilläpäin on huoltoasemia, joista sitä voi ostaa lisää.

        Mutta osoititte taas todeksi aiemman väitteeni: Ainoa syy ajaa dieselillä, on persaukisuus.


      • Suraajana
        traktorit pellolle kirjoitti:

        "Miksi se on iskutilavuus mikä pitää olla sama verrattaessa moottorityyppien "paremmuutta"?"

        Ehkä siksi, että se on tämän ketjun aihe!

        Mutta sitä en ymmärrä, että miksi joku polttoaineenkulutus pitää ottaa huomioon? Minua ei ainakaan kiinnosta polttoaineen kulutus vähääkään. Tämänhetkisen käytöautoni ajotietokone näyttää keskikulutukseksi hiukan reilu 16l/100km.
        Mutta onneksi täällä meilläpäin on huoltoasemia, joista sitä voi ostaa lisää.

        Mutta osoititte taas todeksi aiemman väitteeni: Ainoa syy ajaa dieselillä, on persaukisuus.

        Ketjun aihe taisi olla kylläkin "mistä tuntee diesel-kuskin". Iskutilavuudella ei taida olla kauhena paljon tuon kanssa tekemistä.

        Punaniskana voit ajella sillä polttoainerosvolla, muuta etelävaltiohin niin saat kaltaistasi junntiseuraa.


      • paljastan huijarin
        No jaa. kirjoitti:

        Miksi se on iskutilavuus mikä pitää olla sama verrattaessa moottorityyppien "paremmuutta"?

        Jos sen sijaan fiksattaisiin vaikka kulutettu polttoainemäärä ja paljonko siitä saadaan tehoa pyörille, voi tarkastelu muuttua kovin erilaiseksi. Dieselin terminen hyötysuhde vaparinakin on bensiinimoottoria parempi.

        Sama kai se, mikä on iskutilavuus, enempi merkitsee se paljonko meni ajoainetta, että saatiin tietty teho tuotua pyörille asti. Tietysti kilpa-autoissa jne. tällainen tarkastelu ei käy, koska dieselmoottorin isompi paino kumoaa sen hyödyt polttoainetaloudessa.

        "Vääntö" on suoraan sidoksissa tehoon. Eli pienessäkin dieselissä on enemmän tehoa matalilla kierroksilla kuin vastaavan kokoisessa bensiinimottorissa.

        Bensiinimoottorrissa tehoa taas on selvästi enempi korkeilla kierroksilla. Jos vääntömomentti on vakio, mitä korkeampi kierrosluku -> sitä suurempi teho.

        Se riippuu sitten sovelluksesta ja käyttötarkoituksesta, kumpi on parempi.

        > Jos sen sijaan fiksattaisiin vaikka kulutettu polttoainemäärä ja paljonko siitä saadaan tehoa pyörille, voi tarkastelu muuttua kovin erilaiseksi.

        Jep jep. Nokipää yrittää vanhanaikaista. Dieselissä on myös enemmän energiaa per litra ... ja kolikon kääntöpuolena ovat suuremmat saastepäästöt (CO2, noki, NOx) per poltettu litra.

        > "Vääntö" on suoraan sidoksissa tehoon. Eli pienessäkin dieselissä on enemmän tehoa matalilla kierroksilla kuin vastaavan kokoisessa bensiinimottorissa.

        Eipä vaan ihmeemmin ole. Pienimmät nokivasarat vääntää jotain 200 Nm ja 2 litraiset vähän reilut 300 Nm. Eli suuruusluokkaa 150 Nm/l. Toki max vääntö saattaa irrota jo @1500 rpm, mutta uusimmissa nokivasaroissa huipputehokin voi olla jo 4000 rpm kohdalla tai vähän allekin. Eli max vääntö löytyy koneen pyöriessä n. 40 % maksimitehon kierroksista.

        1,4 l bensaturbot tarjoilee 200-250 Nm eli 140-180 Nm/l. Ja väännöt "tapissa" koneesta riippuen 1500-3000 haarukassa eli koneen pyöriessä 30-55 % max. tehon kierroksista. Täysin samoissa lukemissa siis ollaan.

        Mutta tehoa bensakone antaa enemmän. Dieselit kun ei kovin kovaa onnistu pyörimään. Ja se kovempi pyörimisnoepus sitten muutetaan vaihteistolla suuremmaksi väännöksi vetopyörillä -> nokivasara jää katselmaan perävaloja, kun verrataan saman kokoisia moottoreita.


    • vittu saatana

      Mulla on vanha volvo bensakoneella ja se vetää tyhjäkäynniltä kuuteen tonniin asti eikä tarvi kepittää koko ajan vaan menee isollakin vaihteella komeesti. Ajoin joskus turpokiisseli golfilla ja sitä joutu kaupunkiajossa kepittään koko ajan ja se oli aika perseestä.

      • Redneck Baboons

        Pemalauta jurkele. Sellanne kiisseligolffi ei ole ollut kunnossa jos sitä kaupunkiajossa täytyy koko ajan "kepittää". Tai sitten ajotapasi on todella laitteita murjova ja vaativa.

        VW konsernin koneista juuri ne bensavehkeet ovat hengettömiä alakierroksillla. Eikä ole väliä, onko pellin alla turbo vai ei. Ihan uusimmista en tiedä, mutta n. vuosikymmen sitten asia oli ainakin näin.


      • osittain totta
        Redneck Baboons kirjoitti:

        Pemalauta jurkele. Sellanne kiisseligolffi ei ole ollut kunnossa jos sitä kaupunkiajossa täytyy koko ajan "kepittää". Tai sitten ajotapasi on todella laitteita murjova ja vaativa.

        VW konsernin koneista juuri ne bensavehkeet ovat hengettömiä alakierroksillla. Eikä ole väliä, onko pellin alla turbo vai ei. Ihan uusimmista en tiedä, mutta n. vuosikymmen sitten asia oli ainakin näin.

        Kyllä nuo edellisen kirjoittajan kommentit pitää siinä mielessä paikkaansa, että tuommoisella diesel-Golfilla ei mielellään moottorin värinöiden ja tärinöiden vuoksi aja alle 1500 kierroksen (vähän moottorista tietysti riippuen). Tuo yhdistettynä bensakonetta pidempiin välityksiin näkyy siinä että esim. kadunkulmissa bensakone vetää siististi kolmosella tyhjäkäynnin tuntumasta yhtään jyrisemättä (vaikka ei tietenkään millään hirveällä voimalla) kun dieselillä samassa tilanteessa pitää kaivaa melkein ykköstä.

        Tuo kaupunkiajo onkin (manuaali)dieselin selkeästi heikoin puoli, alakierroksilla moottorin värinät ja harvemmat välitykset tekevät sen että bensa kyllä tuntuu rauhallisessa kaupunkiajossa jouhevammalta ja tietyssä mielessä tasaisemmalta kokonaisuudelta.


      • Redneck Baboons
        osittain totta kirjoitti:

        Kyllä nuo edellisen kirjoittajan kommentit pitää siinä mielessä paikkaansa, että tuommoisella diesel-Golfilla ei mielellään moottorin värinöiden ja tärinöiden vuoksi aja alle 1500 kierroksen (vähän moottorista tietysti riippuen). Tuo yhdistettynä bensakonetta pidempiin välityksiin näkyy siinä että esim. kadunkulmissa bensakone vetää siististi kolmosella tyhjäkäynnin tuntumasta yhtään jyrisemättä (vaikka ei tietenkään millään hirveällä voimalla) kun dieselillä samassa tilanteessa pitää kaivaa melkein ykköstä.

        Tuo kaupunkiajo onkin (manuaali)dieselin selkeästi heikoin puoli, alakierroksilla moottorin värinät ja harvemmat välitykset tekevät sen että bensa kyllä tuntuu rauhallisessa kaupunkiajossa jouhevammalta ja tietyssä mielessä tasaisemmalta kokonaisuudelta.

        Just noin se EI ole. VW konsernin diesel on paljon vääntävämpi kuin vastaavat bensakoneet. Hengettömin vag moottori kaupungissa taitaa olla 1,8 turbobensa, jonka olemattomat alavääntöominaisuudet saavat raivon partaalle. Muissa kokeilemissani merkeissä tuo ilmiö ei ole aivan yhtä voimakas.

        Nuo värinäpuheet tuossa eniten ihmetyttävät. Oma dieselini ei väristele sen kummemin kuin bensakonekaan, jollei nyt aivan hulluilla vaihteilla ja kierroksilla yritä murjoa koko voimansiirtoa pazkaksi.


      • osittain totta
        Redneck Baboons kirjoitti:

        Just noin se EI ole. VW konsernin diesel on paljon vääntävämpi kuin vastaavat bensakoneet. Hengettömin vag moottori kaupungissa taitaa olla 1,8 turbobensa, jonka olemattomat alavääntöominaisuudet saavat raivon partaalle. Muissa kokeilemissani merkeissä tuo ilmiö ei ole aivan yhtä voimakas.

        Nuo värinäpuheet tuossa eniten ihmetyttävät. Oma dieselini ei väristele sen kummemin kuin bensakonekaan, jollei nyt aivan hulluilla vaihteilla ja kierroksilla yritä murjoa koko voimansiirtoa pazkaksi.

        "Nuo värinäpuheet tuossa eniten ihmetyttävät. Oma dieselini ei väristele sen kummemin kuin bensakonekaan, jollei nyt aivan hulluilla vaihteilla ja kierroksilla yritä murjoa koko voimansiirtoa pazkaksi."

        Ehkä sitten koemme asian eri tavalla, mutta tähän mennessä kokeilemistani dieseleistä _jokainen_ on tuottanut värinää noin 1000-1500 kierroksen välillä jonka kyllä bensa-autoon verrattuna huomaa. Toki värinä riippuu vähän moottorista ja on asia johon todennäköisesti omistajatasolla tottuu, mutta kun bensakoneisen ratista pomppaa dieseliin niin kyllä tuon noteeraa joka kerta.


      • vittu saatana is bäk
        osittain totta kirjoitti:

        "Nuo värinäpuheet tuossa eniten ihmetyttävät. Oma dieselini ei väristele sen kummemin kuin bensakonekaan, jollei nyt aivan hulluilla vaihteilla ja kierroksilla yritä murjoa koko voimansiirtoa pazkaksi."

        Ehkä sitten koemme asian eri tavalla, mutta tähän mennessä kokeilemistani dieseleistä _jokainen_ on tuottanut värinää noin 1000-1500 kierroksen välillä jonka kyllä bensa-autoon verrattuna huomaa. Toki värinä riippuu vähän moottorista ja on asia johon todennäköisesti omistajatasolla tottuu, mutta kun bensakoneisen ratista pomppaa dieseliin niin kyllä tuon noteeraa joka kerta.

        Ei se kolopallon ahdettu kiisseli ollut kyläajossa mikään nautinto kun joutu vaihtaan mutkissa kolmoselta ykköselle tai kakkoselle, samat mutkat pystyy vetään bensa volvolla kolmosella ihan kevyesti. Ne kiisselin äänet ei ollu mitään sulosointuja yli 2000 rpm ja siksi pyrin ajamaan isolla vaihteella. Se oli tosin autokoulun auto ja opekin oli samaa mieltä että joutuu veivaan keppiä aika paljon. Ei siinä mitään, moottoritielle koneen ominaisuudet soveltui paremmin... kun ei tarvinnut kepittää ehhehehe...


      • Redneck Baboons
        vittu saatana is bäk kirjoitti:

        Ei se kolopallon ahdettu kiisseli ollut kyläajossa mikään nautinto kun joutu vaihtaan mutkissa kolmoselta ykköselle tai kakkoselle, samat mutkat pystyy vetään bensa volvolla kolmosella ihan kevyesti. Ne kiisselin äänet ei ollu mitään sulosointuja yli 2000 rpm ja siksi pyrin ajamaan isolla vaihteella. Se oli tosin autokoulun auto ja opekin oli samaa mieltä että joutuu veivaan keppiä aika paljon. Ei siinä mitään, moottoritielle koneen ominaisuudet soveltui paremmin... kun ei tarvinnut kepittää ehhehehe...

        Tulipa vasta nyt mieleen, että oliko diesel turbolla varustettu? Jos ei ollut, niin muuta lienee turha odottaa. Kyllä diesel vaatii kaverikseen turbon, sitten vasta päästään samoille aaltopituuksille hyvin toimivan bensalaitteen kanssa. Muutoin, nou.


      • VittuSaatanaIsBack
        Redneck Baboons kirjoitti:

        Tulipa vasta nyt mieleen, että oliko diesel turbolla varustettu? Jos ei ollut, niin muuta lienee turha odottaa. Kyllä diesel vaatii kaverikseen turbon, sitten vasta päästään samoille aaltopituuksille hyvin toimivan bensalaitteen kanssa. Muutoin, nou.

        Huoh, siinähän luki että on ahdettu...


      • Redneck Baboons
        VittuSaatanaIsBack kirjoitti:

        Huoh, siinähän luki että on ahdettu...

        No fittu saatana niinpä olikin. Terveisiä vaan sinne prseeseen.


      • Redneck Baboons kirjoitti:

        Just noin se EI ole. VW konsernin diesel on paljon vääntävämpi kuin vastaavat bensakoneet. Hengettömin vag moottori kaupungissa taitaa olla 1,8 turbobensa, jonka olemattomat alavääntöominaisuudet saavat raivon partaalle. Muissa kokeilemissani merkeissä tuo ilmiö ei ole aivan yhtä voimakas.

        Nuo värinäpuheet tuossa eniten ihmetyttävät. Oma dieselini ei väristele sen kummemin kuin bensakonekaan, jollei nyt aivan hulluilla vaihteilla ja kierroksilla yritä murjoa koko voimansiirtoa pazkaksi.

        Voihan tuossa olla eroa paljonkin, onko joku kymmenvuotias kaksilitrainen tai ihan uusi 1,6 (tai mikä se pikkukiisseli nyt onkin).

        Itselläni oli -06 1.9 TDI jolla tuli ajeltua muutama sata tuhatta kilsaa. Kaupungissa se oli erittäin näppärä, kun normaalisti tarvitsi vain kolmosta tai nelosta. Liikennevaloista lähtiessä sitten pienempiä vaihteita. Värinät alkoivat jossain 800 rpm alapuolella, mutta eipä siellä ollut vääntöäkään, joten ei tullut noin pienillä kierroksilla ajettua.

        Hemmetin hyvä kone. Hyvä auto muutenkin. Sen jälkeen ajelin MB 200 CDI -koneella ja manuaalilla. Siinä taas alavääntöä oli todella olemattomasti. Nyt on 220 CDI ja alavääntöä on enemmän, joskaan sitä ei samalla tavalla huomaa kun on tomaatti...


    • diesel pärjää

      Löytyy varmaan monta moottoria samoilla suorituksilla molemmilla polttoaineilla, niistä voi olla mahdoton tietää kummalla ajaa sokkotestinä.
      Itse tykkään dieselin kierroksista enemmän,

      Käytössä alavääntö on mukavaa mutta löytyy sitä bensakoneistakin.
      Huipputehoilla ei ole merkitystä kunhan riittää.

      Koska asetelma on kääntynyt niin että bensakone ei pärjäisi?
      Aloitus kuullostaa siltä.

      • vertaile oikein

        Diesel pärjää, kun verrataan oikein. Tyypillisin esimerkki on laittaa vastakkain ex bensakoneinen auto (esim. joku 90-luvun Eurooppalainen tai uudempikin japsi), jossa on käyttöominaisuuksiltaan kehno 1,6 litrainen vapari = kierroskone upouusi 2,0 l mahtidiesel (ahdettuna, tottakai).

        Missään nimessa ei saa verrata
        - saman hintaisia autoja
        - vaparidieseliä vaparibensaan tai bensaturboa turbodieseliin

        Samantehoisia saa verrata, mutta silloin vertailuparina on aina ja poikkeuksetta se 2 l mahtidiesel vs. 3,0 l bensavapari. Ja vertailu tehdään ensisijaisesti kulutuksen perusteella.

        Päästöistäkin saa puhua, muttei webaston päästöistä eikä EGR:n ja hiukkasloukun tuunaamisesta.


    • -mm-

      Miksi pitäisi vertailla?
      Eikös se eteenpäinpääseminen ole pääasia ja sen hinta jokaisen kuskin oma asia.
      Mikäli jonkun naapurin auton suorituskyky on harmittavasti parempi niin senkin voi korjata ostamalla tehokkaamman auton tai liimaamalla uudet merkit takaluukkuun. Maantiellä jollain on aina tehokkaampi auto kuin itsellä.
      Oma autoni kuluttaa kaiken ostamani polttoaineen aikanaan. Eteneminen loppuu ellen osta lisää. Jos joku menee kiihdytyksessä ohi niin menköön kaikkien huippunopeus on kuitenkin sama, moottoritiellä 120 km/h.
      Uskon että lähtiessäni pääkaupunkiseudulta Lappiin ja ajaessani rajoitusten mukaan olen ennemmin perillä kuin että lähtisin alusta asti ajamaan kahtasataa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe