Miksi Jeesuksesta ei ole löytynyt Jeesuksen omia kirjoituksia?

Silvanus

Luulisi että Jumalan poika olisi itsekkin kirjoitellut paljon isänsä oppeja ylös ja muistiin, näin ei kuitenkaan ole, Miksi?

Miksi Jeesuksesta ei myöskään löydy kirjoituksia hänen elinajaltaan? Ettei kristinsukon muodostuksen takana olisi taikausko ja hyvät åromoottorit?

Asiaa Jeesuksesta Wikipediasta joka pistää miettimään:

Evankeliumit eivät ole varsinaista historiankirjoitusta, vaan, ”ilosanomia”, joiden tarkoitus on synnyttää ja vahvistaa uskoa Jeesukseen vapahtajana[67]. Evankeliumien luotettavuus historiallisena lähteenä on kyseenalaistettu kautta vuosisatojen.

Monet tutkijat eivät pidä Jeesuksen syntymäkertomuksia historiallisesti luotettavana vaan taruna.[71] Samoin Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien esittämissä Jeesuksen suku­luetteloissa on suuria eroja, ja jotkut tutkijat pitävät niitä keinotekoisina.[72] Jotkut uskonoppineet ovat selittäneet näitä eroja sillä, että Matteuksen evankeliumin sukuluettelo kuvaisi Joosefin sukupuuta, kun taas Luukkaan evankeliumin versio Marian

Matteuksen evankeliumin mukaan Jeesuksen syntyminen neitseestä oli ennustettu Jesajan kirjassa.[74] Joidenkin tutkijoiden mukaan kristityt sijoittivat kertomuksissaan syntypaikan Betlehemiin, koska Miikan kirjan ennustuksen mukaan Israelin hallitsija tulee Betlehemistä.[75] Luukkaan evankeliumin mainitsemaa verollepanoa[76] ei ole pystytty yhdistämään muissa historiallisissa lähteissä mainittuihin verotustietoihin. Tosin käskynhaltija Quirinius määräsi paikallisen verollepanon, mutta vasta vuonna 6 jaa. eli Herodeksen kuoleman jälkeen.[77] Lisäksi verotusta varten toimenpantu henkikirjoitus olisi tapahtunut roomalaisen tavan mukaan omalla paikkakunnalla. Tästä oli poikkeuksena maanomistus toisella paikkakunnalla, mikä evankeliumien Joosefin ja Marian tapauksessa tuntuisi epätodennäköiseltä. Ja vaikka Joosef olisikin joutunut matkaamaan toiselle paikkakunnalle, niin viimeisillään raskaana olevan Marian lähtö mukaan olisi ollut kyseenalaista. Roomalaisten hallintokäytäntö noudatti kohtuutta.

Evankeliumeja ei ole kirjoitettu ensisijaisesti historiallisiksi teoksiksi, vaan niiden tavoitteena on ollut saada lukijat uskomaan Jeesuksen olleen Kristus, Jumalan poika.[5] Kaikki evankeliumeissa kuvattu traditio on jo tulkittu tästä uskosta käsin

Ei-kristityistä historiankirjoittajista vain harvojen tiedetään kirjoittaneen mitään Jeesuksesta tai varhaiskristityistä. Jeesuksesta ei ole arkistoaineistoa siltä ajalta, jolloin hänen sanotaan eläneen. Viittausten vähäistä määrää selittää osaltaan se, että ennen kuolemaansa Jeesus oli monien tutkijoiden mukaan tuntemattomampi kuin Johannes Kastaja.[14] Matti Kankaanniemen mukaan Tiberiuksen hallinnon aikaa koskevia historiallisia mainintoja on varsin vähän.[15] Jeesuksesta ei ole myöskään arkeologista aineistoa.

Samoin kuin Jeesuksen historiallisuudesta on ollut keskustelua, samoin jotkut ovat kyseenalaistaneet monien Jeesukseen liittyvien henkilöiden, kuten Jeesuksen äidin Marian, hänen opetuslastensa ja monien muiden Uudessa testamentissa mainittujen henkilöiden historiallisuuden.kenen mukaan? Vuosisatoja on keskusteltu muun muassa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen määränneen Pontius Pilatuksen historiallisuudesta. Hänet mainitaan kyllä Josephuksen teoksissa, mutta ei mainita aikakauden virallisissa roomalaisissa asiakirjoissa. Jotkut ovat päätelleet tästä, että hänen olemassaolonsa on pelkkää tarua tai jopa väärennetty yksityiskohta. Samoin on keskusteltu väitetyn Pilatuksen arvonimestä: oliko hän prefekti (maaherra) vai prokuraattori?lähde?

Evankeliumit perustuvat suulliseen perinteeseen, ja kuvaavat Jeesuksen seuraajien ja varhaisen seurakunnan kollektiivista uskoa. Ne jakavat monia tyypillisen indoeurooppalaisen sankarimyytin piirteitä. Uskontotieteen tutkijan Raimo Harjulan mukaan Raamatun evankeliumit onkin nähtävä sakraalibiografioina eli pyhinä elämäkertoina, eivätkä ne ole puolueettomaksi selonteoksi tarkoitettua historiankirjoitusta, vaan kertovat Jeesuksen seuraajien mestarilleen antamista merkityksistä

Matteuksen mukaan enkelin varoittama Maria pakeni perheineen joukkomurhaa Egyptiin. Näin Matteuksen mukaan toteutui Vanhan testamentin profetia: "Egyptistä minä kutsun poikani."[Rmt 1] Samoin perheen asettuminen Nasaretiin "tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi."[Rmt 2][15] On mahdollista, että Jeesuksen syntymä ei ole sijoitettu Betlehemiin historiallisista syistä, vaan Miikan kirjassa esiintyvän [Rmt 3] profetian toteuttamiseksi – sen mukaan Daavidista polveutuva Messias oli syntyvä "Daavidin kaupungissa" eli Betlehemissä. Matka Nasaretista Betlehemiin on linnuntietä noin 150 km, vuoristoinen ja huonosti matkustamiseen soveltuva

67

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silvanus

      Tämän lisäksi koko Rooman valtakunnan kattavan verollepanon olemassaolo Jeesuksen syntymän aikoihin on kyseenalaista,[16] eikä sitä ole kyetty yhdistämään muissa historiallisissa lähteissä mainittuihin verotustietoihin.lähde? Jotkut tutkijat pitävätkin Jeesuksen syntymäkertomuksia puhtaasti epähistoriallisina.[17][18] Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien kuvaukset Jeesuksen syntymästä ovat monin paikoin keskenään ristiriitaisia aina syntymäajasta lähtien.selvennäkenen mukaan? Monet kristityt tutkijat uskovat Jeesuksen syntyneen Matteuksen evankeliumin mukaisesti vähän ennen vuotta 4 eaa.

      Matteuksen evankeliumin mukaan[Rmt 4] Joosefin ja Marian avioliittosopimus oli jo tehty kun Marian raskaus kävi ilmi. Tämän vuoksi Joosef halusi vähin äänin purkaa sopimuksen, mutta sai sitten unessa ilmestyksen enkeliltä, joka kertoi tulevan lapsen olevan Pyhästä Hengestä siinnyt ja kehotti Joosefia avioitumaan kihlattunsa kanssa. Joosef myös teki näin, muttei koskenut vaimoonsa ennen Jeesuksen syntymää. Matteuksen mukaan tämä toteutti Vanhan testamentin profetian, jonka mukaan "neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan"[Rmt 5] – kyseessä on kuitenkin Vanhan testamentin kreikankielisen laitoksen (Septuagintan, 200-luvulta eaa.) käännösvirhe, jossa heprean "alma" ('nuori nainen') on käännetty muotoon "parthenos" ('neitsyt'). Raimo Harjula spekuloi Matteuksen tietoisesti valinneen omaa kertomustaan neitseellisestä syntymästä tukevan käännöksen

      Neitseestä syntyminen tai Jumalan siittämäksi tuleminen on hyvin tyypillinen pyhinä tai muuten tärkeinä pidettyjen henkilöiden elämäkertoihin liitetty piirre. Jopa Aleksanteri Suuren on väitetty olleen Zeuksen poika.[26] Neitseellisen sikiämisen ohella Jeesuksen syntymään on liitetty muitakin yliluonnollisia piirteitä, kuten enkeli-ilmestyksiä.[27] Mikäli Jeesuksen syntymän oletetaan olleen luonnollinen tapahtuma, hänen isänsä joko oli Joosef tai sitten kyse oli Marian syrjähypystä

      Raamatussa Jeesuksen kerrotaan tehneen ihmeitä, esimerkiksi Jeesus muutti Kaanaan häissä äitinsä pyynnöstä kuusi suurta astiallista vettä viiniksi[Rmt 19] Heikki Räisäsen mukaan lähdekritiikin keinoin voidaan varsin ongelmattomasti osoittaa, ettei Jeesuksen Raamatussa kerrotuilla ihmetöillä kirjaimellisessa mielessä ole historiallista todellisuuspohjaa. Ainakin kolme seikkaa puhuu tämän näkökannan puolesta. Ensinnäkin suhtautuminen ihmeisiin oli antiikin maailmassa kokonaan toisenlaista kuin nykyään: ihmeellisiä tapahtumia pidettiin, toisin kuin meidän aikanamme, yleiseen maailmankuvaan kuuluvina. Siksi onkin huomioitava se, että kertomuksia ihmeteoista ei löydy yksinomaan Raamatusta, vaan myös monista muista saman ajan lähteistä. Ellei kaikkia antiikin ihmetarinoita haluta uskoa sellaisinaan, on Raamatunkin vastaavat kertomukset alistettava tarkkoihin tutkimuksiin lähteiden luotettavuuden suhteen. Toiseksi lähteiden luotettavuus on useimmiten kyseenalainen. Uuden testamentin kertomukset ovat siinä määrin epäjohdonmukaisia ja vaihtelevia, ettei niitä voida pitää ensi käden silminnäkijätodistuksina. Ja kolmanneksi monet Jeesuksen nimiin luetut ihmeteot ovat selvästi evankelistojen yrityksiä markkinoida kristinuskoa aikalaisilleen heidän ymmärtämässään muodossa. Kertomusten ihmeenomaiset piirteet näyttävät sitä paitsi monissa tapauksissa lisääntyvän huomattavasti ajan kuluessa

      KUINKA PALJON ON OIKEAA HISTORIAA JA KUINKA PALJON PROPQAGANDAA?

    • >Luulisi että Jumalan poika olisi itsekkin kirjoitellut paljon isänsä oppeja ylös ja muistiin, näin ei kuitenkaan ole, Miksi?

      Mitä todennäköisimmin Jeesus oli aikansa ihmisten yleiseen tapaan luku- ja kirjoitustaidoton.

      • Tuskinpa lukutaito silloin on aivan harvinaista ollut. Monenlainen aakkoskirjoitus ollut jo silloin vallalla. Papyrukset ja pergamentit käytössä.


      • kirjoitettu on

        4:17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:


      • joo-0
        kekek-kekek kirjoitti:

        Tuskinpa lukutaito silloin on aivan harvinaista ollut. Monenlainen aakkoskirjoitus ollut jo silloin vallalla. Papyrukset ja pergamentit käytössä.

        "Tuskinpa lukutaito silloin on aivan harvinaista ollut. Monenlainen aakkoskirjoitus ollut jo silloin vallalla. Papyrukset ja pergamentit käytössä. "

        Tämä on itseasiassa moderni myytti. Minulla ei nyt ole lukuja tässä (olen töissä), mutta luku- ja kirjoitustaito (joita pidettiin eri taitoina) koko Rooman valtakunnassa oli jotakin parin prosentin luokkaa tai vähemmän.


      • joo-0 kirjoitti:

        "Tuskinpa lukutaito silloin on aivan harvinaista ollut. Monenlainen aakkoskirjoitus ollut jo silloin vallalla. Papyrukset ja pergamentit käytössä. "

        Tämä on itseasiassa moderni myytti. Minulla ei nyt ole lukuja tässä (olen töissä), mutta luku- ja kirjoitustaito (joita pidettiin eri taitoina) koko Rooman valtakunnassa oli jotakin parin prosentin luokkaa tai vähemmän.

        Jep. Ja kun kaikki matsku oli käsin kirjoitettua ja siten vielä hyvin vähälukuista, tuo osuus riitti hyvin sivistyneistöksi.

        Jos Jeesus olisi osannut lukea, evankeliumeissa olisi ollut edes yksi siihen jollain lailla viittaava maininta. Lukutaidottomuutta pidettiin kuitenkin tuolloin niin päivänselvänä rahvaan olotilana, että yhdellekään evankelistalle ei näköjään tullut mieleenkään säveltää Jeesuksesta lukutaitoista.


      • Jyrtsiboyi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Tuskinpa lukutaito silloin on aivan harvinaista ollut. Monenlainen aakkoskirjoitus ollut jo silloin vallalla. Papyrukset ja pergamentit käytössä.

        Jep. Repe se vaan on hiukan vajaatietoinen, osaa juuri ja juuri lukea auttavasti sekä kirjoittaa mutta ajattelutaito ontuukin sitten pahemman kerran, mutta luulemisissa hän on kärkipäätä


      • Jyrtsiboii
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Jep. Ja kun kaikki matsku oli käsin kirjoitettua ja siten vielä hyvin vähälukuista, tuo osuus riitti hyvin sivistyneistöksi.

        Jos Jeesus olisi osannut lukea, evankeliumeissa olisi ollut edes yksi siihen jollain lailla viittaava maininta. Lukutaidottomuutta pidettiin kuitenkin tuolloin niin päivänselvänä rahvaan olotilana, että yhdellekään evankelistalle ei näköjään tullut mieleenkään säveltää Jeesuksesta lukutaitoista.

        Taas se Repe pajasti valehdelleensa että on lukenut Raamattunsa, ylen tyhmä kun on.
        Eihän Jeesus juuri muuta tehnytkään kun lainaili koko ajan lukemiaan raamatunkohtia ja lukuvuorollaan luki synagossa pätkän Jesajaa kuten oli tehnyt lapsesta saakka siinä missä kaikki muutkin juutalaispojat.

        Kyllä nyt Repen asiantuntemus on niin luokatonta että epäilen hänen lukeneen finnteologien historialliskriittistä aineostoa joka on täysin itsekeksittyä ja perustuu siihen uskomukseen että se nyt on ihan sama että mitä he suustaan suoltavat, ei se ketään kiinnosta niin paljoa että selvän ottaisivat sen oikeellisuudesta.


      • Jyrtsiboii kirjoitti:

        Taas se Repe pajasti valehdelleensa että on lukenut Raamattunsa, ylen tyhmä kun on.
        Eihän Jeesus juuri muuta tehnytkään kun lainaili koko ajan lukemiaan raamatunkohtia ja lukuvuorollaan luki synagossa pätkän Jesajaa kuten oli tehnyt lapsesta saakka siinä missä kaikki muutkin juutalaispojat.

        Kyllä nyt Repen asiantuntemus on niin luokatonta että epäilen hänen lukeneen finnteologien historialliskriittistä aineostoa joka on täysin itsekeksittyä ja perustuu siihen uskomukseen että se nyt on ihan sama että mitä he suustaan suoltavat, ei se ketään kiinnosta niin paljoa että selvän ottaisivat sen oikeellisuudesta.

        Saathan sinä toki olla siinä hurskaassa uskossa että kaikki juutalaiset osasivat lukea ja Jeesus eritoten. Minä taas luotan mieluummin historian- ja raamatuntutkimuksen tuloksiin kuin lahkohoureisiin. Kuten myös sinua tuhannesti viisaampaan oppineeseen ystävääni, joka lukee raamattua sujuvasti alkukielillä ja jonka mukaan, kun asiasta häneltä vasiten kysyin, on käytännössä varmaa että Jeesus ei osannut lukea.


    • hjmfghgfxcz

      Kaiken tuon lukemisen jälkeen miten kukaan enää voi uskoa jeesuksen olleen oikeasti Jumalan poka?

    • Tämä on mielen-

      kiintoinen kysymys. Miksi Isä ei tahtonut Poikansa kirjoittavan evankeliumiaan? Tietysti jos Jeesus on sen kirjoittanut, niin silloin pimeyden ruhtinas eli Saa-tana on sen saanut tuhottua eikä ole esillä nykyään, mutta tietysti on todennäköistä ettei Jeesus sitä evankeliumia kirjoittanut vaan opetuslapsensa ja näkivät kuolemansa ja hautaamisensa ja ruumiinsa ylösnousemuksen jälkeen vain käärinliinat jäljellä ja Herra ilmestyi elävänä kaikille kahdelletoista ja muillekin 500 opetuslapselleen, joten ei pieni joukko todistajia ollut vaan runsaasti ja Pyhän Hengen voimassa julistivat pelottamasti sitä minkä saivat Isältä ja näin on myös nykyään, jos on vain astioita joita Jumala voi käyttää. Jumala etsii monia ja yhdestäkin iloitaan taivaassa.

      • Silvanus

        Jos luit nuo wikipedian lainaukset, tietäisit että evankeliumit eivät ole historiankirjoituksia ja niitä ei voi myöskään sellaisena lukea. ne olivat mainosta ja propagandaa.


      • qvverty
        Silvanus kirjoitti:

        Jos luit nuo wikipedian lainaukset, tietäisit että evankeliumit eivät ole historiankirjoituksia ja niitä ei voi myöskään sellaisena lukea. ne olivat mainosta ja propagandaa.

        Wikipedia ei ole historian oppikirja.


      • oilkuyjthg
        qvverty kirjoitti:

        Wikipedia ei ole historian oppikirja.

        Ei ole raamattukaan, mutta wikipediassa on kerättyä tietoa eri lähteistä ja niiden lähde tarkastetaan.


      • jhfgq
        oilkuyjthg kirjoitti:

        Ei ole raamattukaan, mutta wikipediassa on kerättyä tietoa eri lähteistä ja niiden lähde tarkastetaan.

        Lukijat tarkastavat. Olen usein löytänyt sieltä sontatietoa.


      • jhfgq kirjoitti:

        Lukijat tarkastavat. Olen usein löytänyt sieltä sontatietoa.

        Minäkin olen löytänyt pari virhettä ja korjannut ne. Mitäs sinä sinne olet korjaillut?


      • Jyrtsiboyf
        oilkuyjthg kirjoitti:

        Ei ole raamattukaan, mutta wikipediassa on kerättyä tietoa eri lähteistä ja niiden lähde tarkastetaan.

        Hah hah, kuka tarkastaa Wikin tietolähteet?
        Taisit tahallasi murjaista vitsin.


    • päätteliä

      Mitä päättelit?

    • 768

      Raamatun mukaan Jeesus osasi lukea. Luukas 4. 16. - 21.

      Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen kohdan, jossa sanotaan: Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran riemuvuotta. Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen. Hän alkoi puhua heille: "Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen."

      • Kirjoitti herra Luukas, monta kymmentä v. myöhemmin.


      • NIIN?????
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kirjoitti herra Luukas, monta kymmentä v. myöhemmin.

        Kirjoitti kekek-kekek 2000 vuotta myöhemmin.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Kirjoitti herra Luukas, monta kymmentä v. myöhemmin.

        Eikä kirjoittanut todennäköisesti edes herra Luukas, vaan joku tuntematon jossain tuntemattomassa paikassa. Evankeliumien todellisia kirjoittajiahan ei oikeasti tunneta, eikä kirjoittajaa niissä nimetä. vaan ne on nimetty myöhemmin "perimätiedon" perusteella.


      • jyrtesa
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kirjoitti herra Luukas, monta kymmentä v. myöhemmin.

        Niin että kaikki mitä ikinä on kirjoitettu evoluutiosta on kirjoitettu evoluutiotapajtumien jälkeen, ja jopa miljoonia vuosia tapahtumien jälkeen joten kaikki evoluutiokirjoittelu on tuubaa.


      • kyllä teidät tiedetä
        juutas kirjoitti:

        Eikä kirjoittanut todennäköisesti edes herra Luukas, vaan joku tuntematon jossain tuntemattomassa paikassa. Evankeliumien todellisia kirjoittajiahan ei oikeasti tunneta, eikä kirjoittajaa niissä nimetä. vaan ne on nimetty myöhemmin "perimätiedon" perusteella.

        Sanoo evokkitutkija!


      • jyrtesa kirjoitti:

        Niin että kaikki mitä ikinä on kirjoitettu evoluutiosta on kirjoitettu evoluutiotapajtumien jälkeen, ja jopa miljoonia vuosia tapahtumien jälkeen joten kaikki evoluutiokirjoittelu on tuubaa.

        Näytä minulle Luukkaan luuranko tai fossiili.


    • Rapanhapakko

      Mattaeuksen ja Luukkaan syntymäkertomusten yhteensovittamattomuudesta:(apologistien selitykset käsitelty myös)

      http://infidels.org/library/modern/richard_carrier/quirinius.html

      Jeesuksen kuolleistanousun jälkeisten kuvausten ristiriitaisuudesta jopa tärkeimmillä kohdin eli ilmestyikö vain Jerusalemin lähellä vai vain Galileassa ja viipyilyko maan päällä päivän vai yli neljäkymmentä. Ne tarinat kumoavat toisensa, joten osan tai kaikkien on loogisesti pakko olla fiktiota. Tämän voi uskovainenkin tarkastaa suoraan Raamatustaan, jos uskaltaa: Ns "Pääsiäishaaste". Osaisin täydentää ja tarkentaa tuosta.

      https://ffrf.org/legacy/books/lfif/?t=stone

      On oletus siitäkin, miksei Jeesus itse kirjoittanut mitään. Jeesus ja hänen oppilaansa uskoivat välittömään silloisen maailman loppuun, jolloin ei olisi ollut tarvetta eikä aikaa kirjoittaa mitään ennen konkreettista "Jumalan Valtakuntaa".

      Laitetaas vielä lyhyt oppimäärä onko VT:ssä profetioita juuri Jeesuksesta ja ovatko UTssa vitatut kohdat aina profetioita ollenkaan... vaan väärinkäytettyjä yksittäisiä jakeita piittaamatta asiayhteydestä. Tämänkin voi uskovainen tarkasataa suoraan Raamatustaan ja sitten koettaa olla huijaamatta kuten UT:n kirjoittajat.

      http://infidels.org/library/modern/jim_lippard/fabulous-prophecies.html

      • Epäjumalienkieltäjä

        "On oletus siitäkin, miksei Jeesus itse kirjoittanut mitään. Jeesus ja hänen oppilaansa uskoivat välittömään silloisen maailman loppuun, jolloin ei olisi ollut tarvetta eikä aikaa kirjoittaa mitään ennen konkreettista "Jumalan Valtakuntaa""

        Tämä on varmasti suurin syy siihen, että Evankeliumeja alettiin kirjoittaa vasta vuosikymmeniä myöhemmin. Jeesushan oli sanonut, että useat häntä kuulleet tulevat näkemään hänen toisen tulemisensa eli tarkoitus ei ollut perustaa tuhansia vuosia kestävää taloudellista imperiumia vaan meininki oli hyvin samanlaista kuin "Davidin oksa" ja muissa hurmahenki-lahkoissa, jotka "tietävät" että lopun ajat ovat juuri nyt käsillä.

        Myöhemmin sitten maailmanlopun odotus institutionalisoitiin ja tarvittiin kanonisoitu yksi totuus uskonnosta.


      • Rapanhapakko
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "On oletus siitäkin, miksei Jeesus itse kirjoittanut mitään. Jeesus ja hänen oppilaansa uskoivat välittömään silloisen maailman loppuun, jolloin ei olisi ollut tarvetta eikä aikaa kirjoittaa mitään ennen konkreettista "Jumalan Valtakuntaa""

        Tämä on varmasti suurin syy siihen, että Evankeliumeja alettiin kirjoittaa vasta vuosikymmeniä myöhemmin. Jeesushan oli sanonut, että useat häntä kuulleet tulevat näkemään hänen toisen tulemisensa eli tarkoitus ei ollut perustaa tuhansia vuosia kestävää taloudellista imperiumia vaan meininki oli hyvin samanlaista kuin "Davidin oksa" ja muissa hurmahenki-lahkoissa, jotka "tietävät" että lopun ajat ovat juuri nyt käsillä.

        Myöhemmin sitten maailmanlopun odotus institutionalisoitiin ja tarvittiin kanonisoitu yksi totuus uskonnosta.

        Lähetyssaarnaajanakin toiminut Albert Schweitzer oli ensimmäisiä, joka esitti että Jeesus olikin tyypillinen välittömän maailmanlopun kultin johtaja. Vastaavia riittää nykyäänkin.

        Itselleni tulee siitä mieleen, että jospas esimerkiksi Vuorisaarnan lohduttavat lupaukset köyhille ja sorretuille olikin tarkoitettu ihan konkreettisiksi jo tässä ajassa fyysisen "Jumalan Valtakunnan" hetikohta saapuessa eikä vertauskuvallisiksi kuten nykyään. Sittenhän Jeesus tietysti olisi vaikuttanut siltä kapinalliselta kansanjoukkojen villitsijältä, jollaisena teloitettiinkin.


      • arvaa mitä
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Lähetyssaarnaajanakin toiminut Albert Schweitzer oli ensimmäisiä, joka esitti että Jeesus olikin tyypillinen välittömän maailmanlopun kultin johtaja. Vastaavia riittää nykyäänkin.

        Itselleni tulee siitä mieleen, että jospas esimerkiksi Vuorisaarnan lohduttavat lupaukset köyhille ja sorretuille olikin tarkoitettu ihan konkreettisiksi jo tässä ajassa fyysisen "Jumalan Valtakunnan" hetikohta saapuessa eikä vertauskuvallisiksi kuten nykyään. Sittenhän Jeesus tietysti olisi vaikuttanut siltä kapinalliselta kansanjoukkojen villitsijältä, jollaisena teloitettiinkin.

        Aiotko arvata lisää?


      • Puolimutkateisti
        arvaa mitä kirjoitti:

        Aiotko arvata lisää?

        "Aiotko arvata lisää?"

        Minäpä arvaan että todellisuudenkieltäjä ja jeesuksenmorsian ei tohdi ottaa annettua haastetta vastaan vaan tarrautuu sokeaan uskoonsa.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "On oletus siitäkin, miksei Jeesus itse kirjoittanut mitään. Jeesus ja hänen oppilaansa uskoivat välittömään silloisen maailman loppuun, jolloin ei olisi ollut tarvetta eikä aikaa kirjoittaa mitään ennen konkreettista "Jumalan Valtakuntaa""

        Tämä on varmasti suurin syy siihen, että Evankeliumeja alettiin kirjoittaa vasta vuosikymmeniä myöhemmin. Jeesushan oli sanonut, että useat häntä kuulleet tulevat näkemään hänen toisen tulemisensa eli tarkoitus ei ollut perustaa tuhansia vuosia kestävää taloudellista imperiumia vaan meininki oli hyvin samanlaista kuin "Davidin oksa" ja muissa hurmahenki-lahkoissa, jotka "tietävät" että lopun ajat ovat juuri nyt käsillä.

        Myöhemmin sitten maailmanlopun odotus institutionalisoitiin ja tarvittiin kanonisoitu yksi totuus uskonnosta.

        "Myöhemmin sitten maailmanlopun odotus institutionalisoitiin ja tarvittiin kanonisoitu yksi totuus uskonnosta."

        Pietarin 1. ja 2. kirjeiden, kuka ne sitten olikaan kirjoittanut, ero on mielenkiintoinen. Ehkä siellä kirjeiden välissä on ymmärretty, ettei se Maailmanloppu tulekaan niin kuin oli luvattu. Sävy vaihtuu ensimmäisen kirjeen iloisesta, kuin nousuhumalaisesta tunnelmasta toisen kirjeen krapulaiseen, kostoa ilkkujille huokuvaan vuodatukseen. Kirje on hieman kuin petetyn kirjoitus, joka ei kuitenkaan ole vihainen pettäjälleen, vaan maailmalle.


      • Jyrtsiboyd

        Rapakkoei tainnut hoksata että sillä tavallq syntyy helposti ristirootoja jos yrittää sekoittaa eri tapahtumia samoiksi eikä tajua sitäkään että neljäkymmentä päivää koostuu neljästäkymmenestä erillisestä päivästä, tyhmä.


    • historiaa*

      Roomalainen historioitsija Cornelius Tacitus on kirjoittanut seuraavasti:

      "Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun, hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin, ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa."

      Tacituksen todistuksen mukaan roomalaisilla oli historiallinen tieto Herrasta Jeesuksesta, jonka ristiinnaulitsemisen tuomion roomalainen prokuraattori pani täytäntöön n. 33 jKr. keisari Tiberiuksen hallituskaudella. Rooman historialliset lähteet todistavat Jeesuksen olleen historiallinen henkilö.

      Roomalaisten historialliset lähteet todistavat kristinuskon syntyneen Herran Jeesuksen kuoleman jälkeen. Roomalaisen historioitsija Cornelius Tacituksen mukaan Rooma piti kristittyjä vaarallisena lahkona, joka vaikutti myös Roomassa keisari Neron hallituskaudella.

      On olemassa ihmisiä, jotka kyseenalaistavat Tacituksen kirjoituksen koskien Jeesuksen olemassaoloa. Suurin osa heistä on ihmisiä, jotka ovat valmiita hinnalla millä hyvänsä kiistämään Raamatun totuuden ja Jeesuksen historiallisen olemassaolon. He ovat valmiita hyväksymään valheen, että saisivat sen kautta torjutuksi historiallisen todisteen Jeesuksesta.

      He ovat hyvin samanlaisia ihmisiä kuin ne, jotka kieltävät holokaustin tapahtumat. On yhtä naurettavaa ja röyhkeää väittää ettei holokaustia koskaan tapahtunut kuin koittaa väittää että Tacituksen historiallinen todiste Jeesuksesta on väärennös eikä ole totta. Totuus on että Tacituksen historiallinen todiste Jeesuksen olemassaolosta ja ristiinnaulitsemisesta Pontius Pilatuksen toimesta Tiberiuksen hallituskaudella on totta.

      Pontius Pilatus toimi Rooman prokuraattorina vuosina 26–36 jKr. Juudean maakunnassa. Tacituksen todiste Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta ajoittuu aikaan n. 33 jKr. Merkittävää on että Tacituksen todiste Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta on yhtäpitävä UT:n tekstin kanssa, joka kertoo roomalaisen prokuraattorin Pontius Pilatuksen toteuttaneen Herran Jeesuksen ristiinnaulitsemisen. Tacitus todistaa ja vahvistaa UT:n tekstin todeksi.

      Tacitus toi esille samat asiat kuin mitä UT:n teksteissä oli mainiten vielä nimeltä Pontius Pilatuksen, joka toteutti Jeesuksen ristiinnaulitsemisen. UT kertoo saman asian. Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen tapahtui Pilatuksen Juudean maaherran hallintakauden aikana. UT:n teksti kertoo Tiberiuksen olleen keisarina silloin kun Pontius Pilatus oli Juudeassa maaherrana (prokuraattori), jonka Tacitus vahvistaa historiankirjoituksessaan.

      Jeesuksen ristiinnaulitseminen n. 33 jKr. oli yleisesti myös roomalaisten tiedossa. Se tarkoittaa sitä, että asia oli monien ihmisten tiedossa tapahtuneena tosiasiana, sillä muutoin Tacituskaan ei olisi sitä voinut kirjoittaa. On todella hienoa, että roomalainen historiankirjoitus tunnistaa Raamatun totuuden sanan mukaisen todistuksen. Se myös tarkoittaa sitä, että Jeesus on historiallinen henkilö myös Raamatun ulkopuolisten lähteiden mukaan.

      Jotkut pyrkivät kyseenalaistamaan Tacituksen todistuksen siten, että emme voi olla varmoja siitä mistä lähteestä Tacituksen teksti on ja onko se luotettava.

      Roomalaisena prokuraattorina Juudean maakunnassa ollessaan Pilatus oli vastuussa tekemisistään Rooman valtaapitäville (keisari - senaatti). Tähän vastuuseen kuului asioiden yksityiskohtainen selonteko esimiehilleen. Tätä kautta asia kulkeutui Roomaan jo heti sen jälkeen kun Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli tapahtunut. Myös sen aikaiset roomalaiset sotilaat ja upseerit, jotka palvelivat tapahtuman aikaan Juudeassa kertoivat siitä palatessaan Juudeasta takaisin Rooman valtakunnan alueelle. Asia oli laajasti tiedossa.

      Jos Jeesusta ei olisi ollut olemassa, niin roomalainen historiankirjoitus ei tietäisi Hänestä mitään, eikä Hänestä ja Hänen ristiinnaulitsemisesta olisi kirjoitettu minkäänlaista todistetta roomalaiseen historiankirjoitukseen. Jeesuksen ristiinnaulitsemisen löytyminen roomalaisesta historiankirjoituksesta todistaa Raamatun Jeesuksen olevan historiallinen henkilö.

      Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli erikoinen tapahtuma, joka jäi varmasti monien mieliin, sillä Hänen sanottiin olevan juutalaisten Kuningas (mitä Hän onkin). Tacituksen todiste on luotettava, sillä se kertoo juuri saman asian kuin UT:n teksti Jeesuksesta, Hänen ristiinnaulitsemisestaan ja kristityistä, jotka uskoivat Jeesukseen.

      • historiaa*

        Jeesuksen pään päällä luki Hänen "rikoksensa", josta Hänet tuomittiin: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas". On täysin varmaa, että myös sen aikaisten roomalaisten sotilaiden ja upseerien mieliin jäi hyvin muistiin tapahtuma, jossa ristiinnaulitseminen syynä oli kuninkuus. Tämä vielä lisää asian saamaa laajaa julkisuutta ja huomiota. Hienoa tässä on on se, että Jeesus on kiistattomasti historiallinen henkilö myös Raamatun ulkopuolisten lähteiden mukaan.

        Monet ihmiset ovat kyseenalaistaneet onko Pontius Pilatusta ollut koskaan edes olemassa. Ryhmä arkeologeja teki kaivauksia (1961-62 Kesarea Maritima - Israel) löytäen kaiverruksen, jossa luki Tiberieum Pontius Praefectus Iuda (Pontius Juudean maakunnan prefekti Tiberiuksen hallituskaudella). Täten myös historia todistaa kiistattomasti, että Pontius Pilatus niminen henkilö toimi Juudean maakunnassa Rooman keisari Tiberiuksen hallituskaudella.

        Silloin kun ihminen ei halua uskoa Raamattua ja Jeesukseen olemassaoloon, niin on varsin kiusallista että historiasta löytyy todiste Jeesuksen olemassaolosta, jota ei ole kirjoittanut kristitty, vaan roomalainen historioitsija. Ihminen joka ei halua uskoa Jeesukseen historiallisena henkilönä kieltää kaikki historian viittaukset Herraan Jeesukseen. Siitäkin huolimatta vaikkei hän usko Jeesukseen historian henkilönä, niin sen on totta, sillä sen todistaa Raamattu ja roomalainen historiankirjoitus.

        http://www.kotipetripaavola.com/historiallinenJeesus.html


      • Silvanus
        historiaa* kirjoitti:

        Jeesuksen pään päällä luki Hänen "rikoksensa", josta Hänet tuomittiin: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas". On täysin varmaa, että myös sen aikaisten roomalaisten sotilaiden ja upseerien mieliin jäi hyvin muistiin tapahtuma, jossa ristiinnaulitseminen syynä oli kuninkuus. Tämä vielä lisää asian saamaa laajaa julkisuutta ja huomiota. Hienoa tässä on on se, että Jeesus on kiistattomasti historiallinen henkilö myös Raamatun ulkopuolisten lähteiden mukaan.

        Monet ihmiset ovat kyseenalaistaneet onko Pontius Pilatusta ollut koskaan edes olemassa. Ryhmä arkeologeja teki kaivauksia (1961-62 Kesarea Maritima - Israel) löytäen kaiverruksen, jossa luki Tiberieum Pontius Praefectus Iuda (Pontius Juudean maakunnan prefekti Tiberiuksen hallituskaudella). Täten myös historia todistaa kiistattomasti, että Pontius Pilatus niminen henkilö toimi Juudean maakunnassa Rooman keisari Tiberiuksen hallituskaudella.

        Silloin kun ihminen ei halua uskoa Raamattua ja Jeesukseen olemassaoloon, niin on varsin kiusallista että historiasta löytyy todiste Jeesuksen olemassaolosta, jota ei ole kirjoittanut kristitty, vaan roomalainen historioitsija. Ihminen joka ei halua uskoa Jeesukseen historiallisena henkilönä kieltää kaikki historian viittaukset Herraan Jeesukseen. Siitäkin huolimatta vaikkei hän usko Jeesukseen historian henkilönä, niin sen on totta, sillä sen todistaa Raamattu ja roomalainen historiankirjoitus.

        http://www.kotipetripaavola.com/historiallinenJeesus.html

        Jeesus on todennäköisesti historiallinen henkilö, se on eri asia paljon raamatussa on hänestä faktaa ja paljonko fiktiota.


      • tujthrgfds

        Holokaustista onkin 100% todisteet Jumalasta ja jeesuksesta hänen poikanaan ei ole yhtään todistetta.


      • Rapanhapakko
        historiaa* kirjoitti:

        Jeesuksen pään päällä luki Hänen "rikoksensa", josta Hänet tuomittiin: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas". On täysin varmaa, että myös sen aikaisten roomalaisten sotilaiden ja upseerien mieliin jäi hyvin muistiin tapahtuma, jossa ristiinnaulitseminen syynä oli kuninkuus. Tämä vielä lisää asian saamaa laajaa julkisuutta ja huomiota. Hienoa tässä on on se, että Jeesus on kiistattomasti historiallinen henkilö myös Raamatun ulkopuolisten lähteiden mukaan.

        Monet ihmiset ovat kyseenalaistaneet onko Pontius Pilatusta ollut koskaan edes olemassa. Ryhmä arkeologeja teki kaivauksia (1961-62 Kesarea Maritima - Israel) löytäen kaiverruksen, jossa luki Tiberieum Pontius Praefectus Iuda (Pontius Juudean maakunnan prefekti Tiberiuksen hallituskaudella). Täten myös historia todistaa kiistattomasti, että Pontius Pilatus niminen henkilö toimi Juudean maakunnassa Rooman keisari Tiberiuksen hallituskaudella.

        Silloin kun ihminen ei halua uskoa Raamattua ja Jeesukseen olemassaoloon, niin on varsin kiusallista että historiasta löytyy todiste Jeesuksen olemassaolosta, jota ei ole kirjoittanut kristitty, vaan roomalainen historioitsija. Ihminen joka ei halua uskoa Jeesukseen historiallisena henkilönä kieltää kaikki historian viittaukset Herraan Jeesukseen. Siitäkin huolimatta vaikkei hän usko Jeesukseen historian henkilönä, niin sen on totta, sillä sen todistaa Raamattu ja roomalainen historiankirjoitus.

        http://www.kotipetripaavola.com/historiallinenJeesus.html

        Tiedän Paavolan netistä, tuulella käyvä viisastelija joka aina tiukan paikan tullen ei ole kuulevinaan ja sivuuttaa vaikeat kysymykset, kuten juuri yllä linkittämäni asiat, vaikka kuinka toistaisi.

        Mainitsemaasi Pilatuksen olemassaoloa ei tietääkseni kukaan ole kiistänyt, ja hyvin mahdollista, että Pilatus ristiinnaulitutti Jeesuksen kapinallisena, mihin ivaava "Juutalaisten kuningas" hyvin sopisi. Ja totta kai oli kristittyjen lahko!

        Se ei kuitenkaan ratkaise mitään ristiriitoja Jeesuksen syntymästä, kuoleman jälkeisistä ilmestymisistä eikä hatusta vedetystä "jeesusprofetoista".


      • Epäilijoitäkin on

        Some scholars have debated the historical value of the passage given that Tacitus does not reveal the source of his information.[58] Gerd Theissen and Annette Merz argue that Tacitus at times had drawn on earlier historical works now lost to us, and he may have used official sources from a Roman archive in this case; however, if Tacitus had been copying from an official source, some scholars would expect him to have labeled Pilate correctly as a prefect rather than a procurator.[59] Theissen and Merz state that Tacitus gives us a description of widespread prejudices about Christianity and a few precise details about "Christus" and Christianity, the source of which remains unclear.[60] However, Paul R. Eddy has stated that given his position as a senator Tacitus was also likely to have had access to official Roman documents of the time and did not need other sources.[25]

        Michael Martin notes that the authenticity of this passage of the Annals has also been disputed on the grounds that Tacitus would not have used the word “messiah” in an authentic Roman document.[61]

        Weaver notes that Tacitus spoke of the persecution of Christians, but no other Christian author wrote of this persecution for a hundred years.[62]

        Hotema notes that this passage was not quoted by any Church father up to the 15th century, although the passage would have been very useful to them in their work; [63] and that the passage refers to the Christians in Rome being a multitude, while at that time the Christian congregation in Rome would actually have been very small.[64]

        Scholars have also debated the issue of hearsay in the reference by Tacitus. Charles Guignebert argued that "So long as there is that possibility [that Tacitus is merely echoing what Christians themselves were saying], the passage remains quite worthless".[65] R. T. France states that the Tacitus passage is at best just Tacitus repeating what he had heard through Christians.[66] However, Paul R. Eddy has stated that as Rome's preeminent historian, Tacitus was generally known for checking his sources and was not in the habit of reporting gossip.[25] Tacitus was a member of the Quindecimviri sacris faciundis, a council of priests whose duty it was to supervise foreign religious cults in Rome, which as Van Voorst points out, makes it reasonable to suppose that he would have acquired knowledge of Christian origins through his work with that body.[67]

        Voi olla aito mutta ei siltikään todista muuta kuin että Jeesus niminen mies on elänyt ja ristiinnaulittu.


      • mjugyhfdss
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Tiedän Paavolan netistä, tuulella käyvä viisastelija joka aina tiukan paikan tullen ei ole kuulevinaan ja sivuuttaa vaikeat kysymykset, kuten juuri yllä linkittämäni asiat, vaikka kuinka toistaisi.

        Mainitsemaasi Pilatuksen olemassaoloa ei tietääkseni kukaan ole kiistänyt, ja hyvin mahdollista, että Pilatus ristiinnaulitutti Jeesuksen kapinallisena, mihin ivaava "Juutalaisten kuningas" hyvin sopisi. Ja totta kai oli kristittyjen lahko!

        Se ei kuitenkaan ratkaise mitään ristiriitoja Jeesuksen syntymästä, kuoleman jälkeisistä ilmestymisistä eikä hatusta vedetystä "jeesusprofetoista".

        Pontius Pilatuksesta ei ollut itseasiassa mitään todisteita ennen ennen tuota arkeologista löytöä, suuresta verollepanostakaan ei ole todisteita.


      • kiva tietää
        Epäilijoitäkin on kirjoitti:

        Some scholars have debated the historical value of the passage given that Tacitus does not reveal the source of his information.[58] Gerd Theissen and Annette Merz argue that Tacitus at times had drawn on earlier historical works now lost to us, and he may have used official sources from a Roman archive in this case; however, if Tacitus had been copying from an official source, some scholars would expect him to have labeled Pilate correctly as a prefect rather than a procurator.[59] Theissen and Merz state that Tacitus gives us a description of widespread prejudices about Christianity and a few precise details about "Christus" and Christianity, the source of which remains unclear.[60] However, Paul R. Eddy has stated that given his position as a senator Tacitus was also likely to have had access to official Roman documents of the time and did not need other sources.[25]

        Michael Martin notes that the authenticity of this passage of the Annals has also been disputed on the grounds that Tacitus would not have used the word “messiah” in an authentic Roman document.[61]

        Weaver notes that Tacitus spoke of the persecution of Christians, but no other Christian author wrote of this persecution for a hundred years.[62]

        Hotema notes that this passage was not quoted by any Church father up to the 15th century, although the passage would have been very useful to them in their work; [63] and that the passage refers to the Christians in Rome being a multitude, while at that time the Christian congregation in Rome would actually have been very small.[64]

        Scholars have also debated the issue of hearsay in the reference by Tacitus. Charles Guignebert argued that "So long as there is that possibility [that Tacitus is merely echoing what Christians themselves were saying], the passage remains quite worthless".[65] R. T. France states that the Tacitus passage is at best just Tacitus repeating what he had heard through Christians.[66] However, Paul R. Eddy has stated that as Rome's preeminent historian, Tacitus was generally known for checking his sources and was not in the habit of reporting gossip.[25] Tacitus was a member of the Quindecimviri sacris faciundis, a council of priests whose duty it was to supervise foreign religious cults in Rome, which as Van Voorst points out, makes it reasonable to suppose that he would have acquired knowledge of Christian origins through his work with that body.[67]

        Voi olla aito mutta ei siltikään todista muuta kuin että Jeesus niminen mies on elänyt ja ristiinnaulittu.

        Eli "virallisia" tutkijoita joiden moraalin tiedetään olevan alhainen.
        Kiitos!


      • Huuhaaaa
        kiva tietää kirjoitti:

        Eli "virallisia" tutkijoita joiden moraalin tiedetään olevan alhainen.
        Kiitos!

        Millähän perusteella alhainen?


      • Rapanhapakko
        mjugyhfdss kirjoitti:

        Pontius Pilatuksesta ei ollut itseasiassa mitään todisteita ennen ennen tuota arkeologista löytöä, suuresta verollepanostakaan ei ole todisteita.

        En tunne lähteitä, mutta tolkuissakin historiajulkaisuissa on mm. Pilatuksen takaisinkutsumisesta Roomaan ja sitten Kyreniuksen roomalaisesta verollepanosta joka tapahtui, mutta ei Herodeksen aikaan. Mikä olisi ollut mahdotontakin, koska alue siirtyi Rooman suoran verotuksen piiriin vasta silloin.

        Mutta Pilatuksen olemassaololla ei ole niin väliä muun ongelmatiikan kannalta.


      • http://fi.wikipedia.org/wiki/Tacitus

        Eli n. 55-120. "Hänestä tuli senaattori ja vuonna 97 konsuli. Vuosina 112-113 hän toimi Asian provinssin kuvernöörinä. Hän kuoli luultavasti joskus vuoden 115 jälkeen."

        Se Tacituksen "historiallinen" tieto Jeesuksesta voi olla yhtä hyvin kristityiltä kuultua. Kun Tacitus toimi kuvernöörinä (Trajanuksen aikana), on saattanut joutua tuomitsemaan kristittyjä leijonille yms. ja siinä ohessa ehkä kuullut näiltä kaikenmoisia juttuja.

        Trajanus antoi ohjeet v. 112 kristittyjen kohtelusta: ei etsitä, mutta tuomitaan kuolemaan jos ei käänny.


      • qvverty
        mjugyhfdss kirjoitti:

        Pontius Pilatuksesta ei ollut itseasiassa mitään todisteita ennen ennen tuota arkeologista löytöä, suuresta verollepanostakaan ei ole todisteita.

        Itseasiassa tarina suuresta verollepanosta on vielä tulevaisuutta.

        Keisari Augustuksen käskyn antaminen ei vielä tarkoita että se olisi toteutunut täydellisenä.
        Eikä Raamattu sellaista väitäkään.


      • qvverty
        tujthrgfds kirjoitti:

        Holokaustista onkin 100% todisteet Jumalasta ja jeesuksesta hänen poikanaan ei ole yhtään todistetta.

        Holokaustin uhreissa on myös muitakin kuin juutalaisia. Paljon.
        Niistä ei vain pidetä yhtä suurta ääntä.


      • en uskalla
        Huuhaaaa kirjoitti:

        Millähän perusteella alhainen?

        En uskalla kertoa.


      • Rapanhapakko
        qvverty kirjoitti:

        Itseasiassa tarina suuresta verollepanosta on vielä tulevaisuutta.

        Keisari Augustuksen käskyn antaminen ei vielä tarkoita että se olisi toteutunut täydellisenä.
        Eikä Raamattu sellaista väitäkään.

        Niin vaikka, mutta Augustus Kyrenius ei matsaa Herodes Suureen kuten Luukkaalla tai edes poikansa Antipas sinä "Herodeksena" ei matsaa, koska hänkin sai potkut ennen sitä alueelle ulottunutta yleisroomalaista verollepanoa. Joten vaikka Herodes olisi määrännyt sen lastenmurhan (ei muita kuin UT.n kertomus siitä) Jeesuksen syntymän aikaan kuten Matteus kertoo, Augustuksen määräämä Kyreniuksen verollepano johon Joosef plus perhe olisi voinut kuulua, oli paljon myöhemmin. Joko Jeesus syntyi kahtena vuonna n. 9 vuoden välein tai oli kaksi Jeesusta :-(


      • Rapanhapakko
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Niin vaikka, mutta Augustus Kyrenius ei matsaa Herodes Suureen kuten Luukkaalla tai edes poikansa Antipas sinä "Herodeksena" ei matsaa, koska hänkin sai potkut ennen sitä alueelle ulottunutta yleisroomalaista verollepanoa. Joten vaikka Herodes olisi määrännyt sen lastenmurhan (ei muita kuin UT.n kertomus siitä) Jeesuksen syntymän aikaan kuten Matteus kertoo, Augustuksen määräämä Kyreniuksen verollepano johon Joosef plus perhe olisi voinut kuulua, oli paljon myöhemmin. Joko Jeesus syntyi kahtena vuonna n. 9 vuoden välein tai oli kaksi Jeesusta :-(

        Tässä siis on yksityiskohtaisemmin pohdittuna ja paremmin selitettynä kuin minä nyt jaksan:ja ehdin. Apologistien "Quirinius"-kolikko, joka oli joma suomen kreationistien sivulla, taitaakin olla fuulaa.

        http://infidels.org/library/modern/richard_carrier/quirinius.html


      • qvverty kirjoitti:

        Holokaustin uhreissa on myös muitakin kuin juutalaisia. Paljon.
        Niistä ei vain pidetä yhtä suurta ääntä.

        Mm. tuhansittain manneja.


      • tahallaanko halvenna
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Mm. tuhansittain manneja.

        Manneja? Voisit edes esittää 2000-luvulla elävää sivistynyttä ihmistä. Manne on halventava ilmaus Suomen romaneista, eikä heistä käsittääkseni yksikään joutunut holokaustin uhriksi. Romaneja kyllä joutui.


      • tahallaanko halvenna kirjoitti:

        Manneja? Voisit edes esittää 2000-luvulla elävää sivistynyttä ihmistä. Manne on halventava ilmaus Suomen romaneista, eikä heistä käsittääkseni yksikään joutunut holokaustin uhriksi. Romaneja kyllä joutui.

        Halventava? Romanien oma bändi ja Syksyn sävelen voittaja: Pelimannet. Romanien oma TV-show: Manne-TV.

        Annapa näyte omasta sivistyneisyydestäsi myös, jos muita arvioit. 25 edellistä viestiäsi näytille, kiitos.

        Olisitkin muuten ensimmäinen neiti joka tunnustaa aiemmat viestinsä omikseen. Jostain syystä, mikä lienee.


      • Epäilijoitäkin on kirjoitti:

        Some scholars have debated the historical value of the passage given that Tacitus does not reveal the source of his information.[58] Gerd Theissen and Annette Merz argue that Tacitus at times had drawn on earlier historical works now lost to us, and he may have used official sources from a Roman archive in this case; however, if Tacitus had been copying from an official source, some scholars would expect him to have labeled Pilate correctly as a prefect rather than a procurator.[59] Theissen and Merz state that Tacitus gives us a description of widespread prejudices about Christianity and a few precise details about "Christus" and Christianity, the source of which remains unclear.[60] However, Paul R. Eddy has stated that given his position as a senator Tacitus was also likely to have had access to official Roman documents of the time and did not need other sources.[25]

        Michael Martin notes that the authenticity of this passage of the Annals has also been disputed on the grounds that Tacitus would not have used the word “messiah” in an authentic Roman document.[61]

        Weaver notes that Tacitus spoke of the persecution of Christians, but no other Christian author wrote of this persecution for a hundred years.[62]

        Hotema notes that this passage was not quoted by any Church father up to the 15th century, although the passage would have been very useful to them in their work; [63] and that the passage refers to the Christians in Rome being a multitude, while at that time the Christian congregation in Rome would actually have been very small.[64]

        Scholars have also debated the issue of hearsay in the reference by Tacitus. Charles Guignebert argued that "So long as there is that possibility [that Tacitus is merely echoing what Christians themselves were saying], the passage remains quite worthless".[65] R. T. France states that the Tacitus passage is at best just Tacitus repeating what he had heard through Christians.[66] However, Paul R. Eddy has stated that as Rome's preeminent historian, Tacitus was generally known for checking his sources and was not in the habit of reporting gossip.[25] Tacitus was a member of the Quindecimviri sacris faciundis, a council of priests whose duty it was to supervise foreign religious cults in Rome, which as Van Voorst points out, makes it reasonable to suppose that he would have acquired knowledge of Christian origins through his work with that body.[67]

        Voi olla aito mutta ei siltikään todista muuta kuin että Jeesus niminen mies on elänyt ja ristiinnaulittu.

        "Voi olla aito mutta ei siltikään todista muuta kuin että Jeesus niminen mies on elänyt ja ristiinnaulittu. "

        - itse asiassa Tacitus ei Jeesus-nimistä henkilöäkään mainitse, vaan puhuu "Kristuksesta", josta kristittyjen lahkon nimi on peräisin. Henkilöstä nimeltä Jeesus hän ei siis kirjoita yhtään mitään. Se on mielestäni oleellista, sillä mitään Jeesuksen henkiöhistoriaahan Tactitus ei tässä kirjoita, vaan puhuu Kristittyjen lahkosta, jonka olemassaoloa tuon ajan Roomassa ei kukaan epäilekään. Heidän uskonoppiinsa kuului luonnollisesti jo tuolloin Pilatuksen teloituttama Kristus-hahmo. Mutta ei se tietenkään tee Kristusta sen historiallisemmaksi henkiöksi, kuin Mormonin kirja tekee enkeli Moronia..


      • E. Vokkinen
        mjugyhfdss kirjoitti:

        Pontius Pilatuksesta ei ollut itseasiassa mitään todisteita ennen ennen tuota arkeologista löytöä, suuresta verollepanostakaan ei ole todisteita.

        Niin, koska Pilatuksesta ei ollut mitään todisteita ennen tuota arkeologista löytöä niin hän ei ollut historiallinen henkilö.


    • Samasta puusta

      "Holokaustista onkin 100% todisteet Jumalasta ja jeesuksesta hänen poikanaan ei ole yhtään todistetta"

      Se on sinun henkilökohtainen mielipiteesi.
      2miljardia ihmistä ovat kanssasi erimieltä.

      • olet epäilyttävä

        Kukaan ei usko sinuun.


      • >Se on sinun henkilökohtainen mielipiteesi.
        2miljardia ihmistä ovat kanssasi erimieltä.

        Ei suinkaan. Eihän usko edellytä todisteita, vaan vain uskoa.


      • alanmies
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Se on sinun henkilökohtainen mielipiteesi.
        2miljardia ihmistä ovat kanssasi erimieltä.

        Ei suinkaan. Eihän usko edellytä todisteita, vaan vain uskoa.

        #Ei suinkaan. Eihän usko edellytä todisteita, vaan vain uskoa.#

        Usko on opetukseen uskomista ja telemistä sen mukaan.
        Jeesus on uskon kohde siinä mielessä kuin Mooses, Daavid ja apostolit eli nimi takaa sanoman aitouden.
        Minä voin sanoa että uskon Jeesukseen ja uskon Paavaliin.

        5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

        Mutta en usko kirkkoon en pappeihin enkä lakosaarnaajiin.
        En myöskään evokkeihin. Eikä se ole loukkaus mainittuja kohtaan. Se on Faktaa.


    • Jeesus ja opetuslapset käyttivät toisenlaista tapaa ottaa tapahtumia muistiin, he söivät hiekkaa, läpsi toisiansa avokämmenellä korville ja piereskeli toistensa päälle.

    • jjjjyyyrrr
    • Rapanhapakko

      Filosofi Kelsos kirjoitti kristinuskon kritiikin v. 178. Ei paljoakaan evankeliumien ja varsinkaan UT:n nuorimpien kirjojen kuten Johanneksen ilmestyksen ja "Pietarin" 2. kirjeen jälkeen.

      Kritiikissään olisi paljon mietittävää nykykreationisteillekin.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kelsos

      Tässä mitä Kelsos oli siihen aikaan kuullut Jeesuksen syntyperästä, nuoruudesta ja tarkoituksesta:

      Jesus had come from a village in Judea, and was the son of a poor Jewess who gained her living by the work of her own hands. His mother had been turned out of doors by her husband, who was a carpenter by trade, on being convicted of adultery [with a soldier named Panthéra (i.32)]. Being thus driven away by her husband, and wandering about in disgrace, she gave birth to Jesus, a bastard. Jesus, on account of his poverty, was hired out to go to Egypt. While there he acquired certain (magical) powers which Egyptians pride themselves on possessing. He returned home highly elated at possessing these powers, and on the strength of them gave himself out to be a god.

      http://jewishchristianlit.com/Topics/JewishJesus/celsus.html

      • Tuollainen alemmuuskompleksinen tausta voisikin oikein hyvin selittää Raamatun Jeesuksen käytöksen: mahtailun ja maankiertämisen.


    • Veikko.

      Jaahas, näitä "antikristuksia" pyörii jo kaikkialla. Raamattu varoitti juuri siitä, että Jeesusta ei pidettäisi "ihmisenä lihaan tulleena", joka sitä mieltä on, Johannes kirjeessaan sanoi:"Katso, siinä teillä antikristus".

      Älä etsi antkristuksen elämää, se ei ole totuudessa elämistä, ja kohta sellaiset luulevat ja sanomalehtienkin kertomuksia valheiksi. Vaikka en minä tiedä, vaikka sillä silloin tällöin olisikin "valheita".
      Raamattu on kirjoitettu niin selkeästi historiikiksi, ettei asiasta ole epäselvyyttä.
      Myös Joosefin poika, Jaakob kirjoitti Jeesuksesta:"Jaakobin protoevankeliumissa", tosin kirja ei taida olla ilmainen enää... Jaakob kirjoitti myös Netisyt Mariasta, ja hänenkin kuolemastaan, jota erityisesti seurasi apostoli Tuomas. Myös Juudas Iskariot kirjoitti kirjan Jeesuksesta, hänen kirjansa oli ensimmäinen Jeesuksesta, ja juuri sitä hän oli ennen Jeesuksen kuolemaa myymässä Kaifakselle ja Hannakselle ja papistolle....Jeesus itse asiassa luuli aluksi, että hänestä jäisi vain suusanallista informaatiota, mutta kun Juudas(Iskariot, ei Taddeus) kavalsi hänet, kirjoittamalla kirjan, muutkin apostolit tekivät samoin.
      Se miksi Jeesus ei kirjoittanut itsestään, johtuu hänen omista sanoistaan:"Jos minä itse todistan itsestäni, ei todistukseni ole pätevä".

      • .,kghfd

        Evankeliumit eivät ole historiaa vaan "ilosanomaa" jonka tehtävä oli pönkittää kristittyjen alkavaa uskontoa..


    • uskispuskis

      Kyllä se evokkeja ja muita Jumalan kieltäjiä mahtaa hävettää, harmittaa ja kaduttaa, kun Jeesus tulee takaisin Öljymäelle ja perustaa tuhannen vuoden rauhanvaltakuntansa. Ja vielä enemmän silloin, kun kaikki maailmassa eläneet ihmiset kootaan Jumalan viimeiselle tuomiolle, jossa tulee rankka kahtiajako. Mahdatkohan olla siellä Helvetin sakissa vai Taivasjoukoissa? Sinunkin koko elämäsi näytetään kaikille, niin salavilpit, puolisosi pettämiset kuin uskovaisten mollaamisesikin. Mutta jatka sinä vaan Jumalaa vastaan taisteluasi nyt!

      • kghfd

        Älä nyt ressukka tosiasioista suutu, se vaan on faktaa että evankeliumit eivät ole historiankirjoituksia. Mistä sinä päättelet että olisin pettänyt puolisoitani? Miksi minun pitäisi uskoa sinun jumalaan josta ei ole mitään näyttöä? Jos jumala haluaisi ihmisten uskovan häneen ja pelastuvan, pitäisi hänen antaa itsestään jotain todisteita.


      • Kenelle oikein vastasit? Meinaan, että oikea henkilö osaa ottaa onkeensa ja lakata huoraamasta jne. Palstan hierarkiasta ei tahdo kohde selvitä.

        Uhkailet, että jos teidän typeryyksiänne kutsutaan niiden oikealla nimellä eli typeryyksiksi, oikein iso kaverisi tulee ja antaa turpiin oikein pitkäkestoisesti. Et siis pysty itse seisomaan puheittesi takana, vaan sinun pitää uhkailla lähimmäisiäsi hirveyksillä, vaikka sinua ei nähdäkseni uhkaile kukaan eikä millään – ei ainakaan muulla kuin korkeintaan sillä että ihan itse heität elämäsi hukkaan joutavalla hourailullasi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe