Tunkkitorvelot renkaanvaihdossa

Tarkka setä

Nyt sedällä on tärkeää asiaa kaikille jotka vaihdatatte renkaat rengashotellissa tai jossain muussa vastaavassa:

Tarkastakaa aina helmapellit nostopisteiden läheltä kun saatte autonne takaisin renkaanvaihdosta.
Kiireaikaan renkanvaihdossa hommat hoidetaan mahdollisimman nopeasti ja työvoimana on kadultarepäistyt teinit.

Omasta autosta meni helmapellit mutkalle kun kekarat eivät osaa käyttää tunkkia kiireessään oikein vaan nostivat väärästä kohtaa. Onneksi olin tarkkana ja huomasin ajoissa, joutuvat nyt maksamaan oikaisun.

19

2234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hallitunkin adapteri

      Tein itse hallitunkkiin sovituskappaleen kynnyskotelosta nostamista varten. Helppo homma, tarvitaan vain yksi tavallinen jääkiekko, johon kaiverretaan 10mm leveä ja 15mm syvä ura keskelle. Jääkiekko on tukeva ja halpa materiaali. Helppo työstää myös ihan perustyökaluilla. Valmista sovituskappaletta ei yleensä tarvitse edes kiinnittää tunkkiin, vaan sen voi heittää sellaisenaan tunkin nostotassun päälle. Jos autossa on erilainen nostokohta kuin kynnyskotelon pokkaus, niin sitten vaan tunkista mallia ja askartelemaan.

      Hallitunkki on parempi ja turvallisempi väline säännölliseen renkaiden vaihtoon kuin auton oma tunkki, mutta hallitunkin kanssa pitää yleensä olla sopiva adapteri tai sovituskappale välissä, jotta helmapellin reuna pysyy ehjänä.

      • aloin jo 1973

        Paksu vesivanerin pala tai tuuman paksu ja 1-2 vaaksan pituinen laudanpätkä on pelittänyt jo vuosikymmeniä ja niitä löytyy aina tarvittaessa. NOstan aina hallitunkilla siitä etuoven puolivälistä, niin saa vaihtaa molemmat pyörät kerralla.


      • älykääpiöt rulaa
        aloin jo 1973 kirjoitti:

        Paksu vesivanerin pala tai tuuman paksu ja 1-2 vaaksan pituinen laudanpätkä on pelittänyt jo vuosikymmeniä ja niitä löytyy aina tarvittaessa. NOstan aina hallitunkilla siitä etuoven puolivälistä, niin saa vaihtaa molemmat pyörät kerralla.

        neropatit kertovat kuinka itse hoitavat homman kun aloittaja kehoitti vaan olemaan tarkkana ja tarkistaa onko autoa runnottu.


      • ei oppi ojaan kaada
        älykääpiöt rulaa kirjoitti:

        neropatit kertovat kuinka itse hoitavat homman kun aloittaja kehoitti vaan olemaan tarkkana ja tarkistaa onko autoa runnottu.

        Aloittajan asia meni perille yhdellä viestillä, sehän selvää kaikille. Mutta koska saman virheen voi tehdä myös kotona, niin edellä on vinkkejä miten välttää helmapeltien vauriot.


    • virolaistunkkaaja

      Riittääkö se oikaisu, jos jos ruosteenestosuojaus helmapellin sisäpuolella halkesi niin joskus auto ruostuu puhki siitä kohtaa sitten. Eli mahdollisesti myös ruosteensuojaus ja vauriokohdan tähystys että onko peltiä paljaana helman sisäpuolella.

      • Pilalla koko auto:.

        .

        Pilalla se koko auto on siitä eteenpäin lopullinen tuho on jo tehty

        .


    • Autoammattilainen

      Hyvin epäuskottavaa että ammattilaiset olisivat rikkoneet autosi helmapellit. Oletko varma ettet ole itse rikkonut ja muistat väärin peltien kunnon? Kyllä ammattilaiset osaavat renkaat vaihtaa, renkaidenvaihto on periaatteessa helpoimpia auton huoltotehtäviä. Mutta kuten tämän päivän uutisissakin on ilmennyt, ostavat ihmiset 15-20 euron halpoja tunkkeja ja sitten nämä kaatuvat autojen alle. Älkää hyvät ihmiset (jos osaatte ajatella) vaihtako renkaita itse, vaan käyttäkää ammattilaisten palveluita. Olen muuten luomassa kansalaisaloitetta renkaiden vaihdon pakollisesta teettämisestä ammattiliikkeessä. Ei sähkötöitäkään kotona saa tehdä ilman lupia ja koulutusta, miksi auton korjaus olisi eri asia?

      • fuckin asshole

        Oletko Illuminaatin, Bilderbergin, Goldman Sachsin vai peräti itse p3rkeleen kätyri kun olet huolissasi vain omien voittojesi kohtalosta, renkaanvaihdostahan saisi varmaan helppoa tuloa, kuten itsekin sanoit niin renkaanvaihto on helpoimpia autonhoitohommia heti pesun ja vahauksen jälkeen. Meinasitko autonpesun ja vahauksenkin esittää kiellettäväksi ja vain ammattilaiselle kuuluvaksi?


      • Tarkka setä

        "Hyvin epäuskottavaa että ammattilaiset olisivat rikkoneet autosi helmapellit. Oletko varma ettet ole itse rikkonut ja muistat väärin peltien kunnon?"

        Itse en ole koskaan autoa nostanut, renkaat on aina vaihdettu rengashotellissa. Huomasin että helmassa oli jotain outoa, sovimme liikkeen kanssa että vien auton peltipajalle. Siellä tuomio oli että auto oli väärin nostettu.
        Liike suostui korvaamaan vahingon.

        Selvä tapaus kaikkien mielestä.

        Kannatta olla tarkkana, se ei maksa mitään.


    • omat oppit

      No olenko tehnyt aina väärin kun olen nostanut edessä tukivarresta ja takana akselista ? sanokaas viisaat. Aina on ollut kumitassu välissä, on paljon mukavampi kun ei tarvitse nostaa koko jousien liikettä. Pieni etuveto auto kyseessä.

      • pallonivel kovilla

        Takana akselista nostaminen on ok. Edessä ei kannata nostaa tukivarresta, koska silloin pallonivel joutuu kantamaan paljon enemmän kuormaa kuin mitä normaalisti. Edessä on usein moottorin alla apurunko, jonka keskeltä voi nostaa etupyörät ilmaan.


      • sitroen.
        pallonivel kovilla kirjoitti:

        Takana akselista nostaminen on ok. Edessä ei kannata nostaa tukivarresta, koska silloin pallonivel joutuu kantamaan paljon enemmän kuormaa kuin mitä normaalisti. Edessä on usein moottorin alla apurunko, jonka keskeltä voi nostaa etupyörät ilmaan.

        VOIHAN niitä tietysti olla sellaisiakin autoja, että alatukivarresta nostaminen aiheuttaa pallonivelelle vetoa, mutta eipä ole vielä kohdalle sattunut.
        Jos tällainen rakenne jostakin syystä olisi autossa, niin sitten nosto muualta. Vaikka siitä apurungosta, lankunpätkä tunkin ja apurungon välissä.
        Itse kyllä nostan mieluiten juuri alatukivarresta. Ja toiselle puolelle lankunpätkät viistoon renkaan etu- ja takapuolelle lipsahduksen varalta. Kynnyskotelon alle useinkin varalta jotain, esimerkiksi rengas kyljelleen tai lankunpätkäpino samaisen lipsahduksen varalta...


      • Etupyörien takana:.
        pallonivel kovilla kirjoitti:

        Takana akselista nostaminen on ok. Edessä ei kannata nostaa tukivarresta, koska silloin pallonivel joutuu kantamaan paljon enemmän kuormaa kuin mitä normaalisti. Edessä on usein moottorin alla apurunko, jonka keskeltä voi nostaa etupyörät ilmaan.

        .

        Yleensä etupyörien takana muutama sentti keskemmälle on se kohta josta virallisesti pitäisi nostaa ei jumaliste mistään kynnyksistä eikä tuo tukivarresta nostaminenkaan ole suotavaa

        .


    • omat opit

      Selvä, pitää vaihtaa tyyliä edessä, mutta koskaan en nosta helmasta.

      • Ei onkelmaa

        Jos saat tunkin nivelen alle niin ei ole mitään ongelmaa. Nivelien välistä nosto vääntää tukivartta -> ei hyvä.


    • spock1

      Ei ikinä "ammattilaiselle" .Kaverin päivän vanhaan meseen rengasliike vaihtoi sarjan alle ja jättivät yhden kiristämättä. Seur päivänä löystyi lisää ja alkoi lonksua . vannehan siittä hajosi ei myöntäneet. minä vaihdan aina itse niin tulee homma hoidettua hyvin eikä mee kuin puoli tuntii per auto.

      • helposti itse.

        Kun itse vaihtaa, niin ne saa myös tien päällä auki, jos tarve iskee.
        Naapurin papalta piti yksi vaihtaa. Siihen tarvittiin kovasti kirosanoja sekä metrin jatkovarsi ennenkuin mutterit paukkuen aukenivat.
        Eikö niistä ammattilaisten mutterikoneista löydy alle 200 Nm:n vääntöjä ??
        Kaikki asiallisesti kiristetyt aukeaa kuitenkin helposti ristikolla.


      • sitroen.
        helposti itse. kirjoitti:

        Kun itse vaihtaa, niin ne saa myös tien päällä auki, jos tarve iskee.
        Naapurin papalta piti yksi vaihtaa. Siihen tarvittiin kovasti kirosanoja sekä metrin jatkovarsi ennenkuin mutterit paukkuen aukenivat.
        Eikö niistä ammattilaisten mutterikoneista löydy alle 200 Nm:n vääntöjä ??
        Kaikki asiallisesti kiristetyt aukeaa kuitenkin helposti ristikolla.

        Ristikko on aina väärä työkalu vaikka kauppiaat osaamattomille sellaisia mielellään myyvät. Ainut oikea on pitkä nivelvääntövarsi ja siihen tavallinen hylsä. Yli 50 vuoden kokemuksella: sitroen.


    • Ei pidä unohtaa

      Alumiinivanteet pitää jokatapauksessa tsekata ja kiristää oikeaan momenttiin noin 100km vaihdon jälkeen. Ajossa vanne hakee paikkansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe