En uskalla hakea koulutusta vastaavaa työtä

15+11

Onko kellään samaa ongelmaa? Opiskeluajan kesätyöt ja harjoittelut tuli tehtyä "haalarihommissa" joten minulla ei suoraan sanottuna ole mitään käsitystä, mitä minun pitäisi näissä "oikeissa" töissä sitten tehdä ja mitä vaaditaan. Lisäksi mietin jo etukäteen kotona omia palkkakustannuksiani firmalle ja päivittelen että eihä helvetti tälläisen amatöörin työpanos voi olla sen 40-50k euron arvoinen vuodessa jonka maksaisin työnantantajalle.

On tämä yhtä helvettiä ja varmaan kuulostaa osalle ihan naurettavalta, mutta totta silti. Toisaalta taas eipä niitä työpaikkoja varmaan irtoakkaan kun sitä oikeaa kokemusta ei ole.

95

4331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+19

      Rohkeasti vaan, eiköhän työssä kuulu olla perehdytys alussa.

      • Minna40

        Sullahan outo systeemi,
        ensin olet hanttihommissa kesätyöntekijänä ja
        kun syksy niin alat hake vakipaikkaa,
        no kai tokin on tapa työllistyä.
        Itse yrittäjänä en oikein innostu tyylistäsi,
        mut kai sulla siihen syy ja
        ei muutakun rohkeasti vaan hakemaan,
        kyl aina voi jotain löytyä,siivoojia ainakin haetaa,
        tai hehän nykyisin siistijöitä!
        Onnea vaan vakipaikan hakuun!


      • Eroa on

        Perehdytystä ei ole, jos hakee ammattiaan vastaavaa työtä. Harjoittelijat ovat eri asia.


      • 123321
        Eroa on kirjoitti:

        Perehdytystä ei ole, jos hakee ammattiaan vastaavaa työtä. Harjoittelijat ovat eri asia.

        Perehdyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joiden avulla uusi
        työntekijä oppii tuntemaan
        • työpaikkansa sekä sen toiminnan ja tavat
        • työpaikan ihmiset
        • työnsä ja siihen liittyvät odotukset.
        Perehdyttämistä tarvitsevat kaikki työhön tulevat: vakituiset, määräaikaiset,
        ruuhka-, kampanja- ja vuokratyöntekijät. Perehdyttämisohjelma voidaan laatia
        yksilöllisesti, jolloin otetaan huomioon muun muassa työsuhteen kesto, ammattitaito, kokemus ja koulutus. Tehtävien ja työolosuhteiden muuttuessa työntekijät on opastettava uusiin asioihin.

        Esimies vastaa perehdyttämisestä johdon antamien ohjeiden mukaisesti. Käytännön opastaminen voidaan antaa nimetylle työnopastajalle. Työturvallisuuslaki korostaa työnantajan vastuuta turvalliseen ja terveelliseen työskentelyyn
        opastamisesta. Perehdytettävällä on oikeus kysyä opastukseen ja oppimiseensa liittyvistä asioista.


      • Naurettavaa..
        123321 kirjoitti:

        Perehdyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joiden avulla uusi
        työntekijä oppii tuntemaan
        • työpaikkansa sekä sen toiminnan ja tavat
        • työpaikan ihmiset
        • työnsä ja siihen liittyvät odotukset.
        Perehdyttämistä tarvitsevat kaikki työhön tulevat: vakituiset, määräaikaiset,
        ruuhka-, kampanja- ja vuokratyöntekijät. Perehdyttämisohjelma voidaan laatia
        yksilöllisesti, jolloin otetaan huomioon muun muassa työsuhteen kesto, ammattitaito, kokemus ja koulutus. Tehtävien ja työolosuhteiden muuttuessa työntekijät on opastettava uusiin asioihin.

        Esimies vastaa perehdyttämisestä johdon antamien ohjeiden mukaisesti. Käytännön opastaminen voidaan antaa nimetylle työnopastajalle. Työturvallisuuslaki korostaa työnantajan vastuuta turvalliseen ja terveelliseen työskentelyyn
        opastamisesta. Perehdytettävällä on oikeus kysyä opastukseen ja oppimiseensa liittyvistä asioista.

        Sairainta mitä olen pitkään aikaan lukenut:

        http://kontti.punainenristi.fi/edelleensijoitus
        Yritykset voivat kokeilla riskittömästi ja joustavasti Kontin työntekijän sopivuutta työtehtäviin. Yrityksellä ei ole jakson aikana palkanmaksuvelvoitetta, eikä yritys sitoudu työntekijän myöhempään palkkaamiseen. Siirtojakso on yleensä yhdestä kolmeen kuukautta ja sen voi tarvittaessa keskeyttää.

        Nyt siis kaikki yrittäjiksi jos työntekijöitä saa ilmaiseksi töihin ilman palkanmaksuvelvoitteita.


      • Naurettavaa.. kirjoitti:

        Sairainta mitä olen pitkään aikaan lukenut:

        http://kontti.punainenristi.fi/edelleensijoitus
        Yritykset voivat kokeilla riskittömästi ja joustavasti Kontin työntekijän sopivuutta työtehtäviin. Yrityksellä ei ole jakson aikana palkanmaksuvelvoitetta, eikä yritys sitoudu työntekijän myöhempään palkkaamiseen. Siirtojakso on yleensä yhdestä kolmeen kuukautta ja sen voi tarvittaessa keskeyttää.

        Nyt siis kaikki yrittäjiksi jos työntekijöitä saa ilmaiseksi töihin ilman palkanmaksuvelvoitteita.

        Hakea voi :D


      • KalliitPinnat
        Minna40 kirjoitti:

        Sullahan outo systeemi,
        ensin olet hanttihommissa kesätyöntekijänä ja
        kun syksy niin alat hake vakipaikkaa,
        no kai tokin on tapa työllistyä.
        Itse yrittäjänä en oikein innostu tyylistäsi,
        mut kai sulla siihen syy ja
        ei muutakun rohkeasti vaan hakemaan,
        kyl aina voi jotain löytyä,siivoojia ainakin haetaa,
        tai hehän nykyisin siistijöitä!
        Onnea vaan vakipaikan hakuun!

        Kyllä niiltä siivoojiltakin nykyisin vaaditaan osaamista. Ehkä teillä pyörii nurkissa se sinkkiämpäri ja rätti. Mutta ei meillä.


      • Opiskellut
        Minna40 kirjoitti:

        Sullahan outo systeemi,
        ensin olet hanttihommissa kesätyöntekijänä ja
        kun syksy niin alat hake vakipaikkaa,
        no kai tokin on tapa työllistyä.
        Itse yrittäjänä en oikein innostu tyylistäsi,
        mut kai sulla siihen syy ja
        ei muutakun rohkeasti vaan hakemaan,
        kyl aina voi jotain löytyä,siivoojia ainakin haetaa,
        tai hehän nykyisin siistijöitä!
        Onnea vaan vakipaikan hakuun!

        Mitähän alaa sä oot opiskellut, jos sulle ei tuu mieleen ajatella, että opiskeluaikaan voisi kuulua enemmän kuin yksi kesä? Tässä puhuttiin yleisesti opiskeluajan kesätöistä eikä siitä, että valmistumisen jälkeen oltaisiin ensin menty johonkin hanttihommiin kesäksi.


      • hauskaa.
        jii71 kirjoitti:

        Hakea voi :D

        Työkkäri ensin pakottaa tuonne konttiin hommiin ja sitten yritys voi ottaa sinut ilmaiseen kokeeseen? :D Työttömiä taas viedään 6-0


      • eki64_
        Minna40 kirjoitti:

        Sullahan outo systeemi,
        ensin olet hanttihommissa kesätyöntekijänä ja
        kun syksy niin alat hake vakipaikkaa,
        no kai tokin on tapa työllistyä.
        Itse yrittäjänä en oikein innostu tyylistäsi,
        mut kai sulla siihen syy ja
        ei muutakun rohkeasti vaan hakemaan,
        kyl aina voi jotain löytyä,siivoojia ainakin haetaa,
        tai hehän nykyisin siistijöitä!
        Onnea vaan vakipaikan hakuun!

        Ne jotka eivät ymmärrä tekniikasta mitään, niin niistä tehdään myyjiä, vaikutat
        ihan supliikilta ja tunnistat jo itsestäsi joitain piirteitä. Itsekin ajauduin
        myyntihommiin insinööriopintojen jälkeen, ei edes tarvitse osata lukea piirustuksia, kunhan tietää mitä on tarjoamassa.


    • kunnontyöntekijä

      Tuttu tunne...Pelko omasta riitämättömyyestä helpottuu kun muistaa että varmastikkaan työnantajat eivät oletakkaan uuden työntekijän osaavan heti kaiken. Ajan myötä helpottaa, usko pois.

      • Ikärasismiako?

        Aijaa....
        Olin 55-vuotiaana työkkärin rahoilla ilmaisena harjoittelijana etuuskäsittelijäksi, ja parikymmentä vuotta itseäni nuorempi esinainen alkoi 13. päivänä nälviä että kuulemma kyselen vielä, ja että 20-vuotiaat tekee ihan tuosta noin vain niitä päätöksiä ja että hän luuli että olen tehnyt jo kasapäin toimeentulotukipäätöksiä ja näytti käsillään kekoa pöydän yläpuolella.
        Etuuskäsittelijän työ on erittäin vaativaa enkä ollut koskaan aikaisemmin ollut sosiaalipuolen töissä, terveydenhuollon sihteerin töitä kylläkin olin tehnyt, mutta aivan erilaisia töitä. Että sellainen kokemus harjoittelusta ja perehdytyksestä. :((


      • Keko matalaksi
        Ikärasismiako? kirjoitti:

        Aijaa....
        Olin 55-vuotiaana työkkärin rahoilla ilmaisena harjoittelijana etuuskäsittelijäksi, ja parikymmentä vuotta itseäni nuorempi esinainen alkoi 13. päivänä nälviä että kuulemma kyselen vielä, ja että 20-vuotiaat tekee ihan tuosta noin vain niitä päätöksiä ja että hän luuli että olen tehnyt jo kasapäin toimeentulotukipäätöksiä ja näytti käsillään kekoa pöydän yläpuolella.
        Etuuskäsittelijän työ on erittäin vaativaa enkä ollut koskaan aikaisemmin ollut sosiaalipuolen töissä, terveydenhuollon sihteerin töitä kylläkin olin tehnyt, mutta aivan erilaisia töitä. Että sellainen kokemus harjoittelusta ja perehdytyksestä. :((

        No, alat tehdä tuosta vaan niinku ne nuoret ja olet "ammattitaitoinen". Varsinkin kun asiakkaat ei ymmärrä eikä mahda päätöksillesi mitään? Nykyään vanhan ajan ammattitaito on bisneshaitta.
        t. ent. etevä työtön nyk. huithapeli työllistynyt


    • sellasta se..

      Minulla tuo "riittämättömyys" kohdistui tekemiseen: Kun älysin, että kyseisellä koodinpätkällä on oikeasti useampi miljardi käyttäjää elinkaarensa aikana. Pitää olla virheetöntä koodia. Tai toisinpäin: _kaikki_ nauraa sulle, jos teet virheen :P
      Eikä se mihinkään siitä helpottanu.. piti vaihtaa alaa lääkärin ukaasien saattelemana, ettei tule näitä paineita enää.

    • Konsultti Blizzard

      Noin yleisesti koulutusta vastaavaa työtä ei ole kuin julkisella sektorilla. Tämä tarkoittaa sitä, että tietyn koulutuksen läpäissyttä työntekijää pidetään lähtökohtaisesti pätevänä tekemään työnsä.

      Jos sitten pitää jotain osaamista vaativaa oikeasti tehdä, eikä se onnistukaan tältä pätevältä työntekijältä, niin varsinainen asiantuntijatyö voidaan aina tilata yksityiseltä konsultilta, joka sitten tekee työn ja rautalangasta vääntäen opettaa tälle pätevälle työntekijälle mitä tässä yksityisen konsultin tekemässä työssä sanotaan ja mitä se käytännössä tarkoittaa.

      Mutta, jos tosiaan ei ole mitään hajua siitä miten töitä tehdään, niin varmaan kannattaa aluksi hakea töihin johonkin avustavaan rooliin todelliselle asiantuntijalle ja mitoittaa se oma palkkatoivomus sen mukaan.

      Onnea matkaan ja muista, että ei se oppiminen kouluun lopu, vaan nyt vasta todenteolla alkaa!

    • kallista touhua

      Tämä ongelma tulee useimmilla jo 6kk jälkeen. Siksi moni hommaakin sen 10 koulutusta.

    • guykgo

      Rohkeasti vaan koulutusta vastaavaan työhön - Jos nyt mietit omia palkkakustannuksia työnantajalle, niin mieti vastavuoroisesti mitä oma koulutuksesi on maksanut itsellesi ja yhteiskunnalle! Älä toki haaskaa sitä! Jostain se on kummiskin aloitettava, kokeile vaikka päästä työhön sisälle harjoittelun kautta.
      Onnea.

      • Maksa velkasi

        Maksa ensin koulutuksesi takaisin yrittäjille, jotka ne verovarat hankkii. Eli tee työtä palkatta kymmenen vuotta.


      • 20+9
        Maksa velkasi kirjoitti:

        Maksa ensin koulutuksesi takaisin yrittäjille, jotka ne verovarat hankkii. Eli tee työtä palkatta kymmenen vuotta.

        Yhteiskunnan toimesta ne verorahat kerätään. Vai luulitko, että yrittäjä niitä vapaaehtoisesti olisi tyrkyttämässä? Näkemykseni mukaan pitääkin siis maksaa velkansa yhteiskunnalle: Pitää huoli siitä, että yhteiskuntarauha säilyy. Yrittäjä voi sitten yrittää palkta/ei palkata uuden sukupolven työntekijöitä, riippuen siitä, ovatko he palkattavissa enää, vai onko yritys jo vanhentunut..


    • samatäällä

      Mulla on täsmälleen sama juttu menossa. Olen opiskellut amkissa 4,5 vuotta ja koko sen ajan tehnyt muun alan töitä. Nyt kun olen valmistumassa, pelottaa etten pärjää omalla alallani. Pelko on mennyt jopa niin pitkälle, että olen viimiseen asti siirtänyt työhakemuksien tekoa ja edelleen ottanut vastaan "hanttihommia".

      • Rohkeasti vaan työtä hakemaan. Työkokemus - ihan mikä vaan - on plussaa. Se osoittaa että työt kyllä maistuvat. Hankalampi olisi palkata lusmua joka ei ole eläissään tehnyt päivääkään rehellistä työtä. Itse ammattiosaamisen taas esittelet jollain työportfoliolla johon kokoat esimerkkejä töistä jota olet esim. kouluharjoituksina tehnyt. Kyllä se siitä!


      • Tosi on

        Sinähän olet saanut hyvää kokemusta työelämästä "hanttihommista". Jos todella luulet siirtyväsi nyt oikeisiin töihin, niin olet hukassa. Hanttihommia ja "oikeita töitä" ei ole olemassakaan, on vain töitä. Asenteestasi voi jo päätellä, että työelämä on taas saamassa yhden uuden idiootin lisää. Älä kuitenkaan ole huolissasi, sillä noin 99% ihmisistä on kanssasi samalla tasolla. Ja mikäli suret työstäsi aiheutuvia kustannuksia, niin tulet huomaamaan, että kaikki on väliaikaista vaan.


      • Hantti my ass
        Tosi on kirjoitti:

        Sinähän olet saanut hyvää kokemusta työelämästä "hanttihommista". Jos todella luulet siirtyväsi nyt oikeisiin töihin, niin olet hukassa. Hanttihommia ja "oikeita töitä" ei ole olemassakaan, on vain töitä. Asenteestasi voi jo päätellä, että työelämä on taas saamassa yhden uuden idiootin lisää. Älä kuitenkaan ole huolissasi, sillä noin 99% ihmisistä on kanssasi samalla tasolla. Ja mikäli suret työstäsi aiheutuvia kustannuksia, niin tulet huomaamaan, että kaikki on väliaikaista vaan.

        No jos ne hanttihommat olisi oikeita töitä, niin kai niistä maksettaisi kunnolla?
        Nimimerkillä olin kyllä töissä, kävin ihan aikusten töissä ja sain vittu lasten taskurahaa vähän armosta. On töitä joiden takia ei kannata selkäänsä teloa, ja ne on sitten niitä hanttihommia. Niin että tunge sinä tuo maailmaasyleilevä ihanteesi omaan hanuriisi, ihmisessä ei kyllä ole mitään vikaa jos se älyää käyttää järkeä että mikä on hanttihomma, ja mikä on työ. Hanttihomma on raskasta, ja sillä ei perhettä elätellä eikä autoa ja kotia ostella.


      • wrg54
        Hantti my ass kirjoitti:

        No jos ne hanttihommat olisi oikeita töitä, niin kai niistä maksettaisi kunnolla?
        Nimimerkillä olin kyllä töissä, kävin ihan aikusten töissä ja sain vittu lasten taskurahaa vähän armosta. On töitä joiden takia ei kannata selkäänsä teloa, ja ne on sitten niitä hanttihommia. Niin että tunge sinä tuo maailmaasyleilevä ihanteesi omaan hanuriisi, ihmisessä ei kyllä ole mitään vikaa jos se älyää käyttää järkeä että mikä on hanttihomma, ja mikä on työ. Hanttihomma on raskasta, ja sillä ei perhettä elätellä eikä autoa ja kotia ostella.

        Hanttihommien tekijät pyörittävät koko sirkusta , ihan sananmukaisesti.
        Se, että jotain työtä ei arvosteta kouluttautuneiden taholta , osoittaa koulutuksen menneen hukkaan.

        Moni tietokoneen näpyttelijä tai paperien laatikosta toiseen siirtäjä on varmaan tärkeä ,mutta ei välttämätön.


      • Hantti my ass
        wrg54 kirjoitti:

        Hanttihommien tekijät pyörittävät koko sirkusta , ihan sananmukaisesti.
        Se, että jotain työtä ei arvosteta kouluttautuneiden taholta , osoittaa koulutuksen menneen hukkaan.

        Moni tietokoneen näpyttelijä tai paperien laatikosta toiseen siirtäjä on varmaan tärkeä ,mutta ei välttämätön.

        Joo edelleen, jos kerran hanttihomman tekijät pyörittävät sirkusta, niin miksi se palkka ei ole kans sen mukainen.
        Helppo se on siellä aidan paremmalla puolen "arvostaa" töiden tekijöitä, kun sun pussista se palkka ei siitä pienene vaikka duunarin selkä ois paskana.
        Otapa hanskat naulasta ja vedä käteen, ja ala tajuamaan mitä se on kun teet töitä vuorotta ja silti ei ole rahaa eikä mitään muutakaan.


    • toteaja.

      Alasta riippuen suuri osa oppimisesta tapahtuu vasta töissä, joten vie jonkin aikaa ennenkuin työnantaja saa täyden vastineen maksamalleen palkalle.

      Rohkeasta vaan kokeilemaan ja jos homma ei luonteen tai jonkun muun syyn takia onnistukaan, niin sitten muihin hommiin.

    • eläkeläinen jo

      Ovatko nykyajan opiskelijat "sairaita"? Itse olen sitä vanhan polven väkeä joka ammattikoulusta päästyä siirtyi suoraan työelmään.
      Aluksi työnjohtajat tarjosi tehtäväksi niitä yksinkertaisempia ja vähemmän vaativia töitä, mutta vuosien myötä se ammattitaito karttui ja nyt saa jopa opastaa uusia nuorempia työntekijöitä.
      Ammattikoulu ei merkinnyt sitä, että olisi ollut täysin valmis ammattilainen. Se pohjakoulutus tarjosi vain eväät myöhemmälle ammattitaidon karttumiselle kokemuksen myötä.

      JOS työnantaja ei tätä tajua niin sellaiselle ei kannata mennä edes töihin. Nykypäivän työnantajat tekevät suuren virheen olettaessaan koulusta pääsevän olevan heti täysin valmis ammattilainen. Kyllä työkokemuksella on VIELÄ oma merkityksensä ja tämä voi tulla ainoastaan työtä tehtäessä.
      Peruskoulutuksen saanut ei ole koskaan HETI täysin valmis ammattilainen.

      Ilmeisesti tämä työssä kasvaminen (kehittyminen) on nyt kokonaan unohdettu? Jopa vastavalmistuneet lääkäritkin tarvitsevat vanhempien kolleegoiden tukea. Kumma kyllä työelämästä ei olla saatu karsittua pois nuorempien työntekijöiden kiusaamista.

      Nyt uudet työntekijät jopa pelkäävät työssä kehittymisen vaikeutta. Ja useille ei edes tarjota työtä jossa voisi edes kehittyä. Mitä järkeä koulutuksessa on jos se ei mahdollista työpaikan saantia jossa voi kehittyä ja kasvaa?
      Miksi työntekemisestä on tehty näin pelottavaa?
      Nyt pelin henki on alusta asti: tee tulosta tai sinut potkitaan heti ulos. Potkujen pelkoko auttaa kehittymään?

      • Akateeminen duunari.

        Juuri tuota se tuppaa tänä työttömyyden aikakautena olemaan, kun työväestä on ylitarjontaa, niin vaatimukset kasvaa. Ilmaiseksi harjoittelijaksi korkeintaan otetaan ja siitäkin voi tulla kierre, ettei sitten pääse palkalliseen hommaan ollenkaan vaan joutuu kiertämään harjoittelusta toiseen. Toista se on joskus ennen ollut kun firmaan vaan käveltiin sisälle ja sanottiin, että tulisin teille töihin... Silloinhan työpaikalla vielä opetettiin uutta työntekijää - nykyisin kellään ei ole aikaa opettaa, vaan odotetaan heti tuloksia (Jopa harjoittelijalta!).

        Itse opiskelin aikuiskoulutuksena toisen ammatin kun tunsin pudonneeni kehityksen kelkasta ensimmäisessä akateemisessa ammatissani, kun en saanut töitä. Nyt olen saanut olla sentään pari kesää duunarihommissa, parempi sekin kuin ei mitään.


    • määmy

      Kyse o siit, haluuks sä todel koulutust vastaavaa duunii, ku oot kesikse aikaa hakenu haalariduunii?

      Kandee myös minnaa, et koulutus e tuo 100 % ammattilaist, vaa lähtökohdat valittuun duuniin & ymmärrykse, miks tietty duuni duunataan nii, eikä näi. Ykskää koulutus e synnytä neroo. Jokaises firmas o erilaine systeemi, vaik e aluks silt näyttäis.

      • suhteilla vaan

        Se voipi olla sillai, että kesien aikana jos hakee vain ja ainoastaan koulutusta vastaavaa työpaikkaa, niin lopputulos on se, että ei saa töitä kun ei oo suhteita eli sitten on työttömänä kesät.

        Kumpis sitten on parempi, työttömyys vai joku koulutusta vastaamaton duuni? Sen päättää jokainen itse, mikä on se kipuraja palkassa, millä kannattaa lähteä duuniin ja millä ei.


    • yrittäjä

      Ensimmäinen asia joka tulee uudesta tyypistä esille on asenne. Se näkyy vaikka tavasta kävellä vessareissulla. Toiset kiirehtivät laahustaen ja toiset vain käyvät ripeästi. Toisilla on tarve suoriutua tehtävästä nousujohteisesti. Se on eräänlainen paine taitojen kehittymiseen. Taidot kun kehittyvät vain oikeasta motiivista. Motiivina ei voi olla kuin kiinnostus siihen mitä tekee.

      Eli jos et koe olevasi motivoitunut, et voi olla myöskään tuottava missään vaiheessa. Motivoitunut ei tarkoita että osaisi. Ihminen sopii uskomattoman moniin hommiin. Jos on kiinnostunut vaikka lannan ajosta, siinä tulee ripeäksi ja taitavaksi. Taitavammaksi kuin keskimäärin. Ja se riittää.

      Työnteossa on ensimmäinen etappi saavuttaa keskimääräinen taso. Täydellisyyden tavoittelu on merkki mielen häiriöstä. Täydellisyyden tavoittelu on myös este taloudelliseen tekemiseen. Peruspuurtajat ovat kullan arvoisia. Tulosta tulee keskimääräisesti mutta varmasti. Luotettavuus on myös tunnusomaista peruspuurtajille. Se kun on siinä määritelmässä. Pyrkyrit voivat tuottaa hetken, mutta häippäisevät sitten. Ovat riski. Saamattomat ovat painolastina. Noista on pinnalla koko ajan toive että tajuaisivat häipyä pyytämättä.

      Eli jos olet oikeasti työsuuntautunut ota tavoitteeksi peruspuurtajan status. Siitä on hyvä ponnistaa. Jos et tajunnut mitä tuossa edellä kerroin, valmistaudu ikuiseksi opiskelijaksi ja kun olet liian korkeasti koulutettu kaikkeen hae työkyvyttömuuseläke.

      • Ja tässä

      • Joo olis

      • Konsultti*

        Ensimmäinen asia mitä kannattaa tsekata yrityksestä on sen johdon kyvykkyys. Johdon tulee ymmärtää, että ihmisten erilaisuudesta tulee kasvuvoima.Toisekseen johdon pitää osata viestiä sinulle, että mitä tehtäviä tulet tekemään ja millaisin tavoittein. Ja kolmanneksi, miten johto puhuu henkilöstöstään, arvostavasti vai joitain henkilöitä tai ryhmiä (esim. ikääntyneet) halventavasti.

        Erilaisuuden siedosta tulee yleensä hyvä yhteen hiileen puhaltamisen henki, ja työtä sallitaan tehtävän joustavasti. Se suo firmassa mahdollisuuden uusien ideoiden soveltamiselle, ja taloudellisen menestymisen jatkuvuudelle.

        Johdon kyvykkyys viestiä tehtävän sisällöstä ja tavoitteista on oleellisen tärkeää. Jos päällikkö ei saa kerrottua, että hommassa on tietyt rutiinit tai että sinun odotetaan kehittävän ne, tai miten usein rutiineja uudistetaan, ja millainen ajankäyttö eri asioihin on varattava, johto on surkea. Näitä on muuten paljon - näyttävännäköisiä supliikkeja esimiehiä, jotka varastaa nimiinsä alaistensa ideat ja potkii pihalle ne, jotka ei ymmärrä heidän ideavarasteluaan tai (harkitusti?) ristiriitaista (ja pahimmillaan lähinnä telepaattista!) johtamistaan.

        Henkilöstön arvostamisesta voit päätellä johdon henkisen kypsyyden ja kyvykkyyden johtaa muutenkin kuin resurssit (ihmiset!) loppuunkuluttamalla eli työkyvyttömiksi saattamalla. Hirveän kovan draivin, työpaikkaylpeyden, suuren yhdenmukaisuuspaineen ja solvaavan "luusereiden" mollauksen alle päälliköt usein peittävät narsismillaan ja epäpätevyydellään aikaansaamansa organisaation isot ongelmat: työnkuvien epäselvyyden, vastuiden epäselvyyden, informoidun hovinsa ja epäinformoidun inhokkilistansa olemassaolon, sadistiset valtapelinsä sekä halunsa säilyttää valtansa status quo ajasta ikuisuuteen riippumatta siitä kuinka yritys kehittyy. Henkilöstömäärähän joustaa aina, ja fiksut pistetään Suomessa pihalle, koska ne voisi hätätapauksessa korvata kyseisen päällikön, tai ainakin haitata sen etenemistä urallaan.


      • Ihan naurattaa
        Konsultti* kirjoitti:

        Ensimmäinen asia mitä kannattaa tsekata yrityksestä on sen johdon kyvykkyys. Johdon tulee ymmärtää, että ihmisten erilaisuudesta tulee kasvuvoima.Toisekseen johdon pitää osata viestiä sinulle, että mitä tehtäviä tulet tekemään ja millaisin tavoittein. Ja kolmanneksi, miten johto puhuu henkilöstöstään, arvostavasti vai joitain henkilöitä tai ryhmiä (esim. ikääntyneet) halventavasti.

        Erilaisuuden siedosta tulee yleensä hyvä yhteen hiileen puhaltamisen henki, ja työtä sallitaan tehtävän joustavasti. Se suo firmassa mahdollisuuden uusien ideoiden soveltamiselle, ja taloudellisen menestymisen jatkuvuudelle.

        Johdon kyvykkyys viestiä tehtävän sisällöstä ja tavoitteista on oleellisen tärkeää. Jos päällikkö ei saa kerrottua, että hommassa on tietyt rutiinit tai että sinun odotetaan kehittävän ne, tai miten usein rutiineja uudistetaan, ja millainen ajankäyttö eri asioihin on varattava, johto on surkea. Näitä on muuten paljon - näyttävännäköisiä supliikkeja esimiehiä, jotka varastaa nimiinsä alaistensa ideat ja potkii pihalle ne, jotka ei ymmärrä heidän ideavarasteluaan tai (harkitusti?) ristiriitaista (ja pahimmillaan lähinnä telepaattista!) johtamistaan.

        Henkilöstön arvostamisesta voit päätellä johdon henkisen kypsyyden ja kyvykkyyden johtaa muutenkin kuin resurssit (ihmiset!) loppuunkuluttamalla eli työkyvyttömiksi saattamalla. Hirveän kovan draivin, työpaikkaylpeyden, suuren yhdenmukaisuuspaineen ja solvaavan "luusereiden" mollauksen alle päälliköt usein peittävät narsismillaan ja epäpätevyydellään aikaansaamansa organisaation isot ongelmat: työnkuvien epäselvyyden, vastuiden epäselvyyden, informoidun hovinsa ja epäinformoidun inhokkilistansa olemassaolon, sadistiset valtapelinsä sekä halunsa säilyttää valtansa status quo ajasta ikuisuuteen riippumatta siitä kuinka yritys kehittyy. Henkilöstömäärähän joustaa aina, ja fiksut pistetään Suomessa pihalle, koska ne voisi hätätapauksessa korvata kyseisen päällikön, tai ainakin haitata sen etenemistä urallaan.

        Kuulostaa aivan erään ison saksalaisen kauppaketjun toiminnalta.


      • fuyjk
        Konsultti* kirjoitti:

        Ensimmäinen asia mitä kannattaa tsekata yrityksestä on sen johdon kyvykkyys. Johdon tulee ymmärtää, että ihmisten erilaisuudesta tulee kasvuvoima.Toisekseen johdon pitää osata viestiä sinulle, että mitä tehtäviä tulet tekemään ja millaisin tavoittein. Ja kolmanneksi, miten johto puhuu henkilöstöstään, arvostavasti vai joitain henkilöitä tai ryhmiä (esim. ikääntyneet) halventavasti.

        Erilaisuuden siedosta tulee yleensä hyvä yhteen hiileen puhaltamisen henki, ja työtä sallitaan tehtävän joustavasti. Se suo firmassa mahdollisuuden uusien ideoiden soveltamiselle, ja taloudellisen menestymisen jatkuvuudelle.

        Johdon kyvykkyys viestiä tehtävän sisällöstä ja tavoitteista on oleellisen tärkeää. Jos päällikkö ei saa kerrottua, että hommassa on tietyt rutiinit tai että sinun odotetaan kehittävän ne, tai miten usein rutiineja uudistetaan, ja millainen ajankäyttö eri asioihin on varattava, johto on surkea. Näitä on muuten paljon - näyttävännäköisiä supliikkeja esimiehiä, jotka varastaa nimiinsä alaistensa ideat ja potkii pihalle ne, jotka ei ymmärrä heidän ideavarasteluaan tai (harkitusti?) ristiriitaista (ja pahimmillaan lähinnä telepaattista!) johtamistaan.

        Henkilöstön arvostamisesta voit päätellä johdon henkisen kypsyyden ja kyvykkyyden johtaa muutenkin kuin resurssit (ihmiset!) loppuunkuluttamalla eli työkyvyttömiksi saattamalla. Hirveän kovan draivin, työpaikkaylpeyden, suuren yhdenmukaisuuspaineen ja solvaavan "luusereiden" mollauksen alle päälliköt usein peittävät narsismillaan ja epäpätevyydellään aikaansaamansa organisaation isot ongelmat: työnkuvien epäselvyyden, vastuiden epäselvyyden, informoidun hovinsa ja epäinformoidun inhokkilistansa olemassaolon, sadistiset valtapelinsä sekä halunsa säilyttää valtansa status quo ajasta ikuisuuteen riippumatta siitä kuinka yritys kehittyy. Henkilöstömäärähän joustaa aina, ja fiksut pistetään Suomessa pihalle, koska ne voisi hätätapauksessa korvata kyseisen päällikön, tai ainakin haitata sen etenemistä urallaan.

        Kaverilla aika pessimistinen asenne. Totta on että johtajat eivät halua päästää ketään korvaamaan itseään, ja eteneminen uralla on tasapainoilua ja häviämisen riskin ottoa. Kenties potkuja jollakin tekosyyllä. Keskimäärin on todennäköisempää että olet kilometritehtaalla kuin pomosi pallilla. On varmasti jossain kelvotonta johtamista mutta hyvä johtaja on riittävän epäselvä ja antaa työntekijälle vapauden kehittyä, näin hän myös saa kuvan kyvyistäsi ja osaa sijoittaa sinut tekemään sitä missä olet paras. Jos pomosi antaa sinulle selkeät ohjeet niin silloin ohjeita on noudatettava, silloin ei ole aika omalle ideoinnillesi. Näin näen asian johtajana. Mitä rekrytointiin tulee, harjoittelijasta on helppo aloittaa. Näin voi kaverin arvioida kohtuullisin kustannuksin. Koeajalla onkin sitten suurempi riski joutua pois koska aika kaverin arvioimiseen on melko lyhyt. pienikin virhe saattaa johtaa koeajan päättymiseen,


      • heikkoitsetuntoiset
        Konsultti* kirjoitti:

        Ensimmäinen asia mitä kannattaa tsekata yrityksestä on sen johdon kyvykkyys. Johdon tulee ymmärtää, että ihmisten erilaisuudesta tulee kasvuvoima.Toisekseen johdon pitää osata viestiä sinulle, että mitä tehtäviä tulet tekemään ja millaisin tavoittein. Ja kolmanneksi, miten johto puhuu henkilöstöstään, arvostavasti vai joitain henkilöitä tai ryhmiä (esim. ikääntyneet) halventavasti.

        Erilaisuuden siedosta tulee yleensä hyvä yhteen hiileen puhaltamisen henki, ja työtä sallitaan tehtävän joustavasti. Se suo firmassa mahdollisuuden uusien ideoiden soveltamiselle, ja taloudellisen menestymisen jatkuvuudelle.

        Johdon kyvykkyys viestiä tehtävän sisällöstä ja tavoitteista on oleellisen tärkeää. Jos päällikkö ei saa kerrottua, että hommassa on tietyt rutiinit tai että sinun odotetaan kehittävän ne, tai miten usein rutiineja uudistetaan, ja millainen ajankäyttö eri asioihin on varattava, johto on surkea. Näitä on muuten paljon - näyttävännäköisiä supliikkeja esimiehiä, jotka varastaa nimiinsä alaistensa ideat ja potkii pihalle ne, jotka ei ymmärrä heidän ideavarasteluaan tai (harkitusti?) ristiriitaista (ja pahimmillaan lähinnä telepaattista!) johtamistaan.

        Henkilöstön arvostamisesta voit päätellä johdon henkisen kypsyyden ja kyvykkyyden johtaa muutenkin kuin resurssit (ihmiset!) loppuunkuluttamalla eli työkyvyttömiksi saattamalla. Hirveän kovan draivin, työpaikkaylpeyden, suuren yhdenmukaisuuspaineen ja solvaavan "luusereiden" mollauksen alle päälliköt usein peittävät narsismillaan ja epäpätevyydellään aikaansaamansa organisaation isot ongelmat: työnkuvien epäselvyyden, vastuiden epäselvyyden, informoidun hovinsa ja epäinformoidun inhokkilistansa olemassaolon, sadistiset valtapelinsä sekä halunsa säilyttää valtansa status quo ajasta ikuisuuteen riippumatta siitä kuinka yritys kehittyy. Henkilöstömäärähän joustaa aina, ja fiksut pistetään Suomessa pihalle, koska ne voisi hätätapauksessa korvata kyseisen päällikön, tai ainakin haitata sen etenemistä urallaan.

        "Henkilöstömäärähän joustaa aina, ja fiksut pistetään Suomessa pihalle, koska ne voisi hätätapauksessa korvata kyseisen päällikön, tai ainakin haitata sen etenemistä urallaan."

        Ensinnäkin kaikki fiksut ja pätevät eivät todellakaan ole uhka jollekin pikku/isopomolle. Joillekin fiksuille työntekijöille riittää ihan vaan kuule, että saa sen palkan, millä maksaa laskut jotteivat joudu kadulle asunnottomina ja myymään itseään. Fiksut ja pätevät ovat vain uhka siinä tapauksessa, että a) fiksu haluaa juuri nimenomaan ko. yrityksessä siihen päällikön paikkaan keinoja kaihtamatta b) nykyinen päällikkö on tumpelo, taitamaton heikkoitsetuntoinen tunari, joka ei osaa hoitaa tehtäviään ja jolla ei ole motivaatiota/älyä kehittyä paremmaksi. Kaikki fiksut eivät välttämättä halua edetä, jos haluavat edetä, eivät välttämättä juuri sillä alalla ja juuri ko. firmassa ja juuri ko. osastolla.

        Toisekseen, jos tulee tilanne, että päällikölle sattuu jotain tai vaikkapa häippäsee yhtäkkiä, niin eikös se olis aika käytännöllistä, että siinä heti vieressä olisi heti henkilö, joka pystyy ja haluaa hypätä päällikön saappaisiin? =)


      • hyvä maksaa
        fuyjk kirjoitti:

        Kaverilla aika pessimistinen asenne. Totta on että johtajat eivät halua päästää ketään korvaamaan itseään, ja eteneminen uralla on tasapainoilua ja häviämisen riskin ottoa. Kenties potkuja jollakin tekosyyllä. Keskimäärin on todennäköisempää että olet kilometritehtaalla kuin pomosi pallilla. On varmasti jossain kelvotonta johtamista mutta hyvä johtaja on riittävän epäselvä ja antaa työntekijälle vapauden kehittyä, näin hän myös saa kuvan kyvyistäsi ja osaa sijoittaa sinut tekemään sitä missä olet paras. Jos pomosi antaa sinulle selkeät ohjeet niin silloin ohjeita on noudatettava, silloin ei ole aika omalle ideoinnillesi. Näin näen asian johtajana. Mitä rekrytointiin tulee, harjoittelijasta on helppo aloittaa. Näin voi kaverin arvioida kohtuullisin kustannuksin. Koeajalla onkin sitten suurempi riski joutua pois koska aika kaverin arvioimiseen on melko lyhyt. pienikin virhe saattaa johtaa koeajan päättymiseen,

        Vain epäpätevä ei kykyne arvioimaan tulevaa työntekijää. Sinä mukeen lukien. Kuvitellaan, että palkataan sitä hyvää tyyppiä ja oikeaa asennetta, jota ei todellisuudessa osata edes tunnistaa. Lopulta halutaan kutienkn hyvää halvalla, mieluiten ilmaiseksi. Haluat vain paisuttaa omaa tiliäsi muilta varastamalla, siinä totuus sinun johtajakyvyistäsi.


      • vgljalgvua
        heikkoitsetuntoiset kirjoitti:

        "Henkilöstömäärähän joustaa aina, ja fiksut pistetään Suomessa pihalle, koska ne voisi hätätapauksessa korvata kyseisen päällikön, tai ainakin haitata sen etenemistä urallaan."

        Ensinnäkin kaikki fiksut ja pätevät eivät todellakaan ole uhka jollekin pikku/isopomolle. Joillekin fiksuille työntekijöille riittää ihan vaan kuule, että saa sen palkan, millä maksaa laskut jotteivat joudu kadulle asunnottomina ja myymään itseään. Fiksut ja pätevät ovat vain uhka siinä tapauksessa, että a) fiksu haluaa juuri nimenomaan ko. yrityksessä siihen päällikön paikkaan keinoja kaihtamatta b) nykyinen päällikkö on tumpelo, taitamaton heikkoitsetuntoinen tunari, joka ei osaa hoitaa tehtäviään ja jolla ei ole motivaatiota/älyä kehittyä paremmaksi. Kaikki fiksut eivät välttämättä halua edetä, jos haluavat edetä, eivät välttämättä juuri sillä alalla ja juuri ko. firmassa ja juuri ko. osastolla.

        Toisekseen, jos tulee tilanne, että päällikölle sattuu jotain tai vaikkapa häippäsee yhtäkkiä, niin eikös se olis aika käytännöllistä, että siinä heti vieressä olisi heti henkilö, joka pystyy ja haluaa hypätä päällikön saappaisiin? =)

        Päällikön asemaan pääsee tässä maassa näinä aikoina vain suhteilla, joten epäpäteviä tyyppejä on koko Suomi täynnä. Ala-arvoisen huono käsitys sullakin ihmisestä ja siitä, miten porukka todellisuudessa toimii. Kaikkein heikoin itsetunto on yleensäkin vain sellaisilla, jotka pyrkivät esimiesasemaan. Terve ihminen ei tuollaisia valtapelejä kaipaa.


    • Ostaja päättää

      Todellinen oikea osaamista vastaava palkka olisi monen kohdalla euro tunnissa. Silloin työ pitäisi myydä kahdella eurolla tunnissa, jotta saadaan maksettua valtiolle sivukulut ja verot. Lisäksi tulee hallinto, myynti markkinointi, ym. kulut ja palkat. Kun hallinnossa ja myynnissä on henkilöt, niillekin pitää maksaa euro tunnissa. Jos yrittäjäkin haluaa euron tunnissa, niin työ pitää myydä ulos ilman voittoa kahdeksan euron hintaan. Lisäksi pitää tehdä kirjanpito ja viranomaisilmoitukset joka kuukausi eli tilitoimistokin haluaa palkan. On myös vuokra ja puhelin, sekä nettikulut.
      Lopullinen hinta on vähintään kymmenen euroa tunnissa, kun palvelu myydään asiakkaalle.
      Moni haluaa palkkaa esim. kympin tunti, silloin työ on myytävä ulos hintaan sata euro tunti yrityksen voitto, josta maksetaan taas verot. Oletko valmis tilaamaan itsellesi palvelun siihen hintaan. Jos et ole, on palkkapyyntösi kohtuuton.

      Näin Suomessa poliitikkojen ja ammattiliittojen avulla on työnteko saatu mahdottomaksi.

      • aasdadadasdasdadadad

        No, se ei ole poliitikkojen tai ammattiliittojen syy, jos firmasi kulurakenne on sellainen, että työntekijän palkan ja sivukulujen lisäksi on vielä 8 ihmisen palkan ja sivukulujen verran ihraa organisaatiossa.

        Jos toiminta on ammattilaisen työtuntien myymistä, ei voi todellakaan olla noin paljoa läskiä organisaatiossa. Pitää vaan osata rakentaa se firma niin, ettei tarvita niin montaa myyjää ja assaria ja HR johtajaa.


      • Olet pummipoliitikko
        aasdadadasdasdadadad kirjoitti:

        No, se ei ole poliitikkojen tai ammattiliittojen syy, jos firmasi kulurakenne on sellainen, että työntekijän palkan ja sivukulujen lisäksi on vielä 8 ihmisen palkan ja sivukulujen verran ihraa organisaatiossa.

        Jos toiminta on ammattilaisen työtuntien myymistä, ei voi todellakaan olla noin paljoa läskiä organisaatiossa. Pitää vaan osata rakentaa se firma niin, ettei tarvita niin montaa myyjää ja assaria ja HR johtajaa.

        Opettele laskemaan ensin.


    • Turha luulo on että ensimmäinen työpaikkasi tulee olemaan se 40-50k vuodessa paikka. Luultavimmin aloitat tuon tyypin assarina ja opit maailman alle 30k palkalla ja sitten vasta sinulla on mahdollisuus siihen ammattipaikkaan. Ilman työkokemusta luultavimmin ei kukaan maksa kenellekään 50k vuodessa. On nimittäin työnantajalle aika kallista lystiä.

      Suomi on maa jossa on ylikoulutettua väestöä aivan riittämiin, joten on valmistauduttava aloittamaan niistä oman alan hanttihommista ja edettävä uralla osoittamalla olevansa hyvä ja kalliimpien paikkojen arvoinen. Näin on tehty vuosisatoja ja sama pätee nykyäänkin.

    • Mytomaani

      Rupea huijariksi, niin ne kaikki muutkin tekevät.

    • Vanha ammattilainen

      Kukaan ei ole valmis opintojen jälkeen. Työssä opit lisää, ja koska olet ammatin opiskellut, opit helposti, ymmärrät, mistä on kyse. Opiskellessa opitaan teoria, työssä opitaan soveltamaan sitä käytäntöön.
      Et ole epävarmuutesi kanssa missään nimessä naurettava. Se on ihan tuttu tunne- aikoinaan itselleni, valmistuessani teknillisestä oppilaitoksesta, ja myöhemmin olen omien lasteni kanssa kohdannut heidän epävarmuutensa vastaavassa tilanteessa.
      Vaikka pelottaakin, yritä voittaa se - onnea työnhakuun!

    • Sairas työmaailma

      Nykyän yritetään palkata mahdollisimman vähän koulutettuja ns. ikään kuin aivottomia pompotettavaia; tummia, virolaisia, heikosti koulutettuja suomalaisia.

      Joita voidaan käskyttää ja pienellä palkalla tekevät mitä pomo käskee.

      Nämä ns. pomottajat ovay ilman mitään johtamoisosaamista työssä ja luulevat olevansa isojakin pomoja.

      Jos sinulla hyvä koultus haet tietysti koultustasi vastaavia työtehtäviä ja palkkakin tulee olla sen mukainen.

      Nykyään palkataan myös paljon tuttavia, sukulaisia jne työhön, että säilyy tietty luottamus ja voidaan pelata työsäs miten huvittaa.

      Työmaailmassa on paljon kieroutta, kiusaamista, alistamista ja aliarviointia.
      Osahan siellä työskentelevistä on ns. sairaita henkisesti ja haluavat päteä, simputtaa ja useinkin he joilla on heikko koulutus. Luulevat, että vallalla pärjää, mutta nämä kieroilijat on saatava ulos työmaailamsta mahdollsimman pian.
      Sill he ovat juuri työmaailman mätäpaiseita.

      • Äpäräottopoika

        Nyt mentiin suomalaisten ydinosaamiseen. Työmaailmassa on paljon kieroutta.


    • tavoitteita

      Eipä ole samanlaista ongelmaa. Sinulla on nyt valmistuttuasi hyvä perustieto alaltasi ja varmasti pystyt tuomaan jotain uutta ja hyvää lisäarvoa työnantajallesi. Ongelma on vain siinä että et heti kykene 100 prosenttisesti täyttämään ammattisi vaatimuksia. Melko kova on palkkatoiveesi aloittelijalle, vastaa henkilöstö päällikön palkkaa tänä päivänä. Mutta enhän tiedä mikä olet ammatiltasi. Itse olen yritysjohtaja. Suosittelisin sinun hakeutumaan alasi hommiin 3 -4 kk harjoittelujakson kautta. Harjoittelu jakson jälkeen saatat päästä töihin hyvälläkin palkalla, jos olet sen arvoinen työnantajallesi. Palkkasi kehittyy itsesi mukana. Alkuun tuskin saat tuota mitä ylhäällä havittelit. Ammattilainen olet vasta joskus 3 - 5 v työskenneltyäsi, mikäli alasi on vaativa.

      • kallista on

        Ei tuo välttämättä kovin suuri palkkatoivomus ole. Siinähän puhuttiin kustannuksista yritykselle. Eli siis palkan lisäksi kaikki pakolliset vakuutukset, verot joita ei saa sanoa veroiksi, työvaatteet jne.

        Suomessa työvoima nyt vain on kallista.


    • ollos huoleton

      Älä turhaan pelkää...tai masennu..et kuitenkaan saisi koulutustasi vastaavaa työtä Suomesta. Säästät siis luontoa olemalla hakematta.

    • siivet kantaa kyllä

      Hienoa, sulla on oikea asenne. Ei soitellen sotaan tule lähteä vaan tiedustelevasti ja pohtivasti. Oman paikan löytäminen tässä yhteiskunnassa on hankalaa mutta avoimuudella ja halulla keskustella asioista (huolistakin) pärjää tosi hyvin.

      Ylimieliset kaiken osaavat ihmiset ovat itse itsensä pahimpia ongelmia ja he jäävät usein yksin elämässään -työssä ja vapaa-ajallaan. Sulla ei ole mitään hätää, työnantajat tietävät mitä sun tulee töissä tehdä ja he kertovat sen kyllä.

    • Kunnon palkka työstä

      tavoitteita

      Kyllä yritysjohtaja puhuu ihan puuta heinää. Ohjaat koulutettuja henkilöitä harjoiteluu, siis pienellä, alipalkalla. Onpa outo yhtälö.

      Kyllä työstä tulee maksaa kunnon palkka eikä mitään harjoittelijoiden hyväksikäyttöä.

      Yritysjohtaja ilmeisemmin haluaakin vain harjoittelijoita hetkellisesti, pienellä palkalla ja isolla työllä. Näin ne yrittäjät käyttävät hyväksi nuoria ja sitten saakin lähteä harjoittelujakosn jälkeenjatkamaan matkaa. Näinhän yrittäjät myös saavta erilasia lisätukia itselleen ja nuoret eivät saa mitään kuin alaipalkkaa, orjatyöllä.

      Kuinka paljo nykyään käytetään hyvin koulutettuja nuoria hyväksi ja harjoittelijoina. Työhön kun selkeät koultusvaatimukset niin siitä pitää lähteä, eikä koulutettuja ammattihenkilöitä enää käyttää hyväksi palkkapoliittisesti peinellä orjapalkalla. Useinkin nämä on yrittäjiä, jotka tekevät tätä.

      • semmoista

        Eipä olekkaan. Tämä kaveri ei ole tehnyt päivääkään oman alan hommia. Mitä tukiin tulee, niillä ei ole mitään merkitystä, ainakaan meidän alalla. Jotain vakuutuksia sillä maksaa työntekijälle. Harjoittelu on kuitenkin kaverille joka on hyvin koulutettu, jolla ei ole alansa työkokemusta, helpoin tapa työllistyä vakituisesti. Kyseessähän ei ole hanttihomma vaan ammattilaista vaativa homma. Jos kaveri on hyvä, sopiva ja kehityskelpoinen työtehtävään harjoittelussa, ei tuota vaikeuksia palkatakkin häntä tehtävään. harjoittelun jälkeen. Meillä ei oteta ketään valmistunutta harjoittelemaan ellei meillä ole tarvetta myöskin palkata häntä. Koe aika on tottakai toinen mahdollinen tapa palkata kaveri. Kaverin mahdollisuudet päätyä pysyvään työsuhteeseen on kuitenkin paljon heikommat, koska kaverilla palkkansa vuoksi on myös suuremmat paineet kyetä välittömästi jollakin tasolla täyttämään paikkansa. Virheet huomioidaan paljon kriittisemmin. Nythän ei puhuta rakennusmiehestä vaan korkeammin koulutetusta miehestä jolla palkkatoive on 40 - 50 k.


      • Oikeudenmukainen
        semmoista kirjoitti:

        Eipä olekkaan. Tämä kaveri ei ole tehnyt päivääkään oman alan hommia. Mitä tukiin tulee, niillä ei ole mitään merkitystä, ainakaan meidän alalla. Jotain vakuutuksia sillä maksaa työntekijälle. Harjoittelu on kuitenkin kaverille joka on hyvin koulutettu, jolla ei ole alansa työkokemusta, helpoin tapa työllistyä vakituisesti. Kyseessähän ei ole hanttihomma vaan ammattilaista vaativa homma. Jos kaveri on hyvä, sopiva ja kehityskelpoinen työtehtävään harjoittelussa, ei tuota vaikeuksia palkatakkin häntä tehtävään. harjoittelun jälkeen. Meillä ei oteta ketään valmistunutta harjoittelemaan ellei meillä ole tarvetta myöskin palkata häntä. Koe aika on tottakai toinen mahdollinen tapa palkata kaveri. Kaverin mahdollisuudet päätyä pysyvään työsuhteeseen on kuitenkin paljon heikommat, koska kaverilla palkkansa vuoksi on myös suuremmat paineet kyetä välittömästi jollakin tasolla täyttämään paikkansa. Virheet huomioidaan paljon kriittisemmin. Nythän ei puhuta rakennusmiehestä vaan korkeammin koulutetusta miehestä jolla palkkatoive on 40 - 50 k.

        semmoista

        Fiksu työantaja hakee selkeillä pätevyys- ja koultusvaatimuksilla. Palkka on senmukainen, eikä mitään keplottelua.

        Palkathan on jäädytetty paitsi herroilla, ja isotuloisilla. Tuollaista 40-50 € palkkaa ei saa kuin ahneet herrat, tavallisen duunarin palkka on siis nyykyään alle kympin ja eläkertymätkin vuodessa muutamankymmenen €uroa. Joten repikää siitä huumoria.

        Näin saadaan paras, koulutetuin ja osaavin työtehtävään. Turhat harjoittelut yms välistävedot pois.


      • viel
        Oikeudenmukainen kirjoitti:

        semmoista

        Fiksu työantaja hakee selkeillä pätevyys- ja koultusvaatimuksilla. Palkka on senmukainen, eikä mitään keplottelua.

        Palkathan on jäädytetty paitsi herroilla, ja isotuloisilla. Tuollaista 40-50 € palkkaa ei saa kuin ahneet herrat, tavallisen duunarin palkka on siis nyykyään alle kympin ja eläkertymätkin vuodessa muutamankymmenen €uroa. Joten repikää siitä huumoria.

        Näin saadaan paras, koulutetuin ja osaavin työtehtävään. Turhat harjoittelut yms välistävedot pois.

        Silloinpa sen paikan vei se kaveri jolla oli muutaman vuoden työkokemus. Etpä pääsyt edes koeajalle.


    • Kyllä se työnantaja katsoo mitä se palkkaa ja mihin.

    • Edustaja sörkkä

      Kansalainen elä moisesta huolehdi. Meilläkin meni täydellä palkalla ihan oma aikansa selvitykseen kuka nai ketäkin ja mitenkä?

      • MinäQ

        Mutta jos lopputulos oli kaikkien kannalta tyydyttävä niin eikös se mennyt hienosti.


    • en vieläkään osaa?

      Minä olen ollut töissä (monipuolisesti erilaisilla oman alani työpaikoilla) 15 vuotta. Palkkatasoni on hyvä. Silti edelleen minulla on tuo tunne, jota kuvaat. En ole vieläkään päässyt tunteesta, että en osaa mitään. Työpaikkoja minun ei ole koskaan ollut vaikea saada joten työttömänä en ole ollut. Työpaikoilla on yleensä perehdytys työhön ja kysyä saa perehdytyksen jälkeenkin. Neuvoa voi kysyä niin työkaveilta kuin pomoltakin. Ja työn ulkopuolella (vaikka tulotasoni on tosiaan ok eli luokkaa 60t/v jos viitsin tehdä kokopäivätöitä) minulla on aina tunne, että minua pidetään jonain sossupummina ja täystoopena. Minulla kun ei ole itsevarmuutta, ei ripaustakaan. En tiedä, saavutankohan koskaan sellaista tunnetta, että osaan jotain...

    • Herroille vaan lisää

      Juu totuushan on se, että ulkomaaliset vie halvalla työpaikkanne ja Te olette kortistossa.

      EK;n, päättäjien ja utlevaisuuden visio.

      Itse saavat herrat isoa palkkaa, mutta duunari alle kympillä. Näin se menee oikeasti.

      Palkat laskee koko ajan ja kuka tyhmä suostuu tähän kun herrat on ahnehtineet kaiken itselleen ja elävät leveästi. He ovat syyllisiä tähän ahdinkoon ja palkkojen polkemiseen sekä etujen alasajoon.

    • Opiskellut

      Luota työnantajan kokemukseen tunnistaa sopiva työntekijä. Kyllä firman pitäisi tietää, mitä he työntekijältä haluavat ja jos eivät tiedä, niin huonompi hommat heille, jos palkkaavat tekijän, jonka taidot ei riitä! Ei ole sinun vikasi, jos sinut palkataan tehtävään, johon et pysty, ellet ole työhakemuksessa tai haastattelussa valehdellut osaamistasi.

      Olisiko sinulla joku alalla töissä oleva ihminen, jolta voisit kysyä sitä, mitä ne "oikeat työt" ovat? Tai rohkenisitko soittaa jotkain työpaikkailmoitusta koskien lisätietoja työnantajalta tehtävän sisällöstä? Omasta mielestäni kokemuksen puutteesta kannattaa työnantajien kanssa olla avoin, kuitenkaan häpeilemättä asiaa; Kyllähän tällaista sattuu, et ole ainut! Painota haluasi oppia ja kehittyä ja näytä intohimoa työntekoa kohtaan. Ne ovat varmasti tärkeämpiä ominaisuuksia, kuin parin kuukauden kesäduuni alalla. Onnea matkaan ja ole rohkea!

    • suomi lamassa

      Olet hinnoitellut itsesi ulos työmarkkinoilta, jos heti haluat tuon 40-50k/vuodessa. Sinulla ei ole kokemusta, etkä myöskään ole ollut tarpeeksi kauan työelämässä.
      Ei ole ihmekkään, että ulkomailta pitää tuoda työntekijöitä, jotka sentään pyytävät kohtuullista palkkaa. Tämän takia suomella menee juuri huonosti, kun kaikki koulunpenkiltä tulleet kehtaavat pyytää poskettomia palkkoja. 18-25k/v olisi ihan hyvä aloituspalkka sinulle.

      • kallista on

        Ei 18k/vuodessa palkata ketään tässä maassa kokopäivätyöhön, arvon neropatti. Sanooko sinulle sellainen käsite kuin "palkan sivukulut" mitään?


      • Suomi lamassa
        kallista on kirjoitti:

        Ei 18k/vuodessa palkata ketään tässä maassa kokopäivätyöhön, arvon neropatti. Sanooko sinulle sellainen käsite kuin "palkan sivukulut" mitään?

        Kyllä 18k/v tienaavan pitäisi pystyä elämään. Ei sitä uutta bemaria tarvitse heti ostaa. Jos jotain haluaa, niin sitten säästetään. Ensin ajellaan niin kauan halvemmilla vehkeillä ja kunnes rahaa on tarpeeksi säästettyä, niin sitten ostetaan parempi.
        18k/v tienaavaa saa paremmin houkuteltua ylitöihin ja hän joustaa paljon enemmän kuin 50k/v tienaava.
        Täss ei ole laskettu sitä, jota työntekijä tulisi maksamaan, vaan se, että jos hän tienaisi sen. Työnantajalle 18k/v tienaava tulee maksamaan kuluineen päivineen n:30k/v


      • yrittäjä

        Niinkuin aloittaja sanoi, kustannukset työnantajalle 40-50k vuodessa. Tarkoittaa 25-30k työntekijälle.


    • nojoo1

      Moi!Älä lannistu.Laitoin tonne viestiketjuun palautetta miten nää jotka ei todella ole ollut työssä tai edes hakijana laittavat aivan paskaa,mutta koeta jaksaa ja semiä.PS.En itse ole työttömänä,mutta aina tsemppaan yrittämiseen

    • bba2017

      Nuo yllämainitut 40-50k vuosikulut kyllä luultavimmin tarkoittaa kokonaiskuluja työnantajalle eikä pelkkää palkkaa. Tuollaisilla kuluilla päästäisiin siis noin 23500-29500 vuosipalkkaan jos lasketaan työntekijän kulut kaavalla palkka x 1,7. Huomaa ettei valtaosalla palstan kirjoittelijoista ole mitään käsitystä työllistämisen todellisista kuluista.

      • MIUMAU12

        Just!Olet aivan oikeassa!


    • viratonna

      Ajatteleppas valtionhallintoa , jospa hakisit sinne . Tänään törmäsin virkaan mikä on sulle passeli : taloudellisten ulkosuhteiden osaston apulaisosastopäälikkö , duuni sopii jokaiselle joka ei ole ihan varma ollakko vai ei .

    • työ opettaa

      Et saa koskaan työtä ellet usko itseesi. Sen verran kova maailma työnhakuprosessi nykyään on. Tärkeintä että osaat myydä itsesi, ensin itsellesi!

    • näin

      ei sitä kokemusta oikeasti tarvitse työelämässä. pitää vaan olla totaallinen psykopaatti. töitä ei edes tarvitse osata. aina voi etsiä sen heikoimman lenkin ja antaa hänen tehdä sinunkin työsi. paskanjauhanta on paras taito mitä töissä tarvitsee oli se työpaikka mikä hyvänsä..

      • joopa jooo

        Sinä et ole eläissäsi tehnyt päivääkään oikeita töitä, sen huomaa asenteesta ja täydellisestä tietämättömyydestä.


    • ano muumi

      Ei se työpätevyys nyt ainakaan töitä hakematta etene.

      Kantsii lukaista tämä:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Impostor_syndrome

      ...ja sen jälkeen hyväksyä se että töissä ne asiat lopulta opitaan. Ja jos työnjohtaja ei asiaa ymmärrä tai neuvo niin sitten opettelet itse. Mutta kannattaa nyt samantien lähteä siitä liikkeelle että opit sen kyllä sitten.

    • pärjätty on

      Olet aika pönttö. Kyllä epäpäteväkin saa hakea työpaikkoja. Ei tätä työnhakua olla missään kielletty.
      Itse olen joutunut irtisanomisten jälkeen hakeutumaan jopa aivan vieraille työaloille. Ja nämä uudet työnantajatkin ovat olleet työsuoritukseeni aivan tyytyväisiä koska olen oppinut työssa vaadittavat taidot varsin nopeasti.
      Tosin tämäkään ei ole estänyt sitä, että jatkuvasti on täytynyt hakea uutta työtä koska ne työpaikat ovat olleet PÄTKÄTÖITÄ.

      Ammattikoulutusta vastaavaa työtä minulle ei olla edes työkkäristä koskaan tarjottukaan. Sen viraston "henki" on se, että otat tämän työn vastaan tai jos ET ota niin määrätään karenssi. Näin sitä on joutunut sopeutumaan uusille työaloille riippumatta omasta ammattikoulutuksesta.

      Ei se vieraan alan työ ole niin kamalaa, että sitä pitäisi PELÄTÄ.

    • ketjun aloittaja

      Kiiitoksia kaikista asiallisista ja asiattomistakin vastauksista.

      Tuo 40-50k kuluineen heitin hatusta, mutta koska se tuntuu ärsyttävän korkealta monista niin täsmennetään vielä sen verran, että tietenkin siinä olivat mukana työnantajan sivukulut kuten fiksuimmat tietenkin tajusivatkin. Itselleni laskin jäävän siitä jonkun 25-30k vuodessa bruttona. Joka on vain muutaman tonnin enemmän vuodessa minkä olisin saanut jatkamalla kesätyötason tehtäviäni. Eli ei tässä missään palkkautopiassa eletä. Tietenkään, koska aloittelijahan tässä ollaan vaikka amk ja sitä jotenkin tukeva kandi onkin hankittuna.

      Aloituksen jälkeen on tapahtunut sen verran, että parissakin työhaastattelussa olen käynyt. Ja ei siellä nyt ainakaan ole naurettu pihalle kokemuksen puutteesta. Tosin enemmän olisi tietenkin toivottu. Omat työkokemukset ovat kuitenkin onnekseni samalta alalta, joten täysin hukkaan ne kesät eivät ole menneet vaikka en "asiantuntijatehtäviä" ole saanutkaan harjoitella/tehdä.

      • gg gg

        no sepä kävi äkkiä


      • gg gg
        gg gg kirjoitti:

        no sepä kävi äkkiä

        Aloitit keskustelun 9 päivä joulukuuta, tiistai, ja lopetus viestin pistit seuraavan viikon tiistaina. Uskalluitko hakemaan jo keskiviikkona vaikko vasta torstaina. Ja heti pääsit haastatteluun ja vieläpä muutamaankin oliko ne viikon loppuna vai veditkö molemmat maananataina, hoh hoh ei muuta kuin paljon onnittelua


      • ketjun aloittaja
        gg gg kirjoitti:

        Aloitit keskustelun 9 päivä joulukuuta, tiistai, ja lopetus viestin pistit seuraavan viikon tiistaina. Uskalluitko hakemaan jo keskiviikkona vaikko vasta torstaina. Ja heti pääsit haastatteluun ja vieläpä muutamaankin oliko ne viikon loppuna vai veditkö molemmat maananataina, hoh hoh ei muuta kuin paljon onnittelua

        Minulla oli pari hakemusta vetämässä. Olin jossakin rohkeudenpuuskassa aikaisemmin uskaltanut ne laittaa. Tiedostan kyllä, että ainoa lähestymistapa tähän ongelmaan on vaan tulta päin.


      • gg gg
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Minulla oli pari hakemusta vetämässä. Olin jossakin rohkeudenpuuskassa aikaisemmin uskaltanut ne laittaa. Tiedostan kyllä, että ainoa lähestymistapa tähän ongelmaan on vaan tulta päin.

        Ei tarvitse selittää mitään, eihän tämä mikään ristikuulustelu ole.


    • Olen työkokeilussa ja kolmen kuukauden päästä sain koulutustani vastaavaa työtä, ainakin melkein. Mielestäni aina ei käy näin hyvin, mitä täältä olen lukenut. Työ on 6 kk, mutta voihan siinä aikana tapahtua kummia. Tai sitten ei. Ei kannata olla liian optimistinen. Tämäkin on jo paljonh, että sain töitä näinä aikoina!

    • RH18

      Eikös japseissa joskus pistetty keskitason johtajia kerran vuodessa harjaamaan hallien lattioita (ehkä vieläkin?)
      Oppivat kädestä pitäen organisaation pullonkaulat ja saivat samalla ihan oikeaa johtamiskoulutusta.

      Vähän provolta tuoksahtaa... Mikä on duuni, josta kandi-AMK saa 25-30k bruttona???
      Hyvin kouluttautunut "haalariduunari" tienaa 32-38k bruttona...

      Haalariduuneja ikäni tehneenä väittäisin, että ne haalariduuneja joskus tehneet esimiehet/asiantuntijat ovat juuri niitä, jotka saavat asiat toimimaan.

      Ajattelisit ennemminkin tekemäsi "paskaduunit" vahvuutena, ei heikkoutena.
      Mikset esittäisi työhaastatteluissa haalarikokemustasi dynaamisuutena, taitona kommunikoida kaikilla tasoilla tms. (ts. höpötät niitä näitä;)

      Ja mikä vaivaa sun itseluottamusta? Kandi ja AMK? Miten sä luulet muiden vastaavan koulutuksen omaavien siirtyneen työelämään???
      Tehneet muutaman kuukauden ammattiaan vastaavaa kesätyötä ja sitten siirtyneet "ei-amatööreinä" huippuammattilaisina ammattiaan vastaavaan työhön???

      Ei työnantaja osta kokematonta työntekijää kaiken osaavana huippuammattilaisena (ei edes haalaripuolella)
      Työnantaja ostaa nuoren kokemattoman työntekijän sillä silmällä, että siitä TULEE huippuammattilainen...

      • Moneen on venytty!

        "Työnantaja ostaa nuoren kokemattoman työntekijän sillä silmällä, että siitä TULEE huippuammtilainen..."

        Voi kun ottaisivatkin. Hakevat vain päteviä ja itsevarmoja.

        Tutunkauppaa otetaan "kasvamaan", ei muita.


    • ketjun aloittaja

      Hyvin monet amkista tai yliopistostakin valmistuneet tienaavat 25-30k bruttona vuodessa alkuaikoina. En ymmärrä miten tästä saadaan trollia väännettyä. Tokihan se on omissakin toiveissa, että palkka siitä nousisi kohtalaisen nopealla tahdilla.

      Lisäksi, käsittääkseni tuollaisin hyvinpalkattuihin haalariduunihommiin on erittäin vaikea päästä nykyään. Voisin harkita työskentelmistä niissä loppuelämäni, jos palkka olisi tuota luokkaa.

      "Ja mikä vaivaa sun itseluottamusta? Kandi ja AMK? Miten sä luulet muiden vastaavan koulutuksen omaavien siirtyneen työelämään???
      Tehneet muutaman kuukauden ammattiaan vastaavaa kesätyötä ja sitten siirtyneet "ei-amatööreinä" huippuammattilaisina ammattiaan vastaavaan työhön???"

      Hyvä pointti ja tällä olen yrittänyt itseä tsempata. Kuitenkin se muutamakin kuukausia auttaisi, että tietäisi vähän millaista se varsinainen työ on. Ehkä tässä on mukana omaa jännitystä enemmän kuin todellista epäuskoa omiin kykyihin.

      "Ei työnantaja osta kokematonta työntekijää kaiken osaavana huippuammattilaisena (ei edes haalaripuolella)
      Työnantaja ostaa nuoren kokemattoman työntekijän sillä silmällä, että siitä TULEE huippuammattilainen..."

      Olen valitettavasti huomannut, että tuollaiset yleiset entry-level työpaikat ovat aika harvassa. Suurimmassa osassa alani työpaikoissa haetaan suoraan tekijää tiettyyn tehtävään. Mentee-henkilöitä ei ole varaa pitää talossa.

      Kiitoksia asiallisesta kommentista!

    • tumput suorina....

      Mutta, hei.

      Eihän kukaan nykyaikana enää saa niitä "oikeita" hommia. Kun kaikkien pitää tehdä ja osata ihan mitä eteen lykätään. Tälläisen säännön olen kuullut valtion virkamiesten-ja naisten suusta.

      Joten älä tressaa, ensin vähän kuikuilet ja teet vain niin kuin sanotaan, kunhan et seiso, tumput suorina ja suupielet( muikiana) kohti leukaa.

    • Kauppat. maisteri

      Ymmärrän hyvin aloittajaa. Itsekin valmistuin arvostettuun tutkintoon 80-90-luvun vaihteessa. Ajatukset samoja ja epävarmuutta.

      Ei koulusta tai yliopistosta valmistu useinkaan valmiiksi ammattilaiseksi. Pitäisi päästä harjoittelemaan ja kasvamaan työssä, Itsetunto tulisi sen mukana, että huomaa oppivansa ja pärjäävänsä. Pitäisi saada harjoittelupaikka, jossa pääsee kasvamaan ja oppimaan.

      Mutta mutta, esim. minulla ei ollut ketään tuttuja yritysmaailmassa tai paljon muuallakaan joka olisi osannut ohjata tai tukea edes jotenkin. Vanhemmat ei olleet kovinkaan koulutettuja.
      Lama iski pian valmistumisen jälkeen ja olin töissä vuosia valmistumiseni jälkeen koulutustani vastaamattomissa töissä, joissa ei ollut mitään ylenemismahdollisuuksia tms.

      Sitten perhevelvoitteita vielä ja hups - enpäs saanut koskaan koulutustani vastaavaa työtä.

      Näin siinä sitten käy. Pätkätöitä, työttömyyttä, koulutusta vastaamatonta työtä. Nyt tosin jo vuosia vakituinen osa-aikatyö (tuntipalkka)...

    • wqas
    • Hempp@

      Hae pois vaan, sillä yksi elämän totuuksista on se, ettei kukaan tiedä oikeasti mitään. Edes töistä. Esittää vaan.

    • Tästä jokaiselle 32 euroa ilmaiseksi:
      https://www.comeon.com/raf/Federation

      Liittymällä 5€ ilmaisveto ilman talletusvaatimusta.

      Varmat kohteet tälle päivälle on Chelsea, Washington, Chicago, NY Islanders.

      5€ ilmaisella panoksella 32€. Ei tarvi ollenkaan omaa rahaa ja homma lähtee käyntiin :) Suomalainen sivusto, joka on toiminut alalla jo pitkään. Kannattaa kokeilla sunnuntaipäivän iloksi!

    • Ihme ininää täällä

      Miten voi tehdä muka harjoittelut haalarihommissa, jos opiskelee jotain muuta kuin niitä haalarihommia. Ei harjoitteluun pitäisi ainakaan voida hyväksyä muuta kuin tasan ne oman alan työt.

      Toinen mikä pisti silmään ... että eikös muka haalarihommat ole oikeita töitä? Sinne vaan, jos niitä osaat tehdä. Ei haalarihommiakaan voi tehdä ilman osaamista. Ja kai niistäkin yleensä maksetaan se 35-40 k euroa vuodessa.

      • LL R ff__R fr3

        Ei tämä alotus ole kuin vituilu viesti, ihmisille jotka ovat opiskelleet jotain alaa mutta joutuneet lopettamaan kun harjoitelu paikkoja ei ole kuin kultalusikka suussa syntyneille


    • kokeile tätä
    • Tampa pay

      Tunnen koulutuskeskuksen johtajan, koska oli esimieheni ja kirjoitti erinomaisen työtodistuksen. Tunnen myös tutkijat henkilökohtaisesti. Koulutukseni ja työkokemus on riittävä, ellei liiankin. Kannaattaako hakea töihin?

    • terve4

      Hei!
      Kuokkalan kouluun Jyväskylään haettaisiin uutta Yhteiskuntaopin opettajaa edellisen tilalle. Edellinen opettaja ei voinut jatkaa toimessaan, koska opettajat eivät pitäneet hänestä eikä hänen naamasta. Terveisin opetusviraston alihankintapääliköt Jarkko ja Konsta :)

    • ikäväää

      Haluan nyt prukautua tässä pomostani joka rekrytoi kaikista mieluiten "eläkeläisiä", kun niillä on niin paljon työkokemusta. Nytkin on pällä tilanne jossa pomo (50 nainen) olisi ottanut kaksi 50 naisen ja yhden 40 naisen. Vaikka hakijoiden joukossa oli valmistunutta nuorta porukkaa. Satun tietämään, että se toinen 50 nainen 2 v. työttömänä ollut, tupakoitsija, hiukkasen aiemmin viinaan menevä onnistui HUIJAAMAAN pomoani työkokemuksestaan. Yritin diplomaattisesti puhua nuorten puolesta, että varmaan tekevät hommat nopeammin ja ilman kesälomaakin (jos keväällä aloittavat).Sitä vaan että jos ramppaa joka toinen tunti röökillä eikä ole pitkään aikaan joutunut tekemään kovaa toimistohommaa, tulee eteen paljon uusia teknisiä ympäristöjä niin EIKÖHÄN se 25 v. vastavalmistunut olisi parempi vaihtoehto!? Paljonhan sanotaan että keski-ikäisiä naisia syrjitään työelämässä. No ei vaan meillä, itsekin olen sellainen. Ha-ha. Mutta rekrytoisin kyllä nuoria jos saisin päättää. etenkin kun kyseessä on raakaa datan hakkaamista projektia varten ainakin puolivuotta tilajalle ilman lomaa.

    • mitenliittyy

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe