Nastaton rengas ei pureudu jäähän

talvituli

Nyt tuli talvi ja nastattoman talvirenkaan ihailijat joutuvat koville, sillä nastaton rengas ei pureudu jäähän kuten nastarenkaan nasta. Ikävä toistaa tällaista fysikaalista tosiasiaa kaikille niile urpoille, joilla ei ole autossaan nastarenkaita. Nyt äkkiä nastarengaskauppaan, urpot!

71

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet pelle

      Minulla purrut jo hyvin neljä talvea ilman ongelmia. Pysy pelle julkisissa.

      • nastoilla mennään

        Tänään oli muodostunut ns polannejäätä, tosi märkääkin vielä, siitä ei tosiaan lepuuttaja saa otetta, eikä ole mikään uusi ilmiö.
        Näin se asia vaan todellisuudessa on, miksi pitää kinata selvästä asiasta.

        Sinä lienetkin se kuuluisa lepuuttajapelle.


      • osssss
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Tänään oli muodostunut ns polannejäätä, tosi märkääkin vielä, siitä ei tosiaan lepuuttaja saa otetta, eikä ole mikään uusi ilmiö.
        Näin se asia vaan todellisuudessa on, miksi pitää kinata selvästä asiasta.

        Sinä lienetkin se kuuluisa lepuuttajapelle.

        Onko mitään tilastoja olemassa millä renkailla onnettomuuksia ajellaan jääkeleillä?


      • tämä lienee selvää
        osssss kirjoitti:

        Onko mitään tilastoja olemassa millä renkailla onnettomuuksia ajellaan jääkeleillä?

        Yleensä kai talvirenkailla, ehkäpä kesärenkaillakin. Mutta jos joku vertailee nastarenkaiden ja lepuuttajien osuutta onnettomuuksiin niin nehän ei korreloi keskenään.


      • osssss
        tämä lienee selvää kirjoitti:

        Yleensä kai talvirenkailla, ehkäpä kesärenkaillakin. Mutta jos joku vertailee nastarenkaiden ja lepuuttajien osuutta onnettomuuksiin niin nehän ei korreloi keskenään.

        Issellä oli kerran kitkat ja tuli nopeasti selväksi että ajampa noilla kesällä sitten pinnat pois.
        Ei ollu blizzakit talvikeliin tehty ei..


      • jos sinä et pärjää?
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Tänään oli muodostunut ns polannejäätä, tosi märkääkin vielä, siitä ei tosiaan lepuuttaja saa otetta, eikä ole mikään uusi ilmiö.
        Näin se asia vaan todellisuudessa on, miksi pitää kinata selvästä asiasta.

        Sinä lienetkin se kuuluisa lepuuttajapelle.

        Minä pärjään kitkoilla hyvin. Rahisevat, kuin nastat jäässäkin!


      • ihan isse kyydissä
        osssss kirjoitti:

        Issellä oli kerran kitkat ja tuli nopeasti selväksi että ajampa noilla kesällä sitten pinnat pois.
        Ei ollu blizzakit talvikeliin tehty ei..

        et ole edes nettikelpoinen, joten aja se Touran suohon jo viimein ja ovet lukossa.


      • kestolukija
        osssss kirjoitti:

        Issellä oli kerran kitkat ja tuli nopeasti selväksi että ajampa noilla kesällä sitten pinnat pois.
        Ei ollu blizzakit talvikeliin tehty ei..

        Nuo "ritkestone plitsakit" ovat yleensä olleet TM-testien häntäpäässä. Testeistä ei välttämätä tarvitse tai kannata (jos kallis tai voittoon johtaneet ominaisuudet painotettu väärin) valita sitä voittajaa, mutta ne huonoimmat kannattaa jättää ostamatta.

        Ensiasennuskesärenkaita ei pääse itse valitsemaan, mutta talvirenkaat voi jopa jättää ostamatta autoliikkeestä jos kauppias tyrkyttää vain omia valintojaan.

        Pääkaupunkiseudulla on sellainen talvi meneillään että yhtään nastapäivää ei ole vielä ollut. Lunta on tullut pariin otteeseen, eikä siihen tarvita nastoja.


      • isänmaan toivo?
        kestolukija kirjoitti:

        Nuo "ritkestone plitsakit" ovat yleensä olleet TM-testien häntäpäässä. Testeistä ei välttämätä tarvitse tai kannata (jos kallis tai voittoon johtaneet ominaisuudet painotettu väärin) valita sitä voittajaa, mutta ne huonoimmat kannattaa jättää ostamatta.

        Ensiasennuskesärenkaita ei pääse itse valitsemaan, mutta talvirenkaat voi jopa jättää ostamatta autoliikkeestä jos kauppias tyrkyttää vain omia valintojaan.

        Pääkaupunkiseudulla on sellainen talvi meneillään että yhtään nastapäivää ei ole vielä ollut. Lunta on tullut pariin otteeseen, eikä siihen tarvita nastoja.

        "Pääkaupunkiseudulla on sellainen talvi meneillään että yhtään nastapäivää ei ole vielä ollut. Lunta on tullut pariin otteeseen, eikä siihen tarvita nastoja."

        Tuolla älyttömän nerokkaalla logiikalla ei kannattaisi luopua kesärenkaista lainkaan, sillä kitkarenkaitakaan ei ole tarvittu kuin ihan muutamana päivänä.


      • osssss kirjoitti:

        Onko mitään tilastoja olemassa millä renkailla onnettomuuksia ajellaan jääkeleillä?

        Olen niitä joskus tänne kaivellut. Nyt töissä, ei aikaa...

        Nasta- ja kitkarenkailla ajeltiin suurin piirtein osuutensa verran onnettomuuksia talvikelillä, mutta kitkarenkaalla oltiin harvemmin syyllisiä onnettomuuksiin. Johtuu joko renkaan tai kuskin keskimäärin paremmasta hyvyydestä nastarenkaiden vastaaviin nähden.


      • sinä pässi
        The_Rat kirjoitti:

        Olen niitä joskus tänne kaivellut. Nyt töissä, ei aikaa...

        Nasta- ja kitkarenkailla ajeltiin suurin piirtein osuutensa verran onnettomuuksia talvikelillä, mutta kitkarenkaalla oltiin harvemmin syyllisiä onnettomuuksiin. Johtuu joko renkaan tai kuskin keskimäärin paremmasta hyvyydestä nastarenkaiden vastaaviin nähden.

        Ja ihan itse päätetyt tilastot, olet vain nolo rotta.


      • Äly hoi älä jätä
        isänmaan toivo? kirjoitti:

        "Pääkaupunkiseudulla on sellainen talvi meneillään että yhtään nastapäivää ei ole vielä ollut. Lunta on tullut pariin otteeseen, eikä siihen tarvita nastoja."

        Tuolla älyttömän nerokkaalla logiikalla ei kannattaisi luopua kesärenkaista lainkaan, sillä kitkarenkaitakaan ei ole tarvittu kuin ihan muutamana päivänä.

        Älyttömämpää on kuluttaa kuivaa asfalttia nastarenkaillaan. Pk- seudulla on kaksi kolme päivää vuodessa, jolloin nastat olis ehkä tarpeen. Silloin voi ottaa julkiset käyttöön jos on pakko liikkua. Muutet kitkat - kiitos


      • Äly hoi, nimenomaan
        Äly hoi älä jätä kirjoitti:

        Älyttömämpää on kuluttaa kuivaa asfalttia nastarenkaillaan. Pk- seudulla on kaksi kolme päivää vuodessa, jolloin nastat olis ehkä tarpeen. Silloin voi ottaa julkiset käyttöön jos on pakko liikkua. Muutet kitkat - kiitos

        Heh. Talvi kestää pk-seudulla 3-4 kuukautta, jolloin talvirenkaat ovat tarpeen. Se, että osan ajasta selviäisi vaikka kesärenkailla, ei tee talvirenkaista tarpeettomia.
        Suolauksen avulla tietysti vähenee täällä pk-seudulla hyvien ja pitävien talvirenkaiden tarpeellisuus. Ja erityisesti jos on mahdollisuus jättää auto huonoina päivinä seisomaan.
        Tuo perinteeksi jo tullut maininta 2-3 päivää tulee taannoin TM:n pakinoitsijan huumoripalstan kirjoituksesta, joka on joillekin jäänyt soimaan korvien väliin ilmeisesti lopullisesti ja ihan siihen uskotaankin näemmä.
        Jo tämä vuonnakin on nuo 2-3 päivää kulunut ja ilmeisesti joksikin aikaa pysyvämpi lumi tuli maahan vasta tänään.
        Tottakai huonoillakin renkailla, jopa kesrenkaillakin näistäkin keleistä selviää. Fiksummat kuitenkin hankkii hyvät varusteet autoonsa ja renkaat ovat poikkeuksellisen tärkeät.

        Eihän nastarenkaita hankita useinkaan siksi, etteikö kitkoillakin selviäisi. Ei, vaan kyse on siitä vain siitä, että useimmat arvostavat hyvien varusteiden antamaa parempaa turvallisuutta. Varsinkin, kun ne eivät tule edes kalliimmaksi. Eli miksi hankkia huonommat samaan hintaan jolla saa paremmatkin. Näin yksinkertaista se on.


      • osssss
        ihan isse kyydissä kirjoitti:

        et ole edes nettikelpoinen, joten aja se Touran suohon jo viimein ja ovet lukossa.

        Ajamma vielä sinne 500tkm saakka jos ei kone sippaa.Kaikki muu on jo liki korjatta ja uusi ei siitä juuri kummene...
        Kiitos vain Jouluisesta toivotuksesta :)


      • Äly hoi älä jätä kirjoitti:

        Älyttömämpää on kuluttaa kuivaa asfalttia nastarenkaillaan. Pk- seudulla on kaksi kolme päivää vuodessa, jolloin nastat olis ehkä tarpeen. Silloin voi ottaa julkiset käyttöön jos on pakko liikkua. Muutet kitkat - kiitos

        PK-seudulla on vuodessa muutamia päiviä, jolloin nastat pitävät kitkoja paremmin. Mutta kyllä niinäkin päivinä kitkoilla ihan hyvin pärjää. Siis talvikäyttöön tarkoitetuilla kitkoilla. M S -merkityillä kesärenkailla voi olla ongelmia.


    • onko nastaa

      Eipä ne nastatkaan paljoa jäällä pidä...

    • kyllä pärjää

      Itse ajoin 4 talvea blizzakeilla ja mitään ongelmia ei ollut. Eli ei taida kuskista olla talvikeleihin. Onko varmasti nopeusluokitus kohillaan blizzakeissa?

    • hei urputtajat

      Kertokaa, kun löydätte sen jääkelin, missä ei kitkoilla pärjää. Tulen kokeileen. En ole vielä löytänyt, kyllä etsinyt!

      • etippä sieltä

        Ethän sinä sitä leikkikehäsi sisältä löydäkään. Mutta nyt saatat löytää hiekkalaatikolta jos sinne on satanut vettä ja jäätynyt.


      • The Köle

        Olen löytänyt sellaisen ihan hakematta, mutta se on sellainen harvinaisuus, että ei minulla sitä sinulle näyttää ole..... -enkä nähnyt tarpeelliseksi luopua kitkoista!

        Jos saivarrellaan, niin pärjäsinhän minä silloinkin, mutta alle kahtakymppiä piti ajaa.... Eli keväällä kun luminen tie on jäätynyt, sulanut ja jäänyty´t ja sitten kun siihen sataa vettä päälle, niin.......


      • Etippä ite
        etippä sieltä kirjoitti:

        Ethän sinä sitä leikkikehäsi sisältä löydäkään. Mutta nyt saatat löytää hiekkalaatikolta jos sinne on satanut vettä ja jäätynyt.

        Onneksi nuo 50tkm ajokm eivät ole olleet hiekkalaatikolla viimeiset 5 vuotta. Ymmärrätkö pointin?


    • Nasta ei kesää tee

      "Kertokaa, kun löydätte sen jääkelin, missä ei kitkoilla pärjää. Tulen kokeileen. En ole vielä löytänyt, kyllä etsinyt! "

      Noi nastakuskit vain luulevat sen nastan pelastavan joka vtun paikasta. Kyseessä on psykologinen ilmiö siis. Jos ei nastoja ole niin aletaan epäillä omia kykyjä samantien. Sitten aletaan syyttämään renkaita omasta toivottomuudesta.

    • myös nastoilla
      • siinä referenssiä

        Hyvin puree. Siis asfaltiin jota lentää tonni tolkulla taivaan tuuliin joka vuosi kiitos nastojen.


    • Turbost

      Itse käytän kitkoja ns välikelin renkaina syksyllä ja keväällä ja nytkin niillä on tullut toimeen hyvin jo kuukauden päivät kun ei vielä talvirenkaille pahemmin etelässä ole ollut tarvetta.Näyttäs menevän vielä muutama viikko ennen kun joutuu nastat alle laittaan.

      • ??????????????

        Selitä tarkemmin milloin tarvitset nastoja?


      • mikä mättää

        Onko kalusto, tai ajotaito vajavaista vai molemmat


    • juha kankkunen

      Ei sellaista keliä vielä Suomessa ole ollut ettei kitkoilla pärjäis. Mutta on kokemusta autoilusta ettei tarvitse todistella että kitkoilla pärjää. Sen takia alla neliveto Volvo ja alla nastarenkaat. Ei kuulu edes rengas melu.

      • tasaiset ominaisuude

        Kysymyshän ei ole siitä etteikö kitkoilla pärjäisi, mutta nastat toimivat paremmin niissä kaikkein pahimmissa keleissä ja siksi niitä halutaan käyttää.
        Kyse ei ole edes taidoista tai muusta trollien jutuista, mutta myös suurin osa ammattilaista ajaa mieluummin nastarenkailla.


      • kuuntele ropinoistas
        tasaiset ominaisuude kirjoitti:

        Kysymyshän ei ole siitä etteikö kitkoilla pärjäisi, mutta nastat toimivat paremmin niissä kaikkein pahimmissa keleissä ja siksi niitä halutaan käyttää.
        Kyse ei ole edes taidoista tai muusta trollien jutuista, mutta myös suurin osa ammattilaista ajaa mieluummin nastarenkailla.

        Olet selvästi epävarmakuski ja kuulut julkisiin. Ajan nykyään kovempaa kitkoilla, kuin ennen nastoilla!


      • nastat talveen
        kuuntele ropinoistas kirjoitti:

        Olet selvästi epävarmakuski ja kuulut julkisiin. Ajan nykyään kovempaa kitkoilla, kuin ennen nastoilla!

        Niin eihän nastat ole tarkoitettukaan heinäkuun ajoihin, ei tosin lepuuttajatkaan, no veneilijät tietty tarvii noita lepuuttajia heinäkuussa.


      • ohi kaahaavat
        tasaiset ominaisuude kirjoitti:

        Kysymyshän ei ole siitä etteikö kitkoilla pärjäisi, mutta nastat toimivat paremmin niissä kaikkein pahimmissa keleissä ja siksi niitä halutaan käyttää.
        Kyse ei ole edes taidoista tai muusta trollien jutuista, mutta myös suurin osa ammattilaista ajaa mieluummin nastarenkailla.

        >>>"suurin osa ammattilaista ajaa mieluummin nastarenkailla."

        Tarkoitatko taksinkuljettajia ja pakettiautoilijoita jotka eivät piittaa liikennesäännöistä? Ammattilaisuus tarkoittaa vain että tienaa palkkansa jossakin tehtävässä, ei välttämättä sitä että olisi jollakin tavalla alan edelläkävijä.


      • nastoilla tienaamaan
        ohi kaahaavat kirjoitti:

        >>>"suurin osa ammattilaista ajaa mieluummin nastarenkailla."

        Tarkoitatko taksinkuljettajia ja pakettiautoilijoita jotka eivät piittaa liikennesäännöistä? Ammattilaisuus tarkoittaa vain että tienaa palkkansa jossakin tehtävässä, ei välttämättä sitä että olisi jollakin tavalla alan edelläkävijä.

        Minäkin menen tienaamaan palkkaani kun menen autolla töihin, siis nastarenkailla varustetulla autolla.


      • 6+14
        ohi kaahaavat kirjoitti:

        >>>"suurin osa ammattilaista ajaa mieluummin nastarenkailla."

        Tarkoitatko taksinkuljettajia ja pakettiautoilijoita jotka eivät piittaa liikennesäännöistä? Ammattilaisuus tarkoittaa vain että tienaa palkkansa jossakin tehtävässä, ei välttämättä sitä että olisi jollakin tavalla alan edelläkävijä.

        ... Niin ja poliisit, ambulanssit.... Niissä on aina nastarenkaat, tietysti...
        Hälytysajoneuvoilla ei ole varaa leikitellä, kun on tosi kyseessä....


      • kitkapässikö oot?
        kuuntele ropinoistas kirjoitti:

        Olet selvästi epävarmakuski ja kuulut julkisiin. Ajan nykyään kovempaa kitkoilla, kuin ennen nastoilla!

        Väärin, itse ajan tällä hetkellä kitkoilla, mutta ennen nastoilla ja tiedän sen, kuten kaikki, että nastarengas on pitävämpi tietyissä olosuhteissa. Sitä totuutta ei edes kiimaisin kitkapelle pysty kumoamaan.


      • osssss
        6+14 kirjoitti:

        ... Niin ja poliisit, ambulanssit.... Niissä on aina nastarenkaat, tietysti...
        Hälytysajoneuvoilla ei ole varaa leikitellä, kun on tosi kyseessä....

        Hyvä järkeily.Niinpä miksi ammattiautoilijoilla nastat?

        Hyvin selvä vastaus.Miten sitä paremmuutta enää voi kiistää?


      • ohi kaahaavat kirjoitti:

        >>>"suurin osa ammattilaista ajaa mieluummin nastarenkailla."

        Tarkoitatko taksinkuljettajia ja pakettiautoilijoita jotka eivät piittaa liikennesäännöistä? Ammattilaisuus tarkoittaa vain että tienaa palkkansa jossakin tehtävässä, ei välttämättä sitä että olisi jollakin tavalla alan edelläkävijä.

        Kasikuskeista Helsingissä 60% käyttää nastoja koko talven. Kun prosenttiluku muutoin on 80% luokkaa, tarkoittaa tämä sitä, että ammattikuskit ovat peruskuskeja herkempiä ottamaan käyttöön kitkarenkaat.

        Tosin vain kolmasosa taksikuskeista käytti kitkoja ympäri vuoden.

        Lähde: http://www.liikenteensuunta.fi/fi/artikkelit/tk/pilaavatko-nastarenkaat/
        Kohdasta: Taksikuskeista hieman yli puolet luottaa nastoihin


    • Nasta ei kesää tee

      Nastoja kaipaavat vain ne viime tingassa jarruttelevat dillet joiden ajotapa on muutenkin arveluttava, eli oikeasti noin 80% kaikista kuljettajista. Ja kas kummaa, sama määrä ajaa myös nastarenkain talvella.

      • parempi on nopeampi

        Niinpä, sehän kertoo kuinka paljon pitävämmät ja turvallisemmat nastarenkaat ovat.
        Ei se että tuntee renkaan ominaisuudet, tarkoita sitä että ajotapa on arveluttava. Hissutelevaa kitkakuskia se voi tietysti huimata kun muut pystyvät ajamaan paljon joustavammin ja nopeammin kunnon renkailla.


      • onks nastaa
        parempi on nopeampi kirjoitti:

        Niinpä, sehän kertoo kuinka paljon pitävämmät ja turvallisemmat nastarenkaat ovat.
        Ei se että tuntee renkaan ominaisuudet, tarkoita sitä että ajotapa on arveluttava. Hissutelevaa kitkakuskia se voi tietysti huimata kun muut pystyvät ajamaan paljon joustavammin ja nopeammin kunnon renkailla.

        Eipä noi nastareppanat uskalla ajaa edes sulallla asfaltilla....


      • Hölmökö olet
        onks nastaa kirjoitti:

        Eipä noi nastareppanat uskalla ajaa edes sulallla asfaltilla....

        Hölmö. Sehän on vain viisasta.
        Sulalla asfaltilla ei ole syytä ajaa minkäänlaisilla renkailla. Kannattaa odottaa vähän kiinteytymistä, niin säästää renkaita selvästi...


      • osssss
        Hölmökö olet kirjoitti:

        Hölmö. Sehän on vain viisasta.
        Sulalla asfaltilla ei ole syytä ajaa minkäänlaisilla renkailla. Kannattaa odottaa vähän kiinteytymistä, niin säästää renkaita selvästi...

        Missä niin kuuma on? Sulaa asf...


    • julkisiin kuuluvilla

      Paskahousuilla nastat hyvät. Luulevat paikkaavansa surkean ajotaitonsa ja epävarmuutensa nastoilla. Jukisiin reppanat!

      • totuutta kehiin

        Lue testit! Sinä ' oma paska ei haise'.


    • AI AI

      Että nuo kitkarengashåmåt jaksaa länkyttää, aina vaan vuodesta vuoteen

    • ....................

      Kellä on muka varaa joka talveksi ostaa uudet nastarenkaat, ku yhden talven jälkee on nastat paskana eikä jäällä ole enää pidosta tietoakaa????

      • 3+13

        Kannattakin ostaa laadukkaat nastarenkaat eikä mitään kaukoidän nastarenkaita, joiden kehittäjät eivät talvea ole nähneetkään. Ne eivät ole laadukkaita kitkoja kalliimpia ja niissä nastojen pito ei juuri muutu vuodessa.
        TM:n testin vuodelta 2010 mukaan neljä vuotta vanhat nastat olivat useilta ominaisuuksiltaan heikentynyt kaksi vuotta vanhojen kitkojen tasolle. Molemmat olivat selvästi uusia renkaita heikompia. Nastarenkaissa jo kumin iästä johtuvaa ominaisuuksien heikkenemistä, kitkoissa tätä ei kahdessa vuodessa vielä ollut. Mielenkiintoista olisikin ollut, jos tuossa testissä olisi käytetty samanikäisiä nasta- ja kitkarenkaita.


      • osssss
        3+13 kirjoitti:

        Kannattakin ostaa laadukkaat nastarenkaat eikä mitään kaukoidän nastarenkaita, joiden kehittäjät eivät talvea ole nähneetkään. Ne eivät ole laadukkaita kitkoja kalliimpia ja niissä nastojen pito ei juuri muutu vuodessa.
        TM:n testin vuodelta 2010 mukaan neljä vuotta vanhat nastat olivat useilta ominaisuuksiltaan heikentynyt kaksi vuotta vanhojen kitkojen tasolle. Molemmat olivat selvästi uusia renkaita heikompia. Nastarenkaissa jo kumin iästä johtuvaa ominaisuuksien heikkenemistä, kitkoissa tätä ei kahdessa vuodessa vielä ollut. Mielenkiintoista olisikin ollut, jos tuossa testissä olisi käytetty samanikäisiä nasta- ja kitkarenkaita.

        Jaha?

        Mulla hankoot nastat alla ja hyvä on pito eikä melua..
        Ja puolet halvemmat kuin nokia.
        Sekä testissä kärkirengas..


      • olet todellakin dork
        osssss kirjoitti:

        Jaha?

        Mulla hankoot nastat alla ja hyvä on pito eikä melua..
        Ja puolet halvemmat kuin nokia.
        Sekä testissä kärkirengas..

        Hehee, osss meni taas halpaan.


      • osssss
        olet todellakin dork kirjoitti:

        Hehee, osss meni taas halpaan.

        Miksihän pohjoisessa kaikki ajaa nastarenkailla vaikka niitä suositellaan etelään vaihteleviin keleihin?
        Kokonaisturva ratkaisee.


      • 3+13
        osssss kirjoitti:

        Jaha?

        Mulla hankoot nastat alla ja hyvä on pito eikä melua..
        Ja puolet halvemmat kuin nokia.
        Sekä testissä kärkirengas..

        Sorgen, ilmaisin vähän huonosti.
        Tarkoitin tietysti niitä kaukoidän surkeita halpisnastarenkaita, joita testeissäkin on ollut mukana. En kaikkia kaukoidän nastarenkaita.
        Eihän kaikki kaukoidästä tuleva ole surkeaa.
        Itsellänikin kesärenkaina kiinalaiset linglong greenmaxit. Hinta puolet merkkirenkaiden hinnasta. Testeissä silti paremmat kuin esim michelinin greensaverit.


      • osssss
        3+13 kirjoitti:

        Sorgen, ilmaisin vähän huonosti.
        Tarkoitin tietysti niitä kaukoidän surkeita halpisnastarenkaita, joita testeissäkin on ollut mukana. En kaikkia kaukoidän nastarenkaita.
        Eihän kaikki kaukoidästä tuleva ole surkeaa.
        Itsellänikin kesärenkaina kiinalaiset linglong greenmaxit. Hinta puolet merkkirenkaiden hinnasta. Testeissä silti paremmat kuin esim michelinin greensaverit.

        Niinpä.
        Ja linlong tekee testin niin pian voittaa...


    • @jellaan

      Eihän tämä valinta ainakaan kohdallani johdu itsestäni vaan huomioin myös muutkin tielläliikkujat ja siksi haluan tehdä tuosta liikkumisesta mahdollisimman vaivatonta ja turvallista. Kitkoilla myös muutaman kauden ajaneena sanoisin, että uutena toimii melko hyvin, mutta jo kauden jälkeen melko turhat. Jäällä surkeat ja se kun ei aina kuskille välity milloin mustajäätä.

      Nastoilla voit ajaa suurinpiirtein kesänopeuksilla ja saat tuolloin maksimaalisen pidon. Hyväksyttävä vaan se tosiasia että meillä on tämä talvi ja paikoin oikukas sellainen, joten varusteet sen mukaan.

      Joka kehuu kitkoja ylivertaiseksi verrattuna nastoihin ...Ei tiedä mistä puhuu. Todistetusti nastarenkaalla auton saa pysäytettyä aiemmin Suomen talvisissa oloissa ja sopii talven joka säälle, kun kitkat sopii hyvin kapealle sektorille. Harvalla tallissa autoja erikseen lumelle tai paljaalle asfaltille jne. Perheessä voi olla saman auto käyttäjiä myös muitakin, joten nastarenkaan valinta yksinkertaisesti paras vaihtoehto.

      Se että itse osaatte ajaa ei riitä, vaan yritettävä minimoida myös toisten virheet ja se on myös taitolaji ajamisessa. Säästää lompakkoa ja muulta mielipahalta. Saattaa jopa tulla kiitosta kun ei "sokeasti" toimi oikeuksien puitteissa, eli jos pystyt välttämään kolarin, niin vältä. Et kadu.

      • osssss

        Asialinja!


      • @jatellaan

        Juuri näin, ralliautoissakin käytetään nastarenkaita talvella.


      • 3+13
        @jatellaan kirjoitti:

        Juuri näin, ralliautoissakin käytetään nastarenkaita talvella.

        Niin ja kaikissa hälytysajoneuvoissa ja lähes kaikissa ammattiliikenteen autoissa, joissa nastat sallittuja.


      • osssss
        3+13 kirjoitti:

        Niin ja kaikissa hälytysajoneuvoissa ja lähes kaikissa ammattiliikenteen autoissa, joissa nastat sallittuja.

        Niinpä ja kuluuko itse nastat jos laadukkaat?

        Marangonissa ainakin piikit oli oikein hyvät vielä kun rengas lähti sulattoon..Tiedä sitten miten käy hankookin.Siinä on kotimainen nasta kuulemma ja ainakin 5000km jälkeen kaikki jopa tallella..
        Aikanaa continentaalista tippui eka talvena sakkorajalle nastat eikä menny katsastus läpi...


    • 20021

      Ihan hyvin pärjää kun ennakoi, kaahara nastalla on ojassa ihan yhtä nopeasti. Pääkaupunkiseudulla ei vaan ole nasta keliä kuin vähän.

      • nullinkuppi

        Millähän renkailla siellä nyt eniten rytätään peltiä?


      • kulunut väite

        Kesärenkaillakin pärjää kun vaan ennakoi, mutta se sotkee Tzadin liikenteen täysin.


      • osssss

        Mitkä renkaat siellä takseissa ja ambulanssissa on?


      • Tzadilainen
        kulunut väite kirjoitti:

        Kesärenkaillakin pärjää kun vaan ennakoi, mutta se sotkee Tzadin liikenteen täysin.

        Täällä ei pärjää talvella kuin nastoilla. Kaupunki auraa sivukadut silloin kun ehtii, eli ehkä kerran talvessa. Muun ajan jokainen autoilija joutuu pärjäämään omillaan. Yleisin paikka säilyttää autoa on katu ja parkkiruudut on vielä huonommassa kunnossa kuin tiet. Niihin jää kiinni hyvillä nastarenkaillakin eikä pois pääseminen ole koskaan helppoa. Hyvin hoidettua motaria ajellessa saa ihan väärän kuvan kaupunkiliikenteen todellisuudesta.


      • kokemusta rikkaampi
        osssss kirjoitti:

        Mitkä renkaat siellä takseissa ja ambulanssissa on?

        Talvirenkaat tietysti alla.kitkat huonommat kuin uudet kesärenkaat koetin kaverin almeraa kirjoilla karmiva luistavas ajoa ihme että saaneet standardin suomen talveen


      • nastaton ekovalinta
        osssss kirjoitti:

        Mitkä renkaat siellä takseissa ja ambulanssissa on?

        Tulipa päästyä taksin kyytiin työreissullla. Turvaväli edelläajavaan oli kolmisen metriä kun nopeutta oli 80 km/h. En siis arvosta "ammattilaisen" näkemystä jos se tarkoittaa samaa kuin "rikollisen" näkemystä.

        Nyt olen reisussa kaukana suolatuista teistä, eikä ole minkäänlaista tarvetta nastarenkaille. Sitä oletusarvoista 2-3 vuoden nastarengaspäivää ei vieläkään ole tulossa koska kelin lauhtuessa nollakeliksi tulee taas suola-autot ja alla on paljas asfaltti.

        Nastan etu (lähinnä merkit Nokian. Pirelli, Continental) on märällä hiekoittamattomalla jäällä. Muutoin kitkarengas on järkivalinta ellei ole rattikaahari ajotavoiltaan. Hyvin usein moni ohittaa jatkaakseen ajoaan ylinopeudella, eli heille ei kelpaa suurin sallittu (gps) ajonopeus.

        Kaaharille ei eko- tai taloudellisuusajettelu muutoinkaan taida olla mikään ykkösprioriteetti jos hän on valmis millä reissulla tahansa ottaa maksettavakseen ylinopeussakot.


      • nullinkuppi kirjoitti:

        Millähän renkailla siellä nyt eniten rytätään peltiä?

        Nastarenkailla.


      • ei rotan sukua
        The_Rat kirjoitti:

        Nastarenkailla.

        Pistähän rotta jotain faktaa tiskiin.
        Jo yksi lepuuttajakuski saa pelin sekaisin.


    • Peris

      Ihan mukavuussyistä palasin taas kitkarenkaisiin. Ajattelin että kun olen pärjännyt loppuunajetuilla nastarenkailla niin kyllä kitkoillakin sitten. Paljaalla asvaltilla ovat ehkä vähän fletkut ja luistavat enemmän, mutta lumella ja karkealla jäällä pito on vaikuttava. Saa nähdä miten käy kun sileää jäätä tulee vastaan tai kun renkaat kuluvat.

    • Kunhan ihmettelen

      Mitenkähän nämä nykyiset nastaintoilijat olisivat pärjänneet 70-80 luvulla jolloin talvirenkaat oli mitä oli. Nykyiset kitkarenkaat päihittävät 100-0 silloiset nastarenkaat.
      Silloin suolaus/auraus oli mitä oli, talvet oli talvia myös etelässä. Osattiinko silloin ajaa paremmin?

      • Sopii ihmetellä...

        Niin, nykyiset nastarenkaat päihittävät 200-0 tuonaikaiset nastarenkaat. Nykyiset nastarenkaat päihittävät tuonaikaiset harvat kitkarenkast 1000-0. Nykyiset nastarenkaat päihittävät nykyiset kitkarenkaat 10-0.
        Eli kitkat ovat kehittyneet valtavasti. Parhaat kitkat ovat jo jopa heikoimpia nastarenkaita parempia, siis niitä kaukoidän halpisrenkaita, joiden kehittäjät eivät talvea ole nähneetkään.

        Silloin tietysti ajettiin niillä renkailla, joita oli saatavilla. Silloin liikenne oli erilaista ja onnettomuuksiakin rutkasti nykyistä enemmän. Liikennekuolemiakin yli 1000/vuosi joskus 70-luvulla.
        60-luvulla ajettiin vielä kesärenkailla ympäri vuoden. Ei vyörenkailla, vaan ristikudosrenkailla eli työkonerenkailla.


      • tilasto
        Sopii ihmetellä... kirjoitti:

        Niin, nykyiset nastarenkaat päihittävät 200-0 tuonaikaiset nastarenkaat. Nykyiset nastarenkaat päihittävät tuonaikaiset harvat kitkarenkast 1000-0. Nykyiset nastarenkaat päihittävät nykyiset kitkarenkaat 10-0.
        Eli kitkat ovat kehittyneet valtavasti. Parhaat kitkat ovat jo jopa heikoimpia nastarenkaita parempia, siis niitä kaukoidän halpisrenkaita, joiden kehittäjät eivät talvea ole nähneetkään.

        Silloin tietysti ajettiin niillä renkailla, joita oli saatavilla. Silloin liikenne oli erilaista ja onnettomuuksiakin rutkasti nykyistä enemmän. Liikennekuolemiakin yli 1000/vuosi joskus 70-luvulla.
        60-luvulla ajettiin vielä kesärenkailla ympäri vuoden. Ei vyörenkailla, vaan ristikudosrenkailla eli työkonerenkailla.

        "Liikennekuolemiakin yli 1000/vuosi joskus 70-luvulla"

        Ei nyt sentään..
        http://www.hri.fi/fi/dataset/tilastollinen_vuosikirja_2009_liikenne_4_7

        Liikennettä oli tuolloin vähemmän kuin nyt mutta tiet huonompia.


      • Kunhan ihmettelen
        tilasto kirjoitti:

        "Liikennekuolemiakin yli 1000/vuosi joskus 70-luvulla"

        Ei nyt sentään..
        http://www.hri.fi/fi/dataset/tilastollinen_vuosikirja_2009_liikenne_4_7

        Liikennettä oli tuolloin vähemmän kuin nyt mutta tiet huonompia.

        Niinpä, väittäisin nyky-ihmisten asennetta suurimmaksi ongelmaksi tässäkin asiassa.
        Autoilla ajetaan kuin kesällä oli ilma mikä hyvänsä, hyvä esimerkki nyt lähiaikoina ajetut ketjukolarit moottoriteillä, näkyvyys 20-40 metriä ja vauhtia yli 100km/h liukkaalla tiellä.
        Täysin älyvapaata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe