"lkaa satamaan" -muodon hyväksyi kielilautakunta

Merilii

vuoden alussa, se on yhtä oikein kuin "alkaa sataa". Muitakin kielipäätöksiä tehtiin samaan aikaan.

'alkaa satamaan' ei oikeastaan ole mitään murretta, vaan aivan tavallisen puhekielen muuttumista, kehittymistä.
Tuo 'alkaa satamaan' on muuttunut niin tavalliseksi puhekielessä, ettei sitä enää voi virheeksi merkitä, muuten olisi paljon punaista jo kaikkien kirjoituksissa.
Ei ole syytä joukkovoiman edessä tapella kielen kehittymistä vastaan.

http://kielikampus.jyu.fi/mitenmurteistapuhutaan/

- Jäikö huomaamatta kielilautakuntien tekemät muut muutokset ja päätökset?

http://www.hs.fi/tiede/a1409577966592?jako=91296f6081e903e5a6dd7ac13ffb9e5c&ref=fb-share

22

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+1

      Puhekieli on puhumista varten ja kirjakieli kirjoittamista varten. Alkaa satamaan -kirjoittaminen on siis edelleen yhtä idioottimaista kuin aikaisemminkin. Sikäli olet oikeassa, että kehitystä se on negatiivinenkin kehitys, tässä tapauksessa kielen ja kielilautakunnan rappeutuminen. Aikoinaan alkoi satamaan sen vuoksi, että lahjattomat lapsoset eivät vain yksinkertaisesti oppineet suomen kieliopin mukaisia taivutuksia. Äidinkielen opettajat hävisivät taiston vuosien saatossa, kun alkaa satamaan - lapset ryhtyivät vanhemmiksi ja kielipuolisuus periytyi. Silti he ovat edelleen vähemmistö joukossamme, tosin kiusallinen sellainen. Jos kielilautakunnan harjoittama logiikka kielen kehittymisestä olisi totta, harjoitettaisiin tuota logiikkaa muillakin elämän alueilla. Esimerkiksi punaisia päin ajaminen olisi pitänyt sallia jo kauan sitten, koska niin moni sitä tekee. Todennäköisesti jopa useammin kuin alkaa satamaan. Arvi Lind aikoo mennä hautaan ilman, että alkaa satamaan. Kiitos samoin, niin minäkin.

    • Kyllä

      Arvi Lind kertoi hyväksyneensä jo tuon kielimuodon, vaikka ihan alkuun oli sitä vastaan

      • Ei ala ketuttaMAAN

        Arvi myi itsensä. Hänellä lienee syynsä. No, Arvihan ei ole auktoriteetti. Minä en osta, enkä myy.


    • ...

      Kieli muuttuu, ei sille voi mitään.

      Kielitoimistolla hupaisa duuni, koittaa toimia kielipoliisina, ihmiset eivät paljoa sen mielipiteisiin kiinnitä huomiota, harva edes tietää koko puulaakia.

      Noin mainiten, meitsin kieleen kai kaikista eniten vaikuttanut internet. Toki valtava luetun kirjallisuuden määrä elämän varrella vaikuttaa erittäin paljon edelleen. Ja, pidän kielistä, ilmaisukeinoista, sanaleikeistä verbaalistakin viestinnästä jne.

      Mutta, ikinä en ole minkään kielen kielioppia opetellut, en päntännyt päähän. Hah, koulussa kirjoitin kympin aineita ja kielioppikokeet menin lunttaamalla :DD Näissä asioissa erilaisia "koulukuntia". Sen hokaa parhaiten vieraita kieliä opiskellessaan. Jotkut opettelee just kieliopit ulkolukuna, ääntämiset erittäin tarkasti jne. Meikäläinen menee korvakuulolta. Mainiten samassa todistuksessa kouluaikoina oli ysi englannista ja ehdot ruotsista :D JA sen olen hokannut lukemattomat kerrat, meitsi menee melkoisellakin tankerokielellä etiäpäin jossain, kun joku mua paremmin kieliä osaava ja lukenut ihminen plärää sanakirjaa ja kielioppia.

      Kieli on kommunikaatiota.

      Tossa asian ydin. Se ja sama, mitä selittää ja miten, jos ei tule ymmärretyksi. Tosin, monesti tulee väärinymmärretyksi, jos ei osaa sopeutua toisen osapuolen kielellisiin taipumuksiin. Sekin tärkeä asia muistaa. Turha selittää rakettitiedettä alan slangilla junttimurretta puhuvalle, asiasta mitään tietämättömälle potuntervaajalle.

      Jaa, mikä on "hyrysysy" ? Eka joka muistaa ulkomuistista sanan merkityksen, saapi epävirallisen suoli24 kielitieteilijä-merkin? Toi siis oli ihan virallinen sana, jota kukaan ei ikinä ole käyttänyt.

      =DW=

      • mitäkä mies

        Käytössä on ollut kun nuorta polvea on tehnyt mieli kyykyttää.Autosta on varmaan kyse hyrysysyssä.Maa ei jaksa näitä kielijuttuja ajatella.Mä minulla ei siis ole periaatteita eikä opittuja taitoja käsitellä asiaa ja taatusti homman sisäistänyt ja kaiken osaava saa slaagin mun teksteistä,ja hyvä niin..


      • ...
        mitäkä mies kirjoitti:

        Käytössä on ollut kun nuorta polvea on tehnyt mieli kyykyttää.Autosta on varmaan kyse hyrysysyssä.Maa ei jaksa näitä kielijuttuja ajatella.Mä minulla ei siis ole periaatteita eikä opittuja taitoja käsitellä asiaa ja taatusti homman sisäistänyt ja kaiken osaava saa slaagin mun teksteistä,ja hyvä niin..

        Voit lisätä ansioluettoloosi suoli24 kielimitallin.

        Bäissä kielijutuiossa sellainenkin asia. Nykyään on niin paljon enemmän erilaisia asioita ja pyheenaiheita, kuin joskus sata vuotta sitten. Suutin osa johtuu tekniikan kehittymisestä. Kun on jokin laite tms, siitä puhumiseen tarvitaan sanoja, uudisselaisia. ust tietsikka-asioissa sen alan äidinkieli on englanti, josta nyt sitten joka maassa ja kulttuurissa omanlaisensa käännöksensä. Yllättäen piilotiede, jota tutkivat korkeakoulut ja yliopistot oli varsin suppea ja sulkeutunut erikoisalansa, on jokaisen kansalaisen kansallisvelvollisuus osata ja hallita tällä hetkellä.

        Itellä on valtavasti ongelmia hikiän alkuasukkaitten kanssa kommunikoimisessa. Ne ei yleensä tiedä, mistä asiasta minä puhun, vaikka kuinka selkokielellä koittaa selittää jotain normaalia juttua, mitä ne meitsiltä uteliaan utelee. Ei siinä selittely auta, ei ne tajua, vaikka miten koittaisi selittää, että meitsi ei käy aamuisin ja iltaisin lypsylla tsadissa navetassa :D

        Kieli on kommunikaation väline. Kommunikaatio ei aina ole helppoa, vaikkpa nyt tosiaan, kahden suomenkieltä puhuvan välillä Ihan sujuvasti voi puhua pitkät tovit aivan eri asiasta, käyttäen samoja sanoja.

        =DW=


      • mitäkä mies
        ... kirjoitti:

        Voit lisätä ansioluettoloosi suoli24 kielimitallin.

        Bäissä kielijutuiossa sellainenkin asia. Nykyään on niin paljon enemmän erilaisia asioita ja pyheenaiheita, kuin joskus sata vuotta sitten. Suutin osa johtuu tekniikan kehittymisestä. Kun on jokin laite tms, siitä puhumiseen tarvitaan sanoja, uudisselaisia. ust tietsikka-asioissa sen alan äidinkieli on englanti, josta nyt sitten joka maassa ja kulttuurissa omanlaisensa käännöksensä. Yllättäen piilotiede, jota tutkivat korkeakoulut ja yliopistot oli varsin suppea ja sulkeutunut erikoisalansa, on jokaisen kansalaisen kansallisvelvollisuus osata ja hallita tällä hetkellä.

        Itellä on valtavasti ongelmia hikiän alkuasukkaitten kanssa kommunikoimisessa. Ne ei yleensä tiedä, mistä asiasta minä puhun, vaikka kuinka selkokielellä koittaa selittää jotain normaalia juttua, mitä ne meitsiltä uteliaan utelee. Ei siinä selittely auta, ei ne tajua, vaikka miten koittaisi selittää, että meitsi ei käy aamuisin ja iltaisin lypsylla tsadissa navetassa :D

        Kieli on kommunikaation väline. Kommunikaatio ei aina ole helppoa, vaikkpa nyt tosiaan, kahden suomenkieltä puhuvan välillä Ihan sujuvasti voi puhua pitkät tovit aivan eri asiasta, käyttäen samoja sanoja.

        =DW=

        Lisäsin virtuaali-kielimitallin ansioluettelooni ja se onkin jo toinen voitto elämässä.Ensimmäinen oli uintikilpailusta kun lähdin alulle kohdussa ;)

        Herätti hilpeyttä toi navetta ja lypsy stadissa :)

        Meillä on kavereiden kesken joskus hyvin hauskaa kun toinen sanoo jostain asiasta:Ei noin voi tehdä....Kyllä voi ja siihen on vastaus lähes aina sama et kyllä voi tehdä mutta lopputulos ei olisi suotava tai sellainen kuin pitäisi ja tekijä olisi vituiks-män,savolainen super sankari ja epäonnistuneiden tilanteiden supermies..


    • Ei niin mitään väliä miten kukakin kirjoittaa. Silloin kun ymmärrän asian se riittää.
      Itekin kirjoittelen niin kun milloinkin ajattelen.
      Murteitakaan ei puhtaasti löydy kun niitä ei ole.
      Asunut monella murrealueella ja kaikkialta on jotain jäänyt. Lapsenakin kesät ihan eri murremaailmassa kun talvet.
      Joten jos jotain ärsyttää niin se on voi voi.

      • puhumalla paras

        oon niin samaa mieltä. ihan sama mitä tässä ainakin somessa kirjoittaa kirjallisuudessa vois vähän ajatella mitä sinne laittaa niin ne jotka haluaa oikein oppia niin sieltä voi lukea.en osaa tässä sanelussa laitella isoja kirjaimia ja erotella sen kummemmin pilkun kanssa. pisteen kohdalla aina pysäytetään niin se tulee joskus johonkin paikkaan.


      • tiäks sun kieli muuttuu
        puhumalla paras kirjoitti:

        oon niin samaa mieltä. ihan sama mitä tässä ainakin somessa kirjoittaa kirjallisuudessa vois vähän ajatella mitä sinne laittaa niin ne jotka haluaa oikein oppia niin sieltä voi lukea.en osaa tässä sanelussa laitella isoja kirjaimia ja erotella sen kummemmin pilkun kanssa. pisteen kohdalla aina pysäytetään niin se tulee joskus johonkin paikkaan.

        niin sä tarkotat että jos sä oot sellasessa tiätsä tunnetilassa että sä haluut paahtaa pihalle ne sun päällimmäiset tunteet ni et sä kato sillo ala kelailee sun vanhan maikan oppeja et mitä sijamuotoo sun pitäs kato käyttää sun tekstis tää on kato uutta suomee tää ja kelaa et sä kasvat kohta jo koiranputkee mut kieli se kato vaan kehittyy, tiäksä tiäksmä kato vattu...


      • tiäks sun kieli muuttuu kirjoitti:

        niin sä tarkotat että jos sä oot sellasessa tiätsä tunnetilassa että sä haluut paahtaa pihalle ne sun päällimmäiset tunteet ni et sä kato sillo ala kelailee sun vanhan maikan oppeja et mitä sijamuotoo sun pitäs kato käyttää sun tekstis tää on kato uutta suomee tää ja kelaa et sä kasvat kohta jo koiranputkee mut kieli se kato vaan kehittyy, tiäksä tiäksmä kato vattu...

        Kato kun mä oon tuolla Stadin maalaiskunnassa syntynyt niin sieltä tuli oma murteensa.
        Sitten myö muutettiin äitin kanssa eteläkarjalaan ja siellä taas puhutaan ihan omaansa.
        No saaressa missä kaikki kesät lapsena vietin oli taas iihaan omaa tapaansa puhua. Sellainen paljon venyttävä ja rauhallinen. Siellä oli ihan sanastoakin omaansa mitä ei missään muualla ole, ei edes tässä lähistöllä.
        No nyt miä asun taas täällä kotkassa ja täällä on taas omansa. Täällä ollaan miä ja siä ja täällä mennään tuurilla saareenkin. Muualla en ole sitäkään kuullut.
        Mutta mikäs se tuuri sitten on? :D :D


      • 4+10
        tulisilla kirjoitti:

        Kato kun mä oon tuolla Stadin maalaiskunnassa syntynyt niin sieltä tuli oma murteensa.
        Sitten myö muutettiin äitin kanssa eteläkarjalaan ja siellä taas puhutaan ihan omaansa.
        No saaressa missä kaikki kesät lapsena vietin oli taas iihaan omaa tapaansa puhua. Sellainen paljon venyttävä ja rauhallinen. Siellä oli ihan sanastoakin omaansa mitä ei missään muualla ole, ei edes tässä lähistöllä.
        No nyt miä asun taas täällä kotkassa ja täällä on taas omansa. Täällä ollaan miä ja siä ja täällä mennään tuurilla saareenkin. Muualla en ole sitäkään kuullut.
        Mutta mikäs se tuuri sitten on? :D :D

        Missä murteessa alkaa satamaan?


    • no-tuuria

      Tuuri on iso kauppa, joka on tuurilla paisunut.

      • Tuuri on täällä sellainen yleissana noille yhteysaluslikenteen veneille jotka kuljettaa saareen ihmisiä.
        Mennään saareen tuurilla kun ilmasta johtuen voi olla ettei mennäkään. Harvoin sellaista on tapahtunut, mutta olen kerran joutunut jäämään saareen kun tuuri ei lähtenyt myrskyn takia.


      • Hehhh

        Tuurissa ollaan raskaana.


      • mitäkä mies
        tulisilla kirjoitti:

        Tuuri on täällä sellainen yleissana noille yhteysaluslikenteen veneille jotka kuljettaa saareen ihmisiä.
        Mennään saareen tuurilla kun ilmasta johtuen voi olla ettei mennäkään. Harvoin sellaista on tapahtunut, mutta olen kerran joutunut jäämään saareen kun tuuri ei lähtenyt myrskyn takia.

        Sekin seikka pitää ottaa huomioon että meneekö aamu vai iltatuurilla :)


    • hytinä

      No miten sitä sitten sanotaan kun alkaa satamaan? . Nyt täällä ainakin alkoi satamaan vettä , siis börjar regna or starts raining. . Sataa koko loppu iltapäivänkin ja lopettaa satamasta vasta keskiviikkona.

    • Merilii

      Etelärannikolla alkoi sataa lumihiutaleita klo 12 jälkeen päivällä.
      Maa juuri ja juuri tuli vaaleaksi, siihen loppui sataminen.

      • mitäkä mies

        Laiva saapui juuri satamaan kun heitti satamasta..


    • Merilii

      Kun lakkaa satamasta, haen lakkaa satamasta.

    • Merilii

      Valkea joulu täällä aivan etelässäkin! Puiden oksillakin paksu lumikerros... Joulurauhan tunnen rinnassain.

      "Muistan joulun aikaa,
      se kuinka saikaan
      mut taas taakse vuosien..."

      https://www.youtube.com/watch?v=T_Ktue_tGoI

      • Kotka ei tunnut kuuluvan koko suomeen.
        Eilen ei ollut yhtään lunta kun meteorologi väitti telkassa että koko suomessa on lunta.
        Yöllä sitä satoi sen verran että siellä täällä on valkeita läikkiä. Mutta metsän pohja todella sellainen että vain huntu on lunta siellä ja täällä.
        Puissa ei lunta ei edes huurretta, ihan paljaina seivovat.

        Mutta kaunis aurinko paistaa ja elämä on kuitenkin hyvää.
        Joten hyvää Joulua minunkin puolestani.
        Juuri sellaista kun kukin haluaa ja tuntee omakseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe