Syy sumuvalojen käyttöön.

kolme pelleä

Ei ole kukaan kertonut syytä miksi on sumuvalot päällä, niinpä annan oman arvion asiasta, esim Nissan kasvaimessa missä ne yleisimmin on päällä, niin syy niiden päälläoloon on huonot ajovalot, toki muitakin syitä on mutta kertokaa miksi.

110

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin muistelisin

      Jossain oli kysely juuri sumuvalojen käytöstä, en nyt jaksa kaivaa esiin sitä täältä pelleviestien joukosta, siinä just pyydettiin kertomaan syytä sumareitten käytölle.

      • >Lighter <

        Moni kuvittelee että sumarien auton eteen tuoma lisävalo parantaisi turvallisuutta ja näkemistä koska kuvittelevat että hirvieläimien huomaaminen paranisi mutta eipä se niin ole. Sumarien valokeilan matkalla ei autoa saa pysähtymään jos jokin eläin eteen ryntää. Lisäksi lisävalo auton edessä huonontaa kuljettajan näkemistä kauas jolloin ennakointi ja reagointiaika yllättäviin tilanteisiin lyhenee. Ihmisen silmä kun kykenee tarkentamaan terävänäköä vain yhteen valon määrään kerrallaan. Eli auton valoissakaan ei enempi ole parempi. Tämä tulisi raskaankaluston kuljettajienkin ottavan huomioon ja ymmärtävän kun ovat suurin sumuvalojen väärinkäyttäjäryhmä.


      • yli miljoona km
        >Lighter < kirjoitti:

        Moni kuvittelee että sumarien auton eteen tuoma lisävalo parantaisi turvallisuutta ja näkemistä koska kuvittelevat että hirvieläimien huomaaminen paranisi mutta eipä se niin ole. Sumarien valokeilan matkalla ei autoa saa pysähtymään jos jokin eläin eteen ryntää. Lisäksi lisävalo auton edessä huonontaa kuljettajan näkemistä kauas jolloin ennakointi ja reagointiaika yllättäviin tilanteisiin lyhenee. Ihmisen silmä kun kykenee tarkentamaan terävänäköä vain yhteen valon määrään kerrallaan. Eli auton valoissakaan ei enempi ole parempi. Tämä tulisi raskaankaluston kuljettajienkin ottavan huomioon ja ymmärtävän kun ovat suurin sumuvalojen väärinkäyttäjäryhmä.

        Jos joku eläin ryntää pimeällä eteen niin et ehdi nähdä, etkä tehdä yhtään mitää, oli sulla millaiset valot tahansa.
        Kyllä pimeässsä yksinään näkee valoilla kuin valoilla riittävän hyvin, mutta vastaantulevan auton kohtaamistilanne on kaikkein vaarallisin näkyvyyden kannalta.
        Sumuvalot auttavat tässsä kahdellakin tavalla. Ensinnäkin sumuvaloilla ajava valaisee leveästi tien reunat, mutta ei häikäise kauas. Tästä hyödyn saa vastaantuleva, joka näkee tienpientareet jo kaukaa, vaikka vastaantuleva muuten aina näkyvyyttä huonontaakin.
        Toiseksi itse sumuvaloilla ajavan silmät ovat jo tottuneeet kirkkaaseen valoon, eikä vastaantulijan valot häikäise likikään niin paljon kuin muuten
        Turvallisuussyistä käytän siis sumuvaloja aina ajovalojen yhteydessä, kuten myös kokeneet raskaan kaluston kuljettajat, joilla on kokemusta kaikkein eniten.


      • tolloja riittää
        yli miljoona km kirjoitti:

        Jos joku eläin ryntää pimeällä eteen niin et ehdi nähdä, etkä tehdä yhtään mitää, oli sulla millaiset valot tahansa.
        Kyllä pimeässsä yksinään näkee valoilla kuin valoilla riittävän hyvin, mutta vastaantulevan auton kohtaamistilanne on kaikkein vaarallisin näkyvyyden kannalta.
        Sumuvalot auttavat tässsä kahdellakin tavalla. Ensinnäkin sumuvaloilla ajava valaisee leveästi tien reunat, mutta ei häikäise kauas. Tästä hyödyn saa vastaantuleva, joka näkee tienpientareet jo kaukaa, vaikka vastaantuleva muuten aina näkyvyyttä huonontaakin.
        Toiseksi itse sumuvaloilla ajavan silmät ovat jo tottuneeet kirkkaaseen valoon, eikä vastaantulijan valot häikäise likikään niin paljon kuin muuten
        Turvallisuussyistä käytän siis sumuvaloja aina ajovalojen yhteydessä, kuten myös kokeneet raskaan kaluston kuljettajat, joilla on kokemusta kaikkein eniten.

        Ja sama käytäntö oli valoisaa tai pimeää, niinhän. On oikein tositollot kyseessä.


      • Sumarinero äänessä
        yli miljoona km kirjoitti:

        Jos joku eläin ryntää pimeällä eteen niin et ehdi nähdä, etkä tehdä yhtään mitää, oli sulla millaiset valot tahansa.
        Kyllä pimeässsä yksinään näkee valoilla kuin valoilla riittävän hyvin, mutta vastaantulevan auton kohtaamistilanne on kaikkein vaarallisin näkyvyyden kannalta.
        Sumuvalot auttavat tässsä kahdellakin tavalla. Ensinnäkin sumuvaloilla ajava valaisee leveästi tien reunat, mutta ei häikäise kauas. Tästä hyödyn saa vastaantuleva, joka näkee tienpientareet jo kaukaa, vaikka vastaantuleva muuten aina näkyvyyttä huonontaakin.
        Toiseksi itse sumuvaloilla ajavan silmät ovat jo tottuneeet kirkkaaseen valoon, eikä vastaantulijan valot häikäise likikään niin paljon kuin muuten
        Turvallisuussyistä käytän siis sumuvaloja aina ajovalojen yhteydessä, kuten myös kokeneet raskaan kaluston kuljettajat, joilla on kokemusta kaikkein eniten.

        Jos kävelet pimeässä metsässä taskulampun kanssa niin kumpaan sitä valoa näytät omimle varpaille vai kauemmas eteenpäin? Ilmeisesti va4paille koska autossakin haluat valaista auton eteen muutaman metrin. Tai sytytätkö kotonasikin sisälle lisää valoa jos ulos haluaisit nähdä pimeässä paremmin? Laitapa kotonasi täysi valaistus päälle ja yritä nähdä ulos. Mitä enemmän sulla on valoa sisällä sitä huonommin mäet ulos koska silmä tarkentaa sen lähellä olevan valomää4än mukaan. Kun taas vähennät valoa sisältä alat näkemään uloskin paremmin. Sama juttu autossa. Valo auton edessä vähentää tarkka näkökykyä kauas. Ja sumareilla ei ole vastaantulijoille mitään apua koska yhä edelleen sumarien valokeila yltää vain auton eteen muutamalla metrille. Tötä on monen vaik3a vaan ymmärtää.


      • yli miljoona km
        Sumarinero äänessä kirjoitti:

        Jos kävelet pimeässä metsässä taskulampun kanssa niin kumpaan sitä valoa näytät omimle varpaille vai kauemmas eteenpäin? Ilmeisesti va4paille koska autossakin haluat valaista auton eteen muutaman metrin. Tai sytytätkö kotonasikin sisälle lisää valoa jos ulos haluaisit nähdä pimeässä paremmin? Laitapa kotonasi täysi valaistus päälle ja yritä nähdä ulos. Mitä enemmän sulla on valoa sisällä sitä huonommin mäet ulos koska silmä tarkentaa sen lähellä olevan valomää4än mukaan. Kun taas vähennät valoa sisältä alat näkemään uloskin paremmin. Sama juttu autossa. Valo auton edessä vähentää tarkka näkökykyä kauas. Ja sumareilla ei ole vastaantulijoille mitään apua koska yhä edelleen sumarien valokeila yltää vain auton eteen muutamalla metrille. Tötä on monen vaik3a vaan ymmärtää.

        Älä poika puutu asioihin, joista et mitään ymmärrä. Ammattimiesten kokemus puhuu.


      • sekä, että
        tolloja riittää kirjoitti:

        Ja sama käytäntö oli valoisaa tai pimeää, niinhän. On oikein tositollot kyseessä.

        Valoisalla sumuvaloja käytetään huomiovaloina ja säästetään xenon-valoja.
        Tottakai, eihän sumuvaloilla muuten mitään käyttöä ole.


      • .,.
        yli miljoona km kirjoitti:

        Jos joku eläin ryntää pimeällä eteen niin et ehdi nähdä, etkä tehdä yhtään mitää, oli sulla millaiset valot tahansa.
        Kyllä pimeässsä yksinään näkee valoilla kuin valoilla riittävän hyvin, mutta vastaantulevan auton kohtaamistilanne on kaikkein vaarallisin näkyvyyden kannalta.
        Sumuvalot auttavat tässsä kahdellakin tavalla. Ensinnäkin sumuvaloilla ajava valaisee leveästi tien reunat, mutta ei häikäise kauas. Tästä hyödyn saa vastaantuleva, joka näkee tienpientareet jo kaukaa, vaikka vastaantuleva muuten aina näkyvyyttä huonontaakin.
        Toiseksi itse sumuvaloilla ajavan silmät ovat jo tottuneeet kirkkaaseen valoon, eikä vastaantulijan valot häikäise likikään niin paljon kuin muuten
        Turvallisuussyistä käytän siis sumuvaloja aina ajovalojen yhteydessä, kuten myös kokeneet raskaan kaluston kuljettajat, joilla on kokemusta kaikkein eniten.

        Sumuvaloista on yksinomaan haittaa pimeällä, itselle ja vastaantulevalle. Älkää hyvät ihmiset julistako typeryyttänne julkisesti mielikuvien takia kun asiaa on tutkittu ja testattu. Ei sumareita ole kiusallaan oikein lailla kielletty käyttämästä ns. lisävalona, ajovalojen kanssahan niitä ei saa käyttää ollenkaan. Nim. Takana yli 2,5milj. km


      • Sumarinero äänessä
        yli miljoona km kirjoitti:

        Älä poika puutu asioihin, joista et mitään ymmärrä. Ammattimiesten kokemus puhuu.

        Mulla on kotimaisen öljyfirman adr-kuljetuksista jonkinverran enemmän kilometrejä 30 vuoden ajalta kuin sinulla mutta silti ymmärrän sumuvaloistakin jotain.

        Oletko koskaan ajatellut miksei autonvalmistajat heti tehtaalla tee autojen valoista sellaisia että niiden valokuviot olisi samanlaiset kuin nykyiset lyhyet ja sumarit yhteensä? Auto on reilusti yli sata vuotta vanha keksintö ja yhtä kauan autoissa on ollut valot. Onko auton historian aikana kymmenet jollei sadattuhannet suunnittelijat/tutkijat ym. insinöörit niin tyhmiä etteivät ole ymmärtäneet että sumuvalot ajovalojen kanssa parantavat näkemistä? Suomalainen perusautoilija tietää asiat paremmin! Valot on ihan perstuntumalta vaan tehty sellaisiksi kuin ne nyt ovat?? Sattumalta valot vaan on tulleet sellaisiksi kuin nykyään ovat??!


      • yli miljoona km
        Sumarinero äänessä kirjoitti:

        Mulla on kotimaisen öljyfirman adr-kuljetuksista jonkinverran enemmän kilometrejä 30 vuoden ajalta kuin sinulla mutta silti ymmärrän sumuvaloistakin jotain.

        Oletko koskaan ajatellut miksei autonvalmistajat heti tehtaalla tee autojen valoista sellaisia että niiden valokuviot olisi samanlaiset kuin nykyiset lyhyet ja sumarit yhteensä? Auto on reilusti yli sata vuotta vanha keksintö ja yhtä kauan autoissa on ollut valot. Onko auton historian aikana kymmenet jollei sadattuhannet suunnittelijat/tutkijat ym. insinöörit niin tyhmiä etteivät ole ymmärtäneet että sumuvalot ajovalojen kanssa parantavat näkemistä? Suomalainen perusautoilija tietää asiat paremmin! Valot on ihan perstuntumalta vaan tehty sellaisiksi kuin ne nyt ovat?? Sattumalta valot vaan on tulleet sellaisiksi kuin nykyään ovat??!

        Niitä autoja kun ei suunnitella Suomen olosuhteisiin yksinomaan. Monessa maassa sumuvaloja tarvitaan ihan aidoissa sumuolosuhteissa. Silloin ei valokeila voi olla sumarit ja lyhyet yhteensä. Tarvitaan erilliset sumuvalot. Suomessa ne voi sitten yhdistää kuten fiksuimmat tekevät.
        Mieti nyt edes vähän!


      • kaikkipiekes
        sekä, että kirjoitti:

        Valoisalla sumuvaloja käytetään huomiovaloina ja säästetään xenon-valoja.
        Tottakai, eihän sumuvaloilla muuten mitään käyttöä ole.

        Valoisalla sumuvaloja käytetään huomiovaloina ja säästetään xenon-valoja.
        Tottakai, eihän sumuvaloilla muuten mitään käyttöä ole.

        EI SUMUVALOJA SAA KÄYTTÄÄ KUIN SUMUSSA JA SATEESSA
        EIVÄT KORVAA HUOMIOVALOJA.
        JA TAAJAMASSA EI SAA KÄYTTÄÄ SUMUVALOJA EDES SATEELLA EIKÄ SUMUSSA


      • Sumarinero äänessä
        yli miljoona km kirjoitti:

        Niitä autoja kun ei suunnitella Suomen olosuhteisiin yksinomaan. Monessa maassa sumuvaloja tarvitaan ihan aidoissa sumuolosuhteissa. Silloin ei valokeila voi olla sumarit ja lyhyet yhteensä. Tarvitaan erilliset sumuvalot. Suomessa ne voi sitten yhdistää kuten fiksuimmat tekevät.
        Mieti nyt edes vähän!

        Sinä siis käytät sumuvaloja tilanteessa joihin niitä ei ole suunniteltu??!! Sehän se vasta järkevää onkin! Tässä nyt on keskusteltu sumuvalojen käytöstä MUULLOIN KUIN SUMUSSA TAI KOVASSA LUMIPYRYSSÄ!!!

        http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/sumuvalojen-virhekayttoon-puututaan/349229/

        Se nyt vaan on niin että kirkas valo auton keulalla parinkymmenen metrin päässä heikentää pimeänäköä ja estää myös näkemästä kauas. Raskaankalustonkuljettajien eteenkin tämä tulisi tiedostaa koska jarrutusmatkat ovat aivan eriluokkaa kuin henkilöautolla. Mutta kun uskomus omaan suureen tietomäärään ja osaamiseen on tarpeeksi kova sitä vaan moni kuljettaja sulkee silmänsä totuudelta eikä edes suostu miettimään että oisikohan itse sittenkin väärässä. Ei vaikka kuka, mikä, tutkimus tai testi muuta väittäisi.


      • vähemmän on enemmän
        Sumarinero äänessä kirjoitti:

        Jos kävelet pimeässä metsässä taskulampun kanssa niin kumpaan sitä valoa näytät omimle varpaille vai kauemmas eteenpäin? Ilmeisesti va4paille koska autossakin haluat valaista auton eteen muutaman metrin. Tai sytytätkö kotonasikin sisälle lisää valoa jos ulos haluaisit nähdä pimeässä paremmin? Laitapa kotonasi täysi valaistus päälle ja yritä nähdä ulos. Mitä enemmän sulla on valoa sisällä sitä huonommin mäet ulos koska silmä tarkentaa sen lähellä olevan valomää4än mukaan. Kun taas vähennät valoa sisältä alat näkemään uloskin paremmin. Sama juttu autossa. Valo auton edessä vähentää tarkka näkökykyä kauas. Ja sumareilla ei ole vastaantulijoille mitään apua koska yhä edelleen sumarien valokeila yltää vain auton eteen muutamalla metrille. Tötä on monen vaik3a vaan ymmärtää.

        Sama juttu pätee myös pitkien valojen kanssa. Usein neuvotaan pitämään pitkät päällä mahdollisimman lähelle, mutta se on kyllä niin että lyhkäsillä kohdatessa näkisi paljon paremmin tien vasemman puolen ja olisi edes jotain toivoa nähdä vastaantulevan ja oman auton väliin juokseva hirvi. Pitkien vastaan tuijatessa et varmasti näe.


      • Turhat valot
        .,. kirjoitti:

        Sumuvaloista on yksinomaan haittaa pimeällä, itselle ja vastaantulevalle. Älkää hyvät ihmiset julistako typeryyttänne julkisesti mielikuvien takia kun asiaa on tutkittu ja testattu. Ei sumareita ole kiusallaan oikein lailla kielletty käyttämästä ns. lisävalona, ajovalojen kanssahan niitä ei saa käyttää ollenkaan. Nim. Takana yli 2,5milj. km

        Miksi ei määrätä kytkentää niin että sumarin syttyessä ajovalo sammuisi? Kukaan ei sen jälkeen ajaisi pimeässä sumuvalot päällä, koska niiden valaisualue on täysin merkityksetön maantienopeuksissa. Kokeilkaa ajaa satasta pimeässä pelkillä sumuvaloilla.


    • En kerro

      On muitakin syitä, mutta ne ovat yksityisasia.

    • kolme pelleä
    • Nyt ne valot pois !

      Sumua korvienvälissä. Olisko näöntarkastus paikallaan jos xenonien lisäks tarvii laittaa vielä kusenkeltaiset sumarit päälle ?
      Tekevätpä itessään entistä tyhmemmän.

    • Lisälähivalopelle

      Mielestäni yli milj km puhuu asiaa. Ei minua ole koskaan sumuvalot häirinneet.
      Aikoinaan tapeltiin lisäjarruvaloista ja nykyisin on vaikea löytää autoa jossa ei sellaista olisi vakiona. Sitten tuli huomiovalot ja nyt ne on tulleet uudelleen tämän takavalopelleilyn lisäksi.
      Mutta lisälähivaloihin, siksihän niitä pitäisi kutsua. Ei sumuvalot esim sankassa lumisateessa aina puollakaan paikkaansa.
      Olen ajanut lähes vuoden pelkillä sumareilla kun ajovalot oli rikki, tosin pimeäajo jäi vähemmälle. No tällähän ei ole asian kanssa mitään tekemistä, ainoastaan lakipykälien.
      Lisäpitkät, apukaukot, miksei siis olisi lisälähit?
      Sumuvalo olisi vain takana. Tämä takasumuvalon kytkin onkin sitten useimmissa autoissa perin huomaamaton vaikka se pitäisi olla yhtälailla näkyvä kuin hätävilkkujen kytkin.
      Ei sumuvalojen käyttäjä niitä kabiinissaan pidä, vaan ne on auton ulkopuolella, tämä näille jotka vastustavat argumenteilla pimeästä näkee paremmin.
      Oottekos tulleet ajatelleeksi uusien autojen valokeilaa, niissähän periaatteessa on yhdistetty lähi- ja kaukovalot. Näinhän ei saa lain mukaan tehdä eli ajaa pitkät ja lyhyet päällä yhtä aikaa. Tämä kuitenkin yleistyy koko ajan.
      Se sumuvalojen häikäisy on vain ihmisten päässä, ei missään muussa.

      • 10+12

        Tyttäreltäni kysyin kerran, miksi sumareita pidetään kaupungissakin ajettaessa. Vastaus oli; "se on siistii (siis cool)!"


      • .,.

        Lisälähivalot on täysin eri asia kuin sumuvalot joiden kantama on noin 10m euton eteen. Tuolla 10m ulottuvalla hyvin kirkkaalla valolla ei tee muuta kuin haittaa omalle näkemiselle. Silmä sopeutuu suurempaan valon määrään joka on hyvin lähellä ja pienentää aukkoa eli hämäräkö huononee eikä näe niin hyvin kauemmas mihin oikeasti pitää nähdä. Yksinkertaista kun jotakin asiasta tietää. Sisävalo esimerkki on sisänsä oikeassa siinä että lisääntyneestä valon määrästä on joko hyötyä tai haittaa, riippuu nimenomaan siitä, että missä valo on ja sumuvaloissa lisääntynyt valo on väärässä paikassa ja siitä on haittaa. Ihmiset toimii mielikuvien mukaan niin kauan kun saavat asioista oikeaa tietoa, sumuvaloasia on juuri näin. Kyllähän sumuvaloilla tulee herkästi mielikuva paremmasta valaistuksesta kun selvästi valo lisääntyy, mutta kun se on väärässä paikassa.


      • asiaa puhuu, juu

        Siinä mielessä olet oikeassa, että sumuvalojen häikäisy on ihmisten päässä, koska päässähän silmät ja aivot sijaitsee. Joidenkin aivot on riittämättömät ymmärtämään, että sumarit häikäisee vastaantulijoita ja haittaa myös niiden väärinkäyttäjää itseään. Mutta niinhän se vaan on että vajaakykyisten kanssa on opittava elämään ja heidän aiheuttamiaan haittoja sietämään.


      • >Lighter <
        .,. kirjoitti:

        Lisälähivalot on täysin eri asia kuin sumuvalot joiden kantama on noin 10m euton eteen. Tuolla 10m ulottuvalla hyvin kirkkaalla valolla ei tee muuta kuin haittaa omalle näkemiselle. Silmä sopeutuu suurempaan valon määrään joka on hyvin lähellä ja pienentää aukkoa eli hämäräkö huononee eikä näe niin hyvin kauemmas mihin oikeasti pitää nähdä. Yksinkertaista kun jotakin asiasta tietää. Sisävalo esimerkki on sisänsä oikeassa siinä että lisääntyneestä valon määrästä on joko hyötyä tai haittaa, riippuu nimenomaan siitä, että missä valo on ja sumuvaloissa lisääntynyt valo on väärässä paikassa ja siitä on haittaa. Ihmiset toimii mielikuvien mukaan niin kauan kun saavat asioista oikeaa tietoa, sumuvaloasia on juuri näin. Kyllähän sumuvaloilla tulee herkästi mielikuva paremmasta valaistuksesta kun selvästi valo lisääntyy, mutta kun se on väärässä paikassa.

        Juuri näin!


      • yli miljoona km
        asiaa puhuu, juu kirjoitti:

        Siinä mielessä olet oikeassa, että sumuvalojen häikäisy on ihmisten päässä, koska päässähän silmät ja aivot sijaitsee. Joidenkin aivot on riittämättömät ymmärtämään, että sumarit häikäisee vastaantulijoita ja haittaa myös niiden väärinkäyttäjää itseään. Mutta niinhän se vaan on että vajaakykyisten kanssa on opittava elämään ja heidän aiheuttamiaan haittoja sietämään.

        Sulla on kyllä häikäisy omassa päässäsi. Miten sumuvalot muka voivat häikäistä vastaantulevaa kun niiden valokeila on nimenomaan suunnattu mahdollisimman alas, sinne sumun alle.
        Sateella, jolloin niiden käyttö on sallittua, näin voi teoriassa tien pinnan kautta tapahtua, mutta pimeällä kuivalla tiellä häikäiseminen on vastaantulijan korvien välissä, siellä syvällä tyhjässä tilassa.
        Oikeasti sumuvaloista ei ole kenellekään mitään haittaa, mutta jurpiihan se näitä kyvykkäitä kotipoliiseja kun kokeneet tiellä liikkujat valitsevat parhaan valoyhdistelmän. Onhan siinä sietämistä.


      • eivät tajua, ei
        yli miljoona km kirjoitti:

        Sulla on kyllä häikäisy omassa päässäsi. Miten sumuvalot muka voivat häikäistä vastaantulevaa kun niiden valokeila on nimenomaan suunnattu mahdollisimman alas, sinne sumun alle.
        Sateella, jolloin niiden käyttö on sallittua, näin voi teoriassa tien pinnan kautta tapahtua, mutta pimeällä kuivalla tiellä häikäiseminen on vastaantulijan korvien välissä, siellä syvällä tyhjässä tilassa.
        Oikeasti sumuvaloista ei ole kenellekään mitään haittaa, mutta jurpiihan se näitä kyvykkäitä kotipoliiseja kun kokeneet tiellä liikkujat valitsevat parhaan valoyhdistelmän. Onhan siinä sietämistä.

        Pieni, voimakkaasti valaistu alue tekee hämäränäölle ihmeitä. Ei myönteisesti. Ilmiö korostuu, jos valon suunta on kohti silmiä, kuten vastaantulevan heikkoälyisen mulkun sumareista lähtevä valo. Harmi, että mulkut itse eivät tätä kykene ymmärtämään.

        Haittaa voi pienentää laittamalla pitkät päälle häikäisyn alkaessa. Auttaa jonkin verran.


      • pemarisulle
        yli miljoona km kirjoitti:

        Sulla on kyllä häikäisy omassa päässäsi. Miten sumuvalot muka voivat häikäistä vastaantulevaa kun niiden valokeila on nimenomaan suunnattu mahdollisimman alas, sinne sumun alle.
        Sateella, jolloin niiden käyttö on sallittua, näin voi teoriassa tien pinnan kautta tapahtua, mutta pimeällä kuivalla tiellä häikäiseminen on vastaantulijan korvien välissä, siellä syvällä tyhjässä tilassa.
        Oikeasti sumuvaloista ei ole kenellekään mitään haittaa, mutta jurpiihan se näitä kyvykkäitä kotipoliiseja kun kokeneet tiellä liikkujat valitsevat parhaan valoyhdistelmän. Onhan siinä sietämistä.

        Eipä ihme että tällaisilla tiedoilla varustettu voi ainoastaan kehua miljoonalla kilometrillä.
        Väität ettei sumuvalo häikäise. Oleko katsonut sumareita minun silmilläni? Voitko väittää että silmäni ovat täsmälleen yhtä valoarat kuin omasi? Jos olet tyhmä, kaikki muut ovat yhtä tyhmiä.

        Rekan sumarit ovat korkeammalla kuin henkilöautossa. Siksi häikäisevät enemmän.
        Sateella sumareiden käyttö EI OLE SALLITTUA. Laissa puhutaan RANKASTA sateesta. Ja juuri märästä tiestä häikäisy on pahin. Tulee valosta sekä tienpinnan heijastuksesta.
        Ja eiköhän valot valitse rekan omistaja. Sinulla puukenkäisenä kuskina ei asiaan ole mitään osuutta.


      • ei vaan tajuu
        yli miljoona km kirjoitti:

        Sulla on kyllä häikäisy omassa päässäsi. Miten sumuvalot muka voivat häikäistä vastaantulevaa kun niiden valokeila on nimenomaan suunnattu mahdollisimman alas, sinne sumun alle.
        Sateella, jolloin niiden käyttö on sallittua, näin voi teoriassa tien pinnan kautta tapahtua, mutta pimeällä kuivalla tiellä häikäiseminen on vastaantulijan korvien välissä, siellä syvällä tyhjässä tilassa.
        Oikeasti sumuvaloista ei ole kenellekään mitään haittaa, mutta jurpiihan se näitä kyvykkäitä kotipoliiseja kun kokeneet tiellä liikkujat valitsevat parhaan valoyhdistelmän. Onhan siinä sietämistä.

        Ei sumuvaloja ole suunnattu alas, vaan vaakatasoon, siksi ne häikäisee enemmän. Lyhyet ajovalot sen sijaan on suunnattu alas. Mitä ylempänä valo on, sitä alemmaksi sen voi suunnata ja sitä vähemmän se häikäsee.

        Jos et tajua, niin vika ei ole tässä selityksessä.


      • hylsy tulee
        ei vaan tajuu kirjoitti:

        Ei sumuvaloja ole suunnattu alas, vaan vaakatasoon, siksi ne häikäisee enemmän. Lyhyet ajovalot sen sijaan on suunnattu alas. Mitä ylempänä valo on, sitä alemmaksi sen voi suunnata ja sitä vähemmän se häikäsee.

        Jos et tajua, niin vika ei ole tässä selityksessä.

        Koetapa mennä katsastukseen autolla, jonka sumuvalot on suunnattu vaakatasoon. Opit sinäkin jotakin valojen suuntauksesta.


    • kolme pelleä

      Tulihan sitä ja tätä mielipidettä, mutta mikään ei puolla sumuvalojen käyttöä.
      Omassa autossa on myös sumuvalot, kerran kokeillut niitä, ei siis mitään syytä löydy niitten käytölle, valaisee tosiaan sen kymmenen metriä mikä alue on jo ajovaloilla nähty, eikä todettu esteitä olevan. Ei niitten valokeila ole leveämpi kuin ajovalojenkaan eli siinäkään ei mitään syytä käyttää.
      Autossani on AFL-valot, ne näyttävät ajonopeudesta riippuen riittävän leveää ja pitkää aluetta kuin tarviikin.
      Ja huomiovaloina ne ovat tosi typerät, märällä tienpinnalla ne heijastavat ikävästi, ovat liian alhaalla (n.30cm) oman auton päiväajovaloihin (n.60cm) verrattuna.

      • .,.

        Olet asian ytimessä häikyssä. Sumuvalo häikäisee jäisellä tai märällä tienpinnalla nimenomaan sen takia, että ne sijaitsevat niin matalalla. Heijastuskulma on pieni ja lähes koko valoteho heijastuu vastaantulevan kuljettajan silmän korkeudelle. Ajovalot ovat korkeammalla eli kulma on suurempi ja suuri osa tiestä tulevasta heijastuksesta menee yli vastaantulevasta.

        Kuten jo aikaisemmin totesin, niin ei sumuvaloja ole huvikseen ja kiusallaan kielletty käytännössä aina Suomen olosuhteissa. Jos niistä olisi suurempi hyöty kuin haitta niin niitähän velvoitettaisiin käyttämään.


    • Lightbeam

      Kokeilkaa ihan pimeällä tiellä kun ei ole katuvaloja eikä vastaantulijoita sumareiden hyötyä. Ajatte 80-100 ja katsotte sinne kauas minne pitäisikin katsoa niin ette huomaa sumareiden tuomaa valoa jos vaihdatte ne pois ja päälle.
      Sumussa ne auttaa muita näkemään sinut ja sankassa lumisateessa kun ei voi käyttää pitkiä niin sumarit antaa lisävaloa.
      Muuten niiden käyttö on ihan turhaa ja toisten kiusaamista,,koska ainakin joissakin autoissa ne on kirkkaat.

      • .,.

        Sumuvalot on asennettu autoihin suurempien merien rannikon olosuhteita varten. Siellä kehittyy ns. hernerokkasumua joka aiheutta samaa ilmiötä mitä äärimmäinen lumisade, eli ajovalojen valo heijastuu takaisin kuljettajan silmiin. Silloin käytetään sumuvaloja ajovalojen asemesta, koska ne on matalalla niin valo ei heijastu samallalailla silmiin. Silloin ajetaan lähes kävelyvauhtia, mutta pystytään kuitenkin liikkumaan pois tieltä. Suomessa voi olla muutaman vuoden välein tilanne, että sumuvaloja tarvittaisiin lumisateen takia, muulloin niistä on pelkästään haittaa.


    • diipadaii

      Miksi ihmeessä sumuvalojen kytkentä sallitaan siten että ne palavat yhdessä ajovalojen kanssa jos näin kerran on että ne on tarkoitettu ajovalojen tilalle sumussa.
      Näin päästäisiin kertaheitolla tästäkin keskustelusta eroon.

      • kolme pelleä

        Missä niin sanotaan ettei ne saa palaa samaan aikaan. Vaikka tosiasia on ettei ne tarvitsisi palaa koskaan.


      • .,.

        Tässä onkin epäkohta joka pitäisi muuttaa. Muutetaan asetusta ja velvoitetaan autonomistajat muuttamaan kytkennän esim. vuoden siirtymäajalla seuraavaan katsatukseen. Olisi yksi turvallisuusasia kerralla kunnossa.


      • turhaakin turhemmat
        .,. kirjoitti:

        Tässä onkin epäkohta joka pitäisi muuttaa. Muutetaan asetusta ja velvoitetaan autonomistajat muuttamaan kytkennän esim. vuoden siirtymäajalla seuraavaan katsatukseen. Olisi yksi turvallisuusasia kerralla kunnossa.

        Paras vaihtoehto on poistattaa kokonaan tarpeettomat tuikut, kun ei kerran osata käyttää niitä oikein.


      • .,.
        kolme pelleä kirjoitti:

        Missä niin sanotaan ettei ne saa palaa samaan aikaan. Vaikka tosiasia on ettei ne tarvitsisi palaa koskaan.

        Tieliikennelaki:
        36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

        Kaukovalojen käyttö on kielletty:

        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

        Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)


      • turhat ovat

        Oli siinäkin idea. Kai nyt ajovalot sentään tarvitaan mutta sumavaloilla ei tee mitään...ne on koristeet ja amiskoululaisten lelut.


    • Kaihi...

      Koko ajan näyttää sumuiselta, joten sumuvalot on pidettävä päällä.

    • Pippiäisen_Loiru.

      Sumuvalojen tehon näkee parhaiten siitä että niiden tietää olevan päällä vain mittariston merkkivalosta ja/tai sumarikytkimen asennosta.

      • kolme pelleä

        Ilmeisesti ei toimi merkkivalo kun ei tiedetä niiden olevan päällä.


    • Tehkääpäs eläikoe, ota pitkä suora ja pysähdy, laita pitkät päälle, kiinnitä katseesi kauimmaiseen kohteeseen jonka juuri ja juuri erotat, kytke sumuvalot. Yllätys yllätys, kohde katoaa.

      • .,.

        Me teimme kaverin kanssa kokeen muutama syksynä, kun kaveri ei antanut periksi kannastaan, että sumuvaloja kannattaa käyttää pimeällä lisävaloa tuomaan.

        Menimme syrjäiselle kylätielle pimeällä ja kaveri jäi odottamaan kun menin edeltä omalla autolla ja jäin seisomaan tien laitaan paikkaan jota kaveri ei tiennyt, auton vein sivutielle parkkiin. Soitin kun olin valmiina ja kaveri lähti ajamaan tasaista 80km/h nopeutta pelkilla lähivaloilla, kun hän huomasi minut niin teki äkkijarrutuksen ja sitten mitattiin matka minun ja jarrutusjälkien välillä. Sitten kaveri meni takaisin lähtöpaikkaan ja minä vaihdoin paikkaa, koe toistettiin niin että kaverilla oli lähivalot ja sumarit kytkettynä.

        Kaveri huomasi minut 18m myöhemmin pilattuaan sumareilla hämäränäkönsä. Kuluihan ilta niinkin ja loppui ainainen vänkääminen siitä onko lisävalo aina hyvästä.


      • siperia opettaa

        Tehkääpä pari muutakin koetta.
        Menkää kaverin kanssa pitkälle pimeälle suoralle, vastakkaisiin päihin. Laittakaa molemmat ajovalot päälle siten, että vastakkaisen auton valot juuri alkavat huonontaa näkyvyyttä. Pysähtykää siihen.
        Et näe enää vastakkaisen auton edessä tienvarrella olevaa esim puhelintolppaa. Pyydä nyt kaveria kytkemään sumuvalot päälle, ja kas kummaa sinä näetkin nyt tien varrella olevan tolpan.

        Toinen koe sitten niin, että vastaavassa tilanteessa kaveri ei sytytä sumuvaloja, mutta itse sytytät. Odotat sitten pari minuuttia, että silmäsi sopeutuu lisääntyneeseen valoon. Kas kummaa, nyt vastakkaisen auton valot eivät enää häikäisekään samalla tavalla, ja jopa erotat sen tolpan, ainakin paremmin kuin lähtötilanteessa.


      • .,.
        siperia opettaa kirjoitti:

        Tehkääpä pari muutakin koetta.
        Menkää kaverin kanssa pitkälle pimeälle suoralle, vastakkaisiin päihin. Laittakaa molemmat ajovalot päälle siten, että vastakkaisen auton valot juuri alkavat huonontaa näkyvyyttä. Pysähtykää siihen.
        Et näe enää vastakkaisen auton edessä tienvarrella olevaa esim puhelintolppaa. Pyydä nyt kaveria kytkemään sumuvalot päälle, ja kas kummaa sinä näetkin nyt tien varrella olevan tolpan.

        Toinen koe sitten niin, että vastaavassa tilanteessa kaveri ei sytytä sumuvaloja, mutta itse sytytät. Odotat sitten pari minuuttia, että silmäsi sopeutuu lisääntyneeseen valoon. Kas kummaa, nyt vastakkaisen auton valot eivät enää häikäisekään samalla tavalla, ja jopa erotat sen tolpan, ainakin paremmin kuin lähtötilanteessa.

        Tuo on täyttä puppua, kokeile itse.


      • onks tolppia
        siperia opettaa kirjoitti:

        Tehkääpä pari muutakin koetta.
        Menkää kaverin kanssa pitkälle pimeälle suoralle, vastakkaisiin päihin. Laittakaa molemmat ajovalot päälle siten, että vastakkaisen auton valot juuri alkavat huonontaa näkyvyyttä. Pysähtykää siihen.
        Et näe enää vastakkaisen auton edessä tienvarrella olevaa esim puhelintolppaa. Pyydä nyt kaveria kytkemään sumuvalot päälle, ja kas kummaa sinä näetkin nyt tien varrella olevan tolpan.

        Toinen koe sitten niin, että vastaavassa tilanteessa kaveri ei sytytä sumuvaloja, mutta itse sytytät. Odotat sitten pari minuuttia, että silmäsi sopeutuu lisääntyneeseen valoon. Kas kummaa, nyt vastakkaisen auton valot eivät enää häikäisekään samalla tavalla, ja jopa erotat sen tolpan, ainakin paremmin kuin lähtötilanteessa.

        Kummalla puolella olevan puhelintolpan, vai onko se puhelintolppa.


      • more light
        onks tolppia kirjoitti:

        Kummalla puolella olevan puhelintolpan, vai onko se puhelintolppa.

        Pane sumarit päälle, niin näet itse


      • pemarisulle
        siperia opettaa kirjoitti:

        Tehkääpä pari muutakin koetta.
        Menkää kaverin kanssa pitkälle pimeälle suoralle, vastakkaisiin päihin. Laittakaa molemmat ajovalot päälle siten, että vastakkaisen auton valot juuri alkavat huonontaa näkyvyyttä. Pysähtykää siihen.
        Et näe enää vastakkaisen auton edessä tienvarrella olevaa esim puhelintolppaa. Pyydä nyt kaveria kytkemään sumuvalot päälle, ja kas kummaa sinä näetkin nyt tien varrella olevan tolpan.

        Toinen koe sitten niin, että vastaavassa tilanteessa kaveri ei sytytä sumuvaloja, mutta itse sytytät. Odotat sitten pari minuuttia, että silmäsi sopeutuu lisääntyneeseen valoon. Kas kummaa, nyt vastakkaisen auton valot eivät enää häikäisekään samalla tavalla, ja jopa erotat sen tolpan, ainakin paremmin kuin lähtötilanteessa.

        Siitä onkin kovasti liikenteessä apua että näkee pysähtyneessä autossa tienvarrella olevan puhelintolpan.

        Mitenköhän toinen koe toimii liikenteessä. Ajat pitkät päällä(silloin sumarit on pois). Vastaan tulee auto ilman sumareita. Vaihdat lyhyille jolloin sumaritkin syttyy.
        Siinähän mielellellään odottelee pari minuuttia että silmä sopeutuu valoon eikä vastakkaisen auton valot häikäise. Ja puhelintolpankin näkee jos pysähtyy.


    • kolme pelleä

      Tänään olisi ollut suuri otanta mahdollista, oli valoisaa ja selkeää, silti tarpeettomat tuikut paloivat useissa "autoissa".
      Perässäni ajeli joku tojon varis, ei sammuneet tarpeettomat tuikut vaikka kuinka vilkuttelin takasumuvaloa, oli oikein ittepäinen varisti.

    • Valokunvalo

      Outoa tämä sumuvalo höpöttely minusta, mikä siinä on kun toiset valittaa niitten häikäisystä ja taas selittävät ettei niistä ole hyötyä kun ne ei valaise mitään.
      Musta ne ei häikäise ja toinen että ainakin kaupungissa pimeässä kosteassa ilmassa etusumuvaloilla on jopa hyötyä nähdä heijastiton jalankulkia. Myöskin on ollut tällä kielteisellä keskustelulla vaikutusta ettei moottoritiellä lumipyryssä takasumuvaloa ei käytetä vaikka pitäisi. Minusta se että auto huomataan niin on hyvä. No onhan se aina ollut suomessa se kateellisuus kovaa vaikka kyse ei ole kuin pienistä tuikuista.

      • .,.

        Mistä ollaan kateellisia? Sumuvalot tulee varustepaketeissa ensimmäisenä niin nykyään ne on jo lähes joka kotterossa. Itse ottaisin mieluummin auton jossa ei ole turhia valoja joiden pitää huohehtia toimimaan katsastukseen vaikka niitä en muualla ikinä käytä edes päällä. On käytännössä mahdotonta ostaa autoa jossa ei ole sumuvaloja ja poiskaan ei viitsi ottaa, kun pitäisi ostaa kalliit peitelevyt niiden paikalle. Riesa ne on eikä mitään muuta.


      • mutta kun, mutta kun
        .,. kirjoitti:

        Mistä ollaan kateellisia? Sumuvalot tulee varustepaketeissa ensimmäisenä niin nykyään ne on jo lähes joka kotterossa. Itse ottaisin mieluummin auton jossa ei ole turhia valoja joiden pitää huohehtia toimimaan katsastukseen vaikka niitä en muualla ikinä käytä edes päällä. On käytännössä mahdotonta ostaa autoa jossa ei ole sumuvaloja ja poiskaan ei viitsi ottaa, kun pitäisi ostaa kalliit peitelevyt niiden paikalle. Riesa ne on eikä mitään muuta.

        Siksi juuri niitä onkin järkevää käyttää huomiovaloina ja säästää samalla xenon-polttimoita kirkkaalla ilmalla.
        Eihän niitä kukaan edes erota huomiovaloista ja satavarmasti niistä ei kenellekään haittaa ole.


      • tarpeettomat tuikut
        mutta kun, mutta kun kirjoitti:

        Siksi juuri niitä onkin järkevää käyttää huomiovaloina ja säästää samalla xenon-polttimoita kirkkaalla ilmalla.
        Eihän niitä kukaan edes erota huomiovaloista ja satavarmasti niistä ei kenellekään haittaa ole.

        Tulet sen joskus ehkä näkemään miten tarpeettomat ja haitalliset ne on, kunhan tulet siihen ikään.
        Edelleen ne ei ole huomiovalot.


      • .,.
        mutta kun, mutta kun kirjoitti:

        Siksi juuri niitä onkin järkevää käyttää huomiovaloina ja säästää samalla xenon-polttimoita kirkkaalla ilmalla.
        Eihän niitä kukaan edes erota huomiovaloista ja satavarmasti niistä ei kenellekään haittaa ole.

        Ei niistä valoisalla haittaa olenkaan. Minä kritisoin koko ajan pimeän aja käyttöä.


      • .,. kirjoitti:

        Ei niistä valoisalla haittaa olenkaan. Minä kritisoin koko ajan pimeän aja käyttöä.

        Jos uutta autoa ostaessani vaihtoehtona kaupanpäälle joko sumuvalot tai vedenpitävä kravatti niin taitaisin ottaa sen kravatin.


      • huomiovaloina ok
        katurakki kirjoitti:

        Jos uutta autoa ostaessani vaihtoehtona kaupanpäälle joko sumuvalot tai vedenpitävä kravatti niin taitaisin ottaa sen kravatin.

        Vaan kun eivät ole vaihtoehtoina vaan vakioina autossa kuin autossa, halusit tai et.


    • ymmärrystä peliin

      Sumussa/lumisateessa omat etuvalot näkyvästi tekevät valo patsaan keulasta ylöspäin estäen näkyvyyden sen yli.

      Jos sytytän lyhyvien valojen kanssa ala sumuvalot, ala sumu valot rikkovat valopatsaan kun valo pääsee heijastumaan tien pinnasta ja valaisee samalla tien reunat, jolloin auton asemointi helpottuu.

      Jos sammutan lyhyet pois ja jätän pelkät alasumuvalot päälle eteen (äärivalot jää päälle) näkyvät tien kolot ja hyppyrit selvästi. "pimeät sumuvalot". kun on todella sakea lumisade nämä valot auttavat siinä.

      Jos sytytän kaikki valot (pitkät,lyhyet ja sumuvalot) on näkökentästä poistetu kaikki pimeät kohdat. jos sytytän vielä kylkivalon on myös sivupeilien näkökenttä valaistu.

      Päivävaloilla ei pimellä tee mitään. mieluumin laitoin alasumuvalot koteloon.


      Toiseksi kaikki valot puskurin alla ei ole Sumuvaloja. samassa kotelossa voi olla sumu, lyhyet, päivävälot ja olen nähnyt Pienet kaukovalotkin (S-maasturi).

      • yritä ymmärtää

        Sinä se tarviit ymmärrystä, ei puskurin alla mitään lähivaloja ole ellei puskuri ole niin korkealla että 500mm alaraja täyttyy. Harvemmin näin. Aura-autoissa on ylösnostetut lähivalot, mutta ne ei kuulu tähän asiaan.

        Mitkä ovat alasumuvalot, hei vaan.


      • .,.

        Tuo oli kyllä yksi sekavimmista kirjoituksista. Älkää alkako itse keksimään uusia hienoja valovariaatioita, kun parhaiten toimii ihan tavalliset lailliset valot.

        Valoisalla joko ajovalot, huomiovalot tai päiväajovalot. Pimeällä ajovalot. Ei niiden kanssa tarvi mitään kikkailla.


      • more light
        .,. kirjoitti:

        Tuo oli kyllä yksi sekavimmista kirjoituksista. Älkää alkako itse keksimään uusia hienoja valovariaatioita, kun parhaiten toimii ihan tavalliset lailliset valot.

        Valoisalla joko ajovalot, huomiovalot tai päiväajovalot. Pimeällä ajovalot. Ei niiden kanssa tarvi mitään kikkailla.

        Ehkä sinulle riittää, mutta älä puhu muiden puolesta. Kun ajaa jatkuvasti pimeällä pitkiä välejä, niin oppii arvostamaan hyviä valoja.
        Kokemuksen mukaan myös sumuvalot ovat mainio lisä valaistukseen pimeällä.
        Lisäksi päivällä huomiovaloina hyvin toimivat ja halvat vaihtaa xenoneihin verrattuina.


      • .,.
        more light kirjoitti:

        Ehkä sinulle riittää, mutta älä puhu muiden puolesta. Kun ajaa jatkuvasti pimeällä pitkiä välejä, niin oppii arvostamaan hyviä valoja.
        Kokemuksen mukaan myös sumuvalot ovat mainio lisä valaistukseen pimeällä.
        Lisäksi päivällä huomiovaloina hyvin toimivat ja halvat vaihtaa xenoneihin verrattuina.

        Melkein 2 milj. km takana yhdistelmän ratissa eikä ole ollut sumuvaloille käyttöä kuin kaksi kertaa Ranskan rannikolla.


      • tarpeettomat tuikut
        more light kirjoitti:

        Ehkä sinulle riittää, mutta älä puhu muiden puolesta. Kun ajaa jatkuvasti pimeällä pitkiä välejä, niin oppii arvostamaan hyviä valoja.
        Kokemuksen mukaan myös sumuvalot ovat mainio lisä valaistukseen pimeällä.
        Lisäksi päivällä huomiovaloina hyvin toimivat ja halvat vaihtaa xenoneihin verrattuina.

        Tarpeettomat sumuvalot eivät ole ajovalojen korvike selkeällä säällä, eikä varsinkaan taajamissa millään säällä.


      • pemarisulle
        more light kirjoitti:

        Ehkä sinulle riittää, mutta älä puhu muiden puolesta. Kun ajaa jatkuvasti pimeällä pitkiä välejä, niin oppii arvostamaan hyviä valoja.
        Kokemuksen mukaan myös sumuvalot ovat mainio lisä valaistukseen pimeällä.
        Lisäksi päivällä huomiovaloina hyvin toimivat ja halvat vaihtaa xenoneihin verrattuina.

        Et ole vieläkään ymmärtänyt vaikka valoista on tässä jauhettu päiväkaupalla. Sumuvalot eivät ole lisävalot pimeällä. Eivät lain, valaisukyvyn eikä silmän toiminnan kannalta järkevää.
        Ilmeisesti sinulla ei ole xenoneita lähivaloina kun sumareita pimeäapuvaloksi kehut. Ja kaukovalojen lisäksi kunnon lisäpitkät. Näillä pärjää pimeässä.

        Ja on olemassa ihan oikeita päiväajovaloja.


      • yli miljoona km
        pemarisulle kirjoitti:

        Et ole vieläkään ymmärtänyt vaikka valoista on tässä jauhettu päiväkaupalla. Sumuvalot eivät ole lisävalot pimeällä. Eivät lain, valaisukyvyn eikä silmän toiminnan kannalta järkevää.
        Ilmeisesti sinulla ei ole xenoneita lähivaloina kun sumareita pimeäapuvaloksi kehut. Ja kaukovalojen lisäksi kunnon lisäpitkät. Näillä pärjää pimeässä.

        Ja on olemassa ihan oikeita päiväajovaloja.

        Et sinä selityksilläsi niitä sumuvaloja sammuta. Kun on kokemusta, sekä sumuvaloilla, että ilman, niin selittelysi suorastaan naurattaa.
        Ei tässä ole sinun teorioittesi ymmärryksestä kysymys, vaan vankasta pitkäaikaisesta kokemuksesta tien päällä. Huvikseenko luulet niiden sumuvalojen palavan?
        Pidä sinä mielipiteesi, minä pidän sumuvalot.


      • .,.
        yli miljoona km kirjoitti:

        Et sinä selityksilläsi niitä sumuvaloja sammuta. Kun on kokemusta, sekä sumuvaloilla, että ilman, niin selittelysi suorastaan naurattaa.
        Ei tässä ole sinun teorioittesi ymmärryksestä kysymys, vaan vankasta pitkäaikaisesta kokemuksesta tien päällä. Huvikseenko luulet niiden sumuvalojen palavan?
        Pidä sinä mielipiteesi, minä pidän sumuvalot.

        Jos joku naurattaa niin ihmisten yksinkertaisuus. Kun ajatus ei riitä niin helposti tulee mielikuva paremmasta valaistuksesta kun valon määrä lisääntyy sumuvaloilla. Kyllä se valon määrä lisääntyy kun laitat sisävalot ja vielä peräkontin valonkin palamaan, mutta hetkinen... onko sittenkin merkitystä missä se valo on.


      • pemarusulle
        yli miljoona km kirjoitti:

        Et sinä selityksilläsi niitä sumuvaloja sammuta. Kun on kokemusta, sekä sumuvaloilla, että ilman, niin selittelysi suorastaan naurattaa.
        Ei tässä ole sinun teorioittesi ymmärryksestä kysymys, vaan vankasta pitkäaikaisesta kokemuksesta tien päällä. Huvikseenko luulet niiden sumuvalojen palavan?
        Pidä sinä mielipiteesi, minä pidän sumuvalot.

        Ei tässä minun teorioistani ole kyse. Loppuiko argumentit kun nyt vetoat kokemukseen? Taidat olla niitä "näin on aina tehty"-tyyppejä. Mitään ei voi totutusta muuttaa. Onneksi kaikki eivät ole kaltaisiasi. Muuten vieläkin odottelisimme että banaani putoaa suuhun.

        No, minä huomautan sumuvalojen häikäisystä laittamalla pitkät päälle noin 50m ennen kohtaamista.


      • yli miljoona km
        pemarusulle kirjoitti:

        Ei tässä minun teorioistani ole kyse. Loppuiko argumentit kun nyt vetoat kokemukseen? Taidat olla niitä "näin on aina tehty"-tyyppejä. Mitään ei voi totutusta muuttaa. Onneksi kaikki eivät ole kaltaisiasi. Muuten vieläkin odottelisimme että banaani putoaa suuhun.

        No, minä huomautan sumuvalojen häikäisystä laittamalla pitkät päälle noin 50m ennen kohtaamista.

        Luuletko, ettei muidenkin autoista löydy pitkiä valoja? Onhan se kohteliasta vastata lisäpitkilläkin sinun tervehdykseesi. Minulle sopii, etu on minun puolellani kun olen jo soputunut kirkkaaseen valoon, joten häikäistyminen on vähäisempää.
        Argumentit lopussa? - niinpä!


      • pemarisulle
        yli miljoona km kirjoitti:

        Luuletko, ettei muidenkin autoista löydy pitkiä valoja? Onhan se kohteliasta vastata lisäpitkilläkin sinun tervehdykseesi. Minulle sopii, etu on minun puolellani kun olen jo soputunut kirkkaaseen valoon, joten häikäistyminen on vähäisempää.
        Argumentit lopussa? - niinpä!

        Tätä pitkillä huomauttamista ole harrastanut jo jonkin aikaa. Se vähentää häikäistystäni kun kirkkausero ei ole niin suuri.

        Onhan kaukovalot katsastusvaruste ja ne tulee olla jokasessa tieliikenteeseen rekisteröidyssä moottoriajoneuvossa. Olethan jo maininnut että Isäntäsi on valot hommannut.

        Vahinko etten ehdi nähdä vastatervehdystäsi. Hamuilet sokeana valonvaihtajaa kun olen jo mennyt.

        Aivan totta järkiargumentit ovat lopussa. Tuntuu että keskustelen tässä mielipiteistään varman teinitytön kanssa. Järkipuheet ei auta.
        Mutta kerrataaan vielä miksi miksi sumuvaloja ei kannata käyttää tarkoituksettomasti. Muuten kuin sumussa tai RANKASSA sateessa.

        1. häikäisevät pimeällä vastaantulijaa
        2. ovat laittomat
        3. haittaavat sumaripellen omaakin näkemistä
        4. kuluttavat turhaan polttoainetta

        Kohdalla 4 ei varmaankaan ole suurta merkitystä, mutta eivät ne pyhällä hengelläkään toimi.


      • yli miljoona km
        pemarisulle kirjoitti:

        Tätä pitkillä huomauttamista ole harrastanut jo jonkin aikaa. Se vähentää häikäistystäni kun kirkkausero ei ole niin suuri.

        Onhan kaukovalot katsastusvaruste ja ne tulee olla jokasessa tieliikenteeseen rekisteröidyssä moottoriajoneuvossa. Olethan jo maininnut että Isäntäsi on valot hommannut.

        Vahinko etten ehdi nähdä vastatervehdystäsi. Hamuilet sokeana valonvaihtajaa kun olen jo mennyt.

        Aivan totta järkiargumentit ovat lopussa. Tuntuu että keskustelen tässä mielipiteistään varman teinitytön kanssa. Järkipuheet ei auta.
        Mutta kerrataaan vielä miksi miksi sumuvaloja ei kannata käyttää tarkoituksettomasti. Muuten kuin sumussa tai RANKASSA sateessa.

        1. häikäisevät pimeällä vastaantulijaa
        2. ovat laittomat
        3. haittaavat sumaripellen omaakin näkemistä
        4. kuluttavat turhaan polttoainetta

        Kohdalla 4 ei varmaankaan ole suurta merkitystä, mutta eivät ne pyhällä hengelläkään toimi.

        No, on meitä moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin. Toistat tuota liturgiaasi kuin papukaija. Niin turhaan, niin turhaan!


      • .,.
        yli miljoona km kirjoitti:

        No, on meitä moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin. Toistat tuota liturgiaasi kuin papukaija. Niin turhaan, niin turhaan!

        Sinä olet niitä jotka eivät kykene muuttamaan mieltään vaikka kuinka osoitettaisiin olevasi väärässä. Suomalaisissa on yllättävän paljon laisiasi jääräpäitä. Monessakin asiassa.


      • pemarisulle
        yli miljoona km kirjoitti:

        No, on meitä moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin. Toistat tuota liturgiaasi kuin papukaija. Niin turhaan, niin turhaan!

        Alkaakin tuntua siltä että väittely ratakiskon kanssa on hyödyllisempää.


      • yli miljoona km
        pemarisulle kirjoitti:

        Alkaakin tuntua siltä että väittely ratakiskon kanssa on hyödyllisempää.

        Kauan kesti, mutta menihän se perille. Kyllä vankka kokemus aina sinun teoreettiset väitteesi hakkaa. Jatketaan näin.


      • tarpeettomat tuikut
        yli miljoona km kirjoitti:

        Kauan kesti, mutta menihän se perille. Kyllä vankka kokemus aina sinun teoreettiset väitteesi hakkaa. Jatketaan näin.

        Nythän on vaan niin että taitaa sinun vankat kokemukset olla aivan eri aihealueilta, kun kerran mielipiteesi ovat tuollaisia niin ne eivät voi liittyä tähän aloituksessa mainittuun aiheeeseen.


      • .,.
        yli miljoona km kirjoitti:

        Kauan kesti, mutta menihän se perille. Kyllä vankka kokemus aina sinun teoreettiset väitteesi hakkaa. Jatketaan näin.

        Kokemustasi epäilen vahvasti mielipiteesi takia. Sumuvalojen haitta pimeällä ei suinkaan ole mikään teoreettinen asia vaan fakta jonka takia ne on kielletty. Kokemuksen puute ja ajattelukyvyn/tiedon puute aiheuttaa tuollaista mielikuvaan perustuvaa harhaa peremmin näkemisestä. Tutkittu ja testattu faktatieto on eri asia kuin päähänpinttymä ja kova halu ajaa sumarit loistaen.


      • pemarisulle
        yli miljoona km kirjoitti:

        Kauan kesti, mutta menihän se perille. Kyllä vankka kokemus aina sinun teoreettiset väitteesi hakkaa. Jatketaan näin.

        Mikä meni perille? Se että väittely ratakiskon kanssa on hyödyllisempää? Siinä olet oikeassa.

        Sinun kannattaisi tutustua teorioihin. Hyvin usein ne ovat sovellettavissa käytäntöön. Kun kokemus on osoittanut auringon kiertävän maata, eihän sitä mikään teoria voi kumota.


      • yli miljoona km
        pemarisulle kirjoitti:

        Mikä meni perille? Se että väittely ratakiskon kanssa on hyödyllisempää? Siinä olet oikeassa.

        Sinun kannattaisi tutustua teorioihin. Hyvin usein ne ovat sovellettavissa käytäntöön. Kun kokemus on osoittanut auringon kiertävän maata, eihän sitä mikään teoria voi kumota.

        Hienoa, alat oppia poika!
        Kun kokemus on osoittanut sumuvalojen hyödyt, niin eivät sitä mitkään teoriat voi kumota.
        Minä puhun kokemuksesta, sinä teorioista.


    • Öyestä

      Näyttää lumikelillä helekkarin hyvältä! Koko auton edusta on aivan valaistu :>

      • hyvin näyttää

        Joo, etenkin kun laitan halogeeniapukaukovaloilla ryyditetyt xenonpitkät päälle aina kun sumaripelle tulee vastaan. Syystä että

        - mitä enempi valoa, sitä parempi
        - ylimääräiset valot ei häikäise, kun ei niitä tuijota


      • kyllä metsä vastaa
        hyvin näyttää kirjoitti:

        Joo, etenkin kun laitan halogeeniapukaukovaloilla ryyditetyt xenonpitkät päälle aina kun sumaripelle tulee vastaan. Syystä että

        - mitä enempi valoa, sitä parempi
        - ylimääräiset valot ei häikäise, kun ei niitä tuijota

        Etkö sinä tajua, että kun panet lisää valoa, niin et näe yhtään mitään. Niinhän täällä selitetään.


      • Kjell Pippelström
        kyllä metsä vastaa kirjoitti:

        Etkö sinä tajua, että kun panet lisää valoa, niin et näe yhtään mitään. Niinhän täällä selitetään.

        Ei valoa kannata panna lisää, mutta jotain muuta kyllä...


      • .,.
        kyllä metsä vastaa kirjoitti:

        Etkö sinä tajua, että kun panet lisää valoa, niin et näe yhtään mitään. Niinhän täällä selitetään.

        Pistä 100w halogeeni sisävaloksi autoosi ja pidä se aina päällä. Lisävalaistuksesta on aina hyötyä.


      • hidasälyisiä ovat
        kyllä metsä vastaa kirjoitti:

        Etkö sinä tajua, että kun panet lisää valoa, niin et näe yhtään mitään. Niinhän täällä selitetään.

        Kaukovaloissa on kyllä se etu, että ne heittää valoa 50-150 m auton keulan eteen, mikä auton liikkuessa 25-30 m/s lämmittä mieltä paljon enemmän kuin homovalojen valaisema 15 m.

        Tähän mennessä on kaukovaloa saanut tarjota... en ole laskenut, mutta sadoille homovalopelleille ja tasan 1 kpl on kerinnyt kytkemään kaukovalonsa ennen kohtaamista. Useimmat ei kerkiä/osaa/kykene, vaikka niitä posottaisi pitkäänkin kaukovaloilla. Tosin useimmat eivät tunnut edes tietävän, miten pitkät kytkentään. Yksinään tai jonon keulallakin ollessaan vetelevät pelkät lähi homovalot päällä. Yleensä on vielä toinen lähivalo pimeänä, toimivakin polttimo mallia saunalyhty (jokin halpis/longlife -poltin?) ja parhailla sankareilla on jo toinen homovalokin sipannut.... juuie näille vajakeille tule pieneen mieleenkään, että ensin kannattaisi laittaa ne varsinaiset, 50 m valaisevat ajovalot kuntoon. Ainakin, jos yritetään maantiellä ajaa 80 -nopeuksin.


      • voi ihmettä
        hidasälyisiä ovat kirjoitti:

        Kaukovaloissa on kyllä se etu, että ne heittää valoa 50-150 m auton keulan eteen, mikä auton liikkuessa 25-30 m/s lämmittä mieltä paljon enemmän kuin homovalojen valaisema 15 m.

        Tähän mennessä on kaukovaloa saanut tarjota... en ole laskenut, mutta sadoille homovalopelleille ja tasan 1 kpl on kerinnyt kytkemään kaukovalonsa ennen kohtaamista. Useimmat ei kerkiä/osaa/kykene, vaikka niitä posottaisi pitkäänkin kaukovaloilla. Tosin useimmat eivät tunnut edes tietävän, miten pitkät kytkentään. Yksinään tai jonon keulallakin ollessaan vetelevät pelkät lähi homovalot päällä. Yleensä on vielä toinen lähivalo pimeänä, toimivakin polttimo mallia saunalyhty (jokin halpis/longlife -poltin?) ja parhailla sankareilla on jo toinen homovalokin sipannut.... juuie näille vajakeille tule pieneen mieleenkään, että ensin kannattaisi laittaa ne varsinaiset, 50 m valaisevat ajovalot kuntoon. Ainakin, jos yritetään maantiellä ajaa 80 -nopeuksin.

        Oot sä kyllä kova jätkä...!


      • hidasälyisiä ovat
        voi ihmettä kirjoitti:

        Oot sä kyllä kova jätkä...!

        Peräkammarin poikaa harmittaa, kun kerrotaan miten asiat on.

        Ihmisten ilmoilla eli PK-seudulla homovalot tuikkii enää variksissa ja datsuneissa, siis autoissa, jolla ajelee 60 vee papat (eikä sieltä älykkäämmästä päästä, ikääntyneistä tojoteroista kun puhutaan). Homovalojen käyttäjiä on enää muutama prosentti.

        Maaseudulla meno on samanlaista kuin kaupungeissa 10 vuotta sitten eli 3/4-osaa polttaa sumuvaloja. Pököteissä ne on satavarmasti päällä ... kai siinä vähän kompensaatiota haetaan?


      • .,.
        hidasälyisiä ovat kirjoitti:

        Peräkammarin poikaa harmittaa, kun kerrotaan miten asiat on.

        Ihmisten ilmoilla eli PK-seudulla homovalot tuikkii enää variksissa ja datsuneissa, siis autoissa, jolla ajelee 60 vee papat (eikä sieltä älykkäämmästä päästä, ikääntyneistä tojoteroista kun puhutaan). Homovalojen käyttäjiä on enää muutama prosentti.

        Maaseudulla meno on samanlaista kuin kaupungeissa 10 vuotta sitten eli 3/4-osaa polttaa sumuvaloja. Pököteissä ne on satavarmasti päällä ... kai siinä vähän kompensaatiota haetaan?

        Olen kylläkin maaseutukunnasta enkä läheltäkään pk seutua.


      • .,.
        .,. kirjoitti:

        Olen kylläkin maaseutukunnasta enkä läheltäkään pk seutua.

        Enkä tarkoittanut, että kirjoitin mihin vastasit vaan, että ei kaikki maaseudun kuljettajat käytä turhakkeita.


    • Öyestä

      Ihan oma lukunsa on vajakki-Vaginat. Niissä aina sen puolen sumari syttyy, kun vähänkin rattia kääntää saman puolen suuntaan... vajakkimeininkiä sanon minä. Molempien (sumu)valojen tulee palaa tai sitten olla palamatta!!

    • ymmärrystä valoista

      " Molempien (sumu)valojen tulee palaa tai sitten olla palamatta!!"

      Niin ne tekevätkin.
      Kääntymisvalot on sitten eri asia

      • kehitys kehittyi

        Toi on näitä kateellisia. Peräkylän poika on justiinsa saanut ostettua vm 2002 auton, jossa on karvalakkivarustelusta huolimatta sumuvalot. Naapurit ja tutut ajaa vm -95...2000 autoilla, joissa ei ole sumuvaloja. -> Tottakai pitää niitä sumuvaloja polttaa, jotta kaikki näkee, miten tässä ajelee rahamies uudella autolla!

        Mut sitten "rahamies" huomaakin, että uudemmissa autoissa on nuo kulmavalot ja hänellä ei ole. "Sokea riittakin" näkee, ettei "rahamiehen" auto olekaan kovin uusi!

        Moinen pistää harmittamaan ja kielletyksihän pitäisi moiset valot saada. Ainakin siihen asti, kunnes "rahamiehellä" on varaa päivittää autonsa vm 2007 tjsp malliin, jossa tällaiset on.

        Joo, tuttu kuvio. PK-seudulla tämä kehitys ja nämä pillitukset nähtiin jo vuosikymmenen vaihteessa. Nykyään pillitetään päiväajovaloista. Niistäkin näkee kuisallisen selvästi eron vm 2007 ja vm 20014 auton välillä.


      • tarpeettomat tuikut
        kehitys kehittyi kirjoitti:

        Toi on näitä kateellisia. Peräkylän poika on justiinsa saanut ostettua vm 2002 auton, jossa on karvalakkivarustelusta huolimatta sumuvalot. Naapurit ja tutut ajaa vm -95...2000 autoilla, joissa ei ole sumuvaloja. -> Tottakai pitää niitä sumuvaloja polttaa, jotta kaikki näkee, miten tässä ajelee rahamies uudella autolla!

        Mut sitten "rahamies" huomaakin, että uudemmissa autoissa on nuo kulmavalot ja hänellä ei ole. "Sokea riittakin" näkee, ettei "rahamiehen" auto olekaan kovin uusi!

        Moinen pistää harmittamaan ja kielletyksihän pitäisi moiset valot saada. Ainakin siihen asti, kunnes "rahamiehellä" on varaa päivittää autonsa vm 2007 tjsp malliin, jossa tällaiset on.

        Joo, tuttu kuvio. PK-seudulla tämä kehitys ja nämä pillitukset nähtiin jo vuosikymmenen vaihteessa. Nykyään pillitetään päiväajovaloista. Niistäkin näkee kuisallisen selvästi eron vm 2007 ja vm 20014 auton välillä.

        Kovin pitkälle katselet tulevaisuuteen, tuskin maapalloa on edes olemassa 20014.
        No siitä huolimatta tuskin täällä on kateellisia sinun karvahattumalli Ladaan, mikä on jo parhaat vuotensa nähnyt.
        Mutta omassa autossani on AFL-valot, päiväajovalot, kääntymisvalot ja mitä kaikkia mahdollisia valoja onkaan, mm ne tarpeettomat sumuvalotkin löytyy.


      • tulihan se sieltä
        tarpeettomat tuikut kirjoitti:

        Kovin pitkälle katselet tulevaisuuteen, tuskin maapalloa on edes olemassa 20014.
        No siitä huolimatta tuskin täällä on kateellisia sinun karvahattumalli Ladaan, mikä on jo parhaat vuotensa nähnyt.
        Mutta omassa autossani on AFL-valot, päiväajovalot, kääntymisvalot ja mitä kaikkia mahdollisia valoja onkaan, mm ne tarpeettomat sumuvalotkin löytyy.

        Opelmieskin pääsi tuomaan älykkyyttään esiin


      • Ylikonstu evp.
        tulihan se sieltä kirjoitti:

        Opelmieskin pääsi tuomaan älykkyyttään esiin

        Ihan idioottia väittää täällä, että taajama-alueella on sumareiden käyttö kielletty. Se on kielletty kaikkialla jos ei ole;

        - sumua (kas kummaa)
        - rankka vesi- tai lumisade (käytä maalaisjärkeä)

        Entisenä poliisina( liikenneryhmä) alla faktat;

        * Sumuvalojen valokeilat näyttävät noin 10 metriä ajoneuvon keulasta eteenpäin.
        * Ajoneuvo etenee 80 km/h nopeudessa 22 m/s
        * Ihmisen reaktiokyky on noin 1 sekunti

        Nyt jokainen voi itse laskea ehditkö laittaa edes jalan jarrulle kun hirvi osuu sumuvalojen valokeilaan nopeuden ollessa 80 km/h.

        Olen aina antanut sakon sumuvalojen virheellisestä käytöstä. Suurin osa autoilijoista käyttää tätä syytä sumuvalojen käyttöön " näen eläimet pientareella paremmin". Nyt voidaan palata taas faktoihin. Autoilija, et ehdi edes nostaa jlkaasi auton lattialta kun jo tömähtää!

        Toinen porukka on tämä "ammattiautoilijat". He polttavat siksi kun säästävät Xenon-polttimoita. Esimerkkinä ne monet sadat Scaniat jossa on kaksi pinetä pyöreää valoumipota ajovalojen alapuolella. Laitimmainen on sumuvalo ja harvoin näkee Scaniaa jossa tämä ei pala. Uudessa mallissa se on päiväajovalo jota taas saa käyttää.

        Yksi ryhmä on sitten nämä jotka käyttävät sumareita koska se on siistiä. Ja sitten on nämä jotka ei tiedä, että ne on päällä. Noh, silloin palaa merkkivalo ja tällaisen kuskin tulisi lukea auton käyttöohjeet uudestaan.

        On tutkittu, että ajoneuvon maksimi nopeus saa olla 37 km/h jolloin kuski ehtii reagoida jonkun osuessa sumareiden valokeilaan.


      • ylipoliisipäällikkö
        Ylikonstu evp. kirjoitti:

        Ihan idioottia väittää täällä, että taajama-alueella on sumareiden käyttö kielletty. Se on kielletty kaikkialla jos ei ole;

        - sumua (kas kummaa)
        - rankka vesi- tai lumisade (käytä maalaisjärkeä)

        Entisenä poliisina( liikenneryhmä) alla faktat;

        * Sumuvalojen valokeilat näyttävät noin 10 metriä ajoneuvon keulasta eteenpäin.
        * Ajoneuvo etenee 80 km/h nopeudessa 22 m/s
        * Ihmisen reaktiokyky on noin 1 sekunti

        Nyt jokainen voi itse laskea ehditkö laittaa edes jalan jarrulle kun hirvi osuu sumuvalojen valokeilaan nopeuden ollessa 80 km/h.

        Olen aina antanut sakon sumuvalojen virheellisestä käytöstä. Suurin osa autoilijoista käyttää tätä syytä sumuvalojen käyttöön " näen eläimet pientareella paremmin". Nyt voidaan palata taas faktoihin. Autoilija, et ehdi edes nostaa jlkaasi auton lattialta kun jo tömähtää!

        Toinen porukka on tämä "ammattiautoilijat". He polttavat siksi kun säästävät Xenon-polttimoita. Esimerkkinä ne monet sadat Scaniat jossa on kaksi pinetä pyöreää valoumipota ajovalojen alapuolella. Laitimmainen on sumuvalo ja harvoin näkee Scaniaa jossa tämä ei pala. Uudessa mallissa se on päiväajovalo jota taas saa käyttää.

        Yksi ryhmä on sitten nämä jotka käyttävät sumareita koska se on siistiä. Ja sitten on nämä jotka ei tiedä, että ne on päällä. Noh, silloin palaa merkkivalo ja tällaisen kuskin tulisi lukea auton käyttöohjeet uudestaan.

        On tutkittu, että ajoneuvon maksimi nopeus saa olla 37 km/h jolloin kuski ehtii reagoida jonkun osuessa sumareiden valokeilaan.

        "
        * Sumuvalojen valokeilat näyttävät noin 10 metriä ajoneuvon keulasta eteenpäin.
        * Ajoneuvo etenee 80 km/h nopeudessa 22 m/s
        * Ihmisen reaktiokyky on noin 1 sekunti

        Nyt jokainen voi itse laskea ehditkö laittaa edes jalan jarrulle kun hirvi osuu sumuvalojen valokeilaan nopeuden ollessa 80 km/h"

        Laskepa samalla kaavalla, kuka voi häikäistyä sumuvalojen käytöstä.
        Todistit juuri kuinka p-puhetta se sumuvalojen muka häikäiseminen on.


      • .,.
        ylipoliisipäällikkö kirjoitti:

        "
        * Sumuvalojen valokeilat näyttävät noin 10 metriä ajoneuvon keulasta eteenpäin.
        * Ajoneuvo etenee 80 km/h nopeudessa 22 m/s
        * Ihmisen reaktiokyky on noin 1 sekunti

        Nyt jokainen voi itse laskea ehditkö laittaa edes jalan jarrulle kun hirvi osuu sumuvalojen valokeilaan nopeuden ollessa 80 km/h"

        Laskepa samalla kaavalla, kuka voi häikäistyä sumuvalojen käytöstä.
        Todistit juuri kuinka p-puhetta se sumuvalojen muka häikäiseminen on.

        Miksi sitä edes tarvii puhua kun niitä sumareita ei saa eikä kannata käyttää. Häikäisy on on seuraus, väärinkäyttö on syy.


      • pemarisulle
        ylipoliisipäällikkö kirjoitti:

        "
        * Sumuvalojen valokeilat näyttävät noin 10 metriä ajoneuvon keulasta eteenpäin.
        * Ajoneuvo etenee 80 km/h nopeudessa 22 m/s
        * Ihmisen reaktiokyky on noin 1 sekunti

        Nyt jokainen voi itse laskea ehditkö laittaa edes jalan jarrulle kun hirvi osuu sumuvalojen valokeilaan nopeuden ollessa 80 km/h"

        Laskepa samalla kaavalla, kuka voi häikäistyä sumuvalojen käytöstä.
        Todistit juuri kuinka p-puhetta se sumuvalojen muka häikäiseminen on.

        Siis valo pysähtyy paikalleen kuljettuaan 10 metriä. Sitäkö yrität tuoda julki? Samalla teorialla voit selittää päiväajovalojen toiminnan. Näkyy päiväsaikaankin rittävästi. Ei niistä pimeävaloksi ole.

        Sumareiden häiritsevyys ja ja päiväajovalojen toiminta perustuu samaan asiaan: Häikäisyyn.

        Oletko koskaa kuullut että lentokoneita voidaan häiritä laserkynällä. Siis pienellä patteritoimisella härvelillä. Eihän sillä ole mitään valotehoa.

        Ylipoliisipäällikkö tarvitsee jotain kurssia.


      • Palkkaluokka
        ylipoliisipäällikkö kirjoitti:

        "
        * Sumuvalojen valokeilat näyttävät noin 10 metriä ajoneuvon keulasta eteenpäin.
        * Ajoneuvo etenee 80 km/h nopeudessa 22 m/s
        * Ihmisen reaktiokyky on noin 1 sekunti

        Nyt jokainen voi itse laskea ehditkö laittaa edes jalan jarrulle kun hirvi osuu sumuvalojen valokeilaan nopeuden ollessa 80 km/h"

        Laskepa samalla kaavalla, kuka voi häikäistyä sumuvalojen käytöstä.
        Todistit juuri kuinka p-puhetta se sumuvalojen muka häikäiseminen on.

        No, minä olen evp. ylikonstu mutta takuuvarmasti sinä et ole ylipoliisipäällikkö.

        Näiden kaikkien lisäkis sumuvalosita tulee hajataitto valoa joka häikäisee enemmän kuin tavallinen akovalo.

        Laki on laki, häikäisee tai ei.

        P.S. Tietääkseni ylipoliisipäällikkö nimistä virkaa ei ole oilemassakaan.


      • ylipoliisipäällikkö
        Palkkaluokka kirjoitti:

        No, minä olen evp. ylikonstu mutta takuuvarmasti sinä et ole ylipoliisipäällikkö.

        Näiden kaikkien lisäkis sumuvalosita tulee hajataitto valoa joka häikäisee enemmän kuin tavallinen akovalo.

        Laki on laki, häikäisee tai ei.

        P.S. Tietääkseni ylipoliisipäällikkö nimistä virkaa ei ole oilemassakaan.

        On se hyvä, ettet enää ole palveluksessa. Tietämyksesi on samaa tasoa kuin kirjoitustaitosi. Taisit olla se poliisi, joka osaa lukea?
        Sumuvaloissa, jos missä, ei hajataittoa ole, niiden valokeila on tiukasti rajattu näyttämään sumuverhon alle, jotta valo ei heijastu sumusta häiritsevästi.


      • pemarisulle
        ylipoliisipäällikkö kirjoitti:

        On se hyvä, ettet enää ole palveluksessa. Tietämyksesi on samaa tasoa kuin kirjoitustaitosi. Taisit olla se poliisi, joka osaa lukea?
        Sumuvaloissa, jos missä, ei hajataittoa ole, niiden valokeila on tiukasti rajattu näyttämään sumuverhon alle, jotta valo ei heijastu sumusta häiritsevästi.

        Pysähtyykö sumuvalosta tuleva fotoni kuljettuaan 10 metriä?

        Eipä omassa kirjoitustaidossasikaan ole kehumista. Toteamisen jälkeen ei laiteta kysymysmerkkiä. Pilkunkäyttö on suorastaan surkeaa.

        Sinulla ei ilmeisesti ole valoista enempää kirjoitettavaa kun kieliopista aloitit keskustelun.


      • kenttänorsu
        Palkkaluokka kirjoitti:

        No, minä olen evp. ylikonstu mutta takuuvarmasti sinä et ole ylipoliisipäällikkö.

        Näiden kaikkien lisäkis sumuvalosita tulee hajataitto valoa joka häikäisee enemmän kuin tavallinen akovalo.

        Laki on laki, häikäisee tai ei.

        P.S. Tietääkseni ylipoliisipäällikkö nimistä virkaa ei ole oilemassakaan.

        Oho, olisi pitänyt oikolukea.

        Kirjoitin akovalo kun tarkoitin ajovalo
        Kirjoitin lisäkis kun tarkotin lisäksi
        Kirjoitin sumalosita kun tarkoitin sumuvaloista

        Pystyn kyllä tälle itse nauramaan koska niin kuin mainitsin olen ex. poliisi ja mehän emme osaa kirjoittaa. Toki jos vitsi on 20 vuotta vanha niin olisiko aika kehittää uusi?

        Tietämykseni ei tässä asiassa horju, olenhan opettanut tätä yli 20 vuotta.

        En lähde tähän juupas eipäs touhuun mukaan. Tämä palsta on täynnä keskiikäisiä miehiä jotka vain hakevat väittelyä.


      • ylipoliisipäällikkö
        pemarisulle kirjoitti:

        Pysähtyykö sumuvalosta tuleva fotoni kuljettuaan 10 metriä?

        Eipä omassa kirjoitustaidossasikaan ole kehumista. Toteamisen jälkeen ei laiteta kysymysmerkkiä. Pilkunkäyttö on suorastaan surkeaa.

        Sinulla ei ilmeisesti ole valoista enempää kirjoitettavaa kun kieliopista aloitit keskustelun.

        Ei se pysähdy, mutta sinulla on vajaa puoli sekuntia aikaa havaita sumuvalon valaisema tienpinta edessäsi ennenkuin vastaantuleva on ohi. Sinun silmiesi tasolle se valokeila ei osu missään vaiheessa häikäisevästi.
        Tietysti kyllähän sinä näet valon jo vaikka kilometrin päästä ja sinun korvienvälissäsi se häikäisee silloinkin, siinä vain ei voi lääkärikään auttaa - voi, voi!

        Off topic, mutta menköön:
        "Kysymysmerkkiä käytetään kysymysvirkkeen lopussa, joko täydellisten kysymysvirkkeen tai sitä lyhyemmän kysyväksi tarkoitetun ilmauksen loppuvälimerkkinä. Myös ns. retorisiin kysymyksiin, joihin ei edes odoteta kuulijalta vastausta, merkitään kysymysmerkki."
        Pilkutus on myös täsmälleen suomen kieliopin mukainen.
        Sinun tekstistäsi puuttuu kyllä kysymysmerkki lopusta!

        Eli älä opeta isääsi kusemaan!


      • tarpeettomat tuikut
        kenttänorsu kirjoitti:

        Oho, olisi pitänyt oikolukea.

        Kirjoitin akovalo kun tarkoitin ajovalo
        Kirjoitin lisäkis kun tarkotin lisäksi
        Kirjoitin sumalosita kun tarkoitin sumuvaloista

        Pystyn kyllä tälle itse nauramaan koska niin kuin mainitsin olen ex. poliisi ja mehän emme osaa kirjoittaa. Toki jos vitsi on 20 vuotta vanha niin olisiko aika kehittää uusi?

        Tietämykseni ei tässä asiassa horju, olenhan opettanut tätä yli 20 vuotta.

        En lähde tähän juupas eipäs touhuun mukaan. Tämä palsta on täynnä keskiikäisiä miehiä jotka vain hakevat väittelyä.

        On varmaan keski-ikäisiäkin, itse olen jo 60:n ja kuoleman välillä, silti ei autoilu-urani aikana ole ollut yhtää sellaista päivää kun olisi sumuvaloja tarvinnut ihan oikeasti.
        Tänään esimerkiksi sumuvalot häikäisi peilien kautta, perässäajavan keulassa oli alkuperäisasenteisten näköiset turhat tuikut päällä valoisalla ilmalla.


      • näinse o
        tarpeettomat tuikut kirjoitti:

        On varmaan keski-ikäisiäkin, itse olen jo 60:n ja kuoleman välillä, silti ei autoilu-urani aikana ole ollut yhtää sellaista päivää kun olisi sumuvaloja tarvinnut ihan oikeasti.
        Tänään esimerkiksi sumuvalot häikäisi peilien kautta, perässäajavan keulassa oli alkuperäisasenteisten näköiset turhat tuikut päällä valoisalla ilmalla.

        Sellatteet jokka noita tuikkuja turhaan polttaa haluu vaan jostain syystä kertoo kaikille että siinä ajelee sellanen jolla on tosi pikkunen kikkeli.


      • pemarisulle
        ylipoliisipäällikkö kirjoitti:

        Ei se pysähdy, mutta sinulla on vajaa puoli sekuntia aikaa havaita sumuvalon valaisema tienpinta edessäsi ennenkuin vastaantuleva on ohi. Sinun silmiesi tasolle se valokeila ei osu missään vaiheessa häikäisevästi.
        Tietysti kyllähän sinä näet valon jo vaikka kilometrin päästä ja sinun korvienvälissäsi se häikäisee silloinkin, siinä vain ei voi lääkärikään auttaa - voi, voi!

        Off topic, mutta menköön:
        "Kysymysmerkkiä käytetään kysymysvirkkeen lopussa, joko täydellisten kysymysvirkkeen tai sitä lyhyemmän kysyväksi tarkoitetun ilmauksen loppuvälimerkkinä. Myös ns. retorisiin kysymyksiin, joihin ei edes odoteta kuulijalta vastausta, merkitään kysymysmerkki."
        Pilkutus on myös täsmälleen suomen kieliopin mukainen.
        Sinun tekstistäsi puuttuu kyllä kysymysmerkki lopusta!

        Eli älä opeta isääsi kusemaan!

        Jälleen ratakiskotapaus joka on mielipiteensä päättänyt, eikä sitä muuta maammelaulukaan. Et voi häikäisyäni tietää kun et katso maailmaa minun silmilläni.

        Jatketaan kielioppikysymystä kun valoista juttusi toistaa samaa asiaa.

        Retoriseen kysymykseen ei tarvitse laittaa kysymysmerkkiä. Asian voit tarkastaa kotuksen sivuilta. Äiti auttaa jos et itse osaa.

        Luepas viimeinen lause aiemmasta viestistäni uudelleen. Oliko se kysymys? Jos tuntuu hankalalta, voin sen laittaa uudelleen tavuviivojen kanssa.


      • 50€ rikesakko
        tarpeettomat tuikut kirjoitti:

        On varmaan keski-ikäisiäkin, itse olen jo 60:n ja kuoleman välillä, silti ei autoilu-urani aikana ole ollut yhtää sellaista päivää kun olisi sumuvaloja tarvinnut ihan oikeasti.
        Tänään esimerkiksi sumuvalot häikäisi peilien kautta, perässäajavan keulassa oli alkuperäisasenteisten näköiset turhat tuikut päällä valoisalla ilmalla.

        Totta, sumuvalopellekeli on maksimissaan 1-2 päivää vuodessa


      • Pissitys
        ylipoliisipäällikkö kirjoitti:

        Ei se pysähdy, mutta sinulla on vajaa puoli sekuntia aikaa havaita sumuvalon valaisema tienpinta edessäsi ennenkuin vastaantuleva on ohi. Sinun silmiesi tasolle se valokeila ei osu missään vaiheessa häikäisevästi.
        Tietysti kyllähän sinä näet valon jo vaikka kilometrin päästä ja sinun korvienvälissäsi se häikäisee silloinkin, siinä vain ei voi lääkärikään auttaa - voi, voi!

        Off topic, mutta menköön:
        "Kysymysmerkkiä käytetään kysymysvirkkeen lopussa, joko täydellisten kysymysvirkkeen tai sitä lyhyemmän kysyväksi tarkoitetun ilmauksen loppuvälimerkkinä. Myös ns. retorisiin kysymyksiin, joihin ei edes odoteta kuulijalta vastausta, merkitään kysymysmerkki."
        Pilkutus on myös täsmälleen suomen kieliopin mukainen.
        Sinun tekstistäsi puuttuu kyllä kysymysmerkki lopusta!

        Eli älä opeta isääsi kusemaan!

        Kusemaan kannattaa opettaa. Housuun on tullut muutaman kerran.
        https://www.tenakauppa.fi/miesten-virtsankarkailu-inkontinenssi-tuotteet/


      • Persesumari
        50€ rikesakko kirjoitti:

        Totta, sumuvalopellekeli on maksimissaan 1-2 päivää vuodessa

        Etusumuvalojen pitäminen päällä valoisalla on kai vain tarve näyttää että "minullapa on tässä halvassa kotterossani tämmöinen 50 euron hintainen hieno lisävaruste". Mitäpä siitä, jos on kova alemmuuskompleksi sen halvan autonromun takia.

        Sen sijaan häiritsevämpi on pistävän kirkas takasumuvalo, kun sen perässä ajaa pimeässä muutaman kilometrin on pakko ohittaa.


      • vähentää onettomuuks
        Persesumari kirjoitti:

        Etusumuvalojen pitäminen päällä valoisalla on kai vain tarve näyttää että "minullapa on tässä halvassa kotterossani tämmöinen 50 euron hintainen hieno lisävaruste". Mitäpä siitä, jos on kova alemmuuskompleksi sen halvan autonromun takia.

        Sen sijaan häiritsevämpi on pistävän kirkas takasumuvalo, kun sen perässä ajaa pimeässä muutaman kilometrin on pakko ohittaa.

        normaalisti kyllä se takasumuvalo estää ajamasta liian lähellä.
        taka ja etusumualot voi saada palamaan samaan aikaan mutta usein jätän takasumuvalon katkaimen off asentoon kun kytken sumuvalot.
        takasumu valoa poltan kun ajattelen että haluan takanatulian tietävän olevani hänen edessä olevassa lumi pyryssä.

        kyllä ne syö ihmeen paljon virtaa. siksi varmaan moni ajaa ilman mitään valoja.


      • utelu
        vähentää onettomuuks kirjoitti:

        normaalisti kyllä se takasumuvalo estää ajamasta liian lähellä.
        taka ja etusumualot voi saada palamaan samaan aikaan mutta usein jätän takasumuvalon katkaimen off asentoon kun kytken sumuvalot.
        takasumu valoa poltan kun ajattelen että haluan takanatulian tietävän olevani hänen edessä olevassa lumi pyryssä.

        kyllä ne syö ihmeen paljon virtaa. siksi varmaan moni ajaa ilman mitään valoja.

        Minkä takia kytket sumuvalot?


    • kolme pelleä

      Sumuvaloista ei ole mitään hyötyä koskaan, ei koskaan.

      • neljä pelleä

        Sumuvaloista ei ole mitään haittaa koskaan, ei koskaan.


      • viisi pelleä
        neljä pelleä kirjoitti:

        Sumuvaloista ei ole mitään haittaa koskaan, ei koskaan.

        SUMUVALOJA EI SAA KOSKAAN KÄYTTÄÄ PÄIVÄSAIKAAN. EI KOSKAAN. NII.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1002
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe