Mikä on paras ja laillinen valovariaatio

ajovalollinen

tihkusateen aikana valaistulla katuosuudella iltahämärässä.

- etuvalot

- etuvalot sumuvalot

- etuvalot ajovalot

- etuvalot ajovalot sumuvalot

- päiväajovalot

- ei mitkään valot

ja takavalot tietenkin valoautomatiikan tai manuaalikäytön mukaan.

Nimittäin kaikkia variaatioita näkee päivittäin, myöskin kelin ollessa millainen vaan.

67

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumsusuusa

      Kaupunkialueella
      eli taajamassa vain ajovalot ja päivävalot sallittuja hyvän sään aikana
      Ei sumuvaloja.
      Ei vaikka sataa ja on sumua
      on kielletty taajamaalueella
      miksi poliisi setä ei sakota nuorisoa

      Hei kato mul hienot valot sumuvalot

      • tarpeettomat valot

        Sanoisin että ajovalot on ainoat käytettävät valot kyseisessä tilanteessa.

        Aikalailla on vanhempaakin sompaajaa sumuvalot sirrillään.

        Kukaan ei ole koskaan kertonut vielä miksi käyttää sumuvaloja silloin kun ei ole edelytyksiä niiden käytölle, ja todella harvoin on edellytyksiä niiden käytölle, valaistuilla katu ja tieosuuksilla ei koskaan. Takasumuvalolle joskus on käyttöä valaistuilla teillä, sitäkin erittäin harvoin, mutta siitähän ei nyt ollutkaan kyse.


      • Ajovalot takavalot


      • autoilija kirjoitti:

        Ajovalot takavalot

        Eikä tietenkää etusumumuvalo eikä takasumuvalo saa palaa


      • homonhoukuttimet
        tarpeettomat valot kirjoitti:

        Sanoisin että ajovalot on ainoat käytettävät valot kyseisessä tilanteessa.

        Aikalailla on vanhempaakin sompaajaa sumuvalot sirrillään.

        Kukaan ei ole koskaan kertonut vielä miksi käyttää sumuvaloja silloin kun ei ole edelytyksiä niiden käytölle, ja todella harvoin on edellytyksiä niiden käytölle, valaistuilla katu ja tieosuuksilla ei koskaan. Takasumuvalolle joskus on käyttöä valaistuilla teillä, sitäkin erittäin harvoin, mutta siitähän ei nyt ollutkaan kyse.

        Homovaloja käytetään, koska ei ole kivaa patsastella pillifarkuissa räntäsateessa. Näin seuranhaku sujuu lämpimässä autossa istuskellen.


    • Turhuuden markkinat

      Siis miten "etuvalot" erottuvat "ajovaloista" tai "päiväajovaloista"? Monetko prkleen valot niissä vehkeissä tarttee muka olla, että tollot osaavat tehdä itsensä näkyväksi ja vielä nähdä itsekin?

      Ja tämä kruunaa kaiken:
      "....ja takavalot TIETENKIN valoautomatiikan tai manuaalikäytön mukaan."

      Juujuu tottakai tietenkin niin. Sehän nyt on aivan päivän selvää että joko tai.

      • ajovalollinen

        Oliko jotain mitä et kenties ymmärtänyt, kaikissa autoissahan on etuvalot, siis parkit eli seisontavalot, ajovalot, sekä joissain myös sumuvalot mitkä ovat tarpeettomat, uudemmissa on lisäksi päiväajovalot jotka toimii (pitäisi) automatiikan mukaan, joko sammuu kokonaan tai himmenee etuvaloiksi ajovalojen sytyttyä, takavalot seuraavaat automatiikkaa, syttyvät kun ajovalot syttyy, tai sitten homma hoidetaan manuaalisesti, Opelissa toimii automatiikan ohjaama vallan mainiosti.


      • Turhuuden markkinat
        ajovalollinen kirjoitti:

        Oliko jotain mitä et kenties ymmärtänyt, kaikissa autoissahan on etuvalot, siis parkit eli seisontavalot, ajovalot, sekä joissain myös sumuvalot mitkä ovat tarpeettomat, uudemmissa on lisäksi päiväajovalot jotka toimii (pitäisi) automatiikan mukaan, joko sammuu kokonaan tai himmenee etuvaloiksi ajovalojen sytyttyä, takavalot seuraavaat automatiikkaa, syttyvät kun ajovalot syttyy, tai sitten homma hoidetaan manuaalisesti, Opelissa toimii automatiikan ohjaama vallan mainiosti.

        "...kaikissa autoissahan on etuvalot, siis parkit eli seisontavalot,"

        Etuvalot ovat ne kaikki valot jotka siellä auton edesstä löytyvät, eikö niin?
        Jos olisi heti sanottu että "parkit" tai kotimaisemmin "seisontavalot" niin olisi mennyt keskukseen asti. Itse asiassa tuota vähän epäilinkin mutta miksi keksiä uusia termejä?

        Seisontavalo on nimensämukaisesti vain sitä varten, mikäli auto on pysäköity paikkaan josta sen havaitseminen voi olla vaikeaa, eikä ajovaloja tarvita tai ei voida edes käyttää. Toisin sanoen virallisella parkkipaikalla niitä ei tarvita. Miksi aloittaja siis miettii niiden käyttämistä ajon aikana ylipäätään? Kaikki ne jurpot jotka ajavat parkit päällä, ajavat väärillä valoilla. Eikä siihen auta vaikka pitäisi päällä mitä sumareita tahansa. Yksi syy tälllaisiin viritelmiin on se ettei muut valot ehkä toimi. Näinkin on käynyt, jopa autoliikkeen auton kanssa.

        Samaten päivävalot ovat tarkoitettu päivän valoisalle ajankohdalle. Koska ihminen on aivan helvtin huono arvioimaan koska on riittävän "valoisaa", on hänen avukseen keksitty automatiikka, joka ei tuosta asiasta tiedä juurikaan enempää kuin kuljettaja. No, ehkä valoisuudesta vielä, muttei muista olosuhteista, kuten sankasta lumisateesta tai sumusta.


      • ajovalollinen
        Turhuuden markkinat kirjoitti:

        "...kaikissa autoissahan on etuvalot, siis parkit eli seisontavalot,"

        Etuvalot ovat ne kaikki valot jotka siellä auton edesstä löytyvät, eikö niin?
        Jos olisi heti sanottu että "parkit" tai kotimaisemmin "seisontavalot" niin olisi mennyt keskukseen asti. Itse asiassa tuota vähän epäilinkin mutta miksi keksiä uusia termejä?

        Seisontavalo on nimensämukaisesti vain sitä varten, mikäli auto on pysäköity paikkaan josta sen havaitseminen voi olla vaikeaa, eikä ajovaloja tarvita tai ei voida edes käyttää. Toisin sanoen virallisella parkkipaikalla niitä ei tarvita. Miksi aloittaja siis miettii niiden käyttämistä ajon aikana ylipäätään? Kaikki ne jurpot jotka ajavat parkit päällä, ajavat väärillä valoilla. Eikä siihen auta vaikka pitäisi päällä mitä sumareita tahansa. Yksi syy tälllaisiin viritelmiin on se ettei muut valot ehkä toimi. Näinkin on käynyt, jopa autoliikkeen auton kanssa.

        Samaten päivävalot ovat tarkoitettu päivän valoisalle ajankohdalle. Koska ihminen on aivan helvtin huono arvioimaan koska on riittävän "valoisaa", on hänen avukseen keksitty automatiikka, joka ei tuosta asiasta tiedä juurikaan enempää kuin kuljettaja. No, ehkä valoisuudesta vielä, muttei muista olosuhteista, kuten sankasta lumisateesta tai sumusta.

        "Etuvalot ovat ne kaikki valot jotka siellä auton edesstä löytyvät, eikö niin?"

        EI, etuvalot ovat ne sinun parkit tai seisontavalot joista jo erittelyn annoin, ei vaan menne näköjään jakeluun.


      • Turhuuden markkinat
        ajovalollinen kirjoitti:

        "Etuvalot ovat ne kaikki valot jotka siellä auton edesstä löytyvät, eikö niin?"

        EI, etuvalot ovat ne sinun parkit tai seisontavalot joista jo erittelyn annoin, ei vaan menne näköjään jakeluun.

        Seisontavalot ovat myös auton takana, jos et satu tietämään. Miksi väännät aivan selvästä asiasta? Itsellesi ei mene varmaankaan jakeluun se ettei seisontavalot = etuvalot ole ajotilannetta varten. Siksi aloituksen spekulointi noilla valoviritelmillä on aivan turhaa.

        Tilanne on aivan selvä:
        Ajovalot ovat aina pimeällä päällä, ja sumareita käytetään silloin kun tilanne niin vaatii valaisematomalla tien osuudella.

        Taidat olla niitä joille ei elämä ole muuta tarjonnut kuin pskan järmäämisen suoli 24 liikennepalstalla. Väitithän jopa sumuvaloja tarpeettomiksi, joita ne tietysti väärin käytettynä ovatkin.


      • ajovalollinen
        Turhuuden markkinat kirjoitti:

        Seisontavalot ovat myös auton takana, jos et satu tietämään. Miksi väännät aivan selvästä asiasta? Itsellesi ei mene varmaankaan jakeluun se ettei seisontavalot = etuvalot ole ajotilannetta varten. Siksi aloituksen spekulointi noilla valoviritelmillä on aivan turhaa.

        Tilanne on aivan selvä:
        Ajovalot ovat aina pimeällä päällä, ja sumareita käytetään silloin kun tilanne niin vaatii valaisematomalla tien osuudella.

        Taidat olla niitä joille ei elämä ole muuta tarjonnut kuin pskan järmäämisen suoli 24 liikennepalstalla. Väitithän jopa sumuvaloja tarpeettomiksi, joita ne tietysti väärin käytettynä ovatkin.

        Enkös minä avauksessa esittänyt eri variaatioita, en nyt niitä toista koska ovat jo nähtävissä, eikös siellä ollut vaihtoehtoina etuvalot, olihan, sitten etuvalot ja ajovalot, olihan, sitten etuvalot ja sumuvalot, olihan, sitten etuvalot, ajovalot ja sumuvalot, olihan, ja kysymys kuului mitkä ovat paras ja laillinen valovariaatio valaistulla katuosuudella, valaisemattomasta en puhunut mitään, siihen kyllä vastattiinkin oikein, etuvalot ja ajovalot, ja tilannehan ei edellyttänyt sumuvaloja, eikä päiväajovalot tule kysymykseen hämärän takia.

        Joten en ymmärrä mitä sinä et ymmärrä. Edelleen "väitän" että sumuvalot ovat tarpeettomat.

        Avauksen pointti oli siinä että valoja käytetään miten sattuu kuten jo avauksessakin mainitsin.


      • ajovalollinen
        ajovalollinen kirjoitti:

        Enkös minä avauksessa esittänyt eri variaatioita, en nyt niitä toista koska ovat jo nähtävissä, eikös siellä ollut vaihtoehtoina etuvalot, olihan, sitten etuvalot ja ajovalot, olihan, sitten etuvalot ja sumuvalot, olihan, sitten etuvalot, ajovalot ja sumuvalot, olihan, ja kysymys kuului mitkä ovat paras ja laillinen valovariaatio valaistulla katuosuudella, valaisemattomasta en puhunut mitään, siihen kyllä vastattiinkin oikein, etuvalot ja ajovalot, ja tilannehan ei edellyttänyt sumuvaloja, eikä päiväajovalot tule kysymykseen hämärän takia.

        Joten en ymmärrä mitä sinä et ymmärrä. Edelleen "väitän" että sumuvalot ovat tarpeettomat.

        Avauksen pointti oli siinä että valoja käytetään miten sattuu kuten jo avauksessakin mainitsin.

        Sori vaan mutta jäi tuo liiteteksti pois.

        "Pysäytettäessä tai pysäköitäessä pimeälle tielle on valojen avulla huolehdittava siitä, että muut huomaavat pysäköidyn auton. Lain mukaan pysäköidyssä autossa on käytettävä etu- tai lähivaloja. Lakitekstin etuvalot tunnetaan kansanomaisesti "parkki-" tai seisontavaloina."

        Että sellaset etuvalot.


      • Turhuuden markkinat
        ajovalollinen kirjoitti:

        Sori vaan mutta jäi tuo liiteteksti pois.

        "Pysäytettäessä tai pysäköitäessä pimeälle tielle on valojen avulla huolehdittava siitä, että muut huomaavat pysäköidyn auton. Lain mukaan pysäköidyssä autossa on käytettävä etu- tai lähivaloja. Lakitekstin etuvalot tunnetaan kansanomaisesti "parkki-" tai seisontavaloina."

        Että sellaset etuvalot.

        Sä olet jo mestari alallasi, aivan kuten tuolla aiemmin totesin. Kyllä se sama lakiteksti tuntee myös "pysäköintivalon" eli parkkivalon kavereitten kesken. Jos kerran näin pitkälle mennään niin tuossa on linkki koko tekstiin.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P37

        Ja samalla kiroilulla voinet katsoa nämajovaloihin liittyvät pykälät myös.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36

        Vaikka siinähän se seisoo jo ekalla rivillä:
        "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja."

        Otsikoinnistasi ei voinut päätellä mitä haet noilla valovariaatioillasi. Muitten vai omaa typeryyttäsi. Käsityksesi sumareista voit pitää ihan itselläsi, mutta autonvalmistajilla ja jopa lainsäätäjällä taitaa olla eriävä mielipide asiasta. Ja niin on muuten monella muullakin.


      • ajovalollinen
        Turhuuden markkinat kirjoitti:

        Sä olet jo mestari alallasi, aivan kuten tuolla aiemmin totesin. Kyllä se sama lakiteksti tuntee myös "pysäköintivalon" eli parkkivalon kavereitten kesken. Jos kerran näin pitkälle mennään niin tuossa on linkki koko tekstiin.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P37

        Ja samalla kiroilulla voinet katsoa nämajovaloihin liittyvät pykälät myös.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36

        Vaikka siinähän se seisoo jo ekalla rivillä:
        "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja."

        Otsikoinnistasi ei voinut päätellä mitä haet noilla valovariaatioillasi. Muitten vai omaa typeryyttäsi. Käsityksesi sumareista voit pitää ihan itselläsi, mutta autonvalmistajilla ja jopa lainsäätäjällä taitaa olla eriävä mielipide asiasta. Ja niin on muuten monella muullakin.

        Menisit sinne turhuuksien markiinoillesi että oppisit ymmärtämään lukemaasi tekstiä, en viitsi kolmatta eli neljättä kertaa toistaa mitkä on etuvalot, ei se mene sinulla jakeluun vaikka lainlaatijalla ihme kyllä menee.
        Siiten "huomiovaloista" käytetään nimitystä päiväajovalot, eli DRL.

        Muuten

        "Sä olet jo mestari alallasi, aivan kuten tuolla aiemmin totesin."

        Missä tuo toteama on esillä.


      • moni muu
        Turhuuden markkinat kirjoitti:

        Sä olet jo mestari alallasi, aivan kuten tuolla aiemmin totesin. Kyllä se sama lakiteksti tuntee myös "pysäköintivalon" eli parkkivalon kavereitten kesken. Jos kerran näin pitkälle mennään niin tuossa on linkki koko tekstiin.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P37

        Ja samalla kiroilulla voinet katsoa nämajovaloihin liittyvät pykälät myös.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36

        Vaikka siinähän se seisoo jo ekalla rivillä:
        "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja."

        Otsikoinnistasi ei voinut päätellä mitä haet noilla valovariaatioillasi. Muitten vai omaa typeryyttäsi. Käsityksesi sumareista voit pitää ihan itselläsi, mutta autonvalmistajilla ja jopa lainsäätäjällä taitaa olla eriävä mielipide asiasta. Ja niin on muuten monella muullakin.

        Puhut juuri sellaisella varmuudella, jonka vain täydellinen asiantuntemattomuus voi tuottaa.
        Ne parkkivalot kavereiden kesken ovat virallisesti etuvalot, jotka Trafi määrittelee:

        4.5 Etuvalaisimet
        Etuvalaisimella tarkoitetaan auton etuosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajoneuvon läsnäolo ja leveys edestä katsottuna.

        Pysäköintivalot ovat taas aivan eri asia, eli etuvalojen (parkkien) asemesta voidaan käyttää erillisiä Pysäköintivalaisimia, jollaisia harvasta autosta Suomessa enää löytyykään. Trafin määritelmä:

        6.5 Pysäköintivalaisimet
        Pysäköintivalaisin on valaisin, jolla etu- ja takavalaisinten asemesta ilmaistaan paikallaan oleva ajoneuvo taajama-alueella. Pysäköintivalaisimia tulee olla kaksi tai neljä sijoitettuna siten, kuin etu- ja takavalaisinten sijoituksesta on määrätty ja niiden tulee olla kytkettynä pareittain siten, että toisen puolen valot palavat samanaikaisesti. Pysäköintivalaisimet voidaan yhdistää etu- ja takavalaisimiin.

        Omaa tyhmyytäsi kiroillessa, opettele tuntemaan oikeat termit ja kerro kavereillesikin!


      • ajovalollinen
        moni muu kirjoitti:

        Puhut juuri sellaisella varmuudella, jonka vain täydellinen asiantuntemattomuus voi tuottaa.
        Ne parkkivalot kavereiden kesken ovat virallisesti etuvalot, jotka Trafi määrittelee:

        4.5 Etuvalaisimet
        Etuvalaisimella tarkoitetaan auton etuosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajoneuvon läsnäolo ja leveys edestä katsottuna.

        Pysäköintivalot ovat taas aivan eri asia, eli etuvalojen (parkkien) asemesta voidaan käyttää erillisiä Pysäköintivalaisimia, jollaisia harvasta autosta Suomessa enää löytyykään. Trafin määritelmä:

        6.5 Pysäköintivalaisimet
        Pysäköintivalaisin on valaisin, jolla etu- ja takavalaisinten asemesta ilmaistaan paikallaan oleva ajoneuvo taajama-alueella. Pysäköintivalaisimia tulee olla kaksi tai neljä sijoitettuna siten, kuin etu- ja takavalaisinten sijoituksesta on määrätty ja niiden tulee olla kytkettynä pareittain siten, että toisen puolen valot palavat samanaikaisesti. Pysäköintivalaisimet voidaan yhdistää etu- ja takavalaisimiin.

        Omaa tyhmyytäsi kiroillessa, opettele tuntemaan oikeat termit ja kerro kavereillesikin!

        Jaa että tuollaisen tiedottomen pöljän arvailu nyt esillä, en ole etuvalaisimesta halaistua sanaa maininnut vaan etuvalosta, joka perinnekielellä tarkoittaa parkkia tai seisontavloa, kummin vaan, mutta etuvalo on tämänpäivän termi, olkoonkin ettet ymmärrä sitä niin en voi mitään.

        Joten lienee sinunkin syytä harjoitella jossain muualla tuota luetun ymmärtämistä.


      • moni muu
        ajovalollinen kirjoitti:

        Jaa että tuollaisen tiedottomen pöljän arvailu nyt esillä, en ole etuvalaisimesta halaistua sanaa maininnut vaan etuvalosta, joka perinnekielellä tarkoittaa parkkia tai seisontavloa, kummin vaan, mutta etuvalo on tämänpäivän termi, olkoonkin ettet ymmärrä sitä niin en voi mitään.

        Joten lienee sinunkin syytä harjoitella jossain muualla tuota luetun ymmärtämistä.

        Älä nyt sekoile omaan näppäryyteesi, enhän minä sinun viestiäsi ole kommentoinut, vaan tuon " Turhuuden markkinat" sepustusta. Selviää sinullekin jos vähänkin ymmärrät noita keskusteluihin liittyviä vastausnuolimerkkejä!

        Kyllä viralliset termit ovat etuvalaisin, takavalaisin, ajovalaisin, jarruvalaisin etc...
        Niistä on tarkat määritelmät, joissa mainitaan esim. niiden lukumäärät etc...
        Sitten puhutaan kyllä etuvaloista, jotka muodostuvat 2 etuvalaisimesta ja vaikkapa 3 jarruvalaisimesta koostuvista jarruvaloista.

        Yritä nyt edes joku kohta ymmärtää sinäkin!


      • ajovalollinen
        moni muu kirjoitti:

        Älä nyt sekoile omaan näppäryyteesi, enhän minä sinun viestiäsi ole kommentoinut, vaan tuon " Turhuuden markkinat" sepustusta. Selviää sinullekin jos vähänkin ymmärrät noita keskusteluihin liittyviä vastausnuolimerkkejä!

        Kyllä viralliset termit ovat etuvalaisin, takavalaisin, ajovalaisin, jarruvalaisin etc...
        Niistä on tarkat määritelmät, joissa mainitaan esim. niiden lukumäärät etc...
        Sitten puhutaan kyllä etuvaloista, jotka muodostuvat 2 etuvalaisimesta ja vaikkapa 3 jarruvalaisimesta koostuvista jarruvaloista.

        Yritä nyt edes joku kohta ymmärtää sinäkin!

        Enpä kiireissäni katsonut kelle meni, mutta tämä lienee se oleellisin teksti mikä näköjään aiheuttaa närää ainakin tuolle "Turhuuden markkinoille".

        "Lakitekstin etuvalot tunnetaan kansanomaisesti "parkki-" tai seisontavaloina."

        Mutta se kai ei ollut varsinainen aihe. Enempää asiasta en enää keskustele kun ei kerran pysy asialinjalla.


      • Tyhmyys on yleistä
        ajovalollinen kirjoitti:

        Enpä kiireissäni katsonut kelle meni, mutta tämä lienee se oleellisin teksti mikä näköjään aiheuttaa närää ainakin tuolle "Turhuuden markkinoille".

        "Lakitekstin etuvalot tunnetaan kansanomaisesti "parkki-" tai seisontavaloina."

        Mutta se kai ei ollut varsinainen aihe. Enempää asiasta en enää keskustele kun ei kerran pysy asialinjalla.

        Tolla älyllä ei todellakaan kannata edes jatkaakaan.


      • pitääkö vääntäälaiki
        Turhuuden markkinat kirjoitti:

        Seisontavalot ovat myös auton takana, jos et satu tietämään. Miksi väännät aivan selvästä asiasta? Itsellesi ei mene varmaankaan jakeluun se ettei seisontavalot = etuvalot ole ajotilannetta varten. Siksi aloituksen spekulointi noilla valoviritelmillä on aivan turhaa.

        Tilanne on aivan selvä:
        Ajovalot ovat aina pimeällä päällä, ja sumareita käytetään silloin kun tilanne niin vaatii valaisematomalla tien osuudella.

        Taidat olla niitä joille ei elämä ole muuta tarjonnut kuin pskan järmäämisen suoli 24 liikennepalstalla. Väitithän jopa sumuvaloja tarpeettomiksi, joita ne tietysti väärin käytettynä ovatkin.

        Tilanne on aivan selvä:
        Ajovalot ovat aina pimeällä päällä, ja sumareita käytetään silloin kun tilanne niin vaatii valaisematomalla tien osuudella.

        Taidat olla niitä joille ei elämä ole muuta tarjonnut kuin pskan järmäämisen suoli 24 liikennepalstalla. Väitithän jopa sumuvaloja tarpeettomiksi, joita ne tietysti väärin käytettynä ovatkin.

        Ajovalot palaa pimeällä päivävalot valoisalla
        sumuvalot taajaman ulkopuolella sateen tai sumun aikana
        EI MUULLOIN
        JA TAAJAMASSA EI KOSKAAN PALA SUMUVALOT


    • helppoa eikö

      >tihkusateen aikana valaistulla katuosuudella iltahämärässä.

      Turha panikoida, uudemmissa hoitaa automatiikka ja vanhemmissa kuljettaja.

      • ei niin helppoa

        Ei hoida kaikissa. Tojot ja Datsunit ajaa erittäin usein pelkät päiväajovalot päällä kaatosateessa, tunneleissa tai pimeän aikaan. Jonkin verran näkee myös volkkareita ja audeja samoissa puuhissa.

        Ainakin ensin mainituista ilmiselvästi puuttuu hämäräkytkinautomatiikka - näihin merkkeihin ei totisesti syty ajovalot esim. tunnelissa ajettaessa. Audin tapauksessa saattaa olla sitäkin, että on menty vääntelemään automatiikka pois päältä, kun pitää päästä esittelemään ledivaloja?

        Mutta kyllä sekä vanhoissa että uusissa autoissa ahkerasti väännellään nappuloita. Kun puhutaan etusumuvaloista eli homonhoukuttimista. Alkaa melkein joka ainoassa Variksessa ynnä Datsunin kammotuksissa (Kasvain etc.) olla homovalot päällä päivin öin.


      • näillä mennään
        ei niin helppoa kirjoitti:

        Ei hoida kaikissa. Tojot ja Datsunit ajaa erittäin usein pelkät päiväajovalot päällä kaatosateessa, tunneleissa tai pimeän aikaan. Jonkin verran näkee myös volkkareita ja audeja samoissa puuhissa.

        Ainakin ensin mainituista ilmiselvästi puuttuu hämäräkytkinautomatiikka - näihin merkkeihin ei totisesti syty ajovalot esim. tunnelissa ajettaessa. Audin tapauksessa saattaa olla sitäkin, että on menty vääntelemään automatiikka pois päältä, kun pitää päästä esittelemään ledivaloja?

        Mutta kyllä sekä vanhoissa että uusissa autoissa ahkerasti väännellään nappuloita. Kun puhutaan etusumuvaloista eli homonhoukuttimista. Alkaa melkein joka ainoassa Variksessa ynnä Datsunin kammotuksissa (Kasvain etc.) olla homovalot päällä päivin öin.

        Ei niitä nappuloita tarvitse koko ajan raplata kun panee vain lähtiessä aina valoisalla ne sumuvalot päälle. Eihän autoissa vakiona oleville sumuvaloille ole Suomessa juuri mitään käyttöä, joten niillä on järkevää korvata ajovalot päiväsaikaan jos ei huomiovaloja ole. Näin säästää merkittävästi ajovalojen xenon-polttimoita.
        Tosiasiahan on se, ettei niistä ole kenellekään yhtään mitään haittaa, eikä niitä kukaan edes huomiovaloista erota, ei ole poliisikaan koskaan asiaan puuttunut, vaikka olen sumuvaloilla ajellut päiväsaikaan jo toistakymmentä vuotta eli siitä lähtien kun ensi kerran xenon-valot autossani oli - ihan järkisyistä.

        Näitä p-tärkeitä kotipoliiseja tuo kuitenkin näyttää ärsyttävän, vaikka mitää perusteltua syytä kenelläkään ei ole esittää.
        Huvittavinta ovat nuo homoviittaukset, joita tyhmimmät ahkerasti viljelevät, ikäänkuin ne jotakin vaikuttaisivat. Pikemminkin päinvastoin, osoittaa vain kuinka lapsellisia nämä kotipoliisit ovat, ihan kuin pikkulapset, jotka ovat oppineet sanan "kakka" ja sitä sitten toistelevat.


      • homppelivalot
        näillä mennään kirjoitti:

        Ei niitä nappuloita tarvitse koko ajan raplata kun panee vain lähtiessä aina valoisalla ne sumuvalot päälle. Eihän autoissa vakiona oleville sumuvaloille ole Suomessa juuri mitään käyttöä, joten niillä on järkevää korvata ajovalot päiväsaikaan jos ei huomiovaloja ole. Näin säästää merkittävästi ajovalojen xenon-polttimoita.
        Tosiasiahan on se, ettei niistä ole kenellekään yhtään mitään haittaa, eikä niitä kukaan edes huomiovaloista erota, ei ole poliisikaan koskaan asiaan puuttunut, vaikka olen sumuvaloilla ajellut päiväsaikaan jo toistakymmentä vuotta eli siitä lähtien kun ensi kerran xenon-valot autossani oli - ihan järkisyistä.

        Näitä p-tärkeitä kotipoliiseja tuo kuitenkin näyttää ärsyttävän, vaikka mitää perusteltua syytä kenelläkään ei ole esittää.
        Huvittavinta ovat nuo homoviittaukset, joita tyhmimmät ahkerasti viljelevät, ikäänkuin ne jotakin vaikuttaisivat. Pikemminkin päinvastoin, osoittaa vain kuinka lapsellisia nämä kotipoliisit ovat, ihan kuin pikkulapset, jotka ovat oppineet sanan "kakka" ja sitä sitten toistelevat.

        Kyllä ne ovat juurikin homovalot, ei niitä Suomessa mihinkään muuhun tarvita, ihmetyttää miksei niiden väärinkäyttöön puututa ihan kuin valovikoihinkin.


      • nailla mennaan
        näillä mennään kirjoitti:

        Ei niitä nappuloita tarvitse koko ajan raplata kun panee vain lähtiessä aina valoisalla ne sumuvalot päälle. Eihän autoissa vakiona oleville sumuvaloille ole Suomessa juuri mitään käyttöä, joten niillä on järkevää korvata ajovalot päiväsaikaan jos ei huomiovaloja ole. Näin säästää merkittävästi ajovalojen xenon-polttimoita.
        Tosiasiahan on se, ettei niistä ole kenellekään yhtään mitään haittaa, eikä niitä kukaan edes huomiovaloista erota, ei ole poliisikaan koskaan asiaan puuttunut, vaikka olen sumuvaloilla ajellut päiväsaikaan jo toistakymmentä vuotta eli siitä lähtien kun ensi kerran xenon-valot autossani oli - ihan järkisyistä.

        Näitä p-tärkeitä kotipoliiseja tuo kuitenkin näyttää ärsyttävän, vaikka mitää perusteltua syytä kenelläkään ei ole esittää.
        Huvittavinta ovat nuo homoviittaukset, joita tyhmimmät ahkerasti viljelevät, ikäänkuin ne jotakin vaikuttaisivat. Pikemminkin päinvastoin, osoittaa vain kuinka lapsellisia nämä kotipoliisit ovat, ihan kuin pikkulapset, jotka ovat oppineet sanan "kakka" ja sitä sitten toistelevat.

        Perässä ajeli heppu sumuvalot päällä. Mä laitoin kanssa takasumuvalon päälle. Heppu hermostui ja polki Volvollaan ohi niin paljon kuin pääsi. Miksi, eihän niistä sumuvaloista ole kenellekään haittaa?


      • näillä mennään
        homppelivalot kirjoitti:

        Kyllä ne ovat juurikin homovalot, ei niitä Suomessa mihinkään muuhun tarvita, ihmetyttää miksei niiden väärinkäyttöön puututa ihan kuin valovikoihinkin.

        Poliisi nyt osaa käyttää omaa järkeään, eikä puutu asioihin, joista ei kenellekään haittaa ole. Valoviat ovat sitten ihan eri asia.


      • ihan OK
        nailla mennaan kirjoitti:

        Perässä ajeli heppu sumuvalot päällä. Mä laitoin kanssa takasumuvalon päälle. Heppu hermostui ja polki Volvollaan ohi niin paljon kuin pääsi. Miksi, eihän niistä sumuvaloista ole kenellekään haittaa?

        Vulvakuskilla oli homonhoukuttimet päällä ts. hän kaipasi jormaa suoleensa.

        Takasumuvalo tarkoittaa näissä piireissä "ei kiitos", joten hän vain totesi tilanteen ja lähti uutta saalista hakemaan,


      • valotonq
        näillä mennään kirjoitti:

        Poliisi nyt osaa käyttää omaa järkeään, eikä puutu asioihin, joista ei kenellekään haittaa ole. Valoviat ovat sitten ihan eri asia.

        Valoviat ovat sitten ihan eri asia.


        valovika on jos sumuvalo palaa hyvässä säässä ja taajamassa


    • helppoa eikö

      Tarkkaan ottaen ei riipu.
      Munamankelissa(johon linkissä viittaat)
      valojen oikeellisuudesta vastaa kuljettaja.

      • .....

        Ajoneuvon kunnosta ja oikeellisuudesta vastaa käsittääkseni aina kuljettaja.


      • Eihän ollutkaan

        Alkuperäinen kysymys oli "Mikä on paras ja laillinen valovariaatio", joten riippuu se täysin mikä kulkupeli kyseessä. Paras ja laillinen autossa ei ole paras ja laillinen fillarissa ja päinvastoin.


    • valoetu

      Mitä ne etuvalot on, kun minun autossa on vain ajo-,sumu- seisontavalot?

      • tätä päivää

        Etuvalot ovat juuri ne ns seisontavalot eli parkit, se on virallinen nimitys nykyään.


      • edessä ja takana

        Mulla on kyllä ajovalojen lisäksi myös etuvalot ja takavalot sekä jokuset muutkin valot lisäksi.


    • Ammatikseenajava

      Järki, laki, tunteet ja lapsen monet nimet ...

      Etuajovalot jolloin myös takavalot ovat pakotettu päälle olisi päiväsaikaankin paras yhdistelmä. Tämän yhdistelmän automatiikkaan ovat useimmat suomeen tuotujen autojen kuljettajat tottuneet.

      Uusissa autoissa automatiikka sytyttää päiväsaikaan vain etuhuomiovalot eikä useinkaan takavaloja. Automaatti tunnistaa joissain automerkeissä huonosti hämärän ja sateen.

      Haitaksi olen kokenut sen että kadun reunaan ryhmittyneet autot joissa kuski ei pidä jalkaa jarrulla, tulee vaistomaisesti kuitattua pysäköidyiksi eikä mahdollisesti liikkeelle lähteviksi.

      Ajovalot näkyvät selkeämmin kokonsa ja korkeamman sijaintinsa takia. Virrankulutuksen lisä lienee olematon huomiovaloihin.

      Joihinkin automerkkeihin saa koodattua takavalopakon. Kaikkiin ei kuulemma onnistu.

      Lakiteknisesti etusumuvaloja saa käyttää vain yhdistettynä etuvaloihin, eli parkkeihin (tyhmää). Jotta tällä yhdistelmälle olisi käyttöä pitää olla tosi puurosumu tai lumipyryjen äiti. Etusumuvalot valaisevat lähinnä tienreunan.

      Uusissa autoissa saa seisontavalot (parkit) puolitettua jättämällä vilkun viiksi haluamalleen puolelle ja avain pois. Esim. auto tien oikeassa laidassa, vilkku vasemmalle, akun kesto tuplaantuu.

      • aurinkovalot

        Uusissa autoissa automatiikka sytyttää päiväsaikaan vain etuhuomiovalot eikä useinkaan takavaloja.

        syttyy päiväajovalot ei huomiovalot
        takana palaa pimeän ja sateen aikana
        ei auringonpaisteessa


    • joissakin hyvät

      Taas tuli uusi termi, "Etuajovalot", onkos sitten taka-ajovalotkin, heh.

      Opeleissa olen nähnyt päiväajovalojen olevan ajovalojen korkeudella, näkyvätkin tosi hyvin.

      • Liekö Sähkövalova

        Onhan autossa tietenkin taka-ajovalot. Ne ovat ne punaiset siellä auton takakulmissa jotka palavat lähi- tai kaukovalojen kanssa sekä toki niillä parkeillakin. Valitettavasti ne eivät pala huomiovalojen kanssa.


    • sumarit oujeee

      Tiäteski valot pois ja sumarit palaan takana ei tartte olla mitään valoja.
      Se yhdistelmä on siis vizin zikamagee ja saa tällaisen 50v taksikuskinkin näyttämään parikymppiseltä.

    • onko surkeat

      Nissanin kasvaimissa palaa useinmiten homovalot, lienee ajovalot niin surkeat, vai miksi.

    • Tosion !!!

      Sumareiden väärinkäytöstä pitäis antaa aina päiväsakkoja, enkä pitäis ollenkaan huonona ideana vaikka noi helvetin homovalot kiellettäisiin kokonaan !!!

    • uutta tulossa

      Eräässä uudessa Audi mallissa ei ole erillisiä sumuvaloja.
      Ne on korvattu ajovalounpiossa olevalla lisäpolttimolla ja kutsutaan
      huononkelin valoksi.

      • tanpiota kylläkin

        Todella uutta, ei ennen ole ollutkaan unpioita.


    • autoilijan paratiisi

      Savonlinnassa poliisi ei puutu mihinkään valoasiaan. Täällä onkin keksitty oiva säästökeino. Uusissakin autoissa poltetaan vain toista lähivaloa.
      No saahan täällä pysäköidä jalkakäytävällekin sekä pysäköintikieltoalueelle surutta mikäli on mennyt lätkämatsiin. Yleensä noita väärinpysäköityjä on peräkkäin satakin autoa eikä kukaan ole ollut moksiskaan vaikka tilanne on sama joka matsissa ja ollut jo vuosikausia.

    • valoton pollari

      Poliisin valovariaatio tänään Hämeenlinnväylällä Keimolan Nesteeltä Klaukkalaan, ei mitään valoja, ajoi perässä, vilkuttelin takasumuvaloa, ei mitään vaikutusta, sammutin valot kokonaan, ei mitään vaikutusta, oliko ne umpisokeita

      • Human cops

        Poliisikin on vain ihminen, mutta aika jäävi on muita sakottelemaan mikäli itse ajelee ilman mitään valoja. Olisi aika surkuhupaisa tilanne tuollaisessa kohdassa saa sakko valoitta ajamisesta.


    • Trolli mikä trolli

      Olen monta kertaa lukenut tuon aloituksen valosaagan, enkä voi muuta kuin nauraa sille. Oikeaa valopeelon tekstiä kaikkine prkleen variaatioineen. Vaikka ns. normaali järjellä varustettu tietää oikean vastauksen, koska kyseessä ei ole edes mikään mielipideasia. Aloittaja ja hänen kaltaisensa dillet eivät tietenkään tiedä sitä.

      • ei mikään trolli

        Sinähän se dille olet, vai mikälie vajakki, aloitus on mielestäni erittäin asiallinen, mutta sinun typerä kommentti ei kuulu tällekään palstalle, miksi vastasit sitten, oli kuitenkin niin kiintoisa avaus.


      • Trolli mikä trolli
        ei mikään trolli kirjoitti:

        Sinähän se dille olet, vai mikälie vajakki, aloitus on mielestäni erittäin asiallinen, mutta sinun typerä kommentti ei kuulu tällekään palstalle, miksi vastasit sitten, oli kuitenkin niin kiintoisa avaus.

        Aloituksen kysymys on aivan hämärä sinun mielipiteestäsi huolimatta.


      • ei mikään trolli
        Trolli mikä trolli kirjoitti:

        Aloituksen kysymys on aivan hämärä sinun mielipiteestäsi huolimatta.

        Sinulla näkyy olevan kova halu ottaa osaa valovariaatiokeskusteluun, mutta et vaan löydä sopivia sanoja, siihenhän keskustelu yleensä tyssää kun ei löydä oikeita sanoja mistä muodostaa sitten lauseita, sinua näkyy vaivaavan tällainen asia, se on kyllä iso puute sivistyksessä kun ei pysty kommunikoiman kuin elekielellä, mutta sehän ei toimi netin välityksellä.


    • täydellinen totuus

      Etusumuvaloilla ei tee koskaan eikä missään tilanteessa yhtään mitään.

      Takasumuvalo on ok tilanteessa jossa maantienopeuksissa tiellä on pölisevää irtolunta, mutta silloinkin sitä tulee pitää päällä vain jos näkyvyys on oiekasti tosi huono ja silloinkin yleensä vain jonon viimeisessä autossa tai yksikseen ajaessa. Kun taakse ilmestyy toienen auto, niin oman takasumuvalon voi sammuttaa.

    • ajovalot, torvi

      Mitkä ihmeen etuvalot?

      Hämärässä valaistiulla tiellä ajetaan tietenkin ajovalot päällä, kertoo aika paljon sinusta ja osaamattomuudestasi että sinulla ei ollut lainkaan sitä vaihtoehtoa valittavissa.

      • luehan tarkemmin

        Kyllä siellä oli vaihtoehtoina pelkät etuvalot ja etuvalot ajovalot.


      • tarviiko?
        luehan tarkemmin kirjoitti:

        Kyllä siellä oli vaihtoehtoina pelkät etuvalot ja etuvalot ajovalot.

        Etuvalojen ei varmaan tarvi olla lain mukaan päällä silloin kun autossa on ajovalot päällä? Vai miten on?


    • Trolli mikä trolli

      "Mitkä ihmeen etuvalot?"

      No niistähän se aloittaja lässyttää, eli yleisnimityksestä etuvalot = kaikki mitä auton etuosaan on asennettu. Aivan kuin esim. ajovalot eivät olisi edessä vaan jossakin ihan muualla.

      • ei mikään trolli

        Ei se aloittaja mitään lässytä, se vaan kertoo niin kuin asia on, etuvalot ovat ihan laillinen nimitys, nämä vähemmän järkevät vaan ei kykene sitä ymmärtämään, suotakoon heille se heikkous.

        Eli valovariaatioita olivat siis

        - etuvalot

        - etuvalot sumuvalot

        - etuvalot ajovalot

        - etuvalot ajovalot sumuvalot

        - päiväajovalot

        - ei mitkään valot

        ja takavalot tietenkin valoautomatiikan tai manuaalikäytön mukaan.


      • Valojen valot
        ei mikään trolli kirjoitti:

        Ei se aloittaja mitään lässytä, se vaan kertoo niin kuin asia on, etuvalot ovat ihan laillinen nimitys, nämä vähemmän järkevät vaan ei kykene sitä ymmärtämään, suotakoon heille se heikkous.

        Eli valovariaatioita olivat siis

        - etuvalot

        - etuvalot sumuvalot

        - etuvalot ajovalot

        - etuvalot ajovalot sumuvalot

        - päiväajovalot

        - ei mitkään valot

        ja takavalot tietenkin valoautomatiikan tai manuaalikäytön mukaan.

        Niin, kas kun tuossa ei ole lisäksi vielä että:
        - Ja tietenkin etukattovalo päällä, aina


      • etupäässä takapäässä

        "Parkkivalojen" viralliset asetuksessa määritellyt termit ovat etuvalot ja takavalot.
        Mitkä hyvänsä edessä olevat valot eivät ole etuvalot.
        Samoin esim. jarruvalot eivät ole takavalot, vaikka takana ovatkin.


      • valopää
        ei mikään trolli kirjoitti:

        Ei se aloittaja mitään lässytä, se vaan kertoo niin kuin asia on, etuvalot ovat ihan laillinen nimitys, nämä vähemmän järkevät vaan ei kykene sitä ymmärtämään, suotakoon heille se heikkous.

        Eli valovariaatioita olivat siis

        - etuvalot

        - etuvalot sumuvalot

        - etuvalot ajovalot

        - etuvalot ajovalot sumuvalot

        - päiväajovalot

        - ei mitkään valot

        ja takavalot tietenkin valoautomatiikan tai manuaalikäytön mukaan.

        Tarviiko näiden etuvalon olla päällä jos autossa on ajovalot päällä? Eikös näitä etuvaloja tarvita vain pysäköidyssä ajoneuvossa ja silloinkin aniharvoin?


      • ajovalot päälle
        etupäässä takapäässä kirjoitti:

        "Parkkivalojen" viralliset asetuksessa määritellyt termit ovat etuvalot ja takavalot.
        Mitkä hyvänsä edessä olevat valot eivät ole etuvalot.
        Samoin esim. jarruvalot eivät ole takavalot, vaikka takana ovatkin.

        Eikös etuvaloja tarvitse käyttää vain pysäköitäessä ajoradalle? Ajaessa pitää olla aina ajo- tai huomiovalot päällä. Hämärässä tai piemeässä pitää aina olla ajovalot päällä, samoin tunnelissa.


      • vilikku
        ei mikään trolli kirjoitti:

        Ei se aloittaja mitään lässytä, se vaan kertoo niin kuin asia on, etuvalot ovat ihan laillinen nimitys, nämä vähemmän järkevät vaan ei kykene sitä ymmärtämään, suotakoon heille se heikkous.

        Eli valovariaatioita olivat siis

        - etuvalot

        - etuvalot sumuvalot

        - etuvalot ajovalot

        - etuvalot ajovalot sumuvalot

        - päiväajovalot

        - ei mitkään valot

        ja takavalot tietenkin valoautomatiikan tai manuaalikäytön mukaan.

        autoissa on edessä
        seisontavalot-ajovalot,lyhyet ja pitkät
        joissakin autoissa päiväajovalot
        ja sumuvalot jotka on kielletty taajamassa ja hyvässä kelissä
        huomiovalot on myös,ja vilkkuvalot oikea ja vasen

        Auton takana palaa ajon aikana punaiset valot ja rekisterikilven valot
        jarrupoljinta painettaessa palaa punaiset jarruvalot
        ja vilkku vasen vilkku oikea


    • vain ja ainoastaan

      -lyhyet ajovaolot (lisäksi etuvalot saavat olla päällä)

    • Loppuunjauhettua

      Kun lukisi tämän, ja tajuaisi lukemansa, niin tuollaisia saatnan turhia aloituksia erilaisine keksittyine variaaationeeen ei edes latelisi otsikolla
      "Mikä on paras ja laillinen valovariaatio"
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36

      "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."

      "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana."

      Nuo ovat ne pointit koko jutussa, ei mikään muu. Eli tämä aloittajalle tiedoksi, jollei jo ymmärtänyt. Aloituksessa on siis monta turha variaatiota ja vain yksi ainoa oikea. Vähiten tämä, jonka jo luulisi hölmömmänkin tietävän:
      "- ei mitkään valot"

      • minä ymmärsin

        Oletko sellainen kun ei ymmärtänyt aloituksen pointtia, luehan tarkkaan jo mieti.


      • siinäpä se

        Suuntamerkki

        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.
        36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

        Kaukovalojen käyttö on kielletty:

        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

        Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
        37 §
        Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa

        Tielle pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa on pimeän tai hämärän aikana tai näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut pidettävä etu- tai lähivalot tai, milloin niitä ei ole, muut ajoneuvolle määrätyt valot sytytettyinä, jollei tie ole niin hyvin valaistu, että ajoneuvon voi muutoinkin selvästi havaita riittävän etäältä. (14.2.1992/117)

        Jos asetuksessa tarkemmin määritelty ajoneuvo on pysäköity ajoradan suuntaisesti eikä siihen ole kytketty muuta ajoneuvoa, voidaan taajamassa 1 momentissa mainittujen valojen sijasta käyttää pysäköintivaloa. Valon on oltava sytytettynä liikenteen puoleisella sivulla tai ajoradan keskelle pysäköitäessä molemmilla sivuilla. (14.2.1992/117)

        Mitä 1 momentissa on säädetty, ei sovelleta ajoneuvoon, joka on pysäytetty tai pysäköity ajoradan ulkopuolella olevalle pysäköintipaikalle, eikä muutoinkaan polkupyörään tai mopoon, joka pysäytetään tai pysäköidään ajoradan ulkopuolelle.

        Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. (27.11.1987/873)
        38 §
        Valojen virheellisen käytön kielto

        Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.

        Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, jollei siitä erikseen toisin säädetä, laitteita jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poliisiautossa ja poliisin virkatehtävässä olevassa autossa sekä poliisin moottoripyörässä, jota käytetään hälytysajoneuvona, samoin kuin tullin ja rajavartiolaitoksen ajoneuvossa saa kuitenkin käyttää edellä ajavan ajoneuvon pysäyttämiseksi eteenpäin punaista vilkkuvaa valoa näyttävää laitetta samanaikaisesti vilkkuvan sinisen hälytysvalon kanssa.


    • kolme pelleä

      "laitteita jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa."

      Tuosta löytyy esimerkki, transit pakettiauto, siinä etulokasuojassa oleva keltainen sivuvalo näkyy taaksepäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe