lyhytmatikka vs pitkämatikka

joo

elikkä.. olen lukiota käyvä, ja otin pitkänmatikan tullessani lukioon.. nyt on alkanut kuitenkin hiukan mietityttää onkohan se sittenkään järkevää..
minulla on myös saksa ja espanja (toisen kyllä tiputan pois) ja aikataulu on tiukka.. olen käynnyt 3 kurssia pitkää matikkaa ja harkitsen vaihtamista lyhyeeseen.. olen oikeastaan aika hyvä matikassa, yläasteen päästötokaris 10 ja kokeista tullut kohtalaisen hyviä (paitsi ekasta kokeesta 6- ja uusinnasta 5-).
kertokaa nyt minulle missä jatko-opiskelupaikoissa 'ne' antaa paljon enemmän pisteitä pitkän matikan kirjottaneelle ku lyhyen.. (tkk:hon en aio, mutta miten on oikeustieteellisen ja kauppakorkeakoulun kanta?)
kiitos vastanneille.

14

911

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonttu

Jätä ennemmin vaikka kummatkin kielet pois, matikka on aina kieliä tärkeämpää. Sitä paitsi tuo lukion laajamatikkakin on vain pintaraapaisua...

• Timppa20

Siis "matikka on kieliä tärkeempää?" no hohhoijaa... kelaa nyt vähä itekki, sä oot menossa Britanniaan ulkomaankomennukselle mut et osaa muuta enkuks ku "one beer" ja "fuck"... silläkö sä pärjäät? Nii ja tietysti derivoimiskaavat... Joo. Hanki elämä.

• tuleva lääkäri
        Timppa20 kirjoitti:

Siis "matikka on kieliä tärkeempää?" no hohhoijaa... kelaa nyt vähä itekki, sä oot menossa Britanniaan ulkomaankomennukselle mut et osaa muuta enkuks ku "one beer" ja "fuck"... silläkö sä pärjäät? Nii ja tietysti derivoimiskaavat... Joo. Hanki elämä.

Ihan turha väittää, että jompikumpi olisi aina ehdottomasti tärkeämpi, sehän riippuu tasan tarkkaan siitä, mille alalle hakeutuu. Itse pärjään ihan hyvin, vaikken ole lukenut kolmatta kieltä ollenkaan, mutta tilanne olisi toinen, jos haluaisin Saksaan töihin tai vaikka tulkiksi. Jokainen hankkikoon mieleisensä elämän.

• Jonttu
        Timppa20 kirjoitti:

Peruskoulun kielillä jo osaa sanoa muutakin kuin nuo mainitsemasi sanat, joten se siitä. Mites sinä suoriudut lujuuslaskelmista, fourier-muunnoksista tai vaikkapa vaan prosenttilaskuista, jos osaat vaan ykkösen kertotaulun ja senkin vaivoin?

• Timppa20
        Jonttu kirjoitti:

Peruskoulun kielillä jo osaa sanoa muutakin kuin nuo mainitsemasi sanat, joten se siitä. Mites sinä suoriudut lujuuslaskelmista, fourier-muunnoksista tai vaikkapa vaan prosenttilaskuista, jos osaat vaan ykkösen kertotaulun ja senkin vaivoin?

Jännittävää kuulla mistä olet kaivanut tietosi että osaan vain 1:n kertotaulun ja senkin vaivoin? Perustele vastauksesi. Olen lukenut lukiossa pitkän matematiikan ja se oli mielestäni erittäin hauskaa ja haastavaa. Sain kirjoituksista M:n, johon olen tyytyväinen ja jopa hieman ylpeäkin.

Kun sinulla tuntuu arvon ystäväni olevan jotakin aliarvioinnin oireita minun matematiikan suhteen, minäpä heitän sinulle takaisin tällaisen pähkäilytehtävän että saisit illalla paremmin unta:

Määritä funktion f(x,y)=2y²x - yx² 4xy ääriarvot.

Vastauksen voin toki pyynnöstäsi antaa mikäli sitä oikeasti luulet haluavasi. Sen verran haluan kohteliaana herrasmiehenä antaa apuja että fourier-muunnoksella tuota ei kannata yrittää laskea, heh.

Siitähän voitaisiin vaikka tehdä jonkiasteinen galluppi että jos toinen pitäisi valita, kielet tai matematiikka, kumpaa jengi lukisi koulussa? Minä pelaan kielten puolesta. Näkemisiin.

-Timppa20-

• Jonttu
        Timppa20 kirjoitti:

Jännittävää kuulla mistä olet kaivanut tietosi että osaan vain 1:n kertotaulun ja senkin vaivoin? Perustele vastauksesi. Olen lukenut lukiossa pitkän matematiikan ja se oli mielestäni erittäin hauskaa ja haastavaa. Sain kirjoituksista M:n, johon olen tyytyväinen ja jopa hieman ylpeäkin.

Kun sinulla tuntuu arvon ystäväni olevan jotakin aliarvioinnin oireita minun matematiikan suhteen, minäpä heitän sinulle takaisin tällaisen pähkäilytehtävän että saisit illalla paremmin unta:

Määritä funktion f(x,y)=2y²x - yx² 4xy ääriarvot.

Vastauksen voin toki pyynnöstäsi antaa mikäli sitä oikeasti luulet haluavasi. Sen verran haluan kohteliaana herrasmiehenä antaa apuja että fourier-muunnoksella tuota ei kannata yrittää laskea, heh.

Siitähän voitaisiin vaikka tehdä jonkiasteinen galluppi että jos toinen pitäisi valita, kielet tai matematiikka, kumpaa jengi lukisi koulussa? Minä pelaan kielten puolesta. Näkemisiin.

-Timppa20-

Jos sinun ikä on tuo nimimerkkisi mukainen 20, niin olet kyllä itse teini minuun verrattuna.

Tiedon sinun kertotaulun osaamisestasi olen saanut sieltä samasta paikasta, josta sinä olet keräillyt tietoa minun kielellisestä osaamisestani. Sieltä, missä sanotaan etten pysty Englantiin mennessäni tilaamaan kuin olutta ja laukomaan alapää juttuja... Huomaat varmastikin mistä nuo "tiedot" on hankittu ja onko ne tietoja.

Hauska, jos sinulta onnistuu myös matematiikan kaavojen pyörittely, maailma tarvitsee matemaattista ajattelukykyä. Kyseisen funktion ääriarvoja en jaksa tässä alkaa etsimään, kun se ei itse asian kannalta ole oleellista. Eiköhän nuo kuitenkin gradientin nolla kohtia etsimällä löytyisi. No, sen verran että ainakin sekä plus että miinus äärettömät löytyvät, kun x:ää tai y:tä kasvatetaan ja f(0,0) on ääriarvo tai satulapiste.

Tuohon äänestykseen sen verran, että ehdottomasti pelaan matematiikan ja matemaattisten aineiden puolesta... Kiistelemisiin.

• Timppa20
        Jonttu kirjoitti:

Jos sinun ikä on tuo nimimerkkisi mukainen 20, niin olet kyllä itse teini minuun verrattuna.

Tiedon sinun kertotaulun osaamisestasi olen saanut sieltä samasta paikasta, josta sinä olet keräillyt tietoa minun kielellisestä osaamisestani. Sieltä, missä sanotaan etten pysty Englantiin mennessäni tilaamaan kuin olutta ja laukomaan alapää juttuja... Huomaat varmastikin mistä nuo "tiedot" on hankittu ja onko ne tietoja.

Hauska, jos sinulta onnistuu myös matematiikan kaavojen pyörittely, maailma tarvitsee matemaattista ajattelukykyä. Kyseisen funktion ääriarvoja en jaksa tässä alkaa etsimään, kun se ei itse asian kannalta ole oleellista. Eiköhän nuo kuitenkin gradientin nolla kohtia etsimällä löytyisi. No, sen verran että ainakin sekä plus että miinus äärettömät löytyvät, kun x:ää tai y:tä kasvatetaan ja f(0,0) on ääriarvo tai satulapiste.

Tuohon äänestykseen sen verran, että ehdottomasti pelaan matematiikan ja matemaattisten aineiden puolesta... Kiistelemisiin.

Hyvää iltaa Jonttu. Tämähän on hienoa että keskustelu vaan jatkuu ja panokset kovenee. Pakko välillä nipistellä itseään ja täten varmistua että ei perkele, se tosiaan on totta että joku siellä langan toisessa päässä jaksaa väittää puolustella matematiikan tärkeemmyyttä.

Kyllä, olen 20 vuotta. En harrastani ikäni valehtelua sen enempää kuin muidenkaan tietojeni - en koe että siitä irtoama hyöty olisi punnittuna haittaa suurempi. Ehkä sinu, hyvä ystäväni, arvostelukyky on vain näin puolikuun aikaan jotenkin hakoteillä magneettikentän suuresta vaihteluindeksistä johtuen. Otan osaa.

Voisitko kertoa rivin tarkkuudella missä kohtaa olen aiemmissa viesteissä todennut että maailma EI tarvitse matemaattista ajattelukykyä? Silmälasini ovat nimittäin kotelossa enkä täten näe kyseistä lausetta ilman niitä. Alunperin keskustelun aihe oli se kumpi on tärkeämpää.

Otetaan nyt havaintoesimerkiksi niinkin turha juttu kuin chatti-kanava. Jos siellä on joku ulkomaalainen, pystytkö kommunikoimaan hänen kanssaan mielestäsi paremmin matematiikan kaavoilla kuin esimerkiksi englannilla? Mikäli vastauksesi on kyllä, minä totta tosiaan haluan nähdä sen livenä.

Toisekseen minusta oli tosi hienoa lomailla Kreetalla viime lokakuussa kun huomasi että tulee hyvin toimeen eri maan kansalaisten kanssa. Kreikkalaisille oli viisainta puhua englantia, saksalaiselle tytölle saksaa ja Rock Caféssa olleille ruotsalaisblondeille ruotsia. Olisivatkohan em. ihmiset olleet tyytyväisempiä mikäli olisin alkanut virittelemään keskusteluja yhdistetyn funktion derivaatasta tai vektorin komponentista? Ole ystävällinen ja kommentoi.

Ehkäpä tässä kaikessa on kyse katkeruudestasi; ehkä jopa salaa tykkäät kielistä ja haluaisit osata niitä mutta kun Jumala ei ole sinulle sitä ah niin jaloa ja tärkeää taitoa luonut, olet päättäny leikkiä kovista ja puolustaa matematiikkaa viimeiseen karvaasti asti.

Okei. Tässäpä taas tällä kertaa. Ja Jonttu laittaa sitten ensi kerralla viestin kiltisti sähköpostiin. [email protected]
        Ei tänne ikäville suomi24:n sivuille jaksa lähteä harhailemaan. Kauniita unia vaan teille kaikille ihmisille, auf Wiedersehen!
        -Timppa20-

• "vanha"

Korkeakoulut rinnastavat pitkän C lyhyen L. Lue siis pitkä. Saksaa elä tiputa vaikkei se aina niin hupaisaa olisikaan!

• -M-

Mä oon kieltenope ja puolustan tietenki kielten jättämistä lukkariin. Ite en kirjottanu edes lyhyttä matikkaa enkä ole vielä sellaiseen tilanteeseen joutunu, jossa valinnastani olis ollu haittaa. Ja totta kai jokainen aine on lukiotasolla pintaraapaisua verrattuna esim. yliopistotasoon. Näin on niin matikassa, äikässä kuin missä tahansa aineessa.

• joo

no tuota tiedän jo etukäteen etten aio teknilliselle tai luonnontieteiselle saati sitten lääketieteelliselle alalle. näin ollen pitkästä matikasta ei varsinaisesti ole hyötyä minulle?.. aikataulu alkaa olla TODELLA tiukka..kohta pitäisi jo päättää jatkanko pitkää ja yritän roikkua perässä vai menenkö lyhyeeseen saamaan hyviä numeroita..

• pitkän matikan lukenut

Jos kerran olet varma, ettet suuntaudu luonnontieteisiin tms, kannattaa varmaan vaihtaa lyhyelle. Itselleni pitkästä oli suuri hyöty, koska tarvitsin sitä myös fysiikassa ja kemiassa, mutta ei minulla sitten ollutkaan kieliä kuin ruotsi ja englanti. Ei pidä olla lusikkaa liian monessa sopassa yhtä aikaa.

• hipsuvarvas

mulla on pitkä matikka, pitkä saksa, pitkä venäjä, pitkä ruotsi, pitkä enkku ym. ja ihan hyvin oon pärjänny tähän asti. matikka ei kyllläkään kiinnosta, mutta koska oon hyvä siinä (k.a. 8,5) ja siitä on enemmän hyötyä kuin lyhyestä tulevaisuutta ajatellen pidän myös sen.
      mutta kielet kiinnostavat! :)

kannattaa tehdä juuri niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. :)

• raccoon

Moikka,

peruskoulun matikannumero ei missään tapauksessa kuvaa oppilaan lahjoja tai valmiuksia lukion pitkään matikkaan.

On ehkä vaikeaa tehdä päätöksiä, jotka seuraavat sinua loppuelämäsi, mutta suosittelen pysymään pitkässä matikassa - ei sitä koskaan tiedä minne haluat hakea abivuoden jälkeen. Joten pidä kaikki ovet itsellesi avoinna. Ja sitäpaitsi, lukion pitkästä matikasta selviää kunnialla pelkillä istumalihaksilla, usko pois.

-raccoon

• pitkämatikka

on paras vaihto ehto sillä "lyhyt ei integroi"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      90
      7512
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      121
      6247
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4377
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      233
      3014
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2608
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      22
      1838
    7. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      168
      1362
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1358
    9. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      741
    10. "Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen

Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      676
    Aihe