PULLATAIKINAN OHJE

liian tiivistä pullaa...

Moi!

Olisko kellään semmosta takuuvarmaa pullataikinan ohjetta, aina kun teen pullaa niin niistä tulee liian tiivistä tai nelässähtää...

ja nyt tarvitaan rakkaalle hyviä laskiaispullia...

14

8114

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nipsu

      Käytä normaalia reseptiäsi, mutta laita reilusti vähemmän jauhoa. Vähän vaikeampi leipoa,
      mutta lopputulos on kuohkea.

    • Jauhopeukalo

      Älä seuraa ohjetta orjallisesti! Tee taikina käsin ja lisää jauhoja sitämukaa, pienissä erissä. Taikinaa pitää vaivata aika pitkään, kun se on vielä pehmeää ja se kuitenkin irtoaa käsistä niin se on sopivaa, eli käytännössä heti kun se irtoaa käsistä.
      Voisit vieläpä ihan keikaroida ja tehdä ensiksi sitkon, eli lisää ensin vain osa jahoista, vajaa puolet ja vatkaa se, odota hetki ja ala sitten vasta lisätä jauhoja. Ja muista antaa kunnolla nousta, ensiksi taikinana tuplaksi ja sitten vielä pullina.
      Lykkyä tykö!

    • Jepy

      Kun sämpylöistäkin tulee ihanan pehmeitä tällä menetelmällä, niin miksei myös pullista. Omat, kuohkeat ja pehmoiset pullani ovat tämän taikataikinan ansiota.

      PULLATAIKINA JUURIMENETELMÄLLÄ
      (16-20 kpl)

      Juuri:
      2 1/2 dl maitoa
      1 ps kuivahiivaa TAI
      25 g tuorehiivaa
      2 dl vehnäjauhoja
      1 rkl sokeria

      Lisäksi:
      1 kananmuna
      1/2 tl suolaa 1 dl sokeria
      2 tl kardemummaa
      5 1/2-6 dl vehnäjauhoja
      1 dl Juoksevaa rasvavalmistetta TAI
      100 g margariinia

      Voiteluun: kananmunaa

      Tee näin:
      1.Lämmitä maito reilusti kädenlämpöiseksi ( 42 C). Sekoita kuivahiiva jauhoihin ja kaada seos maidon joukkoon puuhaarukalla hyvin sekoittaen. Lisää sokeri. Jos käytät tuorehiivaa, liuota se kädenlämpöiseen maitoon.
      2.Peitä kulho liinalla. Nosta taikinakulho astianpesualtaaseen, jossa on lämmintä vettä. Anna kohota 10-15 minuuttia, kunnes juuri kuplii.
      3.Lisää juuritaikinaan muna, suola, sokeri ja kardemumma.
      4.Lisää jauhoja vähitellen ja alustamisen loppuvaiheessa huoneenlämpöinen margariini. Jatka alustamista kunnes taikina irtoaa kulhon reunoista.
      5.Leivo haluamasi muotoisia pullia (esim. voisilmäpullia, korvapuusteja yms.)
      6.Nosta pullat pellille leivinpaperin päälle. Peitä liinalla. Anna kohota 20-30 minuuttia lämpimässä paikassa.
      7.Voitele pullat munalla (ja ripottele pinnalle raesokeria tai mantelirouhetta).
      8.Paista 225 asteessa uunin keskitasossa 10-15 minuuttia.

      • ?!

        helpompikin tapa on eli PIKAPULLIA!!!!


    • reseptinsä 20v:n jälkeen mu...

      >Hei, itse olen muuttanut pullataikinan nesteen maidosta vedeksi ja jättänyt kananmunan kokonaan pois taikinasta. Vain voiteluun kananmunaa. Muuten teen pullan normaalisti, taikinan jätän löysähköksi. Takuulla näin saa pehemeää ja kuohkeaa pullaa.
      Leipuri Leena

      • titta.o

        että allergiset ainakin tekevät pullansa mieluiten veteen, kuten minäkin.

        Pullataikina EI tarvitse kananmunaa, se vain tekee pullasta vanhan makuisen hyvin pian. Veteen leivottu munaton pulla on myös erittäin freesi, kun sen ottaa pakasteesta ja sulattaa mikrossa. On kuin juuri leivottu.

        Pitää ottaa myös huomioon, että jos taikinan tekee koneella, niin silloin se pitää jättää löysemmäksi kuin käsin tehdessä, koska jauhot turpoavat silloin erilailla.

        Taikinaan vaikuttavat niin monet eri tekijät, myös se ovatko jauhot tuoreita vai lähellä viimeistä käyttöpäivää. Turpoavat erilailla.

        Ja ehdottomasti löysemmästä taikinasta tulee kuohkeammat pullat, silloin vaaditaan vain leipomisvaiheessa jauhoja mukaan.

        Hyvän sitkon tekee myös se, että osa jauhoista vatkataan ensin taikinaan, jolloin syntyy kunnon sitkoverkosto. Sen jälkeen vasta aletaan vaivaamaan.

        Taikinasta on myös vaivattava ilmakuplat pois ennen pullien leivontaa. Itse en tosin tee tätä käsittelyä kovinkaan vahvasti.

        Oppia ikä kaikki. Itse olen tehnyt "känttyjä" jo niin kauan, että siihen on sellainen näppituntuma, jota ei tule kuin tekemällä.

        Aloittakaa pienillä määrillä ja kokeilette eri mittasuhteita, kunnes löytyy se oikea eikä tarvi enää mitata. Ohjeissa on AINA liikaa jauhoja, jolloin tulee¨kovaa pullaa.

        Itse sulatan rasvan mikrossa ja lisään sen melkein lopussa, koska sulanut rasva vaatii vielä jauhoja taikinan joukkoon, jotta se sekoittuu hyvin joukkoon.

        Hyviä leivontahetkiä kaikille. Nautitaan pullista :)


      • rasvaa
        titta.o kirjoitti:

        että allergiset ainakin tekevät pullansa mieluiten veteen, kuten minäkin.

        Pullataikina EI tarvitse kananmunaa, se vain tekee pullasta vanhan makuisen hyvin pian. Veteen leivottu munaton pulla on myös erittäin freesi, kun sen ottaa pakasteesta ja sulattaa mikrossa. On kuin juuri leivottu.

        Pitää ottaa myös huomioon, että jos taikinan tekee koneella, niin silloin se pitää jättää löysemmäksi kuin käsin tehdessä, koska jauhot turpoavat silloin erilailla.

        Taikinaan vaikuttavat niin monet eri tekijät, myös se ovatko jauhot tuoreita vai lähellä viimeistä käyttöpäivää. Turpoavat erilailla.

        Ja ehdottomasti löysemmästä taikinasta tulee kuohkeammat pullat, silloin vaaditaan vain leipomisvaiheessa jauhoja mukaan.

        Hyvän sitkon tekee myös se, että osa jauhoista vatkataan ensin taikinaan, jolloin syntyy kunnon sitkoverkosto. Sen jälkeen vasta aletaan vaivaamaan.

        Taikinasta on myös vaivattava ilmakuplat pois ennen pullien leivontaa. Itse en tosin tee tätä käsittelyä kovinkaan vahvasti.

        Oppia ikä kaikki. Itse olen tehnyt "känttyjä" jo niin kauan, että siihen on sellainen näppituntuma, jota ei tule kuin tekemällä.

        Aloittakaa pienillä määrillä ja kokeilette eri mittasuhteita, kunnes löytyy se oikea eikä tarvi enää mitata. Ohjeissa on AINA liikaa jauhoja, jolloin tulee¨kovaa pullaa.

        Itse sulatan rasvan mikrossa ja lisään sen melkein lopussa, koska sulanut rasva vaatii vielä jauhoja taikinan joukkoon, jotta se sekoittuu hyvin joukkoon.

        Hyviä leivontahetkiä kaikille. Nautitaan pullista :)

        Minä sulatan voin kattilassa ja lisään siihen kylmän veden. Seoksen kaadan kulhossa olevan hiivan päälle ja siitä jatkan taikinan tekoa.


    • Minä teen pullat veteen, tulee raikkaampia ja jätän munan pois, tulee pehmeämpää. Litra vettä, 4pss kuivahiivaa, 300g margariina, 3dl sokeria ja jauhoja en koskaan mittaa vaan lisään sen verran, kun tuntuu hyvälle, tullut vuosien varrella hyvä näppituntuma näihin taikinoihin. ja tietysti suolaa ripaus ja kaardemummaa pikku pussillinen.

    • Pullamaakari

      Moi

      Tässä jokin aika sitten turhauduin siihen, etten osannut tehdä pehmeää ja kuohkeaa pullaa. Muutaman kerran kokeilun jälkeen alkoi onnistua, joten tässä ohje teille kaikille, jotka minun tapaani ette "tunne hyppysissä", milloin taikina on oikeanlaista. Pohjana tässä on vanhan Peruskoulun kotitalous 7- kirjan resepti, jota on sitten tuunattu eri puolilta luettujen ohjeiden mukaisesti. Lisäksi ystäväni, joka tekee ihanaa pullaa, demonstroi kesällä, miten löysäksi taikinan voi jättää.

      Ainekset (sulkeissa valinnaiset)

      2 dl maitoa (tai vettä, minusta maidosta tulee herkullisemmat eikä vaikuta kuohkeuteen, kuten eri palstoilla on väitetty, mutta makuasia)
      1/2 palaa hiivaa (olen käyttänyt vain tuorehiivaa, helpompaa)
      1/2 tl suolaa
      0,75 dl hedelmäsokeria (ohjeen mukaan 0,5 dl, mutta tykkään makeammasta)
      2,5 tl kardemummaa (ohjeessa 2 tl, mutta kaipasin enemmän)
      (2 tl vaniljasokeria)
      25 g voita (ohjeessa 75 g, olen kokeillut 25 - 50 gramman kanssa, molemmat toimii, 75 g tuntuu ihan liian paljolta)
      3,5 - 4 dl jauhoja

      Koska jauhot ovat asian ydin, tässä vielä vähän lisää taustatietoja. 3,5 dl näyttää olevan minimi, jos laittaa alle, pullat eivät jaksa nousta vaan jäävät littanoiksi. 3,5 dl:llä saa pehmeää taikinaa, jota pystyy juuri ja juuri leipomaan kun kastaa kädet jauhoihin ja levittää jauhoa pöydälle ja tekee pieniä pikkupullia. Jos haluaa korvapuusteja, kannattaa laittaa 4 dl, ihan optimi on ehkä vähän alle 4 dl, mutta etsin sitä vielä. Tämä määrä on kokeiltu juuri kaupasta ostetuilla Lidlin puolikarkeilla jauhoilla, mutta toimi myös Sunnuntai erikoisvehnäjauhoilla.

      Muita niksejä:

      1) sekoita aineita vispilällä, esim. ensimmäiset 2i dl jauhoja voi lisätä vispilällä vispaten niin että tulee sitä ilmaa ja sitkoa syntyy (käsittääkseni)
      2) viimeinen desi jauhoja alustetaan taikinaan käsin. Aina ennen olen puristellut taikinaa, mutta nyt keksin hieroa sitä nyrkillä pyörivin liikkein astian pohjaa vasten, tulee nopeasti kimmoisaa ja irtoaa reunoista.
      3) sulatettu rasva mukaan lopuksi
      4) nostata puoli tuntia niin, että taikinakulho on lämmintä vettä sisältävässä astiassa
      5)!!! HUOM: kun pullat on leivottu, niitä voi hyvin nostattaa tunnin tai enemmänkin. Minimi on puoli tuntia, mutta parempia tulee jos odottaa kauemmin. Itse olen nostattanut lämmitetyn uunin päällä. Joku ammattilainen voinee tähän kommentoida, mutta ainakin omat pullani nousivat koko ajan vain lisää ja tulivat suuriksi ja pehmeiksi. Nousivat vielä uunissakin eivätkä lässähtäneet.
      6) paista uunin keskitasolla (tai välillä olen kokeillut ylätasoakin) se vajaa 10 minuuttia 250-asteisessa uunissa.

      Namia! Tästä tulee sopivan pieni määrä, ettei ehdi turhautua valtavan taikinan kanssa ja kaikki on hävinneet suihin samana päivänä. (No joskus on joku jäänyt seuraavalle päivälle ja ollut kelvollista silloinkin. )

    • Jaan, en salaa

      Tässä yksi, Kaarina Roinisen resepti nimeltään "Jouluinen kuusipulla tai sydän- ja rengaspulla", joka oli muistaakseni jouluajan Kotiliedessä.
      Löydettyäni tämän, en tee enää millään muulla reseptillä, pullasta tulee sanomattoman pehmeää ja hyvää!

      3 dl maitoa
      25 g hiivaa tai kuivahiivaa pakkauksen ohjeen mukaan
      3/4 tl suolaa
      1 dl sokeria
      2 tl hienonnettua kardemummaa
      7,5-8,5 dl vehnäjauhoja (itse käytän jauhoja korkeintaan 7,5 dl)
      100 g voita tai margariinia

      Tee taikina normaalisti, alusta lopussa siihen pehmeä rasva. Kohota kaksinkertaiseksi.

      Olen tehnyt tästä niin täytettyjä pullia, vuokapullaa kuin tonttu-ukkojakin sekä laskiaispullia - sopii kaikkeen.

      • diu diu

        Minkälaisessa asteessa ja kuinka kauan


    • mummopulla

      Pullamaakari tuossa sivusikin parhaan pullataikinan niksejä. Eli siis taikinanesteeseen kun alat lisäämään jauhoja, lisää ensin sen verran että taikinasta tulee juuri vellimäistä. Sitten vatkaat joko haarukkavatkaimella tai ehkä mieluummin vispilällä taikinaa kunnolla noin vaille viisi minuuttia. Tämä kannattaa, koska näin saadaan paras sitko. Koneellisella vatkauksellakin sopii koittaa, luulen että onnistuu niinkin, tosin ei ehkä silloin ihan viittä minuuttia. Jauhojen määrää en juuri koskaan mittaile, oikean määrän tuntee jos on aiemmin leiponut. Taikina saa tosin olla aika pehmoista ja kimmoista
      Parhaankin sitkon voi pilata vaivaamalla puristellen, ei vaan aina vaivataan tiiviillä nyrkillä hieroen joka nurkan. Vaivaus on syytä suorittaa hyvin kunnolla, sitten on taikinan saatava levätä.
      Aikoinaan tein niinkin että valmistelin taikinan kohoamaan ja läksin navettaan lypsylle pariksi tunniksi ja taikina kohosi sillä aikaa erittäin komeasti. Näin nykyään voisi neuvoa taikinaa kohotettavan sen tunti tai puolitoista, tottuneena havaitsee kyllä koska se on kunnolla kohonnut.
      Kohonneesta taikinasta leivotaan pöydällä ilmakuplat pois, ei nytkään puristella vaan nyrkeillä. Itse leivon usein joko tavallisia pullia tai sitten korvapuusteja, korvapuusteihin voi vaihteeksi laittaa täytteeksi kanelin sijaan vaniljasokuria jolloin on ihan erilainen maku. Korvapuusteihin ei saa laittaa täytteeksi voita liiaksi.

    • maistaja

      On siinä monenlaista ohjetta. "Yksi tykkää äidistä, toinen taas tyttärestä, ..."
      Kun käytät nesteenä vettä pullan leipomiseen ja jätät siitä vielä kananmunat pois, en nimittäisi tällaista teelmää enää pullaksi. Se on enemmänkin jauhonmakuista vatsantäytettä.

    • vaivautettu

      Takuuvarmaa ohjetta ei voi antaa, sillä jauhot ovat aina hieman erilaisia rakenteeltaan.

      Jauhopussin ohje on hyvä viite, mutta vähentäisin munien määrää ja lisäisin sokeria , rasvaa ja kardemummaa vähän. Tärkeintä on kunnollinen vaivaus (sitko esiin) ja riittävät kohotukset (kahdesti) siis ensin vaivauksen jälkeen (puoli tuntia lämpimässä paikassa) ja toisen vaivauksen ja pullien teon jälkeen. Pullien pintaan sivele vähän vatkattua kananmunaa ja ripottele raesokeria ja mantelilastuja pinnalle ja eikun uuniin noin 225 asteeseen 10-15 minuuttia tai kunnes pinta on kauniin ruskea ja pulla tuntuu ilmavalta eikä raskaan tiiviltä.

      Pulla ei ole mikään terveystuote, joten rasvan ja sokerin käytössä ei ole syytä pihistellä, mutta toki niiden käytössä ei myöskään tule liioitella.

      Tekemäni laskiaispullat ovat yleensä ohjeiden vastaisia jo pelkästään maun, koon ja ilmavuuden takia - vähän mantelimassaa leikatun hatun alle kermavaahdon kera ja kuppi kuumaa makeaa maitokahvia oheen ja parempaa herkkua saa etsiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe