kiinteistön kiinnitykset

tiedustelija

Aikeina ostaa kiinteistö(omakotitalo asumista varten), johon rahoitus on kunnossa omastatakaa.

Kiinteistössä on esitteen mukaan "kiinnitykset xxx xxx euroa" mikä ilmenee tietysti myös rasitustodistuksessa.

Alunperäisesti meillä oli vaatimuksena, että emme osta kiinteistöä, missä on yksikin rasite.
Mikäli rasitteena on kiinnitys, ehtomme kaupalle on, että myyjä kuolettaa kiinnityksen kyseiseen kiinteistöön ennen kauppaa. Eli rasitetodistus on vapaa rasitteista kauppakirjan kirjauspäivänä.

Kiinteistövälittäjä kertoi, että yleensä näin ei toimita, vaan saamme kiinteistöön kohsdistuvat panttikirjat haltuumme rahoituslaitokseslta!?(näin asian ymmärsin). Täytyy siis vain varmistaa
,että saa kaikki kiinteistöön kohdistuvat panttikirjan itseleen. Onko asia näin?


Miten olette tällaisissa tilanteissa menetelleet,
jossa hankkimallla kiinteistöllä on kiinnityksiä?

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!

18

55089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjeenvaihtaja

      Itse olen samoissa aikeissa ja sen verran olen selvittänyt, että kiinnitykset sinällään eivät ole ongelma, sillä ne ovat vain virallisia papereita, joita vastaan saa lainaa. Jos kiinnitykset ovat myyjän hallussa ja kauppakirjaan kirjataan, että ne siirtyvät kaupantekohetkellä ostajan haltuun, kaikki on kunnossa: ostaja vain saa kaupan yhteydessä asiapaperit, joilla voi halutessaan hakea kiinteistöään vastaan lainaan.

      Jos sen sijaan kiinnitykset ovat jonkun muun - tyypillisesti pankin - hallussa, on mahdollista ja todennäköistä, että niitä hallussaanpitävä taho on lainannut niitä vastaan rahaa kiinteistön omistajalle. En vielä ole saanut selville, mikä todistus tässä tilanteessa tarvitaan todistamaan, ettei lainaa/velkaa ole. Haluammehan toki olla 110% varmoja, ettei kenelläkään muulla ole velkaa omistamaamme kiinteistöä vastaan.

    • Jurristi

      nyt hyvänen aika menkö kuolettamaan niitä kiinnityksiä. Asiahan menee: halutessaan käyttää omistamaansa kiinteistöä velan vakuutena omistaja hakee kiinnityksiä kiinteistöön käräjäoikeudelta. Tästä kiinnityksestä käräjäoikeus antaa todisteeksi panttikirjan. Näitä panttikirjoja voi olla eri suuruisia ja useita kappaleita. Kiinteistöön kiinnitetyt panttikirjat merkitään viran puolesta kiinteistön rasitustodistukseen.
      Nämä panttikirjat on sitten käteviä lainan vakuutena. Koska yleensä panttioikeuden syntyminen johonkin omaisuuteen edellyttäisi omaisuuden hallinnan luovuttamista pantinsaajalle (vrt. kanikonttori) ja koska kiinteistön hallinnan luovuttaminen esim. pankin kassaholviin ei ole mahdollista, käytetään panttina kiinteistön sijasta näitä panttikirjoja. Eli kun pankki antaa sinulle lainaa, sinä annat nämä panttikirjat velan vakuudeksi pankille. Ja sitten kun kiinteistö myydään nämä panttikirjat annetaan ostajalle haltuun, siis käteen. Kuolettaa niitä ei kannata, vaikka ette kiinteistöä ostaessa nyt lainaa tarvitsisiskaan. Näitä panttikirjoja voitte käyttää milloin tahansa rahan tarpeen yllättäessä ja pantata ne pankkivelan vakuudeksi. Nimittäin panttikirjojen hakemisesta aiheutuu kustannuksia, joten ne ovat rahan arvoista tavaraa.
      Eli mitään riskiä ei ole, jos saatte kaikki rasitustodistukseen merkityt panttikirjat haltuunne. Rasitustodituksessa mainitaan panttikirjan tunnusnumero ja määrä, joten sen vertailu on helppoa. Tällöin siis kiinteistö myydään rasitteista vapaana, koska panttikirjat ovat hallussanne. Asia on vähän sama kuin ostaessanne osakkeen kerrostalosta. Tällöin saatte osakekirjan haltuunne, jonka voitte sitten pantata pankille.

      • vastaus

        Jurristilta!

        Issekin kun olen varajuomari, niin aina välillä unohtuu, että ns. maallikot eivät ymmärrä esimerkiksi mikä panttikirja tai haltijavelkakirja on.


      • vastaus, jos itse on varatu...
        vastaus kirjoitti:

        Jurristilta!

        Issekin kun olen varajuomari, niin aina välillä unohtuu, että ns. maallikot eivät ymmärrä esimerkiksi mikä panttikirja tai haltijavelkakirja on.

        Tällaiselle maallikolle ei tuostakaan selvinnyt, tuleeko kiinnitysten hinta maksettavaksi myyntihinnan päälle vai ei.


      • Uppista
        vastaus, jos itse on varatu... kirjoitti:

        Tällaiselle maallikolle ei tuostakaan selvinnyt, tuleeko kiinnitysten hinta maksettavaksi myyntihinnan päälle vai ei.

        Kuulostaako reilulta kaupanteolta, että myyntihinnaksi kerrotaan vaikkapa 150 000€, mutta hupsista, todellinen hinta onkin 150 000€ kiinnitykset 139 000€? Ei kuulosta, eikä näin myöskään ole. Myyntihinta ja siitä pois tingitty osuus on lopullinen hinta, kiinnitykset (jos saat niistä ne panttikirjat tms.)ovat lainanvastikkeita pankille, kuten esim. kerrostalohuoneiston osakepaperit.
        Anteeksi kärkkäyteni. Toivottavasti lopulta ymmärrät asian.


    • Välittäjä*

      ..ihmiset ensin asiaanne ennenkuin vannoudutte! Usein kuulee miten ihmiset pitävät kiinteistöön kohdistuvia panttikirjoja "mörköinä". "Me ostetaa talo jossa ei ole kiinnityksiä.." Aaargh....

      Ei löydy minkään valtakunnan perusteita purkamiselle. Kaupanteossa pitää myyjän taholta olla tuore rassari (rasitustodistus) josta ilmenee sillä hetkellä kiinteistöön kohdistuvat kiinnitykset.

      Siitä on hyvin helppo katsoa ja tarkistaa että tarvittavat panttikirjat löytyy.

    • merju

      Kyselit panttikirja käytännöstä. Totta on että
      panttikirjoja ei nykyään mielellään kuoleteta,
      vaan ne tulevat uuden omistajan haltuun ja
      hänenhän ei tarvitse niitä tietenkään käyttää
      kun ei tarvi. Panttikirjat ovat nykyään ns. ikuisia eli niitä ei tarvitse uusia 10-vuoden
      välein kuten entisiä haltijavelkakirjoja piti
      joten ne ovat tavallaan etu esim.jälkipolville
      tai myyntitilanteessa kun Teistä joskus aika
      jättää niin niitä ei tarvitse taas uudelleen hakea ja maksaa kun ne on olemassa.

      • TuijaKysyy

        Ymmärsinkö tämän kiinnitysjutun nyt oikein?

        Ostin asunto-osakkeen, ja tarvitsin sitä varten pankista lainaa. Lainaa sain kun annoin heille pantiksi asuntoni, eli käytännössä osakekirjan.

        Nyt haluan poikaystäväni kanssa ostaa talon. Kun ostan talon, tarvitsen taas lainaa, ja sitä varten annan pankille taas pantin. Tällä kertaa se on taloni. Talosta ei ole osakekirjaa, joten siihen otetaan kiinnitys, ja kiinnityslappu annetaan pankille. Eli kun ostan talon, jossa on 120t kiinnitys, saan talon mukana "rahakupongin", jolla saan pankista n.100t lainaa.


      • Noin..
        TuijaKysyy kirjoitti:

        Ymmärsinkö tämän kiinnitysjutun nyt oikein?

        Ostin asunto-osakkeen, ja tarvitsin sitä varten pankista lainaa. Lainaa sain kun annoin heille pantiksi asuntoni, eli käytännössä osakekirjan.

        Nyt haluan poikaystäväni kanssa ostaa talon. Kun ostan talon, tarvitsen taas lainaa, ja sitä varten annan pankille taas pantin. Tällä kertaa se on taloni. Talosta ei ole osakekirjaa, joten siihen otetaan kiinnitys, ja kiinnityslappu annetaan pankille. Eli kun ostan talon, jossa on 120t kiinnitys, saan talon mukana "rahakupongin", jolla saan pankista n.100t lainaa.

        Kiinnityksiä pitää hakea, yleensä pankki hakee kiinnityksiä lainalle ja ne tietenkin maksavat...Hyvä olisi, jos talossa olisi jo vanhat kiinnitykset, mitä voi sitten hyödyntää eikä uusia tarvitse erikseen hakea...


    • no hätä

      Kiinnitykset viittaavat siihen, että kiinteistön omistaja on pantannut kiinteistön todennäköisesti lainojen vakuudeksi. Kun ostat kiinteistön, luonnollisena vaatimuksena on se, että saat panttikirjat itsellesi. Tuolloin kiinteistö on vapaa kiinnityksistä. Ehtonne toteutuu varmasti, sillä panttikirjojen haltija ei luovuta niitä, ennen kuin myyjä maksaa vastuunsa pois. Välittäjä on oikeassa ja siinä ei ole ongelmaa. Kaikki kannattaa dokumentoida kiinteistön kauppakirjaan, eli myyjän velvollisuudet varsinkin kiinnitysten suhteen.

      • 25--

        ..tämä homma menee niin että myyjällä on sitä omaa talonsa lainaa vielä jäljellä joku määrä kaupantekohetkeen tultaessa. Tällöin joku osa haltijavelkakirjoista on vielä myyjän pankin hallussa, mutta ne vaihdetaan pankkien kesken samalla hetellä kun ostaja maksaa myyjälle kauppasumman, jonka osalla kuitataan se myyjän oma loppuvelka omalle pankilleen.

        Homma menee suunnilleen siten että silloin kaupantekotilanteessa on mukana ostajan, myyjän ja kaupanvahvistajan lisäksi ostajan ja myyjän pankkien edustajat.

        Kun kaikki allekirjoitettavat paperit on viuhuneet pöydän yli ees taas riittävän monta kertaa, ostaja antaa kauppasummaa vastaavan pankkivekselin (pankkisekin) myyjälle, myyjä antaa sen samantien oman pankkinsa edustajalle. Tämä puolestaan antaa tätä "loppuvelan maksua" vastaan haltijavelkakirjat samantien ostajalle ja ne nappaa samantien ostajan pankin edustaja, ostajan lainan pantiksi...

        Siinä tavallinen kansalainen vaan silmiä pyörittelee kun lainat, velat, maksut ja pantit vaihtuu.. ; ) mutta kyllä se lopulta oikein menee !


      • Varmanpäälle
        25-- kirjoitti:

        ..tämä homma menee niin että myyjällä on sitä omaa talonsa lainaa vielä jäljellä joku määrä kaupantekohetkeen tultaessa. Tällöin joku osa haltijavelkakirjoista on vielä myyjän pankin hallussa, mutta ne vaihdetaan pankkien kesken samalla hetellä kun ostaja maksaa myyjälle kauppasumman, jonka osalla kuitataan se myyjän oma loppuvelka omalle pankilleen.

        Homma menee suunnilleen siten että silloin kaupantekotilanteessa on mukana ostajan, myyjän ja kaupanvahvistajan lisäksi ostajan ja myyjän pankkien edustajat.

        Kun kaikki allekirjoitettavat paperit on viuhuneet pöydän yli ees taas riittävän monta kertaa, ostaja antaa kauppasummaa vastaavan pankkivekselin (pankkisekin) myyjälle, myyjä antaa sen samantien oman pankkinsa edustajalle. Tämä puolestaan antaa tätä "loppuvelan maksua" vastaan haltijavelkakirjat samantien ostajalle ja ne nappaa samantien ostajan pankin edustaja, ostajan lainan pantiksi...

        Siinä tavallinen kansalainen vaan silmiä pyörittelee kun lainat, velat, maksut ja pantit vaihtuu.. ; ) mutta kyllä se lopulta oikein menee !

        Olen itse ostamassa taloa piakkoin.
        Myyjällä on siihen kiinnitys, joka on lainan vakuutena.
        Itse tarvitsisin myös lainaa talon ostoon ja myyjä taas ei voi maksaa lainaansa pois ennen kuin minä maksan kauppasumman.
        Päädyin lopulta siihen, että kun kauppahinnasta minulta puuttuu vain hieman, asioiden yksinkertaistamiseksi lainaan avopuolisoltani puuttuvan summan.

        Mutta sitten käytännön järjestelyt. Onko ainoa varma tapa mennä tekemään kauppakirja myyjän pankkiin?
        Muutenhan myyjä voi ottaa rahat ja häippästä vaikka ulkomaille maksamatta lainaansa pois ja minä en saakaan panttikirjaa itselleni.


      • ja yleensä helppo
        Varmanpäälle kirjoitti:

        Olen itse ostamassa taloa piakkoin.
        Myyjällä on siihen kiinnitys, joka on lainan vakuutena.
        Itse tarvitsisin myös lainaa talon ostoon ja myyjä taas ei voi maksaa lainaansa pois ennen kuin minä maksan kauppasumman.
        Päädyin lopulta siihen, että kun kauppahinnasta minulta puuttuu vain hieman, asioiden yksinkertaistamiseksi lainaan avopuolisoltani puuttuvan summan.

        Mutta sitten käytännön järjestelyt. Onko ainoa varma tapa mennä tekemään kauppakirja myyjän pankkiin?
        Muutenhan myyjä voi ottaa rahat ja häippästä vaikka ulkomaille maksamatta lainaansa pois ja minä en saakaan panttikirjaa itselleni.

        Olet oivaltanut aika hyvin, että näissä hommissa pitää olla tarkka. Kun kaupan kohteesta on selvitetty rasitteet ja kauppakirja on laadittu huolella, homma on selvä ostajan kannalta. Pankki haluaa myös varmistaa selustansa ja saada vakuudet kuntoon, ettei sille jää kynsiin vakuudeton laina. Kaupanteko pankissa ei maksa sen enempää kuin muutenkaan, miksipä ei sitten siellä?


      • kokemus puhuu
        Varmanpäälle kirjoitti:

        Olen itse ostamassa taloa piakkoin.
        Myyjällä on siihen kiinnitys, joka on lainan vakuutena.
        Itse tarvitsisin myös lainaa talon ostoon ja myyjä taas ei voi maksaa lainaansa pois ennen kuin minä maksan kauppasumman.
        Päädyin lopulta siihen, että kun kauppahinnasta minulta puuttuu vain hieman, asioiden yksinkertaistamiseksi lainaan avopuolisoltani puuttuvan summan.

        Mutta sitten käytännön järjestelyt. Onko ainoa varma tapa mennä tekemään kauppakirja myyjän pankkiin?
        Muutenhan myyjä voi ottaa rahat ja häippästä vaikka ulkomaille maksamatta lainaansa pois ja minä en saakaan panttikirjaa itselleni.

        Siis, yleensä kaupat tehdään ostajan pankissa. JA siihen tilaisuuteen tulee myyjän pankista pankkitoimihenkilö kauppaan liittyvien asiakirjojen kanssa. On ne sitten as.oy:n osakekirjoja tai panttaustodistuksia. JA NE asiakirjat vaihtavat omistajaa samassa tilaisuudessa ja siten jäävät yleensä myös ostajan pankille ostajan velkojen vakuudeksi. Eli sinun ei tarvitse lainata puolisoltasi yhtään mitään, ainoastaan pankista. Sinä kuittaat lainasi nostetuksi ja samalla luovutat uudesta asunnostasi saamasi em. paperit pankille. Ja myyjä saa rahansa ja myyjän pankki luovuttaa ne as.paperit sinun pankille.
        Näin se menee.


    • Uffoman

      Älä jää yksin tällaisten kysymysten kanssa, kannattaa kysyä oikeasti siltä joka osaa... ei maksa mitään kato vaikka ....www.hclaw.fi

    • pyrokratiaa prkl

      Itse olen ostamassa asuntoa joka maksaa 55 000.
      Isännöitsijän todistuksessa lukee että osuus yhtiön lainoista 0€
      Kiinitykset:
      9 eri panttikirjaa eri summille yhteensä noin 55 000
      Pantit xxxx pankissa.

      Tarkoittaako tämä sitä että pankilla on saatavia noista kiinnityksistä vai mitä?
      Asunnon myyntiesitteessä ja välitystoimistossa asunnon hinta on 55 000 ja velaton hinta 55 000.

      En itse ymmärrä näitä kiinnityksitä mitään.
      Ei viittis mitään talouspommia ostaa.

      • bbfbfbvab

        Asunto ei ole kiinteistö. Usko isännöitsijäntodistusta


      • apupoju2

        "Itse olen ostamassa asuntoa joka maksaa 55 000.
        Isännöitsijän todistuksessa lukee että osuus yhtiön lainoista 0€
        Kiinitykset:
        9 eri panttikirjaa eri summille yhteensä noin 55 000
        Pantit xxxx pankissa."

        Ihmetystä aiheuttaa panttikirjojen "suuri" määrä.
        Samassa isännöitsijätodistuksessa pitäisi lukea myös taloyhtiön tämän hetkisten lainojen määrä, jos niitä on tai nolla.
        Mutta tämän asunnon osalta velkaosuus on maksettu pois.

        Toi pantit xxx pankissa tarkottaa, että taloyhtiöllä on ilmeisesti velkaa

        Yksi selitys panttikirjojen suurelle määrälle voi olla se että taloyhtiö on joutunut rahoittamaan käyttötaloutta lainoilla useasti, eikä ole ymmärretty hakea tarpeeksi suurta panttikirjaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe