Heittokäsi paremmaksi

palloilija

Elikkäs tarkoitukseni olisi parantaa heittokättä eli heittoihin pitäisi saada pituutta paljon enemmän! Ihan hävettää välillä kun pallo ei meinaa lentää mihinkään.
Kesällä tulee pelattua viikottain pesäpalloa ja lisäksi heittelen omaksi huvikseni keihästä. Millä siis pituutta heittoihin?

33

21056

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurikka

      Heiton voima lähtee tukijalasta. Keihäänheittäjät sanoo: pönkkäjalka. Lentorata ja etäisyys. Useat heittää huonostakin asennosta. Kiintopiste pitää nopeasti löytää, koska liikkeessä on vaikea seurata sitä ja harjottelua. Heitettävän esineen paino, mutta tämä menee jo teoriaan puolelle. Käytännön harjoittelua. Suksensauvoja ei saa heitellä kuin keihästä.

      • palloilija

        Mitä tarkoitat käytännön harjoittelulla? Heittoja heittojen perään vai? Mietin kuitenkin, että tarvitaanhan siinä jotain muutakin, kun metrejä ei vaan tule lisää, vaikka mitenpäin sitä palloa/keihästä viskoo.

        Tukijalka kyllä varmasti onkin yksi ongelmistani. Vasenta polvea tulee varottua varmaankin ihan luonnostaan, koska siihen ei ole luottaminen..


      • jurikka
        palloilija kirjoitti:

        Mitä tarkoitat käytännön harjoittelulla? Heittoja heittojen perään vai? Mietin kuitenkin, että tarvitaanhan siinä jotain muutakin, kun metrejä ei vaan tule lisää, vaikka mitenpäin sitä palloa/keihästä viskoo.

        Tukijalka kyllä varmasti onkin yksi ongelmistani. Vasenta polvea tulee varottua varmaankin ihan luonnostaan, koska siihen ei ole luottaminen..

        Pesispalloilijat lämmittelee eniten juuri käsiä ja heittokättä. Kylmälläkädellä tuskin keihäskään lentää. Suomen keihäsnaiset ja keihäsmiehet häviää 10metriä, juuri siksi kun kylmällä kädellä heittää. Veri ei kierrä sormiin. Micaela Ingberg heittää 60metriä kylmällä kädellä tai miehet heittää 75-80metriä. Ei Uwe Honn heittänyt yli 100 metriä kylmällä kädellä ("aineita"), vaan lämmitti heittokäden. Ensin pyöritti "lapajättiläisiä" ja pituuspyöritys tai koukkupyöritys sormenpäät olalla. Hauis-käännöt ei paheeksi. Ja ennen heittoa lämmintä vettä on termospullossa ja kaataa termosmukiin sitä lämmintä vettä. Mukilla lämmität sormenpäät. Kättä väristely ennen heittoa ei tehoa. Veri vaan tippuu muuhun kehoon.


      • Kaasugrilli
        jurikka kirjoitti:

        Pesispalloilijat lämmittelee eniten juuri käsiä ja heittokättä. Kylmälläkädellä tuskin keihäskään lentää. Suomen keihäsnaiset ja keihäsmiehet häviää 10metriä, juuri siksi kun kylmällä kädellä heittää. Veri ei kierrä sormiin. Micaela Ingberg heittää 60metriä kylmällä kädellä tai miehet heittää 75-80metriä. Ei Uwe Honn heittänyt yli 100 metriä kylmällä kädellä ("aineita"), vaan lämmitti heittokäden. Ensin pyöritti "lapajättiläisiä" ja pituuspyöritys tai koukkupyöritys sormenpäät olalla. Hauis-käännöt ei paheeksi. Ja ennen heittoa lämmintä vettä on termospullossa ja kaataa termosmukiin sitä lämmintä vettä. Mukilla lämmität sormenpäät. Kättä väristely ennen heittoa ei tehoa. Veri vaan tippuu muuhun kehoon.

        Ajattelin vaan, että eikö ole helpompi tapa lämmittää käsi ennen ulkovuoroon siirtymistä?
        Ja minun ehdotukseni on, että siinä kaasugrillissä, joka on siinä kotipesän takana.

        Kai makkarajonossa katsojat ymmärtää vähän väistää, kun tujautat heittökäden vähäks aikaa liedelle.
        Jotkut joukkueet käyttävät myös omia kaasuvehkeitä tuohon tarkoitukseen tai ainakin olen huoltajien nähnyt kanniskelevan kaasupulloja.


      • ...

        Pallo peukun, etusormen ja keskisormen varaan, heiton tulisi lähteä korvan vierestä. Parasta treeniä on heitellä painavempia palloja, taikka tennispalloa, ottamalla sitä kokoajan kiinni, tekniikka on tärkeintä, voima ei niinkään.


      • ok
        ... kirjoitti:

        Pallo peukun, etusormen ja keskisormen varaan, heiton tulisi lähteä korvan vierestä. Parasta treeniä on heitellä painavempia palloja, taikka tennispalloa, ottamalla sitä kokoajan kiinni, tekniikka on tärkeintä, voima ei niinkään.

        onko tennispallo susta painavempi pallo?


      • urheilematon
        jurikka kirjoitti:

        Pesispalloilijat lämmittelee eniten juuri käsiä ja heittokättä. Kylmälläkädellä tuskin keihäskään lentää. Suomen keihäsnaiset ja keihäsmiehet häviää 10metriä, juuri siksi kun kylmällä kädellä heittää. Veri ei kierrä sormiin. Micaela Ingberg heittää 60metriä kylmällä kädellä tai miehet heittää 75-80metriä. Ei Uwe Honn heittänyt yli 100 metriä kylmällä kädellä ("aineita"), vaan lämmitti heittokäden. Ensin pyöritti "lapajättiläisiä" ja pituuspyöritys tai koukkupyöritys sormenpäät olalla. Hauis-käännöt ei paheeksi. Ja ennen heittoa lämmintä vettä on termospullossa ja kaataa termosmukiin sitä lämmintä vettä. Mukilla lämmität sormenpäät. Kättä väristely ennen heittoa ei tehoa. Veri vaan tippuu muuhun kehoon.

        toisin sanoen suomalaiset on oikeasti surkeita heittämään keihästä? itse pystyn heittämään pallon n 100m kauas ilmassa, oiskohan musta ainesta siis keihään heittäjäksi? :)


      • jekd
        ok kirjoitti:

        onko tennispallo susta painavempi pallo?

        painavampi pallo TAIKKA tennispallo


    • Pelimies

      Yksi (yhdys)sana sinulle: keskivartalo. Sieltä lähtee niin heitto kun lyöntikin. Keskivartalon lihakset kuntoon ja tehokas kierto. Eikä tietenkään pidä unohtaa jo mainittua pönkkäjalkaa, sekä käden oikeaoppinen liike. Kyllä se sieltä lähtee, tsemppiä!

      • joiku

        heitto lähtee koko kropasta, mutta käsien voima on ratkaiseva tekijä.

        voit harjoitella heittoa ukkojen pallolla ja nostella esim. käsipainoja. Siis voimmaa lissää kässii! Kyl se siit alkkaa sitt kulkkee!


    • Kyllä Lähtee

      Sinun ei tarvitse olla huolissasi heiton pituudesta. No kopparina tietysti joutuu joskus vetäseen aika kaukaakin. Oleellisinta koko touhussa on käden liikkeen nopeus.

      Levytankoharjoittelua voit harjoittaa pelkkää rinnallevetoa. Penkkipunnerrusta ei juuri lainkaan. Mutta mikä on tärkeintä: Hanki itsellesi eri painoisia palloja, joilla voit tehdä ns. pyramidiharjoituksia. Voimapuolella riittä eripainoiset kuntopallot, joita viskelet eri suuntiin. Muista molemminpuoliset liikkeet ja huom. lyöntiliikettä voit harjoitella myös kuntopalloilla.

      Painopalloilla harjoiteltaessa on muistettava myös alipainoiset pallot, joilla saat entisestään liikenopeutta. Muista hioa hyvä tekniikka, kyynärpää edellä ja veto läheltä korvaa.

      Lähiheitothan vedetään ranteella, joten ranteita voit hioa kevyillä käsipainoilla ja tennispallo on oiva väline. Tiedätkö mihin? - Ihan vain puristeluun ja voi suorittaa kotisohvalla TV:tä tuijotellessa.

      Oivia vinkkejä tuli tuolla aiemmissa viesteissä, joista tärkeä oli tuo lämmittely. On erittäin tärkeää muistaa, että kesähelteelläkin on heittokäsi suojattava pitkähihaisella paidalla ja mielellään vaikka jonkinlaisella kyynärtuella. Nimittäin aina maksimisuorituksessa särkyy heittokädessä jotain.

      Sen vuoksihan esimerkiksi keihäänheittäjät säästävät heittokättään eivätkä tee juurikaan harjoituksissa maksimaalisia heittoliikkeitä. Painopalloilla/kuntopalloilla kikkailuhan sinullekin on varmaan tuttua. Mutta muista tuo aiempi neuvoni noista alipainoisista palloista. Lopeta heittoharjoituksesi aina kevyillä välineillä, jotta aivoisi jää kuva nopeasta suorituksesta. Että sellaista.

      Mukavaa pesiskauden alkua sinulle ja joukkueellesi. Ja muista, että pesäpallo ja keihäänheitto ovat kaksi eri lajia. Hyvä keihäsmies ei välttämättä saa palloa millään lentämään, mutta sinä oppiessasi pallonheiton, voit myöhemmin kunnostautua vaikka minkä tason keihäänheittäjänä.

      • biceps

        Siis juuri toisinpäin kaikki keihäsmiehet heittävät palloa todella pitkälle, kunhan hieman treenailevat kevyellä pallolla heittelyä. Keihäs on kuitenkin 800 gr eli todella raskas rimpuloille pesismiehille, joten se ei lennä ihan noin vain...


    • Ammattimies

      Ihan hyviä asioita oli laitettu heittokäden parantamiseen liittyen. Mutta tärkein asia, jota ikävä kyllä ei vanhempana pysty petraamaan on SYNNYNNÄINEN LAHJA!! Heittokäsi joko saadaan lapsena tai sitten ei, itse huomasin npikkupoikana että omaan sellaisen. Heittelin kaikki mitä käteen sain, kivet, lumipallot jne...Vaikka olin pieni, hintelä poika niin omistin kylän kovimman heittokäden.

      Mielestäni pesäpallo on niin kevyt että ratkaisevin osuus heiton nopeuteen tulee lopun piiskamaisesta liikkeestä ranteessa. Ja tietysti liikkeen nopeus ratkaisee eli jos olet saanut paljon nopeita lihassoluja niin avot!

      Painoharjoittelulla oli minulle lähinnä merkitys käden huollon ja kestävyyden takia. Paljon ulko-ja sisäkiertoja, ranneliikkeitä ja lisäksi kyllä penkki kapealla otteella ainakin on loistava liike heittoharjoitteluun. Toki keskivartalon lihakset tulee olla kunnossa, mutta minusta se on itsestäänselvyys kun ajatellaan mitä tahansa urheilua.

      Semmoisia aluksi...kertoilen mielelläni lisää jos joku haluaa kuulla :)

      • palloilija

        Neuvoista ja vinkeistä on varmasti apua, ja uusilla harjoituksilla saan taas intoa tekemiseen.
        Tuonne lumen sekaan ei tosin juuri nyt houkuttele lähteä treenaamaan, mutta eiköhän se kesä sieltä aikanaan tule :)
        Mukavaa kesänodotusta kaikille!


    • Nikokokokokok

      Ekaksi käytän heittokättäni jääkylmässä vedessä. sitten laitan sen puoleksi tunniksi arkkupakastimeen. sitten kun otan sen pois niin eikun heittelemään! ja kyllä lentää!

      • Nikokokokoko

        se piti vielä sanoa että se joka saattaa lentää pidemmälle siinä heitossa niin saattaa olla ihan hyvin oma käsiki xD. että tuo arkkupakastin juttu on aika riskialtis xD. nimittäin käsi revähtää varmaan ruumiista tuom jälkeen irti, mutta jos ei keihäs lennä niin käsi ainakin! :D


    • eräsmus

      Katso www.viu.fi ja sieltä heiton tekniikka videot

      • Joopa joo

        Komeeta analysointia ja tekstiä. Siltikin väitän että heittokäsi on synnynnäinen lahja, ilman sitä on turha kuvitella linkoavansa palloa kuten parhaat heittäjät. 80-90-luvulla ei moisia analysointeja tehty ja pallo lensi samalla tavalla kuin nykyisillä pelaajilla.
        Eli luonnollinen äidinmaidossa saatu rento, piiskamainen veto ja käry käy.


      • käypi
        Joopa joo kirjoitti:

        Komeeta analysointia ja tekstiä. Siltikin väitän että heittokäsi on synnynnäinen lahja, ilman sitä on turha kuvitella linkoavansa palloa kuten parhaat heittäjät. 80-90-luvulla ei moisia analysointeja tehty ja pallo lensi samalla tavalla kuin nykyisillä pelaajilla.
        Eli luonnollinen äidinmaidossa saatu rento, piiskamainen veto ja käry käy.

        ennemmin tai myöhemmin sano sopupelaaja jokopallopelissä.


    • Tietoa...

      Kuka/ketkä on ollut kovakätisiä heittäjiä???

      • Heittäjä.

        Pellin Paavo Kiteeltä, Antikais Risto Siilinjärveltä ja Stålhammari Helsingistä oli kovia heittäjiä.
        Nii ja Paavolan Lempi Parkanosta oli nopia heittäjä. Laineen Asko Lammilta heitti kans ja Rauli Rapo Imatralta oli hurja. Lipponenki niin kauva ku käs kesti Imatralla.


    • Pallokettu

      monenlaisia. Kauan sitten harrastin erilaisia lajeja. Heitin 1 kg kiekkoa yli 60 m, miesten keihästä nippanappa yli 35 m. Nuorisoseuran piirissä pelasimme pesäpalloa ja minut laitettiin lukkariksi.

      Ensimmäisenä keväänä etenijällä ei juuri ollut mahdollisuuksia kun sain pallon käsiini. Heitin alakautta so.
      juuri niin kuin ei pidä heittää.

      Toisen vuoden syksyllä en saanut palloa enään kunnolla ykköselle. Heittokäsi sattui hirveesti.

      Synnynnäisesti en ole pallonheittäjä, kädenliike ei siihen ole minulla hyvä. Mutta oikein harjoittelemalla
      olisin varmaan pystynyt vielä toisenakin vuotena heittämään ilman tuskaa.

      Pallo korvan taakse ja kertauksia niin paljon, että alkaa toimia. Olen silti samaa mieltä, että heittokättä
      joko on tai sitten ei ole! Toinen heittää palloa, joku toinen taas jotain muuta.

    • Lajiniilo

      Kova kätisin heittäjä minkä livenä olen nähnyt on Vaittinen kiteeltä.

      • minääääääääääää

        oon 12 v..heitän keihästä 42,38 ja palloo heitin kisoissa viimme vuanna 52,83 m...teen kyl muutakin esim.harrastan jumppaa,painia ja uintia..


      • jokuvaan123456
        minääääääääääää kirjoitti:

        oon 12 v..heitän keihästä 42,38 ja palloo heitin kisoissa viimme vuanna 52,83 m...teen kyl muutakin esim.harrastan jumppaa,painia ja uintia..

        minäkin olen 12 ja heitän keihästa 40 ja palloa 70


    • BB
    • Ei kun ei

      Useammassa viestissä mainitaan "heittokäden oikea asento" Osaisiko joku selostaan sen? Itselläni on sama ongelma: Pallo ei lennä kuin hädin tuskin naisten kentän ykköspesältä kotiin. Olen harrastanut pesäpalloa reilut 4 vuotta, joten toistojen määrällä ei ainakaan ole minun tapauksessani mitään tekemistä. Vika on aika varmasti itse tekniikassa.

    • hope i help.

      Ei kun ei, pyydä esim valmentajaasi auttamaan korjaamisessasi.

      Pointit mihin itse pelaajana ja juniorijoukkueen valmentajana kiinnitän huomiota:
      -Tuki jalka maahan ja suht suoraksi
      -Piiskaus ranteesta ja keskivartalosta
      -Kädessä kaksi suoraa kulmaa
      -Pallo läheltä korvaa
      -Nope, räväkkä liike

      Ja kannattaa katsoa noita tekniikka videoita ja googlettemalla löytyy ainakin Kohosen Tonista ja muistakin Superin pelaajista videoita joista voi katsoa hieman mallia sen suhteen meneekö itsellä edes vähän sinnepäin. Persoonallinen tyyli on okei, kunhan tekniikka on okei.

    • kyllä

      heitin palloa 10 vuotiaana yli 50m kisoissa, ja olin tuolloin helsingin toiseksi paras yleisurheilija (koulujen välinen) nyt kun ikää on tullut lisää, heitän palloa yli 100m ilmassa päästä päähän (jalkapallokenttä) puhutaan nyt synnynnäisestä lahjasta, jota ei treenata voi, niinkuin ylempänä jo asiasta puhuttiin. jos on nuori ja heittokäsi ei ole vielä ns. kova, ei kannata stressata, nuorena just kannattaa harjoitella, niin vanhempana sit näkyy tuloksia.

    • SiiPe D

      Minulla on ongelmana se, että heittokäden asento on väärä. Kun valmentajat rupeaa neuvomaan ja heitän sen niinkuin ne käskee, käteeni sattuu. Olen sen takia heittänyt miten sattuu. Voisiko heittokäden asennossa olla vikaa??

    • Päpe-dpoika

      Siipe d, kyllä siinä voi olla vikaa. Monet omat jengiläisetkin heittävät niin että tekniikan takia he eivät pysty heittämään maksimaalista vauhtia. Jos käteesi sattuu niin heitä rauhallisesti, ja keskity ainoastaan tekniikkan. Kun sen osaat niin ala harjoittelemaan nopeaa liikettä ja tarvittaessa voimaa. Jos pelaat kopparia niin muista että kotiin heitettäessä koko keho on jonkin verran taakse kallistunut, mutta painon pitää siirtyä etujalalla heiton lähtiessä. Jos haluat jotain lisää tietoa niin kysy valkultasi tai kirjoita tänne.

    • I don't have THEGift

      Tarkottateko te, et ne joilla on '' synnynnäinen lahja'' voi vaan pelata ulkokentällä, että ne joilla ei sitä oo on sitte sitä pohja sakkaa ja vessanpöntöstä alas?? Mun mielestä aika epäreilua sanoa ettei niistä joilla ei synnynnäistä lahjaa ole tuu mitään, vaikka ne harjottelis voimaa ja tekniikkaa ja niillä olis paloa kentälle ja heittämään.

      Ärsyttää vaan kun en ainakaan itse ikinä oo ollu se, joka pääsee helpommalla niin lyönneissä kuin heitossakin synnynnäisenlahjan takia, vaan oon joutunut tekemään töitä ja joudun vielä paljon tekemään. :D

    • ???

      No ei ulkopeliin mitään synnynnäistä lahjaa tarvita, kun pallo lentää kovaa niin siinä on muutakin kuin lahjaa takana. Tietenkin lahjakas henkilö voi oppia nopeammin heittämään kovaa, mutta pitää heiänkin tehdä työtä jotta nopeus on korkea. Ja kovalla treenillä pärjää kyllä. Pelaan itse 3. kauttani ja ensivuonna suunnittelen siirtymistä sm-tasolle junioireissa. Tänä vuonna jo voi tulla (nuoriso)leirin itä-länsi edustus. Kovalla treenillä siis voi nousta hyvinkin nopeasti hyväksi pelaajaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe